PDA

Bekijk Volledige Versie : Albert Heijn onder vuur wegens verkoop halal-vlees



Qaiys
24-10-06, 11:39
Albert Heijn onder vuur wegens halal-beleid


AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft duizenden protesten ontvangen omdat de supermarktketen vlees verkoopt waarvan de dieren onverdoofd worden geslacht. De aanleiding voor de commotie is dat de AH sinds vorige week in 48 vestigingen halal-vlees verkoopt, waarvoor dieren op rituele wijze worden geslacht.

Volgens de Partij voor de Dieren licht Albert Heijn consumenten verkeerd voor. Bij Albert Heijn was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar. Televisieprogramma Radar besteedde maandag aandacht aan dit onderwerp. Vervolgens werden er volgens de Partij voor de Dieren ongeveer vijfduizend protestmails via de site van de partij verstuurd.

In Nederland is de slacht onderworpen aan strenge regels. Daarin staat onder meer dat het verboden is om dieren zonder verdoving te slachten. Er is echter een uitzondering voor groepen die afwijkende slachtmethoden hanteren op religieuze gronden.

Albert Heijn probeert volgens de partij een graantje mee te pikken van de groeiende halal-markt door zich te richten op de 1,5 miljoen moslims in Nederland. Daarmee promoot de supermarktketen volgens de Partij voor de Dieren echter ook de zeer dieronvriendelijke praktijk van onverdoofd slachten waar veel consumenten problemen mee hebben.

http://www.nrc.nl/anp/economie/article521008.ece

Joesoef
24-10-06, 11:54
Jammer dat het ANP niet de informatie volledig doorgeeft. Nagenoeg alle kip in Nederland word op een halal manier geslacht. Al het kalfsvlees in Nederland is halal, veel van het Nederlandse schapenvlees ook. Rund geen idee maar ik vermoed dat veel slachterijen dit ook halal doen.

Het probleem is niet zozeer dat men vlees verkoopt dat halal is maar dat het vlees waar geen halal op staat ook halal is. Niet vanwege het islamitische karrakter maar om de reden van de slacht, onverdooft (geen pin door de hersens of een elektrische schok).

Qaiys
24-10-06, 12:02
Geplaatst door Joesoef
Jammer dat het ANP niet de informatie volledig doorgeeft. Nagenoeg alle kip in Nederland word op een halal manier geslacht. Al het kalfsvlees in Nederland is halal, veel van het Nederlandse schapenvlees ook. Rund geen idee maar ik vermoed dat veel slachterijen dit ook halal doen.

Het probleem is niet zozeer dat men vlees verkoopt dat halal is maar dat het vlees waar geen halal op staat ook halal is. Niet vanwege het islamitische karrakter maar om de reden van de slacht, onverdooft (geen pin door de hersens of een elektrische schok).

Ik denk dat jouw definitie van halal te ruim is. Niet alles waar de mes er doorheen gaat is per definitie halal. Om het predikaat halal te krijgen moet de slachtmethode aan meer eisen voldoen dan alleen het gebruik van een ''mes''.

Joesoef
24-10-06, 12:14
Geplaatst door Qaiys
Ik denk dat jouw definitie van halal te ruim is. Niet alles waar de mes er doorheen gaat is per definitie halal. Om het predikaat halal te krijgen moet de slachtmethode aan meer eisen voldoen dan alleen het gebruik van een ''mes''.


Toch wel. De slachtingen worden allemaal door moslims gedaan en op de voorgeschreven manier.

Het is overigens zuiver om bedrijfseconomische redenen. Veel van de slachterijen leveren ook aan de gigantische islamitische (export) markt. Het is goedkoper om het op de islamitische manier te doen dan het gescheiden te doen, dwz twee soorten slachtingen in een slachterij. Het risico om een certificaat/ predicaat oid kwijt te raken (met export die er aan vast zit) kost te veel. Het is te lastig om goederenstromen in veelal volcontinue bedrijven goed gescheiden te houden. Ik laat het verwerken van het vlees even buiten beschouwing. Ik weet in ieder geval van kippenslachterijen dat het niet verdoven tijdwinst geeft en apparatuur simpeler houd (ooit wat met die dingen van stork wat gedaan).

