PDA

Bekijk Volledige Versie : Wanneer begint ''de beloofde westerse heropbouw van Irak''?



Coolassprov MC
13-11-06, 06:08
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/11/11/AR2006111101076.html


Despite Billions Spent, Rebuilding Incomplete
Bad Security, Poor Planning Plague Effort

By Griff Witte
Washington Post Staff Writer
Sunday, November 12, 2006; Page A01

For a little more than $38 billion, the United States and its contractors in Iraq have provided 4.6 million people with access to water. They have distributed seeds to Iraqi farmers, improving wheat harvests. With electricity-generating capacity now above prewar levels, they have given many Iraqis more daily hours of power. They have repaired more than 5,000 schools and vaccinated 4.6 million children against polio.

The list goes on. But as the U.S.-led, U.S.-funded portion of Iraq's reconstruction nears its end, American officials and contractors alike are grappling with a cold reality: Thousands of successes in Iraq may add up to a single failure.


Photos
Iraq Reconstruction
As the U.S.-funded portion of Iraq reconstruction nears its end, American officials and contractors fear that thousands of successful projects could lead to failure. There is no guarantee that most Iraqis will be able to benefit from the effort.


related content
The United States has spent $38 billion on reconstruction in Iraq. About 88 percent of planned projects have been completed, but finished projects don't always add up to success.

16 to 24

Hours of power per day in Baghdad prewar

4.7

Hours of power per day in Baghdad now

2.58 million

Barrels of oil per day prewar

2.27 million

Barrels of oil per day now


"We accomplished a significant amount of work. But it was just overwhelmed by the overlay of violence," said Clifford G. Mumm, who has spent much of the past three years in Iraq managing projects for Bechtel Corp. "It's hard to be very optimistic."

U.S.-funded projects have long been a target for sabotage. Many of those that were spared remain unused by a population paralyzed by violence.

Yet those inside the reconstruction effort say security concerns were hardly the only problem. Poor planning and coordination by U.S. officials meant that even successful individual projects failed to do the job; for example, health-care centers were built at great cost but had no water and sewer service. Poor work-site management by contractors meant that some projects went awry. And now that the United States is handing over reconstruction efforts to Iraq, many involved with the process worry that the Iraqis don't have the training or the money to keep U.S.-built facilities running.

This was not how the rebuilding of Iraq was supposed to go. In the fall of 2003, six months after the U.S. invasion, President Bush promised Iraq "the greatest financial commitment of its kind since the Marshall Plan." Top administration aides said they considered that plan, which helped rebuild Europe after World War II, to be a model for Iraq. Congress soon passed a spending bill that, while offering less money than the Marshall Plan, was expected to be enough to get Iraq back on its feet.

Riding through the streets of the northern city of Mosul three years later, taxi driver Sattar Khalid Othman has barely noticed.

"What reconstruction?" Othman said in an interview last week. "Today we are drinking untreated water from a plant built decades ago that was never maintained. The electricity only visits us two hours a day. And now we are going backwards. We cook on the firewood we gather from the forests because of the gas shortage."

Othman's view is shared by many across the country. In interviews last week, Iraqis expressed frustration not just with the United States but with Iraqi leaders, too, for pocketing aid money that was supposed to be for everyone.

"When the occupation came and we heard the promises, we said, 'Now the conditions in the city will improve.' But things got worse," said Ahmed Mohammed, 45, a teacher in the central province of Salah al-Din. "We know that large amounts of money have been dedicated to the city, but they were all stolen."

The United States has committed more than $38 billion to reconstructing Iraq, far more than any other nation, according to the special inspector general for Iraq reconstruction. Most of that money is now gone. Three-quarters of the primary fund for rebuilding has been spent and the rest has been set aside for finishing key projects.

Overall, 88 percent of planned projects -- about 12,000 -- have been completed, with just 4 percent yet to begin.

Coolassprov MC
13-11-06, 06:12
Volgens een ''briljante'' Amerikaanse senator zou de oplossing te vinden zijn in het drijven van iedere Irakees naar de rand van de afgrond en dan te hopen dat ie er zichzelf van redt.

