PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan het eens positief



rachid21
27-10-06, 19:47
voor Ronald39 en co..


Kan het eens positief?


REMCO JANSSEN


Said Bensellam (34) heeft nog wat recht te zetten met Het Parool. Daarom is hij op de uitnodiging ingegaan naar het Parool Theater te komen. Hij helpt al 25 jaar een Marokkaanse jongen die een diploma en werk heeft: ''Ik ken hem goed, 't is mijn broertje.''

Dat broertje, Nordin, werd als eerste Marokkaan Nederlands kampioen freefight (trots toont Said de winnaarsband). Stadsdeel Bos en Lommer lauwerde hem, maar wat schreef Het Parool? 'Daardoor is hij de held van de probleemjongeren.' Bensellam: ''Terwijl op de foto alleen Marokkaanse jongeren staan mét diploma's!'' Wéér een negatief beeld in de media. ''Kan het niet een keer positief?''

De vrijwillige jongerenwerker Bensellam spreekt op uitnodiging van het Centrum voor Politie- en Veiligheidswetenschappen van de Vrije Universiteit en Het Parool. Die hebben de handen ineengeslagen voor een serie discussieavonden met als thema 'Hoezo Veilig?!' Gisteren was de eerste editie, rond de vraag: 'Hoe erg is het nou echt met de Marokkaanse jongeren?'

Is er een probleem ? ''Ja, en al heel lang,'' zegt cultureel antropoloog Frank van Gemert. Al 25 jaar zijn Marokkanen in de politiestatistieken zwaar oververtegenwoordigd, stelt hij. De criminaliteit begint op straat, met overlast. De jongens hebben geen andere keus dan rond te hangen. Zij leven in grote gezinnen in te kleine huizen.

Bij Marokkanen geldt volgens hem de stelregel: thuis is vader de baas, op school de leraar en op straat de politie. Van Gemert: ''Je hebt niet meer die buurten waar ik vroeger opgroeide, waar men, als je wat uitvrat, zei: 'Ik weet je te vinden.'' De jongens zijn anoniem op straat, niemand corrigeert ze en zij corrigeren elkaar al helemaal niet. ''Ben je m'n vader of zo?'' klinkt het dan.

Rond hun achttiende worden ze 'serieus', zegt Van Gemert. Maar door het vele rondhangen hebben ze geen diploma en krijgen ze dus geen baan. Bensellam kent jongens die 'serieus' proberen te worden, maar meestal schrijven subsidieverslindende instellingen hen te snel af.

Onlangs werd Bensellam geëerd. Triomfantelijk toont hij zijn oscarbeeldje. Zijn stichting Karam ('gift') helpt zieke kinderen in Marokko. Om geld in te zamelen organiseert hij voetbaltoernooien en kickboksgala's, mét de hulp van Marokkaanse probleemjongeren.

Wat is het geheim van zijn succesverhaal? vraagt een man. Bensellam: ''Geef me vijftig jongeren, dan pak ik de bijdehandste eruit en corrigeer ik hem.'' Marokkanen die meisjes lastigvallen? ''Hard aanpakken.''

Maar, iedereen is bang, zegt een vrouw. Stuur de jongens terug naar Marokko, oppert zij. Bensellam zucht. Weet je wat hij zou willen? Alle probleemjongeren in een ruimte, media erbij. Volg ze als ze hun leven beteren. Laat dát zien.

Een vrouw vertelt over de problemen van de documentairemaakster die Marokkaanse jongeren wilde interviewen. Bensellam: ''Stuur haar maar naar mij, ik kom met vijf jongens en regel het wel.''

Van Gemert: ''We moeten je maar klonen, Said.'' Dat lijkt Bensellam wel wat, dat meer types zoals hij voor het voetlicht treden.
----------------------------------------------------------------------


ik ken deze Said ook persoonlijk. doet veel goeds in de buurt en daarnaast heeft hij ook een stichting opgezet (www.stichtingkaram.nl) samen met andere vrijwilligers om bijvoorbeeld rolstoelen en medische hulpmiddelen naar marokko te sturen. zonder hulp van de marokkaanse overheid. (hij werd een keer vastgehouden toen hij rolstoelen uitdeelde.)

paar dagen geleden was er een reportage op nova te zien. http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=4707

een echte amsterdamse jongeman met een marokkaanse achtergrond