PDA

Bekijk Volledige Versie : Familie van Samir A. rechtvaardigt zijn keuzen



tukkersterror
15-10-06, 23:56
‘Wat heeft mijn zoon nou misdaan?’
Familie van Samir A. rechtvaardigt zijn keuzen en gelooft in zijn onschuld
Ja, hij ging op jihad, en wat is daar mis mee? De ouders, zus, vrouw en schoonmoeder van Samir A. menen dat hij slechts zijn moslimbroeders wilde helpen, en niets kwaads heeft gedaan.
Door onze redacteur Ahmet Olgun
en verder

* overzicht - Meer binnenlands nieuws

print artikel mail artikel

Amsterdam/Rotterdam, 14 okt. In de woonkamer van het ouderlijk huis in Amsterdam-West hangt niet één foto van Nederlands bekendste ‘moslimsterrorist’ Samir A. Slechts twee ingelijste koranteksten sieren de muren. „We bidden ook in de woonkamer”, licht moeder Zineb (40) toe. Volgens de orthodoxe uitleg van de islam mag niet gebeden worden in ruimtes met afbeeldingen van mensen en dieren.

Het is allemaal haar schuld, zegt de moeder van zeven kinderen, dat haar oudste zoon, twintig jaar pas, nu al voor de derde keer de vastenmaand ramadan in de gevangenis doorbrengt op verdenking van terrorisme. Maandag verschijnt Samir A. wederom voor de rechter op verdenking van terroristische activiteiten. Zineb had die bewuste dinsdag in januari van 2003 nooit de politie moeten bellen, zegt ze. Die middag vertrok Samir, toen zestien jaar nog, met een vriend naar Tsjetsjenië. Kort voor zijn vertrek kwam Samir naar de school van zijn zus Laila. Op het schoolplein zei hij tegen haar dat hij op jihad ging. „Wanneer ga je?”, vroeg ze. Samir draaide zich om en liep naar de auto. Daarin zat zijn medereiziger al op hem te wachten. Ze vertrokken meteen. Diezelfde avond schakelde Zineb de politie in. Sindsdien zitten de inlichtingendienst AIVD en de pers haar zoon op de hielen, zegt ze.

„Samir is altijd een sociale jongen geweest”, vertelt de moeder in opvallend goed Nederlands. Zij zag hem nog als eerste van de familie een universitaire studie afronden, geneeskunde. „Samir is de slimste van al mijn kinderen. Dat was mijn droom, dat Samir een dokter zou worden. Als kind speelde hij altijd de dokter. Hij wilde behoeftige mensen helpen.”

Rond zijn veertiende jaar begon het op school bergafwaarts te gaan met haar zoon. „Hij zat de hele tijd achter de computer, te internetten. Hij zocht informatie op over Palestina, Tsjetsjenië, Kashmir.’’ In de woonkamer ging Samir ook steeds woedender reageren als hij op de televisie beelden zag van lijdende moslims. ‘De Amerikanen moeten teruggepakt worden’, was een zin die hij vaak ging bezigen. Zus Laila en de ouders vonden zijn groeiende interesse voor de moslims en de islam niet verontrustend, integendeel. Laila: „Welke moslim vindt niet dat Amerika en het Westen de schuld hebben aan wat onze broeders en zusters meemaken in de wereld.” Moeder Zineb: „Veel liever de islam dan dat hij ging stelen, zwerven op straat of drugs gebruiken.”

Toch bleven zij en haar man Mohammed er bij hun zoon op aandringen dat hij vooral zijn school niet moest verwaarlozen. ‘Je kunt niet de hele verantwoordelijkheid voor alle ellende in de wereld op je nemen’, zei zijn moeder hem een paar keer. Samir zakte van het gymnasium via het vwo af naar de havo. Zijn havodiploma zou hij jaren later in de gevangenis halen.

Pas na zijn terugkeer van de mislukte reis naar Tsjetsjenië ontdekten zijn ouders dat Samir islamitisch was getrouwd met Abida K., woordvoerster van de stichting Al Aqsa. Zij kenden elkaar van islamitische chatsites op internet. Tijdens een pro-Palestijnse demonstratie op de Dam in Amsterdam ontmoetten ze elkaar voor het eerst in levende lijve. Zij was 22, hij amper 16. „Hij was erg volwassen. Hij kende de Arabische taal goed en wist veel af van de islam”, vertelt Abida in de woning van haar broer in Rotterdam. „Ik was meteen onder de indruk van hem.”

Niet veel later vertelde Samir Abida in vertrouwen over zijn wens om naar Tsjetsjenië te gaan. Samir wilde ter plekke kijken wat hij voor de moslims aldaar kon doen. Abida wilde ook mee. Samir wierp tegen dat dat niet kon, een man en een vrouw mogen niet ongetrouwd samen reizen van de islam. ‘Dan trouw ik toch met je’, stelde Abida voor. „We wilden moslims helpen. Geweld? Dat was een optie. Als het nodig zou blijken, zouden we ook de wapens oppakken.” Uiteindelijk moest Abida tot haar spijt achterblijven. „Mijn collega’s bij Al Aqsa waren bang dat de AIVD helemaal op onze nek zou zitten als bekend zou worden dat de woordvoerder van de stichting naar een oorlogsgebied is geweest.” De tegoeden van Al Aqsa werden alsnog geblokkeerd wegens banden met het Palestijnse Hamas.

Maria van Domburg, Abida’s moeder, maakte geen bezwaar tegen de voorgenomen reis van haar dochter en schoonzoon naar Tsjetsjenië. „Wat is er mis met jihad? Niets toch!” Van Domburg, katholiek van huis uit, bekeerde zich tot de islam nadat ze haar Marokkaanse man ontmoette. „Wij moslims mogen van Nederland geen grotere idealen nastreven. Ze zien liever dat wij meedoen aan de Staatsloterij, en zo geld doneren aan goede doelen en verder niets doen”, vertelt ze met haar jongste kleinkind Shahida in haar armen. De dochter van Samir en Abida werd vier maanden geleden geboren. „Ik heb mijn kinderen grootgebracht met de idee dat ze niet alleen aan zichzelf denken”, zegt Van Domburg. „Ik heb veel liever dat mijn kinderen naar Tsjetsjenië gaan dan dat ze rotzooien op straat. Mensen moeten zich inzetten voor de goede zaak.” Overigens kan niet iedereen op jihad gaan, zegt ze. „Je moet een diepe liefde voor je medemens voelen en die liefde zet je vervolgens aan tot grotere daden.”

Abida en haar moeder Maria van Domburg geloven dat Samir A. wordt gebruikt om het Nederlandse volk angst aan te jagen. „Ze maken het volk bang met terreurdreiging om hun strenge maatregelen door het parlement heen te jagen”, zegt de schoonmoeder. Abida: „Het liefst hadden ze een aanslag gehad in Nederland. De geheime dienst probeerde via een infiltrant wapens aan Samir te geven, maar dat heeft hij geweigerd. Na een aanslag kunnen ze de wetten nog makkelijker verscherpen.” Ze bedoelen AIVD en politici.

Volgens Abida wordt haar man onmenselijk behandeld in de gevangenis. Samir heeft, vertelt ze, in 2004 drie maanden in een isoleercel gezeten toen hij nog in een jeugdinrichting vastzat. Ook zou hij onder een koude douche zijn gezet door bewaarders. Sinds Samir A. in een speciale ‘terroristenafdeling’ in Vught verblijft, heeft ze hem niet mogen bezoeken. Pas na veel aandringen mocht hij zijn medicijnen krijgen, vertelt ze. Samir lijdt aan een chronische darmziekte. „We gaan steeds meer de kant op van Guantánamo Bay.”

De familieleden van Samir zijn overtuigd van zijn onschuld. Samir gaat tijdens het proces een verklaring afleggen over ‘zijn’ videotestament, de kruitsporen en zijn DNA-profiel, die zijn aangetroffen in een handschoen van een van de verdachten die maandag terechtstaan. Volgens de familie is de stem op het videotestament niet van Samir. „Ook voor de kruitsporen heeft hij een goede verklaring”, zegt Abida.

