PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk: alle trouwambtenaren moeten homohuwelijken voltrekken



Marsipulami
02-11-06, 08:47
VVD: alle trouwambtenaren moeten homohuwelijken voltrekken

Hilversum (Van onze redactie) 1 november 2006 - Alle ambtenaren van de burgerlijke stand moeten voortaan verplicht worden homohuwelijken te voltrekken, zelfs als zij er gewetensbezwaren tegen hebben. Dat zegt minister Verdonk van Integratie in een interview met het homoblad Gay&Night.

Godsdienstvrijheid
Verdonk, nummer twee op de VVD-kiestlijst, vindt dat grondwetsartikel 1 (tegen discriminatie) boven de godsdienstvrijheid gesteld moet worden. “Dan zouden trouwambtenaren homohuwelijken niet meer kunnen weigeren. (..) In het huidige regeerakkoord is afgesproken dat ambtenaren mogen weigeren, mits er in dezelfde gemeente een collega is die het huwelijk wél sluit. (..) Als de VVD straks weer meeregeert, vind ik dat wij moeten afspreken dat ambtenaren ook op dit punt gewoon de wet uitvoeren."

ChristenUnie
Verdonk sluit niet uit dat de VVD na de verkiezingen met de ChristenUnie zal regeren. “Eigenlijk is de ChristenUnie het spiegelbeeld van de VVD. Ze zijn conservatief als het gaat om abortus, homohuwelijk en euthanasie. Ze stemmen met de PvdA mee als het gaat om sociaal beleid en zijn naïef links als het gaat om vreemdelingenzaken”, zegt Verdonk. “Als de VVD groot genoeg is (..) kunnen we prima zonder de ChristenUnie."

rikkie
02-11-06, 09:00
zeer terrecht!! Het zijn van een BABS (Bijzonder Ambtenaar Burgelijke Stand) is geen fulltime baan maar een baantje waar je zelf voor kan kiezen, en ik vind dat je daar niet voor moet willen kiezen als je niet achter de wetgeving staat die je daarbij gebruikt.

Wij kunnen nu trouwen, dan moet een BABS dat ook willen.

Marsipulami
02-11-06, 09:04
Geplaatst door rikkie
Het zijn van een BABS (Bijzonder Ambtenaar Burgelijke Stand) is geen fulltime baan maar een baantje waar je zelf voor kan kiezen, en ik vind dat je daar niet voor moet willen kiezen als je niet achter de wetgeving staat die je daarbij gebruikt.



90% van de huidige ambtenaren burgerlijke stand werden aangeworven toen het homohuwelijk wettelijk niet mogelijk was.

Witte78
02-11-06, 11:25
Het is ook van dezelfde achterlijkheid als bv het weigeren van een neger in een bus. "dr komt zo wel een andere bus aan, die neemt wel negers mee. Ik heb nu eenmaal gewetensbezwaren als ik negers vervoer"

rikkie
02-11-06, 11:45
Geplaatst door Witte78
Het is ook van dezelfde achterlijkheid als bv het weigeren van een neger in een bus. "dr komt zo wel een andere bus aan, die neemt wel negers mee. Ik heb nu eenmaal gewetensbezwaren als ik negers vervoer"

hear hear!!

observer
02-11-06, 12:06
Geplaatst door Marsipulami
90% van de huidige ambtenaren burgerlijke stand werden aangeworven toen het homohuwelijk wettelijk niet mogelijk was. moet niet uitmaken een ambtenaar moet zijn werk doen, als de wet iets toelaat moet de ambtenaar uitvoeren, zijn prive mening is daarbij niet van belang, die moet hij in zijn vrije tijd maar uitoefenen

stel je voor dat er een ambtenaar zou zijn die weigerd gelovigen te trouwen, dan zou de wereld te klein zijn

Marsipulami
02-11-06, 14:54
Geplaatst door observer
moet niet uitmaken een ambtenaar moet zijn werk doen, als de wet iets toelaat moet de ambtenaar uitvoeren, zijn prive mening is daarbij niet van belang, die moet hij in zijn vrije tijd maar uitoefenen


Hulde aan alle mensen die de moed hebben om hun persoonlijk geweten boven de wet te stellen.

dicksr
02-11-06, 15:17
Geplaatst door Marsipulami
Hulde aan alle mensen die de moed hebben om hun persoonlijk geweten boven de wet te stellen.

Vooral hulde wanneer zij daar dan ook de consequentie uit trekken en ontslag nemen uit de baan die hun geweten in de weg staat.

Het homohuwelijk is een democratisch tot stand gekomen regeling. Het is aan ambtenaren (dienaren van het volk) die regels loyaal uit te voeren.

Marsipulami
02-11-06, 15:30
Geplaatst door dicksr
Vooral hulde wanneer zij daar dan ook de consequentie uit trekken en ontslag nemen uit de baan die hun geweten in de weg staat.


Dat hoeft helemaal niet.


