PDA

Bekijk Volledige Versie : Tahar Ben Jalloun: 'Literatuur dient tot niets'.



Astor
08-11-06, 14:53
Edit: suspected copyright infringement

Repentance
08-11-06, 15:12
Edit: suspected copyright infringement

Astor
08-11-06, 15:17
Edit: suspected copyright infringement

Kal-El B.V
08-11-06, 15:27
Misschien is het gewoon een domme vraag ?

Repentance
08-11-06, 15:47
Geplaatst door Astor
Misschien vindt hij z'n geloof een te persoonlijke zaak? Dat niks met z'n boeken te maken heeft?

Het kan zo zijn dat hij het een persoonlijke zaak vindt, maar het is niets voor niets een interview; daar worden persoonlijke zaken besproken. Verder heeft hij totaal geen moeite in het interview om andere persoonlijke zaken te bespreken, zoals dat hij in ballingschap leefde en nu in Marokko leeft.

Ik vond de manier hoe hij reageerde gewoon vreemd; alsof het iets is wat je niet hoort te vragen. Iemands religie bepaalt iemands visie en dat kan interessant zijn voor het lezerspubliek.

Hij zegt dat je zulke vragen gewoon niet hoort te stellen, en dat hij enkel verantwoording aan God is verschuldigd. Alsof de interviewer hem vroeg om verantwoording af te leggen. Nee beter nog, alsof hij vindt dat je je religie kenbaar maken een vorm van verantwoording afleggen is.

Laatst vroeg Catherine Keyl ook aan Brigit Maasland of ze in het lot geloofde en of ze religieus was. Nou, daar gaf Brigit ook normaal antwoord op. Wat ze overigens antwoordde weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Laat Tahar maar een voorbeeld aan Brigit nemen.

Repentance
08-11-06, 15:54
Geplaatst door Kal-El B.V
Misschien is het gewoon een domme vraag ?

Vragen naar iemands levensvisie is zeker niet dom. Soms leer je daarvan.

Ik zat gister in de trein en ik was een boek aan 't lezen. Een medepassagier vroeg mij toen wat ik aan 't lezen was en ik liet mijn boek zien. Het boek ging over hoe je op de beste manier vergeving kunt vragen aan God en hoe je terug dient te keren naar Hem.

Hij legde mij toen uit dat hij Joods-Christelijk was en dat pas wanneer zij wat offeren met bloed bij een tempel, worden vergeven door God. Alleen is het nu zo dat die tempel niet meer bestaat en dat Jezus daarom aan het kruis is gestorven voor de zondes van de mensheid. Dus nu hoeven ze niet meer te offeren bij een tempel, maar is het bloed van Jezus al genoeg.

Toen legde ik uit dat ik vergeving vraag aan God, zonder tussenpersonen, rituelen of allerlei bloederige toestanden en dat ik dit een betere manier vond.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het zeker niet dom is om iemand proberen te begrijpen door middel van het stellen van een vraag.

You should try it, it really works.

Kal-El B.V
08-11-06, 15:56
Of niet !!



Want dat kan ook nog, weet je wel, iemand vraagt je iets en de ander vindt dat hij dat antwoord voor zich kan houden, wat mag. Een interview geven betekent niet dat je automatisch het recht verspeelt om zaken in de prive sfeer te houden. Je vergelijking met Bridget slaat als een tang op een varken. Dat zij dat graag wil delen met de rest van de wereld wil delen moet ze helemaal zelf weten. Daaruit vloeit niet automatisch voort dat zij nu een voorbeeld voor de hele wereld is omdat ze dat wel doet.

Repentance
08-11-06, 16:12
Geplaatst door Kal-El B.V
Of niet !!



Want dat kan ook nog, weet je wel, iemand vraagt je iets en de ander vindt dat hij dat antwoord voor zich kan houden, wat mag. Een interview geven betekent niet dat je automatisch het recht verspeelt om zaken in de prive sfeer te houden. Je vergelijking met Bridget slaat als een tang op een varken. Dat zij dat graag wil delen met de rest van de wereld wil delen moet ze helemaal zelf weten. Daaruit vloeit niet automatisch voort dat zij nu een voorbeeld voor de hele wereld is omdat ze dat wel doet.

Hij reageerde te verdedigend, helemaal na dat betoog van hem over dat hij vrij is opgevoed en dat je al religieus bent, als je niet moordt en steelt en dat het dan niet hoeft te betekenen dat je bidt of naar de moskee gaat.

Mensen kijken nu eenmaal naar de Islam op een bepaalde manier en zeker in de literaire wereld. Ga me nu niet vertellen dat hij nog populair zal blijven, als hij in een interview gaat vertellen dat hij probeert om een vrome Moslim te zijn en zich zo goed als het kan aan de regels van de Islam probeert te houden.

En dat weet Tahar gewoon heel goed.

Kal-El B.V
08-11-06, 16:44
Precies dat weet hij heel goed en daarom geeft hij geen antwoord op de domme vraag.

Domme vragen bestaan niet, maar je kunt wel een stelling/vooroordeel/mening zo stellen, door er een vraagteken achter te zetten en in de vragende vorm te stellen, dat het lijkt alsof het een vraag is. Dat is een domme vraag.


Deze meneer wil het niet hebben over over zijn eigen geloofsovertuiging, maar gewoon over zijn boek en zijn bevindingen in het boek over dat onderwerp. Hij wil niet dat zijn eigen geloof als een soort voorwoord wordt gezien op het boek, dat zijn geloof een reden wordt om het boek wel of niet te lezen.

Je vraagt columnisten of journalisten ook niet of ze zelf lid zijn van een polititke partij als ze daar verslag over doen, je vraagt mensen als (arabist) Hnas Jansen ook niet of ze zelf moslim zijn als ze komen berichten over de arabische wereld. Ayaan Hirsi Ali wordt ook niet gevraagd of ze nou wel of niet moslim is.

Maar om de een of andere reden is het wel normaal om een arabier te vragen naar zijn geloofsovertuiging als die bericht over de moslimwereld en je ziet de vraag letterlijk branden op de tong van interviewers als het om iemand gaat die kritisch is op bepaalde moslimideeën. Want dan kan die in een bepaald hokje geplaatst worden.


Het is dus een domme vraag omdat het niet gaat om nieuwsgierigheid, als dat van een kind dat niet snapt waarom 2x2 vier is en graag wil weten waarom dat zo is. Het is een domme vraag omdat het geen vraag is, alleen maar woorden met erachteraan een vraagteken geplakt die dienen als een vehikel om deze beste man in een voorbedacht hokje te plaatsen.