Qaiys
24-10-06, 12:20
Geplaatst door Joesoef
Toch wel. De slachtingen worden allemaal door moslims gedaan en op de voorgeschreven manier.

Het is overigens zuiver om bedrijfseconomische redenen. Veel van de slachterijen leveren ook aan de gigantische islamitische (export) markt. Het is goedkoper om het op de islamitische manier te doen dan het gescheiden te doen, dwz twee soorten slachtingen in een slachterij. Het risico om een certificaat/ predicaat oid kwijt te raken (met export die er aan vast zit) kost te veel. Het is te lastig om goederenstromen in veelal volcontinue bedrijven goed gescheiden te houden. Ik laat het verwerken van het vlees even buiten beschouwing. Ik weet in ieder geval van kippenslachterijen dat het niet verdoven tijdwinst geeft en apparatuur simpeler houd (ooit wat met die dingen van stork wat gedaan).

Bel maar eens met een kippenslachterij en vraag ze eens of ze hun kippen halal slachten. Kenissen van mij hebben dat al eens gedaan nadat KFC met een certificaat kwam waaruit zou blijken dat al hun kip halal werd geslacht.

De slachterij zei dat het alleen halal wordt geslacht als de inkoper daar speciaal om vraagt. De rest gaat gewoon op de kafirwijze. KFC vroeg daar niet speciaal om.

De halalcertificaten zijn inmiddels verdwenen bij KFC.

Max Stirner
24-10-06, 13:24
Geplaatst door Qaiys
Ik denk dat jouw definitie van halal te ruim is. Niet alles waar de mes er doorheen gaat is per definitie halal. Om het predikaat halal te krijgen moet de slachtmethode aan meer eisen voldoen dan alleen het gebruik van een ''mes''.


De dieren dienen onverdoofd leeg te bloeden/te stikken in hun eigen bloed, that is.

Juliette
24-10-06, 13:29
Geplaatst door Max Stirner
De dieren dienen onverdoofd leeg te bloeden/te stikken in hun eigen bloed, that is.

Trek die redenering door en we moeten allemaal veganist worden.

Max Stirner
24-10-06, 13:29
Geplaatst door Juliette
Trek die redenering door en we moeten allemaal veganist worden.


Tis geen redenering.

Juliette
24-10-06, 13:35
Geplaatst door Max Stirner
Tis geen redenering.

Ok. Haal dat feit / argument in een discussie over vleesconsumptie consequent aan en we moeten allemaal veganist worden.

Joesoef
24-10-06, 13:53
Geplaatst door Max Stirner
De dieren dienen onverdoofd leeg te bloeden/te stikken in hun eigen bloed, that is.


Kletskoek dat stikken in hun eigen bloed. Heb die slachtingen meegemaakt en na max 5 sec. doet zo een beest helemaal niets meer op bloeden na dan.

observer
24-10-06, 14:09
men gaat eerlijk gezegd ook soms wel heel dom om met zulke zaken

mijn vrienden die van de week zaten te tieren toen ze een walvis zagen die werd geslacht aten daarna ook hun biefstuk op

alsof dat anders gaat

Joesoef
24-10-06, 14:13
Geplaatst door observer
men gaat eerlijk gezegd ook soms wel heel dom om met zulke zaken

mijn vrienden die van de week zaten te tieren toen ze een walvis zagen die werd geslacht aten daarna ook hun biefstuk op

alsof dat anders gaat


Of mensen die geen kreeft eten omdat ze het zielig vinden, ondertussen happend van de garnalencoctail.

