PDA

Bekijk Volledige Versie : "Megamoskee voor 40.000 gelovigen mag er niet komen"



tukkersterror
24-10-06, 19:49
"Megamoskee voor 40.000 gelovigen mag er niet komen"


Geplaatst door Theo Borgermans op
di 24 okt '06 om 17:23u (Bron: APIC)

LONDEN (RKnieuws.net) - Er is protest gerezen tegen de plannen voor de bouw van een megamoskee voor 40.000 gelovigen in het oosten van Londen. Het protest gaat uit van het Barnabas Fonds en de Christian Peoples Alliance.

Tablighi Jamaat, een missionaire moslimorganisatie, plant de moskee. De organisatie wist al een terrein te verwerven op minder dan een kilometer van de plaats waar in 2012 de Olympische Spelen plaatsvinden.

De moskee wordt meteen de grootste van Groot-Brittannië. Volgens de plannen van de architect Mangera Yvars komt er niet alleen een gebedsruimte, maar ook een school, tentoonstellingsruimten en zelfs een islamitische tuin.

Christian Peoples Alliance kant zich tegen de bouw omdat zo’n grote moskee van één enkele geloofsgemeenschap voor een onevenwicht zal zorgen.

Tablighi Jamaat noemt zichzelf een organisatie die gekant is tegen geweld, maar volgens veiligheidsdiensten bestaat daar twijfel over. Het is ook bekend dat de beweging haar Europese hoofdkwartieren naar Londen wil verhuizen.

Christian Peoples Alliance vraagt dat er een onderzoek komt naar de financiering van de moskee. Ook het bekende Barnabas Fonds waarschuwt dat de moskee voor een verstoring van het evenwicht zal zorgen. Volgens die organisatie wordt er door de bouw een parallelle samenleving in het leven geroepen.

observer
24-10-06, 22:56
een islamitische tuin oke ik moet het vragen wat the .... is een islamitische tuin? alle vrouwelijke bloemen ingepakt :loog:

Rabi'ah.
25-10-06, 12:55
Hebben die mensen ook problemen met enorme hindoetempels (de grootste hindoetempel na die in India staat in engeland), of is dat ineens iets anders?

Rabi'ah.
25-10-06, 12:56
Geplaatst door tukkersterror


Maar mijn eerste gedachten waren dat het een soort tweede Mekka zou worden.

:verward:

Wat bedoel je met "een tweede Mekka"?

Mekka en Medina zijn uniek in hun soort, omdat het heilige grond is.

De derde heilige plaats in de islam is Al Quds (Jeruzalem)

Rabi'ah.
25-10-06, 13:02
Pfffff mensen doet toch ff normaal.

Een "moslimtuin".

Een tuin is een tuin en daarmee uit.

tukkersterror
25-10-06, 13:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Pfffff mensen doet toch ff normaal.

Een "moslimtuin".

Een tuin is een tuin en daarmee uit.

Toch niet.

Moslims plaatsen meer voedzame zaken in de tuin en wij meer bloemen.
Althans als ik het verschil bekijkt tussen mijn tuin en mijn buren zijn tuin.

Wat wel weer het voordeel heeft dat wij regelmatig ruilhandel toepassen:hihi:

Rabi'ah.
25-10-06, 13:52
Geplaatst door tukkersterror
Toch niet.

Moslims plaatsen meer voedzame zaken in de tuin en wij meer bloemen.
Althans als ik het verschil bekijkt tussen mijn tuin en mijn buren zijn tuin.

Ja ja ja je weet heel goed wat ik bedoel.


Geplaatst door tukkersterror

Wat wel weer het voordeel heeft dat wij regelmatig ruilhandel toepassen:hihi:


Hollander. :D

Rabi'ah.
25-10-06, 13:56
Geplaatst door tukkersterror
Een plek waar moslims te samen kunnen komen in grote getallen.
En een grond heilig verklaren is simpel, immers iedere grond waar een moskee, kerk of tempel staat word heilig verklaart.


*zucht*

Ga jij nu aan mij vertellen hoe het in de islam werkt?

In de islam is in principe de hele aarde een madjid (plaats van aanbidding), want de aarde is een schepping van Allah swt en dus geheiligd.

Verder is iedere moskee bait ullah (het huis van God).

