PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk: Harde taal om tij te keren



IbnRushd
14-11-06, 11:07
Harde taal om tij te keren

Door JOB VAN DE SANDE en YVONNE WIGGERS

DEN HAAG - CDA-premier Jan Peter Balkenende claimt ten onrechte de vruchten van het kabinetsbeleid, vindt Rita Verdonk.

‘Een goede leider kan ook succes delen. Dat moet hij nog leren.’
Rita Verdonk zou 25 zetels voor de VVD ‘wel fijn vinden’. De liberalen zitten nu met 26 mensen in de Tweede Kamer, maar staan er slecht voor in de peilingen. Verdonk zal zich helemaal ‘uit de naad vechten’ voor een uitslag van ongeveer 30 zetels, zegt ze, maar houdt wel rekening met een beperkt verlies.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00098/Rita_Verdonk_98264h.jpg

De liberale politica wijt de tegenvallende peilingen vooral aan premier Balkenende. Hij claimt de successen van zijn kabinet en dat slaat aan bij de kiezer. ,,Maar het zijn ónze successen,’’ zegt Verdonk scherp. Het enige wat het CDA volgens haar heeft bijgedragen aan het kabinet, is de premier.
,,Balkenende heeft zeker kwaliteiten. Zo is hij beter dan Wouter Bos bestand tegen kritiek. Bos klaagt, maar als er nou over iemand veel spotprenten zijn gemaakt en eindeloos is doorgezeurd over het uiterlijk, dan is het wel over Balkenende. Hij kon daar tegen. Dus hem een slechte leider noemen, dat gaat te ver. Maar er zijn momenten geweest dat hij duidelijk niet de leider was, zoals bij het Ayaan-debat. En een eigenschap van een goede leider is ook dat hij succes kan delen. Dat moet Balkenende nog een beetje leren.’’
Om het tij te keren voor de VVD kondigt Verdonk vast aan dat ze de laatste dagen voor de verkiezingen meer harde uitspraken zal doen over haar persoonlijke speerpunten: integratie en immigratie. Ze is al een beetje begonnen. Zo riep ze vorige week dat de Commissie Gelijke Behandeling kan worden opgedoekt, omdat die bepaalde dat een islamitische docente mocht weigeren mannen de hand te schudden. Ook Wouter Bos kreeg ervan langs. Na klachten van Bos over persoonlijke aanvallen van CDA en VVD, sprak Verdonk over een ‘huilende Wouter die al weet dat hij verloren heeft’.
Zij denkt dat stevige taal over vreemdelingenbeleid nog steeds aanslaat bij de kiezers. Alle VVD-bewindslieden worden daarop voortdurend aangesproken in de campagne, zegt Verdonk. ,,De mensen willen weten of er een generaal pardon komt en ze willen cijfers over de instroom van asielzoekers horen. Daarom hebben we in het campagneteam gezegd: naast de oorspronkelijke drie campagneonderwerpen onderwijs, veiligheid en economie gaan we het ook hier over hebben.’’
Dus zegt Verdonk klip en klaar: een generaal pardon voor asielzoekers die al langer in Nederland zijn, is onbespreekbaar voor de VVD. Die boodschap is vooral bedoeld voor de ChristenUnie. Die partij moet wellicht CDA en VVD aan een meerderheid helpen. ,,Een generaal pardon is een breekpunt voor ons, maar Mark Rutte had de deur naar de ChristenUnie toch al dichtgeslagen. De ChristenUnie is namelijk ook op andere punten erg conservatief, bijvoorbeeld als het gaat om abortus en euthanasie.’’ Verdonk geeft de voorkeur aan een kabinet met twee partijen. ,,Ik merk nu hoe prettig dat is. Ik mis D66 helemáál niet. Wij willen gewoon door met het CDA. Onder premier Balkenende ja, want wij zullen de minister- president niet leveren.’’
Even leek het er dit voorjaar op dat Verdonk de nieuwe VVD- leider zou worden en naar eigen zeggen is ze nog steeds ontzettend populair in het land. „Maar ik mis de voorpagina’s niet hoor. Mark is de man. Ik ben de nummer twee, wat de peilingen ook zeggen.’’ Waarom voert ze dan toch haar eigen campagne met de slogan ‘stem VVD maar wel nummer twee’? ,,Ach, de nummer dertien zegt: ‘heb je het goed gezien, stem nummer dertien’. Het belangrijkste is dat de VVD veel stemmen krijgt.’’ En wat als ze meer stemmen krijgt dan Mark Rutte? ,,Daar ben ik helemaal niet mee bezig.’’
Vooral bij de rechtse liberalen slaat Verdonk goed aan. Toch snoept Geert Wilders intussen flink wat zetels af van de rechterflank van de VVD. Zijn boodschap slaat bij sommigen aan, constateert ook Verdonk. ,,Maar bij grote groepen ook niet. Hij overdrijft als hij het heeft over een ‘tsunami van islamisering’. Inhoudelijk is het flauwekul wat hij zegt. Hij wil de grenzen voor vijf jaar dichtgooien, maar we zijn nog steeds een gastvrij land voor echte vluchtelingen. Alleen voor gelukzoekers moeten de grenzen dicht.’’
Het liefst gaat Verdonk straks weer het kabinet in. Als minister van Veiligheid of als opvolger van minister Hoogervorst op Volksgezondheid. ,,In het kabinet kan ik tenminste aan de knoppen draaien.’’ Als dat niet lukt, belooft Verdonk nu al plechtig dat ze vier jaar lang in de Kamer blijft zitten.

ad.nl

Dolle Fatima
14-11-06, 11:31
:stomp: