PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkanen



Qaiys
10-11-06, 03:38
GroenLinks: Wel discriminatie op arbeidsmarkt

DEN HAAG (ANP) – Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat stelt GroenLinks, die de proef op de som nam door zowel Nederlanse als Marokkaanse jongens te laten bellen naar 62 bouwbedrijven. Van de Nederlandse jongens werd 39 procent uitgenodigd, van de Marokkaanse 17 procent.

GroenLinks liet vorig jaar al onderzoek uitvoeren naar discriminatie op de arbeidsmarkt, maar omdat het kabinet het probleem blijft ontkennen is opnieuw onderzoek gedaan

http://www.refdag.nl/artikel/1281048/GroenLinks%3A+Wel+discriminatie+op+arbeidsmarkt.ht ml

Coolassprov MC
10-11-06, 06:30
Geplaatst door Qaiys
GroenLinks: Wel discriminatie op arbeidsmarkt

DEN HAAG (ANP) – Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat stelt GroenLinks, die de proef op de som nam door zowel Nederlanse als Marokkaanse jongens te laten bellen naar 62 bouwbedrijven. Van de Nederlandse jongens werd 39 procent uitgenodigd, van de Marokkaanse 17 procent.

GroenLinks liet vorig jaar al onderzoek uitvoeren naar discriminatie op de arbeidsmarkt, maar omdat het kabinet het probleem blijft ontkennen is opnieuw onderzoek gedaan

http://www.refdag.nl/artikel/1281048/GroenLinks%3A+Wel+discriminatie+op+arbeidsmarkt.ht ml

Dat andere ''onderzoek'' was wel ''raar''; uitgevoerd door de overheid gereguleerde instellingen in opdracht van de overheid en gepresenteerd door de overheid in de vorm van een CDA'er.

Volgens datzlfde ''onderzoek'' moeten wij geloven dat allochtonen massaal solliciteren op functies waar ze de papieren niet voor hebben; zelfs in het gunstige geval blijkt de allochtoon dom of arrogant.

binloser
10-11-06, 07:38
Discriminatie betekent onderscheid maken. Dat is een neutraal begrip. Nu gaat het erom discrimineer je negatief of positief - afkeurend of goedkeurend.
Ook nederlandse jongeren worden regelmatig afgewezen. Dat afwijzen hoort bij solliciteren. Wat wordt precies bedoeld met 2 maal zoveel? Ik zou de precieze cijfers willen zien en deze zelf interpreteren. Ik geloof echter wel dat men minder geneigd is om marokkanen aan te nemen maar daarvoor bestaan goede redenen naast slechte (vooroordelen). Marokkanen kunnen eerst iets doen aan de goede redenen; goed nederlands leren, opleidingen afmaken, je neus niet ophalen voor vies werk, niet 5 keer per dag willen bidden tijdens werk, vrouwen als gelijkwaardig behandelen, e.d.

Iglo
10-11-06, 08:08
Geplaatst door Qaiys
GroenLinks: Wel discriminatie op arbeidsmarkt

DEN HAAG (ANP) – Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat stelt GroenLinks, die de proef op de som nam door zowel Nederlanse als Marokkaanse jongens te laten bellen naar 62 bouwbedrijven. Van de Nederlandse jongens werd 39 procent uitgenodigd, van de Marokkaanse 17 procent.

GroenLinks liet vorig jaar al onderzoek uitvoeren naar discriminatie op de arbeidsmarkt, maar omdat het kabinet het probleem blijft ontkennen is opnieuw onderzoek gedaan

http://www.refdag.nl/artikel/1281048/GroenLinks%3A+Wel+discriminatie+op+arbeidsmarkt.ht ml Als groen links zelf zo'n onderzoek laat doen (laat staan nog zo vlak voor de verkiezingen), dan vraag ik me af hoe betrouwbaar het is. Verder zijn die cijfers al op een te hoge nauwkeurigheid gegeven, waarschijnlijk zal je (alleen al) door de kleine grootte van het onderzoek maximaal kunnen zeggen dat je ~40% en %20 hebt. 39% en 17% zijn TE precies.
Deze twee dingen bij elkaar geven me toch heel sterk idee dat het een flut-onderzoekje is.

Victory
10-11-06, 08:11
Geplaatst door binloser
Discriminatie betekent onderscheid maken. Dat is een neutraal begrip. Nu gaat het erom discrimineer je negatief of positief - afkeurend of goedkeurend.
Ook nederlandse jongeren worden regelmatig afgewezen. Dat afwijzen hoort bij solliciteren. Wat wordt precies bedoeld met 2 maal zoveel? Ik zou de precieze cijfers willen zien en deze zelf interpreteren. Ik geloof echter wel dat men minder geneigd is om marokkanen aan te nemen maar daarvoor bestaan goede redenen naast slechte (vooroordelen). Marokkanen kunnen eerst iets doen aan de goede redenen; goed nederlands leren, opleidingen afmaken, je neus niet ophalen voor vies werk, niet 5 keer per dag willen bidden tijdens werk, vrouwen als gelijkwaardig behandelen, e.d.
:lol:

Ik, als hoogopgeleide allochtoon die heel goed Nederlands spreekt, weet uit ervaring dat zelfs als je credentials tot vier maal hoger zijn dan de rest van de (Nederlandse) werknemers, en je in een uur meer doet dan een Nederlander in drie uur, dat je:
1. Geïrriteerde collega's krijgt die het irritant vinden dat je "te hard" werkt. (waarschijnlijk omdat het dan heel duidelijk word dat ze de hele dag door geen f*** uitvoeren).
2. Naast elk neppe compliment die je krijgt van je baas (die ze wel moeten geven, anders zou het gewoon onbeschoft zijn), je bekritiseerd word op de meest belachelijke dingen om je alsnog omlaag te kunnen halen, en uiteindelijk de Nederlandse werknemers die geen fuck uitvoeren de hele dag en allemaal shit zitten te stelen van hun werk aan gaan zitten prijzen.

Vergeet het maar als je als allochtoon op dezelfde niveau als de Nederlanders gaat werken, dan mag je helemaal oprotten natuurlijk.

Victory
10-11-06, 08:17
Geplaatst door Victory
:lol:

Ik, als hoogopgeleide allochtoon die heel goed Nederlands spreekt, weet uit ervaring dat zelfs als je credentials tot vier maal hoger zijn dan de rest van de (Nederlandse) werknemers, en je in een uur meer doet dan een Nederlander in drie uur, dat je:
1. Geïrriteerde collega's krijgt die het irritant vinden dat je "te hard" werkt. (waarschijnlijk omdat het dan heel duidelijk word dat ze de hele dag door geen f*** uitvoeren).
2. Naast elk neppe compliment die je krijgt van je baas (die ze wel moeten geven, anders zou het gewoon onbeschoft zijn), je bekritiseerd word op de meest belachelijke dingen om je alsnog omlaag te kunnen halen, en uiteindelijk de Nederlandse werknemers die geen fuck uitvoeren de hele dag en allemaal shit zitten te stelen van hun werk aan gaan zitten prijzen.

Vergeet het maar als je als allochtoon op dezelfde niveau als de Nederlanders gaat werken, dan mag je helemaal oprotten natuurlijk.
Of eigenlijk heb ik ze beter meegemaakt. Iets wat men in 10 minuten kan uitvoeren word vaak een hele werkdag over gedaan. <--- Nederlandse werknemers. :blauwkus:

Iglo
10-11-06, 08:24
Geplaatst door Victory
:lol:

Ik, als hoogopgeleide allochtoon die heel goed Nederlands spreekt, weet uit ervaring dat zelfs als je credentials tot vier maal hoger zijn dan de rest van de (Nederlandse) werknemers, en je in een uur meer doet dan een Nederlander in drie uur, dat je:
...............
Je hebt helemaal gelijk, Victory, alle Nederlanders zijn luie racisten, die volgaarne al het werk door hun niet autochtone Neerlander laten doen omdat ze er zelf te lui voor zijn. Zo komt al het werk bij die allochtone werknemer die stank voor dank krijgt. Ja zo zit Nederland in elkaar. Scherp geobserveerd!

Maar nu moet ik er helaas vandoor, ik moet hoognodig weg om 'geen shit te doen onder werktijd', 'van de baas te stelen' en mijn Chinese collegas al het werk te laten doen.

Veel succes met al het werk dat je nog moet verzetten voor die luie racisten!

naam
10-11-06, 08:36
Geplaatst door Victory
:lol:

Ik, als hoogopgeleide allochtoon die heel goed Nederlands spreekt, weet uit ervaring dat zelfs als je credentials tot vier maal hoger zijn dan de rest van de (Nederlandse) werknemers, en je in een uur meer doet dan een Nederlander in drie uur, dat je:
1. Geïrriteerde collega's krijgt die het irritant vinden dat je "te hard" werkt. (waarschijnlijk omdat het dan heel duidelijk word dat ze de hele dag door geen f*** uitvoeren).
2. Naast elk neppe compliment die je krijgt van je baas (die ze wel moeten geven, anders zou het gewoon onbeschoft zijn), je bekritiseerd word op de meest belachelijke dingen om je alsnog omlaag te kunnen halen, en uiteindelijk de Nederlandse werknemers die geen fuck uitvoeren de hele dag en allemaal shit zitten te stelen van hun werk aan gaan zitten prijzen.

Vergeet het maar als je als allochtoon op dezelfde niveau als de Nederlanders gaat werken, dan mag je helemaal oprotten natuurlijk.


Dat het nog goed gaat met de Nederlandse economie hé. Ohhh natuurlijk :denk: dat komt door Vicky die zo hard werkt.

binloser
10-11-06, 10:54
Geplaatst door Victory
:lol:

Ik, als hoogopgeleide allochtoon die heel goed Nederlands spreekt, weet uit ervaring dat zelfs als je credentials tot vier maal hoger zijn dan de rest van de (Nederlandse) werknemers, en je in een uur meer doet dan een Nederlander in drie uur, dat je:
1. Geïrriteerde collega's krijgt die het irritant vinden dat je "te hard" werkt. (waarschijnlijk omdat het dan heel duidelijk word dat ze de hele dag door geen f*** uitvoeren).
2. Naast elk neppe compliment die je krijgt van je baas (die ze wel moeten geven, anders zou het gewoon onbeschoft zijn), je bekritiseerd word op de meest belachelijke dingen om je alsnog omlaag te kunnen halen, en uiteindelijk de Nederlandse werknemers die geen fuck uitvoeren de hele dag en allemaal shit zitten te stelen van hun werk aan gaan zitten prijzen.

Vergeet het maar als je als allochtoon op dezelfde niveau als de Nederlanders gaat werken, dan mag je helemaal oprotten natuurlijk.

Alles is relatief dat zie nu aan de beoordeling over jezelf dat je 'heel goed nederlands spreekt'. Dat is niet zo want er zitten fouten in je tekst. (word i.p.v wordt bijv.) De laatste zin loopt ook niet helemaal lekker. Dus als ik zo'n sollicitatiebrief zou krijgen, begin je al met minpunten. Maar ook Nederlandse werknemers zijn vaak niet te harden. Vaak ronduit dom en initiatiefloos bovendien. Het moet als marokkaan toch niet moeilijk zijn daarbovenuit te steken? Je heet immers Victory

Cherry Bo
10-11-06, 11:30
Geplaatst door Victory

de Nederlandse werknemers die geen fuck uitvoeren de hele dag en allemaal shit zitten te stelen van hun werk



Je klinkt inderdaad als een hele gezellige collega.

naam
10-11-06, 11:38
Geplaatst door Cherry Bo
Je klinkt inderdaad als een hele gezellige collega. :lol:

Niet gezellig wel de enige die hard werkt. :boer:

M@riska
10-11-06, 11:43
Geplaatst door Victory
:lol:



Vergeet het maar als je als allochtoon op HETzelfde niveau als de Nederlanders gaat werken, dan mag je helemaal oprotten natuurlijk.

naam
10-11-06, 11:47
Geplaatst door EyeLiner


Ach de stakker, wat je ook doet, je doet het nooit goed hé. :aanwal:

Cherry Bo
10-11-06, 11:54
Geplaatst door naam
:lol:

Niet gezellig wel de enige die hard werkt. :boer:

...én niet 'allemaal shit zit te stelen' van zijn werk. :boer:

Victory
11-11-06, 07:32
:haha:

Begrijpend lezen is moeilijk he? :) In meerdere topics heb ik al gezegd dat ik niet zo goed kan schijven, maar dat heeft verder niets te maken met hoe goed ik spreek. :duizelig:

Coolassprov MC
11-11-06, 12:09
Geplaatst door Cherry Bo
Je klinkt inderdaad als een hele gezellige collega.

De hele dag niets uitvoeren en shit stelen van het werk en tegelijkertijd en toevalligerwijs Nederlander zijn, klinkt ook niet bepaald als het meest gezellige dat er is.

freya
11-11-06, 13:19
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat andere ''onderzoek'' was wel ''raar''; uitgevoerd door de overheid gereguleerde instellingen in opdracht van de overheid en gepresenteerd door de overheid in de vorm van een CDA'er.

Volgens datzlfde ''onderzoek'' moeten wij geloven dat allochtonen massaal solliciteren op functies waar ze de papieren niet voor hebben; zelfs in het gunstige geval blijkt de allochtoon dom of arrogant.

Bedoel je dit onderzoek?

Toch discriminatie van allochtonen bij sollicitatie
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 7 nov. Allochtonen hebben bijna een kwart minder kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek door de Erasmus Universiteit (zie ‘Jansen of Abdallah’). Minister Wijn van Economische Zaken (CDA) beweerde vorige week nog dat allochtonen bij sollicitaties niet worden gediscrimineerd.
Wijn deed die uitspraak op grond van onderzoek door de Stichting Economisch Onderzoek (SEO). De projectleider van dit onderzoek kwam vandaag in het VPRO-radioprogramma Noorderlicht op die conclusie terug.

