PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Met mensen die zich opblazen, deel ik niets, zelfs geen God'



Man_Ray
17-11-06, 12:51
Souad Massi, een Algerijnse chanteuse met een visie

Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus voor
terrorist te worden versleten

Berberzangeres Souad Massi ruilde Algerije in voor de Parijse banlieues. 'Maar de laatste tijd koester ik weer goede hoop voor mijn geboorteland.'



Zeven jaar geleden ruilde zangeres Souad Massi een banlieue van Algiers in voor een van Parijs. Sindsdien bezong ze in drie cd's het gemis dat vasthangt aan immigratie. Maar ze schuwt ook de maatschappelijke thema's niet. 'Men ontdekt de migranten alleen in de aanloop naar de verkiezingen.'

Door Catherine vuylsteke

Brussel l Wat het meest aan haar opvalt, is hoe gewoontjes ze wel is. Hoe hartelijk ook en pretentieloos. De Algerijns-Franse Berberzangeres Souad Massi (34), die deze week in Brussel optrad, mag dan al drie cd's op haar naam hebben, met een BBC Music Award zijn gelauwerd, en in het New Yorkse VN-hoofdkwartier hebben geconcerteerd, toch vindt ze zichzelf geen ster.

"Beslist niet." Ze zegt het nadrukkelijk, roerend in de koffie in het Brusselse Pathé Palace, enige uren voor haar fantastische concert op het Festival van de Vrijheid. "Ik ben gewoon een artieste, een vrouw met een gitaar en met liedjes." En bovenal begiftigd met een hemelse stem, waarin de zon van haar geboorteland doorklinkt.
Massi groeide op in een buitenwijk van Algiers, in tijden dat de stad en het land waarvan ze de hoofdstad is, ons bovenal met afgrijzen vervulden. Het nieuws betrof een dagelijkse bodycount: zoveel burgers gekeeld hier, zoveel daar. Altijd door onbekenden, in een conflict tussen de islamisten en het leger waarbij gewone mannen, vrouwen en kinderen verpletterd werden. "Het leven wordt heel smal op zo'n moment. De meeste bronnen van plezier zijn opgedroogd. Wat overblijft, gebeurt ondergronds. Muziek maken voor kleine groepjes mensen met de luiken dicht."
Massi volgt een ingenieursopleiding, ze vindt een baan als urbaniste en droomt van de bouw van de sociale woningen waar haar landgenoten zo'n behoefte aan hebben. Maar er gebeurt niets. Het wachten op het groene licht duurt eeuwig. En dan is er de liefde voor muziek, eerst voor de soundtracks van de Amerikaanse cowboyfilms waarin de Algerijnse staatstelevisie tijdens haar kindertijd grossiert, en later voor AC/DC en Emily Lou Harris. Maar gitaren zijn voor jongens, aanvankelijk toch. Massi is evenwel een opstandig meisje en ze weet haar broer er uiteindelijk van te overhalen om het haar te leren.
Als jonge vrouw speelt ze in een hardrockgroep en in 1997 brengt ze een cassette uit met haar eigen - met sociale thema's gelardeerde - teksten. Het zijn moeilijke tijden omwille van de oorlog, maar evengoed door het machismo. Meisjes horen niet over straat te lopen met een gitaar en er is geen plaats voor hen op de terrasjes van de theewinkels. Rustig buiten een koffie drinken, zo zegt ze korte tijd nadat ze zich in Frankrijk gevestigd heeft, is er nooit bij in Algerije. Je wordt ofwel verleid of beledigd.
Als Souad Massi in 1999 in het Parijse La Vilette in het kader van 'Femmes d'Algérie' optreedt, wordt ze meteen opgemerkt en ze besluit te blijven. Er komt een cd- en huurcontract, een huwelijk met een Marokkaanse Fransman, een huis in de banlieues, een dochter en planten om water te geven.
"Ik voel me goed in de banlieues", zegt ze beslist. "Maar ik vind dat ze al te zeer gepolitiseerd worden. Men vergeet de Arabieren en de Afrikanen, behalve als er verkiezingen op komst zijn en men thema's zoekt waaruit gemakkelijk electorale munt kan worden geslagen. Zo zijn de problemen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld minstens even erg of erger, maar aangezien daar geen makkelijke oplossingen voor kunnen worden aangeboden, is die kwestie niet aan de orde.
"Daarmee wil ik niet beweren dat er geen werk aan de winkel zou zijn in de voorsteden. Het ontbreekt er enorm aan culturele activiteiten voor jongeren, aan goede crèches en diensten en aan deftige scholen. De kloof tussen het leven dat je daar aangeboden krijgt en dat van in een stad als Parijs is onaanvaardbaar groot. Er is ook een probleem met de migrantengemeenschap zelf. Kijk, enkele decennia geleden had Frankrijk de migranten nodig om te vechten en te werken. Het zijn Franse burgers geworden: ze hebben de natie verdedigd en opgebouwd zoals iedereen, ze hebben recht op respect. Maar dat hebben ze niet gekregen, integendeel, men heeft hun eigenwaarde aangetast. Voor die tweede generatie is het overigens dubbel: zij worden in Algerije of Marokko als Fransen gezien, maar ze voelen zich ook niet thuis in de Noord-Afrikaanse maatschappij waaruit hun ouders komen. Ze zijn bijgevolg helemaal ontworteld.
"Toch ben ik optimistisch: er zijn almaar minder taboes in de Franse maatschappij en daartoe dragen films zoals Indigènes, over de Noord-Afrikaanse troepen in het Franse koloniale leger, sterk bij. Kwesties verzieken als je er niet over kunt praten. Zo'n film, en de andere die ongetwijfeld nog zullen volgen, is een vehikel voor discussie, voor bijsturing van het collectieve geheugen.
"In een ander opzicht wordt het slechter. Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus terrorist te worden versleten. Of om in de Verenigde Staten te moeten horen dat ik heel aimabel ben, niet zoals die andere Arabieren, die terroristen. Het was als compliment bedoeld, maar het trof mij als een belediging."
Of de moslimgemeenschap zelf geen grotere rol moet spelen in het hele debat en misschien duidelijker moet stellen dat ze het terrorisme en extremisme radicaal afwijst? "Het punt is dat ik me daar niet verantwoordelijk voor voel. Met mensen die zichzelf opblazen, deel ik niets, zelfs geen God. Ik voel me gewoon rotslecht bij elke aanslag, eender waar in de wereld, die aan onschuldigen het leven kost."
Massi's liedjes gaan over liefde, immigratie en gemis. Over plekken die alleen nog in je herinnering bestaan en mensen die je nooit meer ziet. "De laatste tijd heb ik er weer goede hoop op voor mijn geboorteland. Ik heb er in april nog geconcerteerd en misschien ga ik er ooit opnieuw wonen. De situatie is veel stabieler dan vroeger en het blijft natuurlijk een fantastisch mooi land. Met de natie zoals die hier op televisie gepresenteerd wordt, heeft ze eigenlijk weinig van doen, maar dat geldt wel voor meer landen. "Van zodra er gesluierde vrouwen en mannen met baarden opduiken, maken de media er een soort Afghanistan van: te mijden, extremistisch, slecht. Dat verwijt ik de tv-zenders heel erg: hoe ze simplistische beeldvorming promoten, het onbegrip en de onwetendheid bestendigen en dat zelfs stimuleren.
"Tegelijk ontbreekt het besef dat een maatschappij als de Algerijnse in heel wat opzichten achter is op Europa. Een dictatuur is geen geschikte omgeving, voor welke emancipatie ook. Autoritaire structuren binnen de familie blijven er beter verankerd dan in een democratische omgeving, zoals de Franse. Maar vergeet niet dat er hier vroeger ook vele vormen van onderdrukking werden gedoogd. Er is geduld en tijd nodig voor verbetering, men kan die bovendien niet van buitenaf opleggen. Islamisme 'bestrijd' je niet: de ridder verliest, alleen de diplomaat heeft enige slaagkans."

De nieuwe live-cd van Souad Massi verschijnt begin volgend jaar


Publicatiedatum : 2006-11-16
Bron: De Morgen

Maarten
17-11-06, 14:37
Geplaatst door Man_Ray
Met mensen die zichzelf opblazen, deel ik niets, zelfs geen God. Ik voel me gewoon rotslecht bij elke aanslag, eender waar in de wereld, die aan onschuldigen het leven kost."
Verwend arrogant nest..
Wat gaat die vinden, als ze haar kinderen uithongeren, haar man in elkaar trimmen, haar neef zonder proces opsluiten, haar bevallende zuster aan een checkpoint laten creperen, haar het huis uitdrijven, de hele infrastructuur van haar land opblazen?..

Ik moet kotsen van dit soort types met hun goedkope moraal.
Maar goed, half Nederland lijdt aan dit soort speelgoed-betweterij.

fransjan
17-11-06, 15:24
Geplaatst door Maarten
Verwend arrogant nest..
Wat gaat die vinden, als ze haar kinderen uithongeren, haar man in elkaar trimmen, haar neef zonder proces opsluiten, haar bevallende zuster aan een checkpoint laten creperen, haar het huis uitdrijven, de hele infrastructuur van haar land opblazen?..

Ik moet kotsen van dit soort types met hun goedkope moraal.
Maar goed, half Nederland lijdt aan dit soort speelgoed-betweterij.
Ik vind wel dat Israel nog beter z'n best moet doen om collatoral damage te voorkomen.

mulan
17-11-06, 15:29
Geplaatst door fransjan
Ik vind wel dat Israel nog beter z'n best moet doen om collatoral damage te voorkomen.

No shit?

Maarten
17-11-06, 15:38
Geplaatst door fransjan
Ik vind wel dat Israel nog beter z'n best moet doen om collatoral damage te voorkomen.

Jij vindt helemaal niets, want jij hebt nooit ergens een behoorlijk antwoord op.

Maar als christen zie ik ze graag, dit soort "christelijke" antwoorden.
Blijkbaar zijn we de kruistochten nooit echt te boven gekomen, en het kolonialisme ook niet.

freya
17-11-06, 15:41
politiek correct verhaaltje om meer CDtjes te kunnen verkopen.

Kan ut ook een beetje zingen eigenlijk?

fransjan
17-11-06, 15:45
Geplaatst door Maarten
Jij vindt helemaal niets, want jij hebt nooit ergens een behoorlijk antwoord op.

Maar als christen zie ik ze graag, dit soort "christelijke" antwoorden.
Blijkbaar zijn we de kruistochten nooit echt te boven gekomen, en het kolonialisme ook niet.
Werken aan Gods koninkrijk net als President Bush.

mulan
17-11-06, 15:46
Geplaatst door freya
politiek correct verhaaltje om meer CDtjes te kunnen verkopen.

Kan ut ook een beetje zingen eigenlijk?

Ik vind van wel. Jazz achtig.

Qaiys
17-11-06, 15:46
Geplaatst door freya
politiek correct verhaaltje om meer CDtjes te kunnen verkopen.

Kan ut ook een beetje zingen eigenlijk?


http://www.speedyshare.com/707149861.html

Rabi'ah.
17-11-06, 15:47
Geplaatst door freya


Kan ut ook een beetje zingen eigenlijk?

Dat kan ze zeker wel. Vooral de manier waarop ze Maghrebijnse muziek mixt met m.n. flamenco zonder dat het een allegaartje wordt, vind ik heel knap.