Maar wat Medina en vooral Mekka zo bijzonder maakt, is de speciale connectie die deze twee steden hebben met de profeet Mohammed (vzmh), onze vader Ibrahim (vzmh), Ismael vzmh en niet te vergeten onze moeder Hajar (ra).

Die link loopt dus helemaal terug naar sayedna Adam (vzmh). Vandaar dus dat Mekka de eerste heilige plaats in de islam is.



Geplaatst door tukkersterror


Jeruzalem is voor Christenen net zo'n heilige plek als voor de Islam.

Je meent het? :rolleyes:

Spoetnik
25-10-06, 14:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Je meent het? :rolleyes:

Ik zal het je nog sterker vertellen!

Jerusalem is heilig voor Islam, Christendom en Judaisme!

Rabi'ah.
25-10-06, 14:48
Geplaatst door Spoetnik
Ik zal het je nog sterker vertellen!

Jerusalem is heilig voor Islam, Christendom en Judaisme!

No shit. :hihi:

tukkersterror
25-10-06, 14:51
Geplaatst door Rabi'ah.
*zucht*

Ga jij nu aan mij vertellen hoe het in de islam werkt?

Je meent het? :rolleyes:

Als ik de kans kreeg (geintje)

Nee wat mij opviel was de grootte van de moskee en de vraag hoe je die vol moet krijgen en dan bedoel ik niet dat de mensen niet willen maar de infrastructuur zal niet berekend zijn om een extra stroom mensen naar het ene punt te krijgen.
Van daaruit kwam eigelijk ook mijn vergelijk met Mekka de heilige stad waar ieder jaar helaas weer mensen omkomen in het gedrang.

Maar met de tuin meen ik serieus, als ik bij mijn vrienden in de tuin kom heeft bijna iedere plant een functie, het is om te eten of het is medicinaal, vroeger kwam je dit ook tegen in de hollandse tuinen, maar tegen woordig is deze meer gericht op de bloemen en kleur van de tuin.

Ja en wij hollanders zijn handelaars:hihi:

Nee maar als ik bloemen heb geef ik ze graag weg en met onze proeftuinen hebben we nogal eens bloemen te veel.
Ach en soms kan ik dan bij mijn buren genieten van de oosterse tafel.
Wat wel eens de nodige humor opleverd.

tukkersterror
25-10-06, 14:54
Geplaatst door Spoetnik
Ik zal het je nog sterker vertellen!

Jerusalem is heilig voor Islam, Christendom en Judaisme!

Klopt, sorry dat ik een godsdienst pardoes links liet liggen.

H.P.Pas
25-10-06, 15:15
Geplaatst door Spoetnik
Jerusalem is heilig voor Islam, Christendom en Judaisme!

Door de eeuwen heen heeft dat het leefklimaat van de stad geen goed gedaan. :jammer:

Spoetnik
25-10-06, 15:37
Geplaatst door H.P.Pas
Door de eeuwen heen heeft dat het leefklimaat van de stad geen goed gedaan. :jammer:

Aan de andere kant, het heeft bouw ondernemers geen windeieren gelegd.

tukkersterror
25-10-06, 21:49
Geplaatst door Spoetnik
Ik zal het je nog sterker vertellen!

Jerusalem is heilig voor Islam, Christendom en Judaisme!

Vond dit stukje op Internet:

Eeuwige stad Jeruzalem

Door: Franklin ter Horst. ( Aangemaakt: juli 1998) (Laatste bewerking: 20 oktober 2006)

Psalm 137:5-6 Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete mij mijn rechterhand; mijn tong kleve aan mijn verhemelte, als ik uwer gedenk, als ik Jeruzalem niet verhef boven mijn hoogste vreugde.

