PDA

Bekijk Volledige Versie : CNV’ers willen Paasdag houden



tukkersterror
14-10-06, 15:02
CNV’ers willen Paasdag houden
Honderden reacties

Geplaatst door Ben Lange op
za 14 okt '06 om 11:47u (Bron: ND)

UTRECHT (RKnieuws.net) - De vakcentrale CNV heeft gisteren honderden veelal boze reacties binnengekregen op het voorstel van vice-voorzitter Rienk van Splunder om Tweede Paasdag of Tweede Pinksterdag als algemene feestdag in te ruilen voor het islamitische Suikerfeest of Offerfeest.

Volgens de vakcentrale is uit de reacties "heel duidelijk geworden dat onze leden zeer hechten aan de Tweede Paasdag’’. Wat betreft de Tweede Pinksterdag oordelen de CNV-leden genuanceerder. "De reacties geven in meerderheid aan dat dit bespreekbaar is.’’

Aanstaande maandag- en dinsdagavond organiseert het CNV een telefonisch spreekuur, waar onder meer Van Splunder en voorzitter René Paas de leden te woord zullen staan. Van Splunder heeft gisterochtend direct al veel vragen telefonisch moeten beantwoorden.

De vakcentrale zegt verder geschrokken te zijn van het aantal extreemrechtse reacties die het voorstel in scherpe bewoordingen afwijzen. Aangezien enkele reacties "zoveel te ver gaan dat ze niet publiceerbaar zijn’’, besloot de vakorganisatie gisteren het CNV-internetforum tot maandagochtend te sluiten.

Volgens woordvoerder Jos Stuart is het standpunt van de vakcentrale door de vele reacties niet veranderd. "We staan waarvoor we staan. Niet-christenen hebben net zoveel recht op hun feestdagen als christenen, want we zijn allemaal Nederlander.’’Van Splunder wil met zijn voorstel moslims ruimte geven hun geloof te beleven. De vice-voorzitter vindt dat feestdagen van andere religies te weinig worden erkend in Nederland. Door wettelijk recht op een vrije dag op hun feestdagen wil hij "ruimte en respect voor elkaar’’ creëren.

Vorig jaar meldde het CNV nog dat het niet bereid was Tweede Pinksterdag in te ruilen voor een vrije dag op het Suikerfeest. "Dat valt in 2006 niet meer vol te houden’’, zegt Van Splunder.

Volgens de vice-voorzitter van het CNV stammen Tweede Pinksterdag en Tweede Paasdag uit de christelijke traditie, maar hebben de feestdagen hun lading verloren. "Voor de meeste Nederlanders zijn deze twee dagen verworden tot extra koopzondagen.’’

Van Splunder benadrukt dat hij de christelijke traditie van Nederland niet ter discussie stelt. Hij zal dus nooit tornen aan ’eerste feestdagen’ van Pasen en Pinksteren.

CDA-Kamerlid Gerda Verburg noemde de CNV-benadering gisteren "te generalistisch’’. Volgens de christelijke politieke partij zijn er nog steeds veel mensen die op Tweede Pinksterdag en Paasdag als familie bij elkaar komen. "Wij hechten aan de traditionele christelijke feestdagen. Als in bepaalde sectoren meer behoefte is om het Suikerfeest te vieren, dan is dat uitstekend. Maar dat kunnen werkgevers en werknemers zelf regelen’’, aldus Verburg.

Haar collega Jet Bussemaker van de PvdA noemt het wel een sympathiek idee van het CNV. Maar volgens haar is een wettelijke regeling niet nodig. Bussemaker: "Volgens de wet is zondag de officiële rustdag, maar werknemers hebben het recht om uit geloofs- of culturele overtuiging een andere rustdag op te nemen. Een vrije dag op het Suikerfeest kan dus al in overleg met de werkgever.’’
Het Suikerfeest volgt op de ramadan, de periode waarin moslims niet mogen eten en drinken als de zon op is. De eerste dag van het Suikerfeest staat in het teken van bidden in de moskee, het bezoeken van familie en een feestmaal.