In het SEO-onderzoek staat dat het vaak lijkt alsof werkgevers discrimineren. Allochtonen hebben vaker een lager opleidingsniveau, beheersen de Nederlandse taal minder goed en presenteren zich minder goed tijdens het gesprek. Werkgevers blijken allochtonen minder snel uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, maar „dit wordt veroorzaakt door hun bijkomende kenmerken, niet door hun etniciteit op zich”, staat in het rapport. Dit was de basis voor de conclusies van Wijn.

„Als je wilt weten of er gediscrimineerd wordt, kijk dan niet naar ons onderzoek”, zei projectleider Marloes de Graaf echter vandaag over het onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

„Er is ons juist expliciet gevraagd niet te veel op etniciteit te focussen”, zegt De Graaf. Als de SEO alleen discriminatie had moeten onderzoeken, was het onderzoek anders uitgevoerd.

Nu is het onderzoek gebaseerd op een enquête, waardoor niet kan worden uitgesloten dat werkgevers sociaal wenselijke antwoorden geven. „Anders hadden we sollicitatiebrieven verstuurd voor bestaande vacatures, met de ene keer een Nederlandse en de andere keer een allochtone naam.”
Die onderzoeksmethode is wel gebruikt door de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daaruit komt dat allochtonen een veel kleinere kans hebben te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De SEO vond een verwaarloosbaar kleinere kans. „Ze hebben een betrouwbaarder meetmethode gebruikt dan wij”, zegt De Graaf. „Dat betekent dat hun resultaten ook betrouwbaarder zijn.”

Arbeidspsychologe Eva Derous van de Erasmus Universiteit heeft sollicitatiebrieven gestuurd op 200 bestaande vacatures in de regio Rotterdam. Zij wilde weten wat het effect is van het hebben van een allochtone naam op de kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.

Ze stuurde meerdere brieven op dezelfde vacature. De brieven zijn goeddeels identiek, het enige verschil is de naam van de sollicitant. In sommige gevallen was dat een typische allochtone naam, in andere een autochtone. Uit de nog ongepubliceerde resultaten blijkt dat sollicitanten met een allochtone naam 22 procent minder kans maken om door de selectie te komen dan sollicitanten met een Nederlandse naam.

artikel uit het NRC 7 nov '06 (http://www.nrc.nl/economie/article535439.ece)

Cherry Bo
11-11-06, 13:33
Geplaatst door Qaiys
Dat stelt GroenLinks, die de proef op de som nam door zowel Nederlanse als Marokkaanse jongens te laten bellen naar 62 bouwbedrijven.

Bellen? :wtf:

Bellen is een hele luie manier van een stageplek regelen voor jezelf.

Als je een stageplek wilt moet je veel meer initiatief/interesse tonen en dat doe je door persoonlijk bij een bedrijf langs te gaan.

Dan heb je alvast heel veel voor op al die gemakzuchtige bellers.

freya
11-11-06, 13:55
Geplaatst door Cherry Bo
Bellen? :wtf:

Bellen is een hele luie manier van een stageplek regelen voor jezelf.

Als je een stageplek wilt moet je veel meer initiatief/interesse tonen en dat doe je door persoonlijk bij een bedrijf langs te gaan.

Dan heb je alvast heel veel voor op al die gemakzuchtige bellers.

Je gaat voorbij aan de kern van de zaak.
nl dat met bellen alleen al zo'n groot verschil in resultaat te zien is.

denk je dat er aan die resultaten iets zou veranderen als ze bij bedrijven langs waren gegaan?

Cherry Bo
11-11-06, 13:59
Geplaatst door Qaiys
GroenLinks: Wel discriminatie op arbeidsmarkt

DEN HAAG (ANP) – Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat stelt GroenLinks, die de proef op de som nam door zowel Nederlanse als Marokkaanse jongens te laten bellen naar 62 bouwbedrijven. Van de Nederlandse jongens werd 39 procent uitgenodigd, van de Marokkaanse 17 procent.

GroenLinks liet vorig jaar al onderzoek uitvoeren naar discriminatie op de arbeidsmarkt, maar omdat het kabinet het probleem blijft ontkennen is opnieuw onderzoek gedaan

http://www.refdag.nl/artikel/1281048/GroenLinks%3A+Wel+discriminatie+op+arbeidsmarkt.ht ml

Ik vraag me ook af wat voor onderzoeken dit zijn.
In ieder geval totaal niet objectief, aangezien men op zoek is naar een bepaalde uitkomst.
Hoe selecteren ze de kandidaten?
Je maakt mij niet wijs dat een Marokkaan die gewoon goed Nederlands spreekt en het protocol voor het voeren van een beleefd telefoongesprek beheerst, geweigerd wordt op zijn 'Marokkaan zijn'.

Zulke soortgelijke onderzoeken zijn ook gedaan in de uitgaanswereld.

Onlangs werd mij via via door het Bureau Biscriminatiezaken gevraagd om één Marokkaanse en één Nederlandse jongen te 'leveren' (ze moesten van dezelfde leeftijd zijn) voor een onderzoek naar het 'discriminerende' deurbeleid bij horecagelegenheden, verborgen microfoons, verborgen camera's, alle weigeringen van de Marokkaanse jongen zouden vastgelegd worden.

Ik heb mijn neef X. en zijn beste vriend/stapmaatje gevraagd, een Marokkaanse jongen. Die laatste zei: "Ik wil best meedoen maar wij kunnen hun stelling niet hardmaken. Ze willen bewijzen dat ik er niet inkom, maar het is juist omgekeerd. Ik kom er eigenlijk altijd wel in en X. wordt vaak geweigerd vanwege zijn kleding (hij loopt er graag hip-shabby bij. Wel modern, maar dat wordt vaak niet gesnapt door portiers).

Affijn, ik heb de mededeling doorgegeven aan het Bureau Discriminatiezaken, met de vraag of ze nog geïnteresseerd waren?

Nee inderdaad, dit was niet wat ze zochten, nee in dit geval ging het niet door, ze zochten wel even verder naar een Marokkaan die wél geweigerd zouden worden en een Nederlander die nooit geweigerd werd.

Tsja...

Sindsdien vertrouw ik die onderzoeken niet meer.

Cherry Bo
11-11-06, 14:02
Geplaatst door freya
Je gaat voorbij aan de kern van de zaak.
nl dat met bellen alleen al zo'n groot verschil in resultaat te zien is.

denk je dat er aan die resultaten iets zou veranderen als ze bij bedrijven langs waren gegaan?

Ik weet niet hoe die telefoongesprekken verlopen zijn.

Er zijn ook Marokkanen wél aangenomen, wat deden die beter dan?

Er zijn ook Nederlander níet aangenomen, waar deden zij slechter?

