PDA

Bekijk Volledige Versie : VVD: extra klas voor kinderen met taalachterstand



rikkie
28-10-06, 16:58
(Novum) - Kinderen die met een taalachterstand van de basisschool komen moeten een extra jaar taalonderwijs krijgen. Dat vindt de VVD. Met een jaar extra taalonderwijs wordt voorkomen dat kinderen in het voortgezet onderwijs problemen krijgen, zei minister voor Integratie Rita Verdonk zaterdagmiddag op een VVD-bijeenkomst in Leiden. Het plan zou voortijdige schooluitval voorkomen.

De 'startklas' is bedoeld voor zowel autochtone als allochtone kinderen die bij de Citotoets een onvoldoende scoren voor taal. "De strijd tegen schooluitval speelt zich nu te laat af", zegt een woordvoerder van Verdonk. "In deze extra klas worden de kinderen een jaar lang bijgespijkerd. Ze kunnen hun achterstand dus al voor het voortgezet onderwijs inlopen en daar dus ook beter meekomen."

Het plan kost volgens de VVD tweehonderd miljoen euro. Het is onderdeel van de één miljard euro die de partij in het verkiezingsprogramma uittrekt voor onderwijs.

=======================

Kijk dat zijn nu nog eens goede plannen van Rita :)

Joesoef
28-10-06, 17:25
Geplaatst door rikkie
Kijk dat zijn nu nog eens goede plannen van Rita :)


Goed idee zou zijn dat die achterstand al eerder zou worden ingehaald/ voorkomen. Op deze manier krijgen jongeren een achterstand op andere gebieden/ geen aansluiting met de groep waar ze na deze klas in komen.
Lijkt een beetje op het middenschool idee/ mamoetwet. En dat ging uiteindelijk niet goed.

Weer een dom idee van Rita dr ministerie. Het NL onderwijs en haar uitholling.

rikkie
28-10-06, 17:32
Geplaatst door Joesoef
Goed idee zou zijn dat die achterstand al eerder zou worden ingehaald/ voorkomen. Op deze manier krijgen jongeren een achterstand op andere gebieden/ geen aansluiting met de groep waar ze na deze klas in komen.
Lijkt een beetje op het middenschool idee/ mamoetwet. En dat ging uiteindelijk niet goed.

Weer een dom idee van Rita dr ministerie. Het NL onderwijs en haar uitholling.

gedeeltelijk ben ik het met je eens, eigenlijk moet al veel eerder met taalonderwijs worden begonnen... bij mensen uit een ander land bij voorbeeld al VOOR dat ze naar Nederland komen :D

Joesoef
28-10-06, 17:48
Geplaatst door rikkie
gedeeltelijk ben ik het met je eens, eigenlijk moet al veel eerder met taalonderwijs worden begonnen... bij mensen uit een ander land bij voorbeeld al VOOR dat ze naar Nederland komen :D


En nu een antwoord met een oplossing. We hebben het over toen en nu, niet over straks. Voor de kinderen die het nu betreft is het geen goede oplossing om met een tussenklasje te komen, dit geeft alleen een extra barriere in de opleidingsloopbaan door de hik in de aansluiting op het vervolg. Ze hebben het al moeilijk, door die tussenstap nog meer.

Kleinere klassen, meer individuele aandacht.


het is echt typisch VVD. Corrigeren ipv stimuleren.

rikkie
28-10-06, 18:00
Geplaatst door Joesoef
En nu een antwoord met een oplossing. We hebben het over toen en nu, niet over straks. Voor de kinderen die het nu betreft is het geen goede oplossing om met een tussenklasje te komen, dit geeft alleen een extra barriere in de opleidingsloopbaan door de hik in de aansluiting op het vervolg. Ze hebben het al moeilijk, door die tussenstap nog meer.

Kleinere klassen, meer individuele aandacht.


het is echt typisch VVD. Corrigeren ipv stimuleren.

Ik ben destijds blijven zitten en heb dat nooit als een hik ervaren.

Taal heeft tijd nodig, niet enkel meer individuele aandacht en kleinere klassen.

Joesoef
28-10-06, 18:18
Geplaatst door rikkie
Ik ben destijds blijven zitten en heb dat nooit als een hik ervaren.

Taal heeft tijd nodig, niet enkel meer individuele aandacht en kleinere klassen.


Tijd is te nemen en geven door meer individuele begeleiding. Voor de rest is het toch net wat anders. We hebben het hier alleen over een taalachterstand. De rest is geen probleem en dat ontwikkeld zich gewoon door.
Vroeg beginnen met stimuleren en begeleiden, zo een klasje is mosterd na de maaltijd.

rikkie
28-10-06, 18:35
Geplaatst door Joesoef
Tijd is te nemen en geven door meer individuele begeleiding. Voor de rest is het toch net wat anders. We hebben het hier alleen over een taalachterstand. De rest is geen probleem en dat ontwikkeld zich gewoon door.
Vroeg beginnen met stimuleren en begeleiden, zo een klasje is mosterd na de maaltijd.

ben jij onderwijskundige? heb je een lesbevoegdheid? Vertel, vertel :P

Joesoef
28-10-06, 18:49
Geplaatst door rikkie
ben jij onderwijskundige? heb je een lesbevoegdheid? Vertel, vertel :P


En nu?

rikkie
28-10-06, 19:17
Geplaatst door Joesoef
En nu?

mijn vraag is duidelijk. Vanuit welke deskundigheid stel jij dat wat je stelt?