observer
15-10-06, 00:39
Volgens woordvoerder Jos Stuart is het standpunt van de vakcentrale door de vele reacties niet veranderd. en ik maar denken dat een vakbeweging er voor de leden was en dat die bepalen wat er wel of niet gebeurd

al weet ik ook wel dat de vakbonden in nederland vooral uit ouderen bestaan die nog in de jaren 70 leven en dat de vakbond wanhopig op zoek is naar jongeren en leden uit groepen die nu ondervertegenwoordigd zijn

feit is en blijft dat het invoeren van een islamitische feestdag bakken geld kost omdat dan nederland de deuren sluit en de rest van de wereld gewoon doorgaat

tukkersterror
15-10-06, 10:13
Geplaatst door observer
en ik maar denken dat een vakbeweging er voor de leden was en dat die bepalen wat er wel of niet gebeurd

al weet ik ook wel dat de vakbonden in nederland vooral uit ouderen bestaan die nog in de jaren 70 leven en dat de vakbond wanhopig op zoek is naar jongeren en leden uit groepen die nu ondervertegenwoordigd zijn

feit is en blijft dat het invoeren van een islamitische feestdag bakken geld kost omdat dan nederland de deuren sluit en de rest van de wereld gewoon doorgaat

Zij moeten gewoon de C er af halen. blijft er NV over en een ieder weet wat dit betekend.

Bofko
15-10-06, 11:24
Geplaatst door observer

feit is en blijft dat het invoeren van een islamitische feestdag bakken geld kost omdat dan nederland de deuren sluit en de rest van de wereld gewoon doorgaat

Heel vaak is ´het kost bakken geld´een erg zwak argument.
Geld op macro-niveau is heel dynamisch en werkt een beetje als een communicerend vat.
En het rolt.

mark61
15-10-06, 11:27
Geplaatst door observer
feit is en blijft dat het invoeren van een islamitische feestdag bakken geld kost omdat dan nederland de deuren sluit en de rest van de wereld gewoon doorgaat

Dat zegt niks. In Amerika hebben mensen 3x zo weinig vakantiedagen als in NL; toch zijn ze niet produktiever.

observer
15-10-06, 18:08
Geplaatst door mark61
Dat zegt niks. In Amerika hebben mensen 3x zo weinig vakantiedagen als in NL; toch zijn ze niet produktiever. de vs heeft echter weer meer vaste vrije dagen

productief zijn en vrije dagen hangen niet aan elkaar

het is een combinatie van hoeveel en vooral wat je er in doet

dat de productiviteit afneemt naarmate je meer uren werkt is eigenlijk ook weer niet zo vreemd meer doen in meer tijd is niet de praktijk

mark61
15-10-06, 19:44
Geplaatst door observer
productief zijn en vrije dagen hangen niet aan elkaar

Net beweerde je nog van wel.

Amerikanen werken dus veel meer, maar doen veel minder. En een suikerfeest kost NL echt niks.

tukkersterror
15-10-06, 19:57
Geplaatst door mark61
Net beweerde je nog van wel.

Amerikanen werken dus veel meer, maar doen veel minder. En een suikerfeest kost NL echt niks.

Maak je niet zo druk, we leveren allemaal een ATV dag in en we gaan met zijn allen lekker feest vieren!!!

Mens altijd dat gezeur :ego:

:hihi:

observer
15-10-06, 23:23
Geplaatst door mark61
Net beweerde je nog van wel.

Amerikanen werken dus veel meer, maar doen veel minder. En een suikerfeest kost NL echt niks. men heeft ooit de kosten van koninginnedag op 100 miljoen geschat

deel ervan is kosten omdat buitenland dan gewoon werkt

enne beweerde niks

kijk de amerikanen hebben minder vakantiedagen dan wij hebben ze hebben wel meer verplichte vrije dagen dan dat wij hebben

totaal werken ze geloof ik paar honderd uur meer dan wij

de arbeidsproductiviteit per uur is in nederland hogere dan waar dan ook in de geindustrialiseerde wereld

hoger ook dan de vs maar dat compenseren ze met meer uren

de lulletjes zijn de duitsers volgens mij minder productief en minder uren

tukkersterror
15-10-06, 23:30
Geplaatst door observer

de lulletjes zijn de duitsers volgens mij minder productief en minder uren

Waarom nou weer die arme duitsers, ze zitten al met een oorlogs trauma :hihi:

observer
16-10-06, 08:48
Geplaatst door tukkersterror
Waarom nou weer die arme duitsers, ze zitten al met een oorlogs trauma :hihi: duitsers hebben altijd iets tragische gehad

bedoel neem hun taal, je kunt poezie schijven zo mooi dat de hemel ervan huilt maar als je het in het duits doet zal het altijd klinken alsof je voorleest uit het handboek voor een bmw z3

tukkersterror
16-10-06, 09:50
Geplaatst door observer
duitsers hebben altijd iets tragische gehad

bedoel neem hun taal, je kunt poezie schijven zo mooi dat de hemel ervan huilt maar als je het in het duits doet zal het altijd klinken alsof je voorleest uit het handboek voor een bmw z3