Max Stirner
24-10-06, 14:16
Geplaatst door Joesoef
Kletskoek dat stikken in hun eigen bloed. Heb die slachtingen meegemaakt en na max 5 sec. doet zo een beest helemaal niets meer op bloeden na dan.


Als het slachten door een expert gebeurt, valt de lijdensweg wel mee inderdaad. Toch begrijp ik niet waarom het niet onder verdoving zou mogen plaatsvinden.

Overigens is een dier wat op een rituele wijze is geslacht, maar een slecht leven heeft gehad (in de bio-industrie bijv.) ook niet Halal.

Dus wat dat betreft vraag ik me af of het vlees van Appie wel zo Halal is.

Repentance
24-10-06, 15:50
Geplaatst door Qaiys
Daarmee promoot de supermarktketen volgens de Partij voor de Dieren echter ook de zeer dieronvriendelijke praktijk van onverdoofd slachten waar veel consumenten problemen mee hebben.

Wellicht is het al vaker gezegd, maar herinnering kan geen kwaad. Dieren slachten op de halaal wijze is niet dieronvriendelijk.


In één beweging worden de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer.

Bron: Wikipedia.nl

In principe wordt het dier dus op natuurlijke wijze verdooft.

Tomas
24-10-06, 15:58
Toch zouden ze een manier moeten verzinnen dat je met een gerust hart vlees kunt eten. Vlees dat zonder dieren pijn te doen of ze te doden op je bord is gekomen.

_h4T3D_sE7eN
24-10-06, 19:17
http://www.kentuckyfriedcruelty.com/anderson-vid.asp

barfly
24-10-06, 20:19
Ik heb eigenlijk niet zoveel moeite met het halal slachten van dieren. Ik heb eens een stukje op TV gezien hoe ze dat doen en een verklaring erbij die aansluit op het bovenstaande stukje van Repentance.

Ik heb ook een stukje gezien van een paard dat een "masker" kreeg. Een pin in het hoofd dus en dat zag er ook niet erg vreedzaam uit. Waarschijnljk uit een zelfde spastische samentrekking sprong het beest met vier poten gespreid in de lucht.

Ook heb ik wel eens wat gelezen over hersenscans tijdens de slacht en die geven aan dat tijdens halal slachten een dier iets langer bepaalde hersenactiviteit lijkt te vertonen dat op pijn lijkt.

Maargoed de meeste mensen zijn niet vegetarisch en dan heb ik meer interesse in gezond vlees en hoe dat verkregen wordt is mij egaal mits geen leed uiteraard.

Ooit wel eens varkens horen gillen als ze in de rij staan om geslacht te worden? Zijn net kinderen, ze schijnen ook slimmer te zijn dan honden. Ik zou er bijna geen kabonaadjes meer om eten...

Orakel
24-10-06, 20:49
Geplaatst door Repentance
Wellicht is het al vaker gezegd, maar herinnering kan geen kwaad. Dieren slachten op de halaal wijze is niet dieronvriendelijk.


Dieren slachten is altijd dieronvriendelijk, zelfs als ze voor de slacht vriendelijk over de bol worden geaaid.
Het punt in deze kwestie is de selectieve verontwaardiging en het politiek opportunisme van de Partij voor de Dieren die de kwestie aanzwengelt.
Bijna verkiezingen, een zieltogende partij, 's-lands bekendste grootgrutter en de vermeende islamisering van de kruidenier. Ergo: headlines en primetime.

Laat ze dan consequent zijn en ook ff meelen met de bioindustrie en met b.v. de Friki.
Heb er vroggah wel es vakantiewerk gedaan.
Bij de afdeling ontvangst gaat het er als volgt aan toe:
er komp een vrachtwagen aanrijen die tot aan de nok is volgelaaien met de schattigste kippen die je je maar kunt bedenken, echt heel fluffy.
Die nadert in ze achteruit een grote metalen bak van 4x4 meter, laadklep open en flikkert zo al die kippen in die bak.

