PDA

Bekijk Volledige Versie : Protest tegen 'VOC-uitspraak'



NIS
26-10-06, 12:17
Protest tegen 'VOC-uitspraak'

AMSTERDAM - Surinaamse organisaties gaan morgen bij het Oosterpark protesteren tegen de 'VOC-uitspraak' van premier Jan Peter Balkenende.

Zij doen dat om twaalf uur 's middags bij het gebouw van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee). De organisaties zijn ook boos op diens 'nonchalante houding'.

Tijdens de algemene beschouwingen prees premier Balkenende de mentaliteit van de VOC als toonbeeld van ondernemingsgeest.

De Surinaamse radiostations, cafés en verenigingen die samenwerken onder de noemer Wi Sten (onze stem), vinden dat het NiNsee en het Surinaams Inspraak Orgaan het hebben laten afweten:''Dit expertise instituut heeft nagelaten een tegenreactie te geven op de uitspraak van de premier. Welke belangen behartigt het NiNsee? Is zij het eens met de uitspraken van Jan Peter Balkenende?''

Volgens NiNsee-directeur Glenn Willemsen blijft het aan sommige mensen moeilijk uit te leggen dat het instituut een kenniscentrum en geen politieke organisatie is. ''Wij zijn geen welzijnsinstelling of belangenbehartiger. Het is niet aan ons op elke politieke uitspraak te reageren.''

Het NiNsee lag eerder onder vuur van Surinamers. Een toespraak van minister Rita Verdonk ter herdenking van de afschaffing van de slavernij bij het slavernijmonument in het Oosterpark, werd verstoord uit protest tegen haar beleid. Het NiNsee werd gezien als verrader omdat het Verdonk had geaccepteerd als spreker.

De Surinaamse organisaties roepen mensen op morgen te komen protesteren 'in het belang van de tot slaaf gemaakte Afrikaanse mensen'. De uitspraken van Balkenende zijn 'pijnlijk en getuigen van geen respect voor de inwoners van Nederland wier voorouders hebben geleden onder de VOC en West-Indische Compagnie.'

Max Stirner
26-10-06, 13:35
Als je daadwerkelijk zo verdrietig bent over het slavernij-verleden van je verre voorouders, is het een beetje dom om de feiten niet te kennen.

De VOC heeft namelijk nooit in slaven gehandeld.

observer
26-10-06, 15:24
Geplaatst door Max Stirner
Als je daadwerkelijk zo verdrietig bent over het slavernij-verleden van je verre voorouders, is het een beetje dom om de feiten niet te kennen.

De VOC heeft namelijk nooit in slaven gehandeld. niet helemaal waar de voc verplaatste hele bevolkingen naar andere eilanden als ze dat zo uitkwam maar de handel in afrikaanse slaven was toch echt de westindische compagnie en haar opvolgers

de voc heeft nooit iets met die hoek gedaan dus ook niet met de surinamers en de antillianen

vind het hele protest zowiezo treurig ze proberen een uitspraak te vervormen naar hun wensen, wat balkenende bedoelde was de handelsmentaliteit in die eeuw, wat oa ten gevolge had dat holland als enige zaken mocht doen in japan, de handelsvloten de zee van scandinavie tot aan china beheerste en het land van een landbouw tot een handelsnatie werdt

als je hun hoort zou je denken dat hij opgeroepen had alle surinamers in nederland aan de ketting te leggen en ze weer tot de slavernij te brengen

het enige resultaat van dit soort acties is dat de surinaamse gemeenschap een satire wordt

Rabi'ah.
26-10-06, 15:43
Geplaatst door Max Stirner
Als je daadwerkelijk zo verdrietig bent over het slavernij-verleden van je verre voorouders, is het een beetje dom om de feiten niet te kennen.


Geplaatst door NIS


De Surinaamse organisaties roepen mensen op morgen te komen protesteren 'in het belang van de tot slaaf gemaakte Afrikaanse mensen'. De uitspraken van Balkenende zijn 'pijnlijk en getuigen van geen respect voor de inwoners van Nederland wier voorouders hebben geleden onder de VOC en West-Indische Compagnie.'




Geplaatst door Max Stirner

De VOC heeft namelijk nooit in slaven gehandeld.


Nee, maar wel geholpen Indonesië te bezetten en leeg te plunderen. :)

Rabi'ah.
26-10-06, 15:45
Geplaatst door NIS
Protest tegen 'VOC-uitspraak'

AMSTERDAM - Surinaamse organisaties gaan morgen bij het Oosterpark protesteren tegen de 'VOC-uitspraak' van premier Jan Peter Balkenende.

Zij doen dat om twaalf uur 's middags bij het gebouw van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee). De organisaties zijn ook boos op diens 'nonchalante houding'.

Tijdens de algemene beschouwingen prees premier Balkenende de mentaliteit van de VOC als toonbeeld van ondernemingsgeest.

De Surinaamse radiostations, cafés en verenigingen die samenwerken onder de noemer Wi Sten (onze stem), vinden dat het NiNsee en het Surinaams Inspraak Orgaan het hebben laten afweten:''Dit expertise instituut heeft nagelaten een tegenreactie te geven op de uitspraak van de premier. Welke belangen behartigt het NiNsee? Is zij het eens met de uitspraken van Jan Peter Balkenende?''

Volgens NiNsee-directeur Glenn Willemsen blijft het aan sommige mensen moeilijk uit te leggen dat het instituut een kenniscentrum en geen politieke organisatie is. ''Wij zijn geen welzijnsinstelling of belangenbehartiger. Het is niet aan ons op elke politieke uitspraak te reageren.''

Het NiNsee lag eerder onder vuur van Surinamers. Een toespraak van minister Rita Verdonk ter herdenking van de afschaffing van de slavernij bij het slavernijmonument in het Oosterpark, werd verstoord uit protest tegen haar beleid. Het NiNsee werd gezien als verrader omdat het Verdonk had geaccepteerd als spreker.

De Surinaamse organisaties roepen mensen op morgen te komen protesteren 'in het belang van de tot slaaf gemaakte Afrikaanse mensen'. De uitspraken van Balkenende zijn 'pijnlijk en getuigen van geen respect voor de inwoners van Nederland wier voorouders hebben geleden onder de VOC en West-Indische Compagnie.'

Volkomen terecht dat protest. :duim:

Het moet eens een keer afgelopen zijn met dat verheerlijken en romantiseren van het koloniale verleden.

Om te kotsen vind ik die uitspraak. :mad:

Max Stirner
26-10-06, 16:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, maar wel geholpen Indonesië te bezetten en leeg te plunderen. :)


Welbeschouwd was er niet echt sprake van kolonisatie; er werden een paar handelsposten opgesteld en als het even kon in goede verstandhouding samengewerkt met de plaatselijke despoten. Neemt niet weg dat er door de NL'ers grote misdaden zijn begaan tegen de plaatselijke bevolking, met name in de post-VOC periode geloof ik.


Trouwens: De grootste kolonisator en plunderaar in de geschiedenis van Indonesie is Java, dat met zijn transmigrasi-politiek vrijwel alle omliggende eilanden (Sumatra, Sulawesi, Kalimantan, Ambon, Irian Jaya etc) aan het verwoesten is, qua natuur, cultuur, economie etcetc. En dat is het hier en nu.

Rabi'ah.
26-10-06, 16:19
Geplaatst door Max Stirner
Welbeschouwd was er niet echt sprake van kolonisatie; er werden een paar handelsposten opgesteld en als het even kon in goede verstandhouding samengewerkt met de plaatselijke despoten.

Je zegt het zelf al, de despoten. Zoals gewoonlijk is aan de bevolking weer niets gevraagd.


Geplaatst door Max Stirner

Neemt niet weg dat er door de NL'ers grote misdaden zijn begaan tegen de plaatselijke bevolking, met name in de post-VOC periode geloof ik.

