PDA

Bekijk Volledige Versie : Gieles ‘predikt’ de vredige islam



IbnRushd
24-10-06, 19:10
Gieles ‘predikt’ de vredige islam

24 oktober 2006


DEVENTER (RKnieuws.net) - Hij zoekt de dialoog. Wederzijds begrip. Niet alleen als gelovige islamieten en christenen onder elkaar - zelf is hij actief katholiek - maar ook met niet-gelovigen. Hij doet dat als ‘ingezetene’ van de Raad voor de Levensbeschouwing maar vooral ook door religieus materiaal te vertalen.

Voor zover bekend is dr. Frans Gieles in Deventer de enige die via vertalingen uit het Turks en Arabisch een bijdrage probeert te leveren aan het begrip tussen de culturen. De van oorsprong forensisch orthopedagoog had er al jaren alle tijd voor omdat hij was afgekeurd. Maar sinds kort is hij bovendien pensioengerechtigd.

Zijn bescheiden woning is één grote boekenkast. ‘Ik woon temidden van Turkse mensen. Dat ik hiermee bezig ben, is gedeeltelijk uit roeping maar vooral uit interesse. De islam is in de kern een vreedzame godsdienst en dat wil ik graag uitdragen.’

Hij legt uit dat de moskeeën steeds vaker juist ook de ‘vredige boodschappen’ uit de Koran en (gedeelten van) de uitspraken van de profeet (in totaal zo’n 6000) naar buiten brengen. Hij vertaalt de samenvattingen en is nu bezig met een boekje over ‘De dood en de opstanding’. ‘Als ik klaar ben laat ik het nakijken door moslima’s.’ Een groepje islamitische vrouwen staat Gieles terzijde. ‘In ruil maken ze mijn keuken met enige regelmaat schoon. Ik moet dan een paar uur mijn huis uit. Dat ‘Voor wat hoort wat’ is trouwens ook typisch islamitisch.’

Ter voorbereiding studeerde de Deventer doctor twee jaar Turks en vervolgens Arabisch.

Gieles’ woning mag een ongeordende opeenstapeling zijn van stapels boeken, hij houdt overzicht door zijn bevindingen nauwkeurig te administreren. Zo stelt hij boekjes samen met woorden die hij bij vertalingen nodig heeft en ook zijn berekeningen legt hij nauwgezet vast.

‘Het valt wel mee, dat zogenaamde geweld. Over de heilige oorlog (jihad) gaat exact 1,76 procent van de Koran. In 0,64 procent gaat het om zaken die als vrouwonvriendelijk kunnen worden bestempeld. Dat waren mijn zoektermen. In de bijbel komt veel meer geweld voor.’

Hij geeft toe dat de uitspraken van de profeet vanwege de grote omvang veel lastiger na te pluizen zijn. De 40 belangrijkste staan in de Hadith Qudsi. Hij vond minder dan tien procent jihad-verwijzingen.

Vanaf 13 november wordt in Deventer de Week van de Dialoog gehouden. Frans Gieles organiseert voor de Raad voor de Levensbeschouwing interculturele huiskamerbijeenkomsten. ‘We hebben al twee groepen, een derde is op komst. Er is een hetze gaande tegen de islam. Die moet je tegengaan door de kennis te vergroten.’

Bron: De Stentor (via RKNieuws.net) (nieuwsfeit.nl)