PDA

Bekijk Volledige Versie : Woningcorporatie trekt zich terug uit bouw Westermoskee.



Cherry Bo
09-10-06, 10:04
Woningcorporatie trekt zich terug uit bouw Westermoskee.

AMSTERDAM - De Amsterdamse woningcorporatie Het Oosten heeft haar medewerking aan de realisatie van de Westermoskee in de Amsterdamse wijk De Baarsjes opgeschort. Volgens de woningcorporatie is de ernstige verdeeldheid binnen de Sociaal-Culturele Vereniging Amsterdam-West, ook bekend als vereniging Aya Sofya, de reden voor dit besluit, zo maakte Het Oosten maandag bekend.

Bron. (http://www.telegraaf.nl/binnenland/article51219871.ece?rss)

Good Kahuna
09-10-06, 10:08
Wat is er met Cherry deel 1 gebeurd?

Cherry Bo
09-10-06, 10:08
Wat een soap, die moskee. :rolleyes:

Cherry Bo
09-10-06, 10:10
Geplaatst door Good Kahuna
Wat is er met Cherry deel 1 gebeurd?

Geen idee, ik denk dat ze het uit hadden.

Cherry Bo
09-10-06, 10:11

Good Kahuna
09-10-06, 14:02
Geplaatst door Cherry Bo
Geen idee, ik denk dat ze het uit hadden.

Never mind. Goed dat je d'r weer bent.

observer
09-10-06, 14:31
zo wie zo een combo die al raar is wat doet een woningcooperatie bij de bouw van een niet woongebouw

gh.wille
09-10-06, 14:41
Geplaatst door observer
zo wie zo een combo die al raar is wat doet een woningcooperatie bij de bouw van een niet woongebouw

Ja dat vind ik een goede vraag .

:vreemd:

mark61
09-10-06, 19:10
Ik hoop maar dat de sequel geen teleurstelling is. :vreemd:

Ik heb het nooit zo op part two's :cheefbek:

Ehhh....welcome back :hihi:

Cherry Bo
09-10-06, 19:50
Geplaatst door Good Kahuna
Never mind. Goed dat je d'r weer bent.

Dank je. :fpetaf:

Cherry Bo
09-10-06, 19:52
Geplaatst door mark61
Ik hoop maar dat de sequel geen teleurstelling is. :vreemd:

Ik heb het nooit zo op part two's :cheefbek:

Ehhh....welcome back :hihi:

:ego:

:boogjes:

Cherry Bo
09-10-06, 20:24
Geplaatst door observer
zo wie zo een combo die al raar is wat doet een woningcooperatie bij de bouw van een niet woongebouw

Geen idee.
Maar dit gaat de grootste moskee van Europa moeten worre.

MaRiaH
09-10-06, 20:54
Geplaatst door Cherry Bo
Geen idee.
Maar dit gaat de grootste moskee van Europa moeten worre.

Heey Cherry Bo..

welkom terug! :D

Cherry Bo
10-10-06, 08:07
Geplaatst door MaRiaH
Heey Cherry Bo..

welkom terug! :D


Heeey die MaRiaH, box box. :D

Cherry Bo
10-10-06, 08:13
Geplaatst door Good Kahuna
Never mind. Goed dat je d'r weer bent.

Het was een beetje vaag, 'ze', hunnie van Maroc, hadden mijn account verwijderd, met alles d'r op en d'r an.

Geen idee waarom, niet vanwege een ban of zo, want ik had al eeuwen niet meer gepost, foutje misschien? :cheefbek:

(Herkent iemand dit? :o :lekpuh: )

Rourchid
10-10-06, 09:38
Geplaatst door Cherry Bo

(Herkent iemand dit? :o :lekpuh: )
Het account van Jarir Tabari is ook in rook opgegaan :verward:

Cherry Bo
10-10-06, 13:00
Geplaatst door Rourchid
Het account van Jarir Tabari is ook in rook opgegaan :verward:

Oh?

Raar toch!?? :wtf:

Wide-O
10-10-06, 16:17
Geplaatst door Cherry Bo
Oh?