In dit Psalm klinkt de diepe emotie door van het Joodse volk in tijden dat ze gedwongen buiten de grenzen van Israël en hun geliefde stad Jeruzalem moesten leven. Jeruzalem is uniek onder de steden van de wereld. De stad bezit een uitstraling die door geen andere stad te evenaren valt. Voor het volk van Israël is er nooit een alternatief geweest voor Jeruzalem en dat zal er ook nooit zijn want het is God Zelf die deze plek heeft uitgekozen. Jeruzalem is de stad van de kinderen van Israël, Gods volk, het is de stad van hun geschiedenis en hun toekomst. Voor de christenen is Jeruzalem de stad waar Jezus Christus leefde en predikte, waar Hij stierf aan het kruis, werd begraven en verrees uit het graf. Jeruzalem is de stad waarheen Hij straks zal wederkeren om Zich te zetten aan de rechterhand van God de Vader. Voor de islamieten is Jeruzalem de derde plaats in volgorde van heiligheid. Eerst komt Mekka, dan Medina en daarna Jeruzalem. Wereldwijd bidden Moslims, zelfs zij die op de Tempelberg zelf bidden, in de richting Mekka. De latere islamitische traditie koppelde de verwijzing in de Koran naar "al Masjid al-Aksa" (het verste heiligdom) weliswaar aan de Al-Aksa Moskee in Jeruzalem, maar ten tijde van de profeet Mohammed stond er geen gebouw van de islam op de Tempelberg. Desondanks concentreert de heiligheid zich op de berg Sion (Moria) en is gebaseerd op een tekst uit de koran waar in Soera 17:1 het volgende te lezen staat.

Lofprijzing aan hem, die zijn dienaar des nachts deed reizen van het gewijde Bedehuis naar het buitenste bedehuis, welks omtrek wij gezegend hebben, opdat wij hem voor onze tekenen zouden tonen. Hij is de horende, de ziende.

Men moet wel een bijzonder rijke fantasie bezitten om uit deze tekst de conclusie te trekken dat het hier om Jeruzalem gaat. Noch in deze tekst, noch in andere teksten in de koran wordt Jeruzalem genoemd. Maar desondanks eisen de moslims de stad op als heilige plaats voor de islam.

Het deel van het Midden-Oosten waarin Jeruzalem ligt, behoort tot de oudste cultuurgebieden op aarde waarvan Jericho wel de bekendste is. De omgeving waarin Jeruzalem ligt werd al zo'n 5000 jaar geleden bewoond. Waarschijnlijk ging het hier om een groep Kanaänieten die zich vestigden bij de Gihon-bron, een plek waar het hele jaar door water aanwezig was. Opgravingen ter plekke hebben uitgewezen dat deze Kanaänieten zich hier rond 3000 vC hebben gevestigd. Jeruzalem behoort derhalve tot de oudste steden ter wereld en is vanaf ca. 2000 vC continu bewoond geweest. Op sommige plaatsen binnen haar muren ligt de vaste rotsbodem meer dan vijfentwintig meter beneden de huidige oppervlakte. De steegjes en gebouwen van vandaag rusten op het puin van het verleden. Op elk niveau treft men zaken aan die kenmerkend zijn voor de verschillende perioden uit haar lange geschiedenis. Jeruzalem wordt in de Bijbel het eerst genoemd in Genesis 14, met de naam Salem, wat vrede betekent.

sidi bibi
25-10-06, 22:23
Geplaatst door tukkersterror
Als ik de kans kreeg (geintje)

Nee wat mij opviel was de grootte van de moskee en de vraag hoe je die vol moet krijgen en dan bedoel ik niet dat de mensen niet willen maar de infrastructuur zal niet berekend zijn om een extra stroom mensen naar het ene punt te krijgen.
Van daaruit kwam eigelijk ook mijn vergelijk met Mekka de heilige stad waar ieder jaar helaas weer mensen omkomen in het gedrang.

Maar met de tuin meen ik serieus, als ik bij mijn vrienden in de tuin kom heeft bijna iedere plant een functie, het is om te eten of het is medicinaal, vroeger kwam je dit ook tegen in de hollandse tuinen, maar tegen woordig is deze meer gericht op de bloemen en kleur van de tuin.

Ja en wij hollanders zijn handelaars:hihi:

Nee maar als ik bloemen heb geef ik ze graag weg en met onze proeftuinen hebben we nogal eens bloemen te veel.
Ach en soms kan ik dan bij mijn buren genieten van de oosterse tafel.
Wat wel eens de nodige humor opleverd. Die tuin klopt helemaal, ik heb hier in Marokko een tuin, op z'n Nederlands maar dan met meer exotische planten, hij is gedeeltelijk met hekwerk omheind omdat ik geen muren wil. Het heeft anderhalf jaar geduurd om enkele dorpsbewoners ervan te overtuigen dat die tuin niet is aangeplant om er hun gieten in te laten ravotten, die jonge geiten kunnen door de tralies heen. Er wordt ook regelmatig gevraagd of het eetbaar is of voor medicinale doeleinden gebruikt kan worden. Maar tis allemaal goedgekomen. De overheid is de laatste jaren bezig met mooie plantsoenen aan te leggen, ook prachtige bermbegroeing langs wegen met kilometers lange druppelbevloeing