Hum?

Alsof de situatie in Irak nog niet erg genoeg voor hem is; en alsof dat ooit iets goed kan opleveren..

"I think we've got to put the pressure on (Iraqis), lead them to the abyss, and ask them to look over the edge and say, 'Is this what you want for your country: violence and death and civil war? If it's not, well, then you'd better start making some of the decisions.' ""

http://www.usatoday.com/news/politicselections/vote2006/2006-11-09-ind-democrat_x.htm


Indiana Democrat urges party to resist partisan extremes
Updated 11/9/2006 11:09 PM ET E-mail | Save | Print | Subscribe to stories like this

By Maureen Groppe Gannett News Service
WASHINGTON — Sen. Evan Bayh, a potential 2008 presidential candidate, told reporters from USA TODAY and Gannett on Thursday that most Americans don't know what Democrats stand for despite the party's electoral success.
The Indiana Democrat said Tuesday's election was a vote against the status quo in Washington and in Iraq, and Democrats need to show that they can deliver on issues that matter to most Americans.

"It's up to us to prove that we're something better than just a mirror image of the people they voted against," Bayh said. "And if we serve up a highly partisan, ideologically extreme, Democratic version of what they just voted against, we're not going to do very well."

Bayh said Democrats must focus on middle-class concerns, including affordability of health care and college, as well as pension and job security. But they also have to prove Democrats can be trusted with national security and should implement all the recommendations of the 9/11 Commission.

He singled out reducing the nation's dependence on imported oil as an area where Democrats could immediately prove their willingness to work with Republicans. Bayh is part of a bipartisan coalition of senators backing a bill to promote energy independence through the increased use of alternative fuels and technologies.

Bayh, who served eight years as governor of Indiana and is in his second Senate term, said he won't make an official announcement on whether he will run for president until after the end of the year.

He spoke about another potential candidate, Sen. Barack Obama, D-Ill., and other topics:

•Iraq. "I think we've got to put the pressure on (Iraqis), lead them to the abyss, and ask them to look over the edge and say, 'Is this what you want for your country: violence and death and civil war? If it's not, well, then you'd better start making some of the decisions.' "

•Obama's popularity. "I'm only human. Who wouldn't like that kind of attention and publicity? But I don't begrudge Barack that. Good for him.

"At the end of the day, the American people are going to conclude (that) this is a serious time for our country. And they'll want a serious person with serious answers and a proven track record to lead this nation forward, someone who understands the challenges in some detail that we face and has enough knowledge and experience to deal with them. ...

"If that's what the American people are looking for, then maybe I've got a chance."

•2008. "There's a bigger responsibility on us (now) to have a positive agenda for meeting the challenges that face the country. If we don't have that, we're in deep trouble."

sater
13-11-06, 06:15
:kalasniko niet zolang elkaar uitmoorden de norm blijft.

Coolassprov MC
13-11-06, 06:29
Geplaatst door sater
:kalasniko niet zolang elkaar uitmoorden de norm blijft.

Van mij hoef je niet fetisjistisch te zijn om je domheid.

Coolassprov MC
13-11-06, 06:41
Misschien wordt het niet gerapporteerd door het NOS-JeugdJournaal; maar de VS is al ruim een half jaar geleden gestopt met het zogenaamde heropbouwen van Irak; het Irak-avontuur kent alleen verliezers.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/02/AR2006010200370.html

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,1676911,00.html

’s Werelds tweede grootste olie-producent (!!!) kan nu niet eens genoeg olie importeren (!!!) voor zichzelf (!!!).

sater
13-11-06, 06:49
Geplaatst door Coolassprov MC
Van mij hoef je niet fetisjistisch te zijn om je domheid.

:tover: licht mij, arme onwetende, bij.

Witte78
13-11-06, 07:23
Het is eigenlijk allemaal precies gegaan zoals het (volgens mij door frankrijk) is voorspelt.

Ik vind het nog steeds heel kwalijk te noemen dat nederland als een mak lammetje achter de VS stond. Wat dat betreft heb ik veel meer respect voor de franse, duitse, belgische en griekse regering (al zullen deze ook wel redenen hebben in eingen belang). Het zal me trouwens ook niet verbazen als ze ECHT zo naief zijn in Den Haag.

Maargoed, hoe los je deze zooi nu op? Naar mijn mening is nederland op zn minst medeplichtig.

reason
13-11-06, 09:38
Wat je ook vind van de inval in Irak (ik was daar destijds tegen), feit is dat iedere poging tot wederopbouw vakkundig om zeep wordt geholpen door de zogenaamde 'rebellen'.
Tegen de wens van de meerderheid van de Irakezen in.

Kal-El B.V
13-11-06, 12:45
Geplaatst door reason
Wat je ook vind van de inval in Irak (ik was daar destijds tegen), feit is dat iedere poging tot wederopbouw vakkundig om zeep wordt geholpen door de zogenaamde 'rebellen'.
Tegen de wens van de meerderheid van de Irakezen in.



Yet those inside the reconstruction effort say security concerns were hardly the only problem. Poor planning and coordination by U.S. officials meant that even successful individual projects failed to do the job; for example, health-care centers were built at great cost but had no water and sewer service. Poor work-site management by contractors meant that some projects went awry. And now that the United States is handing over reconstruction efforts to Iraq, many involved with the process worry that the Iraqis don't have the training or the money to keep U.S.-built facilities running

het staat gewoon in het eerst geplaatste bericht hoor !!

Dolle Fatima
13-11-06, 12:50
Geplaatst door Witte78
Het is eigenlijk allemaal precies gegaan zoals het (volgens mij door frankrijk) is voorspelt.

Ik vind het nog steeds heel kwalijk te noemen dat nederland als een mak lammetje achter de VS stond. Wat dat betreft heb ik veel meer respect voor de franse, duitse, belgische en griekse regering (al zullen deze ook wel redenen hebben in eingen belang). Het zal me trouwens ook niet verbazen als ze ECHT zo naief zijn in Den Haag.


Alleen al daarom zou ik nooit op PvdA, CDA of VVD stemmen.

gh.wille
13-11-06, 16:26
Geplaatst door sater
:kalasniko niet zolang elkaar uitmoorden de norm blijft.

Hoe durft onze van HAAT en NIJD bijna uit zijn vel knappende vriend
Coolassprov MC het in z,n harses te halen om hieR zijn beklag over te doen zolang de MOSLIMS elkaar nog bij bosjes uitmoorden alle wetten van de KORAN overtreden door willekeurig LAND en GELOOFS genoten af te slachten!
En geen AMERIKANEN de schuld geven vroeg of laat had de BOM (die onderdrukking heet )door een elite groepje toch wel gebartsen !
Kijk maar in de geschieddenis van de mensheid!
Vroeg of laat komt tirannie altijd ten val ( soms zelfs met behulp van Amerika ). :fpuh:

Verder kan ik het ff niet nalaten hoe het komt dat de JODEN het wel kunnen het antwoord is :Zamen eens zijn , Zamen een doel na streven ,Zamen het land op bouwen en niet afbreken enz enz .
Voorbeeld :een twintigvoudige overmacht het bos in sturen met hun staart tusen de benen !

:engel:



:)

super ick
13-11-06, 16:50
Geplaatst door Witte78
Het is eigenlijk allemaal precies gegaan zoals het (volgens mij door frankrijk) is voorspelt.

Ik vind het nog steeds heel kwalijk te noemen dat nederland als een mak lammetje achter de VS stond. Wat dat betreft heb ik veel meer respect voor de franse, duitse, belgische en griekse regering (al zullen deze ook wel redenen hebben in eingen belang). Het zal me trouwens ook niet verbazen als ze ECHT zo naief zijn in Den Haag.

Maargoed, hoe los je deze zooi nu op? Naar mijn mening is nederland op zn minst medeplichtig.

