PDA

Bekijk Volledige Versie : De 99 schone namen van Allah (swt):

11-11-06, 17:58
01 ALLAH - God (in al zijn Majesteit)
02 ar-Rahman - de Meest Barmhartige
03 ar-Rahim - de Meest Genadevolle
04 al-Malik - de Absolute Heerser
05 al-Quddus - de Heilige
06 as-Salam - de Bron van Vrede
07 al-Mu'min - de Beschermer van Geloof

08 al-Muhaymin - de Beschermer & Beheerder
09 al-'Aziz - de Machtige
10 al-Jabbar - de Onweerstaanbare
11. al-Mutakabbir - de Majesteuze
12. al-Khaliq - de Schepper
13. al-Bari' - de Schepper met het vermogen om al het bestaande van de ene toestand naar de andere te veranderen.
14. al-Musawwir - de Vormgever

15. al-Ghaffar - de Vergever van de zonden van Zijn dienaren keer op keer.
16. al-Qahhar - de Onderwerper
17. al-Wahhab - de Gever
18. al-Razzaq - de Schenker van onderhoud
19. al-Fattah - de Opener
20. al-'Alim - de Alwetende
21. al-Qabid - de Samentrekker

22. al-Basit - de Verruimer
23. al-Khafid - de Vernederaar
24. al-Rafi' - de Verheffer
25. al-Mu'izz - de Schenker van Eer
26. al-Mudhill - de Onteerder
27. as-Sami' - de Alhorende
28. al-Basir - de Alziende

29. al-Hakam - de Rechter
30. al-'Adl - de Rechtvaardige
31. al-Latif - de Subtiele
32. al-Khabir - de Bewuste
33. al-Halim - de Verdraagzame
34. al-'Azim - de Grote
35. al-Ghafur - de Meest Vergevingsgezinde

36. ash-Shakur - de Dank Aanvarende
37. al-'Ali - de Allerhoogste
38. al-Kabir - de Bezitter van Grootheid
39. al-Hafiz - de Beschermer
40. al-Muqit - de Onderhouder
41. al-Hasib - de Opsteller van de Rekening
42. al-Jalil - de Sublieme

43. al-Karim - de Edelmoedige
44. ar-Raqib - de Waakzame
45. al-Mujib - de Verhoorder
46. al-Wasi' - de Alomvattende
47. al-Hakim - de Wijze
48. al-Wadud - de Liefhebbende
49. al-Majid - de Luisterrijke

50. al-Ba'ith - de Opwekker van de Doden
51. ash-Shahid - de Getuige
52. al-Haqq - de Waarheid
53. al-Wakil - de Gevolmachtigde
54. al-Qawiy - de Sterke

55. al-Matin - de Standvastige
56. al-Waliy - de Beschermende Vriend

57. al-Hamid - de Prijzenswaardige
58. al-Muhsi - de Optekenaar
59. al-Mubdi' - de Voortbrenger
60. al-Mu'id - de Hersteller
61. al-Muhyi - de Levengevende
62. al-Mumit - de Levenontnemer
63. al-Hayy - de Eeuwiglevende

64. al-Qayyum - de Zelfbestaande
65. al-Wajid - de Vinder
66. al-Majid - de Nobele
67. al-Wahid - de Unieke
68. as-Samad - de Onafhankelijke
69. al-Qadir - de Machtige
70. al-Muqtadir - de Meest Machtige

71. al-Muqaddim - Degene die Bevordert
72. al-Mu'akhkhir - de Vertrager
73. al-Awwal - de Eerste
74. al-Akhir - de Laatste
75. az-Zahir - de Openlijke
76. al-Batin - de Verborgene
77. al-Waali - de Legeerder

78. al-Muta'ali - de Meest Verhevene
79. al-Barr - de Bron van Alle Goedheid
80. at-Tawwab - de Berouwaanvaardende
81. al-Muntaqim - de Vergelder
82. al-'Afuw - de Schenker van Vergiffenis
83. ar-Ra'uf - de Milde
84. Maliku-l-Mulk - de Bezitter van Soevereiniteit

