PDA

Bekijk Volledige Versie : Dominee steekt zichzelf in brand om verspreiding van islam te beletten



Marsipulami
04-11-06, 16:40
Zelfverbranding wegens islam


geplaatst: donderdag, 2 november 2006, 18.02 uur

Omdat hij zich zorgen maakte over de verspreiding van de islam heeft een evangelische geestelijke zich in Erfurt verbrand. De 73-jarige Roland Weisselberg uit Windischholzhausen stierf woensdag in een speciale kliniek in Halle/Saale aan de verwondingen die hij bij de zelfverbranding opgelopen had. In een afscheidsbrief had hij als motivatie voor de zelfverbranding de zorg over de verspreiding van de islam genoemd en de houding van de Evangelische Kerk daar tegenover. Tijdens een mis overgoot Weisselberg zich op het terrein van het Augustijnenklooster in Erfurt met benzine en stak zichzelf in brand. Volgens ooggetuigen riep hij daarbij “Jezus en Oskar”, daarmee waarschijnlijk zinspelend op de evangelische geestelijke Oskar Brüsewitz die zich dertig jaar geleden verbrandde uit protest tegen de DDR-regering. (KNA)

Cherry Bo
04-11-06, 17:20
Wat een hysterische aktie op z'n oude dag.

(De topictitel dekt niet echt de lading.)

Marsipulami
04-11-06, 17:31
Zelfdoding in kerk uit angst islam

Kerkredactie

ERFURT - In de Duitse stad Erfurt heeft een 73-jarige dominee zichzelf afgelopen dinsdag tijdens een kerkdienst overgoten met benzine en zichzelf aangestoken uit angst voor de islam. In een afscheidsbrief aan zijn vrouw schrijft de emeritus predikant Roland A. dat hij zich al jaren zorgen maakt om de ontwikkeling van de islam.

Dat meldt het weekblad Elsevier.

Kerkgangers hebben nog geprobeerd de vlammen te blussen, maar konden niet voorkomen dat de predikant met ernstige brandwonden moest worden opgenomen in het ziekenhuis van Halle. Daar is hij aan zijn verwondingen overleden.

Voordat de lutherse dominee zichzelf in brand stak, zou hij hebben geroepen: „Voor Jezus en Oskar!” In 1976 stak de dominee Oskar Brüsewitz zich in brand uit protest tegen het repressieve DDR-regime.

De zelfverbranding gebeurde op hervormingsdag op een historische plaats, het augustijnenklooster in Erfurt. Ook de kerkhervormer Maarten Luther bracht enige tijd in dit klooster door.

De emeritus predikant vroeg in zijn preken van de afgelopen jaren regelmatig aandacht voor de in zijn ogen zorgelijke ontwikkeling van de islam. Uit de afscheidsbrief aan zijn vrouw blijkt dat de angst voor uitbreiding van de islam een motief voor de zelfdoding kan zijn geweest.

De politie van de Duitse deelstaat Thüringen meldt dat er „persoonlijke beweegredenen” voor de zelfdoding waren.

© Reformatorisch Dagblad

Wortel
04-11-06, 19:28
Arme man. Hij had eens echt met een echte moslim moeten gaan praten.

observer
04-11-06, 20:22
Geplaatst door Wortel
Arme man. Hij had eens echt met een echte moslim moeten gaan praten. of hem in de fik steken dat had gezien zijn gedachtengang slimmer geweest

nu 1 christen minder

leuk voor kerkgangers als je voorganger een gestoorde blijkt te zijn

Wortel
04-11-06, 20:33
leuk voor kerkgangers als je voorganger een gestoorde blijkt te zijn

Daar hebben andere gangers dan kerkgangers ook nog wel eens mee te kampen.

Cherry Bo
04-11-06, 21:51
Geplaatst door Wortel
Daar hebben andere gangers dan kerkgangers ook nog wel eens mee te kampen.

"Wij" vinden die vent gek.

