PDA

Bekijk Volledige Versie : Deense video toont Mohammed als bierdrinkende kameel



Marsipulami
06-10-06, 22:59
Deense video toont Mohammed als bierdrinkende kameel

De jongeren van de Deense extreemrechtse partij PPD, partij van het Deense Volk, hebben tijdens de afgelopen zomer een wedstrijd georganiseerd waarbij de profeet Mohammed belachelijk werd gemaakt. Hij werd er onder meer voorgesteld als een bierdrinkende kameel of als een dronken terrorist die Kopenhagen bombardeert. Dat hebben Deense media vandaag gemeld.

De nieuwe gratis krant Nyhedsavisen heeft de beelden gezien van de jongeren van de PPD die werden opgenomen tijdens een feest op 5 augustus. Op die beelden, waarvan de nationale televisiezender TV2 vrijdag stukken heeft uitgezonden, zijn jongeren te zien die de spot drijven met de profeet Mohammed. De hoofdredacteur van TV2 was niet bereikbaar voor commentaar.

Verder dan cartoons
De deelnemers hebben getracht om de profeet Mohammed tijdens de wedstrijd op de meest vernederende en lachwekkende manier af te beelden. Op het feest werd muziek gespeeld zoals "The camel Muhammed has four beers". De video werd gemaakt door een lid van de jongeren van PPD, Martin Rosengaard Knudsen.

De voorzitter van jong PDD, Kenneth Kristensen, die niet aanwezig was op het evenement, bekritiseert het gedrag van zijn leden als ongepast. "Het is niet mijn soort humor en het zou zich niet hebben voorgedaan als ik aanwezig was", zei de voorzitter. Volgens Nyhedsavisen gaan deze beelden veel verder dan de twaalf cartoons over Mohammed die eerder voor heel wat opschudding hebben gezorgd in de moslimwereld. (belga/hln)

rikkie
07-10-06, 08:29
Die extreemrechtse partij PPD, lijkt me geen koshere partij... Maar vrijheid van meningsuiting is een groot goed. In the life of Brian, wordt Jesus belachelijk gemaakt. Niet iedereen vind dat humor. dat is danook geen issue. Over smaak valt immers niet te twisten.

Mijn standpunt is dat een ander je nooit kan kwetsen, maar dat jij je wel kan laten kwetsen door een ander!

sater
07-10-06, 08:52
:motorzaag andersoortige dijenkletsers dan onthoofdingsvideootjes.

Good Kahuna
07-10-06, 11:29
Het klinkt niet erg grappig.

MaRiaH
07-10-06, 11:32
Geplaatst door Good Kahuna
Het klinkt niet erg grappig.


Nee, tis onsmakelijk en provocerend.
Vermoed ook dat dat hun doel is.
Dat maakt het nog verachtelijker.

Good Kahuna
07-10-06, 11:35
Geplaatst door MaRiaH
Nee, tis onsmakelijk en provocerend.
Vermoed ook dat dat hun doel is.
Dat maakt het nog verachtelijker.

Een beetje provoceren kan op z'n tijd geen kwaad. Maar er is een grens tussen goede en slechte smaak. En over smaak valt best te twisten.

MaRiaH
07-10-06, 11:38
Geplaatst door Good Kahuna
Een beetje provoceren kan op z'n tijd geen kwaad. Maar er is een grens tussen goede en slechte smaak. En over smaak valt best te twisten.

Ja hoor. Niets mis met provocatie.

Maar het gaat me om de intentie.. en voor zover ik dat kan opmaken uit dit bericht, is het geen provocatie maar bewuste belediging.

Het_Is_Lent
07-10-06, 11:46
Tja, negeren dan maar. Ik kan er ook niet om lachen.

Good Kahuna
07-10-06, 11:48
Geplaatst door MaRiaH
Ja hoor. Niets mis met provocatie.

Maar het gaat me om de intentie.. en voor zover ik dat kan opmaken uit dit bericht, is het geen provocatie maar bewuste belediging.

