PDA

Bekijk Volledige Versie : AH stopt verkoop vlees onverdoofd geslachte dieren



Joesoef
30-10-06, 18:20
AH stopt verkoop vlees onverdoofd geslachte dieren
ZAANDAM - Albert Heijn stopt aanstaande vrijdag de verkoop van vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren. Het op die manier verkregen halal-vlees wordt vooral door moslims gekocht. Albert Heijn zal vlees van verdoofd geslachte dieren als halal blijven verkopen. Het voldoet volgens Albert Heijn aan de halal-norm. Dat hebben certificerende instellingen en leveranciers van de supermarktketen het bedrijf verzekerd.


De marktleider maakte de koerswijziging maandag bekend. Albert Heijn introduceerde het halal-vlees twee weken geleden in zijn schappen. Vorige week ontstond ophef over het onverdoofd slachten nadat het televisieprogramma Radar daar aandacht aan had besteed. Hierna ontving Albert Heijn duizenden protesten.

Ritueel geslachte runderen en schapen worden onverdoofd geslacht. Bij Albert Heijn werden kippen en kalkoenen op halal-wijze wel verdoofd geslacht. De Dierenbescherming zei maandag tevreden te zijn met de beslissing, omdat dit onnodig dierenleed voorkomt.

Het is de vraag of de islamitische klanten van Albert Heijn het vlees van vedoofd geslachte dieren als halal zullen accepteren. „We kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die daar anders over denken. Er zijn rekkelijken versus preciezen”, aldus een woordvoerder van de Dierenbescherming.

De Stichting Halal Voeding en Voedsel (HVV), die in Nederland toeziet op het keurmerk Halal Tayyib, kon maandag nog geen reactie geven op de actie van Albert Heijn. De Stichting Halal Service Benelux, die het keurmerk Halal Correct uitgeeft, was niet bereikbaar voor commentaar.



VERKLARING ALBERT HEIJN OVER HALAL-VLEES

Zaandam 30 oktober – Vandaag heeft Albert Heijn besloten dat zij vanaf vrijdag 3 november a.s. alleen nog bedwelmd geslacht halal-vlees verkoopt. Al sinds afgelopen vrijdag 27 oktober staakte de supermarkt de instroom van onbedwelmd geslacht halal-vlees naar de winkels. De Dierenbescherming heeft Albert Heijn laten weten tevreden te zijn met deze beslissing. “De Dierenbescherming is tegen onbedwelmd ritueel slachten omdat dit tot onnodig dierenleed leidt. We zijn blij dat Albert Heijn nu alle halal-vlees producten bedwelmd laat slachten”, aldus een woordvoerder.

Albert Heijn is altijd al voorstander geweest om voor het hele halal-assortiment op zoek te gaan naar een methode van bedwelming en slacht die recht doet aan de eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. De publieke commotie die is ontstaan rond dit onderwerp heeft de besluitvorming in een stroomversnelling gebracht. Leveranciers en certificerende instellingen waarmee Albert Heijn werkt hebben Albert Heijn verzekerd dat het bedwelmd geslachte halal-vlees voldoet aan de eisen die aan halal-vlees worden gesteld.

Joesoef
30-10-06, 18:22
Kost AH kennelijk toch teveel centjes. Hoeveel Islamfoben zouden er bij AH winkelen?

Leve het poldermodel :moe:

Julien
30-10-06, 18:28
Geplaatst door Joesoef
Kost AH kennelijk toch teveel centjes. Hoeveel Islamfoben zouden er bij AH winkelen?

Leve het poldermodel :moe:

´De Dierenbescherming heeft Albert Heijn laten weten tevreden te zijn met deze beslissing ´

Sinds wanneer is de Dierenbescherming islamofoob?

Joesoef
30-10-06, 18:36
Geplaatst door Julien
´De Dierenbescherming heeft Albert Heijn laten weten tevreden te zijn met deze beslissing ´

Sinds wanneer is de Dierenbescherming islamofoob?


De centjes van de klantjes, daar draait het om. Islamfobe klantjes. De dierenbescherming was geen parner in deze.

Julien
30-10-06, 18:49
Geplaatst door Joesoef
De centjes van de klantjes, daar draait het om. Islamfobe klantjes. De dierenbescherming was geen parner in deze.

maar de klantjes van halal vlees zijn toch moslims neem ik aan? ik heb nergens iets gehoord over een boycot van niet-moslims.. of vergis ik me?

Joesoef
30-10-06, 18:59
Geplaatst door Julien
maar de klantjes van halal vlees zijn toch moslims neem ik aan? ik heb nergens iets gehoord over een boycot van niet-moslims.. of vergis ik me?

Het hele rumour, de klanten die overwegen naar een andere slager te gaan voor de karbonaatjes. Die paar Moslims die bij AH vlees willen gaan kopen wegen niet op tegen de slechte naam die AH kan/ zal oplopen.

Als AH met deze introductie was gestart na de verkiezingen zou er niets aan de hand geweest zijn. Leve de partij voor dieren. AH dacht slim te zijn met de introductie zo vlak na de ramadan. Dus niet, hadden beter even gewacht.

Pixelshade
30-10-06, 20:16
gewoon die troep boycotten

Bar
30-10-06, 21:35
Geplaatst door Joesoef
De centjes van de klantjes, daar draait het om. Islamfobe klantjes. De dierenbescherming was geen parner in deze.

Ik zal nooit vlees kopen van onbedwelmde dieren. Dat jij er weer een islam versus anti-islam van maakt stemt (alweer) tot droefenis en diepe zuchten.