Joesoef
28-10-06, 19:50
Geplaatst door rikkie
mijn vraag is duidelijk. Vanuit welke deskundigheid stel jij dat wat je stelt?

Mij vraag is ook duidelijk. En nu?

rikkie
28-10-06, 20:13
Geplaatst door Joesoef
Mij vraag is ook duidelijk. En nu?

zwak hoor....

ronald
28-10-06, 21:27
Leerlingen die na acht jaar onderwijs op een bv Cito-toets zwak scoren zijn tegenwoordig gedoemd een schoolopleiding te volgen die "overeenkomstig" hun score aangeeft. Een voortgezet onderwijsinstituut is meer aan grenzen gebonden. Wanneer je score toelating geeft tot VMBO-T dan is er niet zoveel aan de hand. Je kunt je kind inschrijven op een scholengemeenschap en dan kan de school na 1 of 2 jaar nog eens herbepalen of die leerling de VMBO sector verder bewandelt of eventueel kan doorstromen naar het HAVO. Een kind ban 12/13 jaar die na 8 kaar basisschool naar het VO gaat kan door diverse redenen, innerlijk, stimulans, meer uitdaging enz. tot betere prestaties komen dan dat hij op de basisschool heeft laten zien.
Een leerling die verwezen wordt naar de VMBO-P, een meer lagere beroepsopleiding dan is de overstap naar een ander type VO haast onmogelijk. Hij mist al vanaf het begin een aantal zaken. Toont zo'n leerling in de brugklas veel meer te kunnen presteren om dezelfde reden als ik hierboven vermelde, dan is zijn schoolcarrière vanaf het begin al bepaald en verandering is moeilijk. Er zit vaak niets anders op dan de school af te maken en daarna naar een andere school over te stappen. Wanneer hij door dit bepaalde onderwijs wordt gedemotiveerd, dan zal hij dat einde al niet eens halen.
Natuurlijk richt het basisonderwijs al om een juist taalaanbod. Scholen zijn vrij pragmatisch en zullen van alles verzinnen om dat taalniveau omhoog te krijgen (andere achterstanden als discalculatie laat ik even buiten beschouwing). Jaarlijks worden kinderen op zijn minst twee keer per jaar getoetst op vaardigheden als begrijpend lezen, rekenen en spelling. Achterstanden worden al vrij vroeg geconstateerd en remediërende programma's bestaan op elk onderdeel van het onderwijs.
In de praktijk heb ik vaak gezien dat die brugklas cruciaal is. Vele "zwakke" kinderen tonen dan opeens dat ze het wel kunnen. Als je voor die taalzwakke kinderen nog eens de ruimte creëert om een extra jaar in te gelasten om juist die vaardigheden "bij te spijkeren" dan stel je in eerste instantie die bewuste keuzemoment uit, kinderen krijgen dan nog eens de tijd om te rijpen zonder dat dan van hun schooljaren af zou gaan. Wanneer een kind op een bepaalde VO-type voor de tweede keer doubleert, dan moet het van school af. Als je al die brugklas rekent als potentieel zittenblijvenklas, dan heb je al heel veel kruit verschoten.
Denkend aan deze leerlingen die die keuze na de basisschool mogen uitstellen, een sterkere basis vormen voor hun carrière op het Voorgezet Onderwijs, rekening houdt met een cruciale leeftijd, dan vind ik dit idee nog niet zo slecht.

Joesoef
28-10-06, 21:51
Geplaatst door ronald
In de praktijk heb ik vaak gezien dat die brugklas cruciaal is. Vele "zwakke" kinderen tonen dan opeens dat ze het wel kunnen. Als je voor die taalzwakke kinderen nog eens de ruimte creëert om een extra jaar in te gelasten om juist die vaardigheden "bij te spijkeren" dan stel je in eerste instantie die bewuste keuzemoment uit, kinderen krijgen dan nog eens de tijd om te rijpen zonder dat dan van hun schooljaren af zou gaan. Wanneer een kind op een bepaalde VO-type voor de tweede keer doubleert, dan moet het van school af. Als je al die brugklas rekent als potentieel zittenblijvenklas, dan heb je al heel veel kruit verschoten.
Denkend aan deze leerlingen die die keuze na de basisschool mogen uitstellen, een sterkere basis vormen voor hun carrière op het Voorgezet Onderwijs, rekening houdt met een cruciale leeftijd, dan vind ik dit idee nog niet zo slecht.