Dolle Fatima
17-11-06, 16:58
Geplaatst door mulan
Ik vind van wel. Jazz achtig.

Ik haat jazz. Arabische artiesten die jazz-achtige liedjes maken haat ik nog meer.

Maarten
17-11-06, 17:01
Worden soms van die diva's.. van die Princes-op-de-erwt types.. Die voelen zichzelf dan het centrum van de moraal en de wellevendheid, en missen dan elk inlevingsvermogen in mensen die in de shit zitten. Vierkleurenlollies die het ut best doen in hun eigen etalage..
Maar de hele popmuziek zit vol met die shit.

Maarten
17-11-06, 17:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat kan ze zeker wel. Vooral de manier waarop ze Maghrebijnse muziek mixt met m.n. flamenco zonder dat het een allegaartje wordt, vind ik heel knap.
Niet gehoord. Maar als ze van die palestijnen niks kan maken, dan is dat een "Duende" van nul komma niks.

freya
17-11-06, 18:26
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik haat jazz. Arabische artiesten die jazz-achtige liedjes maken haat ik nog meer.

Ik kan wel een beetje met je meevoelen.
Het is helemaal hot in de jazzwereld om met wereldmuziek te mixen en dan is Arabisch helemaal cool, want ook geimproviseerd en niet zo lastig als traditioneel Turks.

Arabische musici die het in het westen willen maken, zijn min of meer gedwongen om met dit soort 'mix'types samen te werken, want niemand is werkelijk geintereseerd in hun eigen muziek.
En dan krijg je dus commerciele eenheids-shit.

Mensen moeten doen waar ze goed in zijn en niet proberen iets anders te imiteren :moe:

freya
17-11-06, 18:31
Geplaatst door Qaiys
http://www.speedyshare.com/707149861.html

Yak! Wat een irritant stom gitaartje :cheefbek:

Wel aardige stem, maar niet erg bijzonder

Dit is dus precies wat ik hierboven bedoelde:
'Oh wat ben ik toch artistiek' commerciele rotzooi.

Cherry Bo
17-11-06, 19:50

Ongelovelijk
17-11-06, 20:20
Geplaatst door Maarten
Worden soms van die diva's.. van die Princes-op-de-erwt types.. Die voelen zichzelf dan het centrum van de moraal en de wellevendheid, en missen dan elk inlevingsvermogen in mensen die in de shit zitten. Vierkleurenlollies die het ut best doen in hun eigen etalage..
Maar de hele popmuziek zit vol met die shit.

Ze heeft natuurlijk inderdaad geen recht van spreken. Wat ze zegt,

Massi groeide op in een buitenwijk van Algiers, in tijden dat de stad en het land waarvan ze de hoofdstad is, ons bovenal met afgrijzen vervulden. Het nieuws betrof een dagelijkse bodycount: zoveel burgers gekeeld hier, zoveel daar.

maar dat vondt waarschijnlijk niet bij haar in de buurt plaats. Ze moet dus ook niet verongelijkt lopen zeiken dat dat het leven zo smal maakt.

Ongelovelijk
17-11-06, 20:25
Geplaatst door freya
politiek correct verhaaltje om meer CDtjes te kunnen verkopen.

Kan ut ook een beetje zingen eigenlijk?

In de arabische wereld zijn ze gek op dit soort verhaaltjes?

barfly
17-11-06, 20:26
Inderdaad. Ze zingt zo klaaglijk en muzikaal is 't niet mijn pakkie an. En daarbij dat ze dan ook nog in Frankrijk woont en loop te zeiken is helemaal van de zotte. Gore bounty.

Man_Ray
17-11-06, 21:58
Ik zie niet wat deze dame haar muziek met haar visie op een aantal dingen te maken heeft.

En,

als Maarten het over een verwaand arrogant nest heeft is dat, denk ik, omdat hij zelf rauwe ellende aan den lijve ondervonden heeft en dus weet waarover hij spreekt?

Anders zou hij niet zo denigrerend doen.

Cherry Bo
17-11-06, 22:24
Ja, Maarten woont in Amsterdam West: Bos & Lommer, Slotervaart, OvertoomseVeld en zo.
Hij zit er middenin joh.

Man_Ray
17-11-06, 22:30
Geplaatst door Cherry Bo
Ja, Maarten woont in Amsterdam West: Bos & Lommer, Slotervaart, OvertoomseVeld en zo.
Hij zit er middenin joh.

Ervaringsdeskundige dus? :zegniets:

Mistral
17-11-06, 23:39
Geplaatst door Man_Ray
Souad Massi, een Algerijnse chanteuse met een visie

Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus voor
terrorist te worden versleten

Berberzangeres Souad Massi ruilde Algerije in voor de Parijse banlieues. 'Maar de laatste tijd koester ik weer goede hoop voor mijn geboorteland.'



Zeven jaar geleden ruilde zangeres Souad Massi een banlieue van Algiers in voor een van Parijs. Sindsdien bezong ze in drie cd's het gemis dat vasthangt aan immigratie. Maar ze schuwt ook de maatschappelijke thema's niet. 'Men ontdekt de migranten alleen in de aanloop naar de verkiezingen.'

Door Catherine vuylsteke

Brussel l Wat het meest aan haar opvalt, is hoe gewoontjes ze wel is. Hoe hartelijk ook en pretentieloos. De Algerijns-Franse Berberzangeres Souad Massi (34), die deze week in Brussel optrad, mag dan al drie cd's op haar naam hebben, met een BBC Music Award zijn gelauwerd, en in het New Yorkse VN-hoofdkwartier hebben geconcerteerd, toch vindt ze zichzelf geen ster.

"Beslist niet." Ze zegt het nadrukkelijk, roerend in de koffie in het Brusselse Pathé Palace, enige uren voor haar fantastische concert op het Festival van de Vrijheid. "Ik ben gewoon een artieste, een vrouw met een gitaar en met liedjes." En bovenal begiftigd met een hemelse stem, waarin de zon van haar geboorteland doorklinkt.
Massi groeide op in een buitenwijk van Algiers, in tijden dat de stad en het land waarvan ze de hoofdstad is, ons bovenal met afgrijzen vervulden. Het nieuws betrof een dagelijkse bodycount: zoveel burgers gekeeld hier, zoveel daar. Altijd door onbekenden, in een conflict tussen de islamisten en het leger waarbij gewone mannen, vrouwen en kinderen verpletterd werden. "Het leven wordt heel smal op zo'n moment. De meeste bronnen van plezier zijn opgedroogd. Wat overblijft, gebeurt ondergronds. Muziek maken voor kleine groepjes mensen met de luiken dicht."
Massi volgt een ingenieursopleiding, ze vindt een baan als urbaniste en droomt van de bouw van de sociale woningen waar haar landgenoten zo'n behoefte aan hebben. Maar er gebeurt niets. Het wachten op het groene licht duurt eeuwig. En dan is er de liefde voor muziek, eerst voor de soundtracks van de Amerikaanse cowboyfilms waarin de Algerijnse staatstelevisie tijdens haar kindertijd grossiert, en later voor AC/DC en Emily Lou Harris. Maar gitaren zijn voor jongens, aanvankelijk toch. Massi is evenwel een opstandig meisje en ze weet haar broer er uiteindelijk van te overhalen om het haar te leren.
Als jonge vrouw speelt ze in een hardrockgroep en in 1997 brengt ze een cassette uit met haar eigen - met sociale thema's gelardeerde - teksten. Het zijn moeilijke tijden omwille van de oorlog, maar evengoed door het machismo. Meisjes horen niet over straat te lopen met een gitaar en er is geen plaats voor hen op de terrasjes van de theewinkels. Rustig buiten een koffie drinken, zo zegt ze korte tijd nadat ze zich in Frankrijk gevestigd heeft, is er nooit bij in Algerije. Je wordt ofwel verleid of beledigd.
Als Souad Massi in 1999 in het Parijse La Vilette in het kader van 'Femmes d'Algérie' optreedt, wordt ze meteen opgemerkt en ze besluit te blijven. Er komt een cd- en huurcontract, een huwelijk met een Marokkaanse Fransman, een huis in de banlieues, een dochter en planten om water te geven.
"Ik voel me goed in de banlieues", zegt ze beslist. "Maar ik vind dat ze al te zeer gepolitiseerd worden. Men vergeet de Arabieren en de Afrikanen, behalve als er verkiezingen op komst zijn en men thema's zoekt waaruit gemakkelijk electorale munt kan worden geslagen. Zo zijn de problemen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld minstens even erg of erger, maar aangezien daar geen makkelijke oplossingen voor kunnen worden aangeboden, is die kwestie niet aan de orde.
"Daarmee wil ik niet beweren dat er geen werk aan de winkel zou zijn in de voorsteden. Het ontbreekt er enorm aan culturele activiteiten voor jongeren, aan goede crèches en diensten en aan deftige scholen. De kloof tussen het leven dat je daar aangeboden krijgt en dat van in een stad als Parijs is onaanvaardbaar groot. Er is ook een probleem met de migrantengemeenschap zelf. Kijk, enkele decennia geleden had Frankrijk de migranten nodig om te vechten en te werken. Het zijn Franse burgers geworden: ze hebben de natie verdedigd en opgebouwd zoals iedereen, ze hebben recht op respect. Maar dat hebben ze niet gekregen, integendeel, men heeft hun eigenwaarde aangetast. Voor die tweede generatie is het overigens dubbel: zij worden in Algerije of Marokko als Fransen gezien, maar ze voelen zich ook niet thuis in de Noord-Afrikaanse maatschappij waaruit hun ouders komen. Ze zijn bijgevolg helemaal ontworteld.
"Toch ben ik optimistisch: er zijn almaar minder taboes in de Franse maatschappij en daartoe dragen films zoals Indigènes, over de Noord-Afrikaanse troepen in het Franse koloniale leger, sterk bij. Kwesties verzieken als je er niet over kunt praten. Zo'n film, en de andere die ongetwijfeld nog zullen volgen, is een vehikel voor discussie, voor bijsturing van het collectieve geheugen.
"In een ander opzicht wordt het slechter. Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus terrorist te worden versleten. Of om in de Verenigde Staten te moeten horen dat ik heel aimabel ben, niet zoals die andere Arabieren, die terroristen. Het was als compliment bedoeld, maar het trof mij als een belediging."
Of de moslimgemeenschap zelf geen grotere rol moet spelen in het hele debat en misschien duidelijker moet stellen dat ze het terrorisme en extremisme radicaal afwijst? "Het punt is dat ik me daar niet verantwoordelijk voor voel. Met mensen die zichzelf opblazen, deel ik niets, zelfs geen God. Ik voel me gewoon rotslecht bij elke aanslag, eender waar in de wereld, die aan onschuldigen het leven kost."
Massi's liedjes gaan over liefde, immigratie en gemis. Over plekken die alleen nog in je herinnering bestaan en mensen die je nooit meer ziet. "De laatste tijd heb ik er weer goede hoop op voor mijn geboorteland. Ik heb er in april nog geconcerteerd en misschien ga ik er ooit opnieuw wonen. De situatie is veel stabieler dan vroeger en het blijft natuurlijk een fantastisch mooi land. Met de natie zoals die hier op televisie gepresenteerd wordt, heeft ze eigenlijk weinig van doen, maar dat geldt wel voor meer landen. "Van zodra er gesluierde vrouwen en mannen met baarden opduiken, maken de media er een soort Afghanistan van: te mijden, extremistisch, slecht. Dat verwijt ik de tv-zenders heel erg: hoe ze simplistische beeldvorming promoten, het onbegrip en de onwetendheid bestendigen en dat zelfs stimuleren.
"Tegelijk ontbreekt het besef dat een maatschappij als de Algerijnse in heel wat opzichten achter is op Europa. Een dictatuur is geen geschikte omgeving, voor welke emancipatie ook. Autoritaire structuren binnen de familie blijven er beter verankerd dan in een democratische omgeving, zoals de Franse. Maar vergeet niet dat er hier vroeger ook vele vormen van onderdrukking werden gedoogd. Er is geduld en tijd nodig voor verbetering, men kan die bovendien niet van buitenaf opleggen. Islamisme 'bestrijd' je niet: de ridder verliest, alleen de diplomaat heeft enige slaagkans."