Ja. En de daders zijn niet alleen nooit berecht, maar worden Godbetert nog geeerd ook. :mad:

(Het Van Heutszmonument, die KNIL-soldaten die vooraan staan bij de herdenkingen van WO2)


Geplaatst door Max Stirner

Trouwens: De grootste kolonisator en plunderaar in de geschiedenis van Indonesie is Java, dat met zijn transmigrasi-politiek vrijwel alle omliggende eilanden (Sumatra, Sulawesi, Kalimantan, Ambon, Irian Jaya etc) aan het verwoesten is, qua natuur, cultuur, economie etcetc. En dat is het hier en nu.

Wat Java doet, deugt ook absoluut niet. Maar dat is een ander onderwerp en rechtvaardigt de misdaden van NL niet.

Julien
26-10-06, 16:22
Ik vind het ook een beetje een onzinnig protest. Zoals al gezegd, de VOc had niks met Suriname te maken, en ik denk ook niet dat Balkenende doelde op de slavenhandel toen hij het had over de VOC-mentaliteit. Er is wel meer gebeurd dan alleen maar slavenhandel.

Nederland mag terecht trots zijn op haar 17e eeuwse geschiedenis. Dat dit ten koste is gegaan van vele slaven is natuurlijk heel erg, maar zo kun je elk land op de wereld bekritiseren dat trots wil zijn op haar eigen geschiedenis. Er is geen enkel land op de wereld met schone handen.
Misschien kijkt men over 500 jaar wel heel kritisch naar onze tijd.

Rabi'ah.
26-10-06, 16:31
Geplaatst door Julien
Ik vind het ook een beetje een onzinnig protest. Zoals al gezegd, de VOc had niks met Suriname te maken, en ik denk ook niet dat Balkenende doelde op de slavenhandel toen hij het had over de VOC-mentaliteit. Er is wel meer gebeurd dan alleen maar slavenhandel.

Het feit dat de VOC niets met Suriname te maken heeft, betekent niet dat de kolonisatie van Indonesië de Surinamers niet interesseert. Ik vind het juist goed dat deze Surinamers verder kijken dan hun neus lang is.

Vergeet niet dat de voorouders van veel Surinamers ook uit Indonesië komen.

En ja, de VOC heeft inderdaad geen slaven gehouden, maar wel de grondslag gelegd voor de kolonisatie van Indonesië, de roofbouw op natuurlijke hulpbronnen en het cultuurstelsel.



Geplaatst door Julien

Nederland mag terecht trots zijn op haar 17e eeuwse geschiedenis. Dat dit ten koste is gegaan van vele slaven is natuurlijk heel erg , maar zo kun je elk land op de wereld bekritiseren dat trots wil zijn op haar eigen geschiedenis. Er is geen enkel land op de wereld met schone handen.


OMG mag ik even een teiltje?

Besef je eigenlijk wel wat je hier schrijft?



Geplaatst door Julien

Duitsland mag terecht trots zijn op haar 20e eeuwse geschiedenis. Dat dit ten koste is gegaan van vele joden is natuurlijk heel erg, maar zo kun je elk land op de wereld bekritiseren dat trots wil zijn op haar eigen geschiedenis. Er is geen enkel land op de wereld met schone handen.



Zoek de verschillen. :moe:

Julien
26-10-06, 16:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Het feit dat de VOC niets met Suriname te maken heeft, betekent niet dat de kolonisatie van Indonesië de Surinamers niet interesseert. Ik vind het juist goed dat deze Surinamers verder kijken dan hun neus lang is.

Vergeet niet dat de voorouders van veel Surinamers ook uit Indonesië komen.

En ja, de VOC heeft inderdaad geen slaven gehouden, maar wel de grondslag gelegd voor de kolonisatie van Indonesië, de roofbouw op natuurlijke hulpbronnen en het cultuurstelsel.
Waarom moet je nou gelijk over slavernij beginnen? Denk je nou echt dat Balkenende terugverlangde naar de tijd van de slavernij? :rolleyes: Balkenende had het over "VOC mentaliteit" en dat is een onderdeel van de NL'se geschiedenis waar men best trots op mag zijn. Ik vind het zo kleinburgerlijk om nou alles te veroordelen wat met met de 17e eeuwse geschiedenis te maken heeft omdat er ook, een inderdaad schandalig, iets als slavernij bestaan heeft.