85. Dhu'-Jalali wa'l-ikram - de Heer van Glorie en Eer
86. al-Muqsit - de Billijke
87. al-Jami' - de Verzamelaar
88. al-Ghani - de Zelftoerijkende
89. al-Mughni - de Verrijker
90. al-Mani'eh - de Verhinderaar
91. ad-Darr - de Brenger van Nood

92. an-Nafi'eh - de Begunstiger
93. an-Nur - het Licht
94. al-Hadi - de Gids
95. al-Badi'eh - de Blijvende
96. al-Baqi' - de Eeuwige
97, al-Warith - de Erfgenaam
98. ar-Rashid - de Gids naar het Juiste Pad
99. as-Sabur - de Geduldige

Alle lof aan ALLAH (swt), de Heer der Werelden..

lambolico
23-11-06, 20:28
Er is nog een (honderdste) Naam, maar weinig mensen kennen deze. Persoonlijk vind ik dat de mooiste, meest intieme Naam. Maar er is utieme overgave voor nodig...
Wanneer men de aanwijzingen in de Koran volgt, is deze te vinden. De Koran is dan te vergelijken met een filter of een vergiet waardoor ik de zon zie.
Zoek, bid en verwonder!

27-11-06, 07:53
Geplaatst door lambolico
Er is nog een (honderdste) Naam, maar weinig mensen kennen deze. Persoonlijk vind ik dat de mooiste, meest intieme Naam. Maar er is utieme overgave voor nodig...
Wanneer men de aanwijzingen in de Koran volgt, is deze te vinden. De Koran is dan te vergelijken met een filter of een vergiet waardoor ik de zon zie.
Zoek, bid en verwonder!

Er zijn wel meer namen. Er wordt slechts gezegd wie 99 namen onthoud verdiend de djenna, niet dat het er ook 99 zijn. Geleerden zijn met tellen over de 150 gekomen.

AllahoeAlim.

lambolico
27-11-06, 18:19
tja das makkelijk scoren. maar welke 51 andere zijn dat dan?
(je gaf nog niet aan dat je doorhad welke naam ik bedoelde)
ik ga ervan uit dat wanneer ik die ene beleef welkom in de djenna wordt geheten. dat het op aarde al djenna wordt...
want what if...ik alle namen ken maar verder niets met God heb, dan heb ik toch ook niets te zoeken in Zijn hemel?

IbnRushd
30-11-06, 00:09
Geplaatst door EyeLiner

98. ar-Rashid - de Gids naar het Juiste Pad

Alle lof aan ALLAH (swt), de Heer der Werelden..

Ar-Rasheed is niet een van de Namen van Allah. Klik hier (http://www.islamqa.com/index.php?ref=5457&ln=eng&txt=rasheed) voor meer informatie.

Voor namen (Arabisch) klik hier (http://www.ibnothaimeen.com/all/books/article_16821.shtml)

lambolico
02-12-06, 13:53
de wijzer van de Weg is mijns inziens wel één van de namen/eigenschappen van God.

Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven

girl d'anvers
05-12-06, 14:50
Geplaatst door lambolico
tja das makkelijk scoren. maar welke 51 andere zijn dat dan?
(je gaf nog niet aan dat je doorhad welke naam ik bedoelde)
ik ga ervan uit dat wanneer ik die ene beleef welkom in de djenna wordt geheten. dat het op aarde al djenna wordt...
want what if...ik alle namen ken maar verder niets met God heb, dan heb ik toch ook niets te zoeken in Zijn hemel?

haha spijtig genoeg is het zo simpel niet!

deze namen van Allah kennen wil zeggen dat je de namen begrijpt en dat je ernaar handelt. het is hetzelfde als het volledig uit het hoofd kennen van de qoraan, je moet je kennis in praktijk omzetten.

ten tweede en veel belangrijker, alle goede daden worden beoordeeld volgens de intentie. zonder de oprechte intentie (omwille van Allah) zijn j daden waardeloos.

Een martelaar op de weg van Allah, die het wereldse heeft gelaten voor Allah, is voor het paradijs. Maar iemand die sterft als martelaar, zodat de mensen over hem zouden zeggen dat hij een grote held is, deze is voor het vuur.
Iemand die de volledige qoraan van buiten kent en perfect reciteert en dit slecht doet zodat de mensen goed over hem zouden praten, deze is voor het vuur.
Dit om het belang van de juiste intentie aan te tonen.