De vader van Samir komt thuis na een dag werken in een kwekerij in Aalsmeer. Hij klaagt over de dubbele standaard. Nederlandse soldaten mogen wel naar Afghanistan maar Nederlandse moslims mogen hun moslimbroeders niet gaan helpen, zegt hij. „Wat heeft mijn zoon nou misdaan? Ze zeggen: hij was bezig met wapens. Allemaal leugens.” Jammer dat Samir Tsjetsjenië niet heeft gehaald in 2003, zegt de vader. „Misschien was hij dan wel gestorven tijdens de jihad”, zegt hij, „maar dit is veel erger, ziek in de gevangenis, en onschuldig.”

Terreurproces

Maandag start een nieuw terreurproces met zes verdachten. Samir A. is de hoofdverdachte. Ook Noureddine El F. en zijn vrouw Soumaya S. staan opnieuw terecht. El F. werd in het Hofstadproces tot vijf jaar celstraf veroordeeld wegens overtreding van de wapenwet en deelname aan een criminele organisatie met terroristisch oogmerk. De ‘groep-Samir’ staat terecht wegens deelname aan een terroristische organisatie, werving voor de gewapende strijd en beraming van aanslagen op politici en het hoofdkantoor van de inlichtingendienst AIVD.

In een eerdere terreurzaak, waarbij Samir A. werd verdacht van het beramen van aanslagen op onder meer Schiphol en de Tweede Kamer, werd hij vrijgesproken. De rechter achtte bewezen dat Samir A. weliswaar een terroristische intentie had, maar zijn voorbereidingen waren zo klungelig dat hij geen gevaar vormde voor de samenleving.

In de nieuwe zaak denkt het openbaar ministerie meer kans te maken. Niet alleen zal Samir dit keer berecht worden met de nieuwe Wet terroristische misdrijven, ook denkt het OM nu meer bewijzen te hebben. Zo beschikt justitie over een ‘videotestament’ van A. Het OM meent dat de mitrailleur die te zien is op zijn videobeelden dezelfde is als het wapen dat begin september werd aangetroffen in Den Haag. Ook vonden forensische deskundigen in een handschoen van een medeverdachte een mengprofiel waar ook het DNA van Samir A. in is herkend. Op de handschoen werden schotresten aangetroffen.

De behandeling van het proces zal drie weken duren. Naar verwachting doet de rechter op 17 november uitspraak.
14 oktober 2006

Wortel
16-10-06, 05:57
Zodra je alleen maar gaat denken dat geweld een optie is ben je je onschuld al verloren.

Stopnaald
16-10-06, 06:55
Geplaatst door tukkersterror
[BJa, hij ging op jihad, en wat is daar mis mee? De ouders, zus, vrouw en schoonmoeder van Samir A. menen dat hij slechts zijn moslimbroeders wilde helpen, en niets kwaads heeft gedaan.
[/B]


Hij was ongetwijfeld ook heel goed in het helpen oversteken van oude vrouwtjes en ontzettend lief voor z'n moeder..... :fuckit2: :fuckit:

Ik persoonlijk ben wel helemaal klaar met deze gast. Paspoort intrekken, ongewenst vreemdeling verklaren en hup het vliegtuig in. Van mijn part naar dat geliefde Tjetsjenië. Zolang ie maar voorgoed oprot! Vrouw, kinderen en overige familie mogen (als ze dat willen) gerust met hem meegaan. No prob.

tukkersterror
16-10-06, 07:36
Geplaatst door Stopnaald
Hij was ongetwijfeld ook heel goed in het helpen oversteken van oude vrouwtjes en ontzettend lief voor z'n moeder..... :fuckit2: :fuckit:

Ik persoonlijk ben wel helemaal klaar met deze gast. Paspoort intrekken, ongewenst vreemdeling verklaren en hup het vliegtuig in. Van mijn part naar dat geliefde Tjetsjenië. Zolang ie maar voorgoed oprot! Vrouw, kinderen en overige familie mogen (als ze dat willen) gerust met hem meegaan. No prob.

