PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom kan men in Nederland geen beschaafde discussie voeren?



Qaiys
12-10-06, 14:05
Face to face

Anil Ramdas


lOok een goeie van Gandhi: in de jaren dertig werd hij uitgenodigd naar Engeland te komen om te onderhandelen over de onafhankelijkheid van India. Maar Churchill weigerde Gandhi te ontvangen zoals hij erbij liep, in lendendoek en een sjaal om zijn bovenlijf – een ‘halfnaakte fakir’, volgens Churchill. Het verhaal gaat dat Gandhi terugkeerde naar India en Churchill per zeepost een gewaad toestuurde van de zuiverste zijde, met de aantekening dat hij kennelijk liever met de kleding van een persoon spreekt dan met de persoon zelf.

Kleding is altijd een statement. Robinson Crusoë had op zijn eiland eigenlijk geen kleding nodig, behalve voor bescherming tegen het weer, maar zodra je niet meer alleen bent, is kleding ook een boodschap, een signaal, maar welk?

De meest voorkomende betekenis van kleding is die van de saamhorigheid. Mensen willen bij elkaar horen en passen daarbij hun kleding aan. Dat weten de modewinkels ook. De huidige modewinkels en modeontwerpers zijn te vergelijken met de vroegere geestelijke en koloniale machthebbers die met behulp van kledingvoorschriften hun wil oplegden. In India moesten kinderen die naar school wilden, van de Britse kolonisator verplicht schoenen dragen, wat voor veel trammelant heeft gezorgd, omdat hindoes een probleem hebben met leer, vanwege de heiligheid van de koe. In Suriname moesten onderwijzers in de koloniale tijd een stropdas omdoen, wat in de tropen niet veel verkoeling biedt.

De bevrijdingsstrijd in de vroegere kolonies is altijd gepaard gegaan met kledingsymbolen, zoals Gandhi met zijn lendendoek, maar zelfs Nelson Mandela met zijn opvallende, dasloze hemden. Wijlen prins Claus vertelde een keer tijdens een lezing, waarbij hij zelf demonstratief zijn stropdas afdeed en wegsmeet – als gebaar dat hij zich bevrijdde van de conventies – dat hij Mandela een keer een compliment maakte voor zijn fraaie, typisch Afrikaanse hemden. Waarop Mandela minzaam zei: „Dank u, ik zal u het adres van mijn Italiaanse kleermaker geven.”

Behalve saamhorigheid kan kleding ook precies het omgekeerde symboliseren: afwijzing, protest, ik-wil-niet-bij-jullie-horen. Dat is het leuke aan symbolen en dat weten moslimvrouwen die zich hullen in de niqaab, de sluier waarbij alleen de ogen zijn te zien, natuurlijk goed.

In Engeland is de sluierkwestie sinds vorige week enorm opgelaaid, en na de hoofddoekenkwestie in Frankrijk van twee jaar geleden zult u denken: nee toch, niet weer. Jawel, wel weer, een sterk symbool moeten we waarderen, onderzoeken en bespreken. En van de discussie in Engeland kunnen we veel leren.

Het begon met een stukje van de voormalige minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw in een regionale krant, op vrijdag herdrukt in The Guardian (http://politics.guardian.co.uk/labour/story/0,,1888847,00.html). Iedereen zou dat stuk moeten lezen, het zou op de Nederlandse middelbare scholen moeten worden onderwezen, omdat er geen beter voorbeeld is van hoe ‘het debat’ over de islam en over etniciteit ook zou kunnen worden gevoerd.

Jack Straw, dat moeten we van hem weten, is geen populist als Fortuyn en Wilders en niet geneigd tot het verlichtingsradicalisme van lieden als Bolkestein en Hirsi Ali. Straw begint zijn verhaal met een ontmoeting met een geheel gesluierde vrouw uit zijn kiesdistrict, die tegen hem zegt dat ze het fijn vindt hem nu eens face to face te mogen spreken.

De ironie van de situatie ontgaat hem niet, maar het zet hem aan het denken. Hij heeft een groot respect voor de islam, zegt hij uitdrukkelijk, en hij kent de symboolfunctie van de sluier. Die is namelijk behoorlijk meervoudig, zoals het symbolen betaamt: het kan een uiting zijn van de onderdrukking van moslimvrouwen binnen de islam, en het kan evengoed een uiting zijn van de feministische strijd van moslimvrouwen die aan de (westerse) wereld willen vertellen dat ze zelf willen uitmaken hoe ze gekleed gaan, en de dictatuur van de (westerse) modewinkels van zich afwerpen.