Dus nee je geraakt het paradijs niet zomaar binnen als je deze namen uit het hoofd kent, want geef eerlijk toe dit kan zelfs een papegaai. De voorwaarde is juiste intentie en praktiseren van je kennis.

lambolico
30-08-07, 15:22
dat lijkt mij geen dialoog maar eenrichtingsverkeer.
Ikzelf onderhoud 3 vastentijden:
-Advent (4 weken voor kerst) om mijn heidense afkomst te herinneren en mij te verheugen in het licht voor de Wereld. Op die manier zie ik zelf ook weer het licht...
-Pasen (40 dagen) om stil te staan bij het leven, sterven en opstaan van Jezus.
-Pinksteren (10 dgn tussen hemlvaart en Pinksteren) om de uitstorting van en vervulling met Gods Geest te herbeleven. (dit is een tijd van intensief gebed om de Hulp van God en Zijn Kracht om tekenen te doen in Zijn Naam)
Tijdens Ramadan doe ik met Moslims mee en bereid ik mij voor op ontwikkelingswerk onder de armen.

Ook ik dien God en doe dit ondat ik God eeuwig dankbaar ben voor het verlossen uit mijn slavenbestaan zonder God.
Zodoende houd ik mij aan de opdracht van God om deze aarde bewoonbaar te maken voor mens, dier en plant. Beschreven in Genesis 1 en 2. Ondertussen zijn we een behoorlijk eind verwijderd van het vroegere paradijs (wat in Irak gecitueert wordt) zowel geografisch als spiritueel, maar dat ontslaat ons niet van onze plicht: werken aan het koninkrijk van God, waar ook ter wereld. Met misschien wel Jeruzalem als aards middelpunt, het mag duidelijk zijn dat er nog veel te werken valt.
Ik wens je daarom een goede ramadan, spiritueel en lichamelijk gezien.
groeten,

DieSter
30-08-07, 18:07
Geplaatst door IbnRushd
Ar-Rasheed is niet een van de Namen van Allah. Klik hier (http://www.islamqa.com/index.php?ref=5457&ln=eng&txt=rasheed) voor meer informatie.

Voor namen (Arabisch) klik hier (http://www.ibnothaimeen.com/all/books/article_16821.shtml)

Hoezo is er geen bewijs voor in de koran?
er zijn dus wel murshidoon,(dus zij die geleidt worden) maar geen Arrasheed? dus de ultieme in het leiden?

Verder wil ik niet twisten over de namen van Allah sinds Allah over zulke mensen ook iets zegt in de koran...

lambolico
30-08-07, 19:28
Sinds wanneer is namen bespreken, twisten?
Ik begrijp ook het dreigement niet zo.
Wat dat betreft trek ik me niet zoveel de koran aan. Ik heb niet de indruk dat mij iets kan gebeuren, ik geloof dat niets mij kan scheiden van de liefde van God. De volgelingen van Jezus weten zeker dat ze deel aan de hemel maken, remember? Dat kan wat arrogant overkomen, maar het zijn niet mijn woorden die ik herhaal.
Ik wil meer weten en behoef dus geen correctie op die manier.
Dat jullie dat onder elkaar doen moet je zelf weten, maar als vreemdeling verwacht ik gastvrijheid en geduld.

Ik heb een vraag, hoe kun je de namen van Allah beleven zoals even terug in de discussie gesteld wordt. Ik zou graag willen dat een expert reageert.

Zelf denk ik dat slechts één Naam telkens in gedachten houden en naleven genoeg is, ik ben die Naam niet tegen gekomen onder de 99.

Trouwens wie kan mij de overige 51 noemen?

paddy
04-09-07, 13:50
Beste Mariska,
wat heb je toch goed jouw (veel) werk gedaan!...

...ik heb een vraag...
AL-'ALIM, de alwetende...hoe komt dat de moslim wereld, wat betreft de moderne wetenschap en technologie, volledig afhankelijk is van de weterse wereld?...Heeft Allah vergeten om aan zijn volk een helpende hand te geven?

en verder:
Al men vaak 'Allah is Groot' roept, wordt een man/vrouw een BETERE man/vrouw?
En als een vrouw een doek over haar hoofd gooit, wordt zij automatisch een BETERE vrouw? Paddy