PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Onze invloed groeit, Allah zij geprezen’



Marsipulami
11-10-06, 21:33
‘Onze invloed groeit, God zij geprezen’

Egyptische sjeik ziet goede toekomst voor islam

Geplaatst op 11/10 '06 om 19:15u
Door Stefan Kortrijk (Bron: Volkskrant)


CAIRO (RKnieuws.net) - Sjeik Tantawi, de machtigste geestelijk leider van de islam, twijfelt niet. De islam is in opkomst; voor goddelozen is er geen toekomst.

Het Westen is niet religieus. De islam is de enig ware religie en alleen de islamitische wereld is waarlijk religieus. ‘Niet dat moslims engelen zijn, dat zijn we niet, maar wij leven wel volgens Gods wetten, de sharia, en het Westen niet’. De machtigste islamitisch geestelijk leider ter wereld gaat glimlachend achterover zitten. Hij heeft gezegd.

Van een botsing tussen beschavingen, tussen de islam en het Westen, wil hij liever niet spreken. ‘Maar dat moslims volgens Gods wil leven en westerlingen niet, is duidelijk. De islam is voor alle tijden en alle plaatsen, dat is mijn overtuiging, dus ook voor het Westen. Als u dat niet zo ziet, moet u dat zelf weten, maar de invloed van de islam groeit’.

Sjeik Tantawi, het hoofd van Al-Azhar, de islamitische tegenhanger van het Vaticaan, mag dan een fragiele, bedachtzaam formulerende man zijn; zijn oordeel is duidelijk: goddelozen hebben geen toekomst.

Sjeik Tantawi resideert in een groot nieuw gebouw, net buiten het centrum van Cairo, dat de vorm heeft van een opengeslagen boek. Precies in het midden, in het hart van het gebouw, omringd door duizenden medewerkers, houdt Tantawi audiëntie in een immense ontvangstruimte, een tiental meters hoog. De symboliek is duidelijk: het boek is de Koran, het heilige boek dat opengeslagen ligt voor de wereld. De man die verantwoordelijk is voor de uitleg en naleving van de islam zit in het centrum.

Tantawi is gekleed in het traditionele gewaad van een sjeik en ontvangt de hele dag door bezoek. Naast hem staat een tafeltje met een ouderwetse telefoon. Als die tijdens het gesprek rinkelt, pakt Tantawi hem op, regelt snel iets en zegt dan dat hij gaat ophangen ‘want ik heb nu bezoek, uit Holland’.

Op de vraag of Tantawi zichzelf als even machtig beschouwt als zijn christelijke tegenhanger, de paus in Rome, zegt hij: ‘Ach, paus, paus* Al-Azhar is een machtig instituut en onze invloed groeit, God zij geprezen’.

Voor meer dan een miljard moslims is Mohammed Sayyid Tantawi – zijn officiële titel luidt Groot Sjeik van Al-Azhar – dé man die aan hen uitlegt hoe de islam over politieke, morele en zakelijke kwesties denkt. Die uitleg dienen ze te volgen.

Ironisch genoeg was het de shi’itische Fatimiden-dynastie die Al-Azhar (de stralende) in 970 in de nieuwe hoofdstad Cairo stichtte. De oudste universiteit ter wereld wilden ze inzetten in de machtsstrijd met hun rivalen, de soennitische kaliefen die in Bagdad woonden.

Saladin, berucht als strijder tegen de kruisvaarders, maakte in 1171 korte metten met de Fatimiden. Vanaf die tijd geldt Al-Azhar als bolwerk van soennitische theologie. Sjeik Tantawi staat aan het hoofd van de ulama, de wetsgeleerden, die de islam moeten uitleggen.

Tantawi en de zijnen geven fatwa’s, religieuze richtlijnen, over tal van onderwerpen; van islamitisch bankieren tot welke film moslims mogen zien en welke boeken ze mogen lezen. Tantawi heeft het laatste woord.

Hij sprak zich uit over vrouwenbesnijdenis (tegen) de hoofddoekjeskwestie in Frankrijk (zaak van de Fransen zelf), over Israël en de oorlog met Libanon (schandalig) en over de Deense cartoonkwestie (schandalige westerse perversie). Tot 1961 kozen de ulama zelf hun hoogste leider, maar de Egyptische regering wilde meer grip op Al-Azhar. Sinds dat jaar benoemt de Egyptische president de sjeik.