De kippen glijen vervolgens door een vernauwing richting een lopende band en daar worden ze door hele aardige mensen bij de poten gepakt en met de poten in metalen klemmen gehangen. Met het hoofd naar benee dus.
En zo abseilen de kippen 15 meter verder, waar een paar blinkende messen in 2 roterende wielen hun kapsel fijn bijwerken.
Kip Jandoori.

Rabi'ah.
24-10-06, 21:01
Geplaatst door Orakel

Het punt in deze kwestie is de selectieve verontwaardiging en het politiek opportunisme van de Partij voor de Dieren die de kwestie aanzwengelt.
Bijna verkiezingen, een zieltogende partij, 's-lands bekendste grootgrutter en de vermeende islamisering van de kruidenier. Ergo: headlines en primetime.

Laat ze dan consequent zijn en ook ff meelen met de bioindustrie en met b.v. de Friki.

Hier ben ik het niet mee eens.

Dit jaar had de PvdD met aid ul adha ook kritiek op de slacht van de schapen, maar dan onderbouwd, met nota bene voorschriften van de profeet vzmh zelf.

Bovendien komt de PvdD op voor alle dieren.

Dat vind ik dus iets heel anders dan notoire vleesters die zich niet druk maken om de bioindustrie maar wel om halal slachten.

barfly
24-10-06, 21:01
Geplaatst door Orakel
Dieren slachten is altijd dieronvriendelijk, zelfs als ze voor de slacht vriendelijk over de bol worden geaaid.
Het punt in deze kwestie is de selectieve verontwaardiging en het politiek opportunisme van de Partij voor de Dieren die de kwestie aanzwengelt.
Bijna verkiezingen, een zieltogende partij, 's-lands bekendste grootgrutter en de vermeende islamisering van de kruidenier. Ergo: headlines en primetime.

Laat ze dan consequent zijn en ook ff meelen met de bioindustrie en met b.v. de Friki.
Heb er vroggah wel es vakantiewerk gedaan.
Bij de afdeling ontvangst gaat het er als volgt aan toe:
er komp een vrachtwagen aanrijen die tot aan de nok is volgelaaien met de schattigste kippen die je je maar kunt bedenken, echt heel fluffy.
Die nadert in ze achteruit een grote metalen bak van 4x4 meter, laadklep open en flikkert zo al die kippen in die bak.

De kippen glijen vervolgens door een vernauwing richting een lopende band en daar worden ze door hele aardige mensen bij de poten gepakt en met de poten in metalen klemmen gehangen. Met het hoofd naar benee dus.
En zo abseilen de kippen 15 meter verder, waar een paar blinkende messen in 2 roterende wielen hun kapsel fijn bijwerken.
Kip Jandoori.

Kip Verdorie :haha:

Ach zo heb je fabrieken waar aan de ene kant bomen in gaan en aan de andere kant lucifers uitkomen en zoiets doen mensen ook met kippen. En daarbij die zijn toch niet slim die snappen d'r niks van en zijn best heel smakelijk te bereiden....

mulan
24-10-06, 22:11
Geplaatst door Orakel
Dieren slachten is altijd dieronvriendelijk, zelfs als ze voor de slacht vriendelijk over de bol worden geaaid.
Het punt in deze kwestie is de selectieve verontwaardiging en het politiek opportunisme van de Partij voor de Dieren die de kwestie aanzwengelt.
Bijna verkiezingen, een zieltogende partij, 's-lands bekendste grootgrutter en de vermeende islamisering van de kruidenier. Ergo: headlines en primetime.

Laat ze dan consequent zijn en ook ff meelen met de bioindustrie en met b.v. de Friki.
Heb er vroggah wel es vakantiewerk gedaan.
Bij de afdeling ontvangst gaat het er als volgt aan toe:
er komp een vrachtwagen aanrijen die tot aan de nok is volgelaaien met de schattigste kippen die je je maar kunt bedenken, echt heel fluffy.
Die nadert in ze achteruit een grote metalen bak van 4x4 meter, laadklep open en flikkert zo al die kippen in die bak.

De kippen glijen vervolgens door een vernauwing richting een lopende band en daar worden ze door hele aardige mensen bij de poten gepakt en met de poten in metalen klemmen gehangen. Met het hoofd naar benee dus.
En zo abseilen de kippen 15 meter verder, waar een paar blinkende messen in 2 roterende wielen hun kapsel fijn bijwerken.
Kip Jandoori.

Ik wist al bij de eerste regel dat ik je verhaaltje niet af moest lezen. En dan doe ik het toch. Ik haat mezelf.

mulan
24-10-06, 22:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Hier ben ik het niet mee eens.

Dit jaar had de PvdD met aid ul adha ook kritiek op de slacht van de schapen, maar dan onderbouwd, met nota bene voorschriften van de profeet vzmh zelf.

Bovendien komt de PvdD op voor alle dieren.

Dat vind ik dus iets heel anders dan notoire vleesters die zich niet druk maken om de bioindustrie maar wel om halal slachten.

Ja maar is halal vlees nu echt prioriteit vraag ik me dan af? Waar komt al het vlees vandaan dat in de supermarkten te vinden is. Iedereen met een beetje verstand weet dat je dat vlees zo goedkoop krijgt omdat het om massaslachtingen gaat. Twee weken terug voordat de aankondiging van halal vlees kwam van AH mochten ze daar ook wel een persbericht van uitgeven lijkt me dan.

Tomas
24-10-06, 22:18
Geplaatst door mulan
Ja maar is halal vlees nu echt prioriteit vraag ik me dan af? Waar komt al het vlees vandaan dat in de supermarkten te vinden is. Iedereen met een beetje verstand weet dat je dat vlees zo goedkoop krijgt omdat het om massaslachtingen gaat. Twee weken terug voordat de aankondiging van halal vlees kwam van AH mochten ze daar ook wel een persbericht van uitgeven lijkt me dan.

Een kwestie van luisteren; De bio-industrie ligt wel degelijk onder vuur. Magoed, ik kan niet zonder vlees. Denk ik.

Julien
24-10-06, 23:22
Geplaatst door mulan
Ja maar is halal vlees nu echt prioriteit vraag ik me dan af? Waar komt al het vlees vandaan dat in de supermarkten te vinden is. Iedereen met een beetje verstand weet dat je dat vlees zo goedkoop krijgt omdat het om massaslachtingen gaat. Twee weken terug voordat de aankondiging van halal vlees kwam van AH mochten ze daar ook wel een persbericht van uitgeven lijkt me dan.

Ik hoor niet anders dat bio-industrie zo slecht is en dat er wat tegen gedaan moet worden. Dus wat dat betreft is het gewoon consequent van de Partij voor de Dieren dat ze ook kritiek uiten op de dieronvriendelijke kanten van het halal-slachten.

observer
25-10-06, 08:03
Geplaatst door Tomas
Een kwestie van luisteren; De bio-industrie ligt wel degelijk onder vuur. Magoed, ik kan niet zonder vlees. Denk ik. ga naar een goede poelier, koop een kip van een gecontroleerd ras, bresse, mechelse koekoek of een gelijksoortig ras, heb je een kip die tenminste een goed, verzorgd leven heeft gehad en die niet in 6 maanden vetgemest is geslacht en vol met water gepompt, vlees is lekkerder steviger en een flinke filet wordt geen lapje in de pan

probleem is dan wel dat deze kippen stuk duurder zijn 10 tot 25 euro per kilo

maar wat is het je waard?

M@riska
25-10-06, 08:07
Wij gingen vroeger ons schaap bij een boer halen voor het offerfeest. Daar ging het ook niet volgens de voorschriften. Messen werden geslepen waar de schapen bij waren en schapen werden geslacht terwijl de andere schapen stonden te wachten totdat ze aan de beurt waren.