Ik zie achterstand in taal toch iets anders als rijp zijn voor de middelbare school. De taalachterstand komt niet voort uit gebrek aan ontwikkeling maar uit het oefenen van taal. Dat is voor een deel te compenseren door extra bijspijkeren maar ook door het Nederlands spreken/ lezen te stimuleren en promoten. Begin daar vroeg mee en de achterstand op veel gebieden zal minder zijn als met taalachterstand. Een extra brugklas voor de zwakke broeders die een zetje nodig hebben is leuk maar niet nodig voor hen waarvan het taalprobleem al vroeg is aangepakt. Het blijft mosterd na de maaltijd.

ronald
29-10-06, 02:25
Geplaatst door Joesoef
Ik zie achterstand in taal toch iets anders als rijp zijn voor de middelbare school. De taalachterstand komt niet voort uit gebrek aan ontwikkeling maar uit het oefenen van taal. Dat is voor een deel te compenseren door extra bijspijkeren maar ook door het Nederlands spreken/ lezen te stimuleren en promoten. Begin daar vroeg mee en de achterstand op veel gebieden zal minder zijn als met taalachterstand. Een extra brugklas voor de zwakke broeders die een zetje nodig hebben is leuk maar niet nodig voor hen waarvan het taalprobleem al vroeg is aangepakt. Het blijft mosterd na de maaltijd.


Een achterstand in taal geeft in ieder geval een basis om een slechte start te maken in het VO. Een jaar ertussen plannen om meer taalactiviteiten te ontplooien geeft en een sterkere basis voor het VO en uiteraard een rijpere leerling. Het mes snijdt aan twee kanten.
Taalachterstand komt voort uit een achterstand in taalontwikkeling. Dat kan al zo zijn dat de leerling kleuter was. De Nederlandse taal is minder geoefend. En in speelse activiteiten , in taaltechnische aspecten als training in begrijpend lezen als grammatica, in het aanleren van de moedertaal zelf en taalcultuur thuis. Ik spreek dus eigenlijk vanaf baby leeftijd en niet alleen groep 8.
Taalproblemen is een heel andere zaak. Ook Nederlandse kinderen kunnen taalproblemen als dysfasie, dyslexie ed hebben. Dit soort kinderen zullen die problemen blijven behouden. Hun intelligentie weet echter vele problemen te compenseren. We hebben het nu alleen over taalachterstanden denk ik.

justus
29-10-06, 06:22
vroegâh leerde je goed lezen, schrijven en rekenen op de basisschool. grammatica kwam prima aan de orde en leerlingen hadden op de middelbare school geen serieuze taalproblemen, behalve dan die anderhalve allochtooon die halverwege klas 5 (nu groep 7) nederland in kwamen. die anderhalve alochtoon kregen dan domweg enige malen per week extra taal onderwijs van de meester of juf op de school waar ze zaten en dan werd dan niveau spelenderwijs opgekrikt.

nu hebben we onderwijzers of moet ik zeggen benedenwijzers of onderdommers, die nauwelijks kunnen rekenen en de nederlandse taal maar beperkt machtig zijn, ja ook de autotone juf of meester.

gevolgen? kinderen met een iq dat duidt op zelfs hoogbegaafdheid krijgen moeite met taal (ook de andere talen) omdat hun grammaticale kennis op een bijzonder laag niveau is gebleven en ook de middelbare school daar niet al te veel aandacht aan besteedt. of kennen jullie geen kinderen in 3 gym die nauwelijks de werkwoordsvervoegingen kennen en zeker niet foutloos (-d of -dt en dergelijke).

neen vvd, geen taalklasje, behalve dan voor die anderhalve allochtoon die in groep 7 instroomt. gewoon meer geld naar het onderwijs zodat er eindelijk eens kwaliteit op de basisschool komt.

Joesoef
29-10-06, 06:41
Geplaatst door ronald
Een achterstand in taal geeft in ieder geval een basis om een slechte start te maken in het VO. Een jaar ertussen plannen om meer taalactiviteiten te ontplooien geeft en een sterkere basis voor het VO en uiteraard een rijpere leerling.


Het gaat er om dat je met een tussenklas te laat bent, je moet het bij de wortels aanpakken. Niet 4/ 5 jaar wachten.
Zo een tussenklas is tijdelijk een leuke oplossing.

Joesoef
29-10-06, 06:46
Geplaatst door justus
neen vvd, geen taalklasje, behalve dan voor die anderhalve allochtoon die in groep 7 instroomt. gewoon meer geld naar het onderwijs zodat er eindelijk eens kwaliteit op de basisschool komt.

Het onderwijs heeft last van mislukte managers. Uberhaupt de belerende hautaine houding van 'onderwijs'.

rikkie
29-10-06, 07:14
Mijns inziens is het niet het een of het ander, maar het een EN het ander.

Uiteraard dient het onderwijs ge-optimaliseerd te worden, uiteraard zal het peil van de onderwijzers her en der omhoog moeten en uiteraard zal de individuele aandacht voor de leerlingen moeten worden vergroot.

Maar een extra klas voor hen die dat dan nog nodig mocht blijken te hebben, is mijns inziens een geweldig idee van de VVD!!

Een probleem kent vaak meerdere oplossingen en op fora wordt een enkele oplossing vaak afgeschoten, zonder dat men doorheeft dat het een onderdeel is van een totaalpakket aan oplossingen. Dat is minimaal kortzichtig te noemen. De VVD staat voor verbetering van onderwijs op elk niveau! En de VVD staat voor EXTRA hulp daar waar nodig.


"Het plan kost volgens de VVD tweehonderd miljoen euro. Het is onderdeel van de één miljard euro die de partij in het verkiezingsprogramma uittrekt voor onderwijs."

Joesoef
29-10-06, 07:20
Geplaatst door rikkie
De VVD staat voor verbetering van onderwijs op elk niveau! En de VVD staat voor EXTRA hulp daar waar nodig.
[/SIZE]


Alleen nu de definitie van verbetering.

rikkie
29-10-06, 07:21
Geplaatst door Joesoef
Alleen nu de definitie van verbetering.

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=verbetering



is jouw niveau van dien aard dat je dat niet zelf had kunnen opzoeken?

ronald
29-10-06, 11:11
Geplaatst door Joesoef
Het gaat er om dat je met een tussenklas te laat bent, je moet het bij de wortels aanpakken. Niet 4/ 5 jaar wachten.
Zo een tussenklas is tijdelijk een leuke oplossing.



Al vanaf de kleuterschool worden door leerkrachten en remedial teachers allerlei extra taalactiviteiten erop los gegooid. Het blijkt dus niet voldoende. Een taalachterstand haal je ook niet zomaar in. Ook niet binnen een jaartje. Cruciaal is wel het moment. Kinderen van 12, 13 jaar maken vele veranderingen door. Ook wat inzicht op school betreft als interesses, ambitie, zelf waarmaken enz enz. Juist om die basis te verstevigen opdat anders een daarop gebouwd huis vroeg of laat zou instorten, moet je constant aan die basis werken. Het is bij vele zwakke kinderen niet een kwestie van die derde en vierde groep maar goed grondig doen. Het zijn hardnekkige problemen die zelfs door begeleiding van een pedologisch instituut niet gegarandeerd weg gaan. En dan hebben we het over de zware gevallen. Kinderen met een taalzwakke ontwikkeling zonder deze specifieke hulp blijven strijden. Taalstoornissen als bv dyslexie kan pas bij 10 jaar werkelijk vast gesteld worden. Dus tot 10 jaar kan een kind taalproblemen hebben van allerlei aard.
Nogmaals: op de cruciale leeftijd van kind naar strijdend volwassene, de druk keuzes te moeten maken, wordt uitgesteld verleend zonder dat dat voor op de lange termijn grote gevolgen heeft. De reden heb ik al eerder uitgelegd.

ronald
29-10-06, 11:16
Geplaatst door Joesoef
Het onderwijs heeft last van mislukte managers. Uberhaupt de belerende hautaine houding van 'onderwijs'.


Ik hoop dat je daar het Ministerie en de Inspectie mee bedoelt?
Natuurlijk zijn er genoeg miskleunen. De man of vrouw voor de klas is uiteindelijk degene die beslissingen als achterstandmelding, extra begeleiding, observatie, juist toetsen moet gaan nemen. De Inspectie echter dendert vaak genoeg met allerlei hobby-projectjes die die rust voor juiste observatie de leerkracht niet gunt.

ronald
29-10-06, 11:22
Geplaatst door Joesoef
Alleen nu de definitie van verbetering.


De politiek kan me geen bal schelen. Toch allemaal een pot nat. In de loop van de tijd heb ik wel gemerkt dat PvdA Onderwijs ministers en staatssecretarissen veel idealistischer zijn en met allerlei innoverende projecten aankomen draven om het "maar beter te maken". Naar de praktijk wordt haast niet geluisterd. Het onderwijs wordt er gek van. VVD ministers en staatssecretarissen van Onderwijs zijn daarentegen veel behoudender maar gaan aan de andere kant pragmatischer met onderwijsproblemen om.

justus
29-10-06, 12:01
Geplaatst door ronald
Ik hoop dat je daarmee het Ministerie en de Inspectie mee bedoelt?
Natuurlijk zijn er genoeg miskleunen. De man of vrouw voor de klas is uiteindelijk degene die beslissingen als achterstandmelding, extra begeleiding, observatie, juist toetsen moet gaan nemen. De Inspectie echter dendert vaak genoeg met allerlei hobby-projectjes die die rust voor juiste observatie de leerkracht niet gunt.

helaas is die man of vrouw voor de klas niet in staat eenvoudige rekensommen uit te leggen of de basisbeginselen van de nederlandse taal aan te leren om redenen dat zij die zelf niet begrijpen...

tukkersterror
29-10-06, 12:18
200.000.000 om de taal achterstand weg te werken in extra klassen?

Laten ze daar 100.000.000 steken in een betere opleiding voor onderwijzers de ander 100.000.000 dat deze onderwijzers ook onderwijzer blijven en niet wegvluchten naar het bedrijfsleven.