De nieuwe live-cd van Souad Massi verschijnt begin volgend jaar


Publicatiedatum : 2006-11-16
Bron: De Morgen

Het een is niet beter als het ander en daar kots ik van.

Het jezelf opblazen tussen burgers is erg, maar als de joden een stad met burgers platgooien is dat zeker BESCHAVING?

Beide is ziek, beide begrijpelijk, al neig ik naar de palestijnse zaak, zijnde de verdrukte underdog.

Als je geen straaljager hebt ben je een terrorist.

Ja zelfs Nazi Duitsland was eigenlijk beter dan degenen die met huis- tuin- en keukenmiddelen vechten tegen de Joodse Terreur.

Gatverdamme, bah.

M.

Maarten
18-11-06, 01:32
Geplaatst door Ongelovelijk
Ze heeft natuurlijk inderdaad geen recht van spreken. Wat ze zegt,

Massi groeide op in een buitenwijk van Algiers, in tijden dat de stad en het land waarvan ze de hoofdstad is, ons bovenal met afgrijzen vervulden. Het nieuws betrof een dagelijkse bodycount: zoveel burgers gekeeld hier, zoveel daar.

maar dat vondt waarschijnlijk niet bij haar in de buurt plaats. Ze moet dus ook niet verongelijkt lopen zeiken dat dat het leven zo smal maakt.

Doet me denken aan Cc, die als Marokkaanse nogal wat gezien moet hebben van de Marikkaanse shit, maar intussen wel naar de Volkskrant loopt met het verhaal, dat de Marokkanen de moord op van Gogh hadden kunnen voorkomen.
Snapt die wat van haar wereld? Nou ongeveer net zoals alle meisjes: ze snappen wat ze zien zitten en wat niet, maar vaak niet veel meer dan dat.

De Palestijnse of Algerijnse wereld is er een met een erbarmelijke geschiedenis en erbarmelijke omstandigheden. Daar kun je allerlei rotzooi van verwachten. Ik heb niet zoveel respect voor mensen, die daar enkel van kunnen weghollen, om dan te vertellen dat hun eigen moraal veel beter is. Goedkoop, noem ik dat.
Zwijg ik nog van het pedante oordeel over reacties van mensen , die buiten hun schuld om de hel in gedreven worden. Ronduit elitair noem ik dat.
Maar goed, minstens driekwart van onze popidolen zit ook zo in elkaar.

Ik heb even geluisterd; Niet bepaald een Oum Kalsoum of een Fairouz.
Klinkt inderdaad naar de gepolijste imitatie, die bij ons ook de norm is.

Maarten
18-11-06, 01:52
Geplaatst door Man_Ray
Ervaringsdeskundige dus? :zegniets:
Hier in zuid-limburg hebben we die shit niet, tenminste niet in die mate.
Ik zeg niet dat hier geen allochtone klootzakken, of autochtone racisten zitten.
Maar het valt me op, dat het praten met Marokkanen of Turken over die problemen altijd iets genants heeft, omdat je ergens het protest voelt opborrelen van: ja maar, we leven toch wel in éen wereld he?
Hier heerst meer zoiets van: het leeft hier allemaal door elkaar heen, en doet allemaal wat, so what?! Allochtone jongeren schijnen vaak niet erg goed te begrijpen wat de problemen elder nou precies zijn?
Gisteren stond ik te ouwehoeren bij de turk, zegt een oude limburger tegen me: gisteren was ik in Utrecht. Daar is het wel anders. Hij schudde zijn hoofd, en mompelde iets van: bedreigende sfeer..

Maar verder begrijp ik die lui niet, die denken dat je alleen iets snapt uit eigen ervaring. het hangt ervan af waar je naar kijkt, en wat je hebt leren zien. Je kunt midden in de shit zitten, en geen zak zien, of helemaal hoog en droog zitten, en alles zien.

De groeten
18-11-06, 09:37
Geplaatst door Maarten
Doet me denken aan Cc, die als Marokkaanse nogal wat gezien moet hebben van de Marikkaanse shit, maar intussen wel naar de Volkskrant loopt met het verhaal, dat de Marokkanen de moord op van Gogh hadden kunnen voorkomen.
Snapt die wat van haar wereld? Nou ongeveer net zoals alle meisjes: ze snappen wat ze zien zitten en wat niet, maar vaak niet veel meer dan dat. Yep. Narcisme en vrouwenhaat. Diagnose is duidelijk.

mulan
18-11-06, 11:13
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik haat jazz. Arabische artiesten die jazz-achtige liedjes maken haat ik nog meer.

Dat je Arabische artiesten haat die jazz achtige liedjes maken is 1 maar dan ook nog jazz algemeen haten. You've lost me.

Maarten
18-11-06, 12:09
Geplaatst door mulan
Dat je Arabische artiesten haat die jazz achtige liedjes maken is 1 maar dan ook nog jazz algemeen haten. You've lost me.

Jazz heeft iets, dat mensen blijven haten. Er staat teveel op zijn kop vergeleken bij muziek in éen toonladder. Je moet ook nog leren luisteren. Eerst de groove (bas en drum), en van daaruit de rest beoordelen. Minstens de helft of meer bestaat uit grapjes met timing. Wie dat niet weet, hoort vooral troep.
Maar de menging van jazz met turks of arabisch is een ware uitdaging. Helaas wordt het vaak een troep, of het wordt commercieel, zoals veel Afrikaans spul.
Maar jazz kent ontzettend veel technieken. Die zijn ook los van de traditionele jazz toepasbaar op stijlen met een heel andere kleur, zoals klassiek Arabisch of Turks. Dat moet echt fantastisch kunnen worden. Maar dat gaat enkel lukken op hoog niveau, denk ik. En met die audio-mastering van tegenwoordig is helemaal niet meer te geloven wat je kunt. Soft- en hardware zijn echt verschrikkelijk goed en heel creatief.
Van de Russen verwacht ik ook nog veel: ook een rijke traditie en veel discipline.

Cherry Bo
18-11-06, 12:23
Geplaatst door Maarten
Jazz heeft iets, dat mensen blijven haten. Er staat teveel op zijn kop vergeleken bij muziek in éen toonladder. Je moet ook nog leren luisteren. Eerst de groove (bas en drum), en van daaruit de rest beoordelen. Minstens de helft of meer bestaat uit grapjes met timing. Wie dat niet weet, hoort vooral troep.

Dat is nog een extra lelijk aspect aan jazz vind ik, dat elitaire "je moet dit natuurlijk wél kunnen snappen". :ego: :ego: :ego:

Vreselijk. Ieuw.
Brr.

Net als met abstracte kunst.
Mensen die helemaal verguld staan te zweven voor een schilderij met een enkele paarse klodder in het midden. En de rest eromheen zich maar afvragen waarom zijzelf te dom zijn om die kunst te 'begrijpen'.

Man_Ray
18-11-06, 12:57
Geplaatst door Cherry Bo
Dat is nog een extra lelijk aspect aan jazz vind ik, dat elitaire "je moet dit natuurlijk wél kunnen snappen". :ego: :ego: :ego:

Vreselijk. Ieuw.
Brr.

Net als met abstracte kunst.
Mensen die helemaal verguld staan te zweven voor een schilderij met een enkele paarse klodder in het midden. En de rest eromheen zich maar afvragen waarom zijzelf te dom zijn om die kunst te 'begrijpen'.

Inderdaad ergerlijke mensen. Maar dat heeft meer met de mensen dan met de muziek / kunst te maken. De boel omdraaien is even elitair.

Sommige jazz vind ik echt goed.

In de categorie jazzy / wereldmuziek vind ik Sezen Aksu absolute top.

Maarten
18-11-06, 13:19
Geplaatst door Cherry Bo
Dat is nog een extra lelijk aspect aan jazz vind ik, dat elitaire "je moet dit natuurlijk wél kunnen snappen". :ego: :ego: :ego:

Vreselijk. Ieuw.
Brr.

HAHAHAHAHA!!.. Ja... :hihi:
"Ieuw".. :hihi:

Toch is het echt zo. Maar het gaat niet over elitair-intellectueel wezen via enkel voor ingewijden bekende normeringen.
Jazz zat, waar je van denkt: what the fuck is this??!.. Ook al klinkt het ergens wel lekker. Waar zijn die lui in godsnaam mee bezig? Of je vind het gewoon slordig, of ongestructureerd, of schreeuwerig, of saai, enz enz..
Dan moet je gewoon echt aan het werk. Dan begin je bij de drums, tot je het voelt. Enkel dat. Dan de bas erbij, totdat je de combinatie voelt. Die geven samen zekerheid en houwvast, meestal vanuit een ijzeren discipline. Dat moet "grooven". Van daar uit is al het andere een avontuur. Piano die er buwust achteraan sleept. Saxen die het juist pushen. Zang, die als een vlindertje door alles heen gaat, maar toch in het hele stramien blijkt te passen.
Als je die ritmebasis echt goed voelt, dan snap je soms ineens dat slordigheid echt precies zo bedoeld is, en wat ermee uitgedrukt wordt.
Jazz is echt avontuur, om er wijs uit te worden.
Maar spul kan ook lelijk zijn. Soms bedoeld om lelijk te zijn. En er zijn veel stijlen. Soms heb je er gewoon geen zin in.
En er is zeker veel jazz, waar je wel wat érg "veel verstand van moet hebben".
En er is veel ouwbollige troep. Maar er zijn ook ouwe bollen, die beter konden spelen dan anderen nu.
Hoe dan ook werken al die jongens verschrikkelijk hard. Het is nooit goed genoeg.

Maarten
18-11-06, 13:46
Geplaatst door Man_Ray
Inderdaad ergerlijke mensen. Maar dat heeft meer met de mensen dan met de muziek / kunst te maken.
Zeg dat wel. Op Northsea Jazz zie je daar een heleboel van. Ik zag een keer twee russen spelen. Hele zaal laaiend enthousiast. Ik kreeg er hoofdpijn van. Toen ging ik luisteren naar de ene partij, en toen weer naar de ander, en toen weer naar de ene.. Prima partijen, maar volgens mij hadden de jongens gewoon ruzie gehad. Het klopte voor geen meter samen. Ik moest de echte bedoeling echt gaan zitten construeren.
Jimmy Hendrix klaagde ook al: maakt niet uit als ik zware shit speel, ze blijven enthousiast.
Onlangs weer een oude plaat van Eric Clapton gehoord. Klonk voor geen meter. Analyse zitten maken.. vermoedelijk de bassist stomdronken. grinnik..
Maar andere lui, daar kom je echt van uit je stoel, en snap je niet hoe ze het gedaan hebben.

