PDA

Bekijk Volledige Versie : Marco Pastors in 1 minuut...



Elien
12-10-06, 11:51
Marco Pastors, lijstrekker van Eén NL kreeg een eierwekker in de hand en mocht, met één minuut op de klok, vertellen waar zijn partij voor staat.

Wat wilt u aan het onderwijs veranderen?
"Er hoeft niet meer geld naar het onderwijs. Het moet alleen anders worden verdeeld. Dat geld gaat allemaal naar de hoofdkantoren waar directeuren zitten met hele grote lease-auto's. Er rijdt hier in Rotterdam zo´n directeur rond in dezelfde auto als de wethouders hebben. Nou, dat kan natuurlijk helemaal niet. En we moeten terug naar een traditioneel vakkenpakket, met alle belangrijke talen en exacte vakken."

Openbaar onderwijs?
"Nee, het aardige van bijzonder onderwijs is, even los van de religieuze kant, dat er een schoolbestuur is dat bestaat uit ouders. En die zijn heel betrokken bij die school."

Maar dan krijg je wel islamitische scholen.
"Ja… Maar om nou vanwege een paar islamitische scholen het bijzonder onderwijs af te schaffen, dat is het kind met het badwater weggooien. Je moet de kennis van de kinderen aan het einde van de opleiding toetsen met een landelijk examen. Op deze manier kun je islamitische scholen dwingen om in de lessen aandacht te besteden aan de positie van vrouwen en homoseksuelen, en aan de geschiedenis van de Jodenvervolging. En op het moment dat tijdens die examens blijkt dat kinderen op dit soort punten verkeerde opvattingen hebben, dan moet zo´n school de deuren sluiten."
Wat gaat u doen aan schooluitval van bijvoorbeeld jongeren met een migrantenachtergrond in het middelbaar onderwijs?
"Heel simpel, zorgen dat ze niet meer uitvallen. Ze moeten verplicht naar school. Komen ze niet, dan sturen we ze naar opvoedingskampen of internaten."

Maar het gaat wel om duizenden jongeren. Dat zijn veel kampen.
"Ja, maar het zal wel moeten. Ik denk als je de eerste paar honderd zo aanpakt, dat dan de rest wel gewoon zijn huiswerk gaat maken. Daar geloof ik echt in. En we leggen de rekening bij de ouders neer."

En als die ouders nou geen geld hebben?
"Mensen hebben altijd geld , daarom hebben we in dit land uitkeringen en armoedebeleid. De rekening wordt te vaak bij de samenleving neergelegd. Want zo moeilijk is het niet om je kinderen Nederlands te leren praten, om ze hun huiswerk te laten maken en om ze met een ontbijt op naar school te sturen."
U bent een bewonderaar van Pim Fortuyn. In één van zijn columns schreef hij na een aantal omstreden uitspraken van imams over homoseksualiteit: "Ik voorspel u bizarre tijden."

Wat voor een tijden voorspelt ú?
"Profetische woorden, zeg... Als de oude partijen als het CDA, PvdA en de VVD weer aan de macht komen, dan krijgen we weer vier bizarre jaren. Kijk, toen Van Gogh werd vermoord, ging Balkenende naar een moskee. Hoe haalde hij dat nou in zijn hoofd? Hij had eerst naar de wijken moeten gaan waar de Van Gogh-fans zitten, die mensen moet je geruststellen. En dat je daarna nog even naar een moskee gaat, dat is prima. Niet alle moslims hebben Van Gogh doodgeschoten, dat heeft er maar één gedaan. Van Gogh is dood, zijn fans zijn zielig. Maar niet de moslims, uit die hoek kwam de kogel. Om dit soort drama´s te voorkomen moeten we ervoor zorgen om deze mensen aan het werk te krijgen, de taal te leren spreken en respect te hebben voor vrouwen en homo´s. Wat we daarvoor nodig hebben, zijn hersens, ambities en lef."

Typeert u zichzelf zo? Hersens, ambities en lef?
"Haha, ja… En ik heb een commitment naar Pim. Wij hebben veel gepraat over hoe het beter kan. Ons programma ligt veel dichter bij Pim dan de programma´s van Wilders, Nawijn en de LPF. Het is de manier van kijken naar problemen die ik met hem deel. Alleen, hij was daar beter in. Ik ben weer beter in goede mensen bij elkaar krijgen. Maar hij moest door die muur heen en dat heeft hij in zijn eentje gedaan. Dat gat zit er nu, het enige dat ik hoef te doen is daar doorheen te klauteren met een groep goeie mensen."

U heeft ook gesproken met de populaire Rita Verdonk, maar die is uiteindelijk toch gebleven bij de VVD.
"Ja, die loyaliteit siert haar. Dat geldt niet voor haar beoordelingsvermogen. Zij hoort niet bij de VVD."

Stel, deze vrijage had tot een huwelijk geleid, had u haar dan lijsttrekker gemaakt?
"Hmm, ik ben daar zelf vrij makkelijk in. Zodra er iemand is die beter is, dan wil ik best plaats maken. Ik ben ook achter Pim aan de politiek in gegaan. Ik vond dat fantastisch. Hij was de man op het podium en ik één van de mensen achter hem. Hij kon het heel goed brengen. Ik ben geen natuurlijke leider. Maar ik als ik dan toch de nummer één ben, dan doe ik wat de nummer één moet doen."

Wat vindt u van mensen die u veel te xenofoob en nationalistisch vinden?
"Je kunt heel veel kritiek hebben op hoe de integratie verloopt, maar dat is echt wat anders dan xenofobie. Dan heb je namelijk gewoon altijd een hekel aan migranten en dat hebben wij niet. Als je tegen xenofobie bent, moet je juist op ons stemmen. Wij kunnen voorkomen dat het verder uit de hand loopt met de spanningen in dit land."



want een onnozel ventje,gatver!!