tukkersterror
26-10-06, 03:08
Geplaatst door sidi bibi
Die tuin klopt helemaal, ik heb hier in Marokko een tuin, op z'n Nederlands maar dan met meer exotische planten, hij is gedeeltelijk met hekwerk omheind omdat ik geen muren wil. Het heeft anderhalf jaar geduurd om enkele dorpsbewoners ervan te overtuigen dat die tuin niet is aangeplant om er hun gieten in te laten ravotten, die jonge geiten kunnen door de tralies heen. Er wordt ook regelmatig gevraagd of het eetbaar is of voor medicinale doeleinden gebruikt kan worden. Maar tis allemaal goedgekomen. De overheid is de laatste jaren bezig met mooie plantsoenen aan te leggen, ook prachtige bermbegroeing langs wegen met kilometers lange druppelbevloeing

Ik weet het, de Marokkaanse overheid is de laatste jaren goed bezig, zat zelf enkele weken met een marokaan in een team en heb avonden met hem over Marokko gehad.
Ben zelf ongeveer een 12 jaar geleden in Marokko geweest.
Maar Malik (Berrichi), vertelde me dat het Marokko vn heden niet meer valt te vergelijken met 10 jaar geleden.
Ben toen er alleen achter gekomen dat je op een kameel ziek kunt worden door zijn lopen.
Maar ja als dome tourist wil je op zo'n beest rijden en natuurlijk een fototje voor het thuisfront als bewijs.
Maar al met al vond ik het een prachtig land, met aardige mensen en een prachtige cultuur.
Hoop er binnenkort nog heen te gaan want Malik en ik wilde wel contact met elkaar houden.

justus
26-10-06, 09:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Pfffff mensen doet toch ff normaal.

Een "moslimtuin".

Een tuin is een tuin en daarmee uit.

de term 'moslimtuin' is wellicht wat overdreven. dat moslims er daarentegen - gegeven de mogelijkheden - er duidelijk andere ideeen op na houden waar het bijvoorbeeld tuinieren betreft, kun je zien in het Alhambra in Granada. deze op islamitische grondslag aangelegde tuin is niet alleen bijzonder fraai, zelfs sprookjesachtig, maar ook nog eens bijzonder functioneel door de aanleg van zeer doordachte irrigatiesystemen en (eetbare) bloemen, planten en vruchtbomen. sier en nut in 1 systeem...kom daar hier in dit tulpenbollenland maar eens mee aanzetten...

I'mNumber1
26-10-06, 11:06
We're taking over!

Woeha!

observer
26-10-06, 13:13
Geplaatst door justus
de term 'moslimtuin' is wellicht wat overdreven. dat moslims er daarentegen - gegeven de mogelijkheden - er duidelijk andere ideeen op na houden waar het bijvoorbeeld tuinieren betreft, kun je zien in het Alhambra in Granada. deze op islamitische grondslag aangelegde tuin is niet alleen bijzonder fraai, zelfs sprookjesachtig, maar ook nog eens bijzonder functioneel door de aanleg van zeer doordachte irrigatiesystemen en (eetbare) bloemen, planten en vruchtbomen. sier en nut in 1 systeem...kom daar hier in dit tulpenbollenland maar eens mee aanzetten... alles goed en wel maar net zo goed als sidi's tuin eerder een marokkaanse is kan je van de tuinen in alhambra gerust zeggen dat ze op moorse wijze zijn gebouwd, betwijfel of irrigatie etc iets met religie te doen heeft

tukkersterror
26-10-06, 21:02
Geplaatst door observer
alles goed en wel maar net zo goed als sidi's tuin eerder een marokkaanse is kan je van de tuinen in alhambra gerust zeggen dat ze op moorse wijze zijn gebouwd, betwijfel of irrigatie etc iets met religie te doen heeft

Natuurlijk pakken de tuinen een stukje cultuur mee van het land waar zij zich bevinden, omdat dit simpelweg te maken heeft met water, zonuren en koudewinters.
Maar ik weet niet of jij wel eens ben wezen kijken bij de tuinen bij jou in de buurt?