Dat is interessant, denkt Jack Straw hardop in zijn stukje, symbolen zijn belangrijk en je kunt er eindeloos over twisten, maar zullen we die discussie dan maar echt face to face voeren, waarbij de ene partij niet bij voorbaat een machtsvoorprong heeft op de ander door onzichtbaar te zijn?

Als Straw zich nou ook zou sluieren, denk ik bij mezelf, ging het gelijk op, en hij is in feite vrij om dat te doen, zoals ook veel mannen in de woestenij van Afghanistan hun gezicht bedekken met een sjaal. Dat kan er soms zelfs romantisch uitzien, het Lawrence of Arabia-effect, zeg maar, bovendien kun je je dan beter concentreren op de ogen van de ander, de vensters naar de ziel, nietwaar?

Sluiers en maskers hebben ook iets erotisch, wat ze in de sm-wereld al lang weten, en wat is een carnavalsfeest nou zonder maskers? Als wij westerlingen de sluier eens zouden interpreteren als* sexy? Zouden de moslimvrouwen dan juist als protest tegen die interpretatie hun sluier als de bliksem afdoen?

Zo ver kwam Jack Straw natuurlijk helemaal niet in zijn artikel, hij is een uiterst beschaafde diplomaat en geen filosoof of komiek of kunstenaar die beroepshalve symbolen en betekenissen ontregelt. En dat zouden we dus juist wel moeten doen, vind ik, we schieten in Europa altijd meteen in de verdediging van de conventie. De culturele speelsheid is uit ‘het debat’, de poëzie is weg, en dat is eigenaardig, als je je realiseert dat het juist om culturele symbolen gaat.

Maar dat wilde ik allemaal niet zeggen eigenlijk. Ik wilde alleen vertellen dat je ook op een zachtaardige manier het debat tussen de culturen kunt voeren. Lankmoedig en als het kan, een tikje ondeugend. Waarom konden mensen als Gandhi en Mandela dat wel en kunnen wij het absoluut niet?

[email protected]

http://www.nrc.nl/columns/anil_ramdas/article506230.ece

mark61
12-10-06, 14:43
Omdat Nederlanders onbeschaafde boeren zijn, dat weet je toch zelf wel? Canaux, canards, canaille.

Over dit onderwerp: Engelsen zijn niet zo conformistisch als NLers, en vele andere volkeren.

tukkersterror
12-10-06, 14:58
Wat heeft de inhoud nou weer met nederland te maken?

Sallahddin
12-10-06, 22:30
Geplaatst door Qaiys
Face to face

Anil Ramdas


lOok een goeie van Gandhi: in de jaren dertig werd hij uitgenodigd naar Engeland te komen om te onderhandelen over de onafhankelijkheid van India. Maar Churchill weigerde Gandhi te ontvangen zoals hij erbij liep, in lendendoek en een sjaal om zijn bovenlijf – een ‘halfnaakte fakir’, volgens Churchill. Het verhaal gaat dat Gandhi terugkeerde naar India en Churchill per zeepost een gewaad toestuurde van de zuiverste zijde, met de aantekening dat hij kennelijk liever met de kleding van een persoon spreekt dan met de persoon zelf.

Kleding is altijd een statement. Robinson Crusoë had op zijn eiland eigenlijk geen kleding nodig, behalve voor bescherming tegen het weer, maar zodra je niet meer alleen bent, is kleding ook een boodschap, een signaal, maar welk?

De meest voorkomende betekenis van kleding is die van de saamhorigheid. Mensen willen bij elkaar horen en passen daarbij hun kleding aan. Dat weten de modewinkels ook. De huidige modewinkels en modeontwerpers zijn te vergelijken met de vroegere geestelijke en koloniale machthebbers die met behulp van kledingvoorschriften hun wil oplegden. In India moesten kinderen die naar school wilden, van de Britse kolonisator verplicht schoenen dragen, wat voor veel trammelant heeft gezorgd, omdat hindoes een probleem hebben met leer, vanwege de heiligheid van de koe. In Suriname moesten onderwijzers in de koloniale tijd een stropdas omdoen, wat in de tropen niet veel verkoeling biedt.

De bevrijdingsstrijd in de vroegere kolonies is altijd gepaard gegaan met kledingsymbolen, zoals Gandhi met zijn lendendoek, maar zelfs Nelson Mandela met zijn opvallende, dasloze hemden. Wijlen prins Claus vertelde een keer tijdens een lezing, waarbij hij zelf demonstratief zijn stropdas afdeed en wegsmeet – als gebaar dat hij zich bevrijdde van de conventies – dat hij Mandela een keer een compliment maakte voor zijn fraaie, typisch Afrikaanse hemden. Waarop Mandela minzaam zei: „Dank u, ik zal u het adres van mijn Italiaanse kleermaker geven.”

Behalve saamhorigheid kan kleding ook precies het omgekeerde symboliseren: afwijzing, protest, ik-wil-niet-bij-jullie-horen. Dat is het leuke aan symbolen en dat weten moslimvrouwen die zich hullen in de niqaab, de sluier waarbij alleen de ogen zijn te zien, natuurlijk goed.

In Engeland is de sluierkwestie sinds vorige week enorm opgelaaid, en na de hoofddoekenkwestie in Frankrijk van twee jaar geleden zult u denken: nee toch, niet weer. Jawel, wel weer, een sterk symbool moeten we waarderen, onderzoeken en bespreken. En van de discussie in Engeland kunnen we veel leren.

Het begon met een stukje van de voormalige minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw in een regionale krant, op vrijdag herdrukt in The Guardian (http://politics.guardian.co.uk/labour/story/0,,1888847,00.html). Iedereen zou dat stuk moeten lezen, het zou op de Nederlandse middelbare scholen moeten worden onderwezen, omdat er geen beter voorbeeld is van hoe ‘het debat’ over de islam en over etniciteit ook zou kunnen worden gevoerd.

Jack Straw, dat moeten we van hem weten, is geen populist als Fortuyn en Wilders en niet geneigd tot het verlichtingsradicalisme van lieden als Bolkestein en Hirsi Ali. Straw begint zijn verhaal met een ontmoeting met een geheel gesluierde vrouw uit zijn kiesdistrict, die tegen hem zegt dat ze het fijn vindt hem nu eens face to face te mogen spreken.

De ironie van de situatie ontgaat hem niet, maar het zet hem aan het denken. Hij heeft een groot respect voor de islam, zegt hij uitdrukkelijk, en hij kent de symboolfunctie van de sluier. Die is namelijk behoorlijk meervoudig, zoals het symbolen betaamt: het kan een uiting zijn van de onderdrukking van moslimvrouwen binnen de islam, en het kan evengoed een uiting zijn van de feministische strijd van moslimvrouwen die aan de (westerse) wereld willen vertellen dat ze zelf willen uitmaken hoe ze gekleed gaan, en de dictatuur van de (westerse) modewinkels van zich afwerpen.

Dat is interessant, denkt Jack Straw hardop in zijn stukje, symbolen zijn belangrijk en je kunt er eindeloos over twisten, maar zullen we die discussie dan maar echt face to face voeren, waarbij de ene partij niet bij voorbaat een machtsvoorprong heeft op de ander door onzichtbaar te zijn?

Als Straw zich nou ook zou sluieren, denk ik bij mezelf, ging het gelijk op, en hij is in feite vrij om dat te doen, zoals ook veel mannen in de woestenij van Afghanistan hun gezicht bedekken met een sjaal. Dat kan er soms zelfs romantisch uitzien, het Lawrence of Arabia-effect, zeg maar, bovendien kun je je dan beter concentreren op de ogen van de ander, de vensters naar de ziel, nietwaar?

Sluiers en maskers hebben ook iets erotisch, wat ze in de sm-wereld al lang weten, en wat is een carnavalsfeest nou zonder maskers? Als wij westerlingen de sluier eens zouden interpreteren als* sexy? Zouden de moslimvrouwen dan juist als protest tegen die interpretatie hun sluier als de bliksem afdoen?

Zo ver kwam Jack Straw natuurlijk helemaal niet in zijn artikel, hij is een uiterst beschaafde diplomaat en geen filosoof of komiek of kunstenaar die beroepshalve symbolen en betekenissen ontregelt. En dat zouden we dus juist wel moeten doen, vind ik, we schieten in Europa altijd meteen in de verdediging van de conventie. De culturele speelsheid is uit ‘het debat’, de poëzie is weg, en dat is eigenaardig, als je je realiseert dat het juist om culturele symbolen gaat.