Wat ik hierboven al aangeef, ik vertrouw dit soort 'onderzoeken' niet, zeker als ze worden uitgevoerd door een instantie voor wie de uitkomst al vast moet staan.
Je maakt mij niet wijs dat zij 50 keurig ABN sprekende Marokkanen tegenover 50 tokkies aan dit experiment laten deelnemen, want dan krijg je hele andere uitkomsten.
Goed, dat is overdreven, maar ik weet inmiddels dat de kandidaten voor dit soort onderzoeken wel degelijk worden gescreend op het laten 'uitkomen' van de einduitslag.
Het feit alleen al dat zij over de selectie van de deelnemers gaan met in hun achterhoofd 'we moeten aantonen dat er deelnemers gediscrimineerd worden' klopt al niet.

Cherry Bo
11-11-06, 14:19
Geplaatst door freya

denk je dat er aan die resultaten iets zou veranderen als ze bij bedrijven langs waren gegaan?

Het ligt helemaal aan de persoon zélf en de indruk die hij maakt.

Ik ken ook Marokkaanse jongens die middels een goede persoonlijke presentatie binnen anderhalve dag een stageplek hebben.

En ja, daar zitten 25 weigeringen bij, maar de 26ste is dan raak.

En als het je binnen anderhalve dag niet lukt dan loop je 4 dagen of langer bij bedrijven binnen, en ja daar zullen dan zeker 50 of 60 of meer weigeringen bij zijn.
Maar zegt er één bedrijf 'ja', heb je toch jezelf binnen slechts 4 dagen een stageplek bezorgd i.p.v. te zeggen 'ik werd 60x gediscrimineerd'.

IbnRushd
11-11-06, 14:25
Geplaatst door Cherry Bo
Ik vraag me ook af wat voor onderzoeken dit zijn.
In ieder geval totaal niet objectief, aangezien men op zoek is naar een bepaalde uitkomst.


Een officieel onderzoek gaat uit van een hypothese; men test die hypothese, dat kan op veel verschillende manieren. Als de hypothese niet klopt volgen er meer onderzoeken, meestal pas nadat de hypothese is aangepast. Dit gaat net zolang door tot de hypothese is bewezen of verworpen. (wikipedia: onderzoek)

Cherry Bo
11-11-06, 14:33
Een Nederlander die geweigerd wordt bij een stageplek zal misschien denken: "Wat deed ik verkeerd?" "wat kan er beter?" of "misschien hebben ze even niemand nodig", in ieder geval zal hij nooit denken "Discriminatie!".
Hij heeft geen excuus, hij zal iets moeten veranderen aan zijn manier van zichzelf presenteren en hij zal tig keer op zijn bek moeten totdat het wél goed gaat.

Een Marokkaan die geweigerd wordt op dezelfde plek zal waarschijnlijk als eerste denken dat hij gediscrimineerd wordt, waardoor hij niets aan zijn presentatie zal hoeven te veranderen en ook de moed snel zal opgeven. Hij kan er nl. niets aan doen dat hij Marokkaan is en zal er dus minder aan doen dan die Nederlander, het is immers toch hopeloos, het gaat buiten hem om...

Dan is de discriminatiecircel snel rond ja.

Er was hier een Marokkaanse buurman die iets niet geregeld kreeg bij zijn woningbouw.
Hij wil het nogmaals proberen, roept er boos een andere Marokkaan bij (iemand die wat handiger communiceert) en roept: "Ga jij met me mee, ik word daar gediscrimineerd."
"Nee", zegt die andere na zijn verhaal aangehoord te hebben "ik ben ook een Marokkaan, mij gaat het absoluut voor je lukken en dan wil ik je dat nooit meer horen zeggen, het lag aan jou manier van doen, er was zo te horen sprake van een misverstand maar jij stond daar gelijk op je achterste benen."
Affijn, ze zijn toen samen gegaan en inderdaad heeft hij m.b.v. die andere Marokkaan, die het woord voor hem deed, de woning alsnog gekregen en zag toen dat het inderdaad aan zijn manier van (mis)communiceren lag en niet aan zijn 'Marokkaan zijn'.

Vaak wordt er te makkelijk 'discriminatie' geroepen. Dan hoeft de hand nl. niet in eigen boezem, dan hebben 'zij' de schuld.

binloser
11-11-06, 15:05
Dat negatief discrimineren valt echt wel mee. Marokkanen doen zich voor als stoer en willen respect. Dan past het niet om je te gaan beklagen dat je gediscrimineerd wordt. Dat is zielig doen. Stel je op als de autochtone vrouwen in de jaren 60 ; die hebben ervoor gevochten om erkent te worden als volwaardig. Je zit nu eenmaal in een achtergestedle positie, dat is waar. Maar dat heeft redenen die de marrokanen voor een groot deel aan zichzelf te danken hebben.

super ick
11-11-06, 15:07
Geplaatst door Victory
:lol:

Ik, als hoogopgeleide allochtoon

VMBO niet afgemaakt is niet hoog opgeleid hoor.

Victory
11-11-06, 15:09
Ik zie dat sommige Nederlanders van alles verzinnen om maar niet voor xenofoob gezien te worden. Allochtonen worden behandeld als gehandicapten. En ik zal je uitleggen wat ik daarmee bedoel. Ik kende ooit een dame die doof was, bij een van de bedrijven waar ik heb gewerkt.

Hoewel zij een bovengemiddeld hoeveelheid kennis had over haar werk, en zich echt wel 200% meer inzette dan de zogenaamde validen, werd ze niet half zo goed behandeld. Ze werd meer als last gezien dan gerespecteerd voor de hoeveelheid werk dat zij verrichte. En waarom? Omdat ze “gehandicapt” is. Als ze eens erachter zou komen hoe ze allemaal genoemd werd achter haar rug om… echt triest allemaal.

JIJ (de Nederlander), weet niet hoe het is om zo behandeld te worden omdat je in je eigen stomme land woont ok? Is het nou zo moeilijk om je voor te stellen dat veel allochtonen dit dagelijks meemaken? Denk je dat ik hier broodje aap verhalen uit mijn kont zit te schijten ofzo? Shees…

Een ding weet ik in ieder geval wel zeker, en dat is dat het tij zal keren! Wacht maar af.

Mark
11-11-06, 15:21
het maakt mij niet zoveel uit of een marokkaanse of autochtone stagiair mijn koffie zet eerlijk gezegd :cheefbek:

Cherry Bo
11-11-06, 15:31
Geplaatst door Coolassprov MC
De hele dag niets uitvoeren en shit stelen van het werk en tegelijkertijd en toevalligerwijs Nederlander zijn, klinkt ook niet bepaald als het meest gezellige dat er is.

Best wel hoor. :hihi:

Maar goed, hij kan wel zoveel beweren.
Wat wel duidelijk is, is dat hij zijn collega's op het internet uitmaakt voor dieven, dat bedoelde ik met 'gezellig'.

freya
11-11-06, 16:11
Geplaatst door binloser
Stel je op als de autochtone vrouwen in de jaren 60 ; die hebben ervoor gevochten om erkent te worden als volwaardig.