Critici, zoals de invloedrijke maar verboden Moslim Broederschap – om maar te zwijgen van radicalere Egyptische groepen waar Al Qa’ida uit voortkwam – vinden dat Tantawi met de regering heult. Hij maakt de islam ondergeschikt aan wat Mubarak wil, luidt de kritiek.

De sjeik is het daar niet mee eens. Hij noemt zich een gematigd man die iedereen wil ontmoeten. Zelfs Israëli’s. Tantawi steunt de officiële betrekkingen tussen Cairo en Israël waar de meerderheid van de Egyptenaren – zeker na de oorlog met Hezbollah – anders over lijkt te denken.

De sjeik ontving ook rabbijnen, wat tot een rel leidde. ‘Waarom zou ik dat niet doen? Als ik hoge Israëli’s’, Amerikanen of Europeanen ontvang, pin ik me nergens op vast. Ik ontvang wie ik wil, ik luister en als ik iets niet goed vind, zeg ik dat. Zulke gesprekken hebben geen enkel effect op mijn mening. Mijn mening is mijn mening’.

Tantawi wil voor alles de sharia nauwgezet toepassen, in Egypte én de rest van de islamitische wereld. In eigen land leidt dat tot toenemende censuur: tot het verbieden van ‘aanstootgevende boeken’ en ‘goddeloze’ films en beelden.

De sjeik ontkent dat: ‘Wij van Al-Azhar verbieden geen boeken, films of andere kunstwerken, wij geven alleen aan of we ze acceptabel vinden of niet. Vervolgens moeten rechters zien wat ze daar mee doen’. Dat rechters in de praktijk de uitspraken van Al-Azhar volgen, weet hij heel goed. Filmmakers, schrijvers en journalisten zijn extra voorzichtig geworden.

Inmiddels heeft Al-Azhar het ook voor het zeggen op het gebied van familieleven en huwelijk, door fatwa’s uit te brengen over familie- en huwelijksrecht. De richtlijnen zijn conservatief. Maar een groeiende groep islamisten vindt dat de sjeik niet ver genoeg gaat.

Tantawi weet dat er zware concurrentie is van radicalere moslims die Egypte – het meest toonaangevende land in de islamitische wereld – te westers vinden, als ook van conservatieve krachten in zijn eigen Al-Azhar. ‘Maar ik maak me niet ongerust, wij hebben onze eigen kanalen, onze tv-uitzendingen en onze eigen internetsites om onze visie uit te dragen’. Bovendien gebeurt dat via de door Al-Azhar opgeleide imams, die in de meer dan driehonderdduizend officiële moskeeën in Egypte werken. Alleen Al-Azhar mag die imams leveren.

Toch groeit de invloed van de islamisten. Op de vraag of zij binnenkort in Egypte aan de macht zullen zijn, antwoordt Tantawi afgemeten: ‘Nee, we lopen geen enkel gevaar.’

Good Kahuna
11-10-06, 21:49
Geplaatst door Marsipulami
Sjeik Tantawi, de machtigste geestelijk leider van de islam, twijfelt niet. De islam is in opkomst; voor goddelozen is er geen toekomst.

Weinig tolerant, nietwaar? :wijs:

~Panthera~
11-10-06, 21:54
Geplaatst door Marsipulami

Voor meer dan een miljard moslims is Mohammed Sayyid Tantawi – zijn officiële titel luidt Groot Sjeik van Al-Azhar – dé man die aan hen uitlegt hoe de islam over politieke, morele en zakelijke kwesties denkt. Die uitleg dienen ze te volgen.


Dat staat in de Koran ? :vreemd:

Good Kahuna
11-10-06, 22:05
Geplaatst door ~Panthera~
Dat staat in de Koran ? :vreemd:

Onderwerping is voor sommigen een groot goed. De vraag is aan wie.

_h4T3D_sE7eN
11-10-06, 22:10
Geplaatst door Marsipulami
Al-Azhar, de islamitische tegenhanger van het Vaticaan,

Wat een onnozele vergelijking.

~Panthera~
11-10-06, 22:13
Geplaatst door Good Kahuna
Onderwerping is voor sommigen een groot goed. De vraag is aan wie.


Mooi balen als het de verkeerde blijkt te zijn. :argwaan:
De meeste mensen krijgen het nl nogal hoog in de bol, als ze dit soort status krijgen.
Dan kun je wel van alles gaan zitten verkondigen; eng idee.

barfly
11-10-06, 22:15
Tot 1961 kozen de ulama zelf hun hoogste leider, maar de Egyptische regering wilde meer grip op Al-Azhar. Sinds dat jaar benoemt de Egyptische president de sjeik.