Dus jij wilt een ander land opzadelen met zijn probleem, dan verplaats je het probleem en los je niets op.
Er zijn twee oplossingen om dit kwaad uit te roeien;

1. levenslange opsluiting in alle beperkingen.

2. de doodstraf invoeren voor terroristen en mensen met terroristische dreigingen.

Ik denk dat deze twee straffen een voldoende afschrik middel is tegen deze criminelen.

Alim
16-10-06, 09:01
Geplaatst door tukkersterror
Dus jij wilt een ander land opzadelen met zijn probleem, dan verplaats je het probleem en los je niets op.
Er zijn twee oplossingen om dit kwaad uit te roeien;

1. levenslange opsluiting in alle beperkingen.

2. de doodstraf invoeren voor terroristen en mensen met terroristische dreigingen.

Ik denk dat deze twee straffen een voldoende afschrik middel is tegen deze criminelen.

Ok, maar ook voor extreemrechts jongeren.

tukkersterror
16-10-06, 09:42
Geplaatst door Alim
Ok, maar ook voor extreemrechts jongeren.

Als deze de staatsveiligheid in gevaar brengen, dan die ook.

tukkersterror
16-10-06, 10:04
Geplaatst door tukkersterror
‘Wat heeft mijn zoon nou misdaan?’
Familie van Samir A. rechtvaardigt zijn keuzen en gelooft in zijn onschuld
Ja, hij ging op jihad, en wat is daar mis mee? De ouders, zus, vrouw en schoonmoeder van Samir A. menen dat hij slechts zijn moslimbroeders wilde helpen, en niets kwaads heeft gedaan.
14 oktober 2006

Hoe kan een familie zo dom denken, ik hoop dat dit geen trend is.

Zijn eigen verklaring was dat hij ging strijden en op weg was om dit ook inderdaad te doen.

Hadden de russen hem niet gearresteerd was hij daar waarschijnlijk ook al geweest.

Het is al met al een domme achtelijke familie.

knuppeltje
16-10-06, 10:27
Geplaatst door BiL@L
Zijn verklaring was dat hij op elke mogelijke manier wilde helpen.

De tragiek van veel onzekere adolesenten die zich te sterk asocieren met het lot van anderen, en teveel de realiteit om daar zelf iets daadwerkelijks aan te kunnen doen ver overschatten.

Beter zou het zijn als ze meer om zich zelf zouden zorgen.
Hun scholing afmaken en hun eigen plek vinden in de maatschapij, zouden ze zo veel beter anderen kunnen helpen.

Ook Samir.

tukkersterror
16-10-06, 11:49
Geplaatst door BiL@L
Zijn verklaring was dat hij op elke mogelijke manier wilde helpen.

Ben jij nu zo dom of houd jij jezelf deze domheid voor?

Verklaringen op TV en in kranten gaf hij zelf aan de gewapende strijd te zoeken om zijn broeders te helpen.

tukkersterror
16-10-06, 13:06
Geplaatst door BiL@L
Het heeft bijna niks met domheid te maken, hij heeft letterlijk in een uitzending gezegd dat hij op elke mogelijke manier wilde helpen, en gaf daar voorbeelden bij, als zij zouden vragen om voor hen te wassen dan zou hij wassen en als zij hem zouden vragen om de wacht te houden op het dak dan zou hij dat doen.

Kortom, of dat hij zelf gewapend zou strijden, waar jij de nadruk wenst te leggen, behoorde tot de mogelijkheden.

Dom he.

Inderdaad dom van hem om 5000 km te reizen voor een wasje.
Ik denk dat er dan voor hem in holland nog genoeg broeders zijn die wel een wasje hebben liggen.
Zal mij benieuwen of een rechter in deze smoes trapt.
Zijn familie geloofd hem in iedergeval en staan achter hem.
Ik hoop als de rechter hem in het ergste geval hem ongewenst acht en hem het land uit verwijderd dat dan zijn familie inderdaad achter hem staat en mee vertrekt.