Max Stirner
30-10-06, 21:37
Geplaatst door Joesoef
Leveranciers en certificerende instellingen waarmee Albert Heijn werkt hebben Albert Heijn verzekerd dat het bedwelmd geslachte halal-vlees voldoet aan de eisen die aan halal-vlees worden gesteld. [/I]


Mooi toch ?

Joesoef
30-10-06, 21:41
Geplaatst door Bar
Ik zal nooit vlees kopen van onbedwelmde dieren. Dat jij er weer een islam versus anti-islam van maakt stemt (alweer) tot droefenis en diepe zuchten.

Ik maak ergens niks van. Zeg alleen dat AH kiest voor omzet.

Joesoef
30-10-06, 21:45
Geplaatst door Max Stirner
Mooi toch ?


Voor wie daar voor kiest ja. Het is alleen een verkapt 'wij gaan er langzaam mee stoppen'. Er zijn maar weinig Moslims die dat vlees nog zullen kopen. Alleen de juppenmoslims misschiem. In ieder geval zal de omzet zo zijn dat AH er op een gegeven moment voor kiest om het te stoppen. Je kan er nl niet rendabel voor inkopen en filialen zijn direct verantwoordelijk voor hun eigen omzet.
Einde oefening.

MizZzli
30-10-06, 21:50
Geplaatst door Bar
Ik zal nooit vlees kopen van onbedwelmde dieren. Dat jij er weer een islam versus anti-islam van maakt stemt (alweer) tot droefenis en diepe zuchten.

Lijden bedwelmde dieren dan minder?

Zijn er wetenschappelijke stukken waarin de twee methodieken vergeleken zijn met elkaar?

Ik vind het een zwaktebod van AH, maar zoals Joesoef al aangaf, de centen tellen mee.

En de Partij voor Dieren is een verkiezingsoffensief aan het houden.

Bar
30-10-06, 22:38
Geplaatst door MizZzli
Lijden bedwelmde dieren dan minder?

Zijn er wetenschappelijke stukken waarin de twee methodieken vergeleken zijn met elkaar?


Gaat het allemaal niet om.
In Nederland is wettelijk vastgelegd dat wij hier alleen bedwelmd slachten. Wie meent argumenten te hebben om dat te veranderen dient de lange weg via het parlement te bewandelen.

Max Stirner
30-10-06, 23:59
Geplaatst door Joesoef
Voor wie daar voor kiest ja. Het is alleen een verkapt 'wij gaan er langzaam mee stoppen'. Er zijn maar weinig Moslims die dat vlees nog zullen kopen. Alleen de juppenmoslims misschiem. In ieder geval zal de omzet zo zijn dat AH er op een gegeven moment voor kiest om het te stoppen. Je kan er nl niet rendabel voor inkopen en filialen zijn direct verantwoordelijk voor hun eigen omzet.
Einde oefening.


Tsja, das dan pech voor diegenen die daadwerkelijk geloven dat ze later door God verschrikkelijk gestraft worden voor het simpele feit dat ze vlees hebben gegeten van dieren die onder verdoving geslacht zijn.

Heel lullig voor ze, alsof die mensen nog niet genoeg problemen hebben...


Ik heb trouwens nog niemand zich horen afvragen of het AH-vlees wel Halal is in die zin dat de betreffende dieren een goed leven hebben gehad (dwz dat het niet afkomstig is uit de bio-industrie).

barfly
31-10-06, 00:12
Even alle aapjes op een stokje...
Ik heb nog steeds geen lamsgehakt gezien.

binloser
31-10-06, 05:34
AH heeft tenminste zijn redenen voor wel of niet; het al of niet willen eten van Halalvlees is niet gebaseerd op een goed reden - het is een overgeleverd gebod. Stel je voor dat we ons zouden moeten houden aan eeuwenoude geboden? dan kom je nooit verder. Dus wees wijs een schrap die regel gewoon.

Joesoef
31-10-06, 05:51
Geplaatst door Bar
Gaat het allemaal niet om.
In Nederland is wettelijk vastgelegd dat wij hier alleen bedwelmd slachten. Wie meent argumenten te hebben om dat te veranderen dient de lange weg via het parlement te bewandelen.

Je hebt niet opgelet, dat bedwelmen is dus niet verpicht. Omdat het zo moet in Nederland is een uitspraak die gaat in de richting van 'aanpassen of oprotten' Fortuiniaans.

Joesoef
31-10-06, 05:52
Geplaatst door binloser
AH heeft tenminste zijn redenen voor wel of niet; het al of niet willen eten van Halalvlees is niet gebaseerd op een goed reden - het is een overgeleverd gebod. Stel je voor dat we ons zouden moeten houden aan eeuwenoude geboden? dan kom je nooit verder. Dus wees wijs een schrap die regel gewoon.

Kopje koffie? Probeer het daarna nog eens.

sater
31-10-06, 05:54
Geplaatst door Joesoef
Je hebt niet opgelet, dat bedwelmen is dus niet verpicht. Omdat het zo moet in Nederland is een uitspraak die gaat in de richting van 'aanpassen of oprotten' Fortuiniaans.

Shariavlees

M@riska
31-10-06, 06:56
Geplaatst door Bar
Gaat het allemaal niet om.
In Nederland is wettelijk vastgelegd dat wij hier alleen bedwelmd slachten. Wie meent argumenten te hebben om dat te veranderen dient de lange weg via het parlement te bewandelen.


Dan moet jij eens kijken hoe de varkens geslacht worden. Die krijgen een stoomstoot en gaan dan een bad van 70 graden in. Vaak komen ze daar bij en ondergaan dan een heuze marteling.

Zag een keer hoe een koe geslacht werd. Met een pin in zijn keel en zo laten hangen tot hij dood was.

Allemnaal zeer diervriendelijk.

En dan zeiken ze over onze manier van slachten. :moe: