PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie vooral probleem voor autochtonen



Orakel
05-11-06, 19:13
Integratie vooral probleem voor autochtonen

Door onze redacteur Dick van Eijk
Rotterdam, 4 nov. Integratie is vooral een probleem voor autochtonen Nederlanders. Bij Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen staat integratie niet hoog op de lijst van onderwerpen waarover men zich de meeste zorgen maakt.

Bij autochtonen staat integratie in de top-vier, net achter kosten van levensonderhoud, gezondheidszorg en criminaliteit. Allochtonen maken zich, meer dan autochtonen, zorgen over materiële kwesties. Kosten van levensonderhoud worden, net als bij autochtonen, het meest genoemd, maar bij allochtonen met een veel grotere afstand tot andere onderwerpen. Daarna volgen de kloof tussen arm en rijk, en sociale zekerheid. Dan pas komt gezondheidszorg. Onder Turken en Marokkanen wordt ook werkloosheid zeer veel genoemd. Surinamers en Antillianen noemen werkloosheid nauwelijks vaker dan autochtonen.

In hun beeld van de ‘ideale samenleving’ blijken allochtonen nauwelijks te verschillen van autochtonen. Allemaal willen ze een samenleving die meer is gebaseerd op solidariteit, bescheidenheid en kwaliteit van leven. Wel zijn er opmerkelijke verschillen in de perceptie van de huidige samenleving. Allochtonen ervaren de huidige samenleving als minder individualistisch, minder brutaal en minder gericht op materiaal succes dan autochtonen.

In hun politieke voorkeur zijn allochtonen net zulke zwevende kiezers als autochtonen. Ongeveer de helft gaat stemmen op dezelfde partij als in 2003, een kwart overweegt een andere partij en een kwart weet het nog helemaal niet. Met name allochtone CDA-stemmers zijn veel minder trouw aan deze partij dan autochtonen. Van de allochtonen die in 2003 op het CDA hebben gestemd, zegt 29 procent dat nu weer te gaan doen. Onder autochtonen is dit 52 procent.

NRC, 4 november 2006

Orakel
05-11-06, 19:26
oeps, dubbelpost.
Dan maar een goedmakertje:

‘Wie zijn wij om allochtonen in te burgeren met verhaaltjes over hoe fijn het wel niet was vóórdat zij kwamen? Wat voor normen en waarden denken we hen op te kunnen leggen? Er is geen enkele historische grond voor een typering van de Nederlandse ziel en van een nationale identiteit is al helemaal geen sprake. Het valt best mee met dat integratieproces. Decennia heeft het immers geduurd om van Brabanders enigszins notabele Nederlanders te maken. Dit land verkeert gewoon in een angstpsychose!’

In het kader van de boekenweek had Studium Generale dit keer de historicus Maarten van Rossem naar de Hanzestad verscheept. Hij sprak op Saxion Hogeschool in Deventer over de identiteit van ons vaderland, of beter gezegd: over het ontbreken ervan. Dat de andere gastspreker, de voorzitter van de Vereniging van Geschiedenisleraren, een pleidooi hield voor vrijer en meer geschiedenisonderwijs, weerhield hem er niet van zijn geliefde ambt te reduceren tot “een tamelijke nutteloze bezigheid als postzegels verzamelen”.

‘Nationale angstpsychose’

Volgens Van Rossem lijdt Nederland aan een nationale angstpsychose, aangewakkerd door de ‘Kale Verlosser’. “Fortuyn toonde ons de puinhopen van acht jaar paars en de debiliteit van het zittend gezag. Na de door hem veroorzaakte politieke eruptie en zijn tragische dood, werden we vertegenwoordigd door een uit het gekkenhuis ontsnapte Kamerfractie. Momenteel toert er zelfs een licht ontspoorde minister met een bus door Nederland om het gekozen burgemeesterschap aan de man te brengen. Want ja, het volk denkt nu dat politici met oorwarmers onder een kaasstolp verstopt zitten. D66 heeft voor het gemak ook maar een nieuw districtenstelsel ontworpen, ik vermoed op basis van het spel Risk”, aldus van Rossem.

