PDA

Bekijk Volledige Versie : Olifanten nemen wraak voor dood vriendinnetje



Bofko
10-10-06, 09:02
RANCHI - Duizenden Indiërs zijn uit hun huizen verjaagd door olifanten die op zoek waren naar een lid van hun kudde. De verdwenen olifant was enkele dagen eerder in een irrigatiekanaal gevallen en verdronken. De inwoners van het dorpje Banta, in de oostelijke deelstaat Jharkhand, gaven het dier vervolgens een stille begrafenis, meldden de autoriteiten dinsdag.
Sindsdien wordt het dorpje geregeld binnengevallen door de veertien andere olifanten van de kudde. ‘We hebben al drie dagen niet meer geslapen’, vertelt één van de weinige dorpsbewoners die achterbleef. ‘We steken ‘s nachts enorme kampvuren aan om de olifanten weg te houden, maar zonder succes.’
De kudde richtte een enorme ravage aan. Gewassen en huizen zijn vernietigd en duizenden mensen uit drie dorpen zijn op de vlucht geslagen. Volgens de autoriteiten zijn de olifanten uit op wraak. Een groep van dertig mensen moet de dieren nu met vuurwerk proberen te verjagen.

volkskrant.nl

~Panthera~
10-10-06, 10:11
Ja, gek he ? olifanten begraven hun familieleden zelf.
Dat zouden ze daar toch moeten weten.

Bofko
10-10-06, 10:16
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, gek he ? olifanten begraven hun familieleden zelf.
Dat zouden ze daar toch moeten weten.

En je moet tegen olifanten ook geen ´nè nè nè nèè nè´ roepen met duimen in je oren. :roker:

David
10-10-06, 10:17
Olifanten durven alleen met ze allen, da's algemeen bekend.

~Panthera~
10-10-06, 10:25
Geplaatst door Bofko
En je moet tegen olifanten ook geen ´nè nè nè nèè nè´ roepen met duimen in je oren. :roker:


Tip: neem nog een bakkie koffie. :hihi:

Bofko
10-10-06, 10:27
Geplaatst door ~Panthera~
Tip: neem nog een bakkie koffie. :hihi:

Goed idee, ga´k doen.

~Panthera~
10-10-06, 10:30
Geplaatst door Bofko
Goed idee, ga´k doen.


:rood:

Stopnaald
10-10-06, 15:13
Geplaatst door Bofko
RANCHI - Duizenden Indiërs zijn uit hun huizen verjaagd door olifanten die op zoek waren naar een lid van hun kudde. De verdwenen olifant was enkele dagen eerder in een irrigatiekanaal gevallen en verdronken. De inwoners van het dorpje Banta, in de oostelijke deelstaat Jharkhand, gaven het dier vervolgens een stille begrafenis, meldden de autoriteiten dinsdag.
Sindsdien wordt het dorpje geregeld binnengevallen door de veertien andere olifanten van de kudde. ‘We hebben al drie dagen niet meer geslapen’, vertelt één van de weinige dorpsbewoners die achterbleef. ‘We steken ‘s nachts enorme kampvuren aan om de olifanten weg te houden, maar zonder succes.’
De kudde richtte een enorme ravage aan. Gewassen en huizen zijn vernietigd en duizenden mensen uit drie dorpen zijn op de vlucht geslagen. Volgens de autoriteiten zijn de olifanten uit op wraak. Een groep van dertig mensen moet de dieren nu met vuurwerk proberen te verjagen.

volkskrant.nl

Schijnt trouwens vaker te gebeuren daar. Misschien toch iets meer ruimte aan de natuur laten ipv steeds meer land van de dieren afpikken?

Bofko
10-10-06, 15:17
Geplaatst door Stopnaald
Schijnt trouwens vaker te gebeuren daar. Misschien toch iets meer ruimte aan de natuur laten ipv steeds meer land van de dieren afpikken?

De wereld is vol ! :cheefbek:

Stopnaald
10-10-06, 19:58
Geplaatst door Bofko
De wereld is vol ! :cheefbek:

Nope, de wereld is helemaal niet vol. De mens is alleen maar (zeer) hebberig...

Bofko
10-10-06, 21:20
Geplaatst door Stopnaald
Nope, de wereld is helemaal niet vol. De mens is alleen maar (zeer) hebberig...

Indiers van het platteland, die op of onder het bestaansminimum leven ?

Probleem is natuurlijk de overbevolking. Moeder aller problemen.

H.P.Pas
10-10-06, 21:36
Geplaatst door Stopnaald
Nope, de wereld is helemaal niet vol. De mens is alleen maar (zeer) hebberig...