Raar toch!?? :wtf:

Zou ook gewoon een technisch (IT) probleem kunnen zijn... corrupte indexen and what have you.

Beheer hier al eens over benaderd ?

_h4T3D_sE7eN
10-10-06, 17:26
Cherry is gewoon op haar rechtse vingers getikt door een racistisch berichtje van d'r en de feeks probeert er nu een beetje goedkoop mee weg te komen met 'ze hadden m'n account verwijderd'.

Het zal wel, but I ain't buyin' this shit. :ego:

Cherry Bo
10-10-06, 19:56
Geplaatst door Wide-O
Zou ook gewoon een technisch (IT) probleem kunnen zijn... corrupte indexen and what have you.

Beheer hier al eens over benaderd ?

Nee, dat (nog) niet, misschien doe ik het, misschien ook niet.

Als het een foutje is, of een technisch probleem, wat jij zegt, vind ik het ook helemaal niet zo vresulluk eigenlijk.
Maar het was gewoon een bizarre gewaarwording, dat niet meer virtueel bestaan (althans hier dan) opeens.

Cherry Bo
10-10-06, 20:05
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Cherry is gewoon op haar rechtse vingers getikt door een racistisch berichtje van d'r en de feeks probeert er nu een beetje goedkoop mee weg te komen met 'ze hadden m'n account verwijderd'.

Ja, dat dacht ik dus ook gelijk. Ik zal me wel weer als Übernazi-rette gedragen hebben.

Maar ik kan me niets herinneren, zelfs niet van posten.

Of ik moet in een verregaande staat van tipsy verkeerd hebben.
Vast wel, dat zal het zijn.

Seif
10-10-06, 20:11
Geplaatst door Cherry Bo
Ja, dat dacht ik dus ook gelijk. Ik zal me wel weer als Übernazi-rette gedragen hebben.

Maar ik kan me niets herinneren, zelfs niet van posten.

Of ik moet in een verre staat van tipsy verkeerd hebben.
Vast wel, dat zal het zijn.

Trek het je niet aan. Leeghoofd noemt iedereen een racist die zijn bevattingsvermogen te boven gaat. :)

Cherry Bo
10-10-06, 20:17
Geplaatst door Seif
Trek het je niet aan. Leeghoofd noemt iedereen een racist die zijn bevattingsvermogen te boven gaat. :)

:)

Ik zie het ja.

Couscousje
10-10-06, 20:18
Geplaatst door Seif
Trek het je niet aan. Leeghoofd noemt iedereen een racist die zijn bevattingsvermogen te boven gaat. :)

In jouw geval zat ie er niet ver naast.

Cc

_h4T3D_sE7eN
10-10-06, 20:20
Geplaatst door Cherry Bo
Ja, dat dacht ik dus ook gelijk. Ik zal me wel weer als Übernazi-rette gedragen hebben.

Maar ik kan me niets herinneren, zelfs niet van posten.

Of ik moet in een verregaande staat van tipsy verkeerd hebben.
Vast wel, dat zal het zijn.


Die drank, hè.

Seif weet er alles van. De stakker.

Cherry Bo
10-10-06, 20:28
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Die drank, hè.

Seif weet er alles van. De stakker.

Horse! Horse! Horse!

Hup, nu snel gaan shoppen voor een zadel.

:moe:

Seif
10-10-06, 20:39
Geplaatst door Couscousje
In jouw geval zat ie er niet ver naast.

Cc

Dan zal ik jou, 7 en vele anderen een plezier doen. Ik zat toch al een tijdje te overwegen om maroc.nl te verlaten om allerlei redenen. Dan is dit een mooie aanleiding, en zal ik dit forum niet langer bezwaren met mijn racistische aanwezigheid.

Couscousje
10-10-06, 20:42
Geplaatst door Seif
Dan zal ik jou, 7 en vele anderen een plezier doen. Ik zat toch al een tijdje te overwegen om maroc.nl te verlaten om allerlei redenen. Dan is dit een mooie aanleiding, en zal ik dit forum niet langer bezwaren met mijn racistische aanwezigheid.