Dat zou je omgekeerd niet zien, die zou tot op het bot verdedigd worden.

gh.wille
05-11-06, 01:06
Geplaatst door Cherry Bo
"Wij" vinden die vent gek.

Dat zou je omgekeerd niet zien, die zou tot op het bot verdedigd worden.

:boogjes:

Maarten
05-11-06, 22:55
Geplaatst door Marruecos
Waarom heeft de kerk deze persoon die duidelijk aan een psychische stoornis leidt niet geholpen? Kennelijk hebben ze het te druk met het zich vergrijpen aan kleine jongetjes.

Ja ja ja ja ja.. en alle Imams willen eigenlijk ook alle koufar uitmoorden...

Waarschijnlijk heeft de man een soort visioen of beeld gehad, waarbij de verstandige genuanceerdheid van het christendom, dat sowieso al in de vergetelheid dreigt te raken door de commercie, plaats maakte voor de domme hysterie van Islam. Zo moet hij dat ongeveer gezien hebben.
En met de secularisatie, en de opkomst van allerlei relatieve barbarij in Duitsland, heeft hij misschien zijn levenswerk teloor zien gaan..

Beeeeetje begrip Marruecos.. Straks gaan anderen weer zeuren, dat die fantastische gelovigen bij Hamas die suicide-bombers niet weten tegen te houden..
Hebben we straks weer een vak vol, dat eindigt met dat sardientjes eigenlijk niet in blik thuis horen..

rikkie
06-11-06, 05:19
Geplaatst door Marruecos
Waarom heeft de kerk deze persoon die duidelijk aan een psychische stoornis leidt niet geholpen? Kennelijk hebben ze het te druk met het zich vergrijpen aan kleine jongetjes. Zeer ernstig.

ach, jezelf in de fik steken is minder schadelijk voor de omgeving dan jezelf laten ontploffen in een trein.

Wortel
06-11-06, 05:34
Beeeeetje begrip Marruecos.. Straks gaan anderen weer zeuren, dat die fantastische gelovigen bij Hamas die suicide-bombers niet weten tegen te houden..

Inderdaad. Dan blijft het pingpongen in het luchtledige. Je lijkt trouwens ook de verschillende bloedgroepen binnen de kerk niet echt te kennen, Marruecos.

observer
06-11-06, 09:34
Geplaatst door rikkie
ach, jezelf in de fik steken is minder schadelijk voor de omgeving dan jezelf laten ontploffen in een trein. als alle gelovigen die denken beter te zijn dan de rest van de wereld zich in de fik zouden steken dan zou de wereld (buiten de milieugevolgen ) er stuk beter vanaf zijn

Marsipulami
06-11-06, 09:56
Geplaatst door Wortel
Je lijkt trouwens ook de verschillende bloedgroepen binnen de kerk niet echt te kennen, Marruecos.

Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw religieuze bloedgroep niet betrokken is bij dergelijke feiten. Zal ik effe voor je googelen ?

rikkie
06-11-06, 10:49
Geplaatst door observer
als alle gelovigen die denken beter te zijn dan de rest van de wereld zich in de fik zouden steken dan zou de wereld (buiten de milieugevolgen ) er stuk beter vanaf zijn

alle problemen zouden zijn opgelost!! :D

de overbevolking,
het voedselgebrek,
de opwarming van de aarde vanwege uitstoot,
het tekort aan fossiele brandstoffen,

kunnen we geen grote promo ter zelfverbranding gaan doen :)

Wortel
06-11-06, 11:01
Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw religieuze bloedgroep niet betrokken is bij dergelijke feiten. Zal ik effe voor je googelen ?

