PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamisme



gh.wille
29-10-06, 01:46
Vandaag een stukje gelezen over de Marokkaanse schrijver

Fouad Laroui .

Hierbij het stukje :
Over het Islamisme - een persoonlijke weerlegging
Fouad Laroui
Auteurs
Fouad Laroui
Publicaties

Over het islamisme
Nieuws
Marketing-tool: Islam
'Islamisme', een woord dat nog niet lang tot onze woordenschat behoort en
een wereld van angst en duisternis oproepen. Maar wat weten we van het islamisme? Wat betekent het? Is het geloof of is het godsdienst? Laroui combineert zijn persoonlijke visie op de Islam, de godsdienst en het geloof, met de feiten en ontmaskert zo veel van de clichees en taboes die ons leven zijn gaan berheersen. Waarom zou vliegeren verboden zijn? Waar komt het verhaal van de 70 maagden die in de hemel op de zelfmoordenaars wachten vandaan?

Laroui legt de vinger op wat volgens hem het grootste probleem van de 21e eeuw is: de vermenging van een sacrale en een rationele benadering van religie, de vermenging van godsdienst en geloof, een vermenging die tot de waanzin van zelfmoordacties kan leiden.
Het boek verschijnt gelijktijdig in het Nederlands en in het Frans

BRON :boekbeschrijving

Wie is het met hem eens of oneens ?

Olive Yao
30-10-06, 01:23
Geplaatst door gh.wille
Laroui legt de vinger op wat volgens hem het grootste probleem van de 21e eeuw is: de vermenging van een sacrale en een rationele benadering van religie, de vermenging van godsdienst en geloof
Godsdienst ís geloof, en wel geloof van eigen aard.
Dat geloof als "rationeel" te beschouwen leidt allicht tot moeilijkheden, maar zulk godsdienstig "absolutisme" is beslist geen typisch probleem van de 21e eeuw, zou ik zeggen.

Dolle Fatima
30-10-06, 09:09
Ik heb dit boek nog niet gelezen. Maar persoonlijk kan ik me goed vinden in de analyses van Karen Armstrong op dit gebied.

gh.wille
30-10-06, 15:47
Geplaatst door Olive Yao
Godsdienst ís geloof, en wel geloof van eigen aard.
Dat geloof als "rationeel" te beschouwen leidt allicht tot moeilijkheden, maar zulk godsdienstig "absolutisme" is beslist geen typisch probleem van de 21e eeuw, zou ik zeggen.

Dat ontkent de schrijver volgens mij niet , hij noemt het wel een van de grootste problemen.
Maar ook ik heb het boek niet gelezen, het ging mij er om hoe de mensen er over denken en dan met name het onderwerp .

:)

dr SiliconValley
02-11-06, 00:56
eens, het islamisme is (met name sinds de iraanse revolutie van 1979) het grootste gevaar voor de beschaafde samenleving en dient bij de wortels gepakt te worden (islamitische regime van iran)

_h4T3D_sE7eN
02-11-06, 14:23
Dus als ik het goed begrijp, wordt Laroui's definitie van de term 'islamisme' aangenomen alszijnde objectief ? Of is het nu gewoon nog steeds Laroui's mening ?

Hoe wordt absolutisme van seculiere, joodse of christelijke kring eigenlijk genoemd ? Gewoon absolutisme, misschien ? Of iets anders ... ? Als het gewoon absolutisme is, waar wordt dan het onderscheid gemaakt met islamisme ?

dicksr
02-11-06, 15:19
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dus als ik het goed begrijp, wordt Laroui's definitie van de term 'islamisme' aangenomen alszijnde objectief ? Of is het nu gewoon nog steeds Laroui's mening ?

Hoe wordt absolutisme van seculiere, joodse of christelijke kring eigenlijk genoemd ? Gewoon absolutisme, misschien ? Of iets anders ... ? Als het gewoon absolutisme is, waar wordt dan het onderscheid gemaakt met islamisme ?

Laroui's definitie is precies wat het zegt, zijn definitie die hij vervolgens onderbouwt. (Ik ken het boek nog niet, alleen een interview en wat boekbesprekingen). In die zin is de definitie subjectief, geobjectiveerd door argumenten.

Van Dale: Secularisatie: (historisch)het proces waardoor de voornaamste sectoren van het maatschappelijk leven onttrokken werden aan de kerk en het geloof. (thans) het proces waardoor het geloof betrokken wordt op het leven in de maatschappij en de godsdienst beschouwd wordt als een op de heilige schrift geinspireerd maatschappelijk en politiek geengageerd zijn....

In deze twee beschrijvingen opgesloten zit eigenlijk een stukje antwoord. Door de historische beschrijving te geven naast de hedendaagse zegt van Dale eigenlijk dat het proces van secularisatie in onze samenleving een voldongen (voltooid proces) feit is. In de hedendaagse beschrijving gaat het om een levensbeschouwelijk egagement met de samenleving.

Secularisatie is in die zin dus geen absolutisme, maar een vastgesteld feit. Geen geloof, maar een product van de rede.

Islamisme is een vorm van gepolitiseerd geloven. Een soort religieus imperialisme.