OMG mag ik even een teiltje?

Besef je eigenlijk wel wat je hier schrijft?

Zoek de verschillen. :moe:
Ik snap niet wat er mis mee is. Ik zeg toch dat het erg is? Ik vind zelfs ook dat je het met een holocaust kan vergelijken. Maar wat betreft die verschillen;

1)Duitsland mag trots zijn op de 20e eeuwse geschiedenis.. waarom?
Nederland wel.. het was immers een machtig en economisch sterk land
2)Duitse welvaart ten koste gegaan van joodse holocaust.. is niet het geval.
Het aandeel van de slavernij in de Nederlandse economie was trouwens niet meer dan een paar procent. Dat heb ik ooit geleerd.

En ik blijf bij mijn punt dat je best trots mag zijn op de geschiedenis van je land. ik snap niet waarom Nederlanders daar bang voor zijn. Eindelijk een historisch bewustzijn door Balkenende.. en dan krijg je dit. Andere landen hebben een veel groter historisch bewustzijn dan Nederland en die hebben minstens zulke onfrisse dingen gedaan in hun geschiedenis.

P.S. Rabia'h je moet echt niet denken dat ik de slavernij bagetaliseer, maar ik vind dit onderwerp niet ter zake doen bij de 'VOC' mentaliteit waar Balkenende het over had.

observer
26-10-06, 18:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Volkomen terecht dat protest. :duim:

Het moet eens een keer afgelopen zijn met dat verheerlijken en romantiseren van het koloniale verleden.

Om te kotsen vind ik die uitspraak. :mad: goh in dat geval zou ik de koran ook weggooien en de hele islamitische geschiedenis ook, tenslotte zijn in die tijd ook wel wat stoute dingen gedaan, behalve profeet was mohammed ook legerbevelhebber die in die hoedanigheid ook wel wat op zijn geweten had

hmm pot ketel?

Bofko
27-10-06, 14:08
Geplaatst door NIS

Tijdens de algemene beschouwingen prees premier Balkenende de mentaliteit van de VOC als toonbeeld van ondernemingsgeest.



Om dit te koppelen aan slavernij deugt van geen enkele kant.

1. Het heeft geen zin om met een huidige bril en met hedendaagse nornen en waarden naar een ver verleden te kijken .
2. Het moge duidelijk zijn dat Balkenende het niet had over de slavenhandel toen hij de ondernemingsgezindheid van de VOC noemde.
3. De link VOC en ondernemingsgeest mag niet gelegd worden. Want die roept blijkbaar een ontoelaatbare associatie op. Hoe kan ik nu verantwoordelijk zijn voor een associatie die iemand anders maakt bij mijn woorden ?
4. Iedere natie kijkt terug naar een roemrijk verleden. Behalve de Duitsers dan mbt 20e eeuw. Dit roemijke verleden is bijna altijd met slachtoffers gepaard gegaan.Gun de mensen hun sprookjes anders eisen ze het.

H.P.Pas
27-10-06, 17:10
Geplaatst door Bofko
Gun de mensen hun sprookjes anders eisen ze het.


"De geschiedenis van de zeevaart is een geschiedenis van menschelijk heldendom en martelaarschap, en de folterkamers, waarin zij, die de Goden van Ruimte en Tijd trotseerden, hun straffen moesten ondergaan, werden schepen genoemd".
[Hendrik Willem van Loon, 1934]

Deze kant van de zaak is een realiteit. Wie het niet gelooft kan er de reisverslagen van Magellaen, Hudson, van Noort of Barentsz eens op nalezen.

Dat is niet het hele verhaal; de keerzijde is minder fraai, dat weet intussen elk kind.

Het eerste ontkennen en het tweede benadrukken is net zo dwaas als het omgekeerde.