Maar dat wilde ik allemaal niet zeggen eigenlijk. Ik wilde alleen vertellen dat je ook op een zachtaardige manier het debat tussen de culturen kunt voeren. Lankmoedig en als het kan, een tikje ondeugend. Waarom konden mensen als Gandhi en Mandela dat wel en kunnen wij het absoluut niet?

[email protected]

http://www.nrc.nl/columns/anil_ramdas/article506230.ece


Omdat NLers geen beschaafde mensen zijn ,basta!!!.....De Engelsen relatief wel!!!...ik zeg dit al loop ik het risico veel mensen "kwaad" te maken ,maar dat kan mij niks schelen!!! :rood:
Ik meen het hoor ,NLers zijn oppervlakkig ,vulgair ,ordinair ...noem maar op :ze hebben niet eens een eigen cultuur zoals die van de Fransen ,Italianen,Engelsen....!!! ,zelfs hun taal het NLs is een chaotish verzameling van andere talen ....wat kan je verwachten van de descendanten van handelaren ,boeren & piraten...!!!

P.S.: In de middel-eeuwen was NL een haven & een "oasis" van tolerantie & "very open minded" ,alle onderdrukte mensen (zelfs wel bekend Filosofen :Descartes ,Rousseau ,Spinoza...) uit religieuse overwegingen of anderen kregen refuge en asiel in NL ,maar nu ..............

Rourchid
12-10-06, 22:32
Geplaatst door Qaiys

Hij heeft een groot respect voor de islam, zegt hij uitdrukkelijk, en hij kent de symboolfunctie van de sluier. Die is namelijk behoorlijk meervoudig, zoals het symbolen betaamt: het kan een uiting zijn van de onderdrukking van moslimvrouwen binnen de islam, en het kan evengoed een uiting zijn van de feministische strijd van moslimvrouwen die aan de (westerse) wereld willen vertellen dat ze zelf willen uitmaken hoe ze gekleed gaan, en de dictatuur van de (westerse) modewinkels van zich afwerpen.


*gaap*
1. of het paternalistische, koloniale beeld van de gesluierde moslimvrouw als het geïsoleerde, slaafse seksuele eigendom van haar echtgenoot
2. of het postmoderne beeld van de sluier als symbool van (hyper)individualistische vrijheid en ostentatief verzet tegen de westerse monoculturele hegemonie.
Misschien beter om de dames zelf aan het woord te laten?

Geplaatst door Qaiys

Dat is interessant, denkt Jack Straw hardop in zijn stukje, symbolen zijn belangrijk en je kunt er eindeloos over twisten, maar zullen we die discussie dan maar echt face to face voeren, waarbij de ene partij niet bij voorbaat een machtsvoorprong heeft op de ander door onzichtbaar te zijn?


De angst van een machtsdenker om de regie kwijt te raken?

mark61
12-10-06, 22:41
Geplaatst door Sallahddin
zelfs hun taal het NLs is een chaotish verzameling van andere talen ....

Dat slaat nou weer nergens op. Engels is meer gemengd dan Nederlands. En dan? Je eist taalraszuiverheid?

_h4T3D_sE7eN
12-10-06, 22:42
Geplaatst door mark61
Dat slaat nou weer nergens op. Engels is meer gemengd dan Nederlanders. En dan? Je eist taalraszuiverheid?

:vreemd: ...

mark61
12-10-06, 22:45
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:vreemd: ...

Tizzer Mahjoba?

_h4T3D_sE7eN
12-10-06, 22:53
Geplaatst door mark61
Tizzer Mahjoba?

Punk ass white boy.

Als je kijkt naar de oorsprong van beide talen is toch het Nederlands juist afgeleid van allerlei andere talen, itt het Engels ?

Sallahddin
12-10-06, 22:58
Geplaatst door mark61
Dat slaat nou weer nergens op. Engels is meer gemengd dan Nederlands. En dan? Je eist taalraszuiverheid?