0000: 0,5 Mia
1800: 1.0 Mia
1900: 2.0 Mia
1950: 3.0 Mia
2000: 6.0 Mia

De wereld is wel degelijk vol. (http://ecofoot.org/)

ferries
10-10-06, 21:58
oog om oog tand om tand.
het zijn net mensen

Tomas
10-10-06, 22:11
Geplaatst door H.P.Pas

De wereld is wel degelijk vol. (http://ecofoot.org/)

Ik begrijp dus dat het probleem is dat we te weinig planeten hebben.

Bofko
10-10-06, 22:23
Geplaatst door H.P.Pas

De wereld is wel degelijk vol. (http://ecofoot.org/)

" IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 9.1 PLANETS" . :cheefbek:

Sinds kort (Pluto !) hebben we die niet meer in ons zonnestelsel..

Orakel
10-10-06, 22:30
Geplaatst door Bofko
RANCHI - Duizenden Indiërs zijn uit hun huizen verjaagd door olifanten die op zoek waren naar een lid van hun kudde. De verdwenen olifant was enkele dagen eerder in een irrigatiekanaal gevallen en verdronken. De inwoners van het dorpje Banta, in de oostelijke deelstaat Jharkhand, gaven het dier vervolgens een stille begrafenis, meldden de autoriteiten dinsdag.
Sindsdien wordt het dorpje geregeld binnengevallen door de veertien andere olifanten van de kudde.

Schrijnend en hartverwarmend tegelijk. Kan we als mensen nog een hoop van leren.

H.P.Pas
10-10-06, 22:33
:ego: 2.1

Een doorsnee Ethiopiër komt op 1,0. Lager krijg ik niet voor elkaar..

Bofko
10-10-06, 22:39
Geplaatst door H.P.Pas
:ego: 2.1

Een doorsnee Ethiopiër komt op 1,0. Lager krijg ik niet voor elkaar..

Huh ? Geen vlees, geen auto, zonne-energie, niet mobiel , alleenwonend in een piepklein appartementje dan wel met meerderen in een iets groter huis ? En dat allemaal tegelijk ?

H.P.Pas
10-10-06, 22:55
Geplaatst door Bofko
Huh ? Geen vlees, geen auto, zonne-energie, niet mobiel , alleenwonend in een piepklein appartementje dan wel met meerderen in een iets groter huis ? En dat allemaal tegelijk ?

Valt wel mee. Hobbykok zonder auto, 140 m2 voor 4 personen; 3 vlieguren.
Woonplaats maakt veel uit. Zwitsers zijn een soort Groenen van dedaad. Een beetje.

Stopnaald
11-10-06, 08:06
Geplaatst door Bofko
Indiers van het platteland, die op of onder het bestaansminimum leven ?

Probleem is natuurlijk de overbevolking. Moeder aller problemen.

Tis ook de overbevolking. Maar wie veroorzaakt die overbevolking? De mens toch zeker? En het is diezelfde mens die steeds meer ruimte/land inpikt van de dieren.

Ik begrijp best dat die plattelands-indier ook alleen maar probeert te overleven. En ik snap ook wel dat die weinig andere mogelijkheden heeft. Mijn opmerking is dan ook niet persé aan die indier gericht, maar meer een constatering in het algemeen.

Iedereen met ook maar een klein beetje hersens weet dat het niet zo door kan gaan. Ook dieren hebben ruimte nodig en gek genoeg ja, ook dieren zijn hard nodig voor het voortbestaan van deze planeet (en dus ook de mens). Ik erger me dan ook dood aan al die voetbalvelden bos/jungle die elk jaar in grote hoeveelheden in vlammen opgaan.

Of het nou om Californië/Spanje/Portugal gaat, waarbij we vooral moeten horen dat er helaas geëvacueerd moest worden (hallo, hoezo is het normaal om steeds dieper in het bos zomaar huizen te bouwen, of midden in een natuurgebied te gaan barbecueën???), of dat het gaat om Borneo/Brazilië, waarbij met voetbalvelden tegelijk oerbos wordt gekapt om ruimte te maken voor (palmolie)plantages.


Maar effe een vraagje voor al die prikkers hier die zo begaan zijn met die indiers. Wat is erger? De dood van die olifant of de schade en angst voor die dorpelingen? Ben heel nieuwsgierig naar de reacties...

Tomas
11-10-06, 08:22
Geplaatst door Stopnaald

Maar effe een vraagje voor al die prikkers hier die zo begaan zijn met die indiers. Wat is erger? De dood van die olifant of de schade en angst voor die dorpelingen? Ben heel nieuwsgierig naar de reacties...