Ben ik zo elitair en superieur dan? Nee, ik ben juist een klungel. Maar ik weet wel wat het is om met jongens bij elkaar te kruipen en muziek te maken. Dan weet je alles van shit. :hihi: Je snapt de goede bedoelingen, maar vooral de fouten, de beperkingen en de uitdagingen. En je weet wat mensen doen om te maskeren, dat ze eigenlijk niks kunnen.. grinnik.. Hopen goedkoop effectbejag. of omgekeerd: simpele jongens die echt de mooiste dingen doen. Maar ze produceren ook allemaal shit om wat centen te kunnen verdienen. Maar ze verdienen allemaal steun. Je zult maar goed moeten zijn op de datum die op je contract staat.. brrrr...

O ja, ik heb ook wel klassieke concerten mee georganiseerd. Soms moesten we de pianist masseren, of de pianiste haar handje vasthouden, en met homeopatische middelen behandelen voor ze in staat waren te spelen.. Je wil het niet weten, hoe dat allemaal leeft.
Er kwam een keer een vent die 8 maanden gestudeerd had op éen stuk van List. Nou, dat wou toen ook wel. Maar wil je zo leven? Of die fantastische pianiste, die net onder de top 10 van Nederland zat? Dan kom je net niet aan de bak. What a waste..

freya
18-11-06, 15:57
Geplaatst door Maarten
Jazz heeft iets, dat mensen blijven haten. Er staat teveel op zijn kop vergeleken bij muziek in éen toonladder. Je moet ook nog leren luisteren. Eerst de groove (bas en drum), en van daaruit de rest beoordelen. Minstens de helft of meer bestaat uit grapjes met timing. Wie dat niet weet, hoort vooral troep.

Ik raak nou juist vaak bij de bas en drum de draad meteen kwijt.
Een goeie doorleefde spannende improvisatie, daar kan je mij mee pakken, dan negeer ik die irritante drummer gewoon die er doorheen zit te rammen. :p


Maar de menging van jazz met turks of arabisch is een ware uitdaging. Helaas wordt het vaak een troep, of het wordt commercieel, zoals veel Afrikaans spul.
Maar jazz kent ontzettend veel technieken. Die zijn ook los van de traditionele jazz toepasbaar op stijlen met een heel andere kleur, zoals klassiek Arabisch of Turks. Dat moet echt fantastisch kunnen worden. Maar dat gaat enkel lukken op hoog niveau, denk ik.

De meeste jazzmisici zijn zo vervuld van hun eigen kunnen dat ze totaal niet bereid zijn om zich werkelijk in een andere muziekvorm te verdiepen. Daar kan ik extreme voorbeelden van geven, van bekende micisi die zich niet verwaardigen even stevig te repeteren en dan de pest in hebben als ze er door de Arabieren op het podium totaal uitgespeekd worden :hihi:

In de praktijk komt het er op neer dat de Arabieren of Turken zich volledig aan de wensen van de westerlingen moeten aanpassen.
Dan krijg je te maken met puur wetsers superioriteits denken en arrogantie, zo van: ze moeten blij zijn dat ze met ons mogen meespelen en wat geld kunnen verdienen.
Geloof mij, ik weet waar ik het over heb. Ik heb er bij heel wat gelegenheden met mijn neus bovenop gezeten.
De Arabische virtuoos wordt niet gevraagd welke toonladder voor hem het beste is, nee hij moet gewoon spelen wat hem wordt opgedragen, al is dat technisch 10x moeilijker, zodat hij niet echt voluit vrij kan spelen.
De Arabische musici worden niet eens met naam in de publiciteit genoemd, terwijl de groep er wel prat op gaat 'Arabisch' te kunnen spelen.
De Nederlande componist die in opdracht voor veel geld een stuk gaat schrijven met kwarttonen daarin verwerkt en van de Arabische musici verwacht dat ze hem wel even zullen uitleggen hoe je dat überhaubt moet noteren en daarbij ook nog even alle maqams ( toonladders) voor hem zullen uitschrijven.

Om te :kotsen2: allemaal

Er is maar 1 Nederlandse (jazz)muzikant die ik ken die wel iets van Arabische muziek is gaan begrijpen, gewoon omdat hij echt geinteresseerd was en er ook keihard op gestudeerd heeft: Tony Overwater.


En met die audio-mastering van tegenwoordig is helemaal niet meer te geloven wat je kunt. Soft- en hardware zijn echt verschrikkelijk goed en heel creatief.

Bah, muziek moet gewoon live gespeeld kunnen worden, anders is het een eenmalig kunstje en geen kunst. :ego:

Coolassprov MC
18-11-06, 18:01
Geplaatst door Maarten
Verwend arrogant nest..
Wat gaat die vinden, als ze haar kinderen uithongeren, haar man in elkaar trimmen, haar neef zonder proces opsluiten, haar bevallende zuster aan een checkpoint laten creperen, haar het huis uitdrijven, de hele infrastructuur van haar land opblazen?..

Ik moet kotsen van dit soort types met hun goedkope moraal.
Maar goed, half Nederland lijdt aan dit soort speelgoed-betweterij.

Mevrouw heeft haar vrijheid te danken aan diegenen waarvan ze zegt te walgen; haar broeders en zusters die zichzelf opbliezen om van de Franse bezetter en kolonisator af te komen.

Mensen als haar; met haar racisme zullen nooit bijdragen tot oplossingen, omdat hun arrogantie hun altijd problemen laat zien die er niet zijn.

Als ze niets tegen Moslims heeft, heeft ze iets tegen Arabieren en anders iets tegen haar eigen Berberstammen.

Ze zal, net als Ayaan, haar zak vullen en vertrekken om nooit meer iets van haar te vernemen.

Coolassprov MC
18-11-06, 18:06
Geplaatst door Maarten
Doet me denken aan Cc, die als Marokkaanse nogal wat gezien moet hebben van de Marikkaanse shit, maar intussen wel naar de Volkskrant loopt met het verhaal, dat de Marokkanen de moord op van Gogh hadden kunnen voorkomen.

Snapt die wat van haar wereld? Nou ongeveer net zoals alle meisjes: ze snappen wat ze zien zitten en wat niet, maar vaak niet veel meer dan dat.

De Palestijnse of Algerijnse wereld is er een met een erbarmelijke geschiedenis en erbarmelijke omstandigheden. Daar kun je allerlei rotzooi van verwachten.

Ik heb niet zoveel respect voor mensen, die daar enkel van kunnen weghollen, om dan te vertellen dat hun eigen moraal veel beter is.

Goedkoop, noem ik dat.

Zwijg ik nog van het pedante oordeel over reacties van mensen , die buiten hun schuld om de hel in gedreven worden.

Ronduit elitair noem ik dat.

Maar goed, minstens driekwart van onze popidolen zit ook zo in elkaar.

Ik heb even geluisterd; Niet bepaald een Oum Kalsoum of een Fairouz.
Klinkt inderdaad naar de gepolijste imitatie, die bij ons ook de norm is.

Prachtig pleidooi weer, Maarten!

Ook Cc (ik noem haar CarbonCopy) moet het hebben van onterechte aandacht die ze uitbuit en botviert op nietsvermoedende onschuldige mensen. Zo van; ik ben Marokkaan en daarom heb ik het recht te zeiken op Marokkanen, er beter van te worden en dan vervolgens nog een keer zeiken dat mijn lijdend onderwerpen in materialistisch opzicht niet zo ver zijn gekomen als haar.

Dat je een kikker bent, wil nog niet zeggen dat je je altijd in helder water begeeft.

Sallahddin
18-11-06, 18:50
Geplaatst door fransjan
Ik vind wel dat Israel nog beter z'n best moet doen om collatoral damage te voorkomen.

Pff...Israel neemt meestal de zgn collateral damage niet eens in acht ,
erger nog doet deze "artificial terrorist state" aan DELIBERATE (opzettelijk!) targetting of civilians als strategie (in Lebanon en Gaza...),da's nu een onbetwistbaar feit !
Wel vreemd dat mensen als je dat niet willen zien terwijl prominente media en ander ( Robert Fisk ,onder ander...)dat vermelden !

En...vraag me geen bronnen ,je kan het zelf uitzoeken ,want ik ga the obvious niet verder uitleggen ...zou idioot zijn trouwens!

Sallahddin
18-11-06, 19:06
Geplaatst door Man_Ray
Souad Massi, een Algerijnse chanteuse met een visie

Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus voor
terrorist te worden versleten

Berberzangeres Souad Massi ruilde Algerije in voor de Parijse banlieues. 'Maar de laatste tijd koester ik weer goede hoop voor mijn geboorteland.'



Zeven jaar geleden ruilde zangeres Souad Massi een banlieue van Algiers in voor een van Parijs. Sindsdien bezong ze in drie cd's het gemis dat vasthangt aan immigratie. Maar ze schuwt ook de maatschappelijke thema's niet. 'Men ontdekt de migranten alleen in de aanloop naar de verkiezingen.'

Door Catherine vuylsteke

Brussel l Wat het meest aan haar opvalt, is hoe gewoontjes ze wel is. Hoe hartelijk ook en pretentieloos. De Algerijns-Franse Berberzangeres Souad Massi (34), die deze week in Brussel optrad, mag dan al drie cd's op haar naam hebben, met een BBC Music Award zijn gelauwerd, en in het New Yorkse VN-hoofdkwartier hebben geconcerteerd, toch vindt ze zichzelf geen ster.

"Beslist niet." Ze zegt het nadrukkelijk, roerend in de koffie in het Brusselse Pathé Palace, enige uren voor haar fantastische concert op het Festival van de Vrijheid. "Ik ben gewoon een artieste, een vrouw met een gitaar en met liedjes." En bovenal begiftigd met een hemelse stem, waarin de zon van haar geboorteland doorklinkt.
Massi groeide op in een buitenwijk van Algiers, in tijden dat de stad en het land waarvan ze de hoofdstad is, ons bovenal met afgrijzen vervulden. Het nieuws betrof een dagelijkse bodycount: zoveel burgers gekeeld hier, zoveel daar. Altijd door onbekenden, in een conflict tussen de islamisten en het leger waarbij gewone mannen, vrouwen en kinderen verpletterd werden. "Het leven wordt heel smal op zo'n moment. De meeste bronnen van plezier zijn opgedroogd. Wat overblijft, gebeurt ondergronds. Muziek maken voor kleine groepjes mensen met de luiken dicht."
Massi volgt een ingenieursopleiding, ze vindt een baan als urbaniste en droomt van de bouw van de sociale woningen waar haar landgenoten zo'n behoefte aan hebben. Maar er gebeurt niets. Het wachten op het groene licht duurt eeuwig. En dan is er de liefde voor muziek, eerst voor de soundtracks van de Amerikaanse cowboyfilms waarin de Algerijnse staatstelevisie tijdens haar kindertijd grossiert, en later voor AC/DC en Emily Lou Harris. Maar gitaren zijn voor jongens, aanvankelijk toch. Massi is evenwel een opstandig meisje en ze weet haar broer er uiteindelijk van te overhalen om het haar te leren.
Als jonge vrouw speelt ze in een hardrockgroep en in 1997 brengt ze een cassette uit met haar eigen - met sociale thema's gelardeerde - teksten. Het zijn moeilijke tijden omwille van de oorlog, maar evengoed door het machismo. Meisjes horen niet over straat te lopen met een gitaar en er is geen plaats voor hen op de terrasjes van de theewinkels. Rustig buiten een koffie drinken, zo zegt ze korte tijd nadat ze zich in Frankrijk gevestigd heeft, is er nooit bij in Algerije. Je wordt ofwel verleid of beledigd.
Als Souad Massi in 1999 in het Parijse La Vilette in het kader van 'Femmes d'Algérie' optreedt, wordt ze meteen opgemerkt en ze besluit te blijven. Er komt een cd- en huurcontract, een huwelijk met een Marokkaanse Fransman, een huis in de banlieues, een dochter en planten om water te geven.
"Ik voel me goed in de banlieues", zegt ze beslist. "Maar ik vind dat ze al te zeer gepolitiseerd worden. Men vergeet de Arabieren en de Afrikanen, behalve als er verkiezingen op komst zijn en men thema's zoekt waaruit gemakkelijk electorale munt kan worden geslagen. Zo zijn de problemen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld minstens even erg of erger, maar aangezien daar geen makkelijke oplossingen voor kunnen worden aangeboden, is die kwestie niet aan de orde.
"Daarmee wil ik niet beweren dat er geen werk aan de winkel zou zijn in de voorsteden. Het ontbreekt er enorm aan culturele activiteiten voor jongeren, aan goede crèches en diensten en aan deftige scholen. De kloof tussen het leven dat je daar aangeboden krijgt en dat van in een stad als Parijs is onaanvaardbaar groot. Er is ook een probleem met de migrantengemeenschap zelf. Kijk, enkele decennia geleden had Frankrijk de migranten nodig om te vechten en te werken. Het zijn Franse burgers geworden: ze hebben de natie verdedigd en opgebouwd zoals iedereen, ze hebben recht op respect. Maar dat hebben ze niet gekregen, integendeel, men heeft hun eigenwaarde aangetast. Voor die tweede generatie is het overigens dubbel: zij worden in Algerije of Marokko als Fransen gezien, maar ze voelen zich ook niet thuis in de Noord-Afrikaanse maatschappij waaruit hun ouders komen. Ze zijn bijgevolg helemaal ontworteld.
"Toch ben ik optimistisch: er zijn almaar minder taboes in de Franse maatschappij en daartoe dragen films zoals Indigènes, over de Noord-Afrikaanse troepen in het Franse koloniale leger, sterk bij. Kwesties verzieken als je er niet over kunt praten. Zo'n film, en de andere die ongetwijfeld nog zullen volgen, is een vehikel voor discussie, voor bijsturing van het collectieve geheugen.
"In een ander opzicht wordt het slechter. Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus terrorist te worden versleten. Of om in de Verenigde Staten te moeten horen dat ik heel aimabel ben, niet zoals die andere Arabieren, die terroristen. Het was als compliment bedoeld, maar het trof mij als een belediging."
Of de moslimgemeenschap zelf geen grotere rol moet spelen in het hele debat en misschien duidelijker moet stellen dat ze het terrorisme en extremisme radicaal afwijst? "Het punt is dat ik me daar niet verantwoordelijk voor voel. Met mensen die zichzelf opblazen, deel ik niets, zelfs geen God. Ik voel me gewoon rotslecht bij elke aanslag, eender waar in de wereld, die aan onschuldigen het leven kost."
Massi's liedjes gaan over liefde, immigratie en gemis. Over plekken die alleen nog in je herinnering bestaan en mensen die je nooit meer ziet. "De laatste tijd heb ik er weer goede hoop op voor mijn geboorteland. Ik heb er in april nog geconcerteerd en misschien ga ik er ooit opnieuw wonen. De situatie is veel stabieler dan vroeger en het blijft natuurlijk een fantastisch mooi land. Met de natie zoals die hier op televisie gepresenteerd wordt, heeft ze eigenlijk weinig van doen, maar dat geldt wel voor meer landen. "Van zodra er gesluierde vrouwen en mannen met baarden opduiken, maken de media er een soort Afghanistan van: te mijden, extremistisch, slecht. Dat verwijt ik de tv-zenders heel erg: hoe ze simplistische beeldvorming promoten, het onbegrip en de onwetendheid bestendigen en dat zelfs stimuleren.
"Tegelijk ontbreekt het besef dat een maatschappij als de Algerijnse in heel wat opzichten achter is op Europa. Een dictatuur is geen geschikte omgeving, voor welke emancipatie ook. Autoritaire structuren binnen de familie blijven er beter verankerd dan in een democratische omgeving, zoals de Franse. Maar vergeet niet dat er hier vroeger ook vele vormen van onderdrukking werden gedoogd. Er is geduld en tijd nodig voor verbetering, men kan die bovendien niet van buitenaf opleggen. Islamisme 'bestrijd' je niet: de ridder verliest, alleen de diplomaat heeft enige slaagkans."

De nieuwe live-cd van Souad Massi verschijnt begin volgend jaar


Publicatiedatum : 2006-11-16
Bron: De Morgen


mamamama....het blijft een raadsel voor mij hoe iemand ,wie dan ook, vooraal die met een moslim achtergrond ,op het moment dat die ergens(maakt niets uit wat!) in beroemd wordt en wel binnen de grenzen van het Westen ,opeens als groot ,wijs,"progressieve & verlicht" Islam specialist optreedt en die over alle "aantwoorden" beschikt !!! :boos:

Maarten
18-11-06, 19:58
Geplaatst door freya
Ik raak nou juist vaak bij de bas en drum de draad meteen kwijt.
Een goeie doorleefde spannende improvisatie, daar kan je mij mee pakken, dan negeer ik die irritante drummer gewoon die er doorheen zit te rammen. :p

Fatale misverstanden! Jammerlijke dwalingen! Betreurenswaardige misslagen! Ach! Ach!.. Dat wordt niks meer tussen ons.. :droef:
Dergelijk gesol met bass-drums zal echt gepolpot moeten worden...

Trouwens bij je jazz-verhaal kan ik me wel wat voorstellen. Ik ging ooit van jazz/pop naar Afrikaans. Dat klonk lekker simpel, dacht je. Maar ga het maar eens doen. Dat klinkt nergens naar, en blijft nergens naar klinken. Uiteindelijk blijk je toch een soort Afrikaans testosteron of zoiets nodig te hebben. Je moet in elk geval helemaal verzopen zitten in die stijl, wil het goed klinken. De huidige jongens doen dat helemaal niet, ook de Afrikanen niet. Die rammen maar wat. Het is al snel goed.

En die jazz jongens doen niets anders dan elke dag wat nieuws doen, en de moeilijkste dingen. Die zullen wel snel denken iets te kunnen, zoals dat Arabisch. Maar dat werkt gewoon niet zo. Je moet echt hebben leren grooven in die stijl, anders blijft dat smurrie, die niet past.
En kwarttonen is helemaal een verhaal apart. Dat komt in speciale traditionele verpakkingen, waar je ook niet even zomaar mee goochelt.
Eigenlijk past het westerse toonstelsel niet eens bij die traditionele instrumenten. Het komt dus heel nauw hoe je dat samen mixt. Het ene moet ruimte genoeg voor het andere geven, anders wordt het weer smurrie.
Ik speel fretloos bas, en kan dus aanpassen. Ik ben dol op die subtiele verschillen. Maar aanpassen aan een complete stijl, dat moet je gedaan hebben om te weten hoe moeilijk dat is. Een compleet andere wereld. Dat geldt ook voor Grieks. Dat doe je niet zo maar even. daar moet je 2-3 jaar ingroeien of zo. Ik kon eigenlijk nooit wat. Maar het zelf geprobeerd hebben, opent ergens de weg naar het snappen van wat anderen doen. Dat is dan weer meegenomen. Maar helaas hoor je dan ook weer overal de shit..

Maarten
19-11-06, 09:30
Geplaatst door Coolassprov MC

Dat je een kikker bent, wil nog niet zeggen..
Mensen hebben gewoon de neiging om beter te willen zijn dan anderen, en dus ook om een begeleidend zelfbeeld te scheppen, waarin ze beter zijn dan anderen.
Het realisme daarvan ervan hangt af van de kwaliteit van die vergelijkingen.
Maar sommige mensen zie je dus een cultus maken, waarbij het maken van vergelijkingen enkel een instrument is om het eigen ego te strelen.
Een soort overlevingsmechanisme, waarbij je jezelf ruimte schept ten koste van anderen, zoals beesten hun eigen territorium bevechten en bewaken.

Op zich zit er wel iets goeds in. Of beter gezegd: je kunt het niemand ontzeggen. Er zit gewoon levensstrijd in. Niemand hoeft communist te zijn, of heilige, enz.. Maar het blijft een sport om te bekijken hoeveel leugenachtigheid daarbij komt kijken.

De Amerikaanse samenlevingsfilosofie aan de top, stikt bijvoorbeeld van de leugenachtigheid. Die mensen vertellen allemaal hoe hard ze gewerkt hebben, hoe goed hun kwaliteiten, zijn, hoe goed de beslissingen waren, en hoe slim ze het aangepakt hebben, en hoeveel kansen je eigelijk hebt, als je het goed doet.

Ze ontkennen daarmee, dat het de hele structuur van de samenleving is, die hen die kansen biedt, en hoe belangrijk de uitgangspositie is, en dat een heleboel gewoon van toeval afhangt, en dat er ontzettend veel afval is aan mensen die óok hard gewerkt hebben, kwaliteiten hebben, enz..

In de ideologie aan de top van hun relatieve Nachtwakerstaat regeert in feite de leugen. The American Dream heeft zeker goede kanten, want er moet gewoon gewerkt worden, maar als samenlevingsfilosofie is het een veredelde vorm van: vreten en gevreten worden. En wat daarin boven komt drijven houdt dan een filosofie over hoeveel kansen het systeem biedt. De filosofie is eigenlijk een legitimatie voor barbarij.
De wolf van de barbarij verpakt in de schaapskleren van een ideologie..

Alle geluiden aan de top daar vind ik allemaal ruiken naar leugenachtigheid. Niet enkel Bush of het Congres of de Senaat, maar ook het gezwam van de popsterren, de filmsterren, zeker de media.. Barbarij, bedrog, of oppervlakkigheid, verpakt in de keurigste vormen. Zelfs de openbare kritiek op alles lijkt gecorrumpeerd.

Het blijft leuk om te kijken wie er rotzooit met wat, en hoe..

Maarten
19-11-06, 10:20
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat je een kikker bent..
Het kikkergevoel van ik ben kut.. Iedereen is kut..
Kikker is niet kut. Wel kut zijn kikkers met kutsyndroom. Die zijn vaak met niks anders bezig dan met hoe daar zelf uit te komen, en met hoeveel beter ze zijn dan anderen.

Marokkanen. (of Turken) Wat weet ik nou van Marokkanen? Nou eigenlijk niks. Ik spreek er wel eens een. Zoveel zijn er ook niet hier. Vaak vind ik het wel bijzonder. Maar het kut-syndroom kom ik ook veel tegen. Vaak bij jongeren. Ze kunnen soms veelbelovend overkomen, maar wat ze bezig houdt is vaak kut, in elke betekenis van dat woord. Gewoon saai dus.

Maar als je jarenlang op deze site leest, en je afvraagt hoe het nou is om als mens Marokkaan te zijn, dan vallen dus alle specifieke moeilijkheden bij Marokkanen op. Dat varieert van taal tot tweede-generatiegedoe, gewoonten, inkomen, positie, politiek en media, enz enz.. Dat zijn gewoon hele lange lijsten. Vaak veel langer dan bij anderen.
Rechts verwijt Links daar een zieligheidsgedoe van te maken. Marokkanen hebben ook al geen behoefte aan zieligheidsgedoe. Ik ook niet. Maar al die bijzondere feiten liggen wel gewoon zoals ze liggen.

En in die wereld wordt door iedereen een levensstrijd gevoerd. En ik kijk sowieso graag naar levenstrijd: gewoon naar waar mensen voor knokken, ook ideologisch of religieus. Iedereen voert strijd, voor veel dingen. En bij die Marokkanen komen al die bijzondere dingen er nog eens bij.
En dan denk ik wel eens: wie weet er nou méer van Marokkanen? Iemand die als Marokkaanse kikker met kutsyndroom enkel bezig is met hoe daar uit te komen e.a, of een onbenul zoals ik, die vanaf een afstand juist gedetailleerd naar die wereld kijkt, en zich afvraagt hoe het als mens moet zijn, om met al die dingen te dealen? Dan weet ik het nog niet hoor. Ik wil niet nog eens namen noemen, maar zo stom ben ik dan blijkbaar toch niet. Veel Marokkaanse reacties hier begrijp ik maar al te goed. Maar weten doe ik nog steeds niet veel.. Heel bizar allemaal..

gh.wille
19-11-06, 17:08
Geplaatst door Sallahddin
Pff...Israel neemt meestal de zgn collateral damage niet eens in acht ,
erger nog doet deze "artificial terrorist state" aan DELIBERATE (opzettelijk!) targetting of civilians als strategie (in Lebanon en Gaza...),da's nu een onbetwistbaar feit !
Wel vreemd dat mensen als je dat niet willen zien terwijl prominente media en ander ( Robert Fisk ,onder ander...)dat vermelden !

En...vraag me geen bronnen ,je kan het zelf uitzoeken ,want ik ga the obvious niet verder uitleggen ...zou idioot zijn trouwens!

Bedoelde je deze soms ?
http://koenraadelst.voiceofdharma.com/articles/dutch/islamvoorongel4.html

Maarten
19-11-06, 17:25
Geplaatst door gh.wille
Ik heb ff gezocht je bedoelde toch deze he?

Voor je verder gaat met Hannibal, die over de Alpen trok,
had je al een optelsommetje gemaakt van wat de westerse wereld zoal in de moslimwereld heeft uitgespookt in de afgelopen eeuw? Denk niet dat je snel klaar bent.
Mag je de christelijke Europese Russen nog meetellen.

gh.wille
19-11-06, 17:58
Geplaatst door Maarten
Voor je verder gaat met Hannibal, die over de Alpen trok,
had je al een optelsommetje gemaakt van wat de westerse wereld zoal in de moslimwereld heeft uitgespookt in de afgelopen eeuw? Denk niet dat je snel klaar bent.
Mag je de christelijke Europese Russen nog meetellen.

Ik gaf slecht een voorbeeld wat anderen schrijven ,het komt er maar net op neer wie je wil geloven , en jij gaat meteen al weer beginnen met allelei dwarswegen te zoeken.
Zo in de vorm als een kind een steen door een ruit gooit en de moeder zegt : ja maar weet je wel hoeveel ruiten er al gesneuveld zijn door andere kinderen.

Maar jou bronnen zijn natuurlijk de betrouwbaarste enz enz .

lOGISCH HE !
:zwaai:

Sallahddin
19-11-06, 19:43
Geplaatst door gh.wille
Bedoelde je deze soms ?
http://koenraadelst.voiceofdharma.com/articles/dutch/islamvoorongel4.html

Ik weet niet wat dit te maken heeft met mijn reactie over deliberate targetting of civilians by Israel ,maar ,goed.....

Ik sta versteld van deze grof geschiedsvervalsing:ongeloofelijk!!!:
niks en wel helemaal niks is waar in die Artikel die je daar haalt :
het doet de profeet van de Islam lijken als een soort valse profeet die Machiavellistishe plannen aan het smeden was tegen joden & christenen ,door zelf verzen van de Koran(geen openbaaring dus!) te gaan verzinnen die de belangen van het moment behartigen ....pfff...niet eens de moeite waard om daarop te aantwoorden !!!!!!!!!!!!

Joden werden nergens en elders beter behandeld dan onder de Moslims en dus ook onder de profeet (nog beter!) van de Islam :

de joden die werden verbannen door de profeet ,hadden zijn voortdurend geduld ,tolerantie ...op de proef gesteld na veel episoden van veraad en ondankbaarheid :
ze trachtten hem te doden door gif in zijn eten te plaatsen !
ze hadden " peace agreements" verschonden en de moslims in de rug te steken ook door stiekem met de vijanden van deze laatsten samen te zweren .....
De enige overgebleven alternatief en optie voor de moslims onder de Profeet was:die stammen van de joden uitbannen want je kan niet blijven samenleven met een vijand..........

Ik laat het bij deze want dit is de moeite niet waard ,ga maar op zoek naar de objectieve en integere bronnen wat dit allemaal betreft!!!

Waardeloos Artikel!!!!!!!!!!!

gh.wille
19-11-06, 21:27
Geplaatst door Sallahddin
Ik weet niet wat dit te maken heeft met mijn reactie over deliberate targetting of civilians by Israel ,maar ,goed.....

Ik sta versteld van deze grof geschiedsvervalsing:ongeloofelijk!!!:
niks en wel helemaal niks is waar in die Artikel die je daar haalt :
het doet de profeet van de Islam lijken als een soort valse profeet die Machiavellistishe plannen aan het smeden was tegen joden & christenen ,door zelf verzen van de Koran(geen openbaaring dus!) te gaan verzinnen die de belangen van het moment behartigen ....pfff...niet eens de moeite waard om daarop te aantwoorden !!!!!!!!!!!!

Joden werden nergens en elders beter behandeld dan onder de Moslims en dus ook onder de profeet (nog beter!) van de Islam :

de joden die werden verbannen door de profeet ,hadden zijn voortdurend geduld ,tolerantie ...op de proef gesteld na veel episoden van veraad en ondankbaarheid :
ze trachtten hem te doden door gif in zijn eten te plaatsen !
ze hadden " peace agreements" verschonden en de moslims in de rug te steken ook door stiekem met de vijanden van deze laatsten samen te zweren .....
De enige overgebleven alternatief en optie voor de moslims onder de Profeet was:die stammen van de joden uitbannen want je kan niet blijven samenleven met een vijand..........

Ik laat het bij deze want dit is de moeite niet waard ,ga maar op zoek naar de objectieve en integere bronnen wat dit allemaal betreft!!!

Waardeloos Artikel!!!!!!!!!!!

Dat is nu precies wat ik bedoel .
En dat wil ABSOLUUT niet zeggen dat ik het niet mee jou eens ben!
Feit is dat er ook andere bronnen bestaan .
Zoals eerder gezegd het is maar net hoe en wie het lezen wil, jij zegt waardeloos en een iemand anders zou het goed vinden .
Als neutraal zijnde lees ik beide , gek genoeg zijn er ook overeenkomsten te vinden .
Maar als je zelf eenzijdig leest en niet de moeite neemt om ook andere
waaronder geschiedschrijvers te lezen en bij voorbaal alles al leugens noemt ,dan houd het op , want je maakt mij niet wijs dat je alles gelezen hebt ( mij ging het over de versie op Israel ) en gek genoeg kom je verschillende feiten overal weer tegen .
Maar dat zijn allemaal leugens natuurlijk. :)

Julien
20-11-06, 02:11
Geplaatst door Coolassprov MC
Mevrouw heeft haar vrijheid te danken aan diegenen waarvan ze zegt te walgen; haar broeders en zusters die zichzelf opbliezen om van de Franse bezetter en kolonisator af te komen.

Mensen als haar; met haar racisme zullen nooit bijdragen tot oplossingen, omdat hun arrogantie hun altijd problemen laat zien die er niet zijn.

Als ze niets tegen Moslims heeft, heeft ze iets tegen Arabieren en anders iets tegen haar eigen Berberstammen.

Ze zal, net als Ayaan, haar zak vullen en vertrekken om nooit meer iets van haar te vernemen.

1. Onschuldige mensensen opblazen tijdens de Algerijnse dekolonisatie is nauwelijks toegepast door de Algerijnse strijders. En als het al gebeurd is, was dit niet de reden waarom Frankrijk Algerije haar onafhankelijkheid gaf.

2. Waar uit de bron blijkt dat ze raciste is?

3. Waar uit de bron blijkt dat ze iets tegen de islam of Arabieren heeft?

Ik vind de reacties weer triest. Wat moet ze dan zeggen? Ik steun het afslachten van onschuldige mensen?
Eindelijk eens iemand die een andere kant van de islam laat zien, namelijk dat islanm & vrede wél samen kan gaan.. en dan wordt ze gelijk een arrogant nest, bountie of Hirsi Ali genoemd.. :moe:

Coolassprov MC
20-11-06, 06:15
Frankrijk wordt genoemd en meneertje wordt wakker:


Geplaatst door Julien
1. Onschuldige mensensen opblazen tijdens de Algerijnse dekolonisatie is nauwelijks toegepast door de Algerijnse strijders. En als het al gebeurd is, was dit niet de reden waarom Frankrijk Algerije haar onafhankelijkheid gaf.

Noem een burgeropstand/-beweging die het zonder terreur deed; hiervoor hoef je jezelf niet op te blazen.


Geplaatst door Julien
2. Waar uit de bron blijkt dat ze raciste is?

3. Waar uit de bron blijkt dat ze iets tegen de islam of Arabieren heeft?


Geplaatst door Man_Ray
Souad Massi, een Algerijnse chanteuse met een visie

Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus voor
terrorist te worden versleten


Geplaatst door Julien
Eindelijk eens iemand die een andere kant van de islam laat zien, namelijk dat islanm & vrede wél samen kan gaan.. en dan wordt ze gelijk een arrogant nest, bountie of Hirsi Ali genoemd.. :moe:

Citeer jouw politiek correcte interpretatie maar eens uit de bron! De essentie is echter wel duidelijk; mevrouwtje probeert zich zo rijk mogelijk te likken met haar zogenaamde ''visie en mening''.

Ik had jou het graag voor haar zien opnemen, als zij een ''visie en mening'' had die niet strookten met de jouwe.

Maarten
20-11-06, 06:59
Geplaatst door gh.wille
Ik gaf slecht een voorbeeld wat anderen schrijven ,het komt er maar net op neer wie je wil geloven , en jij gaat meteen al weer beginnen met allelei dwarswegen te zoeken.
Zo in de vorm als een kind een steen door een ruit gooit en de moeder zegt : ja maar weet je wel hoeveel ruiten er al gesneuveld zijn door andere kinderen.

Maar jou bronnen zijn natuurlijk de betrouwbaarste enz enz .

lOGISCH HE !
:zwaai:

Gelul Wille, al die discussie over geschiedenis over geweld en hun vormen beogen állemaal om iet bij te dragen aan inzicht in wat er in het HEDEN aan de hand is?! Daat komt het állemaal op neer! DAT is de functie ervan!

