PDA

Bekijk Volledige Versie : Christelijke families gedwongen te vluchten



Marsipulami
26-10-06, 22:32
SOS voor katholiek hart van Irak
Christelijke families gedwongen te vluchten

Geplaatst door Theo Borgermans op
do 26 okt '06 om 11:50u (Bron: KIN)


Irakezen proberen een brand in een kerk in Bagdad te blussen (Foto: AP)
UTRECHT (RKnieuws.net) - Zwaarbewapende islamitische milities hebben het katholieke hart van Irak stilgelegd. Zeker twaalf katholieke centra in het Al Dora-district hebben de deuren moeten sluiten. Het Al Dora-district van Bagdad staat bekend als het ‘Vaticaan van Irak’. Een seminarie, een klooster, vijf kerkgebouwen en de pauselijke universiteit ‘Babel College’ zijn niet langer open. Dit meldt de Iraakse pater redemptorist Bashar Warda op het internationale kantoor van Kerk in Nood in Duitsland.





Een groot aantal christelijke families die in Al Dora wonen, zijn gevlucht voor de soennitische milities. Deze hebben het district overgenomen en voeren strikte etnische zuiveringen uit. “Bijna 700 christelijke families die er wonen zijn gedwongen om te vertrekken richting Noord-Irak, Syrië en Jordanië”, vertelt Warda. De angst onder katholieken is vooral toegenomen sinds afgelopen augustus, toen twee priesters werden opgepakt en gemarteld. Zij zijn naar verluid inmiddels weer vrijgelaten. Het gaat om de chaldeese priester Saad Sirup Hanna van de St. Jacob’s Church, en om Basil Yaldo, de rector van het St. Peter’s Seminary.

Wreedheden

De overlevingskansen van religieuze minderheden zijn klein, vanwege het toegenomen geweld tussen soennitische en sjiitische moslims. Warda waarschuwt ook voor de wreedheden die in Bagdad worden begaan. In een plaatselijk ziekenhuis in zijn voormalige parochie in Oost-Bagdad, worden de lichamelijke kenmerken van jonge mannen die gedood zijn in het conflict, chirurgisch verminkt om identificatie onmogelijk te maken. “Je ziet moeders buiten de ziekenhuizen wanhopig huilen en schreeuwen. Sommige mensen twijfelen aan het bestaan van de duivel. Maar wanneer je een dergelijk ziekenhuis binnengaat, weet je dat hij bestaat,” aldus Warda.

Positief geluid

Toch is er ook een positief geluid. Warda spreekt met enthousiasme over de ‘Tent of Mary School’. Deze lagere school ligt in zijn parochie in Oost-Bagdad, die hij noodgedwongen heeft moeten verlaten. In de school komen 380 kinderen – waarvan 70 procent moslim – in harmonie samen. Het gebouw waarin de school huist is deels gefinancierd door Kerk in Nood. Volgens Warda zijn niet alleen de scholen, maar ook de medische centra populair bij moslims: “Door het vertrouwen dat de moslims hebben in onze educatieve en medische voorzieningen, moeten we deze zeker laten voortbestaan. Het is onze enige hoop dat Irak op een goede dag weer zal opklimmen uit deze verschrikkelijke situatie.”

naimagh
27-10-06, 23:08
Hier word ik echt verdrietig van ik ben zelf ook een moslim vrouw met 2 kinderen ben zwanger van mijn derde kind, als ik het nieuws zie word ik verdrietig onze zusters moeten kun kinderen begraven (als ze de kans voor krijgen) hun mannen enz. wij zijn toch moslims we hebben de Quran gelezen daar staat toch (je kan jezelf pas een moslim noemen als je axepteert wat Allah geschapen heeft zijn riliegie's) niet de onze. Ik hoop echt dat er snel vrede komt voor onze broeders en zusters in Irak ramadan suikerfeest of de offerdag de laatste 3 jaar hebben ze er niet van kunnen genieten JAMMER. Die mensen zijn zo kapot gemaakt dat ze niet meer weten wie ze het kwalijk moeten nemen Jammer dat ze het tegen een andere geloof moeten opnemen. Laten we voor ze bidden en Allah om vergiftenis vragen insa allah worden ze verhoord en wij maar jammeren dat we een mooiere auto willen of meer goud.

Wees god dankbaar dat we er niet tussen in zitten, dat wij wel onze kids sávonds in hun warme bed kunnen leggen en een warme kus van hun kunnen ontvangen en de worden mama ik hou van jouw daar doe je het toch voor en die glimlach op hun gezicht daar krijg je toch een warme gevoel bij waarom mogen hun dat niet meemaken die kids in Irak zijn getekend voor de rest van hun leven waarom, om dat duivel Bush vrede op de wereld wil sorry hoor allah geeft en neemt en als Bush aftreed dan pas kunnen we vrede krijgen op de wereld en niet eerder.

heel veel liefst aan iedereen