PDA

Bekijk Volledige Versie : Tom Waits zingt over Palestijnse zelfmoord



barfly
10-11-06, 21:06
Rotterdam, 10 nov. De Amerikaanse zanger Tom Waits, vooral bekend om zijn teksten over het nachtleven, spreekt zich op zijn nieuwe album voor het eerst uit over een actuele kwestie. Hij voegt zich daarmee bij andere Amerikaanse popartiesten die de politieke realiteit weer in hun werk betrekken.
en verder

Het nummer ‘Road To Peace’ op de cd Orphans vertelt in zeven minuten het verhaal van Abdel Madi Shabneh, een Palestijnse student die in 2003 met een zelfmoordactie in een bus in Jeruzalem zeventien mensen doodde. Waits las over de aanslag in The New York Times. „Ik heb maar heel weinig aan het artikel veranderd”, vertelt hij in een interview met NRC Handelsblad. „Soms is een bericht een kant-en-klaar liedje.”

Waits (57) schreef één keer eerder een politiek geladen nummer. Dat was ‘Day After Tomorrow’ op zijn laatste cd Real Gone (2004), een lied over een gedesillusioneerde soldaat die een brief schrijft naar het thuisfront. In ‘Road to Peace’ hekelt Waits de rol van de Verenigde Staten als wapenleverancier. Ook andere bekende singer-songwriters als Neil Young en Steve Earle hebben zich in hun werk kritisch uitgelaten over Bush. Young, evenals Waits een ‘kind’ van de jaren zestig, wijdde een cd, Living with war, aan de oorlog in Irak.

Waits kiest in het lied geen partij, maar beschrijft zakelijk de gevolgen van de vergeldingsacties aan zowel de Palestijnse als de Israëlische kant. „Ik voelde me gedwongen om dit nummer te schrijven”, zegt hij. „De situatie in het Midden-Oosten is op dit moment zo slecht dat ik het als mijn plicht zag.”

Bron: www.nrc.nl

Tom Waits is een van mijn favoriete muzikanten! :tik: