PDA

Bekijk Volledige Versie : Verbod op hoofdoek door Royal Air Maroc zorgt voor onrust



azulay
09-11-06, 23:36
De PJD (ilamitische partij heeft hier over vragen gesteld in het parlement. Het verbod om te bidden is ook aan bod gekomen.

De betrokken minister heeft als volgt hierop geantwoord:

Hij vindt dat RAM het recht heeft om haar stewardessen te verplichten zich aan het uniform te houden. Volgens hem is dit gebruikelijk bij alle andere vliegmaatschapijen en bedrijven met een uniform.

DE stewardessen die een hoofdoek willen dragen krijgen een ander functie binnen het bedrijf.

Wat betreft het bidden, heeft RAM een gebedsruimte op haar kantoor. Alle gelovigen dienen daar te bidden en niet in hun kantoor. Dat is verboden door de maatschapij.

alarabiya.net

ronald
10-11-06, 00:36
De reden dat taxichauffeurs niet een veiligheidsriem hoeven te dragen, is omdat er een wurginggevaar van kwaadaardige passagiers bestaat en zij op z'n minst deze mogelijkheid niet willen bieden. Geldt dat niet voor een stewardess?
Niet dat ik excusses voor het besluit van RAM wil verzinnen want van mij mogen die meisjes. Om een religieuze uiting waar niemand last van heeft eruit de drammen voelt op zijn minst ontolerant aan. Iedereen weet toch dat Marokko een Islamitisch land is.

sidi bibi
10-11-06, 00:56
Geplaatst door ronald
De reden dat taxichauffeurs niet een veiligheidsriem hoeven te dragen, is omdat er een wurginggevaar van kwaadaardige passagiers bestaat en zij op z'n minst deze mogelijkheid niet willen bieden. Geldt dat niet voor een stewardess?
Niet dat ik excusses voor het besluit van RAM wil verzinnen want van mij mogen die meisjes. Om een religieuze uiting waar niemand last van heeft eruit de drammen voelt op zijn minst ontolerant aan. Iedereen weet toch dat Marokko een Islamitisch land is. Vlieg al 18 jaar geregeld met RAM en volgens mij was dat verbod voor bepaalde functies er altijd al, geld trouwens ook voor verschillende andere overheidsdiensten en ook voor enkele warenhuizen, oa Marjane. Ook enkele particuliere bedrijven vragen dat, begrijp niet welke onrust bedoelt wordt, er is hier niemand die er wakker van ligt.

ronald
10-11-06, 01:04
Geplaatst door sidi bibi
Vlieg al 18 jaar geregeld met RAM en volgens mij was dat verbod voor bepaalde functies er altijd al, geld trouwens ook voor verschillende andere overheidsdiensten en ook voor enkele warenhuizen, oa Marjane. Ook enkele particuliere bedrijven vragen dat, begrijp niet welke onrust bedoelt wordt, er is hier niemand die er wakker van ligt.


Dan snap ik niet het protest van die parlementsleden. Er zijn er ook die een hoofddoek dragen en die dan een ander werk krijgen in het bedrijf. Dat is toch de onrust? Waarom dan deze regel?

sidi bibi
10-11-06, 01:10
Geplaatst door ronald
Dan snap ik niet het protest van die parlementsleden. Er zijn er ook die een hoofddoek dragen en die dan een ander werk krijgen in het bedrijf. Dat is toch de onrust? Waarom dan deze regel?
Ik denk dat het een beetje aan het broeien is in die Islamitische partij, hebben misschien moeite met de democratisering en liberalisering, in die partij zijn ook wat schandaaltjes geweest, voor zover ik weet mag er een zijn functie niet meer uitvoeren. Elke verandering gaat met onrust gepaard hier en daar

ronald
10-11-06, 01:15
Geplaatst door sidi bibi
Ik denk dat het een beetje aan het broeien is in die Islamitische partij, hebben misschien moeite met de democratisering en liberalisering, in die partij zijn ook wat schandaaltjes geweest, voor zover ik weet mag er een zijn functie niet meer uitvoeren. Elke verandering gaat met onrust gepaard hier en daar


Niet dat ik die regel van RAM goedkeur, maar het lijkt mij ook wel logisch dat als een bedrijf eist dat je geen hoofddoekje draagt in een bepaalde functie je er ook niet gaat solliciteren.

sidi bibi
10-11-06, 01:23
Geplaatst door ronald
Niet dat ik die regel van RAM goedkeur, maar het lijkt mij ook wel logisch dat als een bedrijf eist dat je geen hoofddoekje draagt in een bepaalde functie je er ook niet gaat solliciteren.
We hebben net een discussie achter de rug over een lerares die tot inkeer kwam en ineens geen handen schudden wilde, zoiets kun je ook bij een stewardess voorstellen, het is niet verboden maar in die functie is geen plaals meer, waarom zou RAM die regel niet mogen hebben, die was er gewoon altijd al. En zoals ik al zei, er is niemand die erover valt, althans nooit iets gehoord.

chirpy
10-11-06, 20:51
Het zou te gek voor woorden zijn wanneer een bedrijf niet zijn eigen kledingregels zou mogen opstellen. Wat is dat voor een puberaal gedrag van de Moslima's om te eisen op religieuze gronden een hoofddoek te dragen? Zoek dan een baan waar dat wel toegestaan is, maar ga niet zitten zeiken om toch je zin te krijgen. Langzamerhand word ik onpasselijk van dat gedram. We moeten onze poot stijf houden en laat de doordrammers daar maar tegen aan trappen om hun gefrustreerde gedrag kwijt te raken.

chirpy
10-11-06, 20:55
Geplaatst door ronald
Niet dat ik die regel van RAM goedkeur, maar het lijkt mij ook wel logisch dat als een bedrijf eist dat je geen hoofddoekje draagt in een bepaalde functie je er ook niet gaat solliciteren.

Waarom mag een maatschappij niet zijn kledingregels stellen. Een orthodoxe jood in zijn pakje zie ik ook niet zo zitten als steward.

Ronald dit is geen reactie op bovenstaande, maar in de volkskrant van 4 november j.l. staat in de Kennisbijlage een artikel als vooraankondiging van het boek En de zee spleet ion tweeen van Marcel Hulspas. Het sluit aan op onze discussie op de historische waarde van de Tora.

sidi bibi
10-11-06, 21:46
Geplaatst door chirpy
Het zou te gek voor woorden zijn wanneer een bedrijf niet zijn eigen kledingregels zou mogen opstellen. Wat is dat voor een puberaal gedrag van de Moslima's om te eisen op religieuze gronden een hoofddoek te dragen? Zoek dan een baan waar dat wel toegestaan is, maar ga niet zitten zeiken om toch je zin te krijgen. Langzamerhand word ik onpasselijk van dat gedram. We moeten onze poot stijf houden en laat de doordrammers daar maar tegen aan trappen om hun gefrustreerde gedrag kwijt te raken.
Rustig blijven, d'r is gewoon niks aan de hand, het gaat hier over waarschijnlijk stewardessen en ander personeel bij RAM, die hebben er ook geen moeite mee, er zijn vragen gesteld door een Islamitische partij in Marokko, over gebedsruimte en het dragen van hoofddoekjes en de zaak speelt zich in Marokko af en niet in Nederland. Het dragen van wel of geen hoofddoekjes in hier niet zo'n halszaak, er wordt liberaal mee omgegaan. De werknemers van Royal Air Maroc hebben zo af en dan probleempjes met hun werkgever, gooien het werk er af en toe bij neer en kijken af en dan ook 's te diep in't glaasje. Gewoon heel menselijk en ze hebben nu waarschijnlijk die Islamitische partij voor hun karretje gespannen om wat interne probleempjes weg te werken.