:duim:

Good riddance.

En vergeet niet te stemmen 22 november.

Misschien komt je droom nog uit en gaan EenNL, Groep Wilders en de VVD toch nog samen.

Cc

_h4T3D_sE7eN
10-10-06, 20:52
Well, well ... I'll be damned.

Een snaar is kennelijk hard geraakt met de kritiek van gister. Succes op de 22e, Seif. Ik ben nu al benieuwd naar je nieuwe nickname.

Rourchid
10-10-06, 22:29
Geplaatst door Cherry Bo
Wat een soap, die moskee. :rolleyes:


http://www.verbaarsjes.nl/nieuws/pix/wmoskee3.jpg



Opnieuw heibel over de Westermoskee
7-10-2006 Eén van de Milli Görusverenigingen in stadsdeel De Baarsjes wil niet verder met de bouwer van de Westermoskee op het Riva-terrein.
De vereniging Aya Sofya laat vrijdag in een persbericht weten dat het bestuur van bouwer Manderen BV 'onvoldoende gevolg heeft gegeven aan het verzoek van verantwoording af te leggen over de financiële kant van het project. ' De twee andere verenigingen/aandeelhouders zeggen echter van niets te weten.
Het behoudende Europese hoofdkwartier van Milli Görus in Keulen zit mogelijk achter de actie. Zij zijn tegen de liberale koers van de Westermoskee.

bron: http://www.at5.nl/archief.asp?newsid=21418&archiefdag=6

mark61
10-10-06, 22:34
Wat een meukmoskee maar weer. Kunnen ze echt niks anders bedenken dan die afgekloven orthodoxe basilieken?

Rourchid
10-10-06, 22:45
Geplaatst door mark61
Wat een meukmoskee maar weer. Kunnen ze echt niks anders bedenken dan die afgekloven orthodoxe basilieken?
Het ontwerp is van het frans-joodse architectenpaar Marc en Nada Breitman.

observer
11-10-06, 09:44
Geplaatst door Cherry Bo
Wat een soap, die moskee. straks breng je john de mol nog op een idee :kotsen:

de gouden koepel

David
11-10-06, 09:47
Geplaatst door Rourchid
Het ontwerp is van het frans-joodse architectenpaar Marc en Nada Breitman.


Ze hebben zich er nogal makkelijk van afgemaakt vind ik. Soort Amsterdamse School meets Efteling.

mark61
11-10-06, 10:11
Geplaatst door Rourchid
Het ontwerp is van het frans-joodse architectenpaar Marc en Nada Breitman.

Das dan geen aanbeveling. Ik adviseer www.memardutch.nl

mark61
11-10-06, 10:12
Geplaatst door David
Ze hebben zich er nogal makkelijk van afgemaakt vind ik. Soort Amsterdamse School meets Efteling.

Precies.

Cherry Bo
11-10-06, 13:36
Geplaatst door Rourchid

http://www.verbaarsjes.nl/nieuws/pix/wmoskee3.jpg



Opnieuw heibel over de Westermoskee
7-10-2006 Eén van de Milli Görusverenigingen in stadsdeel De Baarsjes wil niet verder met de bouwer van de Westermoskee op het Riva-terrein.
De vereniging Aya Sofya laat vrijdag in een persbericht weten dat het bestuur van bouwer Manderen BV 'onvoldoende gevolg heeft gegeven aan het verzoek van verantwoording af te leggen over de financiële kant van het project. ' De twee andere verenigingen/aandeelhouders zeggen echter van niets te weten.
Het behoudende Europese hoofdkwartier van Milli Görus in Keulen zit mogelijk achter de actie. Zij zijn tegen de liberale koers van de Westermoskee.

bron: http://www.at5.nl/archief.asp?newsid=21418&archiefdag=6

"Wie bouwt de Westermoskee?