Alsof dat gelukt is :duizelig:

binloser
12-11-06, 15:58
Is gelukt ja, tenminste vergeleken met periodes daarvoor. Zo moet je het natuurlijk begrijpen. Jouw antwoord tekent jouw houding. Die is defaitistisch

freya
12-11-06, 16:21
Geplaatst door binloser
Is gelukt ja, tenminste vergeleken met periodes daarvoor. Zo moet je het natuurlijk begrijpen. Jouw antwoord tekent jouw houding. Die is defaitistisch

gebruikte je niet het woordje volwaardig?

Wanneer krijgen vrouwen dan eens volwaardige beloning voor het werk dat ze doen?
Wanneer krijgen we de eerste vrouwelijke MP?
Wanneer bestaat de helft van de bedrijfstop uit vrouwen?

:zwaai:

fransjan
12-11-06, 17:38
Geplaatst door freya
gebruikte je niet het woordje volwaardig?

1. Wanneer krijgen vrouwen dan eens volwaardige beloning voor het werk dat ze doen?
2. Wanneer krijgen we de eerste vrouwelijke MP?
3. Wanneer bestaat de helft van de bedrijfstop uit vrouwen?

:zwaai:
1. Als ze bereid zijn te staken als ze niet tevreden zijn.

2. Weet ik niet.

3. Als er niet meer zo geelleboogd hoeft te worden om aan de top de komen, of als vrouwen positief gediscrimineerd gaan worden. (via wetgeving)

Coolassprov MC
13-11-06, 06:00
Geplaatst door freya
gebruikte je niet het woordje volwaardig?

Wanneer krijgen vrouwen dan eens volwaardige beloning voor het werk dat ze doen?
Wanneer krijgen we de eerste vrouwelijke MP?
Wanneer bestaat de helft van de bedrijfstop uit vrouwen?

:zwaai:

Als je slechts kijkt naar de reclame-/adverteer-industrie en de media die deze verspreiden, zie je dat in het westen de vrouw niets meer is dan een seksuele verpakking voor welk product dan ook.

Zet er een halfnaakte vrouw naast en het verkoopt.

De gemiddelde vrouw vergeet hierbij dat zijzelf verkocht is voor de laagst mogelijke prijs!

Karin.N
13-11-06, 11:49
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je slechts kijkt naar de reclame-/adverteer-industrie en de media die deze verspreiden, zie je dat in het westen de vrouw niets meer is dan een seksuele verpakking voor welk product dan ook.

Zet er een halfnaakte vrouw naast en het verkoopt.

De gemiddelde vrouw vergeet hierbij dat zijzelf verkocht is voor de laagst mogelijke prijs!


Fijn dat denken in uitersten.

In de ene helft van de wereld ben ik dus een seksobject, in het andere gedeelte een broedmachine wat altijd beschikbaar moet zijn voor haar echtgenoot.

Gelukkig dat ik de wereld toch wel heel anders ervaar!

freya
13-11-06, 12:26
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je slechts kijkt naar de reclame-/adverteer-industrie en de media die deze verspreiden, zie je dat in het westen de vrouw niets meer is dan een seksuele verpakking voor welk product dan ook.




Mwah, tegenwoordig zie je gelukkig steeds meer mooie, vaak halfnaakte, mannen opduiken in reclames. :strik:


Zet er een halfnaakte vrouw naast en het verkoopt.

De tijd dat in autoreclames allemaal dames in bikini over de motorkap lagen is ondertussen echt wel voorbij.


De gemiddelde vrouw vergeet hierbij dat zijzelf verkocht is voor de laagst mogelijke prijs!

Wat bedoel je hiermee?

Gemiddelde vrouwen worden niet verkocht.

Witte78
13-11-06, 12:45
In de meeste reclames met naakte of halfnaakte vrouwen worden producten aangeprezen VOOR vrouwen. (zeep en zalf zooi)

super ick
13-11-06, 16:31
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je slechts kijkt naar de reclame-/adverteer-industrie en de media die deze verspreiden, zie je dat in het westen de vrouw niets meer is dan een seksuele verpakking voor welk product dan ook.

Zet er een halfnaakte vrouw naast en het verkoopt.

De gemiddelde vrouw vergeet hierbij dat zijzelf verkocht is voor de laagst mogelijke prijs!

Dat zijn vooral reclames gericht op vrouwen.

En waar wonen dan de vrouwen die volgens jou normen wel normaal zijn?

Cherry Bo
13-11-06, 19:33
Geplaatst door super ick

En waar wonen dan de vrouwen die volgens jou normen wel normaal zijn?

Nou, dat zijn dus de behoofddoekte/beburka'de vrouwen.

Voor de rest kunnen we zeggen, om met Borat 'in America' te spreken:

"Good evening, gentlemen and prostitutes."

En zo is het.

Coolassprov MC
13-11-06, 20:27
Geplaatst door super ick
Dat zijn vooral reclames gericht op vrouwen.

Natuurlijk; vrouwen kopen dat stukje sexy lingerie voor zichzelf of als ze als vrouwen onder elkaar zijn.


Geplaatst door super ick
En waar wonen dan de vrouwen die volgens jou normen wel normaal zijn?

''De vrouw'' staat hier niet ter discussie; maar de manier waarop er mee wordt omgegaan.

Voor mij zijn beiden uitersten fout:

Coolassprov MC
13-11-06, 20:30
Geplaatst door Cherry Bo
Nou, dat zijn dus de behoofddoekte/beburka'de vrouwen.

Voor de rest kunnen we zeggen, om met Borat 'in America' te spreken:

"Good evening, gentlemen and prostitutes."

En zo is het.

Als je graag aangesproken wilt worden met ''hoer'' zul je bij je vriendje moeten zijn; of degene die ervoor betalen moet.

Zo je wilt.

Coolassprov MC
13-11-06, 20:43
Geplaatst door freya
Mwah, tegenwoordig zie je gelukkig steeds meer mooie, vaak halfnaakte, mannen opduiken in reclames. :strik:

De tijd dat in autoreclames allemaal dames in bikini over de motorkap lagen is ondertussen echt wel voorbij.


Wat bedoel je hiermee?

Gemiddelde vrouwen worden niet verkocht.

Ik ben heel benieuwd naar een onderzoek die peilen moet hoe het staat met de discriminatie en degradatie van de westerse vrouw t.a.v. de man.

Ik ben heel benieuwd naar een onderzoek die peilen moet hoe het staat met de discriminatie en degradatie van de onaanlokkelijke westerse vrouw t.a.v. de seksueel provocerende westerse vrouw.

Daar trekken we twee beerputten open!

Cherry Bo
13-11-06, 21:14
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je graag aangesproken wilt worden met ''hoer'' zul je bij je vriendje moeten zijn; of degene die ervoor betalen moet.

Zo je wilt.

Dat zeg ik, om met Borat te spreken: "Good evening gentlemen's and prostitutes".

blauwwit
14-11-06, 10:05
tsja het is een vrij simpel verhaal, zoals freya al had aangegeven:
1 onderzoek vroegen ze mensen: zou je discrimineren? Zeggen mensen: nee. Conclusie: bewijst niets, mensen kunnen sociaal wenselijke antwoorden geven.