Zulke personen en familie's wordt nederland niet better van.

mulan
16-10-06, 13:15
Geplaatst door tukkersterror
2. de doodstraf invoeren mensen met terroristische dreigingen.


Ik wil liever niet in een dictatuur leven als je het niet erg vind.

observer
16-10-06, 14:05
Geplaatst door mulan
Ik wil liever niet in een dictatuur leven als je het niet erg vind. niet alle landen die de doodstraf kennen zijn dictaturen anderom kennen ook niet alle dictaturen de doodstraf

het probleem met de doodstraf is niet dat die niet democratisch is maar dat het juridische proces wat er toe leid niet onfeilbaar is

Tomas
16-10-06, 17:02
Geplaatst door observer
niet alle landen die de doodstraf kennen zijn dictaturen anderom kennen ook niet alle dictaturen de doodstraf

het probleem met de doodstraf is niet dat die niet democratisch is maar dat het juridische proces wat er toe leid niet onfeilbaar is

Het is niet zozeer de doodstraf die opvalt in de uitspraak van die rus, maar de misdaad die hij ermee wil bestraffen die aan een dictatuur doet denken.

mark61
16-10-06, 17:14
Geplaatst door tukkersterror
Hoe kan een familie zo dom denken, ik hoop dat dit geen trend is.

Zijn eigen verklaring was dat hij ging strijden en op weg was om dit ook inderdaad te doen.

Hadden de russen hem niet gearresteerd was hij daar waarschijnlijk ook al geweest.

Het is al met al een domme achtelijke familie.

Denk aan de Nederlandse en andere vrijwilligers in de Spaanse Burgeroorlog en probeer het dan nog es.

Van hen werd het staatsburgerschap zelfs afgenomen. :)

mark61
16-10-06, 17:15
Geplaatst door tukkersterror
Ben jij nu zo dom of houd jij jezelf deze domheid voor?

Verklaringen op TV en in kranten gaf hij zelf aan de gewapende strijd te zoeken om zijn broeders te helpen.

Wat is daar op zich mis mee? Tis zonde van zijn leven, maar dat gaat ons niet aan.

mark61
16-10-06, 17:16
Geplaatst door Tomas
Het is niet zozeer de doodstraf die opvalt in de uitspraak van die rus, maar de misdaad die hij ermee wil bestraffen die aan een dictatuur doet denken.

Sharp as ever.

mark61
16-10-06, 17:18
Geplaatst door tukkersterror
Inderdaad dom van hem om 5000 km te reizen voor een wasje.


Wat heeft ie nou eigenlijk precies misdaan, en dan in NL volgens de Nederlandse wet nog wel?

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij hem een boef vindt omdat ie tegen Russen in Tsjetsjenië is.

Na, dat ben ik ook. :ego:

Tomas
16-10-06, 17:18
Geplaatst door mark61
Sharp as ever.

Anders radicaliseert Mulan. Je moet wat.

mark61
16-10-06, 17:21
Geplaatst door knuppeltje
De tragiek van veel onzekere adolesenten die zich te sterk asocieren met het lot van anderen, en teveel de realiteit om daar zelf iets daadwerkelijks aan te kunnen doen ver overschatten.

Beter zou het zijn als ze meer om zich zelf zouden zorgen.
Hun scholing afmaken en hun eigen plek vinden in de maatschapij, zouden ze zo veel beter anderen kunnen helpen.

Ook Samir.

Tsja, dat geldt voor iedereen. Maar sommigen maken nou eenmaal andere keuzes. Ik vond de keuze van die vrijwilligers destijds in Spanje dapper, romantisch, en onverstandig. So what?

In Spanje sjouwden echt niet alleen onzekere adolescenten rond. Tragisch is ook romantisch. Tis een keuze. Je kan ook naar Ikea.

mark61
16-10-06, 17:22
Geplaatst door Tomas
Anders radicaliseert Mulan. Je moet wat.