‘Allochtonen van nu zijn rooms-katholieken van jaren vijftig’
Van Rossem heeft de maatschappelijke ontwikkelingen van de afgelopen jaren met lede ogen aangezien. “Die onvrede over de politiek was er altijd al, dat heeft weinig te maken met luisteren naar de kiezers.” De beroepsrelativist ergert zich dood aan de hetze die ontstond na de moord op Theo van Gogh. Het migratievraagstuk wordt in zijn optiek onterecht gekoppeld aan het Islamitisch terrorisme. “De aanslag was meer een kwestie van een gestoorde geest”, beweert de historicus. “In de media wordt keer op keer genoemd dat er één miljoen moslims onder ons zijn. Worden die gezamenlijk aangestuurd of zo? Krijgen ze op een gegeven moment van hoger hand een teken het kromzwaard uit de kast te halen, aan te scherpen om vervolgens ons allen de strot door te snijden? Is dat een waarschijnlijk scenario?”

Volgens Van Rossem zijn de allochtonen van nu de rooms-katholieken van de jaren vijftig. “De gereformeerden kregen destijds opeens een ongekende voortplantingsdrift, zodat verhinderd kon worden dat de rooms-katholieken de meerderheid zouden vormen. Ja, want dan waren de rapen gaar. Als zij de macht zouden grijpen waren processies door de straten aan de orde van dag. De paus zou hier de dienst uit maken.”


'Nederland heeft geen typische volksaard’

De professor kan niet begrijpen waarom Nederland zich zo druk maakt om de integratie van minderheden. “Het heeft decennia geduurd voordat we van de Brabanders enigszins notabele Nederlanders hebben gemaakt. Zo bezien doen die allochtonen van nu het best goed!” Over de inburgeringscursus van minister Verdonk is hij al helemaal niet te spreken. “Wat verlangen we van die mensen, het overnemen van onze identiteit? Onze normen en waarden?” Volgens Van Rossem heeft Nederland helemaal geen typische volksaard. “Is het waarschijnlijk dat in een vrij complexe samenleving, in de loop van ongeveer 500 jaar, de normen en waarden ongeveer het zelfde zijn gebleven? Denkt u eens aan hoe onze normen en waarden waren in 1953. Als ik in 1953 had gezegd wat ik in de afgelopen twintig minuten had gezegd, dan was er al een Deventer agent gekomen die mij had ingesloten. Ik kan geen terrein noemen waarop onze normen en waarden in de afgelopen halve eeuw niet essentieel zijn veranderd.”

‘Bruikbaar verleden’

De inburgeringscursus van Verdonk is volgens Van Rossem alleen samengesteld uit zogenaamd ‘bruikbaar verleden’, waarin we de allochtonen vertellen hoe fijn het wel niet was vóórdat zij kwamen. “Hoe hard we gewerkt hebben, hoe dapper we de wereldzeeën hebben bevaren. Als klap op de vuurpijl peperen we ze de Joods-christelijke traditie in en doceren we ze over de instituties van Thorbecke.” Tot Van Rossems overmaat van ramp propageert de VVD de liberale waarden. “Van Aartsen, wat is het nou? 1e bootsmaat, hopman?”, stuurman is de VVD-fractievoorzitter in ieder geval niet, dat staat voor de professor als een paal boven water.

‘Welkom in onze gezellige Hanzestad’

Ook Deventer moet er aan geloven. “Kom ik hier vanmiddag binnenrijden, zie ik op een bord ‘Welkom in onze gezellige Hanzestad’ Dan denk ik, hoezo Hanzestad? Ook misbruik van het verleden eigenlijk, he?! Bestaan die Hanzen nog of zo? Is dat iets wat mij ontgaan is? Meert er nog wel eens zo’n schip aan hier, en dat jullie dan op de kade staan, van hé daar: onze vrienden uit Lubeck!”