Bij de bouw van de moskee zijn verschillende partijen betrokken. Allereerst is er het bedrijf Manderen BV, dat de moskee bouwt samen met Het Oosten. Het bedrijf heeft weer verschillende aandeelhouders, waaronder Aya Sofia en de Vereniging Westermoskee, net als Aya Sofia verbonden met de Turks-islamitische groepering Milli Görüs."
(Elsevier) (http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht.asp?artnr=119465&rss=true)

En:

"Het Oosten en Manderen BV bouwen gezamenlijk het moskeecomplex op het Rivaterrein. Manderen BV is een beleggingsmaatschappij met vier aandeelhouders, Aya Sofya, Milli Görüs en twee jongerenverenigingen. Het bedrijf is opgericht als gesprekspartner van het stadsdeel en Het Oosten."
(Het Parool) (http://www.parool.nl/nieuws/2006/OKT/09/p2.html)

En:

"Aya Sofya maakte vrijdag bekend te willen breken met moskeebouwer Manderen. Naar nu blijkt is de directeur buiten functie gesteld. In Manderen zitten behalve de moskeevereniging zelf, Milli Görüs en een aantal jongerenverenigingen. Door deze situatie heeft Het Oosten een probleem. Volgens een woordvoerder van de woningcorporatie bestaat er nu ernstige twijfel over de koers van Aya Sofya.

De moskeevereniging houdt binnen twee weken een ledenvergadering. Zowel Het Oosten als De Baarsjes wacht deze vergadering af voor een definitief standpunt. De woningcorporatie hoopt een uitnodiging voor de bijeenkomst te ontvangen."
(De Telegraaf) (http://www.telegraaf.nl/binnenland/article51219871.ece?rss)


__________________________________


maandag 9 oktober 2006 16:26

Bouw Westermoskee stil na ruzie onder moslims.

Woningcorporatie Het Oosten trekt voorlopig zijn handen af van de bouw van de Westermoskee in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes. Gevolg is dat de bouw van de nieuwe moskee stil ligt. Reden is een conflict tussen de verschillende partijen uit de moslimgemeenschap die bij het project zijn betrokken over de liberale koers van de moskee.

De Amsterdamse Aya Sofia-gemeenschap, die in 2009 zijn intrek wil nemen in de moskee, brak vrijdag met Manderen BV - het bedrijf dat de moskee samen met Het Oosten bouwt. Vervolgens werd afgelopen weekeinde de vooruitstrevende directeur van Manderen BV afgezet, en vervangen door Ucler Dag, de voorzitter van moskeevereniging Aya Sofia. Officieel omdat Aya Sofia vragen heeft over de financiering van de moskee.


De moskee is onderdeel van een groter project met huizen en winkels Voor Het Oosten is dit voldoende reden om de bouw voorlopig stil te leggen. Er is veel onrust binnen de Aya Sofia-vereniging, stelt Doede Jaarsma van Het Oosten. 'Door de bestuurswisselingen weten wij niet meer wie gesprekspartner is.'

Bovendien zou de liberale koers die de moskee (http://www.kristal.org/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=14) in Amsterdam volgens afspraak zou volgen in gevaar kunnen komen.


Milli Görüs.
Achterliggende oorzaak is een richtingenstrijd binnen de Turks-islamitische groepering Milli Görüs. Het Duitse hoofdkantoor van Milli Görüs - bekend als zeer conservatief - is het niet eens de liberale koers van Milli Görüs in Nederland en de koers van de nieuwe moskee, stelde de directeur van Het Oosten, Frank Bijdendijk, zaterdag in Het Parool (http://www.parool.nl/nieuws/2006/OKT/09/p2.html) (lees ook Milli Görüs Nederland radicaliseert snel). (http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/98653/zoeken/ja/index.html)

In september tekenden het stadsdeel en Milli Görüs nog een convenant (http://www.baarsjes.amsterdam.nl/asp/get.asp?xdl=../views/baarsjes/xdl/Page&PosIdt=00000534&ItmIdt=00001918&SitIdt=00000002&VarIdt=) waarin gesproken wordt van 'het respecteren van de grondslagen van de Nederlandse Grondwet, het blijven verdedigen van de vrije meningsuiting, het blijven bevorderen van de emancipatorische verhoudingen onder de leden' etc. Ook is afgesproken dat het moskeebestuur financieel en juridisch onafhankelijk moet zijn van Milli Görüs.

