PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Onaanraakbaren’ bekeren zich massaal tot boeddhisme in India



Marsipulami
13-10-06, 17:04
’Onaanraakbaren’ bekeren zich tot boeddhisme in India


Geplaatst door Stefan Kortrijk op
vr 13 okt '06 om 14:26u (Bron: Independent)


NEW DELHI (RKnieuws.net) - Er lijkt een ware bekeringsgolf te zijn ontstaan onder de laagste Indiase bevolkingsgroep, de ’onaanraakbaren’ (Paria’s). Afgelopen maanden zouden zeker 100.000 ’onaanraakbaren’ zich tijdens massa-bijeenkomsten hebben bekeerd tot het boeddhisme.

De massale bekeringen komen voort uit de voortdurende discriminatie die de ’onaanraakbaren’ ten deel valt. Ze worden als minderwaardig gezien binnen het kasten-systeem dat India al vele eeuwen kent. Leden van de de laagste kaste mogen vaak geen winkels uitbaten, uit schone waterbronnen drinken of zelfs de heilige geschriften lezen. Voor veel ’onaaraakbaren’ is bekering tot een andere godsdienst de enige manier om aan deze discriminatie te ontkomen.

Bekeringsverbod

Hindoestaanse nationalisten zijn woedend over de massale bekeringen. Zij hebben in diverse Indiase deelstaten al anti-bekeringswetten laten uitvaardigen om de bekeringen stop te zetten binnen voornamelijk de laagste kaste.

Ambedkar

Dat ’onaanraakbaren’ juist in dit jaar massaal zich bekeren tot het boeddhisme heeft een belangrijke symbolische achtergrond. Dit jaar is namelijk de 50-ste ’verjaardag’ van de bekering tot het boeddhisme van hun belangrijkste leider Ambedkar. Ambedkar gebruikte dezelfde tectiek als zijn Hindoestaanse tegenhanger Ghandi, en eiste gelijke rechten voor de ’onaanraakbaren’.

Een organisator van de massa-bekeringen, zelf een bekeerling, beseft heel goed waarom de ’onaanraakbaren’ zich bekeren: "het zijn duidelijk protest-bekeringen".

Good Kahuna
13-10-06, 17:39
Geplaatst door Marsipulami
Er lijkt een ware bekeringsgolf te zijn ontstaan onder de laagste Indiase bevolkingsgroep, de ’onaanraakbaren’ (Paria’s). Afgelopen maanden zouden zeker 100.000 ’onaanraakbaren’ zich tijdens massa-bijeenkomsten hebben bekeerd tot het boeddhisme.


Eigenlijk best vreemd dat dit nu pas gebeurt op grote schaal. Ik heb altijd begrepen dat het leven van een Paria in India geen pretje is. De transfer naar een meer tolerante religie die je niet als voetveeg bestempelt lijkt een logische stap.

mark61
13-10-06, 17:40
Geplaatst door Good Kahuna
Eigenlijk best vreemd dat dit nu pas gebeurt op grote schaal. Ik heb altijd begrepen dat het leven van een Paria in India geen pretje is. De transfer naar een meer tolerante religie die je niet als voetveeg bestempeld lijkt een logische stap.

Anderen bekeerden zich tot de islam. :)

Good Kahuna
13-10-06, 17:45
Geplaatst door mark61
Anderen bekeerden zich tot de islam. :)

Het zal ze denk ik geen fuck uitmaken welk geloof het wordt. Heeft ongetwijfeld ook weinig met religie te maken. Meer met het menselijk instinct van "You got a better deal? Where do I sign?"

mark61
13-10-06, 17:48
Geplaatst door Good Kahuna
Het zal ze denk ik geen fuck uitmaken welk geloof het wordt. Heeft ongetwijfeld ook weinig met religie te maken. Meer met het menselijk instinct van "You got a better deal? Where do I sign?"

Yeps. Islam lag voor de hand. Is minstens 5 eeuwen in India. Boeddhisme is nieuwig, al is het zo'n beetje een afgeleide van hindoeisme, denk ik.

Good Kahuna
13-10-06, 17:59
Geplaatst door mark61
Boeddhisme is nieuwig, al is het zo'n beetje een afgeleide van hindoeisme, denk ik.

De overeenkomsten zijn idd treffend:

Hindoeïsme: "I've seen this shit happening in a past life."
Boeddhisme: "Shit will happen again to you in the next life."

Ter vergelijking:

Hare Krishna: "Shit Happens, Rama Rama Ding Ding."

mark61
13-10-06, 19:02
Geplaatst door Good Kahuna
De overeenkomsten zijn idd treffend:

Hindoeïsme: "I've seen this shit happening in a past life."
Boeddhisme: "Shit will happen again to you in the next life."

Ter vergelijking:

Hare Krishna: "Shit Happens, Rama Rama Ding Ding."

:hihi:

Christendom: it's so nice to eat shit

Marsipulami
13-10-06, 20:30
Geplaatst door Good Kahuna
Eigenlijk best vreemd dat dit nu pas gebeurt op grote schaal. Ik heb altijd begrepen dat het leven van een Paria in India geen pretje is. De transfer naar een meer tolerante religie die je niet als voetveeg bestempelt lijkt een logische stap.

Ja, maar als men gelovige onaanraakbare volgens de hindoeïstische traditie is, dan gelooft men ook in het zondig karakter van een overstap naar een andere religie. Het heil verwerven in een volgend leven mag men dan wel vergeten.

mark61
14-10-06, 08:25
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar als men gelovige onaanraakbare volgens de hindoeïstische traditie is, dan gelooft men ook in het zondig karakter van een overstap naar een andere religie. Het heil verwerven in een volgend leven mag men dan wel vergeten.

Misschien dat ze gaandeweg het gevoel krijgen dat ze al voor de 20e keer harijan zijn en promotie niet echt in het verschiet ligt.

Na 60 jaar harijan-emancipatie hebben ze welgeteld één excuustruus alibiali token nigger façadefatima (© juliette) president gekregen. Masjallah :moe:

Julien
14-10-06, 12:23
Bah, wat een intolerante religie is het hindoeïsme eigenlijk als je dit leest.

mark61
14-10-06, 12:25
Geplaatst door Julien
Bah, wat een intolerante religie is het hindoeïsme eigenlijk als je dit leest.

Tis een van oorsprong racistische godsdienst die de binnenvallende Ariërs meenamen. De locals waren natuurlijk de outcasts, rara hoe kan dat.

Pratana
14-10-06, 16:47
Geplaatst door mark61
Yeps. Islam lag voor de hand. Is minstens 5 eeuwen in India. Boeddhisme is nieuwig, al is het zo'n beetje een afgeleide van hindoeisme, denk ik. je vergist je ergens de geboorte van het boedhisme KOMT UIT INDIA, en nog even dit op het nieuws sprak men van " ze bekeerden zich tot het bhoedisme EN christendom!

mark61
15-10-06, 01:31
Geplaatst door Pratana
je vergist je ergens de geboorte van het boedhisme KOMT UIT INDIA, en nog even dit op het nieuws sprak men van " ze bekeerden zich tot het bhoedisme EN christendom!

Dat een godsdienst uit een land komt bewijst nog niet dat die godsdienst verwant is aan de nu vigerende godsdienst in dat land. Ja moeilijk ammel hè?

Prima geloof verder, dat boeddhisme :D

Tomas
15-10-06, 15:20
Ik zie liever voetbalclubs bekeren. Als mensen dat doen vind ik dat altijd aanstellerig gezeur om aandacht.

Olive Yao
17-10-06, 01:15
Boeddhisme (http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=195825) is geen godsdienst.