De iraki's uit de regio waar Nederland zat waren anders niet blij dat ze vertrokken. In korte tijd hebben ze in overleg met de plaatselijke bevolking daar toch voor verbetering gezorgd.
Ik weet waar ik het over heb want ik heb het uit de eerste hand.

Waarom is Nederland medeplichtig?
Omdat de onderdrukker die massagraven heeft gevuld met vrouwen en kinderen weggejaagd is?
Omdat de Iraki's in een burgeroorlog zitten nu ze niet meer ondrukt worden?
Omdat ze het kennelijk vertikken elkaars leven te respecteren en elkaar het licht niet in de ogen gunnen?
Of neem je het sprookje van de Amerikaanse satan nog serieus?

gh.wille
13-11-06, 17:02
Geplaatst door super ick
De iraki's uit de regio waar Nederland zat waren anders niet blij dat ze vertrokken. In korte tijd hebben ze in overleg met de plaatselijke bevolking daar toch voor verbetering gezorgd.
Ik weet waar ik het over heb want ik heb het uit de eerste hand.

Waarom is Nederland medeplichtig?
Omdat de onderdrukker die massagraven heeft gevuld met vrouwen en kinderen weggejaagd is?
Omdat de Iraki's in een burgeroorlog zitten nu ze niet meer ondrukt worden?
Omdat ze het kennelijk vertikken elkaars leven te respecteren en elkaar het licht niet in de ogen gunnen?
Of neem je het sprookje van de Amerikaanse satan nog serieus?

:duim:

Bart.NL
13-11-06, 19:42
Vooraf nadenken door Bush en zijn kliek had wel een boel ellende kunnen voorkomen.

En nu we het toch over die onderdrukker hebben: hij was natuurlijk prima zolang hij oorlog voerde tegen Iran.

Maar de Amerikanen de schuld geven van alle ellende nu: belachelijk en vooral... het lost niets op. Het zijn de Iraki's die wat kunnen maken van hun land.

Coolassprov MC
13-11-06, 20:17
Geplaatst door sater
:tover: licht mij, arme onwetende, bij.

Teveel werk; ik moet bedanken; sorry.

Coolassprov MC
13-11-06, 20:22
Geplaatst door Bart.NL
Maar de Amerikanen de schuld geven van alle ellende nu: belachelijk en vooral... het lost niets op. Het zijn de Iraki's die wat kunnen maken van hun land.

Het enige dat niet oplost, niets oplost en belachelijk is, zijn de Amerikanen in Irak. Zolang Irak bezet is zal er niets van terecht komen en hoe langer de bezetting voortduurt hoe uitzichtlozer de situatie wordt.

En ja; als je aan iets misdadigs begint dat tegen iedere wet en moraal indruist en je maakt er ook nog een onherstelbaar puinzooitje van; voor de ogen van de hele wereld; ben je als misdadiger schuldig aan dat onherstelbaar puinzootje.

Leer daar maar eens mee te leven; beschaving en verantwoordelijkheid.

gh.wille
13-11-06, 21:13
Geplaatst door Coolassprov MC
Het enige dat niet oplost, niets oplost en belachelijk is, zijn de Amerikanen in Irak. Zolang Irak bezet is zal er niets van terecht komen en hoe langer de bezetting voortduurt hoe uitzichtlozer de situatie wordt.

En ja; als je aan iets misdadigs begint dat tegen iedere wet en moraal indruist en je maakt er ook nog een onherstelbaar puinzooitje van; voor de ogen van de hele wereld; ben je als misdadiger schuldig aan dat onherstelbaar puinzootje.

Leer daar maar eens mee te leven; beschaving en verantwoordelijkheid.

Zodra de Amerikannen weg zijn dan krijgen we de volgende topic ongeveer::

laffe Amerikannen verlaten de hulpeloze bevolking ,of het zinkende schip of kunnen niet tegen het (dappere )verzet op van de vrijheids helden enz enz enz
Dat een minderheid vande bevolking een overgrote meerderheid hun dwang en wil opleggen om hun ""oude"" levenswijze weer voort te zetten wordt gemaks halve ff vergeten !

a propos heb tot nu toe niemand gehoort die commentaar had over het goede en losbandige leven van Saddams lieverdjes die nu te hooien te gras hun ex slaven opblazen!