Handig heb je ook niet ineens van die verassingen die je binnen en buitenlandse politiek gaan zitten versjteren.

Good Kahuna
11-10-06, 22:19
Geplaatst door ~Panthera~
Mooi balen als het de verkeerde blijkt te zijn. :argwaan:
De meeste mensen krijgen het nl nogal hoog in de bol, als ze dit soort status krijgen.
Dan kun je wel van alles gaan zitten verkondigen; eng idee.

Of het de verkeerde is, is ieders persoonlijke oordeel. Da's volgens mij de crux in het oordeel/ de interpretatie te laten afhangen van een al dan niet self-proclaimed leader. Geef ieder in godsnaam het recht om voor zichzelf uit te maken wie ze besluiten te geloven en wie een schop onder z'n hol mag krijgen.

_h4T3D_sE7eN
11-10-06, 22:19
Geplaatst door ~Panthera~
Mooi balen als het de verkeerde blijkt te zijn. :argwaan:
De meeste mensen krijgen het nl nogal hoog in de bol, als ze dit soort status krijgen.
Dan kun je wel van alles gaan zitten verkondigen; eng idee.

De indruk dat Tantawi alleenheerser is, klopt niet. Er zit een raad achter die alles toetst, ook wat Tantawi doet en/of laat. Of het een strohalm van de Egyptische regering is, laat ik in het midden. Daar schijnt nogal verdeeldheid in te zijn en kunnen we van deze afstand weinig over oordelen. Ook al wekt Tantawi een andere indruk bij deze journalist.

~Panthera~
11-10-06, 22:29
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
De indruk dat Tantawi alleenheerser is, klopt niet. Er zit een raad achter die alles toetst, ook wat Tantawi doet en/of laat. Of het een strohalm van de Egyptische regering is, laat ik in het midden. Daar schijnt nogal verdeeldheid in te zijn en kunnen we van deze afstand weinig over oordelen. Ook al wekt Tantawi een andere indruk bij deze journalist.


Waarom noemen ze hem dan een strohalm van de regering ?
Dat zou dan toch niet kunnen ? Of is die raad samengesteld uit regeringsgezinde people'tjes ?
Want dat zou dan betekenen dat het maar een puppet on a string is.
En dat is dan weer jammer, als hij wel puik is, want dan kan ie weer niet alles zeggen wat hij wil, snap je ?
Vage shit hoor. :hihi:

Juliette
11-10-06, 22:30
Geplaatst door Good Kahuna
Of het de verkeerde is, is ieders persoonlijke oordeel. Da's volgens mij de crux in het oordeel/ de interpretatie te laten afhangen van een al dan niet self-proclaimed leader. Geef ieder in godsnaam het recht om voor zichzelf uit te maken wie ze besluiten te geloven en wie een schop onder z'n hol mag krijgen.

Amen.

En mogen liefst zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk 'self-proclaimed leaders' een schop onder hun hol geven. :)

_h4T3D_sE7eN
11-10-06, 22:39
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom noemen ze hem dan een strohalm van de regering ?
Dat zou dan toch niet kunnen ? Of is die raad samengesteld uit regeringsgezinde people'tjes ?
Want dat zou dan betekenen dat het maar een puppet on a string is.
En dat is dan weer jammer, als hij wel puik is, want dan kan ie weer niet alles zeggen wat hij wil, snap je ?
Vage shit hoor. :hihi:

Volgens mij schrijft Kortrijk dit en niet Tantawi zelf. Ikzelf heb niet zo'n hoge pet op van Kortrijk's journalistieke kijk op zaken, op basis van zijn eerdere publicaties. Ik denk niet dat de beste man bewust een verkeerd beeld geeft, ik beticht 'm meer van een tekortschietend inschattingsvermogen. Hij zal zich best wel hebben verdiept in de materie. Ik heb alleen twijfels bij de diepgang daarvan, als ik het artikel zo lees.

Maar dat terzijde: Tantawi is allesbehalve een alleenheerser binnen de Al-Azhar. Hij wordt kort gehouden door een raad. En binnen die raad gaat het er zeer zeker democratisch aan toe. Of de personen binnen de raad dan ook strohalmen zijn of niet, kunnen wij niet beoordelen. De neiging om aannames te doen is bij zulke dingen nogal groot.

~Panthera~
11-10-06, 22:42
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Volgens mij schrijft Kortrijk dit en niet Tantawi zelf. Ikzelf heb niet zo'n hoge pet op van Kortrijk's journalistieke kijk op zaken, op basis van zijn eerdere publicaties. Ik denk niet dat de beste man bewust een verkeerd beeld geeft, ik beticht 'm meer van een tekortschietend inschattingsvermogen. Hij zal zich best wel hebben verdiept in de materie. Ik heb alleen twijfels bij de diepgang daarvan, als ik het artikel zo lees.