Klopt, maar zolang daar het bier nog opperbest is en de braadworst en zwijneakse nog zalig smaakt zal ik het land nog regelmatig bezoeken.

observer
16-10-06, 10:36
Geplaatst door tukkersterror
Klopt, maar zolang daar het bier nog opperbest is en de braadworst en zwijneakse nog zalig smaakt zal ik het land nog regelmatig bezoeken. het feit dat ze ondanks een matig gevoel voor humor toch in staat zijn een betere kwalteit van leven te hebben is eigenlijk ook wel irritant

tukkersterror
16-10-06, 10:48
Geplaatst door observer
het feit dat ze ondanks een matig gevoel voor humor toch in staat zijn een betere kwalteit van leven te hebben is eigenlijk ook wel irritant

:hihi:

Voel ook in geringe mate jaloezie in mij opborrelen.

Na ja zolang ze maar niet beter gaan voetballen :duivels:

observer
16-10-06, 12:24
Geplaatst door tukkersterror
:hihi:

Voel ook in geringe mate jaloezie in mij opborrelen.

Na ja zolang ze maar niet beter gaan voetballen :duivels: te laat :kotsen:

tukkersterror
16-10-06, 15:38
Geplaatst door observer
te laat :kotsen:

Ruim je wel zelf even de rotzooi op! :D

observer
16-10-06, 16:28
Geplaatst door tukkersterror
Ruim je wel zelf even de rotzooi op! :D heb netjes over de grens gespuugd

tukkersterror
16-10-06, 22:15
Geplaatst door observer
heb netjes over de grens gespuugd

Ok ok ok en toch geef ik het lang weekend niet op.
Dus ook jij lever gewoon een ATV dag in.

observer
16-10-06, 22:41
absoluut

ik heb er namelijk geen

behoor tot de 40 uur per week groep

24 vrije dagen

en dat is het



feitelijk is het heel lang geleden dat de huidige feestdagen gewoonte werden, de meeste zijn grotendeels van hun religieuze betekenis ontdaan behalve voor de harde kern

het invoeren van nog een religieuze feestdag zou een fout zijn, niet alleen omdat je dan op een hellend vlak komt (want waarom dan geen joodse hindoe en boedistische) maar ook omdat simpel we g 90% vna nederland er niet op zit te wachten

tukkersterror
16-10-06, 23:01
Geplaatst door observer

Geplaatst door observer
absoluut
ik heb er namelijk geen
behoor tot de 40 uur per week groep
24 vrije dagen
en dat is het


Ik zie het gebrek aan opleiding :hihi:

Ik zit ongeveer in het zelfde pakket alleen zijn mijn vakantie dagen onbeperkt.


feitelijk is het heel lang geleden dat de huidige feestdagen gewoonte werden, de meeste zijn grotendeels van hun religieuze betekenis ontdaan behalve voor de harde kern
het invoeren van nog een religieuze feestdag zou een fout zijn, niet alleen omdat je dan op een hellend vlak komt (want waarom dan geen joodse hindoe en boedistische) maar ook omdat simpel we g 90% vna nederland er niet op zit te wachten

Ok, kan me er iets bij bedenken, maar dan kunnen we onze multicuturele samenleving ook wel begraven.
En aan de andere kant denk ik, we leven in een land met christelijke invloeden.
Ik gun mijn broeders en zusters alles, maar het moet niet te kosten gaan van ons.
Mijn gevoelens zijn hier een beetje tegenstrijdig, mijn geloof en recht zijn aan het strijden voor een oplossing.

observer
17-10-06, 08:23
Geplaatst door tukkersterror
Ik zie het gebrek aan opleiding :hihi:

Ik zit ongeveer in het zelfde pakket alleen zijn mijn vakantie dagen onbeperkt.