Wordt tijd voor een linkje, zodat we zelf eens kunnen zien waar het nou eigenlijk over gaat...

In deze draad zie je een parodie die ook niet iedereen zal bevallen:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=203026
(filmpje in de post van JT, ergens op de helft, het carnavalsnummer). Ik lag in een deuk toen ik het zag. Pure Hollandse zelfspot. En die kerel zag het echt niet.

Waar is de grens tussen goede en slechte spot? Ik herinner me een uitspraak van Bennie Jolink: Elke grap is geoorloofd, zolang ik er maar om kan lachen.

Da's ook de enige grens die ik hanteer.

MaRiaH
07-10-06, 11:53
Geplaatst door Good Kahuna
Wordt tijd voor een linkje, zodat we zelf eens kunnen zien waar het nou eigenlijk over gaat...

In deze draad zie je een parodie die ook niet iedereen zal bevallen:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=203026
(filmpje in de post van JT, ergens op de helft, het carnavalsnummer). Ik lag in een deuk toen ik het zag. Pure Hollandse zelfspot. En die kerel zag het echt niet.

Waar is de grens tussen goede en slechte spot? Ik herinner me een uitspraak van Bennie Jolink: Elke grap is geoorloofd, zolang ik er maar om kan lachen.

Da's ook de enige grens die ik hanteer.

Nogmaals spot, zelfspot, ironie, etc.
geen problemen mee.

Deze rechts-radicalen echter, willen niets anders dan na de cartoons nog meer olie op het vuur gooien.
Misschien is de spot te waarderen. Maar de intentie bevalt me niet.
Ik bekritiseer dus niet de spot, maar hun bedoeling erachter.

Good Kahuna
07-10-06, 12:05
Geplaatst door MaRiaH
Nogmaals spot, zelfspot, ironie, etc.
geen problemen mee.

Deze rechts-radicalen echter, willen niets anders dan na de cartoons nog meer olie op het vuur gooien.
Misschien is de spot te waarderen. Maar de intentie bevalt me niet.
Ik bekritiseer dus niet de spot, maar hun bedoeling erachter.

I know, same here :)

Die minister vroeg de cabarettier: Als je weet dat je iemand kwetst door iets te zeggen, waarom zou je het dan doen? Vooral als je je zelf soms ook kwetsbaar voelt...

Mijn antwoord zou zijn: Spill it out, get it out in the open. Zo kan erover gediscussiëerd worden. Liefst zonder vernieling, brandstichting en doden.

mulan
07-10-06, 12:28
Geplaatst door Good Kahuna
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=203026
(filmpje in de post van JT, ergens op de helft, het carnavalsnummer). Ik lag in een deuk toen ik het zag. Pure Hollandse zelfspot. En die kerel zag het echt niet.


Ja maar als iemand dat niet snapt is dat toch geen crime neem ik aan?(ik vind en vond de vliegende panters wel lachen maar wie ben ik) Maar het is inderdaad Hollandse zelfspot....zelfspot viert overal hoogtij alleen dan niet op de Hollandse manier,dat snappen Nederlanders dan weer niet en zo is de circel rond. Alleen viel die Diederik gast door de mand met zijn 'als jullie hier komen wonen pas je dan aan'. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel dat 'argument'.En dat hand schudden is allesbehalve een eeuwenoude traditie in Nederland en schijnbaar niet in de landen van herkomst wat hij suggereerde. Nederlanders schudden geloof ik alleen in formele kennismakingen elkaar de hand. In het gros van alle andere landen schud men elkaar de hand als je elkaar een halve dag niet gezien hebt. Juist doordat het geen formele aangelegenheid is kun je ermee schuiven en wordt het in Nederland als een big deal gezien als je het niet doet. Overigens als je kijkt naar jongeren van nu hebben ze het handen schudden dat ze doen echt wel overgenomen door de cultuurinvloeden van buitenaf.