Onderzoek 2: er wordt schriftelijk gesolliciteerd op vacatures: bedrijven weten niet dat ze onderzocht worden dus hier is geen sociaal wenselijk gedrag, maar het echte gedrag. Je maakt een hele zooi brieven die vrijwel identiek zijn en gaat dan willekeurig aan brieven een allochtone en een autochtone naam geven. Resultaten: brieven met daarop een allochtone naam leidden tot 25% minder uitnodigingen. Conclusie : hier is de methode wel goed: er zijn geen mogelijke andere verklaringen, want de enige variable die verandert is allochtoon/autochtoon, en mensen weten niet dat ze worden onderzocht en gedragen zich dus zoals ze zich in het echt gedragen.

Dus onderzoek 2 is wel goed en toont inderdaad aan : er wordt wel degelijk zwaar gediscrimineerd in Nederland.
Even wat kritiekpunten van b.v. Cherry Bo. CB: je blijft maar door gaan over dat er gebeld is in het onderzoek: dat is dus in elk geval niet zo in het onderzoek van de Erasmus universiteit. Onderzoekers zijn niet achterlijk,ze snappen ook dat als je mensen laat bellen die slechter nederlands of met een accent praten die ook allochtoon zijn en die vergelijkt met mensen die goed nederlands praten en autochtoon zijn dat de verklaring dan niet allochtoon versus autochtoon hoeft te zijn maar ook slecht nederlands praten versus goed nederlands praten kan zijn. Daarom hebben ze in dit onderzoek eerst allemaal brieven gemaakt die vrijwel identiek zijn en daarna random aan die brieven namen toegekend. Zodoende is er maar 1 factor die consistent verschilt tussen de 2 groepen brieven namelijk de naam onder de brief, en als je een verschil vindt in aantal positieve reacties, dan kan dat dus alleen maar de verklaring zijn.
Dat Cherry Bo alsmaar blijft zemelen over een onderzoek dat niet goed is uitgevoerd en dat ze daarom geen enkel onderzoek meer vertrouwd, tsja beetje raar, komt een beetje zo over van ik wil niet dat nederlanders discrimineren en alle feiten die daar wel op wijzen daar sluit ik mijn ogen voor.

Verder: uit sociale psychologie is bekend dat stereotypen een behoorlijke invloed op mensen kunnen hebben. Het zou dus in die zin raar zijn als etniciteit geen rol speelt, want zelfs al wil je niet discrimineren dan doe je dat automatisch al.

Tot slot, en wat me zo steekt, mensen als Cherry Bo en Wijn die slechte onderzoeken die in hun straatje passen aanhalen en goede onderzoeken bewust negeren, die doen de waarheid geweld aan. Met CB maakt dat geen bal uit, maar met Wijn wel. Het voorstel is namelijk dat sollicitaties in de toekomst anoniem moeten zijn (het schriftelijke gedeelte althans). Het is in andere landen al gebleken dat dit een goede maatregel is om discriminatie tegen te gaan. Ik ben er dan ook helemaal voor dat dit in NL ook wordt ingevoerd. Joop Wijn is hier nu dus tegen, omdat hij zegt: "er wordt helemaal niet gediscrimineerd". Deze Wijn houdt nu dus discriminatie in stand en dat lijkt me vrij ernstig. Zeker ook omdat ik denk dat a) discriminatie natuurlijk gewoon totaal onrechtvaardig is (je moet mensen als individu beoordelen), en b) het de kans groter maakt dat mensen geen baan krijgen, niet integreren en radicaliseren.

observer
14-11-06, 12:18
Geplaatst door freya
gebruikte je niet het woordje volwaardig?

Wanneer krijgen vrouwen dan eens volwaardige beloning voor het werk dat ze doen?
Wanneer krijgen we de eerste vrouwelijke MP?
Wanneer bestaat de helft van de bedrijfstop uit vrouwen?

:zwaai: 1. jezelf beter verkopen?
2. rita verdonk toch :haha:
3. zal niet gebeuren, om in de top te komen moet je feitelijk je hele leven erop afstemmen, er zullen altijd meer mannen zijn die dat willen dan vrouwen, dat gezegd hebben in bepaalde beroepen zoals rechtspraak en huisartsen zijn vrouwen inmiddels oververtegenwoordigd en die trend zet zich door (moet dat dan ook aangepakt worden?) bovendien waarom 50% het idee is tenslotte dat je een functie krijgt op basis van wat je kan niet op of je wel of niet iets tussen je benen hebt hangen, dus zou zeggen streef naar een maatschappij waarin capaciteiten en wil de enige maatstaven zijn (voor de rest is er altijd nog de overheid)

Max Stirner
14-11-06, 12:58
Waarom zou een werkgever eigenlijk niet mogen discrimineren , dwz zijn eigen criteria mogen hanteren als het aankomt op het werven van personeel ?

Wie betaalt, bepaalt.

Repentance
14-11-06, 13:06
Geplaatst door Max Stirner
Waarom zou een werkgever eigenlijk niet mogen discrimineren , dwz zijn eigen criteria mogen hanteren als het aankomt op het werven van personeel ?

Wie betaalt, bepaalt.

Ja, dat is niet erg.

Zolang 't maar discriminatie is op basis van kwaliteiten en geschiktheid voor de functie. Ik denk wel dat je 't ermee eens bent dat 't onzinnig is om iemand niet aan te nemen vanwege zijn etniciteit, he.

Cherry Bo
14-11-06, 13:16
Geplaatst door blauwwit

Even wat kritiekpunten van b.v. Cherry Bo. CB: je blijft maar door gaan over dat er gebeld is in het onderzoek: dat is dus in elk geval niet zo in het onderzoek van de Erasmus universiteit.


Tot slot, en wat me zo steekt, mensen als Cherry Bo en Wijn die slechte onderzoeken die in hun straatje passen aanhalen en goede onderzoeken bewust negeren.

Ik reageer hier puur op de openingspost, waarin men in het onderzoek kandidaten liet bellen.
Zo'n Erasmus Universiteit onderzoek was mij niet eens bekend, laat staan dat ik in staat ben dat 'bewust te negeren'.
Het ging hier niet over dát onderzoek, maar over het onderzoek van GroenLinks. En daar deugt veel niet aan.
Ik antwoord hier gewoon on topic.

freya
14-11-06, 13:24
Geplaatst door Cherry Bo
Ik reageer hier puur op de openingspost, waarin men in het onderzoek kandidaten liet bellen.
Zo'n Erasmus Universiteit onderzoek was mij niet eens bekend, laat staan dat ik in staat ben dat 'bewust te negeren'.
Het ging hier niet over dát onderzoek, maar over het onderzoek van GroenLinks. En daar deugt veel niet aan.
Ik antwoord hier gewoon on topic.