Rabi'ah.
27-10-06, 18:16
Heidi Lobato (directeur van het AITP-festival) heeft hier nog een leuke column over geschreven in de Contrast. :duim:

John61
27-10-06, 21:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Volkomen terecht dat protest. :duim:

Het moet eens een keer afgelopen zijn met dat verheerlijken en romantiseren van het koloniale verleden.

Om te kotsen vind ik die uitspraak. :mad:


Slavernij is een verschrikkelijk iets, wat hedendage nog steeds voorkomt!

Voor mij een van de redenen om me af te keren van mijn geloof. Het goedkeuren van slavernij is wreed. En zowel de bijbel als de quran keuren het goed!

Al Sawt
27-10-06, 22:24
Geplaatst door observer
goh in dat geval zou ik de koran ook weggooien en de hele islamitische geschiedenis ook, tenslotte zijn in die tijd ook wel wat stoute dingen gedaan, behalve profeet was mohammed ook legerbevelhebber die in die hoedanigheid ook wel wat op zijn geweten had

hmm pot ketel? En weer de Islamitische geschiedenis betrekken en de Profeet, om onze handen in onschuld te wassen.

Niet wetend dat de Islamitische legers als enigste en eerste ter wereld oorlog voerden op basis van regels, hoe zij zich moesten gedragen tegen volkeren.

Met het verschil dat de Islamitische wereld altijd grote groepen niet-moslims binnen haar eigen gemeenschap kent.

Wat in schril contrast staat met het gedrag van Europeanen. Ze hebben elkaar uitgemoord, laat staan anderen.

H.P.Pas
27-10-06, 23:17
Geplaatst door Al Sawt
Niet wetend dat de Islamitische legers als enigste en eerste ter wereld oorlog voerden op basis van regels, hoe zij zich moesten gedragen tegen volkeren.

Met het verschil dat de Islamitische wereld altijd grote groepen niet-moslims binnen haar eigen gemeenschap kent.

Wat in schril contrast staat met het gedrag van Europeanen. Ze hebben elkaar uitgemoord, laat staan anderen.

Als jet het gedrag van de Europeanen vergelijkt met de regels van de moslims, slaan de Europeanen natuurlijk een slecht figuur. Dat geldt omgekeerd precies zo.

observer
27-10-06, 23:39
Geplaatst door Al Sawt
En weer de Islamitische geschiedenis betrekken en de Profeet, om onze handen in onschuld te wassen.

Niet wetend dat de Islamitische legers als enigste en eerste ter wereld oorlog voerden op basis van regels, hoe zij zich moesten gedragen tegen volkeren.

Met het verschil dat de Islamitische wereld altijd grote groepen niet-moslims binnen haar eigen gemeenschap kent.

Wat in schril contrast staat met het gedrag van Europeanen. Ze hebben elkaar uitgemoord, laat staan anderen.
1. zoals HP al zei regels en feiten, je kan moeilijk ontkennen dat alles wat de voc of europeanen gedaan hebben ook door moslims is gedaan, inclusief slavenhandel, inclusief het binnenvallen van andere landen
2. ja dat klopt , maar die worden wel als minderwaardig behandeld, recentelijk zijn ze zelfs niet hun leven veilig zie pakistan, zie indonesie

3. dat moet wel de domste zijn, 90% van alle moslims die dit jaar dood zijn gegaan zijn door medemoslims vermoord, zie irak, zie darfur bv maar

je kunt nog zo hoog op een paard gaan zitten, een boek hebben maakt mensen nog niet meer dan dat, een geloof hebben maakt mensen nog niet beschaafder, en zeker zeer zeken maakt het ze niet beter dan anderen

Al Sawt
28-10-06, 01:58
Geplaatst door observer
1. zoals HP al zei regels en feiten,Verberg je achter iemands ander uitspraak. We hadden het niet over vermeende regelschending, maar over vermeende 'stoute' dingen.

Jouw reactie:
goh in dat geval zou ik de koran ook weggooien en de hele islamitische geschiedenis ook, tenslotte zijn in die tijd ook wel wat stoute dingen gedaan, behalve profeet was mohammed ook legerbevelhebber die in die hoedanigheid ook wel wat op zijn geweten had

hmm pot ketel?

Kennelijk vond je het nodig om de Islam in deze discussie bij te betrekken en te hebben over 'stoute dingen'.

En wie ben ik dan om het niet over stoute zaken te hebben die onder de Europeanen is begaan.


je kan moeilijk ontkennen dat alles wat de voc of europeanen gedaan hebben ook door moslims is gedaan, inclusief slavenhandel, inclusief het binnenvallen van andere landen Imprealisme was ons niet vreemd.

Maar dat ging meer gepaard met oog op humaniteit dan de Europeanen deden.


2. ja dat klopt , maar die worden wel als minderwaardig behandeld, recentelijk zijn ze zelfs niet hun leven veilig zie pakistan, zie indonesie Minderheden hebben het nooit makkelijk gehad in de Islamitische wereld. Maar in tegenstelling tot Europa of anderen oorden, werden ze niet massaal uitgemoord of vervolgd om een epidemie te stoppen of uit ingebakken haat.


Tuurlijk worden minderheden in Islamitische wereld gediscrimineerd door bevolking of overheid. Islam heeft ons behoed om joden of Christenen te vervolgen en hun te dwingen om zich te bekeren op straffe van dood. In tal van Arabische landen zijn Christenen of joden in hoogste regionen van de macht vertegenwoordigt.

Minderheden in Europa mochten pas 60 jr. geleden hun volwaardige rechten in ontvangst nemen en daar was een WO2 voor nodig geweest.


3. dat moet wel de domste zijn, 90% van alle moslims die dit jaar dood zijn gegaan zijn door medemoslims vermoord, zie irak, zie darfur bv maar En daar maak jij je zorgen over?

Wij zijn bezig met onze eigen politieke proces. Maar ik wil je wel bedanken voor jouw zorgen over de moslimslachtoffers. -Al was het maar omdat het je goed uitkomt.- Maar ik kan jouw zorgen wel met het volgende sussen: Hoe bloedig onze politieke proces lijkt, het zal nooit en te nimmer dodental van de Europese politieke proces overtreffen.

Bij lange na niet! Hopelijk geef ik je een zoethoudertje.


je kunt nog zo hoog op een paard gaan zitten, een boek hebben maakt mensen nog niet meer dan dat, een geloof hebben maakt mensen nog niet beschaafder, en zeker zeer zeken maakt het ze niet beter dan anderen Uiteraard niet.

In wezen komen we nu heel erg dicht bij elkaar. Want ik geloof heilig dat niet religie de mens maakt, maar het wezen van de mens zelf.

Een mens is opportunistisch. In tijden van nood bidt hij tot god. In tijden van voorspoed, viert materialisme hoogtij. Dat mensen elkaar het hoofd in slaan, komt puur omdat ze macht claimen en zichzelf zo goed mogelijk willen positioneren.

Europa heeft afgerekend met godsdienstoorlogen door christendom uit politiek te verbannen. Verlichting noemen ze dat. Heeft het Europa gepacificeerd? Nee. Geloof in god werd ingeruild voor geloof in een ideologie van sterke man of superieur volk.

Gevolg: meer doden en oorlogen dan daarvoor. Dat Europa nu vredig en veilig is, komt niet door hun godsdienst of door juiste keuze in een ideologie. Maar doordat het oorlogsmoe was geworden.

En zo zal het gaan met de Islamitische wereld. Net als Europa 60 jr. geleden is het een wespennest van mogendheden, extreme ideologieën, repressieve regimes, botsende belangen etc.

Maar er zal een keerpunt komen, waar geweld tot een climax zal komen en precedent scheppen voor pacificatie.

Al Sawt
28-10-06, 02:00
Geplaatst door H.P.Pas
Als jet het gedrag van de Europeanen vergelijkt met de regels van de moslims, slaan de Europeanen natuurlijk een slecht figuur. Dat geldt omgekeerd precies zo. Met regels doel ik sharia regels die tijden veldtochten van Islamitische legers, toepasbaar waren op deelnemers aan die veldtochten.

Het betrof onder ander de behandeling van overwonnen volkeren.