Zoals ik eerder gezegd heb is de BLUNDER van de Amerikaanen NIET MEER GOED TE PRATEN !

Hetgeen niet weg neemt dat vroeg of laat toch een burgeroorlog had uitgebroken onder de eensgezinde MOSLIMS.

IbnRushd
13-11-06, 21:28
Geplaatst door gh.wille
Zodra de Amerikannen weg zijn dan krijgen we de volgende topic ongeveer::

laffe Amerikannen verlaten de hulpeloze bevolking ,of het zinkende schip of kunnen niet tegen het (dappere )verzet op van de vrijheids helden enz enz enz
Dat een minderheid vande bevolking een overgrote meerderheid hun dwang en wil opleggen om hun ""oude"" levenswijze weer voort te zetten wordt gemaks halve ff vergeten !



http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=205968

Coolassprov MC
14-11-06, 06:20
Geplaatst door gh.wille
Zodra de Amerikannen weg zijn dan krijgen we de volgende topic ongeveer::

Je begint gelijk met een uitgekauwd smoesje dat gebruikt werd bij en om iedere mogelijke kolonisatie/beetting voort te kunnen laten duren; als wij vertrekken gebeurt er dit en dat en valt het hemeldak.

Als deze smoesjes uit de mond van de blanke kolonisatoren waren uitgekomen hadden zo'n driekwar van de wereld verloren.

Lees de geschiedenis en leer; toen de Britten uit Irak werden verdreven viel het hemeldak ook niet.

Bart.NL
14-11-06, 07:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Het enige dat niet oplost, niets oplost en belachelijk is, zijn de Amerikanen in Irak. Zolang Irak bezet is zal er niets van terecht komen en hoe langer de bezetting voortduurt hoe uitzichtlozer de situatie wordt.

En ja; als je aan iets misdadigs begint dat tegen iedere wet en moraal indruist en je maakt er ook nog een onherstelbaar puinzooitje van; voor de ogen van de hele wereld; ben je als misdadiger schuldig aan dat onherstelbaar puinzootje.

Leer daar maar eens mee te leven; beschaving en verantwoordelijkheid.

Moeten de Amerikanen nu wel of niet weg van jou?

Onder Saddam was het geen pretje, maar het is nu veel erger. In zoverre hebben ze hier schuld aan.

Bush is een oorlogsmisdadiger omdat hij een oorlog begon zonder morele rechtvaardiging. Hij verdient dezelfde straf als Saddam.

Maar goed, het lost verder niets op door de Amerikanen de schuld te geven van het feit dat de Iraki's elkaar uitmoorden. Ze zullen daar toch zelf mee moeten stoppen (of de Amerikanen er nu wel of niet zijn).

Leer daar maar eens mee te leven; beschaving en verantwoordelijkheid.

John2
14-11-06, 09:08
Geplaatst door Coolassprov MC
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/11/11/AR2006111101076.html

Eigelijk een rare vraag.

Zou het enig nut hebben iets op te bouwen wat ieder moment door bom aanslagen weer ongedaan word gemaakt?

Kom zeg denk een beetje na voordat je iets plaatst.

Verder las ik dat jij wilt dat de Amerikanen vertrekken uit Irak?

Van mij mogen zij direct vertrekken, liever vandaag dan morgen.
Maar wat zal er dan overblijven van Irak, een totale instorting van alles?

Dus zeg het maar mister Bush2 :moe:

fransjan
14-11-06, 09:57
De VS is nu bezig met een soort brainstorm sessie over Irak. Dat is een goede zaak.

Er zijn erorm veel mensen die klagen dat de VS te weinig gedaan heeft aan wederopbouw. Vaak hebben dit soort mensen boter op hun hoofd en zelf ook niets gegeven voor de wederopbouw.