PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland wijst 5 maanden oude baby uit



Marsipulami
30-10-06, 01:09
Nederland wijst 5 maanden oude baby uit

De vijf maanden oude baby Faraja in het Nederlandse Geldrop dreigt te worden gescheiden van haar Nederlandse vader en Tanzaniaanse moeder.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) weigert haar een verblijfsvergunning te geven: ze moet ‘op eigen kracht’ het land verlaten, anders wordt ze ‘verwijderd’. Geert Cornelissen (43) en zijn vrouw Mwansiti Juma Kupara (26) kregen het bericht donderdag.

“Ik dacht dat ik gek werd. Ze kunnen haar toch niet van me afnemen? Ze is nog zo klein,” zegt de Tanzaniaanse moeder. Het probleem begon toen Faraja, geheel gewenst, op 25 mei ter wereld kwam.Als Geert Cornelissen aangifte gaat doen op het gemeentehuis van Geldrop, krijgt hij te horen dat zijn baby geen Nederlandse is.Dit komt doordat hij niet met Kupara getrouwd is en zijn vrouw - die wel een verblijfsvergunning heeft - nog niet de Nederlandse nationaliteit bezit. “Ik had de baby al voor de geboorte moeten erkennen,” aldus Geert. “Maar wie denkt daar nou aan?”

Het stel is daarna alsnog getrouwd. Cornelissen heeft zijn dochtertje erkend en een verblijfsvergunning voor haar aangevraagd. Maar die aanvraag is nu afgewezen.De IND heeft een brief gestuurd dat ze binnen 28 dagen het land moet verlaten, anders wordt ze het land uit gezet.

De reden: Faraja heeft geen Tanzaniaans paspoort. De ouders hebben drie maanden de tijd gehad om dit te regelen en nu die termijn is verstreken moet de baby het land uit.

Geert Cornelissen:“We hebben dat paspoort vier maanden terug aangevraagd bij de Tanzaniaanse ambassade in Brussel. Maar dat schoot niet op. Afgelopen zaterdag moesten we nog terug naar Brussel omdat ze de vingerafdrukken van Faraja nodig hadden.”

Het koppel gaat nu tegen het besluit van de IND in beroep. Die was gisteren niet bereikbaar commentaar. Volgens Peter Ploeger van het Vreemdelingen Informatiepunt in Eindhoven worden veel gezinnen met dergelijke problemen geconfronteerd doordat ze niet van de erkenningsregel af wisten.

“Die regel is in 2003 ingevoerd omdat er een paar schijnerkenningen waren geweest. Maar bijna niemand wist dat.”

tukkersterror
30-10-06, 10:16
Het grootste onzin verhaal die ik gehoord heb.

Als het kind is geboren op Nederlands grondgebied, heeft de gemeente de plicht om het kind te registreren, alleen komt erin te staan dat het kind onwettig is.
Verder kan de vader als hij het kind voor die tijd niet heeft erkend, éénvoudig met een briefje naar de rechtbank het kind nog erkennen.

Zoals erstaat heeft de moeder een verblijfsvergunning en dus het recht om in nederland te zijn en valt zij onder het nederlandse recht.

Ieder beetje advocaat maakt hier korte wetten mee.


Vermoedelijk zijn de ouders lui en wensen zij niet te voldoen of mee te werken aan deze eenvoudige regels.
Maar zelfs dan word het kind gewoon een geregistratie al zal dit gebeuren na een boete.

Cherry Bo
30-10-06, 10:18
Was een misverstand.

Baby mag blijven. (http://www.nu.nl/news/866015/10/Misverstand_over_uitzetten_baby_%28video%29.html)