Pariah
10-11-06, 23:01
Gewoon niet vliegen met die kutmaatschappij als het je niet zint...
Sowieso een kutservice en ook nog een veel te hoge prijs.

sidi bibi
11-11-06, 00:01
Geplaatst door Pariah
Gewoon niet vliegen met die kutmaatschappij als het je niet zint...
Sowieso een kutservice en ook nog een veel te hoge prijs.
RAM is een maatschappij die lijnvluchten heeft, ten opzichte van bv Iberia, Air France of Lufthansa zijn ze eigenlijk helemaal niet duur, ze zijn nauwelijks duurder dan een chartermaatschappij als Transavia, waar je weer wel als sardienes op elkaar gepakt zit en je etenswaar tegen best dure prijzen zelf moet betalen. Bij RAM mag je ook 10 kilootjes meer bagage meenemen en zeuren minder om wat overgewicht. Service is volgens mij heel normaal. Bij RAM zet alleen zowat niemand zijn telefoon uit, altijd chaos met plaatsen en heb al 2 keer meegemaakt dat velen al opstonden op het moment dat de wielen de grond raakten en het cabinepersoneel de orde niet wist te handhaven.

Wizdom
11-11-06, 14:14
Geplaatst door ronald
Niet dat ik die regel van RAM goedkeur, maar het lijkt mij ook wel logisch dat als een bedrijf eist dat je geen hoofddoekje draagt in een bepaalde functie je er ook niet gaat solliciteren.

Het vreemde er aan is dat een organisatie met Islamitische veronderstelde roots... Islamitische uitingsvormen gaat verbieden...

Op zijn minst gezegd is dat hypocriet...

azulay
11-11-06, 14:50
Trouwens dezelfde PJD heeft in het parlement ook geklaagd over de policy van RAM die de piloten verbiedt om te vasten tijdens Ramadan vanwege veiligheidsredenen.

sidi bibi
11-11-06, 15:43
Geplaatst door Wizdom
Het vreemde er aan is dat een organisatie met Islamitische veronderstelde roots... Islamitische uitingsvormen gaat verbieden...

Op zijn minst gezegd is dat hypocriet...
Waarom zou RAM Islamitische roots moeten hebben? Het is gewoon een zakelijke organisatie die men graag overeind wil houden en waarschijnlijk komen sommige Islamitische uitingsvormen de organisatie niet goed uit, kledij, gebedsruimtes, bv in een vliegtuig is voorstelbaar of veiligheid. Je zult ook in moeten passen in internationale radarsystemen en tijdafsspraken. Sja, en sommige toestellen zijn nu toevallig ingeroosterd om precies tijdens etenstijd aan het einde van de ramadandag op te stijgen. Tis maar welke keus je wilt maken. Ik zou zo ook niet kunnen zeggen of men bij Air France of KLM rekening houdt met eventuele Christelijke roots.

sidi bibi
11-11-06, 16:14
Geplaatst door BiL@L
Triest, maar ze zullen het wel weten als ze erop worden afgerekend door Allahu Ta'ala, als het niet in dit leven is dan wellicht in het volgende.
Wie wordt afgerekend, die mensen van de PJD of de beleidsmakers ven RAM, kan het even niet volgen

sidi bibi
11-11-06, 19:47
Geplaatst door BiL@L
Degene die verantwoordelijk zijn voor het verbieden van religieuze voorschriften.
Dat zijn dan de verantwoordelijken bij RAM.
1. Hoofddoekjes worden niet verboden bij RAM, wanneer je je niet kunt vinden om een bedrijfsuniform te dragen te dragen als bv stewardess dan solliciteer je gewoon niet, krijg je tussentijds bezwaar dan kun je in een andere functie overgeplaatst worden.
2. Het is bij RAM niet verboden om te bidden, er zijn gebedsruimten gecreeerd waar iedereen gebruik van kan maken. Overigens lijkt het me logisch dat voor piloten en grondpersoneel die vliegtuigen begeleiden bij opstijgen en landen de gebedstijden aangepast worden of dat ze die zelf aanpassen.
3. Het niet vasten tijdens de Ramadan voor piloten, eerlijk gezegt weet ik niet of dat waar is maar in een reactie hiervoor werd daarnaar verwezen. Ik zou ook niet weten of het vasten overdag het concentratievermogen beinvloed. Is het wel zo dan vind ik die maatregel niet overbodig, hoewel ik denk dat zo'n piloot die verantwoordelijkheid goed voor zichzelf kan nemen.
Het niet gewenst zijn van hoofddoekjes is in Marokko bij wel meer instellingen van toepassing, zelf heb ik het idee dat daar eigenlijk geen mens van wakker ligt, in Nederland is er meer kabaal over.