Ondanks dat goddeloze heb je een goede inborst.

tukkersterror
16-10-06, 18:40
Geplaatst door mark61
Wat heeft ie nou eigenlijk precies misdaan, en dan in NL volgens de Nederlandse wet nog wel?

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij hem een boef vindt omdat ie tegen Russen in Tsjetsjenië is.

Na, dat ben ik ook. :ego:

Je bedoeld dat je een boef bent, maak je niet druk dat wisten we al!:hihi:

mulan
16-10-06, 20:20
Geplaatst door Tomas
Anders radicaliseert Mulan. Je moet wat.

Wat moet ik toch zonder jou. ...ja radicaliseren,ok.

tukkersterror
16-10-06, 21:07
Geplaatst door Tomas
Anders radicaliseert Mulan. Je moet wat.

We kunnen haar onder de vallium stoppen :nerveus:

tukkersterror
17-10-06, 09:24
Geplaatst door BiL@L
Kijk ik vind dat niet dom, maar een persoonlijke keuze. Wat mij het meest tegen het borst stuit in deze hele proces zijn de op handen zijnde aanslagen in NL, wat daar ook van waar moge zijn.

Het kan best zijn personelijke keuze wezen, maar als deze keuze niet binnen het kader van de wet past word je hierop afgerekend.
Wij en dan bedoel ik ons allemaal zitten niet te wachten dat die rotzooi deze kant (NL) word opgetrokken en gelukkig hebben wij een wet die ons daarvoor beschermd.

tukkersterror
17-10-06, 09:43
Geplaatst door BiL@L
Wat je nu rotzooi noemt, noemt de ander beschaafde IDF soldaten.

Dit valt niet met elkaar te vergelijken.

Een soldaat word gestuurt door zijn regering, terwijl het voor Samir A. verboden waas om dit te doen.

En een soldaat in oorlogsituatie kan onmogelijk beschaaft zijn.

Max Stirner
17-10-06, 11:39
Een enkeltje Grozny lijkt me een goede beloning voor Samir.

Dat wil ie graag en de overheid mag ambitieuze wereldverbeteraars af en toe best een handje helpen.

Dlimi
17-10-06, 11:56
Samir is gevormd door een hevig verlangen de mensen (Broeders en zussen, om de woorden te gebruiken die hij zelf tracht te zeggen) te helpen. Mensen die in zijn ogen onrecht word aangedaan. 'Land van de Tigris en de Eufraat,' of al de ellende in het Pan-Arabische werelddeel.
Al met al voel ik me verbonden met die mensen. Niet zo zeer als moslim maar als medemens die het allerbeste voor heeft met zijn medemens.
Want elke schepsel is die van hem.........

knuppeltje
17-10-06, 12:34
Geplaatst door mark61
Tsja, dat geldt voor iedereen. Maar sommigen maken nou eenmaal andere keuzes. Ik vond de keuze van die vrijwilligers destijds in Spanje dapper, romantisch, en onverstandig. So what?

In Spanje sjouwden echt niet alleen onzekere adolescenten rond. Tragisch is ook romantisch. Tis een keuze. Je kan ook naar Ikea.

Je hebt volkomen gelijk m'n beste wijsgeer, maar tragisch blijft het nog altijd vind ik, ook al zouden ze er nog zoveel lol in hebben.

So what?

observer
17-10-06, 13:27
Geplaatst door Dlimi
Samir is gevormd door een hevig verlangen de mensen (Broeders en zussen, om de woorden te gebruiken die hij zelf tracht te zeggen) te helpen. Mensen die in zijn ogen onrecht word aangedaan. 'Land van de Tigris en de Eufraat,' of al de ellende in het Pan-Arabische werelddeel.
Al met al voel ik me verbonden met die mensen. Niet zo zeer als moslim maar als medemens die het allerbeste voor heeft met zijn medemens.
Want elke schepsel is die van hem......... en in die geest besluit hij een pad te volgen van geweld, moord en terreur

echt een medemens die het allerbeste voorheeft

H.P.Pas
17-10-06, 13:36
Geplaatst door observer
echt een medemens die het allerbeste voorheeft

What's new ?