Tuinen van moslim families hebben altijd een functie in die zin dat de meeste producten eetbaar zijn.

sidi bibi
27-10-06, 00:47
Geplaatst door tukkersterror
Natuurlijk pakken de tuinen een stukje cultuur mee van het land waar zij zich bevinden, omdat dit simpelweg te maken heeft met water, zonuren en koudewinters.
Maar ik weet niet of jij wel eens ben wezen kijken bij de tuinen bij jou in de buurt?

Tuinen van moslim families hebben altijd een functie in die zin dat de meeste producten eetbaar zijn.
Tis alleen jammer dat die gedachtegang zich in de natuurlijke omgeving voortzet, bij mij in de omgeving heeft men er totaal geen oog voor. Letterlijk alles wordt verwoest, je ziet het gewoon onder je ogen gebeuren. Vanmiddag was ik in een beschermd natuurgebied bij mij in de omgeving, het Souss/ Massa reservaat, oa een broedgebied voor allerlei zeldzame vogels, tientallen bomen omgezaagd, overal geiten die alles wat nieuw is wegvreten, ook oudere bomen, die beesten klimmen er gewoon in, verder overal gedumpt vuil. Begin dit jaar zag ik een stuk natuurlijke begroeiing van ongeveer 2 km langs de weg naar Tiznit helemaal "geruimd", het laatste stukje over 80 km, tis niet eetbaar. De enigste opbrengst is 10 korenhalmen per vierkante meter, als het al dan niet geregend heeft, meestal is het niets. Een kale woesternij is alles wat rest. Een stuk prachtig natuurgebied in de heuvels op weg naar Sidi Ifni is volgepropt met Opuntia cactussen, voor de cactusvijgen, die planten gaan op den duur heel het gebied overwoekeren, niemand die zich daarvoor interesseert. De grondwaterspiegel daalt elk jaar weer met als gevolg het langzaam maar zeker afsterven van Arganbomen, een boomsoort die alleen in de Souss voorkomt. De streek is allang overbevolkt, Agadir, Inezgane en Ait Melloul waren 15 jaar geleden aparte steden, het is nu een stad geworden, men streeft naar nog meer uitbreiding, nog meer toeristen en nog meer landbouwproductie, ben benieuwd hoelang het evenwicht blijft bestaan tussen wat eetbaar is en natuurlijke omgeving.

observer
27-10-06, 00:54
Geplaatst door tukkersterror
Natuurlijk pakken de tuinen een stukje cultuur mee van het land waar zij zich bevinden, omdat dit simpelweg te maken heeft met water, zonuren en koudewinters.
Maar ik weet niet of jij wel eens ben wezen kijken bij de tuinen bij jou in de buurt?

Tuinen van moslim families hebben altijd een functie in die zin dat de meeste producten eetbaar zijn. ik geloof je best (al heeft de mijne verderop ook een stapel oude accu;s staan

ik zeg alleen dat dat niets met de islam te maken heeft

het oude dametje om de hoek heeft ook geen christelijke tuin

tukkersterror
27-10-06, 01:42
Geplaatst door observer
ik geloof je best (al heeft de mijne verderop ook een stapel oude accu;s staan

ik zeg alleen dat dat niets met de islam te maken heeft

het oude dametje om de hoek heeft ook geen christelijke tuin

Komt bij jullie in het "dorp" meneer pastoor op verzoek de tuin niet meer zegenen?