Nou, dan doet het er geen zak meer toe of mijn bronnen betrouwbaar zijn:
Het Vreemdelingenlegioen, de benden van Franco, de Wehrmacht, het Rode leger, de Engelsen, de Amerikanen, het Israelische leger...
En dat állemaal in de afgelopen eeuw!
Genoeg tonnen info over, om jou en je hetzerige verhaaltjes over geweld compleet tot pulp te persen! Kijk dáar maar eens naar!

Maar nogmaals jongen, ik ga met jou absoluut niet discussieren over al die tierelantijntjes, waarmee jij de hoofdlijnen van het geweld en zijn oorzaken onder de mat probeert te vegen. Zoek vrienden, en lul daar maar lekker verder.

Sallahddin
20-11-06, 11:36
Geplaatst door gh.wille
Dat is nu precies wat ik bedoel .
En dat wil ABSOLUUT niet zeggen dat ik het niet mee jou eens ben!
Feit is dat er ook andere bronnen bestaan .
Zoals eerder gezegd het is maar net hoe en wie het lezen wil, jij zegt waardeloos en een iemand anders zou het goed vinden .
Als neutraal zijnde lees ik beide , gek genoeg zijn er ook overeenkomsten te vinden .
Maar als je zelf eenzijdig leest en niet de moeite neemt om ook andere
waaronder geschiedschrijvers te lezen en bij voorbaal alles al leugens noemt ,dan houd het op , want je maakt mij niet wijs dat je alles gelezen hebt ( mij ging het over de versie op Israel ) en gek genoeg kom je verschillende feiten overal weer tegen .
Maar dat zijn allemaal leugens natuurlijk. :)

Ten eerste:
Ok, dan ...maar , the deliberate targetting of civilians by Israel is een feit hoe je het ook wendt of keert !...da's zelfs toegegeven door de main stream media en door groot war-correspondents ,met een 30 jr ervaring in de regio ,als Robert Fisk( www.robert-fisk.com ) ,en zelfs door Uri Avnery :writer,multiple-columnist ,ex- memeber of the knesset ,ex-Israeli militair ,peace activist ,de eerste Israeli die Taboes doorbrok door Yasser Arafat te ontmoeten toen dat nog taboe voor Israeli's was(heeft eigen site ,heb ik niet bij de hand nu ,kan je via : www.mediamonitors.net uitzoeken bijv......want daar heeft hij een column)..............................
zoek het maar uit ,vriend!

Als je over een kritish geest beschikt en objectief en integer tracht te wezen in je search van de "waarheid" ,ga je natuurlijk alle beschikbaar maar wel betrouwbaare bronnen bestuderen (vanzelfsprekend toch!)!

Ik ben altijd op zoek naar "controversieel " views ...,en neem geen genoegen met propaganda of eenzijdige "views" ,die elimineer ik al bij voorbaat!

P.S.:
Wie zoekt vindt!

Ourzazate
20-11-06, 11:47
Wat ik nooit heb begrepen is dat bepaalde invloedrijke islamitsiceh geleerden bepaalde zelfmoordaanslagen goedkeuren. Terwijl de islamitische geschriften er op wijzen dat dat verboden is...:jammer:.

Max Stirner
20-11-06, 12:13
Geplaatst door Man_Ray
Souad Massi, een Algerijnse chanteuse met een visie

Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus voor
terrorist te worden versleten

Berberzangeres Souad Massi ruilde Algerije in voor de Parijse banlieues. 'Maar de laatste tijd koester ik weer goede hoop voor mijn geboorteland.'



Zeven jaar geleden ruilde zangeres Souad Massi een banlieue van Algiers in voor een van Parijs. Sindsdien bezong ze in drie cd's het gemis dat vasthangt aan immigratie. Maar ze schuwt ook de maatschappelijke thema's niet. 'Men ontdekt de migranten alleen in de aanloop naar de verkiezingen.'

Door Catherine vuylsteke

Brussel l Wat het meest aan haar opvalt, is hoe gewoontjes ze wel is. Hoe hartelijk ook en pretentieloos. De Algerijns-Franse Berberzangeres Souad Massi (34), die deze week in Brussel optrad, mag dan al drie cd's op haar naam hebben, met een BBC Music Award zijn gelauwerd, en in het New Yorkse VN-hoofdkwartier hebben geconcerteerd, toch vindt ze zichzelf geen ster.

"Beslist niet." Ze zegt het nadrukkelijk, roerend in de koffie in het Brusselse Pathé Palace, enige uren voor haar fantastische concert op het Festival van de Vrijheid. "Ik ben gewoon een artieste, een vrouw met een gitaar en met liedjes." En bovenal begiftigd met een hemelse stem, waarin de zon van haar geboorteland doorklinkt.
Massi groeide op in een buitenwijk van Algiers, in tijden dat de stad en het land waarvan ze de hoofdstad is, ons bovenal met afgrijzen vervulden. Het nieuws betrof een dagelijkse bodycount: zoveel burgers gekeeld hier, zoveel daar. Altijd door onbekenden, in een conflict tussen de islamisten en het leger waarbij gewone mannen, vrouwen en kinderen verpletterd werden. "Het leven wordt heel smal op zo'n moment. De meeste bronnen van plezier zijn opgedroogd. Wat overblijft, gebeurt ondergronds. Muziek maken voor kleine groepjes mensen met de luiken dicht."
Massi volgt een ingenieursopleiding, ze vindt een baan als urbaniste en droomt van de bouw van de sociale woningen waar haar landgenoten zo'n behoefte aan hebben. Maar er gebeurt niets. Het wachten op het groene licht duurt eeuwig. En dan is er de liefde voor muziek, eerst voor de soundtracks van de Amerikaanse cowboyfilms waarin de Algerijnse staatstelevisie tijdens haar kindertijd grossiert, en later voor AC/DC en Emily Lou Harris. Maar gitaren zijn voor jongens, aanvankelijk toch. Massi is evenwel een opstandig meisje en ze weet haar broer er uiteindelijk van te overhalen om het haar te leren.
Als jonge vrouw speelt ze in een hardrockgroep en in 1997 brengt ze een cassette uit met haar eigen - met sociale thema's gelardeerde - teksten. Het zijn moeilijke tijden omwille van de oorlog, maar evengoed door het machismo. Meisjes horen niet over straat te lopen met een gitaar en er is geen plaats voor hen op de terrasjes van de theewinkels. Rustig buiten een koffie drinken, zo zegt ze korte tijd nadat ze zich in Frankrijk gevestigd heeft, is er nooit bij in Algerije. Je wordt ofwel verleid of beledigd.
Als Souad Massi in 1999 in het Parijse La Vilette in het kader van 'Femmes d'Algérie' optreedt, wordt ze meteen opgemerkt en ze besluit te blijven. Er komt een cd- en huurcontract, een huwelijk met een Marokkaanse Fransman, een huis in de banlieues, een dochter en planten om water te geven.
"Ik voel me goed in de banlieues", zegt ze beslist. "Maar ik vind dat ze al te zeer gepolitiseerd worden. Men vergeet de Arabieren en de Afrikanen, behalve als er verkiezingen op komst zijn en men thema's zoekt waaruit gemakkelijk electorale munt kan worden geslagen. Zo zijn de problemen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld minstens even erg of erger, maar aangezien daar geen makkelijke oplossingen voor kunnen worden aangeboden, is die kwestie niet aan de orde.
"Daarmee wil ik niet beweren dat er geen werk aan de winkel zou zijn in de voorsteden. Het ontbreekt er enorm aan culturele activiteiten voor jongeren, aan goede crèches en diensten en aan deftige scholen. De kloof tussen het leven dat je daar aangeboden krijgt en dat van in een stad als Parijs is onaanvaardbaar groot. Er is ook een probleem met de migrantengemeenschap zelf. Kijk, enkele decennia geleden had Frankrijk de migranten nodig om te vechten en te werken. Het zijn Franse burgers geworden: ze hebben de natie verdedigd en opgebouwd zoals iedereen, ze hebben recht op respect. Maar dat hebben ze niet gekregen, integendeel, men heeft hun eigenwaarde aangetast. Voor die tweede generatie is het overigens dubbel: zij worden in Algerije of Marokko als Fransen gezien, maar ze voelen zich ook niet thuis in de Noord-Afrikaanse maatschappij waaruit hun ouders komen. Ze zijn bijgevolg helemaal ontworteld.
"Toch ben ik optimistisch: er zijn almaar minder taboes in de Franse maatschappij en daartoe dragen films zoals Indigènes, over de Noord-Afrikaanse troepen in het Franse koloniale leger, sterk bij. Kwesties verzieken als je er niet over kunt praten. Zo'n film, en de andere die ongetwijfeld nog zullen volgen, is een vehikel voor discussie, voor bijsturing van het collectieve geheugen.
"In een ander opzicht wordt het slechter. Ik ben het spuugzat om voortdurend voor moslim en dus terrorist te worden versleten. Of om in de Verenigde Staten te moeten horen dat ik heel aimabel ben, niet zoals die andere Arabieren, die terroristen. Het was als compliment bedoeld, maar het trof mij als een belediging."
Of de moslimgemeenschap zelf geen grotere rol moet spelen in het hele debat en misschien duidelijker moet stellen dat ze het terrorisme en extremisme radicaal afwijst? "Het punt is dat ik me daar niet verantwoordelijk voor voel. Met mensen die zichzelf opblazen, deel ik niets, zelfs geen God. Ik voel me gewoon rotslecht bij elke aanslag, eender waar in de wereld, die aan onschuldigen het leven kost."
Massi's liedjes gaan over liefde, immigratie en gemis. Over plekken die alleen nog in je herinnering bestaan en mensen die je nooit meer ziet. "De laatste tijd heb ik er weer goede hoop op voor mijn geboorteland. Ik heb er in april nog geconcerteerd en misschien ga ik er ooit opnieuw wonen. De situatie is veel stabieler dan vroeger en het blijft natuurlijk een fantastisch mooi land. Met de natie zoals die hier op televisie gepresenteerd wordt, heeft ze eigenlijk weinig van doen, maar dat geldt wel voor meer landen. "Van zodra er gesluierde vrouwen en mannen met baarden opduiken, maken de media er een soort Afghanistan van: te mijden, extremistisch, slecht. Dat verwijt ik de tv-zenders heel erg: hoe ze simplistische beeldvorming promoten, het onbegrip en de onwetendheid bestendigen en dat zelfs stimuleren.
"Tegelijk ontbreekt het besef dat een maatschappij als de Algerijnse in heel wat opzichten achter is op Europa. Een dictatuur is geen geschikte omgeving, voor welke emancipatie ook. Autoritaire structuren binnen de familie blijven er beter verankerd dan in een democratische omgeving, zoals de Franse. Maar vergeet niet dat er hier vroeger ook vele vormen van onderdrukking werden gedoogd. Er is geduld en tijd nodig voor verbetering, men kan die bovendien niet van buitenaf opleggen. Islamisme 'bestrijd' je niet: de ridder verliest, alleen de diplomaat heeft enige slaagkans."

De nieuwe live-cd van Souad Massi verschijnt begin volgend jaar


Publicatiedatum : 2006-11-16
Bron: De Morgen


Tlijkt me een intelligente vrouw, die zeer zinnige dingen zegt.