Nu doet mijn broer het zelf in de garage.:hihi:

Rabi'ah.
25-10-06, 08:44
Geplaatst door mulan
Ik wist al bij de eerste regel dat ik je verhaaltje niet af moest lezen. En dan doe ik het toch. Ik haat mezelf.

:hihi:.....

observer
25-10-06, 15:07
Geplaatst door EyeLiner
Wij gingen vroeger ons schaap bij een boer halen voor het offerfeest. Daar ging het ook niet volgens de voorschriften. Messen werden geslepen waar de schapen bij waren en schapen werden geslacht terwijl de andere schapen stonden te wachten totdat ze aan de beurt waren.

Nu doet mijn broer het zelf in de garage.:hihi: wat tevens de reden is waarom dit soort slachten een twijfelachtige reputatie heeft gekregen, er zijn al jaren bij slachthuizen voorzieningen zodat er netjes doch religieus correct geslacht kan worden, het slachten op balkon of in de garage is niet nodig

overigens als de schapen messen konden slijpen zou het heeeeel anders aflopen :D

Al Sawt
26-10-06, 00:40
Islamitische slachthuizen zijn alles behalve halal. Ze schilderen een Sura`a op een muur en slachten de dieren op een machinaalachtig manier af. Om vervolgens predikaat Halal te claimen.

Beste Halalslachters zijn toch de Joodse slagers. Kosher vlees voldoet aan het meest strenge regelgeving omtrent ritueel slachten. Alleen jammer dat er maar paar bestaan.

NIS
26-10-06, 08:52
Wat ik in iedere keer mis in dit soort discussies, is waar het werkelijk om gaat. Het lekker eten van een stuk vlees. Willen we allemaal en zo goed mogelijk.

Ik hoor niemand zeggen, dat echt halal geslacht vlees veel lekkerder is, dan welk ander vlees. Het dier (wanneer goed geslacht) verlaat ontspannen het leven en dat proef je terug in het vlees. Volgens veel van mijn autochtone vrienden smaakt halal vlees stukken lekkerder, dan wat ze bij de supermarkt halen.

Als je halal vlees eet, is het net of je in een ster-restaurant een stukje vlees voorgeschoteld krijgt. Lekkerrr, heerrlijk!

Joesoef
26-10-06, 10:00
Geplaatst door NIS
Wat ik in iedere keer mis in dit soort discussies, is waar het werkelijk om gaat. Het lekker eten van een stuk vlees. Willen we allemaal en zo goed mogelijk.

Ik hoor niemand zeggen, dat echt halal geslacht vlees veel lekkerder is, dan welk ander vlees. Het dier (wanneer goed geslacht) verlaat ontspannen het leven en dat proef je terug in het vlees. Volgens veel van mijn autochtone vrienden smaakt halal vlees stukken lekkerder, dan wat ze bij de supermarkt halen.

Als je halal vlees eet, is het net of je in een ster-restaurant een stukje vlees voorgeschoteld krijgt. Lekkerrr, heerrlijk!


Belangrijkste reden van smaak is dat het vlees anders word gesneden en dat het langer de tijd heeft om te besterven alvorens het verder word bewerkt.

Juliette
26-10-06, 12:21
Geplaatst door Joesoef
Belangrijkste reden van smaak is dat het vlees anders word gesneden en dat het langer de tijd heeft om te besterven alvorens het verder word bewerkt.

Dat lijkt me waarschijnlijker. Ik geloof niet dat een halal geslacht beest meer ontspannen naar de eeuwige jachtvelden vertrekt.

Julien
26-10-06, 17:00
Geplaatst door NIS
Wat ik in iedere keer mis in dit soort discussies, is waar het werkelijk om gaat. Het lekker eten van een stuk vlees. Willen we allemaal en zo goed mogelijk.