Dat Erasmus onderzoek wordt genoemd in het artikel waarin de uitspraken van Wijn onderuit worden gehaald.

Je moet dus gewoon beter lezen wat ik post :ego:

:p

Witte78
14-11-06, 13:27
Geplaatst door Repentance
Ja, dat is niet erg.

Zolang 't maar discriminatie is op basis van kwaliteiten en geschiktheid voor de functie. Ik denk wel dat je 't ermee eens bent dat 't onzinnig is om iemand niet aan te nemen vanwege zijn etniciteit, he.

Het tricky gedeelte is alleen, dat allochtonen over het algemeen genomen minder geschikt zijn, vanwege taalachterstand, en mogelijke problemen met het passen in de cultuur van het bedrijf.

Dus wanneer je dan als bedrijf bij voorbaad allochtonen er al uit filtert, is dit simpelweg om tijd en energie te besparen. Het hoeft dus nog steeds geen etnische/racistische redenen te zijn.

Vanuit een puur economisch standpunt is dit heel begrijpelijk. Het is gewoon kostenbesparing in werving. Vanuit een moreel standpunt is het minder begrijpelijk.

Bofko
14-11-06, 13:32
Geplaatst door Witte78
Het tricky gedeelte is alleen, dat allochtonen over het algemeen genomen minder geschikt zijn, vanwege taalachterstand, en mogelijke problemen met het passen in de cultuur van het bedrijf.



Redelijk theoretisch verhaal, lijkt me.

Polen bijv. komen flink aan de bak en spreken helemaal geen Nederlands en zijn niet ingeburgerd. Althans, hebben geen inburgeringscursus gedaan.

Witte78
14-11-06, 13:34
Geplaatst door Bofko
Redelijk theoretisch verhaal, lijkt me.

Polen bijv. komen flink aan de bak en spreken helemaal geen Nederlands en zijn niet ingeburgerd. Althans, hebben geen inburgeringscursus gedaan.

Ik gok zo maar dat alle allochtonen hier in nederland totaal geen problemen zullen ondervinden om datzelfde werk te gaan doen wat de polen doen. Ik denk echter dat ze het niet willen. Net als de autochtonen overgens.

Zover ik weet doen taal en bedrijfscultuur ook niet ter zake in het type bedrijf waar de polen werken.

Bofko
14-11-06, 13:38
Geplaatst door Witte78
Ik gok zo maar dat alle allochtonen hier in nederland totaal geen probelmen zullen hebben om datzelfde werk te gaan doen wat de polen doen. Ik denk echter dat ze het niet willen.

:D Right. En de autochtone Nederlanders ook niet. Wat dat betreft is de integratie aardig geslaagd.

Witte78
14-11-06, 13:40
Geplaatst door Bofko
:D Right. En de Nederlanders ook niet. Wat dat betreft is de integratie aardig geslaagd.

Klopt ;) ik had mn originele bericht al aangepast. Ik was alleen te langzaam ;).

Even een leuke anekdote tussendoor: Ik zag vorige week een programma op TV over dit onderwerp. En daar zei een turkse man in het turks over de situatie met de polen: "Eigen volk eerst", als verwijt naar de regering dat ze het toelaten.

observer
14-11-06, 14:00
Geplaatst door Bofko
Redelijk theoretisch verhaal, lijkt me.

Polen bijv. komen flink aan de bak en spreken helemaal geen Nederlands en zijn niet ingeburgerd. Althans, hebben geen inburgeringscursus gedaan. geen vergelijk

deze polen voldoen aan het klassieke gastarbeider profiel, komen werken en gaan weer weg

aan mensen die hier geboren zijn (of toch minimaal al lang hier wonen) kan en mag je heel andere eisen stellen

Bofko
14-11-06, 14:07
Geplaatst door observer


deze polen voldoen aan het klassieke gastarbeider profiel, komen werken en gaan weer weg


Is dat nog wel zo ? Ze schijnen het grootste gedeelte van de nieuwe immigratiegolf voor hun rekening te gaan nemen.

Max Stirner
14-11-06, 14:09
Geplaatst door Repentance
Ja, dat is niet erg.

Zolang 't maar discriminatie is op basis van kwaliteiten en geschiktheid voor de functie. Ik denk wel dat je 't ermee eens bent dat 't onzinnig is om iemand niet aan te nemen vanwege zijn etniciteit, he.


Heel onzinnig, ja.

Maar ik vind wel dat een werkgever daar in principe het recht toe heeft als ie die behoefte voelt.

Witte78
14-11-06, 14:31
Geplaatst door Max Stirner
Heel onzinnig, ja.

Maar ik vind wel dat een werkgever daar in principe het recht toe heeft als ie die behoefte voelt.

Je zou het zelfs kunnen uitleggen als dat de werkgever zich in zn eigen voet schiet. De solicitant zal naar een niet racistische concurent gaan, en daar wel een plek vinden. Hierdoor loopt de racistische werkgeven een goede arbeidskracht mis.

Echter, in nederland hebben we wetten die rasisme in dit soort gevallen verbied. Ik denk dat wij als samenleving er nog lang niet aan toe zijn om die wetten af te schaffen. Misschien in een verre toekomst, wanneer er van rasisme simpelweg geen sprake meer is.

super ick
14-11-06, 14:40
Geplaatst door Coolassprov MC
Natuurlijk; vrouwen kopen dat stukje sexy lingerie voor zichzelf of als ze als vrouwen onder elkaar zijn.
Dat klopt inderdaad ja. Niet voor als ze als vrouwen onder elkaar zijn maar omdat ze het zelf mooi vinden en er mooi uit willen zien.
''De vrouw'' staat hier niet ter discussie; maar de manier waarop er mee wordt omgegaan.
Dan moet je je wat duidelijker uitdrukken. Zie de andere reacties.
Voor mij zijn beiden uitersten fout:

Cherry Bo
14-11-06, 16:10
Geplaatst door blauwwit

Zeker ook omdat ik denk dat a) discriminatie natuurlijk gewoon totaal onrechtvaardig is (je moet mensen als individu beoordelen), en b) het de kans groter maakt dat mensen geen baan krijgen, niet integreren en radicaliseren.

Een bepaalde groep sollicitanten positief discrimineren danwel aannemen opdat zij niet gaan radicaliseren is natuurlijk geen criterium voor een werkgever.

Cherry Bo
14-11-06, 18:33
Geplaatst door Cherry Bo
Een bepaalde groep sollicitanten positief discrimineren danwel aannemen opdat zij niet gaan radicaliseren is natuurlijk geen criterium voor een werkgever.

En even ter aanvulling.
Werkgevers willen in eerste instantie toch iemand die vrij accentloos het ABN beheerst en een redelijke opleiding heeft genoten/afgemaakt.
Zo niet, dan wordt de persoon niet aangenomen.

