PDA

Bekijk Volledige Versie : Klacht tegen Rumsfeld in Duitsland



Repentance
14-11-06, 14:09
Klacht tegen Rumsfeld in Duitsland
Van onze correspondent Jan Tromp

NEW YORK - Tegen Donald Rumsfeld, de afgetreden Amerikaanse minister van Defensie, zal dinsdag bij justitie in Duitsland een strafrechtelijke klacht worden ingediend.

Elf Irakezen die in de Abu Ghraib-gevangenis hebben gezeten en een Saoediër die op Guantánamo vastzit, willen dat Rumsfeld en andere Amerikaanse functionarissen worden vervolgd voor de ‘betrokkenheid van hoge regionen bij het programma van marteling’, zoals jurist Michael Ratner het formuleert.

Ratner is voorzitter van het Centrum voor Grondwettelijke Rechten in New York. Dit collectief van advocaten is een van de organisaties die de (ex)gevangenen juridisch bijstaan. Het Centrum zal dinsdag de federale aanklager in Duitsland vragen een onderzoek te beginnen dat moet uitlopen op vervolging.

Behalve tegen Rumsfeld wordt de aanklacht ook uitgebracht tegen voormalig CIA-directeur George Tenet, minister van Justitie Alberto Gonzales en een groot aantal andere burgerlijke en militaire autoriteiten. In de aanklacht zijn verklaringen opgenomen over marteling, wrede behandeling en vernedering, met medeweten en op bevel van de aftredende Amerikaanse minister, zo wordt gesteld.

Dat Rumsfeld wist wat in Abu Ghraib gebeurde, wordt met zoveel woorden bevestigd in een verklaring van voormalig brigadier-generaal Janis Karpinski. Zij was commandant over de Amerikaanse gevangenissen in Irak ten tijde van het Abu Ghraib-schandaal in 2004. Ze kreeg ontslag, maar zegt dat ‘de verantwoordelijkheid tot aan het hoogste niveau gaat’.

Voor Duitsland is gekozen omdat de Duitse wet vervolging van oorlogsmisdaden mogelijk maakt ongeacht waar op de wereld deze plaatsvonden. Al in 2004 is geprobeerd Rumsfeld in Duitsland te vervolgen. De Duitse justitie wees toen de klachten van de hand. De aanklagende organisaties denken nu meer kans te maken, ook al omdat Rumsfeld met zijn aftreden zijn immuniteit verliest.

Mocht hij in de toekomst veroordeeld worden, dan zal het praktisch gevolg zijn dat hij Duitsland moet mijden. Het moet worden uitgesloten geacht dat de VS hem zullen uitleveren.

Volkskrant.nl

Hawa
14-11-06, 14:58
Dit geouwehoer,mensen martelingen, ze moeten Saddam Hussein gewoonweg laten leven, en zijn biografie hanteren,als hij ooit zijn biografie kan schrijven.(ik hoop van harte)....
Oorzaak en gevolg!! Daar moeten we eens mee weten om te gaan, ipv in doofpot gaan stoppen......
Natuurlijk worden er oeverloos mensen gemarteld, maar ook opgeleidt in Jihad koers....
Het leven in Irak is allang zoek. Al jaren lang. Als burger, ..........
Zijn we de holocaust vergeten?
Uitleveringen in naam van wie?
En je kan en mag niks zeggen.........
Het moeteens afgelopen zijn, met die oeverloze moordpartijen, uit verschillende gezichthoeken......Wie is schuldig en wie niet?
Iedereen wordt overgelevert in onrechtmatige systeem! Geholpen door het westen......levering van wapens..en martelwerktuigen.......
OOk al in tijd van Argentinie.......(zelfs Phylips leverde wapen wedtuigen om mensen te martelen, hun genetalien te exploderen, met snoeren....
Laat mij niet lachen, in deze godsgruwelijke middeleeuwse koersen reeks......
En iedereen doet er aan mee! Het houdt nooit op!
Het sterkste woord (zogenaamde democratische woord) tegen de zwakkere,die uitgelevert worden in regiems gesteund door westen.....
Ja! Ik ben gemarteld, mijn familie is allang uitgedreven, vervoerd,zoals in Holocaust koers......(niemand weet)
En je kan en mag niks zeggen......
Mijn nagels uitgetrokken.....
nog een nagel....
MIjn hoofd
gebeukt tegen muren....
niemand weet toch
Ja toch!
We weten toch!
Dat Toch!
Respect!
Waardevolle instelling is!
NOuja.....
En maar schimpen en beamen
Ik ben Minister President!
Ik ben goede bloedt
geen homoseksuelen
geen
tegenspraak...
Tovenarij
Harry Potter
is Duivel
Ja Duivels creeer
je zelf
Harry!
En hoe brutaal
die AliB
Hoe brutaal
hij
godverdomme Jij
Minister President
AchaJaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Kinderen van de straat
KInderen van Aarde
KInderen onder moeders borst
op rug
gekoestert
gewiegt.....
Salsa
Merenque
Buikdans
de Polka
de Polkaas
de Polkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas
Ja ik ben ik en jij ben Gij
Zie me hijgen dan...
Zwoegen in Polder eisen...
Wie werkt zal eten.....