Ik denk namelijk dat dit het hekele punt is dat het onderwijs slechter word omdat de goede leerkrachten hun heil ergens anders zoeken dan in het onderwijs.

Leg verder meer verantwoordelijkheid bij de ouders, die met het inhuren van een tijdelijke leraar hun kind kan bijspijkeren in de slechte vakken.
Nu moet dit nog komen uit eigen portomonee, maar zou door een vorm van subsidie een welkome aanvulling zijn.

Misschien moeten we eens kijken of het hele onderwijs niet op de schop moet en het basis onderwijs is gaan verlengen tot de 16e levensjaar en dat het kind dan een keuze kan maken wat hij of zij later wil worden.

ronald
29-10-06, 12:32
Geplaatst door justus
helaas is die man of vrouw voor de klas niet in staat eenvoudige rekensommen uit te leggen of de basisbeginselen van de nederlandse taal aan te leren om redenen dat zij die zelf niet begrijpen...


Er zijn er zeker bij die dat moeilijk kunnen. Dat ontken ik niet. De overgrote meerderheid echter niet. De fabrikanten van rekenmethodes hebben ze het al een stuk gemakkelijker gemaakt. Na 1 jaar een methode gebruiken en je bent weer helemaal bij als leerkracht zijnde. Je moet ook niet vergeten dat in het huidige "realistiche rekenonderwijs" leerkrachten het weer helemaal anders moeten doen dan dat zij dat geleerd hebben.
Belangrijker vind ik de gevoeligheid die een leerkracht moet hebben om te bepalen welk niveau een kind bezit, hoe juiste foutenanalyses te maken dan alleen af te gaan op het antwoordenboekje of de toetsscoretabel. Ook om taalachterstand te herkennen en te registreren. Daar zouden de opleidingsinstituten inderdaad meer aandacht aan moeten besteden.

justus
29-10-06, 12:41
Geplaatst door ronald
Er zijn er zeker bij die dat moeilijk kunnen. Dat ontken ik niet. De overgrote meerderheid echter niet.

De overgrote meerderheid heeft er (veel) moeite mee. Het is dat ik zelf nogal goed bekend met talen en ook kennis hebben van de grammatica.
Ik heb AL mijn kinderen menigmaal moeten 'bijspijkeren' omdat het onderwijs achterbleef bij de essenties.
Op het middelbaar onderwijs wordt enerzijds verondersteld dat kinderen een bepaald niveau al hebben (zelfs van het Engels, terwijl de meeste leerkrachten nauwelijks een kop koffie kunnen bestellen in die taal) en anderzijds dat de basisvaardigheden van de nederlandse taal niet zo belangrijk meer zijn...alsof de grammaticale kennis van andere talen zonder fatsoenlijke kennis van zinsontleding kan worden aangeleerd...

Nee, het onderwijs op de basisschool is volledig verziekt. Dat kost weer jaren om dat op een normaal niveau te krijgen. Wellicht verdient het aanbeveling om eens te kappen met al die scholen op bijzondere grondslag en alles eens onder 1 management te zetten. Is dan ook beter aan te sturen en de kwaliteit kan centraal worden gecontroleerd.

ronald
29-10-06, 13:04
Geplaatst door justus
De overgrote meerderheid heeft er (veel) moeite mee. Het is dat ik zelf nogal goed bekend met talen en ook kennis hebben van de grammatica.
Ik heb AL mijn kinderen menigmaal moeten 'bijspijkeren' omdat het onderwijs achterbleef bij de essenties.
Op het middelbaar onderwijs wordt enerzijds verondersteld dat kinderen een bepaald niveau al hebben (zelfs van het Engels, terwijl de meeste leerkrachten nauwelijks een kop koffie kunnen bestellen in die taal) en anderzijds dat de basisvaardigheden van de nederlandse taal niet zo belangrijk meer zijn...alsof de grammaticale kennis van andere talen zonder fatsoenlijke kennis van zinsontleding kan worden aangeleerd...

Nee, het onderwijs op de basisschool is volledig verziekt. Dat kost weer jaren om dat op een normaal niveau te krijgen. Wellicht verdient het aanbeveling om eens te kappen met al die scholen op bijzondere grondslag en alles eens onder 1 management te zetten. Is dan ook beter aan te sturen en de kwaliteit kan centraal worden gecontroleerd.

Het zijn hoofdzakelijk beginnende leerkrachten die moeite hebben met het huidige (vernieuwde) rekenonderwijs. Wanneer men op de Pabo's daar onvoldoende aandacht besteden is dat natuurlijk treurig. Eenmaal in de praktijk zal die onkunde spoedig weg gewerkt worden omdat men eenmaal de hulp van de methode heeft.
Grammatica, rede- en taalkundig ontleden is een bijzaak op de basisschool geworden. Taal en taalontwikkeling is veel meer dan gramatica. Was dat maar zo. Meer dan het "persoonsvorm", onderwerp en gezegde toetst men met de Cito niet. Een Montesorischool wel, al vanaf groep 3. Daar zit een ideologische reden achter die een reguliere basisschool mist. Ontleden komt in de brugklas in zijn geheel weer terug.
Ik ben niet met de meeste leerkrachten mee geweest naar het buitenland en ben niet getuige geweest hoe een kop koffie werd besteld maar jouw opmerking is enigszins overdreven.