‘Postzegels verzamelen’

Hoe laagdunkend Van Rossem ook over Nederland denkt, de lachers wist hij wel op zijn hand te krijgen. Zijn zwartgallig relaas overschaduwde het pleidooi van de andere genodigde spreker: De voorzitter van de Vereniging van Geschiedenisleraren, Peter Wester, wees op het belang van vrije invulling van geschiedenisles in het basis- en middelbaar onderwijs. Van Rossem: “Geschiedenis leren is een tamelijk nutteloze en irrationale bezigheid, te vergelijken met postzegels verzamelen. Toch is het wel handig als je wat weet over het verleden van je overbuurman, bijvoorbeeld waarom hij de klootzak is geworden die hij nu is. Dan kun je nog enige sympathie voor ‘m opbrengen, voordat je ‘m op z’n bek rost.”

http://www.politiek-digitaal.nl/nieuwedemocratie/maarten_van_rossem_boekenweek_nederland_angstpsych ose

Maarten
06-11-06, 04:31
Geplaatst door Orakel
Van Rossem: “Geschiedenis leren is een tamelijk nutteloze en irrationale bezigheid, te vergelijken met postzegels verzamelen. Toch is het wel handig als je wat weet over het verleden van je overbuurman, bijvoorbeeld waarom hij de klootzak is geworden die hij nu is. Dan kun je nog enige sympathie voor ‘m opbrengen, voordat je ‘m op z’n bek rost.”

Goed...

Nederland gaat dus eigenlijk nergens over.
Dat wisten we al, maar dat wordt nu ook door de wetenschap ondersteund.
Nu nóg witter! De gelukzaligheid van de huisvrouw kan gewoon niet op.

Ne Nederlandse normen en waarden, dat is gewoon alles wat je zoal op de lagere- en middelbare school aangereikt krijgt.
Verder eigenlijk niks. Kijk je verder, dan kom je eigenlijk alleen maar diversiteit tegen.

Van Rossum is het gelul duidelijk beu. Wie niet?
Autochtonen vinden integratie belangrijk, maar willen er niet meer over bezig zijn, zo bleek al eerder.
Maar waar zou het eigenlijk over gegaan zijn, als het ergens over gegaan zou zijn?
Dat weet niemand. Het gaat hier namelijk over niets.
Nederland, dat is niet naar je werk willen, en dus de boel een beetje belazeren, en daar tevreden over zijn.
Nederland, dat zijn verjaardagfeesten, en dan praten over wanneer er nieuwe banden op je auto moeten.
Nederland, dat is je identiteit ontlenen aan de 80-jarige oorlog. En je buurman snappen, als die iets met oranje doet.
Of je identificeren met een zojuist geimporteerde neger, wanneer die zijn eerste doelpunt scoort, en daardoor al half geintegreerd is.
Nederland is wat de rest niet is, zoals Belgie of Duitsland. Of de Finnen.
Nederlander zijn, dat is accepteren, dat de een of andere patjakker uit het Gooi met zijn smoel het gezicht van jouw cultuur is.
Correct de vuilnisbak op de stoep zetten.
De postzegel recht plakken.

Mijn geloof begon geloof ik te tanen, toen bleek dat de Spar niet het leuke winkeltje om de hoek was, maar een winkelketen tot in Italie..
Voorheen was Sinterklaas al allesbehalve Nederlands gebleken. Sowieso uit Spanje, maar toen het ook nog Izmir of zo werd...
Zuster Klivia wel, maar uitgerekend die hebben ze weer uitgeveegd..
Het onverwoestbare Limburgse volkslied bleek een slechte muzikale vertaling uit iets Duits.
Het antwoord moet toch ergens gezocht worden bij Swiebertje, Pipo de Clown, Snip&Snap e.a.
Allemaal terug te vinden bij Verdonk's inburgeringscursus?

Cherry Bo
06-11-06, 07:54
Kortom, weg met ons. :wohaa:





:moe:

Joesoef
06-11-06, 08:25
Geplaatst door Cherry Bo
Kortom, weg met ons. :wohaa:





:moe:


Kan jij mij een citaat geven van waaruit jij die conclusie hebt getrokken?

Cherry Bo
06-11-06, 09:27
Geplaatst door Joesoef
Kan jij mij een citaat geven van waaruit jij die conclusie hebt getrokken?