tukkersterror
27-10-06, 01:58
Geplaatst door sidi bibi
Tis alleen jammer dat die gedachtegang zich in de natuurlijke omgeving voortzet, bij mij in de omgeving heeft men er totaal geen oog voor. Letterlijk alles wordt verwoest, je ziet het gewoon onder je ogen gebeuren. Vanmiddag was ik in een beschermd natuurgebied bij mij in de omgeving, het Souss/ Massa reservaat, oa een broedgebied voor allerlei zeldzame vogels, tientallen bomen omgezaagd, overal geiten die alles wat nieuw is wegvreten, ook oudere bomen, die beesten klimmen er gewoon in, verder overal gedumpt vuil. Begin dit jaar zag ik een stuk natuurlijke begroeiing van ongeveer 2 km langs de weg naar Tiznit helemaal "geruimd", het laatste stukje over 80 km, tis niet eetbaar. De enigste opbrengst is 10 korenhalmen per vierkante meter, als het al dan niet geregend heeft, meestal is het niets. Een kale woesternij is alles wat rest. Een stuk prachtig natuurgebied in de heuvels op weg naar Sidi Ifni is volgepropt met Opuntia cactussen, voor de cactusvijgen, die planten gaan op den duur heel het gebied overwoekeren, niemand die zich daarvoor interesseert. De grondwaterspiegel daalt elk jaar weer met als gevolg het langzaam maar zeker afsterven van Arganbomen, een boomsoort die alleen in de Souss voorkomt. De streek is allang overbevolkt, Agadir, Inezgane en Ait Melloul waren 15 jaar geleden aparte steden, het is nu een stad geworden, men streeft naar nog meer uitbreiding, nog meer toeristen en nog meer landbouwproductie, ben benieuwd hoelang het evenwicht blijft bestaan tussen wat eetbaar is en natuurlijke omgeving.

Het is natuurlijk jammer van de natuur en ze werken zo erosie in de hand zodat er op lange termijn niet meer wil groeien.

Maar voor jou tuintje, zou ik eens gaan denken om een koperdraad erom heen te spannen en als de gieten komen eventjes in het stopcontact.
Het is een pijnelijke manier, maar de geiten houden er niets aan over en na twee of drie keer is het afgelopen en zal de gieten met een boog om je tuin heenlopen.

pas wel op dat je het niet doet als de geiten drachtig zijn, omdat dit een abortus provocatus can opwekken.

Maar het is heel vervelend als deze beesten iedere keer jou tuin vernield.

Wat ook wel eens wil helpen is gewoon een stel oudewedse muizevallen in je tuin zetten, als een geit daar tegen aanloop klappen ze dicht waar ze dan van schrikken.

Maar laat me nog eens weten hoe het met je tuin gaat.

sidi bibi
27-10-06, 20:55
Geplaatst door tukkersterror
Het is natuurlijk jammer van de natuur en ze werken zo erosie in de hand zodat er op lange termijn niet meer wil groeien.

Maar voor jou tuintje, zou ik eens gaan denken om een koperdraad erom heen te spannen en als de gieten komen eventjes in het stopcontact.
Het is een pijnelijke manier, maar de geiten houden er niets aan over en na twee of drie keer is het afgelopen en zal de gieten met een boog om je tuin heenlopen.

pas wel op dat je het niet doet als de geiten drachtig zijn, omdat dit een abortus provocatus can opwekken.

Maar het is heel vervelend als deze beesten iedere keer jou tuin vernield.

Wat ook wel eens wil helpen is gewoon een stel oudewedse muizevallen in je tuin zetten, als een geit daar tegen aanloop klappen ze dicht waar ze dan van schrikken.

Maar laat me nog eens weten hoe het met je tuin gaat.
Met die geiten is het al opgelost, die mensen die die geiten houden komen niet meer bij mij in de buurt, de verhoudingen zijn heel goed hier in het dorp, de mensen zijn allemaal harstikke aardig, tijdens de afgelopen ramadan werd ik 's-avonds steeds met soep en allerlei andere lekkernijen getracteerd. De overheid is overigens wel bezig met spots op tv om de mensen wat bewuster met de natuur om te laten gaan, het zou zonde zijn als de laatste restanten ook verloren zouden gaan.

Cherry Bo
27-10-06, 21:14
Geplaatst door observer
ik geloof je best (al heeft de mijne verderop ook een stapel oude accu;s staan

ik zeg alleen dat dat niets met de islam te maken heeft

het oude dametje om de hoek heeft ook geen christelijke tuin

Nee, zij heeft lavendel en Afrikaantjes.

Mijn Marokkaanse buren gebruiken hun geveltuin toch echt allemaal om Nana in te planten. :D

tukkersterror
27-10-06, 21:36
Geplaatst door sidi bibi
Met die geiten is het al opgelost, die mensen die die geiten houden komen niet meer bij mij in de buurt, de verhoudingen zijn heel goed hier in het dorp, de mensen zijn allemaal harstikke aardig, tijdens de afgelopen ramadan werd ik 's-avonds steeds met soep en allerlei andere lekkernijen getracteerd. De overheid is overigens wel bezig met spots op tv om de mensen wat bewuster met de natuur om te laten gaan, het zou zonde zijn als de laatste restanten ook verloren zouden gaan.

