PDA

Bekijk Volledige Versie : Beschermde zones voor Irakese christenen?



Marsipulami
09-11-06, 15:38
Beschermde zones voor Irakese christenen?


Geplaatst door Theo Borgermans op
do 9 nov '06 om 15:10u (Bron: AsiaNews)


KIRKUK (RKnieuws.net) - Mgr. Luis Sako, de Chaldeeuwse aartsbisschop van Kirkuk, roept op tot een bijeenkomst van alle politieke en religieuze leiders van de christelijke gemeenschap in Irak. Een van de aandachtspunten op deze bijeenkomst moet de situatie van de christenen in Irak zijn, in het bijzonder het voorstel voor het creëren van ‘veilige zones voor christenen in Irak’. Daarbij wordt gedacht aan de oprichting van een nieuwe administratieve zone in en rond Nineve.

De oproep van de Iraakse aartsbisschop komt tegen de achtergrond van de aanhoudende aanvallen tegen Iraakse christenen. Die hebben gezorgd voor een heuse exodus, waardoor er van de 1,2 miljoen christenen van voor de oorlog nu nog nauwelijks 600.000 overblijven. Momenteel is 40 procent van de Iraakse vluchtelingen christelijk, hoewel zij slechts 4 procent van de totale bevolking van Irak uitmaken.

Mgr. Luis Sako en andere christelijke leiders in Irak vrezen dat er van de christelijke aanwezigheid in Irak niets meer overblijft als er niet snel wordt ingegrepen. Vorige maand nog werden twee priesters vermoord en christelijke meisjes worden steeds vaker slachtoffer van verkrachting.

Veilige zone

Volgens sommigen is het scheppen van een veilige zone, die rechtstreeks van de centrale regering in Bagdad afhankelijk is, verre van ideaal. Maar gezien de huidige onveiligheid blijft het een van de laatste nog resterende opties om christenen meer veiligheid en controle over hun activiteit te geven.

Volgens Mgr. Luis Sako is er in alle geval nood een gemeenschappelijke visie over de toekomst van christenen in Irak. Men heeft ook nood aan een plan voor de uitbouw van de christelijke dorpen, waar er nu grote werkloosheid heerst en waar christenen vaak hoge lasten moeten betalen. “Dat project moet zich buigen over factoren als huisvesting, landbouw, onderwijs, universiteiten en culturele en sociale centra.” De bijeenkomst van de politieke en religieuze leiders van de christelijke gemeenschap moet ook leiden tot een document over de christenen in Irak en hun bijdrage tot de Arabische, Koerdische en islamitische cultuur. Maar het moet evenzeer de visie samenvatten over de actuele situatie van de christenen in Irak.

Baddha
09-11-06, 15:47
Hm, ik hoor graag voorbeelden waarbij segregatie wel tot iets moois heeft geleid, maar ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Volgens mij verplaats je er het probleem alleen maar mee.