sidi bibi
11-11-06, 23:16
Geplaatst door BiL@L


Als het zo is dat er in Marokko weinig tot geen ophef over is dan heeft dat vooral te maken met het feit dat de betrokkenheid van de gemiddelde burger met beleidsmakers en leidinggevenden vrijwel nihil is. In Marokko bestaat er de situatie dat de baas het voor het zeggen heeft en dat zijn wil wet is, hierarchieen zijn er eerder regel dan uitzondering en de Islam is ook niet sterk vertegenwoordigd in de Franstalige Marokkaanse elite. Kijk voor de gein maar eens naar die nationale TV zenders en vergelijk dat met de werkelijkheid van de gemiddelde burger, dan zie je daar een groot gat. De generatie Marokkanen dat hier in NL is opgegroeid kijkt ws. met een veel openere blik naar wat er om zich heen gebeurd en het zijn van een minderheid versterkt de Islamitische identiteit en het bewustzijn daarvan.
Je hebt helemaal gelijk wat je schrijft in het laatste stukje. Met mijn opmerking over dat men er hier niet wakker van ligt bedoelde ik meer van wat ik hier in het straatbeeld zie mbt het hoofddoekje, ik zie hier vrouwen samen lopen waarvan de een in spijkerbroek en de ander geheel bedekt met kleding en nummer drie een spijkerbroek met hoofddoekje, het gaat zo harmonieus samen. En ook niemand die daar opmerkingen over maakt. Dat zie je ook in veel bedrijven, met gemengde klederdracht maar ook weer in een bedrijf als de Marjane waar een hoofddoek niet gewenst is, is de omgang onderling heel relaxed. Op mij komt dat heel prettig over, heel anders dan in Nederland met dat nimmer aflatende gezeik over die doekjes. Zelf vind ik dat een Marokkaan niet persé de Islamitische identiteit hoeft te hebben, een Marokkaan kan evengoed christen, jood of niet gelovig zijn.

chirpy
13-11-06, 16:28
Geplaatst door ronald
De reden dat taxichauffeurs niet een veiligheidsriem hoeven te dragen, is omdat er een wurginggevaar van kwaadaardige passagiers bestaat en zij op z'n minst deze mogelijkheid niet willen bieden. Geldt dat niet voor een stewardess?
Niet dat ik excusses voor het besluit van RAM wil verzinnen want van mij mogen die meisjes. Om een religieuze uiting waar niemand last van heeft eruit de drammen voelt op zijn minst ontolerant aan. Iedereen weet toch dat Marokko een Islamitisch land is.

Beste Ronald.
Geen antwoord op je opmerking maar omdat je per E-mail niet bereikbaar bent op deze manier.
Wat ik eigenlijk graag zou willen is om eens met jou en Ibnu te praten over onze discussie. Ik zou zo graag in de ziel van een ander willen kijken om te begrijpen wat hen bezighoudt indien het gaat over zoiets als geloven in. In een open gesprek kunnen we waarschijnlijk veel van elkaar leren.
Ik woon in Son bij Eindhoven. Misschien is het te verwezenlijken. Ik hoor van je. eventueel per E-mail

chirpy
14-11-06, 11:46
Geplaatst door BiL@L
Ja, je bent wat je praktiseert.

Je wordt wat je praktiseert!!
Je wordt normaal geboren en door opvoeding en cultuur gemaakt tot wat je bent. Een opvoeding met goede en minder goede regels. Komt er daarbovenop nog een godsdienst die vanuit een vermeend weten allerlei verplichtingen oplegt en je laat geloven dat zij de enige waarheid zijn, dan krijg je een verknipte maatschappij die alleen de rechtvaardiging van hun daden kan vinden door te stellen: dit is mijn geloof.
Zo ken ik er ook nog wel een paar.