PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus ontvangt moslim-professor



Marsipulami
11-11-06, 16:07
Paus ontvangt moslim-professor
Ontmoeting niet aangekondigd

Geplaatst door Theo Borgermans op
za 11 nov '06 om 14:38u



VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag een gesprek gehad met de Algerijn Mustapha Cherif, een moslim die aan de universiteit van Algiers doceert en destijds in Frankrijk één van de oprichters was van de islamitische-christelijke dialooggroep.

Het ging om een theologisch onderhoud over de islam en over middelen om de religieuze haat terug te schroeven.

Uitzonderlijke ontmoeting

Deze uitzonderlijke ontmoeting, die niet werd aangekondigd door het Vaticaan, had plaats in het persoonlijk kantoor van de paus en heeft een half uur geduurd.

"De paus heeft met veel aandacht geluisterd en er was een ware uitwisseling van ideeën", zo verklaarde Mustapha Cherif achteraf.

Cherif had maanden geleden een onderhoud met de paus aangevraagd. De aanvraag dateert van voor de islam-uitspraken van paus Benedictus XVI tijdens zijn reis naar Regensburg.

De ontmoeting ging nochtans voor een groot deel over de toespraak die de paus in Regensburg hield. "Ik heb hem geantwoord op de vragen die hij in zijn toespraak opriep over de vrijheid, de rede en het geweld in de koran", aldus Sherif.

"Ik heb hem gezegd dat de koran zoals het evangelie de gelovigen vraagt te vergeven, geduldig te zijn en maar gebruik te maken van collectief geweld onder stricte voorwaarden zoals Sint-Augustinus reeds zei", zo stelde Sherif achteraf.

Voorstellen

De Algerijnse professor heeft de paus verscheidene voorstellen gedaan, onder meer de organisatie van een internationaal islamitisch-christelijk colloquium over de strijd tegen de raciale en religieuze haat.

"De paus zei me dat hij de islam beschouwt als een grote godsdienst en dat wij samen moeten getuigen van de religieuze dimensie van het bestaan", aldus Sherif. (tb)