Het homohuwelijk is een democratisch tot stand gekomen regeling. Het is aan ambtenaren (dienaren van het volk) die regels loyaal uit te voeren.

Hitler heeft zijn machtspositie ook verworven op de vleugels van de democratie en toch zaten de ambtenaren die zijn beleid loyaal hebben uitgevoerd op het verkeerde spoor.

Juliette
02-11-06, 15:35
Van mij mag een ambtenaar weigeren zo'n huwelijk te voltrekken. Als er maar ruimte is zodat een andere ambtenaar met minder gewetensproblemen dat in zijn / haar plaats kan doen.

Een ambtenaar mag in dit geval wel een mening hebben wat mij betreft. Maar die mag dat huwelijk niet in de weg staan.

dicksr
02-11-06, 15:48
Geplaatst door Marsipulami
Dat hoeft helemaal niet.


Hitler heeft zijn machtspositie ook verworven op de vleugels van de democratie en toch zaten de ambtenaren die zijn beleid loyaal hebben uitgevoerd op het verkeerde spoor.

Met alleen maar zeggen "Dat hoeft niet" ben je er natuurlijk niet. Principieel en consequent prima. Anders is het gewoon werkweigering.

Ik vind het boeiend om te zien dat op een valide argument Hitler uit de kast wordt gehaald bij gebrek aan argumentatie. Met die redenatie hoeven wij ons onder verwijzing naar Hitler aan geen enkel democratisch tot stand gekomen besluit te houden.

Daarbij komt dat het enige inzet verdient om even de historische feiten van Hitler's 'democratische' zegetocht te onderzoeken, voor deze op deze wijze in de strijd te brengen.

dicksr
02-11-06, 15:50
Geplaatst door Juliette
Van mij mag een ambtenaar weigeren zo'n huwelijk te voltrekken. Als er maar ruimte is zodat een andere ambtenaar met minder gewetensproblemen dat in zijn / haar plaats kan doen.

Een ambtenaar mag in dit geval wel een mening hebben wat mij betreft. Maar die mag dat huwelijk niet in de weg staan.

Vanzelfsprekend mag een ambtenaar er een eigen mening op na houden, daar gaat de discussie niet over. Het gaat erover of hij op basis van gewetensbezwaren werk mag weigeren.

Mijn stelling is dat dat mag. Maar dan ook ontslag nemen.

Marsipulami
02-11-06, 16:52
Geplaatst door dicksr
Met alleen maar zeggen "Dat hoeft niet" ben je er natuurlijk niet. Principieel en consequent prima. Anders is het gewoon werkweigering.

Het is beter dat ambtenaren op post blijven en burgerlijk ongehoorzaam zijn aan de wet als hun geweten dat vraagt. Zoiets vraagt meer moed dan ontslag nemen.


Ik vind het boeiend om te zien dat op een valide argument Hitler uit de kast wordt gehaald bij gebrek aan argumentatie. Met die redenatie hoeven wij ons onder verwijzing naar Hitler aan geen enkel democratisch tot stand gekomen besluit te houden.

Ja, ik weet dat het tegenwoordig not done is om naar Hitler te verwijzen. Sommige mensen worden daar zenuwachtig van en geraken geïrriteerd. Democratie is geen garantie dat een wet een goede wet is. Omdat de helft + één iets denkt is dat geen garantie voor waarheid. Eeuwenlang dacht 99.99 % van de mensen dat de zon rond de aarde draaide. De zot die het omgekeerde beweerde bleek na eeuwen dan toch gelijk te hebben.


Daarbij komt dat het enige inzet verdient om even de historische feiten van Hitler's 'democratische' zegetocht te onderzoeken, voor deze op deze wijze in de strijd te brengen.

Hitler is aan de macht gekomen op de vleugels van de democratie. Eén keer aan de macht heeft hij met wat constitutionele ingrepen (staatsgreep) zijn macht geconsolideerd.

Witte78
02-11-06, 16:58
Geplaatst door Marsipulami
Hulde aan alle mensen die de moed hebben om hun persoonlijk geweten boven de wet te stellen.

Ik zou het pas hulde vinden als deze persoon inziet hoe bekrompen zijn gedachtegangen zijn, en de moed heeft zich daar van te ontdoen.

Marsipulami
02-11-06, 17:06
Geplaatst door Witte78
Ik zou het pas hulde vinden als deze persoon inziet hoe bekrompen zijn gedachtegangen zijn, en de moed heeft zich daar van te ontdoen.


Wie in Nederland voorstander is van homohuwelijken geeft alleen maar blijk van een kuddediermentaliteit. Het pathologische aan de NL cultuur is de ziekelijke angst van NL'ers om als behoudend of bekrompen bestempeld te worden.

dicksr
02-11-06, 17:13
Geplaatst door Marsipulami

Ja, ik weet dat het tegenwoordig not done is om naar Hitler te verwijzen. Sommige mensen worden daar zenuwachtig van en geraken geïrriteerd. Democratie is geen garantie dat een wet een goede wet is. Omdat de helft + één iets denkt is dat geen garantie voor waarheid. Eeuwenlang dacht 99.99 % van de mensen dat de zon rond de aarde draaide. De zot die het omgekeerde beweerde bleek na eeuwen dan toch gelijk te hebben.


Ik word niet zenuwachtig van Hitler, het is in deze dicussie gewoon geen argument. En het verwarren van onwetendheid en wetenschap met democratie draagt ook al niet bij aan de argumenten van deze discussie.

Het democratische systeem is vast niet perfect. Het is wel de orde volgens welke onze samenleving in elkaar is gestoken. Nogmaals dus: als ambtenaar dien je je loyaal op te stellen t.o.v. de democratische tot stand gekomen regelgeving. Kun je dat niet i.v.m. je geweten, dan moet je uit het ambtenarenapparaat stappen en de binnen diezelfde democratische orde je gelijk zien te halen via de politiek. Blijf je meeeten uit de staatsruif, dan ben je loyaliteit verschuldigd in het uitvoeren van je werk. De vrijheid zit in je gedachten en de mogelijkheid om ontslag te nemen.

Marsipulami
02-11-06, 17:23
Geplaatst door dicksr
Nogmaals dus: als ambtenaar dien je je loyaal op te stellen t.o.v. de democratische tot stand gekomen regelgeving. Kun je dat niet i.v.m. je geweten, dan moet je uit het ambtenarenapparaat stappen.

Grote mensen zoals MK Gandhi, Nelson Mandela, Malcolm X, Oscar Romero, enz. pleegden geen vaandelvlucht door ontslag te nemen of in een hoekje te kruipen. Ze zochten de wetsovertreding op om zichtbaar te maken dat ze het niet eens waren met gangbare wetten.

Max Stirner
02-11-06, 17:24
Geplaatst door Marsipulami
hun persoonlijk geweten


Hun ziekelijke, door het geloof in sprookjes ingegeven, drang om zich te bemoeien met het prive-leven van anderen.

rikkie
02-11-06, 17:46
Geplaatst door Juliette
Van mij mag een ambtenaar weigeren zo'n huwelijk te voltrekken. Als er maar ruimte is zodat een andere ambtenaar met minder gewetensproblemen dat in zijn / haar plaats kan doen.

Een ambtenaar mag in dit geval wel een mening hebben wat mij betreft. Maar die mag dat huwelijk niet in de weg staan.


Als ik bij de Sociale Dienst werk en ik ben principieel tegen het verstrekken van uitkeringen aan hen die een hoofddoek dragen, en vind dat mijn collega's dat dan maar moeten doen, is dat dan ook akkoord?

Witte78
02-11-06, 18:00
Geplaatst door rikkie
Als ik bij de Sociale Dienst werk en ik ben principieel tegen het verstrekken van uitkeringen aan hen die een hoofddoek dragen, en vind dat mijn collega's dat dan maar moeten doen, is dat dan ook akkoord?

Sterker nog, hulde dat je er voor uit durft te komen. Veel beter dan als een kuddedier achter de massa aan te lopen.

rikkie
02-11-06, 18:16
Geplaatst door Witte78
Sterker nog, hulde dat je er voor uit durft te komen. Veel beter dan als een kuddedier achter de massa aan te lopen.

ik denk dat mijn carriere bij de soos erg kort zou zijn :)

Juliette
02-11-06, 19:42
Geplaatst door Marsipulami
Wie in Nederland voorstander is van homohuwelijken geeft alleen maar blijk van een kuddediermentaliteit. Het pathologische aan de NL cultuur is de ziekelijke angst van NL'ers om als behoudend of bekrompen bestempeld te worden.

Nonsens. De tegenstanders geven blijk van een kuddediermentaliteit.

Worden hun huwelijken minder waard omdat homo's ook mogen trouwen. Of wat bedoel je exact? If not, dan is het toch hun zaak niet?

Voor één keer dat bestuurders het lef hebben tegen de meerderheid van de bevolking in te gaan is het ook weer niet goed.

Juliette
02-11-06, 19:45
Geplaatst door rikkie
Als ik bij de Sociale Dienst werk en ik ben principieel tegen het verstrekken van uitkeringen aan hen die een hoofddoek dragen, en vind dat mijn collega's dat dan maar moeten doen, is dat dan ook akkoord?

Als de mensen die recht hebben op een uitkering die ook krijgen maakt het me niet uit welke ambtenaar daarvoor zorgt.

Al gaat deze hele discussie natuurlijk enkel over de professionele houding van ambtenaren.

rikkie
03-11-06, 05:06
Geplaatst door Juliette
Als de mensen die recht hebben op een uitkering die ook krijgen maakt het me niet uit welke ambtenaar daarvoor zorgt.

Mij maakt dat wel uit, ik vind dat mijn belasting geld niet moet gaan naar ambtenaren die minimaler inzetbaar zijn.



Geplaatst door Juliette
Al gaat deze hele discussie natuurlijk enkel over de professionele houding van ambtenaren.

Inderdaad!