PDA

Bekijk Volledige Versie : Slow pace of Saudi change



mark61
17-10-06, 19:42
By Roger Hardy
BBC News, Saudi Arabia

Despite Saudi Arabia's wealth as the world's biggest oil exporter, many of the new generation of Saudis are restless, bored and unemployed in the desert kingdom.

Eleven pm on the Corniche, the coastal road along the Red Sea in Saudi Arabia's second city, Jeddah.

And in the relative cool of the evening, families are out walking along the seafront, kids are riding on donkeys, and young men are driving beach buggies along the sand.

There is a festive mood. It is the eve of Ramadan, the Muslim month of fasting, and also the eve of National Day - and already the cars driving along the Corniche are sounding their horns - and young men are dancing in the street and draping themselves in the green Saudi flag.

It was not until the following day that a friend pointed out what I had failed to realise - that many of these young men belong to the ranks of the new Saudi unemployed. Their patriotic fervour may have been genuine - but it was also an escape from shame and boredom.


Segregation

Why such a rich country, enjoying its third year of high oil prices, should have a serious unemployment problem is, on the face of it, a puzzle. For many people, the Saudi idea of a night out is to go shopping - or just sit in a coffee-shop or a fast-food restaurant.

But the main causes are a chronic dependence on an army of foreign workers - and an education system that is failing to equip young Saudis with the skills the workplace needs.

The result is a lot of bored and frustrated young people with a lot of time on their hands - and the fear that some are drifting into crime or drugs or even religious militancy.

Saudi Arabia is a gender segregated society, so it is hard for young men and young women to meet.

Cinemas and theatres are not allowed. And, for many people, the Saudi idea of a night out is to go shopping - or just sit in a coffee-shop or a fast-food restaurant.

But, as I heard from a group of students, even these places can be no-go areas: shopping centres and restaurants are anxious to be seen as family-friendly - so single young males are often kept out. And there is also a dress code: despite the oppressive heat, there is no way you can come in wearing Bermuda shorts.

Like young people everywhere, young Saudis go to great lengths to bypass irksome restrictions.

They find places for illicit meetings. They find ways of swapping phone numbers.

In Jeddah, the mood is noticeably more relaxed than I had found in the capital Riyadh.

One Filipino waiter in a coffee-shop told me that when he had worked in Riyadh, he had been arrested by the religious police for not being strict enough in shutting his shop during prayer times, or in stopping young men from entering the family section - but here in Jeddah, he said, the religious police were much less of a nuisance.

To escape boredom, some young Saudis simply go abroad, especially in the burning heat of the summer - perhaps to Spain or Morocco, perhaps to nearby Dubai or Bahrain where the social climate is more open.

One young man told me it was in Bahrain that he had bought a copy of a controversial novel called "The Girls of Riyadh" - which has caused quite a stir in Saudi Arabia with its outspoken account of the lives, including the sex lives, of four young women.


Rajaa al-Sanei's book has caused a stir in Saudi Arabia
The author, a young Saudi woman called Rajaa al-Sanei, is currently in the United States.

That did not stop conservatives trying to take her to court for allegedly slandering the Saudi nation; but the case was thrown out.

Young Saudis who have read the book told me it is not great literature - but it is essentially accurate, whatever the conservatives may say.

There are other forms of escape.

Mobile phones and the internet have had a liberating effect.

Over the last 18 months or so, there has been a boom in Saudi blogging.

There are now 500 or 600 bloggers, women as well as men, using English as well as Arabic.

In a restaurant in Riyadh full of young men peering into their laptops, I met Ahmed, a student who blogs under the name "saudijeans".


Hate mail

In such a closed society, the internet is one of the few places where young Saudis can discuss - either openly or anonymously - the things that matter to them.

For Ahmed, that means freedom of expression and human rights - or an article he has just read in a newspaper.

For the young woman who blogs under the name "Mystique", it means testing the limits of what can be said about sex and religion - issues that, not surprisingly in such a conservative society, bring her plenty of hate mail.

In some ways Saudi Arabia is changing.

You now see young Saudis working in coffee-shops or at the reception desks of the big hotels - jobs they previously disdained.

The newspapers, though still controlled by the government, now write about issues - such as crime, poverty, Aids and domestic abuse - that not long ago were taboo.

But change is painfully slow. And the young are impatient.

Once known as the "kingdom of silence", Saudi Arabia is now silent no more.

Ins
17-10-06, 19:52
No pity for the merciless :dood:

Arrogante snobs hebben het zichzelf aangedaan. Eigen volk wordt aan de kant gezet voor Europese (bij voorkeur Duitse) en Amerikaanse werknemers...Kasten van huizen, miljarden aan gekke uitgaven...in het midden van oorlogshaarden en schrijnende armoede?? Medelijden? Mooi niet.

mark61
17-10-06, 19:58
Geplaatst door Ins
No pity for the merciless :dood:

Arrogante snobs hebben het zichzelf aangedaan. Eigen volk wordt aan de kant gezet voor Europese (bij voorkeur Duitse) en Amerikaanse werknemers...Kasten van huizen, miljarden aan gekke uitgaven...in het midden van oorlogshaarden en schrijnende armoede?? Medelijden? Mooi niet.

Vergeet de miljoenen Aziaten niet. Hoogopgeleide Saoedi's komen dacht ik wel aan de bak. Dat is in andere Arabische landen inderdaad wel anders. Eerder omdat er te weinig banen op hun niveau zijn (of teveel hoogopgeleiden, tis maar hoe je het bekijkt) dan zoveel ex-pats.

Vind het daarom ook wel frappant dat je speciaal aan Europeanen denkt, en die miljoenen wegdenkt. Niet alle Saoedi's kunnen chief zijn, dr zijn ook indians nodig. Bij wijze van. Vandaar dat opvallende: 'You now see young Saudis working in coffee-shops or at the reception desks of the big hotels - jobs they previously disdained.'

Das dus niet aan de kant gezet worden, maar zich te goed voelen voor.

Ins
17-10-06, 20:09
Geplaatst door mark61
Vergeet de miljoenen Aziaten niet. Hoogopgeleide Saoedi's komen dacht ik wel aan de bak. Dat is in andere Arabische landen inderdaad wel anders. Eerder omdat er te weinig banen op hun niveau zijn (of teveel hoogopgeleiden, tis maar hoe je het bekijkt) dan zoveel ex-pats.

Vind het daarom ook wel frappant dat je speciaal aan Europeanen denkt, en die miljoenen wegdenkt. Niet alle Saoedi's kunnen chief zijn, dr zijn ook indians nodig. Bij wijze van. Vandaar dat opvallende: 'You now see young Saudis working in coffee-shops or at the reception desks of the big hotels - jobs they previously disdained.'

Das dus niet aan de kant gezet worden, maar zich te goed voelen voor.

Hoogopgeleide Marokkanen zijn met hopen gaan solliciteren in de regio, maar moeten het doen met een derderangsbaantje of een afwijzing. Hun diploma wordt blijkbaar niet erkend daar...dat van de ex-pat wel.

Aziaten zijn zo wanhopig om als dienstmeid-jongen te werken en slachtoffer te worden van fysiek en seksueel misbruik, anderen hebben grenzen.

Hoogopgeleide Saoedis, vraag me af of dat wel bestaat. Als je ook al een bediende voor je gsm nodig hebt.

Ik heb er geen goed woord voor over. De arme onderlaag van de bevolking beboet het, vraag me af of het in al die zeëen van tijd, waar ze blijkbaar toch niets mee weten aan te vangen nog niet in hen opgekomen is hier iets aan te doen...

Niet dat ze geen oog hebben voor arme mensen, zo onprecies wil ik nu ook weer niet zijn...Als ze die niet hadden, zou Mekka maar half zo verdienstelijk zijn en dat kunnen we ook niet hebben, right?

mark61
17-10-06, 20:22
Geplaatst door Ins
Hoogopgeleide Marokkanen zijn met hopen gaan solliciteren in de regio, maar moeten het doen met een derderangsbaantje of een afwijzing. Hun diploma wordt blijkbaar niet erkend daar...dat van de ex-pat wel.

Tsja, is dat Saoedi racisme? Denken ze dat Europeanen beter zijn?


Aziaten zijn zo wanhopig om als dienstmeid-jongen te werken en slachtoffer te worden van fysiek en seksueel misbruik, anderen hebben grenzen.