Ok, kan me er iets bij bedenken, maar dan kunnen we onze multicuturele samenleving ook wel begraven.
En aan de andere kant denk ik, we leven in een land met christelijke invloeden.
Ik gun mijn broeders en zusters alles, maar het moet niet te kosten gaan van ons.
Mijn gevoelens zijn hier een beetje tegenstrijdig, mijn geloof en recht zijn aan het strijden voor een oplossing. klein bedrijf geen cao maar weer andere voordelen

ik denk dat er weinig te begraven valt, wat men ooit presenteerde als de multiculturele samenleving heeft nooit buiten wat individuelen bestaan en wat nu bestaat is per definitie geen samenleving maar een groepenleving

tukkersterror
17-10-06, 08:28
Geplaatst door observer
klein bedrijf geen cao maar weer andere voordelen

ik denk dat er weinig te begraven valt, wat men ooit presenteerde als de multiculturele samenleving heeft nooit buiten wat individuelen bestaan en wat nu bestaat is per definitie geen samenleving maar een groepenleving

Dan zijn we het daar dus overeens.

Maar als multi niet mogelijk is wat voor een cultuur staat ons dan te wachten?

observer
17-10-06, 09:49
Geplaatst door tukkersterror
Dan zijn we het daar dus overeens.

Maar als multi niet mogelijk is wat voor een cultuur staat ons dan te wachten? dat is aan de toetreders van de samenleving

de beroemde smeltkroes van de amerikaanse samenleving bestond omdat groepen immigranten zich eerst in bepaalde gebieden vestigden en langszaam maar zeker zich eruit werkte

zo bestaat little italy in new york eigenlijk nog alleen als een toeristische atractie met een wat hogere concentratie italiaanse restaurants

inmiddels is echter daar ook de gesepareerde maatschappij ontstaan meer aan de rand bv in queens daar heb je een soort ui waar je lagen hebt met koreanen grieken allemaal netjes in vaktjes

de wijk waar vroeger veel puerto ricanen woonde daar wonen nu polen maar of die ooit nog vertrekken geen idee

hoe groter het gat met de nieuwe samenleving hoe moeilijker het isom uit zo'n groep te komen

een ier in de vs of een marokkaan in nederland das nog een verschil

tukkersterror
17-10-06, 10:33
Geplaatst door observer
dat is aan de toetreders van de samenleving

de beroemde smeltkroes van de amerikaanse samenleving bestond omdat groepen immigranten zich eerst in bepaalde gebieden vestigden en langszaam maar zeker zich eruit werkte

zo bestaat little italy in new york eigenlijk nog alleen als een toeristische atractie met een wat hogere concentratie italiaanse restaurants

inmiddels is echter daar ook de gesepareerde maatschappij ontstaan meer aan de rand bv in queens daar heb je een soort ui waar je lagen hebt met koreanen grieken allemaal netjes in vaktjes

de wijk waar vroeger veel puerto ricanen woonde daar wonen nu polen maar of die ooit nog vertrekken geen idee

hoe groter het gat met de nieuwe samenleving hoe moeilijker het isom uit zo'n groep te komen

een ier in de vs of een marokkaan in nederland das nog een verschil


Dan kun je ook de vraag stellen of ze er wel uit willen komen, want wat is nou niet makelijke om te zeggen dat het mij schuld niet is maar de schuld van een ander.

Kleine kinderen hebben deze neiging ook om het vingertje naar anderen te wijzen in de hoop zelf geen straf te krijgen.

Misschien dat het nog moet groeien maar dan duurt het wel lang, generatie's lang.

observer
17-10-06, 11:46
Geplaatst door tukkersterror
Dan kun je ook de vraag stellen of ze er wel uit willen komen, want wat is nou niet makelijke om te zeggen dat het mij schuld niet is maar de schuld van een ander.

Kleine kinderen hebben deze neiging ook om het vingertje naar anderen te wijzen in de hoop zelf geen straf te krijgen.

Misschien dat het nog moet groeien maar dan duurt het wel lang, generatie's lang. het is net als lekker in bed onder de warme dekens blijven liggen, erg comfortabel maar je maakt er geen carriere mee

tukkersterror
17-10-06, 12:07
Geplaatst door observer
het is net als lekker in bed onder de warme dekens blijven liggen, erg comfortabel maar je maakt er geen carriere mee

Tot dat de bom valt, dan lig ik in mijn leren jack en diploma's op zak.

met dank aan hennie vrienten (doe maar)