Ik hoor niemand zeggen, dat echt halal geslacht vlees veel lekkerder is, dan welk ander vlees. Het dier (wanneer goed geslacht) verlaat ontspannen het leven en dat proef je terug in het vlees. Volgens veel van mijn autochtone vrienden smaakt halal vlees stukken lekkerder, dan wat ze bij de supermarkt halen.

Als je halal vlees eet, is het net of je in een ster-restaurant een stukje vlees voorgeschoteld krijgt. Lekkerrr, heerrlijk!

Je hebt gelijk dat halal vlees lekkerder is, maar je hebt ongelijk over de reden waarom dat is. Het dier is namelijk niet ontspannen, maar zit juist vol met adrealine en angsten omdat het zonder verdoving met een nekslag wordt gedood. Daardoor krijgt het vlees een bepaalde stof waarmee het 'lekkerder' smaakt. Dit is ook 1 van de redenen waarom Chinezen het liefst onverdoofd en op een pijnlijke manier levende honden afmaken, zodat het vlees een lekkerdere smaak krijgt.
Best zielig eigenlijk, maar goed.. ik ben geen vegetariër dus dat klinkt dan gelijk weer hypocriet.

Rabi'ah.
26-10-06, 17:09
Geplaatst door Joesoef
Belangrijkste reden van smaak is dat het vlees anders word gesneden en dat het langer de tijd heeft om te besterven alvorens het verder word bewerkt.

Wat is besterven?

En hoe zit het eigenlijk met het "uitbloeden"?

Ik heb altijd gedacht dat het voor moslims haram is om bloed te eten, net als voor joden.

Maar ik heb vaak genoeg halal vlees gekocht waar echt nog wel bloed vanafkwam bij het wassen.

observer
26-10-06, 18:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is besterven?

En hoe zit het eigenlijk met het "uitbloeden"?

Ik heb altijd gedacht dat het voor moslims haram is om bloed te eten, net als voor joden.

Maar ik heb vaak genoeg halal vlees gekocht waar echt nog wel bloed vanafkwam bij het wassen. wild en eigenlijk alle vlees wordt beter van smaak als het na het slachten enige tijd opgehangen wordt vroeger gewoon buiten tegenwoordig in een gekoelde (maar niet onder 0) ruimte

een goede steak hangt eerst een week op 2 daar

Joesoef
26-10-06, 18:55
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is besterven?

En hoe zit het eigenlijk met het "uitbloeden"?

Ik heb altijd gedacht dat het voor moslims haram is om bloed te eten, net als voor joden.

Maar ik heb vaak genoeg halal vlees gekocht waar echt nog wel bloed vanafkwam bij het wassen.


Besterven is een beetje rijpen, op smaak komen en rust gunnen. Zoals observer zegt een week of 2 in een koele ruimte.

Bloed stold tot een klont, gaat stinken na een tijdje. Dat 'bloed' wat uit jouw stukje vlees van de islamitische slager komt is geen bloed maar dat zijn vleessappen, vocht.

Joesoef
26-10-06, 19:01
Geplaatst door Julien
Je hebt gelijk dat halal vlees lekkerder is, maar je hebt ongelijk over de reden waarom dat is. Het dier is namelijk niet ontspannen, maar zit juist vol met adrealine en angsten omdat het zonder verdoving met een nekslag wordt gedood. Daardoor krijgt het vlees een bepaalde stof waarmee het 'lekkerder' smaakt.


Vlees van een stressdier smaakt niet lekkerder, integendeel. Halal slachten heeft regels die juist zijn bedoelt om stress te voorkomen. Bioindustrie dieren die hebben pas stress.

Ik moest lachen om dit stukje:

Geplaatst door Julien
Je hebt gelijk dat halal vlees lekkerder is, maar je hebt ongelijk over de reden waarom dat is. Het dier is namelijk niet ontspannen, maar zit juist vol met adrealine en angsten omdat het zonder verdoving met een nekslag wordt gedood.


:lol: Hoe kom je daarbij?