Marreucos heeft het over 'de kerk'. Je zou blij moeten zijn dat ik de nuance aanbreng dat Protestanten niet automatisch bij 'de kerk' horen. Dat hoor ik je zelf namelijk ook zo vaak zeggen.
Googelen hoeft niet. Ik heb zelf ook zo'n functie.

observer
06-11-06, 13:49
Geplaatst door rikkie
alle problemen zouden zijn opgelost!! :D

de overbevolking,
het voedselgebrek,
de opwarming van de aarde vanwege uitstoot,
het tekort aan fossiele brandstoffen,

kunnen we geen grote promo ter zelfverbranding gaan doen :) de opwarming mischien niet mensen branden slecht (veel water he) dus schoon zeker niet

op lange termijn wel natuurlijk

Maarten
06-11-06, 17:04
Geplaatst door Marruecos
Waar moet ik begrip voor hebben? Ik heb begrip voor het feit dat er gekke mensen rondlopen met waanideeen. Ik heb er geen begrip voor dat weer de zoveelste malloot de Islam demoniseert. In optima forma.

Dat hamas-verhaal gaat niet op. Die zijn hard bezig hun land terug te krijgen. Heeft ook verder niets met religie te maken. Behalve dan dat het gebruikt wordt om hun politieke doel te realiseren. Kwalijke zaak, maar tis de makkelijkste weg om mensen voor je zaak te werven. Zeker als de landjepikkers Israeli's zijn.

Dat Hamas-verhaal gaat inderdaad niet op (don't tell me..), maar die optiek van jou ook niet.
Het is te makkelijk om nergens naar te kijken, enkel omdat er weer iemand Islam demoniseert.
Iedereen heeft gewoon zijn redenen, en verklaringen zoals Idioterie zijn vaak te mager en weinig realistisch.
Inleven in Hamas levert zonder meer resultaten op. Maar dat kan met deze man net zo goed.

Ik las een keer een stukje: De Ratten komen! Dat ging over moslims, en hoe de fijnzinnige Europese cultuur overspoeld dreigde te worden door de komst van de barbaarse muzelmannen, die niks anders doen dan vreten en rotzooi trappen, omdat het onbeschaving is.

Dit is de optiek van mensen, die absoluut niets van moslims weten. Die maken optelsommen van alles wat ze zien. En met moslims aan de onderkant van de samenleving is dat geen wonder, want die onderkant vertoont altijd veel onbeschaving, of de mensen erin het nou zijn of niet. Daar komen integratieproblemen bij, of gewoon taalstoornissen. En verhalen over hoe dingen in Moslimlanden zoal gaan. En wat horrorverhalen uit de praktijk van Islam, enz.
Die mensen zijn niet zozeer bezig met demoniseren, maar vooral met zich rot schrikken.
En bij menging van culturen krijg je altijd problemen rond aanpassing en samenwerking, om maar te zwijgen van methoden van conflictoplossing. Het wordt daarom als bedreigend ervaren. En dat geldt zeker voor de grote steden, die in 30 jaar tijd overspoeld werden.

Dit is een optiek die bestaat, en waar volkomen logisch van is, dat die ontstaat. Het heeft helemaal geen zin om dat te ontkennen, of om het af te doen in de oneliner:
Het deugt niet, en ik heb er geen boodschap aan.
Dat mag wel, maar het is geen realisme.
Ik leef me in in Hamas. Ik leef me in in moslims. En ik zou totaal niet weten waarom ik daarmee zou ophouden bij een christen, die vermoedelijk in die schrik-fase zit.

Kijk uit hoor.. Grinnik.. nog even en ik ga vergelijken met het soort joden, dat enkel naar joodse belangen wenst te kijken, en alles wat er van buiten komt dat kritisch is, snel in een makkelijk hanteerbaar vakje gaat duwen..

Maarten
06-11-06, 17:09
Ik stel voor, dat we weer kieuwen gaan ontwikkelen.
Zie zeeen zijn toch bijna leeggevist nou, dus daar is ruimte zat.
7/10 van de aarde is water, en in die troggen kun je flatgebouwen van 7 KM neerzetten.
Dat bespaart een boel afgefik..

Marsipulami
06-11-06, 18:47
Geplaatst door Maarten
Ik stel voor, dat we weer kieuwen gaan ontwikkelen.


Ik denk dat die dominee die zichzelf in brand stak toch nog altijd een heel stuk normaler was dan jij. ;) :D