Om nu te stellen dat het hele basisschool onderwijs is verziekt is wel erg bout. Zeker komt dat niet door de bijzondere scholen. Integendeel. Kijk maar op de site van de diverse inspecties van onderwijs. Alles onder 1 management zetten is veel te log. Juist dan is er geen plaats voor individuele problemen.

justus
29-10-06, 17:26
Geplaatst door ronald
Het zijn hoofdzakelijk beginnende leerkrachten die moeite hebben met het huidige (vernieuwde) rekenonderwijs. Wanneer men op de Pabo's daar onvoldoende aandacht besteden is dat natuurlijk treurig. Eenmaal in de praktijk zal die onkunde spoedig weg gewerkt worden omdat men eenmaal de hulp van de methode heeft.
Grammatica, rede- en taalkundig ontleden is een bijzaak op de basisschool geworden. Taal en taalontwikkeling is veel meer dan gramatica. Was dat maar zo. Meer dan het "persoonsvorm", onderwerp en gezegde toetst men met de Cito niet. Een Montesorischool wel, al vanaf groep 3. Daar zit een ideologische reden achter die een reguliere basisschool mist. Ontleden komt in de brugklas in zijn geheel weer terug.
Ik ben niet met de meeste leerkrachten mee geweest naar het buitenland en ben niet getuige geweest hoe een kop koffie werd besteld maar jouw opmerking is enigszins overdreven.

Om nu te stellen dat het hele basisschool onderwijs is verziekt is wel erg bout. Zeker komt dat niet door de bijzondere scholen. Integendeel. Kijk maar op de site van de diverse inspecties van onderwijs. Alles onder 1 management zetten is veel te log. Juist dan is er geen plaats voor individuele problemen.

Je geeft les? :wink:
Laten we even kijken naar de versnippering van het onderwijs als gevolg van het onderscheid openbaar/bijzonder onderwijs. Dit kost bergen geld terwijl het niets onderwijskundigs toevoegt. Religieuze zaken moet men maar verzamelen en bijbrengen op andere wijze, daar is het onderwijs niet voor bedoeld. Religie is immers geen wetenschap.
Zinsontleding komt in de brugklas niet terug, marginaal slechts waarbij een grondige voorkennis wordt verondersteld...daar ga je dan weer als 'bijklussende' vader...
Dat mijn kopje koffie opmerking overdreven is weet ik natuurlijk ook wel. Ik ben echter niet gerust op het onderwijzen van een andere taal als basale zaken als taal en rekenen zelfs in het nederlands niet fatsoenlijk kunnen worden onderwezen. En helaas, ik ken de kwaliteit van de pabo-studenten en afgestudeerden van recente datum maar al te goed. Ik zie ze zelfs in mijn directe omgeving. Ik kan me in alle redelijkheid niet voorstellen dat dergelijke lieden enig geestelijk overwicht hebben op hun 10-12jarige leerlingen en zeker niet dat zij met hun uitermate beperkte communicatieve vaardigheden in staat zijn om diezelfde leerlingen ook nog iets bij te brengen. En let wel, ik praat nu over de situatie die ik in het Gooi heb mogen ervaren, toch niet d zwarte school omgeving van nederland...

ronald
29-10-06, 18:48
Geplaatst door justus
Je geeft les? :wink:
Laten we even kijken naar de versnippering van het onderwijs als gevolg van het onderscheid openbaar/bijzonder onderwijs. Dit kost bergen geld terwijl het niets onderwijskundigs toevoegt. Religieuze zaken moet men maar verzamelen en bijbrengen op andere wijze, daar is het onderwijs niet voor bedoeld. Religie is immers geen wetenschap.
Zinsontleding komt in de brugklas niet terug, marginaal slechts waarbij een grondige voorkennis wordt verondersteld...daar ga je dan weer als 'bijklussende' vader...
Dat mijn kopje koffie opmerking overdreven is weet ik natuurlijk ook wel. Ik ben echter niet gerust op het onderwijzen van een andere taal als basale zaken als taal en rekenen zelfs in het nederlands niet fatsoenlijk kunnen worden onderwezen. En helaas, ik ken de kwaliteit van de pabo-studenten en afgestudeerden van recente datum maar al te goed. Ik zie ze zelfs in mijn directe omgeving. Ik kan me in alle redelijkheid niet voorstellen dat dergelijke lieden enig geestelijk overwicht hebben op hun 10-12jarige leerlingen en zeker niet dat zij met hun uitermate beperkte communicatieve vaardigheden in staat zijn om diezelfde leerlingen ook nog iets bij te brengen. En let wel, ik praat nu over de situatie die ik in het Gooi heb mogen ervaren, toch niet d zwarte school omgeving van nederland...




De door jou geconstateerde "versnippering" is helemaal niet zo'n versnippering. Sinds jaar en dag hebben we in Nederland de bijzondere scholen toegestaan en dat dient tot nu toe gerespecteerd te worden. Daar is het onderwijs dus ook voor bedoeld. Op de bijzondere scholen:RK, Protestants, Gereformeerd en Joods werd de school in staat gesteld de levensovertuiging van de ouders in de school te doen voortzetten. Helemaal niet zo'n gek idee aangezien de ouders verantwoordelijk zijn voor het onderwijs van hun kinderen. Wanneer men Rooms Katholiek was dan is het begrijpelijk dat zij vinden dat de schoolomgeving ook die signatuur uitdraagt. Door de "ontkerkelijking" van Nederland zijn die scholen steeds blijven bestaan. Het signatuur werd om ook anders- of niet-gelovigen binnen de school te halen, op een laag pitje gezet. Inhoudelijk deden die scholen niets anders dan de Openbare scholen, behalve een Gdsdienstles van een half uur in de ochtend. Dat gebeurde in de school zijn eigen tijd. Leeruren opgelegd door de Inspectie werden gedraaid. Geld voor die lessen betaalden de ouders zelf. De eindresultaten deden beslist niet onder dan van Openbare scholen. Integendeel want meestal zijn bijzondere scholen wat behoudender.
Religie en wetenschap. De vraag is ten eerste wat jij onder wetenschap verstaat. Wetenschappelijk kun je namelijk niet stellen dat religie geen wetenschap is.
Op de basisschool is zinsontleding zijdelings in het curriculum opgenomen. Bij Montessorischolen is het een wezenlijk onderdeel van het taalonderwijs. Ik weet niet hoeveel methodes Nederlands voor brugklassen jij hebt nagekeken, maar grammatica is daar juist een wezenlijk onderdeel. Vaal snappen kinderen dan pas opeens waar het allemaal om gaat. Nogmaals, dit is maar een klein onderdeel van het taalonderwijs. Ik meen dat het maar 1/10 van je totale examen eindcijfer vormt.
Er is eenmaal ook weer sinds jaar en dag besloten dat een brugklasser Engels en Frans moet gaan leren (Op VMBO-P slechts Engels en laat ik Grieks en Latijn er even buiten). Daarna komt ook nog eens Duits bij. De Inspectie gebiedt dat een middelbare schoolleerling in zijn schoolloopbaan tig aantal lessen Engels moet hebben gehad. Als je ze allemaal in het eerste jaar prop of in de laatste twee jaar, dan is er technisch niets aan de hand. Logischer is om het aantal te verdelen over de 4,5 of 6 jaren zodat er een gevarieerd programma ontstaat. Leerlingen die "moeite" hebben met het leren van een taal, en dat geldt ook voor het Nederlands, zullen daar altijd moeite mee hebben. Zo zou je voor een aantal leerlingen tot hun 25ste geen andere taal moeten aanbieden want tot die tijd zit het Nederlands er nog niet in. Scholen op het Gooi, Wassenaar, Amsterdam-Zuid of de Grachtengordel voelen regelmatig de druk vanuit de ouders dat hun kinderen 99 op de Citotoets moeten halen en met negens moeten overgaan. Dat soort scholen laat ik uberhaupt buiten beschouwing want daar doelt de Minister niet op. Het gaat om taalzwakke kinderen en zwak is op dit punt geen relatief begrip. Over jouw ervaringen met Pabo-studenten en beginnende leraren kan ik niets zeggen. Over het algemeen is het zo dat werken in het Onderwijs niet erg, zoals Tukker zei,van hogerhand wordt gestimuleerd of gepromote. Over de welwillendheid van studenten en beginnende leerkrachten twijfel ik niet. Zoals in elk beroep kost het tijd geroutineerd te zijn. Ga er maar aanstaan dat je net van de Pabo komt en meteen de verantwoordelijkheid krijgt om een klas van 25 kinderen naar behoren te leiden. Over het algemeen zie ik dat het verdere team problemen opvangen, begeleiden, werk overnemen, en van extra taken en studie ontzien. Zoals ik al eerder schreef, moeten leerkrachten heel goed naar het kind luisteren, observeren hoe het kind leert en geen methodeboer moet worden. Nogmaals is de Inspectie er haast in getraind hoe het onderwijs nog gestrester te maken door regelmatig te veel van buitenaf op te leggen.

justus
29-10-06, 22:41
Ronald, (even zonder geciteer, het wordt anders zoveel).
Wetenschap is empirisch aantoonbaar, religie niet, daarom is het een geloof en geen wetenschap. Katholiek rekenen is niet anders dan islamitisch rekenen of gereformeerd rekenen, 1+1 blijft gewoon 2 onder Maria, God en Allah. Onderscheid op religieus terrein is dus zinloos.
Onderwijs is geen zaak van de ouders maar van de overheid, zie de Grondwet.

Je hebt kennelijk iets met Montessori onderwijs, het lijkt op Dalton dus daar kan ik mij in vinden. Neemt niet weg dat bepaalde zaken domweg moeten worden geleerd om verder te kunnen komen met bijvoorbeeld andere talen, verdomd belangrijk want er zijn niet meer dan 30 miljoen mensen die het nederdietse dialect spreken. Communicatie is de basis van vooruitgang dus is het absoluut noodzakelijk dat er meerdere talen kunnen worden gesproken en gelezen/-schreven.
De omstandigheid dat jij beginnende leraren wenst te verdedigen zie ik als sympathiek, doch absoluut irrelevant. Kinderen zijn geen stageplekken of proefkonijnen.

Dus kortweg: het onderwijs in Nederland is aan een grondige herziening toe.

ronald
30-10-06, 00:47
Geplaatst door justus
Ronald, (even zonder geciteer, het wordt anders zoveel).
Wetenschap is empirisch aantoonbaar, religie niet, daarom is het een geloof en geen wetenschap. Katholiek rekenen is niet anders dan islamitisch rekenen of gereformeerd rekenen, 1+1 blijft gewoon 2 onder Maria, God en Allah. Onderscheid op religieus terrein is dus zinloos.
Onderwijs is geen zaak van de ouders maar van de overheid, zie de Grondwet.

Je hebt kennelijk iets met Montessori onderwijs, het lijkt op Dalton dus daar kan ik mij in vinden. Neemt niet weg dat bepaalde zaken domweg moeten worden geleerd om verder te kunnen komen met bijvoorbeeld andere talen, verdomd belangrijk want er zijn niet meer dan 30 miljoen mensen die het nederdietse dialect spreken. Communicatie is de basis van vooruitgang dus is het absoluut noodzakelijk dat er meerdere talen kunnen worden gesproken en gelezen/-schreven.
De omstandigheid dat jij beginnende leraren wenst te verdedigen zie ik als sympathiek, doch absoluut irrelevant. Kinderen zijn geen stageplekken of proefkonijnen.

Dus kortweg: het onderwijs in Nederland is aan een grondige herziening toe.

Ik praat niet over "religie" in het algemeen maar over die van mijzelf. Ik geloof in de Gd van Abraham Isaac en Jacov. Mijn voorouders zijn uit slavernij van Egypte bevrijd en op de berg Sinai stond het gehele volk, 600.000 volwassen mannen, met vrouwen en jongeren erbij zo'n 3 miljoen mensen. Gd heeft zich voor de ogen van mijn voorouders geopenbaard en gesproken. Het gehele volk was er getuige. Hoe meer kan een visuele- en auditieve observatie als wetenschappelijke getuige dienen? Gd is werkelijk en mijn geloof en levenswijze is er een afkomstig van Gd. Ik lees, leer en voer dezelfde Tora uit. Of je dit gelooft of niet doet er niets aan toe om mijn Tora wetenschappelijk te benaderen. Voor jou is onderscheid tussen religies onzin. In wezen is dat ook zo. Een ieder moet wel de keuze worden vrijgelaten dat voor hem te mogen bepalen. Gelijkwaardig maar niet gelijk en daar is ook niets mis mee.

Maria Motessori heeft een heel duidelijk reken- en taallijn uitgewerkt. Ik vind dat uniek en goed in elkaar zitten. Bij alles rekening houdend met de gevoelige periode van het kind voor bepaalde intellectuele vaardigheden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er veel aandacht op het grammaticaonderwijs wordt gelegd omdat het kind van zo'n 7 jaar het heerlijk vindt te ordenen en daar ook behoefte aan heeft. De taal wordt ook daaraan onderhevig gemaakt. Dat zegt nog niets over de taalvaardigheid van kinderen.
Het Cito stelt toetsen samen die gebaseerd zijn op vragen en eisen vanuit het Voortgezet Onderwijs. Er wordt een niveau bepaald waar het VO denkt ermee te kunnen werken om kinderen op een bepaald niveau te laten beginnen. Basisscholen hebben enigszins de neiging die normeringen te stak aan te houden. Zo gaat veel van het "vrije onderwijs" zal ik maar zeggen van het rooster af. Scholen moeten geen scorewerkplaatsen worden, er moet onderwijs gegeven worden en geleerd en daarbij moet het kind voldoende vrijheid krijgen om zijn interesses te kunnen uitdiepen. Daar moeten scholen ook voor waken.

Ik verdedig beginnende leraren niet uit medelijden maar vanuit ervaringen die ik in de praktijk op doe. Goede begeleiding is zeer vereist want net als in het bedrijfsleven kun je niet verder handelen met onwetendheid en moedeloosheid. Omdat elk kind uniek is en op zijn unieke wijze leert is er altijd wel een situatie van "proef" aanwezig. Directie, interne begeleiders, collega's, ouders, de inspectie en niet te vergeten de kinderen zelf zijn constant aanwezig om alles kritisch in de gaten te houden.

Als men in Nederland hard genoeg roept dat het onderwijs maar niet deugt dan wordt de minister wel erg nerveus en gaat allerlei "plannetjes" bedenken. Juist dan worden kinderen en scholen proefkonijnen. Beter is dan maar in de school te gaan roepen.