PDA

Bekijk Volledige Versie : en zo hoort het :)



rikkie
22-10-06, 11:48
De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb (PvdA) heeft wel degelijk zijn excuses aangeboden aan minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk (VVD) voor zijn uitspraak dat zij politiek gebruik heeft gemaakt van de moord op Theo van Gogh. Aboutaleb zegt dat in het BNN-programma Lijst Nul, dat maandag wordt uitgezonden.

Verdonk reageerde beledigd op de aantijging van Aboutaleb en eiste excuses. Die kwamen aanvankelijk niet. Wel zei Aboutaleb dat hij niet twijfelde aan de integriteit van de minister.

De Amsterdamse burgemeester Job Cohen verklaarde op vragen uit de gemeenteraad dat die woorden moesten worden opgevat als excuses. Aboutaleb bevestigt dat nu. "Dat het woordje niet uit mijn mond kwam, had alleen te maken met het feit dat de vraag aan de burgemeester werd gesteld."

Verdonk had excuses geëist van Aboutaleb, anders wilde ze niet meer met hem in debat. Zondag zou de minister met Aboutaleb debatteren in het televisieprogramma Buitenhof, maar dat ging vanwege de ophef niet door. Volgens Buitenhof is de verwachting dat het debat binnenkort wordt ingehaald.

Orakel
22-10-06, 19:53
Erg jammer. Appietaleb had de poot stijf moeten houwen want hij heb groot gelijk.
Ik heb zie zeekoe namelijk ook nog nooit ergens excuses voor horen maken, zelfs niet nadat ze Moslims verweet te lange tenen te hebben.
Raar gezicht trouwens, een zeekoe met lange tenen.

barfly
22-10-06, 21:11
Geplaatst door Orakel
Erg jammer. Appietaleb had de poot stijf moeten houwen want hij heb groot gelijk.
Ik heb zie zeekoe namelijk ook nog nooit ergens excuses voor horen maken, zelfs niet nadat ze Moslims verweet te lange tenen te hebben.
Raar gezicht trouwens, een zeekoe met lange tenen.

Niet jammer. Aboutaleb is veel meer waard in de politiek dan thuis achter de geraniums. Als Aboutaleb zijn excuses niet had aan geboden dan was ie als politicus afgeschreven.

En moslims hébben lange tenen.

Tomas
22-10-06, 21:53
Geplaatst door barfly
Niet jammer. Aboutaleb is veel meer waard in de politiek dan thuis achter de geraniums. Als Aboutaleb zijn excuses niet had aan geboden dan was ie als politicus afgeschreven.


Hij had in eerste instantie nooit moeten zeggen wat ie zei, omdat het altijd backfires. En in tweede instantie had ie nooit excuses moeten maken, omdat ie gewoon gelijk had. Nu heeft ie het echt bij iedereen verbruid.

mark61
22-10-06, 22:28
Omdat ik ten tijde van de moord op Theo van Gogh niet in Nederland was, zag ik pas een jaar later op een videoband hoe Rita Verdonk de menigte op de Dam had toegesproken. Ik heb daar toen een stukje over geschreven. Ik schreef dat ik verbluft was over de bijna militaire verbetenheid en het pathetische effectbejag waarmee ze haar befaamde zinnen uitsprak: Theo zei: Rita hou je rug recht!, maar ook: denk om jezelf en de mensen! Ze sprak ook triomfantelijk over de Marokkaans-Nederlandse verdachte.

Gelukkig kreeg ik toen niet de opdracht van de minister om haar mijn excuses te maken, zoals nu wethouder Aboutaleb overkomen is. Ik zou het overigens zonder enige moeite gedaan hebben. Je moet Verdonk altijd onmiddellijk haar zin geven en daarna zeggen dat je er niets van meent en onder druk hebt gehandeld. Hirsi Ali heeft veel baat gehad bij die strategie.

Aboutaleb heeft deze week dus iets gezegd wat we allemaal al wisten: dat Verdonk politiek gebruik maakte van de situatie na de moord op Van Gogh om steun te krijgen voor haar beleid. Vervolgens gebeurde er iets eigenaardigs. In Nederland kun je een hoop gedonder krijgen door iets te zeggen wat iedereen al wist. Het leek wel alsof niet Verdonk, maar Aboutaleb iets stuitends had gezegd. Politiek gebruik, stel je voor, wat een nare beschuldiging.

Meteen werden er allerlei zaken bij gehaald die niets met de beschuldiging van Aboutaleb te maken hebben: dat Verdonk en Van Gogh wel degelijk bevriend waren, dat de PvdA niet gewild had dat Verdonk op de Dam zou spreken et cetera. Maar ik heb Aboutaleb nergens bezwaar horen maken tegen het feit dát ze op de Dam sprak, het ging er hem om wát ze daar heeft gezegd.

Intussen geeft de affaire een aardig inkijkje in de hartelijke intermenselijke betrekkingen in het neorechtse kamp. Een vriend van Van Gogh hoorde ik op tv zeggen dat Theo helemaal weg was van Verdonk. (Het idee om Verdonk op de Dam te laten spreken was ook afkomstig van de vrienden van Van Gogh.)

Omgekeerd bleek Verdonk erg ingenomen te zijn met Van Gogh. Terwijl de polarisatie in Nederland snel groeide, nam onze minister voor Integratie boven ettelijke kopjes thee de toestand van het land door met de man die moslims geitenneukers noemde. Wat we Van Gogh moeten nageven, is dat hij - ook al een onbezoldigd adviseur van Fortuyn - toen al goed in de gaten had dat er qua populariteit maar één politicus in de buurt van Fortuyn kon komen: Verdonk.

Inmiddels is er rond Verdonk veel veranderd. Zij heeft zich ook in de ogen van (sommige) vrienden van Van Gogh en Hirsi Ali nogal gediskwalificeerd door haar houding tegenover Hirsi Ali. Men stelt zich wat kritischer tegenover haar op.

Hoe nu verder? Verdonk maakte politiek gebruik van de moord op Van Gogh, Aboutaleb maakte politiek gebruik van haar hitsige woorden en Verdonk maakte daarop weer politiek gebruik van zijn beschuldiging. Ik stel voor dat Aboutaleb zijn niet-gemeende excuses maakt, zodat we zondag eindelijk weer eens een spannend debat in Buitenhof te zien krijgen, waarvan wij, kiezers, politiek gebruik kunnen maken.

Frits Abrahams, NRC 19/10/06