Dat er niet geïntegreerd wordt en misschien vervolgens geradicaliseerd is niet alleen maar vanwege het feit dat werkgevers mensen niet aannemen, cq. 'discrimineren', wat m.i. niet zo is, mensen worden afgewezen op andere zaken dan etniciteit, ik denk ook dat dat is wat Wijn bedoelde.
Het werkt vooral ook omgekeerd. Mensen worden vaak afgewezen op hun gebrek aan kwaliteiten en/of opleiding, denken vaak té snel 'discriminatie', raken gedemotiveerd door die gedachte en in het slechtste geval zouden die andere 2 zaken (niet integreren, radicaliseren) zich als vanzelf kunnen voltrekken.
Dat mensen personen met een buitenlandse achternaam niet uitnodigen berust ook op gemakzucht en/of vooroordelen van sommige werkgevers. Maar 'discriminatie', dus afwijzing op etniciteit en huidskleur, nee, geloof ik niet.

naam
15-11-06, 10:11
Geplaatst door Cherry Bo
En even ter aanvulling.
Werkgevers willen in eerste instantie toch iemand die vrij accentloos het ABN beheerst en een redelijke opleiding heeft genoten/afgemaakt.
Zo niet, dan wordt de persoon niet aangenomen.

Dat er niet geïntegreerd wordt en misschien vervolgens geradicaliseerd is niet alleen maar vanwege het feit dat werkgevers mensen niet aannemen, cq. 'discrimineren', wat m.i. niet zo is, mensen worden afgewezen op andere zaken dan etniciteit, ik denk ook dat dat is wat Wijn bedoelde.
Het werkt vooral ook omgekeerd. Mensen worden vaak afgewezen op hun gebrek aan kwaliteiten en/of opleiding, denken vaak té snel 'discriminatie', raken gedemotiveerd door die gedachte en in het slechtste geval zouden die andere 2 zaken (niet integreren, radicaliseren) zich als vanzelf kunnen voltrekken.
Dat mensen personen met een buitenlandse achternaam niet uitnodigen berust ook op gemakzucht en/of vooroordelen van sommige werkgevers. Maar 'discriminatie', dus afwijzing op etniciteit en huidskleur, nee, geloof ik niet.


Het is denkt ik wel zo dat allochtonen meer hun best moeten doen om aan een baan te komen. Ze staan al enigszins op achterstand. Dat wetende kun je daar rekening mee houden en je goed voorbereiden en zorgen dat je over goede kwalificaties beschikt en desnoods beter qua opleidingen uit de verf komt dan de autochtoon. De competitie is groot, zorg dan dat je je beter voorbereid. Dit houdt ook in dat je moet netwerken, je in "witte" belangengroepen moet begeven en actief aan de slag moet om je te profileren. In je eigen groep blijven zitten en solliciteren en hopen op het beste werkt niet.
Taal speelt volgens mij voor bepaalde banen wel degelijk mee. Zodra een werkgever DE topic hoort zal hij/zij denken kan die wel "de" en "het" uit elkaar halen en een goede brief schrijven.

Cherry Bo
15-11-06, 21:56
Eens.

Sommige minderheidsgroepen moeten zich meer bewijzen dan anderen.
Denk vrouwen, gehandicapten, 'ouderen' (leeftijdsdiscriminatie), homo's etc. en dus ook allochtonen.

En die 'anderen' zijn dan voornamelijk autochtone mannen.

Zo werkt het eigenlijk in de hele wereld.
Al eeuwen.

En in Moslimlanden helemáál trouwens.

Iglo
15-11-06, 23:03
Verder denk ik ook dat de etniciteit van de allochtoon zwaar meespeelt. Zo vermoed ik dat een Chinees met een veel kleinere achterstand binnenkomt dan een Marokkaan.

super ick
18-11-06, 18:43
Geplaatst door Cherry Bo
Eens.

Sommige minderheidsgroepen moeten zich meer bewijzen dan anderen.
Denk vrouwen, gehandicapten, 'ouderen' (leeftijdsdiscriminatie), homo's etc. en dus ook allochtonen.

En die 'anderen' zijn dan voornamelijk autochtone mannen.

Zo werkt het eigenlijk in de hele wereld.
Al eeuwen.

En in Moslimlanden helemáál trouwens.

Goede kennis van mij heeft 3 jaar in Egypte gewoond en is daar 3 jaar lang constant gediscrimineerd. Openlijk en met een soort vanzelfsprekendheid heeft hij het ervaren. In winkels, op straat, in zijn werk, etc.
Als er hier over discriminatie gesproken wordt is het altijd een daad van een autochtoon. En een verwerpelijke daad in onze maatschappij.
Andersom wordt het cultuur genoemd.

Rabi'ah.
19-11-06, 14:53
Geplaatst door super ick
Goede kennis van mij heeft 3 jaar in Egypte gewoond en is daar 3 jaar lang constant gediscrimineerd. Openlijk en met een soort vanzelfsprekendheid heeft hij het ervaren. In winkels, op straat, in zijn werk, etc.

En ik heb een goede kennis die ruim een jaar in Egypte heeft gewoond, waarvan zeker 9 maanden in een dorp, op handen gedragen werd en door omstandigheden gedwongen, met een enorme tegenzin naar Nederland is teruggekomen en Egypte nog iedere dag mist.


Geplaatst door super ick

Als er hier over discriminatie gesproken wordt is het altijd een daad van een autochtoon. En een verwerpelijke daad in onze maatschappij.
Andersom wordt het cultuur genoemd.

Discriminatie is altijd en overal even fout. Alleen zijn de gevolgen in NL erger als het door autochtone Nl' ers wordt gedaan, vanwege de machtsverhoudingen.

De autochtonen zijn in de meerderheid en hebben dus de macht om anderen uit te sluiten.

De allo's kunnen iemand hoogstens een buurt uit pesten (wat overigens even verwerpelijk is, maar gewoon minder grote gevolgen voor de samenleving als geheel heeft)

super ick
19-11-06, 16:00
Geplaatst door Rabi'ah.
En ik heb een goede kennis die ruim een jaar in Egypte heeft gewoond, waarvan zeker 9 maanden in een dorp, op handen gedragen werd en door omstandigheden gedwongen, met een enorme tegenzin naar Nederland is teruggekomen en Egypte nog iedere dag mist.
Je moet me niet verkeerd begrijpen. Door zijn naaste familie en kennissenkring is hij bijzonder goed behandeld.
Discriminatie is altijd en overal even fout. Alleen zijn de gevolgen in NL erger als het door autochtone Nl' ers wordt gedaan, vanwege de machtsverhoudingen.
Discriminatie is dus erger als de gevolgen erger zijn? Volgens mij gaat het om het vergrijp op zich.
De autochtonen zijn in de meerderheid en hebben dus de macht om anderen uit te sluiten.
De allo's kunnen iemand hoogstens een buurt uit pesten (wat overigens even verwerpelijk is, maar gewoon minder grote gevolgen voor de samenleving als geheel heeft)
Dat komt omdat autochtonen niet de neiging hebben zich te groeperen en wraak te nemen. Anders was het allang uit de hand gelopen. Daarnaast wordt discriminatie toegeschreven aan de cultuur of aan regels van de islam.