Taalszuiverheid???...wie zegt dat ??? ...ik niet in ieder geval ,zou idioot zijn overigens!!!
Ik bedoel ,min of meer ,dat het NLs geen "aantrekkelijk,dynamish & zelfstandig " taal ,linguistish gezien :kan niet zich verder ontwikkelen zonder de andere meer "levende" talen als Engels ,Frans...
Alle talen maken een wisselwerking mee tussen elkaar ,en "adopteren" nieuwe woorden en termen (vooraal wat betreft technologie en buisiness ...) van elkaar ,en da's heel normaal en gezond,maar wat betreft het NLs,het is net een "virus" die niet kan overleven in de moderne tijd zonder voeding van andere bovengenoemde talen!!!.......

H.P.Pas
12-10-06, 23:27
Geplaatst door Sallahddin
,zelfs hun taal het NLs is een chaotish verzameling van andere talen ....wat kan je verwachten van de descendanten van handelaren ,boeren & piraten...!!!



Dit is chaotisch en slecht Nederlands. Normaal gesproken val ik daar niet over; in dit speciale geval duidt het toch wel op een voor-Copernicaanse misvatting.
Omdat ik, zoals het lot nu eenmaal speelt, een viertalig leven voer en in verloren uurtjes een beetje in literatuur liefhebber, ben ik in een aardige postie om te kunnen vergelijken.
Ik kan je verzekeren: Nederlands is een alleraardigste taal, waarin een mens zich prima en zeer genuanceerd kan uitdrukken.
Als je je best maar doet. : :boer:

Karin.N
13-10-06, 08:25
Geplaatst door Sallahddin
Omdat NLers geen beschaafde mensen zijn ,basta!!!.....De Engelsen relatief wel!!!...ik zeg dit al loop ik het risico veel mensen "kwaad" te maken ,maar dat kan mij niks schelen!!! :rood:
Ik meen het hoor ,NLers zijn oppervlakkig ,vulgair ,ordinair ...noem maar op :ze hebben niet eens een eigen cultuur zoals die van de Fransen ,



Da's toch goed nieuws, om te integreren bij deze achterlijken hoef jij dus niets bij te leren.

mark61
13-10-06, 10:31
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Punk ass white boy.

Als je kijkt naar de oorsprong van beide talen is toch het Nederlands juist afgeleid van allerlei andere talen, itt het Engels ?

Nee. Het Nederlands en het Engels zijn beiden Germaanse talen met een even oude geschiedenis, grofweg. Dat wil zeggen, er is geen wetenschappelijk antwoord op de vraag wanneer een dialect een taal wordt, dat is in feite een politieke vraag. Het Engels wordt dacht ik geacht in de 6e eeuw te zijn ontstaan uit vermenging van Germaanse dialecten, hoofdzakelijk Angels, Saksisch en Deens. Het Nederlands is een offshoot van het Nederduits, een groep dialecten in het noorden van Duitsland. Geen ontstaansdatum voor te geven bij gebrek aan overblijvende teksten. Oudste is van 11e eeuw, je weet wel, 'olla vogala heban nestas hagunnan hinase hic anda thu.' Dat zegt meer iets over het gebrek aan (geschreven) cultuur hier dan over het bestaan van een taal.

Elke taal komt in principe voort uit een andere taal. Nu zitten we in de fase dat talen weer uitsterven en er steeds minder overblijven.

Talen die zijn geconstrueerd uit 'allerlei andere talen', zoals jij stelt, bestaan wel, maar zijn in de minderheid. Ze heten creolentalen en zijn een gevolg van slavernij, meestal. Engels en Nederlands horen daar niet bij, hoewel je in feite dat eerder van het Engels zou kunnen zeggen. Maar omdat de dialecten waaruit het ontstaan is nauw verwant zijn doe je dat niet.

Het Engels kent zo mogelijk nog meer Latijnse en Franse leenwoorden dan het Nederlands. Dit omdat Engeland in 1066 door de Fransen is veroverd, en taalkundig diepgaand is gegallificeerd, zoals dat heet. Vandaar dat Engelsen tegen een geslachte pig opeen pork (Frans) zeggen en tegen een geslacht sheep opeens mutton (Frans). Zoals Shakespeare al snedig opmerkte.

Wat nu Nederland is werd taalkundig gezien redelijk met rust gelaten door veroveraars als Karel de Grote etc. Met de Reformatie kwam daar nog eens een taalzuiveringscampagne bovenop om de 'kwalijke' invloed van het Paapse Latijn te verwijderen (zie Statenbijbel). Daarna kwam Huygens nog eens met een zuiveringscampagne waardoor wij wis- natuur- en scheikunde kunnen zeggen ipv mathematiek, fysica en chemie.