Nou ik denk niet dat ze dat van tevoren wisten. En daarna is het te laat.
Wat is dat nou weer voor rare gedachte over Aziaten? Dat zijn een soort SM-untermenschen zonder eer of fatsoen? ('anderen hebben grenzen')


Hoogopgeleide Saoedis, vraag me af of dat wel bestaat. Als je ook al een bediende voor je gsm nodig hebt.

Yep, die zijn gestudeerd en schrijven die blogs vol. :)


Ik heb er geen goed woord voor over. De arme onderlaag van de bevolking beboet het, vraag me af of het in al die zeëen van tijd, waar ze blijkbaar toch niets mee weten aan te vangen nog niet in hen opgekomen is hier iets aan te doen...

Je leest het hierboven, in arren moede gaan ze eindelijk maar es koffie serveren.


Niet dat ze geen oog hebben voor arme mensen, zo onprecies wil ik nu ook weer niet zijn...Als ze die niet hadden, zou Mekka maar half zo verdienstelijk zijn en dat kunnen we ook niet hebben, right?

Tsja, ik vraag me ook af of die Aziaten daar zo graag naar Mekka gaan. Als dat mag van de baas, dan. :)

Ins
17-10-06, 20:37
Ik denk dat weinig mensen nog niet wisten dat Khaliji mensen racistische snobs zijn...Goes around, comes around zou ik zeggen.

Misschien is het in Azië globaal veel slechter gesteld dan in de Arabische wereld en hebben ze iets meer over voor het geld dan de gemiddelde werkloze Arabier, ik weet het niet. Als dat het niet is, dan moet ik concluderen dat ook voor die jobs gediscrimineerd wordt.

Ze komen niet altijd even snugger over, zet de televisie maar eens op...Hun series bijvoorbeeld weerspiegelen heel duidelijk hun prioriteiten. Thema's zijn vaak: geldproblemen, ruzie over erfenis, polygamie,...De weinige keren dat ik eens keek ging het daarover.

Niet dat ik betwist dat er geleerde Saoedi's zijn.

Ik vraag mij af waarom bij zo'n strikte naleving van de islamitische wetgeving, het sociale recht zo weinig heeft opgebracht. Bij een strikte toepassing van het islamitisch sociaal recht zouden er zelfs geen armen mogen zijn. Je zegt het zelf ook in je citaat.

Dus het is mooi dat die arre moeden het heft zelf in handen nemen, want niemand zal het voor hen doen. Alleen is het bizar dat Saoedis zo heilig overtuigd zijn van hun perfecte toepassing van de goddelijke wet.

mark61
17-10-06, 21:21
Geplaatst door Ins
Ik denk dat weinig mensen nog niet wisten dat Khaliji mensen racistische snobs zijn...Goes around, comes around zou ik zeggen.

Misschien is het in Azië globaal veel slechter gesteld dan in de Arabische wereld en hebben ze iets meer over voor het geld dan de gemiddelde werkloze Arabier, ik weet het niet. Als dat het niet is, dan moet ik concluderen dat ook voor die jobs gediscrimineerd wordt.

Ik kan het je wel uitleggen: ze kosten minder dan 10x zo weinig als Saoedi's. Zegt de term 'gastarbeider' je iets? En dat ging toen nog over 100 gulden per maand ofzo.

De gemiddelde werkloze Saoedi zal meer geld hebben dan 10 pakweg Pakistanen. De gemiddelde niet-Saoedi Arabier kan in zijn eigen land ook wel een onderbetaald sjitbaantje vinden denk ik, daar hoef je je niet door Saoedi's voor te laten rondcommanderen.


Ze komen niet altijd even snugger over, zet de televisie maar eens op...Hun series bijvoorbeeld weerspiegelen heel duidelijk hun prioriteiten. Thema's zijn vaak: geldproblemen, ruzie over erfenis, polygamie,...De weinige keren dat ik eens keek ging het daarover.

Volgens mij gaan alle telenovela's daarover. Vandaar dat je die ook overal op de wereld ziet. :) Mexicaanse series in de Arabische wereld o.a.


Ik vraag mij af waarom bij zo'n strikte naleving van de islamitische wetgeving, het sociale recht zo weinig heeft opgebracht. Bij een strikte toepassing van het islamitisch sociaal recht zouden er zelfs geen armen mogen zijn. Je zegt het zelf ook in je citaat.

Ik zeg niks. :) Moet je bij de BBC zijn. Maar ik vrees dat SA alleen maar strikt is als het de elite zo uitkomt. Niet als het ze geld gaat kosten, kom nou. Geen elite op de wereld is zo gek.