Maar nu Aya Sofia, gelieerd aan Milli Görüs, de macht grijpt, is de koers van de moskee niet langer helder, terwijl Het Oosten van de moskee die wordt gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School door het Frans-joods architectenpaar Marc en Nada Breitman 'een symbool voor multicultureel Amsterdam' wil maken.

Zolang er geen duidelijkheid is, wil Het Oosten niet bij de bouw van de moskee betrokken zijn. Zonder Het Oosten is de kans overigens klein dat de moskee kan worden gebouwd.

Bron: Elsevier (http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht.asp?artnr=119465&rss=true)

_h4T3D_sE7eN
11-10-06, 14:02
Geplaatst door Cherry Bo


Dus Het Oosten wil kort gezegd koste wat kost niet dat de Aya Sofia aan de leiding komt in dit geheel omdat deze te liberaal/te Westers-geörientieerd zou zijn. Dat ze roepen om 'eerst duidelijkheid' is natuurlijk politiek spel. :hihi:

Dat had je vooraf kunnen weten, met die naam voor een woningcorporatie. Ik stel voor dat we Het Oosten omturnen tot een islamitische woningcorporatie, die voldoet aan alle criteria zoals gesteld in de Beleidsnota Wonen in de Nederlandse shari'a.

Cherry Bo
11-10-06, 14:24
Geplaatst door mark61
Wat een meukmoskee maar weer. Kunnen ze echt niks anders bedenken dan die afgekloven orthodoxe basilieken?

Best hip hoor, 't is een echte Vinex-moskee.

Cherry Bo
11-10-06, 21:51
"Maar nu Aya Sofia, gelieerd aan Milli Görüs, de macht grijpt, is de koers van de moskee niet langer helder, terwijl Het Oosten van de moskee die wordt gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School door het Frans-joods architectenpaar Marc en Nada Breitman 'een symbool voor multicultureel Amsterdam' wil maken."

:fplet:
Écht zo Oud Hollandsch ambachtelijk naïef weer.

Couscousje
11-10-06, 21:57
Ik heb begrepen dat ze daar mooie vrije sector woningen hebben.

Zal ons pap leuk vinden, zijn Fatima die pal tegenover een moskee woont, met uitzicht op de minaret. :hihi:

Cc

Cherry Bo
11-10-06, 22:05
Geplaatst door Couscousje
Ik heb begrepen dat ze daar mooie vrije sector woningen hebben.

Zal ons pap leuk vinden, zijn Fatima die pal tegenover een moskee woont, met uitzicht op de minaret. :hihi:

Cc

"Het Oosten heeft een bemiddelende rol vervuld en een plan laten maken waarin beide wensen verenigd zijn: in een krachtig, op middeleeuwse leest geschoeid stedenbouwkundig plan worden woningen rondom de moskee gebouwd."

Een ideale plaats voor dochters dus :hihi: sorry:

"Een krachtig, op middeleeuwse leest geschoeid stedenbouwkundig plan." Klik. (http://www.kristal.org/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=14)

Affijn, niet meer vertoond sinds de middeleeuwen dus.

Écht zó 2006!

Good Kahuna
11-10-06, 22:09
Geplaatst door Cherry Bo
"Het Oosten heeft een bemiddelende rol vervuld en een plan laten maken waarin beide wensen verenigd zijn: in een krachtig, op middeleeuwse leest geschoeid stedenbouwkundig plan worden woningen rondom de moskee gebouwd."

PR-crap.

Cherry Bo
11-10-06, 22:12
Ja.
En voor wie precies vraag je je af.

Autochtonen en andere niet-moslims lijken me niet persé staan te trappelen om rond een centraal gesitueerde moskee te wonen.
Die kijken wel een blokje verder.

Dus komt het erop neer dat men een moslim-wijk aan het bouwen is.
Een stad in een stad.

En de politiek maar opscheppen over die moskee "een symbool voor multi-cultureel Amsterdam":

"Woningen van hoge kwaliteit die een divers publiek zullen aantrekken, worden in één plan met de moskee gerealiseerd, wat de afstand tussen deze groepen zal verkleinen en de integratie kan bevorderen. De intenties van Milli Görüs en Het Oosten Kristal sluiten op dit punt overigens naadloos op elkaar aan." :vreemd:

Men schijnt een glazen bol te hebben, bij het stadsdeel.

Dure woningen om een prominent geplaatste moskee heen, de grootste van Europa, ja, dat zal die autochtonen leren integreren. :argwaan:

Cherry Bo
27-10-06, 18:35
Bouw Westermoskee lijkt verder weg dan ooit.

AMSTERDAM (ANP) - Op de rechtbank in Amsterdam werd vrijdag verder geruzied tussen de betrokken partijen wie de leiding heeft van Manderen BV, de beleggingsmaatschappij die samen met woningcorporatie Het Oosten en stadsdeel De Baarsjes de Westermoskee bouwt.
Over de bouw van de moskee wordt al ruim twaalf jaar gesteggeld.,,Dit verhaal maakt het gebedshuis elke dag meer kapot', zo verklaarde Üzeyir Kabaktepe, tot begin oktober directeur van Manderen BV, tegen de rechter.
Kabaktepe vocht bij de rechtbank zijn afzetting aan en spreekt van een coup gepleegd door Ucler Dag, die zich nu directeur van Manderen BV noemt. Dag, voorzitter van moskeevereniging Aya Sofya, zou een meer radicale koers willen varen onder aanvoering van de Turkse beweging Milli Görüs in Duitsland.
Dag zou het convenant willen openbreken dat met alle partijen is gesloten om de liberale koers te waarborgen. Hij spande een rechtszaak aan tegen Kabaktepe. De eiser en de gedaagde beschuldigden elkaar in de rechtszaal over en weer van het maken van onder meer valse handtekeningen en valsheid in geschrifte.
Dag verklaarde vrijdag dat hij geen koerswijziging wil doorvoeren, maar beschuldigde zijn opponent van ,,ordinair gesjoemel met geld''. Kabaktepe geeft volgens hem al jaren geen opening van zaken over financiën. Zes miljoen euro zou zijn verdwenen.
,,Er is geen bewijs voor list en bedrog. Het gaat hier om een religieus verschil. De afzetting van de heer Kabaktepe is niet rechtsgeldig. De miljoenen waarover wordt gesproken, staan gewoon op de rekening'', aldus de advocaat van Kabaktepe, M. van der Werf,
Woningbouwcorporatie het Oosten heeft aangegeven dat als Aya Sofya het bestuur niet verandert, er geen moskee wordt gebouwd.
De rechtbank doet uitspraak op 9 november.

Bron. (http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland/article776754.ece)

Cherry Bo
09-11-06, 17:36
Geplaatst door Cherry Bo

Woningbouwcorporatie het Oosten heeft aangegeven dat als Aya Sofya het bestuur niet verandert, er geen moskee wordt gebouwd.
De rechtbank doet uitspraak op 9 november.



Ok, de dag van de uitspraak. Update dus:

do 9 nov 2006, 18:04


Bouw Westermoskee onzeker door uitspraak rechter.

AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag besloten dat de bestuurswisseling binnen beleggingsmaatschappij Manderen BV, die aan de bouw van de Westermoskee in de hoofdstad werkt, terecht heeft plaatsgevonden. Volgens de rechter is het ontslag van de voormalige directeur Üzeyir Kabaktepe rechtsgeldig. Zijn plaatsvervanger en tevens voorzitter van moskeevereniging Aya Sofya, Üçler Dag mag daardoor aanblijven.


Kabaktepe spande een kort geding aan omdat hij vond dat hij onterecht van zijn plaats was gestoten. Door de beslissing van de rechter komt de bouw van de moskee op losse schroeven te staan. Een aantal betrokken partijen, waaronder woningbouwvereniging Het Oosten en de Rabobank, hebben namelijk aangegeven dat ze niet met Dag willen samenwerken. Ze vrezen dat hij zal afwijken van de liberale koers die de moskee zou moeten inslaan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article53144401.ece?cid=rss