(die gasten van dat manifest zijn overigens echt zure pruimen, Eddy Terstal voorop,ieuw)

Good Kahuna
07-10-06, 12:40
Geplaatst door mulan
Ja maar als iemand dat niet snapt is dat toch geen crime neem ik aan?(ik vind en vond de vliegende panters wel lachen maar wie ben ik) Maar het is inderdaad Hollandse zelfspot....zelfspot viert overal hoogtij alleen dan niet op de Hollandse manier,dat snappen Nederlanders dan weer niet en zo is de circel rond. Alleen viel die Diederik gast door de mand met zijn 'als jullie hier komen wonen pas je dan aan'. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel dat 'argument'.En dat hand schudden is allesbehalve een eeuwenoude traditie in Nederland en schijnbaar niet in de landen van herkomst wat hij suggereerde. Nederlanders schudden geloof ik alleen in formele kennismakingen elkaar de hand. In het gros van alle andere landen schud men elkaar de hand als je elkaar een halve dag niet gezien hebt. Juist doordat het geen formele aangelegenheid is kun je ermee schuiven en wordt het in Nederland als een big deal gezien als je het niet doet. Overigens als je kijkt naar jongeren van nu hebben ze het handen schudden dat ze doen echt wel overgenomen door de cultuurinvloeden van buitenaf.

(die gasten van dat manifest zijn overigens echt zure pruimen, Eddy Terstal voorop,ieuw)

Handenschudden is niet bepaald het hoogste culturele goed dat we hier hebben, maar persoonlijk vind ik het doodnormaal, en daarbij een gepaste manier van een respectvolle begroeting - zowel naar man als vrouw. In m'n vrije tijd accepteer ik het best dat iemand een andere manier van begroeting erop na houdt. Maar als ik iemand zou moeten aannemen als account manager heeft iemand in religieuze kledij, die sommige mensen niet de hand wil schudden, niet bepaald een streepje voor.

De man in het interview vraagt alle respect voor zijn afwijkende normen, maar lijkt niet bereid hetzelfde te doen voor de autochtone bevolking waarin hij zich bevindt.

Tomas
07-10-06, 14:02
Geplaatst door mulan
Ja maar als iemand dat niet snapt is dat toch geen crime neem ik aan?(ik vind en vond de vliegende panters wel lachen maar wie ben ik) Maar het is inderdaad Hollandse zelfspot....zelfspot viert overal hoogtij alleen dan niet op de Hollandse manier,dat snappen Nederlanders dan weer niet en zo is de circel rond. Alleen viel die Diederik gast door de mand met zijn 'als jullie hier komen wonen pas je dan aan'. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel dat 'argument'.En dat hand schudden is allesbehalve een eeuwenoude traditie in Nederland en schijnbaar niet in de landen van herkomst wat hij suggereerde. Nederlanders schudden geloof ik alleen in formele kennismakingen elkaar de hand. In het gros van alle andere landen schud men elkaar de hand als je elkaar een halve dag niet gezien hebt. Juist doordat het geen formele aangelegenheid is kun je ermee schuiven en wordt het in Nederland als een big deal gezien als je het niet doet. Overigens als je kijkt naar jongeren van nu hebben ze het handen schudden dat ze doen echt wel overgenomen door de cultuurinvloeden van buitenaf.

(die gasten van dat manifest zijn overigens echt zure pruimen, Eddy Terstal voorop,ieuw)

Klopt, volkomen.

Er is ook al decennia lang een -tegenwoordig ietwat vergeten strijd- tussen handenschudders en de niet-handeschudders. tussen de formelen, de meneer- en u-zeggers en de informelen, de zogenaamde hoi-noem-me-maar-pier-zeggers. Ik hoor(de) een beetje bij de laatste, maar heette dan net weer geen piet. De laatste jaren, decennia is die strijd een beetje beslist in het voordeel van de hoi-zeggers. Het compromis is in ieder geval dat handenschudden en u-zeggen iets met formele situaties te maken heeft. Maar voor de u-zeggers is de moslims-die-geen-handen-geeft een nieuw wapen om terug te slaan. Om te mobiliseren, om sympathie te verkrijgen voor deze vergeten en verloren strijd.

mulan
07-10-06, 15:28
Geplaatst door Tomas
Klopt, volkomen.