M@riska
26-10-06, 19:47
Geplaatst door NIS
Wat ik in iedere keer mis in dit soort discussies, is waar het werkelijk om gaat. Het lekker eten van een stuk vlees. Willen we allemaal en zo goed mogelijk.

Ik hoor niemand zeggen, dat echt halal geslacht vlees veel lekkerder is, dan welk ander vlees. Het dier (wanneer goed geslacht) verlaat ontspannen het leven en dat proef je terug in het vlees. Volgens veel van mijn autochtone vrienden smaakt halal vlees stukken lekkerder, dan wat ze bij de supermarkt halen.

Als je halal vlees eet, is het net of je in een ster-restaurant een stukje vlees voorgeschoteld krijgt. Lekkerrr, heerrlijk!


Vlees van de islamitische slagerije hier is taai en helemaal niet lekker.

Zou hij misschien niet halal zijn...:argwaan:

Julien
26-10-06, 19:56
Geplaatst door Joesoef
Vlees van een stressdier smaakt niet lekkerder, integendeel. Halal slachten heeft regels die juist zijn bedoelt om stress te voorkomen. Bioindustrie dieren die hebben pas stress.
Ik denk dat een dier dat onverdoofd geslacht wordt en nog een bepaalde tijd leeft nadat de keel is doorgesneden (halal slachten) meer gestresst is en meer adrenaline in z'n lijf heeft dan een dier dat eerst verdoofd wordt en na een schot gelijk dood is.
Een bron waarin er beweerd wordt dat vlees van dieren die gestresst zijn/ adrenaline in zich hebben, lekkerder is:
http://www.tegendierenleed.nl/artikelgoudsecourant/goudsecourant24-4-02.html


Ik moest lachen om dit stukje:
:lol: Hoe kom je daarbij?
Misschien verkeerd opgeschreven. Maar ik bedoelde dus dat de keel wordt doorgesneden. Dat is toch zo?

Joesoef
26-10-06, 20:10
Geplaatst door Julien
Ik denk dat een dier dat onverdoofd geslacht wordt en nog een bepaalde tijd leeft nadat de keel is doorgesneden (halal slachten) meer gestresst is en meer adrenaline in z'n lijf heeft dan een dier dat eerst verdoofd wordt en na een schot gelijk dood is.
Een bron waarin er beweerd wordt dat vlees van dieren die gestresst zijn/ adrenaline in zich hebben, lekkerder is:
http://www.tegendierenleed.nl/artikelgoudsecourant/goudsecourant24-4-02.html


Misschien verkeerd opgeschreven. Maar ik bedoelde dus dat de keel wordt doorgesneden. Dat is toch zo?


Dat van adrealine is dus onzin, niet moslims slagers zullen dat aangeven. Zo een slachting van een doorgesneden keel duurt maximaal 5 sec, op het moment dat er geen bloed naar de hersens vloeit is dat beest bewusteloos, net als zonder verdoving.

observer
27-10-06, 00:03
Geplaatst door EyeLiner
Vlees van de islamitische slagerije hier is taai en helemaal niet lekker.

Zou hij misschien niet halal zijn...:argwaan: kan aan het soort vlees liggen

nu is veel vlees in de supermarkt met allerlei shit bewerkt

nitraat om het mooi rood te doen lijken, andere stoffen om het zacht te houden en nog verpakt in een zuurstofarme verpakking

kip wordt routinematig ingespoten met water en overigens ook met enzymen (regelmatig van varkens btw)

als je goed vlees wil moet je goed produkt kiezen

joesoef heeft gelijk, het vlees van een dier wat een normaal leven heeft gehad smaakt anders

een in 6 maanden geturbode kip heeft zacht vlees als je je vinger er indrukt laat het een afdruk achter

een filet van een goede kip is stevig en veerkrachtig

overigens ook met vis zo

een tip tonijn is niet van nature rood! dat wordt bereikt door co2 (om het goed te houden) te gebruiken

tip 2 verse vis ruik je niet