I love mankind it s people i can t stand...

tukkersterror
17-10-06, 17:25
Geplaatst door Dlimi
Samir is gevormd door een hevig verlangen de mensen te helpen. Mensen die in zijn ogen onrecht word aangedaan.

Dan kun je Advocaat of dokter worden, maar wat hij wilde om deze mensen te helpen was niet echt netjes.

mark61
17-10-06, 17:27
Geplaatst door knuppeltje
Je hebt volkomen gelijk m'n beste wijsgeer, maar tragisch blijft het nog altijd vind ik, ook al zouden ze er nog zoveel lol in hebben.

So what?

Nou niks. Ieder zijn meug, wou ik maar zeggen.

Julien
18-10-06, 00:56
Geplaatst door mulan
Ik wil liever niet in een dictatuur leven als je het niet erg vind.

dus je bent het met me eens dat rechtsystemen die de doodstraf kennen achterlijk zijn.

tukkersterror
18-10-06, 23:35
Geplaatst door Julien
dus je bent het met me eens dat rechtsystemen die de doodstraf kennen achterlijk zijn.

Of die rechtsystemen achterlijk zijn weet ik niet, maar de doodstraf is fout.
Na uitvoer ervan is het onmogelijk om het te herstellen.
En dat er fouten worden gemaakt is wel bekend.

observer
19-10-06, 08:01
Geplaatst door tukkersterror
Of die rechtsystemen achterlijk zijn weet ik niet, maar de doodstraf is fout.
Na uitvoer ervan is het onmogelijk om het te herstellen.
En dat er fouten worden gemaakt is wel bekend. dat maakt op zich de straf niet fout of achtelijk, het betekend dat het proces dat is

eigenlijk is het enige argument wat echt geldig is de kans dat je het fout hebt

op zich vind ik het ook niet verwerpelijk, eigenlijk is levenslange opsluiting wreder

tukkersterror
19-10-06, 08:44
Geplaatst door observer
dat maakt op zich de straf niet fout of achtelijk, het betekend dat het proces dat is

eigenlijk is het enige argument wat echt geldig is de kans dat je het fout hebt

op zich vind ik het ook niet verwerpelijk, eigenlijk is levenslange opsluiting wreder

Inderdaad is levenslang wreder dan de doodstraf, maar als je deze straf krijgt heb je ook iets gedaan wat echt niet door de beugel kan en het is de maximale straf die je hier kunt krijgen en dan maak het alweer iets minder wreed.
Misschien is de oplossing max 25 jaar plus levenslange tbs, maar van tbs hebben we ook al gezien dat het regelmatig mis ging!

prikkerd
20-10-06, 00:09
Geplaatst door tukkersterror
Het kan best zijn personelijke keuze wezen, maar als deze keuze niet binnen het kader van de wet past word je hierop afgerekend.
Wij en dan bedoel ik ons allemaal zitten niet te wachten dat die rotzooi deze kant (NL) word opgetrokken en gelukkig hebben wij een wet die ons daarvoor beschermd.


Er is geen wet die tegen Idiologieen beschermd.

Samir A kan misschien "goede" intenties hebben die volgens hem gebaseerd zijn op de islam (misvatting van het geloof)

Deze kunnen leiden tot verkeerde handelingen en zelfs tot afvalligheid.

Zowel Nl als Samir en CO hebben er baat bij om deze "gedachte kronkels" uit de wereld te helpen

Dat kan alleen door gebruik te maken van islamitische Hooggeleerden die door de hele islamitische wereld gerespekteerd worden

Die kunnen deze "verkeerde" idiologie voorgoed uitsluiten door de juiste vredige interpretatie aan te geven met de juiste bronnen

Als men dan nog steeds weigert in te stemmen en zijn eigen geloof creeert dat gebaseerd is op geweld dan moeten er maatregelen genomen worden door opsluiting om de samenleving te beschermen