'Zuivere' talen bestaan niet, al kennen met name Hongaars en Fins heel weinig leenwoorden. Andere talen als het Arabisch, Noors, Hindi, Turks en Grieks hebben nationalistische zuiveringscampagnes gekend waarbij nieuwe woorden werden bedacht. Zo heb je een tayyara en een hatif in het Arabisch, maar is het toch ook 1 tank 2 tunûk. :)

You'll never have my white punk ass, however much you long for it :haha:

Mahjoba :wijs:

mark61
13-10-06, 10:39
Geplaatst door Sallahddin
Taalszuiverheid???...wie zegt dat ??? ...ik niet in ieder geval ,zou idioot zijn overigens!!!
Ik bedoel ,min of meer ,dat het NLs geen "aantrekkelijk,dynamish & zelfstandig " taal ,linguistish gezien :kan niet zich verder ontwikkelen zonder de andere meer "levende" talen als Engels ,Frans...
Alle talen maken een wisselwerking mee tussen elkaar ,en "adopteren" nieuwe woorden en termen (vooraal wat betreft technologie en buisiness ...) van elkaar ,en da's heel normaal en gezond,maar wat betreft het NLs,het is net een "virus" die niet kan overleven in de moderne tijd zonder voeding van andere bovengenoemde talen!!!.......

Geklets. Het pleit voor Nederlanders dat ze niet zo nationalistisch zijn dat ze met alle geweld eigen woorden willen bedenken voor begrippen die in andere talen en culturen ontwikkeld zijn. Geen enkele taal is in staat de technologische termen bij te benen. Er is vast wel een Arabisch woord voor computer, maar ik vertel je dat ze in de Maghreb ordinateur danwel pc zeggen en de rest kombjoeter danwel pc.

Of een taal aantrekkelijk is is een kwestie van smaak.

Marokko is een tragisch geval waar je niet echt fatsoenlijk kan leven zonder 4 talen te kennen. Hoe ze dat daar doen is mij een raadsel. Ze zullen toch geen grotere talenknobbel hebben dan andere volkeren. Het viel mij trouwens op dat in Fosha teksten daar vrolijk Franse en Engelse woorden getranscribeerd worden. Oeestern Joenioen Kesj Ieksbries bijvoorbeeld. :)

Rourchid
13-10-06, 14:35
Geplaatst door H.P.Pas

Omdat ik, zoals het lot nu eenmaal speelt, een viertalig leven voer en in verloren uurtjes een beetje in literatuur liefhebber, ben ik in een aardige postie om te kunnen vergelijken.

Quadricultureel of quatercultureel?

naam
13-10-06, 14:43
Geplaatst door Sallahddin
Omdat NLers geen beschaafde mensen zijn ,basta!!!.....De Engelsen relatief wel!!!...ik zeg dit al loop ik het risico veel mensen "kwaad" te maken ,maar dat kan mij niks schelen!!! :rood:
Ik meen het hoor ,NLers zijn oppervlakkig ,vulgair ,ordinair ...noem maar op :ze hebben niet eens een eigen cultuur zoals die van de Fransen ,Italianen,Engelsen....!!! ,zelfs hun taal het NLs is een chaotish verzameling van andere talen ....wat kan je verwachten van de descendanten van handelaren ,boeren & piraten...!!!

P.S.: In de middel-eeuwen was NL een haven & een "oasis" van tolerantie & "very open minded" ,alle onderdrukte mensen (zelfs wel bekend Filosofen :Descartes ,Rousseau ,Spinoza...) uit religieuse overwegingen of anderen kregen refuge en asiel in NL ,maar nu ..............

Dat komt omdat we geen eigen cultuur hebben zoals de Fransen en de Engelsen, die staan veel toleranter ten opzichte van andere religies en culturen. In Frankrijk, Italië en Engeland wordt ook niet gediscrimineerd zoals je wel weet. Vooral Moslims kunnen in Frankrijk en Italië goed terecht en er wordt niet op ze neergekeken zoals in NL.

:rolleyes:

tukkersterror
13-10-06, 15:45
Geplaatst door mark61
Omdat Nederlanders onbeschaafde boeren zijn, dat weet je toch zelf wel? Canaux, canards, canaille.

Over dit onderwerp: Engelsen zijn niet zo conformistisch als NLers, en vele andere volkeren.