Er is ook al decennia lang een -tegenwoordig ietwat vergeten strijd- tussen handenschudders en de niet-handeschudders. tussen de formelen, de meneer- en u-zeggers en de informelen, de zogenaamde hoi-noem-me-maar-pier-zeggers. Ik hoor(de) een beetje bij de laatste, maar heette dan net weer geen piet. De laatste jaren, decennia is die strijd een beetje beslist in het voordeel van de hoi-zeggers. Het compromis is in ieder geval dat handenschudden en u-zeggen iets met formele situaties te maken heeft. Maar voor de u-zeggers is de moslims-die-geen-handen-geeft een nieuw wapen om terug te slaan. Om te mobiliseren, om sympathie te verkrijgen voor deze vergeten en verloren strijd.

Het blijft fascineren die discussie. Ik vind dat die strijd wel weer opgerakeld mag worden. If you don't stand for something you will fall for anything ofzo toch. Ik sluit me bij deze aan bij de zijde die jij kiest. Gezellig!!

tukkersterror
07-10-06, 16:40
Ik heb deze cartoon nog niet kunnen vinden op internet dus hem ook niet kunnen bekijken.

Wat mij wel opvalt dat wij met zijn allen steeds weer terug komen op formeel/informeel gedrag, zoals handje schudden of wel/geen hoofdoek.

Ik denk dat dit te maken heeft met situatie's en met wie je omgaat.

Als ik personeel moet aannemen en zijn omgangs vormen voldoen niet aan mijn normen en waarden, kan hij het gewoon schudden.
Mijn omgangs normen zijn misschien ouderwets en achterhaald, maar ik ga er vanuit dat iemand die mij benaderd op mij afkomt met een bepaald respect en niet direct met je en jou komt aanzetten of zijn handen in zijn zakken heeft.

Aan de andere kant, pas ik mij ook aan als ik een ander land bezoekt, zo zijn er landen waar geen handen worden geschud maar waar het word afgedaan mijn een lichte buiging.

Ik noem het regeltjes, die niet verplicht zijn maar wel nodig als je iets wilt bereiken.
Ik weet dan ook als iemand die ik nodig ben een hand uitsteek die ik weiger te accepteren, ik op dat moment ook het doel kan vergeten.

Aan de andere kant als ik personeel aanneem, neem ik deze aan om mij en mijn bedrijf te promoten naar de buitenwereld en dat ik in deze hoedanigheid, geen mensen zal aannemen, die weigeren handen te schudden of andere symbolen dragen die bepaalde mensen zouden kunnen afschrikken.

Tomas
07-10-06, 19:27
Geplaatst door mulan
Het blijft fascineren die discussie. Ik vind dat die strijd wel weer opgerakeld mag worden. If you don't stand for something you will fall for anything ofzo toch. Ik sluit me bij deze aan bij de zijde die jij kiest. Gezellig!!

Ja, gezellig. Binnen onze protestgroep heerst natuurlijk wel een strakke organisatie waarin u gezegd moet worden. Anders kom je nergens.

tr_imparator
07-10-06, 19:48
Geplaatst door Tomas
Ja, gezellig. Binnen onze protestgroep heerst natuurlijk wel een strakke organisatie waarin u gezegd moet worden. Anders kom je nergens.


Dus als ik het goed begrijp moet er binnen uw groep gevousvoyeerd worden en niet getutoyeerd ?


:loens:

Tomas
07-10-06, 19:51
Geplaatst door tr_imparator
Dus als ik het goed begrijp moet er binnen uw groep gevousvoyeerd worden en niet getutoyeerd ?


:loens:

Anders kom je nergens.