Dat vind ík pas een echt nadeel aan sommige Nederlanders, vooral in de 70-tiger, 80-tiger jaren erg populair, dat het is bijna vies is, fout en not done, om trots te zijn op Nederland.
Proef ik hier nu ook weer.
Nederland naar beneden trappen, weg met ons, onze sneue non-cultuur stelt niks voor eigenlijk, vergeleken bij al die andere fantastische wel-culturen.
Zogenaamd heel 'modern' toen, maar in weze niet meer dan een uit de hand gelopen vervolg op het Calvinistische 'u zult bescheiden wezen'.
Hoe nuchterder, hoe bescheidener, hoe beter.
Voilà, toch nog iets om trots op te zijn dus.

Ook dat 'kijk-mij-nuchter-en-bescheiden-en-dus beter-zijn' zie ik hier terug.
Dat is ook een manier om trots te zijn op jezelf.
De oud-Hollandse manier.

De groepsmanier van cultuurtrots, tegenover de individuele manier.

Joesoef
06-11-06, 10:03
Geplaatst door Cherry Bo
Dat vind ík pas een echt nadeel aan sommige Nederlanders, vooral in de 70-tiger, 80-tiger jaren erg populair, dat het is bijna vies is, fout en not done, om trots te zijn op Nederland.
Proef ik hier nu ook weer.
Nederland naar beneden trappen, weg met ons, onze sneue non-cultuur stelt niks voor eigenlijk, vergeleken bij al die andere fantastische wel-culturen.
Zogenaamd heel 'modern' toen, maar in weze niet meer dan een uit de hand gelopen vervolg op het Calvinistische 'u zult bescheiden wezen'.
Hoe nuchterder, hoe bescheidener, hoe beter.
Voilà, toch nog iets om trots op te zijn dus.

Ook dat 'kijk-mij-nuchter-en-bescheiden-en-dus beter-zijn' zie ik hier terug.
Dat is ook een manier om trots te zijn op jezelf.
De oud-Hollandse manier.

De groepsmanier van cultuurtrots, tegenover de individuele manier.



Het is dus meer een gevoel als ik het goed begrijp.


Zelf heb ik bij Nederland ook niet echt een trots gevoel oid.

Cherry Bo
06-11-06, 10:17
Geplaatst door Joesoef
Het is dus meer een gevoel als ik het goed begrijp.


Zelf heb ik bij Nederland ook niet echt een trots gevoel oid.

Nee, maar zoiets wordt 'ons' ook niet met de paplepel ingegoten.

Integendeel.
Onze volkscultuur is (of 'was', het is erger geweest) nou juist afgeven op alles wat 'eigen' is.
En: "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg."
Eigenliefde of trots wordt (werd) uitgelegd als chauvinisme en nationalisme, hele vieze woorden.

In Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal etc. worden (volks) zangers/zangeressen die in de eigen taal zingen op handen gedragen.
Dat zijn nationale helden.
In Duitsland de schlagerzangers.

Hier in Nederland is de tendens: "Frans Bauer?.....Bhoewhahahahahaha, wat een foute man."

Zo zijn 'wij'. (Gelukkig is het al minder erg dan in de 70-tiger, 80-tiger jaren.)

Soldim
06-11-06, 10:34
Geplaatst door Cherry Bo
Kortom, weg met ons. :wohaa:



Je mag wel blijven hoor.





Als je je maar stilhoudt :D

Cherry Bo
06-11-06, 11:29
Geplaatst door The_Reporter
Als dat waar is, waar zou zo'n houding dan vandaan komen denk je?

Als Nederlanders op hun voorhoofd wijzen en elkaar stom en gek noemen, zien ze dat als een opinie, en niet als een belediging.

En een opinie hebben is voor Nederlanders altijd beter dan er geen hebben of nóg erger, iets vinden wat 'de massa' vindt.

Onder andere, er zal vast meer zijn.

Ik denk ook dat het oude 'schuld en boete' complex meespeelt.
Zelfhaat is daar de moderne variant van.

En wat denk jij?