Gelukkig ook eens leuk nieuws vanuit marokko.
Ik heb ook nooit problemen gehad en ken deze mensen ook alleen maar als heel behulpzaam.

Maar ben jij terug gegaan naar Marokko of voor je werk daar terecht gekomen?

sidi bibi
27-10-06, 22:00
Geplaatst door tukkersterror
Gelukkig ook eens leuk nieuws vanuit marokko.
Ik heb ook nooit problemen gehad en ken deze mensen ook alleen maar als heel behulpzaam.

Maar ben jij terug gegaan naar Marokko of voor je werk daar terecht gekomen?
Mijn dochter kwam eens met een Marokkaan aansjouwen, het rijk had enkele jaren geleden een teveel aan ambtenaren en wilde wat vervroegd kwijt, het prijskaartje in Spanje was te hoog en zo ist gekomen. Of het lukt weet ik niet maar ik wil een botanische tuin beginnen, zo eentje voor het publiek, verder exoten kweken, bonsai enz, alleen planten en bomen uit aride gebieden, goed klimaat en als je kwaliteit kunt leveren ook goede vraag

naimagh
28-10-06, 00:26
Geplaatst door tukkersterror
Vond dit stukje op Internet:

Eeuwige stad Jeruzalem

Door: Franklin ter Horst. ( Aangemaakt: juli 1998) (Laatste bewerking: 20 oktober 2006)

Psalm 137:5-6 Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete mij mijn rechterhand; mijn tong kleve aan mijn verhemelte, als ik uwer gedenk, als ik Jeruzalem niet verhef boven mijn hoogste vreugde.

In dit Psalm klinkt de diepe emotie door van het Joodse volk in tijden dat ze gedwongen buiten de grenzen van Israël en hun geliefde stad Jeruzalem moesten leven. Jeruzalem is uniek onder de steden van de wereld. De stad bezit een uitstraling die door geen andere stad te evenaren valt. Voor het volk van Israël is er nooit een alternatief geweest voor Jeruzalem en dat zal er ook nooit zijn want het is God Zelf die deze plek heeft uitgekozen. Jeruzalem is de stad van de kinderen van Israël, Gods volk, het is de stad van hun geschiedenis en hun toekomst. Voor de christenen is Jeruzalem de stad waar Jezus Christus leefde en predikte, waar Hij stierf aan het kruis, werd begraven en verrees uit het graf. Jeruzalem is de stad waarheen Hij straks zal wederkeren om Zich te zetten aan de rechterhand van God de Vader. Voor de islamieten is Jeruzalem de derde plaats in volgorde van heiligheid. Eerst komt Mekka, dan Medina en daarna Jeruzalem. Wereldwijd bidden Moslims, zelfs zij die op de Tempelberg zelf bidden, in de richting Mekka. De latere islamitische traditie koppelde de verwijzing in de Koran naar "al Masjid al-Aksa" (het verste heiligdom) weliswaar aan de Al-Aksa Moskee in Jeruzalem, maar ten tijde van de profeet Mohammed stond er geen gebouw van de islam op de Tempelberg. Desondanks concentreert de heiligheid zich op de berg Sion (Moria) en is gebaseerd op een tekst uit de koran waar in Soera 17:1 het volgende te lezen staat.

Lofprijzing aan hem, die zijn dienaar des nachts deed reizen van het gewijde Bedehuis naar het buitenste bedehuis, welks omtrek wij gezegend hebben, opdat wij hem voor onze tekenen zouden tonen. Hij is de horende, de ziende.

Men moet wel een bijzonder rijke fantasie bezitten om uit deze tekst de conclusie te trekken dat het hier om Jeruzalem gaat. Noch in deze tekst, noch in andere teksten in de koran wordt Jeruzalem genoemd. Maar desondanks eisen de moslims de stad op als heilige plaats voor de islam.

Het deel van het Midden-Oosten waarin Jeruzalem ligt, behoort tot de oudste cultuurgebieden op aarde waarvan Jericho wel de bekendste is. De omgeving waarin Jeruzalem ligt werd al zo'n 5000 jaar geleden bewoond. Waarschijnlijk ging het hier om een groep Kanaänieten die zich vestigden bij de Gihon-bron, een plek waar het hele jaar door water aanwezig was. Opgravingen ter plekke hebben uitgewezen dat deze Kanaänieten zich hier rond 3000 vC hebben gevestigd. Jeruzalem behoort derhalve tot de oudste steden ter wereld en is vanaf ca. 2000 vC continu bewoond geweest. Op sommige plaatsen binnen haar muren ligt de vaste rotsbodem meer dan vijfentwintig meter beneden de huidige oppervlakte. De steegjes en gebouwen van vandaag rusten op het puin van het verleden. Op elk niveau treft men zaken aan die kenmerkend zijn voor de verschillende perioden uit haar lange geschiedenis. Jeruzalem wordt in de Bijbel het eerst genoemd in Genesis 14, met de naam Salem, wat vrede betekent.

En Niet vergeten dat Profeet Mohammed (saw) in de Quds gebeden heeft met alle engelen en profeten en daarom is het voor de moslim's een heilig plek. En dan komen uitleggen dat de moslims niet welkom zijn in de Quds. Allah heeft in de torra beibel en de Quran duidelijk gemaakt dat de joodse volk een verdoemde volk is tot de dag der oordeels en ze doen ook echt hun best om zich daar aan tehouden.

Wij moeten elkaar steunen en niet verwijten.xxxxxxxx

tukkersterror
28-10-06, 01:16
Geplaatst door naimagh
En Niet vergeten dat Profeet Mohammed (saw) in de Quds gebeden heeft met alle engelen en profeten en daarom is het voor de moslim's een heilig plek. En dan komen uitleggen dat de moslims niet welkom zijn in de Quds. Allah heeft in de torra beibel en de Quran duidelijk gemaakt dat de joodse volk een verdoemde volk is tot de dag der oordeels en ze doen ook echt hun best om zich daar aan tehouden.

Wij moeten elkaar steunen en niet verwijten.xxxxxxxx

Je komt hier zelf met een verwijt naar de Joden heen.

Maar ik ben het volledig met je eens elkaar steunen en respecteren is de beste manier voor vrede en rust.

Maar ik kwam dat stukje op internet tegen en vond het opvallend en daarom plaatste ik het hier.

Mij maak het niet uit, voor mij mag de hele wereld zonder grenzen zijn, zodat een ieder mens kan gaan en staan waar hij wil.

Gerust gesteld?

tukkersterror
28-10-06, 01:43
Geplaatst door sidi bibi
Mijn dochter kwam eens met een Marokkaan aansjouwen, het rijk had enkele jaren geleden een teveel aan ambtenaren en wilde wat vervroegd kwijt, het prijskaartje in Spanje was te hoog en zo ist gekomen. Of het lukt weet ik niet maar ik wil een botanische tuin beginnen, zo eentje voor het publiek, verder exoten kweken, bonsai enz, alleen planten en bomen uit aride gebieden, goed klimaat en als je kwaliteit kunt leveren ook goede vraag

Dat is toch fantasties, lekker genieten van je verdiende rust in een warm land bij je eigen dochter, wat wil een mens nog meer.
Ik denk als ik die kans kreeg dat ik het zelfde zou doen.
Nederland is immers ook niet alles.

Denk je dat daar animo voor is, voor een botanische tuin?
Hier lopen de openbare botanische tuinen hard terug.
Maar hou er in iedergeval rekening mee dat niet ieder exotische plant overal wilt groeien.

Ik doe veel zaken met "Oranjeband zaden" en die heeft proef en veredelings velden over de hele wereld en ook in maroco, maar het blijkt dat het nog niet zo eenvoudig is.
Maar aan de andere kant kun je planten die hier groeien ook gaan zien als exotisch in Marokko, dus kan er een wereld voor je open liggen.
Denk maar eens aan bijvoorbeeld erica sedum (dopheide) die kan voortreffelijk groeien in marokko, maar zo zijn er meer planten die hier heel gewoon zijn en daar eigelijk exclusief.
Maar het is wel een leuk idee van je om zoiets op te zetten.
Zal van de week eens op de zaak kijken of wij iets in ons assortiement hebben wat geschikt is voor marokko.

Maar al met al ben je een moeder uit duizenden en is de soep die ze je brachten goed besteed.

Groetjes Willem.