Dus het is mooi dat die arre moeden het heft zelf in handen nemen, want niemand zal het voor hen doen. Alleen is het bizar dat Saoedis zo heilig overtuigd zijn van hun perfecte toepassing van de goddelijke wet.

Tsja, het zijn de anderen die ze in die gedachte sterken, denk ik. Ik weet niet of ze er zelf zo van overtuigd zijn. Die paar geleerden misschien, de rest is of conservatief of gelooft het allemaal wel. Lees es wat van die blogs (links in andere SA topic).

Ik denk trouwens dat het simpel een kwestie van solliciteren is. :) Of je eigen café beginnen natuurlijk. Maar dan moet je hard werken, dat zit er daar blijkbaar niet erg in.

Ins
17-10-06, 21:44
Ik denk dat je een beetje gebrainwashed bent door de blogs.

Ok, stel nou, Aziaten zijn veel goedkoper dan Arabieren uit de regio. Waarom blijven ze er dan ondanks de slechte behandeling? Ik denk dat vele Aziaten gewoon niet anders kunnen. Heeft met gastarbeiderschap weinig te maken, denk ik. Als een Arabier in Palestina honger lijdt, zal hij met plezier tegen hetzelfde hongerloon werken als de Filipijn, maar mss toch sneller opstappen bij misbruik.

Je bekijkt het allemaal erg zakelijk en zo brengen ze het ook, maar vaak is de realiteit anders.

Arabieren koesteren allang geen illusies meer over SA. En een klein groepje geleerden...Lijkt onschuldig, he. Ze zijn machtiger dan je denkt. SA profileert zich als de spokesman voor de islam, niet alleen in hun binnenlandse wetgeving, maar ook in hun adviezen voor problemen in het buitenland. Ze krijgen die erkenning ook, ik denk omdat toevallig Mekka in hun land ligt. Had het in Libanon gelegen, had de islamitische beleving er vandaag misschien helemaal anders uitgezien, wie weet.

Ok, touché voor de series (Ik haat Mexicaanse series!).

En erm...Saoedis zijn wel degelijk overtuigd van hun meerwaarde inzake islamitische politiek. Prins Abdallah (allemaal familie trouwens daar in de politiek) over Prins Talal, die net als ik, kritiek uitte:

"Talal beweert dat er geen grondwet is in SA om democratische vrijheden te vrijwaren. Maar Talal weet goed genoeg dat SA een grondwet heeft die geïnspireerd is door Allah, en niet opgesteld wordt door de mens. Ik denk niet dat er één Arabier is die gelooft dat de koran een achterpoortje kent, waardoor onrecht kan geschieden. Alle wetten en regelgevingen in SA zijn geïnspireerd op de koran, en SA is er trots op over zo'n grondwet te kunnen beschikken [...] aks ergens in de wereld een echte democratie bestaat, dat dan wel degelijk in SA is. "

(The Clash of Fundamentalisms, Tariq Ali)

mark61
18-10-06, 11:28
Geplaatst door Ins
Ik denk dat je een beetje gebrainwashed bent door de blogs.

Ik heb er pas 1 gelezen. Die ging alleen over Romance.


Ok, stel nou, Aziaten zijn veel goedkoper dan Arabieren uit de regio. Waarom blijven ze er dan ondanks de slechte behandeling?

Omdat ze niet meer weg kunnen? Maar natuurlijk zijn ze veel armer dan de meeste Arabieren.


Had het in Libanon gelegen, had de islamitische beleving er vandaag misschien helemaal anders uitgezien, wie weet.

Misschien wel. Maar ik vind dat jij die Saoedi's wel erg veel invloed toeschrijft. Terwijl jouw mening over hen vast niet uniek is. :)


Ok, touché voor de series (Ik haat Mexicaanse series!).

Ik heb er nog nooit een gezien. :ego:


En erm...Saoedis zijn wel degelijk overtuigd van hun meerwaarde inzake islamitische politiek. Prins Abdallah (allemaal familie trouwens daar in de politiek) over Prins Talal, die net als ik, kritiek uitte:

Ik kan niet zoveel met die prinsen. In SA wordt lustig gemarteld en een rechtsstaat is het dan ook niet. Een democratie al helemaal niet.