Arme indiers staan bij mijn heel laag op de ladder. Ik weet niet zo gauw of dat hoger of lager dan de olifant is. Want het gaat hier wel om een indische olifant en geen afrikaanse dus. Moeiluk.

Stopnaald
11-10-06, 08:51
Geplaatst door Tomas
Arme indiers staan bij mijn heel laag op de ladder. Ik weet niet zo gauw of dat hoger of lager dan de olifant is. Want het gaat hier wel om een indische olifant en geen afrikaanse dus. Moeiluk.

Ik kan je humor wel waarderen... :lole:

Bofko
11-10-06, 09:10
Geplaatst door Stopnaald

Maar effe een vraagje voor al die prikkers hier die zo begaan zijn met die indiers. Wat is erger? De dood van die olifant of de schade en angst voor die dorpelingen? Ben heel nieuwsgierig naar de reacties...
De vraag is natuurlijk wat is VOOR WIE erger ? Voor de dorpelingen is dat de schade die de olifanten aanrichten en voor ons is dat de dood van de olifant.

Om wie gaat het dan eigenlijk ? Wij zijn zij niet.

Het schrijnende is dat alleen rijkere landen in staat zijn tot ecologische en natuurbeschermende maatregelen. En dat zijn meestal niet de landen waar de oerwouden liggen.

Tomas
11-10-06, 09:12
Geplaatst door Bofko
En dat zijn meestal niet de landen waar de oerwouden liggen.

Correctie: Niet meer liggen. Er is denk ik ergens een causaal verband. Ik vermoed een verband dat we eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden.

Bofko
11-10-06, 09:19
Geplaatst door Tomas
Correctie: Niet meer liggen. Er is denk ik ergens een causaal verband. Ik vermoed een verband dat we eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden.

De grote oerwouden hebben nooit in rijke landen gelegen maar in Brazilie, Congo en Indonesie. Maar het kappen daarvan heeft idd grotendeels met de westerse economieen te maken. En daar hoort China binnenkort ook bij.Gevolgd door India. Samen goed voor 40% van de mensheid.

Tomas
11-10-06, 09:20
Geplaatst door Bofko
De grote oerwouden hebben nooit in rijke landen gelegen maar in Brazilie, Congo en Indonesie. Maar het kappen daarvan heeft idd grotendeels met de westerse economieen te maken. En daar hoort China binnenkort ook bij.Gevolgd door India. Samen goed voor 40% van de mensheid.

Europa was vroegah één groot oerwoud, mijn beste. Misschien een beetje ver voor jouw tijd. Ver genoeg dat je er geen traan meer om laat in ieder geval.

Bofko
11-10-06, 09:26
Geplaatst door Tomas
Europa was vroegah één groot oerwoud, mijn beste. Misschien een beetje ver voor jouw tijd. Ver genoeg dat je er geen traan meer om laat in ieder geval.

Maar niet 65 miljoen jaar geleden. Toen was bijna alles uitgestorven :fpuh:

In principe vergelijken wij natuurlijk binnen de menselijke maat en dat is met 1 à 2 generaties geleden.Het natuurbeheer in Nederland is erop gericht om de Natuur in Nederland er weer uit te laten zien als ,zeg 1930.
Plus wat exotische Schotse Hooglanders erbij,dan.

Tomas
11-10-06, 09:41
Geplaatst door Bofko
Maar niet 65 miljoen jaar geleden. Toen was bijna alles uitgestorven :fpuh:

In principe vergelijken wij natuurlijk binnen de menselijke maat en dat is met 1 à 2 generaties geleden.Het natuurbeheer in Nederland is erop gericht om de Natuur in Nederland er weer uit te laten zien als ,zeg 1930.
Plus wat exotische Schotse Hooglanders erbij,dan.

Ik denk dat jij nu de vergissing maakt om het woord oerwoud alleen met tropische regenwouden te associeren. Dat is fout. Ook b.v. de taiga en het vroegere europese continent is een oerwoud. Het is nogal arbitrair om alleen te huilen als het een tropische betreft. Dat eruopese oerwoud is natuurlijk allang verdwenen. Pak-m-beet zo halverwege de middeleeuwen? De scheepsbouw heeft het tamelijk uitgedund. En dat bedoel ik met causaal economisch verband. Geen oerwoud => geen scheepsbouw. Scheepsbouw => geen oerwoud meer.

mark61
11-10-06, 09:52
Yebbie. Griekenland, naar de mallemoeren van de scheepsbouw.

Haïti, vol en kaal

David
11-10-06, 09:54
Geplaatst door mark61
Yebbie. Griekenland, naar de mallemoeren van de scheepsbouw.

Haïti, vol en kaal


Kutolifanten met hun kutbootjes. :moe:

Bofko
11-10-06, 10:00
Geplaatst door Tomas
Het is nogal arbitrair om alleen te huilen als het een tropische betreft.

Op die fiets.

Maar hoezo arbitrair ?
Je kunt natuurlijk niet huilen om europese oerwouden die allang uit de collectieve herinnering verdwenen zijn.Sterker nog ik denk dat er in de middeleeuwen ook niet om gehuild werd.
De vraag is of het vergelijbaar is met de huidige verdwijning van de tropische oerwouden.Ik denk het niet want :

1. Mensen denken nu inmiddels globaal en verbinden daar een afname van de levenskwaliteit aan.
2. Ook de wetenschap heeft ernstige bedenkingen bij het verlies aan bio-diversiteit.
3. Tropische oerwouden worden door velen gezien als de ´longen van de wereld´ . Als dat wegvalt is dat ook ons einde. Of dat waar is weet ik niet.

Tomas
11-10-06, 10:09
Geplaatst door Bofko
Op die fiets.

Maar hoezo arbitrair ?
Je kunt natuurlijk niet huilen om europese oerwouden die allang uit de collectieve herinnering verdwenen zijn.Sterker nog ik denk dat er in de middeleeuwen ook niet om gehuild werd.
De vraag is of het vergelijbaar is met de huidige verdwijning van de tropische oerwouden.Ik denk het niet want :

1. Mensen denken nu inmiddels globaal en verbinden daar een afname van de levenskwaliteit aan.
2. Ook de wetenschap heeft ernstige bedenkingen bij het verlies aan bio-diversiteit.
3. Tropische oerwouden worden door velen gezien als de ´longen van de wereld´ . Als dat wegvalt is dat ook ons einde. Of dat waar is weet ik niet.

Laat ik het anders formuleren: het is nogal makkelijk om hier vanuit het westen te oordelen over landen als brazilie etc. Of daar met verdriet nar te kijken hoe zij hun land kaalslaan. En dan nog zeggen ook dat wij hier in het westen wel in staat zijn om enigszins wat aan natuurbeheer te doen. Terwijl het juist zo is dat wij die kalslag allang achter de rug hebben. Er staat geen oerboompje meer overeind, alles is vernietigd. Het enige wat we doen is als we wat ruimte over hebben wat tuinieren en dat dan natuur noemen. Accepteer nou gewoon dat al die landen die we zo slecht bezig vinden zijn ons voorbeeld volgen. Alleen met enkele eeuwen achterstand.

Bofko
11-10-06, 10:24
Geplaatst door Tomas
Laat ik het anders formuleren: het is nogal makkelijk om hier vanuit het westen te oordelen over landen als brazilie etc. Of daar met verdriet nar te kijken hoe zij hun land kaalslaan. En dan nog zeggen ook dat wij hier in het westen wel in staat zijn om enigszins wat aan natuurbeheer te doen. Terwijl het juist zo is dat wij die kalslag allang achter de rug hebben. Er staat geen oerboompje meer overeind, alles is vernietigd. Het enige wat we doen is als we wat ruimte over hebben wat tuinieren en dat dan natuur noemen. Accepteer nou gewoon dat al die landen die we zo slecht bezig vinden zijn ons voorbeeld volgen. Alleen met enkele eeuwen achterstand.

Te fatalistisch, want de wereld verandert.
Belize en Costa Rica zijn voorbeelden van landen waar actief bosbehoud wordt nagestreefd. Oerwoud dat economisch wordt geexploiteerd in de vorm van toerisme.

mark61
11-10-06, 10:27
Geplaatst door David
Kutolifanten met hun kutbootjes. :moe:

Platte achterhoofden, wat ik je brom.

David
11-10-06, 10:27
Geplaatst door mark61
Platte achterhoofden, wat ik je brom.


Unibrow en gepronk met tanden.

Tomas
11-10-06, 10:30
Geplaatst door Bofko
Te fatalistisch, want de wereld verandert.
Belize en Costa Rica zijn voorbeelden van landen waar actief bosbehoud wordt nagestreefd. Oerwoud dat economisch wordt geexploiteerd in de vorm van toerisme.

We houden uiteindelijk heus wel hier en daar wat tropisch regenwoud over. Netjes beheerd door deskundigen, voor de toeristen.

Feit blijft dat als je een welvarend land of continent wilt zijn, om een modern westers millieubeleid te kunnen voeren, je continent niet meer vergeven moet zijn van de natuur. Het moet wel eerst zijn plek kennen voordat we het kunnen koesteren.