H.P.Pas
06-11-06, 12:06
Geplaatst door Orakel
In hun beeld van de ‘ideale samenleving’ blijken allochtonen nauwelijks te verschillen van autochtonen. Allemaal willen ze een samenleving die meer is gebaseerd op solidariteit, bescheidenheid en kwaliteit van leven. Wel zijn er opmerkelijke verschillen in de perceptie van de huidige samenleving. Allochtonen ervaren de huidige samenleving als minder individualistisch, minder brutaal en minder gericht op materiaal succes dan autochtonen.



:rolleyes: Geen centje pijn dus. Waar ligt het probleem ?

Orakel
06-11-06, 19:53
Geplaatst door Maarten
Goed...

Nederland gaat dus eigenlijk nergens over.


Ach wellus. Klier.
Punt is alleen dat je het aan de juiste moet vragen en dat is dus niet aan Teun Kreun uit Stampersgat, en ook niet aan Verdonk of Wilders.
Die komen dan subiet een aantal folkloristische theses op je deur spijkeren en roepen krijgshaftig en verbeten dat behalve Sinterklaas ook het fierlejeppen, het koekhappen en het ringsteken bij/met de buuf onvervreemdbare waarden zijn, die de tand des tijds overleefd hebben en daarom uit de klauwen van de kromzwaardacrobaten gehouden zullen worden.

Nederland is altijd gidsland geweest, een land waarin je vrijelijk kon zijn of worden wie je wilde. Een land waarin je kon zeggen: "mensen nemen mij maar zoals ik ben", hoe leeg, abject of verwrongen dat ook mocht zijn.
Habeus Corpus, Habeus Intellectualis en Hebeus Debilis at the same time en daarbij had iedereen ook nog eens recht op zijn eigen gebreken en onvolkomenheden.
Hell, ast moest kon je je met je mede-gemankeerden zelfs verenigen en waren er voldoende nuttige idioten voorhanden die een gironummer voor je openden en een belangenvereniging voor je opzetten.

"Wil jij de wereld verbeteren door je pik in een boomschors te hangen? Heel goed kerel, doen! Je kunt het!"

Alleen door het Calimero-complex hadden we constant het idee dat Amrika het land van de onbegrense mogelijkheden was, terwijl we er zelf met ons anarchistisch gat bovenop zaten.

En juist die vrijheid, die openheid en die welhaast onvoorwaardelijke acceptatie, zijn we de laatste jaren aan het opgeven.
Gezien de afbraak van de privacy is Nedeland 1 groot Echelon-project geworden, de ID-plicht, de uitholling van het procesrecht, de onderlinge verharding, het uitkleden van de verzorgingsstaat, maar bovenal: het elkaar de morele maat nemen. Te pas en te onpas.
De oude veldwahtersmentaliteit uit de jaren 50 hangt weer als een verstikkende deken over het land.

Oorzaak: wie een te laag zelfbeeld heeft, spiegelt of bepaalt zich aan de hand van de ander.

Maarten
06-11-06, 22:00
Vooral de opwaardering van het ringsteken bij/met de buuf, doet weer een behoefte aan een dijkdoorbraak bij Verdonk vermoeden. Maar zoiets mag weer niet. Zowel de behoefte als het vermoeden niet.

Dat is een beetje het probleem. Om die oneindige vrijheid, en die onmetelijke tolerantie te garanderen, moet er ineens weer verschrikkelijk veel, en mag er heel veel absoluut niet meer.
Kortom: het kost wat, maar dan heb je ook niks.

Eigenlijk wil iedereen rust en orde en veiligheid en babbelen, en tegelijk alle vrijheid en avontuur..
Maar hoe organiseer je zoiets in een sardineblikje?
Iedereen wordt weer geharingkaakt en be-krakeeld, en uiteindelijk zijn we allemaal de garnaal..
Dat scheelt zeker ruimte. Maar we moeten allemaal kromliggen, en daar is iedereen dan weer tegen.
En sinds die anchovis uit het zuiden erbij kwam, kloppen de kwartetspellen gewoon niet meer.

Eigenlijk gaat het nooit goed in het leven, totdat er iets slechter gaat, waaruit dan blijkt dat het voorheen wél goed ging, wat je dan blijkbaar weer gemist hebt. En dat moet dan weer iemand schuld zijn.
Dit mycelium van Nederlands denken verbind mij ondergronds met de Drentse boer.

eh... wach effe..