Vandaar dat Erasmus ook studeerde in Deventer, het is een onbeschaafde boer :rolleyes:

H.P.Pas
13-10-06, 16:33
Geplaatst door Rourchid
Quadricultureel of quatercultureel?

Quasicultureel, wie zal het zeggen. :D

Sallahddin
14-10-06, 01:07
Geplaatst door mark61
Geklets. Het pleit voor Nederlanders dat ze niet zo nationalistisch zijn dat ze met alle geweld eigen woorden willen bedenken voor begrippen die in andere talen en culturen ontwikkeld zijn. Geen enkele taal is in staat de technologische termen bij te benen. Er is vast wel een Arabisch woord voor computer, maar ik vertel je dat ze in de Maghreb ordinateur danwel pc zeggen en de rest kombjoeter danwel pc.

Of een taal aantrekkelijk is is een kwestie van smaak.

Marokko is een tragisch geval waar je niet echt fatsoenlijk kan leven zonder 4 talen te kennen. Hoe ze dat daar doen is mij een raadsel. Ze zullen toch geen grotere talenknobbel hebben dan andere volkeren. Het viel mij trouwens op dat in Fosha teksten daar vrolijk Franse en Engelse woorden getranscribeerd worden. Oeestern Joenioen Kesj Ieksbries bijvoorbeeld. :)


Jullie trappen er makkelijk in he : dat was puur "provocatie" om reacties uit te lokken ...just kidding dus ...just 4 fun!!!

_h4T3D_sE7eN
14-10-06, 01:12
Geplaatst door mark61
Het pleit voor Nederlanders dat ze niet zo nationalistisch zijn

:maf3: ...

mark61
14-10-06, 03:17
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:maf3: ...

Ga es een jaartje in Frankrijk wonen.

Nederlanders zijn wel erg conformistisch, dat is waar je last van hebt, niet het nationalisme.

Good Kahuna
14-10-06, 09:32
Geplaatst door H.P.Pas
Quasicultureel, wie zal het zeggen. :D

Crypto-cultureel? :zozo:

Sallahddin
15-10-06, 22:35
Geplaatst door naam
Dat komt omdat we geen eigen cultuur hebben zoals de Fransen en de Engelsen, die staan veel toleranter ten opzichte van andere religies en culturen. In Frankrijk, Italië en Engeland wordt ook niet gediscrimineerd zoals je wel weet. Vooral Moslims kunnen in Frankrijk en Italië goed terecht en er wordt niet op ze neergekeken zoals in NL.

:rolleyes:


Waar slaat dit nou op eigenlijk???:
Je haalt twee verschillende onderwerpen door elkaar :
We praten over NLers en over het feit in hoeverre zijn die al dan niet beschaafd in discussies enz ...
Maar niet over de situatie van Moslims in NL,England,Italie...
Je probeert met deze "intimidatie" of "emotionnal black_mail" deze discussie te "derailen" !!!!

P.S.:Ik zou liever in England willen blijven leven ,'(de Engelsen zijn tenminste "rijper " dan die ordinaire NLers dan!!!) dan in NL (jullie zitten in de kinderschoenen wat betreft het omgaan met andere "afwijkende" culturen ,zelfs in Amerika die werd getroffen door "terrorism" vindt men minder hostiliteit en haat jegens moslims dan in NL :waaroom zijn jullie dan "Catholieker dan de Paus" wat dat betreft???...vertel het mij eens ???)...

tukkersterror
15-10-06, 22:49
Geplaatst door Sallahddin
P.S.:Ik zou liever in England willen blijven leven ,'(de Engelsen zijn tenminste "rijper " dan die ordinaire NLers dan!!!) dan in NL (jullie zitten in de kinderschoenen wat betreft het omgaan met andere "afwijkende" culturen ,zelfs in Amerika die werd getroffen door "terrorism" vindt men minder hostiliteit en haat jegens moslims dan in NL :waaroom zijn jullie dan "Catholieker dan de Paus" wat dat betreft???...vertel het mij eens ???)...

Ja, je hebt gelijk, wij haten moslims met hun afwijkende cultuur, wij lopen hier ook allemaal in witte gewaden met punt mutsen en dat komt allemaal omdat de kinderschoenen ons knellen.

Sallahddin, wat heb jij nu van de wereld gezien om zo te concluderen over Nederlanders, ok wij zijn recht voor zijn raap en niet achterbaks.
Maar als er één land is die tollerant is zijn het wel de domme nuchtere kaaskoppen, die zich in ieder land aanpassen en al eeuwen wereldwijd zaken doen.
Denk maar eens na over de uitspraak "De wereld is mijn woonwagen".

tukkersterror
15-10-06, 22:50
Geplaatst door Good Kahuna
Crypto-cultureel? :zozo:

Crimi-cutureel :hihi:

naam
16-10-06, 10:25
Geplaatst door Sallahddin
Waar slaat dit nou op eigenlijk???:
Je haalt twee verschillende onderwerpen door elkaar :
We praten over NLers en over het feit in hoeverre zijn die al dan niet beschaafd in discussies enz ...
Maar niet over de situatie van Moslims in NL,England,Italie...
Je probeert met deze "intimidatie" of "emotionnal black_mail" deze discussie te "derailen" !!!!

P.S.:Ik zou liever in England willen blijven leven ,'(de Engelsen zijn tenminste "rijper " dan die ordinaire NLers dan!!!) dan in NL (jullie zitten in de kinderschoenen wat betreft het omgaan met andere "afwijkende" culturen ,zelfs in Amerika die werd getroffen door "terrorism" vindt men minder hostiliteit en haat jegens moslims dan in NL :waaroom zijn jullie dan "Catholieker dan de Paus" wat dat betreft???...vertel het mij eens ???)...


Het beschaafd houden van een discussie heeft voor jou kennelijk niets met de positie van de moslims te maken. Waar maak je je dan druk om als dat toch niets uitmaakt. Vorm gaat kennelijk boven inhoud en resultaat.

:tik:

Thermopylae
16-10-06, 10:49
Sallahddin:

P.S.:Ik zou liever in England willen blijven leven ,'(de Engelsen zijn tenminste "rijper " dan die ordinaire NLers dan!!!) dan in NL (jullie zitten in de kinderschoenen wat betreft het omgaan met andere "afwijkende" culturen ,zelfs in Amerika die werd getroffen door "terrorism" vindt men minder hostiliteit en haat jegens moslims dan in NL :waaroom zijn jullie dan "Catholieker dan de Paus" wat dat betreft???...vertel het mij eens ???)... [/B][/QUOTE]



Afscheid Britse tollerantie.

Door Frank van Vliet.

Nog nooit was het debat rond religie en de symbolen daarvan zo hevig in Groot-Brittannië.
Het land dat tot voor kort heilig geloofde in een multiculturele samenleving lijkt daar nu razendsnel afscheid van te willen nemen.

Jarenlang werden etnische gemeenschappen aangemoedigd om vooral hun normen en waarden te behouden en eigen scholen te stichten. En de regering ging heel ver om hen te vrijwaren van religieuze of rassendiscrimatie. maar sinds ex-minister van Buitenlandse Zaken, Jack Straw, zei dat hij vindt dat moslimvrouwen de sluier af dienen te doen op het werk, vragen steeds meer Britse politici zich af of het systeem niet te ver is doorgeschoten. Zo eiste een onderminister gisteren het ontslag van een lerares die weigert op ;school haar sluier af te doen. "Zijn we door onze pogingen om te vermijden dat we en Britse identiteit en cultuur opdringen, opgezadeld met gemeenschappen die in isolatie van elkaar leven?" vroeg minister Ruth Kelly zich onlangs af.
De anglicaanse kerk ging zelfs zo ver om te stellen dat de multiculturele samenleving een gevaar vormt. Politieke correctheid zou tot een aantasting leiden van de normen en waarden waarop het eiland is gestoeld.
Christenen zijn tegenwoordig net zo snel op hun teentjes getrapt als moslims als ze zich in hun geloof aangetast voelen. Een grondstewardess van British Airways klaagt het bedrijf wegens religieuze discriminatie aan nadat zij op non-actief was gesteld omdat ze het kruisje dat op haar borst bengelde, niet onder haar kleding wilde dragen. Niemand die weet hoe de gemoederen weer tot bedaren te brengen. Mogelijk dat het plan om religieuze scholen te verplichten om ten minste een kwart anders gelovigen op te nemen soelaas biedt. In de praktijk zal dat plan lastig genoeg zijn: men kan al niet voorkomen dat er steeds meer witte en zwarte scholen ontstaan.