Maar dat terzijde: Tantawi is allesbehalve een alleenheerser binnen de Al-Azhar. Hij wordt kort gehouden door een raad. En binnen die raad gaat het er zeer zeker democratisch aan toe. Of de personen binnen de raad dan ook strohalmen zijn of niet, kunnen wij niet beoordelen. De neiging om aannames te doen is bij zulke dingen nogal groot.


Dat is duidelijk. thanks.
Dan heeft de beste man gewoon het voordeel van de twijfel, zoals iedereen. :fpetaf:

Good Kahuna
11-10-06, 22:50
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is duidelijk. thanks.
Dan heeft de beste man gewoon het voordeel van de twijfel, zoals iedereen. :fpetaf:

Ja, net zoals Bush.

Back by popular demand :moe:

Iemand met zulke uitspraken als Tantawi (H7: zijn quotes zijn toch wel intact gelaten door de journalist?) mag van mij op de strafbank.

[edit] For argument's sake, draai het 's om: "Het kapitalisme is in opkomst; voor de islam is er geen toekomst."

Voel je die nekharen?

_h4T3D_sE7eN
11-10-06, 22:57
Geplaatst door Good Kahuna
Ja, net zoals Bush.

Back by popular demand :moe:

Iemand met zulke uitspraken als Tantawi (H7: zijn quotes zijn toch wel intact gelaten door de journalist?) mag van mij op de strafbank.

Kun je die quotes 1 voor 1 aangeven en vertellen wat je precies als ongepast of whatever ziet ?

If it's not too much to ask.

~Panthera~
11-10-06, 22:59
Geplaatst door Good Kahuna
Ja, net zoals Bush.

Back by popular demand :moe:

Iemand met zulke uitspraken als Tantawi (H7: zijn quotes zijn toch wel intact gelaten door de journalist?) mag van mij op de strafbank.

For argument's sake, draai het 's om: "Het kapitalisme is in opkomst; voor de islam is er geen toekomst."

Voel je die nekharen?


Tricky ja, nou ga ik weer twijfelen.
Feit blijft toch, dat ze daar ook het recht hebben zelf hem een schop te geven, als ze hem niet meer zien zitten.
Dat moeten wij hier niet beslissen.
Lopen hier ook zat conservatievelingen rond.

Good Kahuna
11-10-06, 23:10
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Kun je die quotes 1 voor 1 aangeven en vertellen wat je precies als ongepast of whatever ziet ?

If it's not too much to ask.

Ongepast: zie [edit].

In het artikel lijkt de man me eigenzinnig, en binnen zijn functie en zijn socio/religieuze context kan dat best een voordeel zijn voor de mensheid in z'n geheel. Maar wie meent dat anders- of niet-gelovigen in zijn wereldbeeld geen toekomst hebben, kan wat mij betreft de pot op.

tukkersterror
12-10-06, 00:10
Deze tekst doet mij denken aan vroeger.

De geestelijke leiders houden de mensen dom en de baas houd ze arm :moe:

_h4T3D_sE7eN
12-10-06, 12:16
Geplaatst door Good Kahuna
Ongepast: zie [edit].

In het artikel lijkt de man me eigenzinnig, en binnen zijn functie en zijn socio/religieuze context kan dat best een voordeel zijn voor de mensheid in z'n geheel. Maar wie meent dat anders- of niet-gelovigen in zijn wereldbeeld geen toekomst hebben, kan wat mij betreft de pot op.

Volgens mij dien je dit eerder te zien in contexten van een politieke vuist of puur volumes.

Ik vind jou niet de persoon ernaar om er 1 of andere verborgen boodschap mbt een massavernietiging van ongelovigen in te herkennen. Denk dat je best in staat bent om de nuance te maken in die statement.