Cherry Bo
06-11-06, 22:07
Geplaatst door Orakel
Ach wellus. Klier.
Punt is alleen dat je het aan de juiste moet vragen en dat is dus niet aan Teun Kreun uit Stampersgat, en ook niet aan Verdonk of Wilders.
Die komen dan subiet een aantal folkloristische theses op je deur spijkeren en roepen krijgshaftig en verbeten dat behalve Sinterklaas ook het fierlejeppen, het koekhappen en het ringsteken bij/met de buuf onvervreemdbare waarden zijn, die de tand des tijds overleefd hebben en daarom uit de klauwen van de kromzwaardacrobaten gehouden zullen worden.

Nederland is altijd gidsland geweest, een land waarin je vrijelijk kon zijn of worden wie je wilde. Een land waarin je kon zeggen: "mensen nemen mij maar zoals ik ben", hoe leeg, abject of verwrongen dat ook mocht zijn.
Habeus Corpus, Habeus Intellectualis en Hebeus Debilis at the same time en daarbij had iedereen ook nog eens recht op zijn eigen gebreken en onvolkomenheden.
Hell, ast moest kon je je met je mede-gemankeerden zelfs verenigen en waren er voldoende nuttige idioten voorhanden die een gironummer voor je openden en een belangenvereniging voor je opzetten.

"Wil jij de wereld verbeteren door je pik in een boomschors te hangen? Heel goed kerel, doen! Je kunt het!"

Alleen door het Calimero-complex hadden we constant het idee dat Amrika het land van de onbegrense mogelijkheden was, terwijl we er zelf met ons anarchistisch gat bovenop zaten.

En juist die vrijheid, die openheid en die welhaast onvoorwaardelijke acceptatie, zijn we de laatste jaren aan het opgeven.
Gezien de afbraak van de privacy is Nedeland 1 groot Echelon-project geworden, de ID-plicht, de uitholling van het procesrecht, de onderlinge verharding, het uitkleden van de verzorgingsstaat, maar bovenal: het elkaar de morele maat nemen. Te pas en te onpas.
De oude veldwahtersmentaliteit uit de jaren 50 hangt weer als een verstikkende deken over het land.

Oorzaak: wie een te laag zelfbeeld heeft, spiegelt of bepaalt zich aan de hand van de ander.

:duim:

Qaiys
06-11-06, 22:08
maandag 06 november 2006

Autochtonen meest thuis in autochtone buurt

RIJSWIJK - Autochtone Nederlanders voelen zich het minst thuis in een buurt met meer dan 50 procent niet-westerse allochtonen. Voor niet-westerse allochtonen geldt hetzelfde.

Zij voelen zich evenwel het meest thuis in een gemengde buurt, terwijl autochtonen zich juist in een (bijna) volledig autochtone buurt het prettigst voelen. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Volgens het CBS is het aantal buurten waar meer dan de helft van de mensen van niet-westers allochtone afkomst is, tussen 1999 en 2004 bijna verdubbeld. Het gaat echter nog altijd om minder dan 1 procent van het totale aantal buurten. Veruit de meeste buurten (zeven op de tien) tellen minder dan 5 procent allochtonen, terwijl 29 procent als een gemengde buurt te boek staat.

Thuis voelen
De tevredenheid over de bevolkingssamenstelling in de buurt houdt gelijke tred met de mate waarin mensen zich thuis voelen in hun buurt. Ook hier geldt dat autochtonen het meest tevreden zijn in autochtone en niet-westerse allochtonen in gemengde buurten. In het algemeen hebben autochtonen meer contact met buren en andere buurtbewoners dan allochtonen, ongeacht de bevolkingssamenstelling.

De cijfers zijn afkomstig uit de Veiligheidsmonitor Rijk, een onderzoek van het CBS in opdracht van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie. Bijna 21.000 respondenten vanaf 15 jaar zijn ervoor ondervraagd in de eerste drie maanden van dit jaar. De vragen gingen over onveiligheidsgevoelens, buurtproblemen, slachtofferschap, criminaliteit en de rol van de politie.

http://www.ad.nl/binnenland/article777811.ece