Maw: radicaliseer nou svp niet. Ik weet dat je aardiger kunt zijn. :hihi:

Qaiys
12-10-06, 12:33
Het hoofd van de meest prestigieuze leerstoel van de soennitisch-islamitische wereld, de Egyptische Al-Azhar moskee, heeft de opstandelingen in Irak vrijdag opgeroepen om hun gewelddadige strijd tegen de coalitietroepen in het land te staken. ,,Als het moorden en saboteren in Irak een maand lang stopt, zullen alle buitenlandse troepen zich terugtrekken en zal de hele wereld jullie bijstaan'', zegt imam Mohammed Sayyed Tantawi. Tantawi doet de uitspraken na besprekingen met de voormalige Iraakse premier Ayad Allawi eerder deze week. De imam zei dat geweld tegen een bezettende macht normaal toelaatbaar is, maar in het geval van het huidige Irak ongegrond. ,,Met het vermoorden van je Iraakse broeders of het opblazen van een Iraakse oliepijpleiding breng je niet de vijand schade toe, maar alleen jezelf, de mannen, de vrouwen, de kinderen, de leefomstandigheden en de waardigheid van Irak.''

(ap)

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=145498

Good Kahuna
12-10-06, 17:46
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Volgens mij dien je dit eerder te zien in contexten van een politieke vuist of puur volumes.

Ik vind jou niet de persoon ernaar om er 1 of andere verborgen boodschap mbt een massavernietiging van ongelovigen in te herkennen. Denk dat je best in staat bent om de nuance te maken in die statement.

Maw: radicaliseer nou svp niet. Ik weet dat je aardiger kunt zijn. :hihi:

Context - wellicht. Maja, hoe je 't ook wendt of keert, ik lees nou eenmaal geen boodschap van vrede en tolerantie tussen de regels door.

Verder ben ik nog steeds best aardig, hoor. Als NVDD me te serieus wordt, vlucht ik altijd even naar WSDB. :blij:

Good Kahuna
12-10-06, 21:21
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Kun je die quotes 1 voor 1 aangeven en vertellen wat je precies als ongepast of whatever ziet ?

If it's not too much to ask.

Heb intussen wat meer gelezen over Tantawi, en als ik het zo eens lees is hij inderdaad de beroerdste niet:


He has taken a line against Suicide bombings, and unlike his compatriot Yusuf al-Qaradawi, he has condemned the use of suicide bombings against Israelis, rejecting the argument that all Israelis were legitimate targets because at some stage they would all carry a gun. In 2003 he called suicide bombers "enemies of Islam", adding "people of different beliefs should co-operate and not get into senseless conflicts and animosity.. Extremism is the enemy of Islam. Whereas, jihad is allowed in Islam to defend one's land, to help the oppressed. The difference between jihad in Islam and extremism is like the earth and the sky" Speaking after the September 11, 2001 attacks he said "It's not courage in any way to kill an innocent person, or to kill thousands of people, including men and women and children."
- Wikipedia

Toch lijkt die gewraakte uitspraak inderdaad een quote van hemzelf:


"Het westen is niet religieus, de islam is de enige ware religie en alleen de islamitische wereld is waarlijk religieus. De islam is in opkomst en voor goddelozen is geen toekomst." Dat zijn enkele uitspraken van Sjeik Tantawi in de Volkskrant van vandaag. Tantawi is het hoofd van de Al-Azhar universiteit in Cairo en één van de machtigste geestelijke leiders van de islam.
- Nederlandse Islamitische Omroep (http://www.nioweb.nl/nio?waxtrapp=plcswCsHcSjRhICaCvB)

Om je vraag te beantwoorden: da's de enige quote in het artikel die me steekt. Ik kan het ook niet echt rijmen met zijn meer humanistische uitspraken zoals "people of different beliefs should co-operate and not get into senseless conflicts and animosity".

Just politics?

_h4T3D_sE7eN
12-10-06, 21:46
Geplaatst door Good Kahuna
Just politics?

Alle redelijkheid en billijkheid voorop, de man is natuurlijk niet voor niets de hoogst geplaatste geestelijke leider van in ieder geval Al-Azhar. Gezien zijn spirituele inslag mag je hem denk ik niet van andere zaken betichten dan wat hij zegt. Hij hoeft ook geen dubbele agenda erop na te houden. Als hij een zeer extreem standpunt wilt innemen kan hij dat doen. Dat de Al-Azhar kort wordt gehouden door de regering volgens dit artikel zou er niet toe hoeven doen. Vele geleerden die aan de Al-Azhar hebben gestudeerd en daarna solo verder zijn gegaan op basis van standpunten die allesbehalve te rijmen zijn met wat hij nu voorstaat. Ik denk, van wat ik van hem weet, dat de man hele goede bedoelingen heeft als het aankomt op de relatie tussen moslims en niet-moslims.

1 zo'n quote in een (in mijn ogen kwalitatief minder) artikel doet daar niets aan af. Vind ik dan. Maar goed, ik ben dan ook wat minder te spreken over Stefan Kortrijk.