Waar zij 4 pagina's verzuurde reacties aan te danken heeft, is me een volstrekt raadsel.
Vooral omdat niemand van die zemelaars ook maar enigszins de moeite heeft gedaan om dat te verduidelijken.

Magoed als haar muziek echt zo *** is, neem ik mijn woorden terug en moeten we haar inderdaad misschien maar stenigen.

Sallahddin
20-11-06, 12:19
Geplaatst door Ourzazate
Wat ik nooit heb begrepen is dat bepaalde invloedrijke islamitsiceh geleerden bepaalde zelfmoordaanslagen goedkeuren. Terwijl de islamitische geschriften er op wijzen dat dat verboden is...:jammer:.


Ga's even confortabel liggen ,doe's even je ogen dicht en gebruik je imagination:

Je leeft in Gaza ,voortdurend onder Israeli vernederingen en bezetting met al de bekende ingredienten (ellende ,dood en verderf...)....je vecht tegen een gigantish superieur militair macht (een soort David vs Goliath!) bijna ontwapend (licht bewapend!)
...je ziet je vrienden of zelfs familileden of heel families die worden uitgeroeid door die laffe F16's (safe from the sky!) bombardementen op residential areas bijv....Tanksgeschut ...
kortom: je wordt beschoten met de beste militair materiaal & technologishe snufjes !!!!(je boft!)...je wordt gek van woede en machtloosheid ...en je weet dat je alleen je lichaam hebt ...die je kunt desnoods gebruiken als ...wapen ...om die smeerlappen om zeep te helpen .........

eigen leven opofferen ....je kan niet anders !

Doe je het of doe je het niet ???...that's the question!!!!

Maarten
20-11-06, 12:24
Geplaatst door Ourzazate
Wat ik nooit heb begrepen is dat bepaalde invloedrijke islamitsiceh geleerden bepaalde zelfmoordaanslagen goedkeuren. Terwijl de islamitische geschriften er op wijzen dat dat verboden is...:jammer:.

Dit is echt onzin. Dat komt ervan, als je maar links of rechts een tekst uit de kast rukt, en dan zelf maar gaat zitten interpreteren wat wel kan, en wat niet.
Ga er maar vanuit, dat er gewoon zelfverdedigingsrecht bestaat, en collectief zelfverdedigingsrecht, en dat de methoden helemaal afhankelijk zijn van de omstandigheden. Als die maar erg genoeg worden, dan mag er steeds meer.
Je moet bij teksten altijd kijken voor welke situatie ze geschreven zijn, en er geldt altijd wat anders in extreme situaties. Dat is in elk rechtsysteem zo. In Islam gegarandeerd ook. Christenen denken ook zo.
En hou er rekening mee, dat er voor extremere situaties misschien wel helemaal geen voorschriften zijn. En als die extremere situaties er destijds niet waren, dan zijn er gegarandeerd ook geen voorschriften over.
Dan kun je wel heilig gaan zitten wezen, en zeggen dat de Koran toch perfect is, en het vervolgens doen met de teksten die er wél zijn, maar ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
In Gaza kun je rustig van oorlog spreken, en dan moet je dus oorlogsrecht toepassen.
Maar ik las wel eens dat bij plannen voor aanslagen hier ook aan zelfmoordacties gedacht werd. Flauwe kul natuurlijk.

Maarten
20-11-06, 12:47
Geplaatst door Max Stirner

Waar zij 4 pagina's verzuurde reacties aan te danken heeft, is me een volstrekt raadsel. [/SIZE]

Huur gezellig een huisje met haar in Gaza. Neem vooral je kindertjes mee.
En laat die net als de rest fijn buiten spelen.
Eens kijken wat jij dan na 5 jaar zegt.

Sallahddin
20-11-06, 13:15
Geplaatst door Maarten
Huur gezellig een huisje met haar in Gaza. Neem vooral je kindertjes mee.
En laat die net als de rest fijn buiten spelen.
Eens kijken wat jij dan na 5 jaar zegt.

Je bent optimistish voor hem : 5 jr!!!! ,zal die niet ééns (verwend jochie als die is !) één maand overleven....als die overleeft of tenminste heel blijft!

Man_Ray
20-11-06, 13:35
Geplaatst door gh.wille
Bedoelde je deze soms ?
http://koenraadelst.voiceofdharma.com/articles/dutch/islamvoorongel4.html

Koenraad Elst? :wtf: Da's de godsdienstkenner van het Vlaams Belang.

Ourzazate
20-11-06, 13:38
Geplaatst door Sallahddin
Ga's even confortabel liggen ,doe's even je ogen dicht en gebruik je imagination:

Je leeft in Gaza ,voortdurend onder Israeli vernederingen en bezetting met al de bekende ingredienten (ellende ,dood en verderf...)....je vecht tegen een gigantish superieur militair macht (een soort David vs Goliath!) bijna ontwapend (licht bewapend!)
...je ziet je vrienden of zelfs familileden of heel families die worden uitgeroeid door die laffe F16's (safe from the sky!) bombardementen op residential areas bijv....Tanksgeschut ...
kortom: je wordt beschoten met de beste militair materiaal & technologishe snufjes !!!!(je boft!)...je wordt gek van woede en machtloosheid ...en je weet dat je alleen je lichaam hebt ...die je kunt desnoods gebruiken als ...wapen ...om die smeerlappen om zeep te helpen .........

eigen leven opofferen ....je kan niet anders !

Doe je het of doe je het niet ???...that's the question!!!!

Daar heb ik het dus niet over. Ik ken de Palestijnse zaak al langer dan vandaag, heb Palestijnse vrienden en ben daar zelfs 1 x geweest. Begrijpen waarom iemand ertoe overgaat om zoiets te doen, hoe ver iemand is geraakt, dat begrijp ik allemaal. Maar zelfmoord in welke hoedanigheid goedkeuren is vanuit islamitisch oogpunt een zonde. De Islam die Mohammed heeft gepredikt keurt zelfmoord NOOIT goed. Daar zijn geen uitzonderingen op...:).

Als je jezelf al wil opofferen (zoals de Islam voorschrijft) dan kun je dat op tig andere manieren. Zelfmoord hoort daar niet bij...:).

Max Stirner
20-11-06, 13:45
Geplaatst door Sallahddin
Je bent optimistish voor hem : 5 jr!!!! ,zal die niet ééns (verwend jochie als die is !) één maand overleven....als die overleeft of tenminste heel blijft!


IK mag dan verwend zijn, deze vrouw heeft alle terreur in Algerije meegemaakt en weet dus waar ze over spreekt.

Man_Ray
20-11-06, 13:47
Geplaatst door Max Stirner
IK mag dan verwend zijn, deze vrouw heeft alle terreur in Algerije meegemaakt en weet dus waar ze over spreekt.

Eens.

super ick
20-11-06, 13:55
Geplaatst door Maarten
Verwend arrogant nest..
Wat gaat die vinden, als ze haar kinderen uithongeren, haar man in elkaar trimmen, haar neef zonder proces opsluiten, haar bevallende zuster aan een checkpoint laten creperen, haar het huis uitdrijven, de hele infrastructuur van haar land opblazen?..

Ik moet kotsen van dit soort types met hun goedkope moraal.
Maar goed, half Nederland lijdt aan dit soort speelgoed-betweterij.

Behalve jij, jij weet alles beter.

Ourzazate
20-11-06, 13:58
Geplaatst door Maarten
Dit is echt onzin. Dat komt ervan, als je maar links of rechts een tekst uit de kast rukt, en dan zelf maar gaat zitten interpreteren wat wel kan, en wat niet.
Ga er maar vanuit, dat er gewoon zelfverdedigingsrecht bestaat, en collectief zelfverdedigingsrecht, en dat de methoden helemaal afhankelijk zijn van de omstandigheden. Als die maar erg genoeg worden, dan mag er steeds meer.
Je moet bij teksten altijd kijken voor welke situatie ze geschreven zijn, en er geldt altijd wat anders in extreme situaties. Dat is in elk rechtsysteem zo. In Islam gegarandeerd ook. Christenen denken ook zo.
En hou er rekening mee, dat er voor extremere situaties misschien wel helemaal geen voorschriften zijn. En als die extremere situaties er destijds niet waren, dan zijn er gegarandeerd ook geen voorschriften over.
Dan kun je wel heilig gaan zitten wezen, en zeggen dat de Koran toch perfect is, en het vervolgens doen met de teksten die er wél zijn, maar ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
In Gaza kun je rustig van oorlog spreken, en dan moet je dus oorlogsrecht toepassen.
Maar ik las wel eens dat bij plannen voor aanslagen hier ook aan zelfmoordacties gedacht werd. Flauwe kul natuurlijk.

Het leven van jezelf is heel veel waard en niemand heeft het recht z'n eigen leven te nemen. Dit zijn de woorden van de profeet. Als je als moslim op de proef wordt gesteld dan dien je dat te ondergaan met Gods beloning in het achterhoofd. Wil niet zeggen dat je een onderdrukking/bezetting gewoonweg moet ondergaan. De profeet zei daarover oa: onderdruk niet en laat je niet onderdrukken...:).

Waarom iemand zo ver gaat om z'n eigen leven te gebruiken om te vechten tegen Israel begrijp ik wel (zie ook hierboven). Maar vanuit de islamitische geschriften gezien is het fout. Hoe erg jouw situatie ook is...:).

Rabi'ah.
20-11-06, 14:01
Geplaatst door Ourzazate

Waarom iemand zo ver gaat om z'n eigen leven te gebruiken om te vechten tegen Israel begrijp ik wel (zie ook hierboven). Maar vanuit de islamitische geschriften gezien is het fout. Hoe erg jouw situatie ook is...:).

Precies.

super ick
20-11-06, 14:04
Geplaatst door Sallahddin
Je bent optimistish voor hem : 5 jr!!!! ,zal die niet ééns (verwend jochie als die is !) één maand overleven....als die overleeft of tenminste heel blijft!

Ach daar zijn de Palestijnen weer. In elke discussie komen ze terug. Het meest misbruikte volk in het Midden Oosten.
In ieder buurland waar ze naar toe vluchten worden ze als paria behandeld. Zelfs bij wet gediscrimineerd. Niets hoor je erover.

De laatste drie jaar hakken (Islamitische) Arabieren in Darfur lustig er lustig op los. Honderdduizenden doden. Toch blijven de Palestijnen bovenaan de agenda staan. Kennelijk gaat het meer om wie de ellende veroorzaakt dan wie het ondergaat.

freya
20-11-06, 14:27
Geplaatst door Man_Ray
Koenraad Elst? :wtf: Da's de godsdienstkenner van het Vlaams Belang.

Ja onze Wille weet zijn bronnen wel te vinden!

:fpetaf:

gh.wille
20-11-06, 15:02
Geplaatst door freya
Ja onze Wille weet zijn bronnen wel te vinden!

:fpetaf:

Hierbij ook mijn :fpetaf: voor jou stompzinnige opmerking !
Blijf maar rustig putten uit jou eenzijdige bron ,op den duur merk je toch niet meer hoe vergiftigd hij wordt !
Als je mijn antwoorden bekijkt put ik uit verschillende bronnen ,dat kan ik doen om dat ik geen enkele rekining hoef te houden welke evt TABOE zijn of stomweg niet eens gelezen worden.
Ik kijk en vergelijk , wat zijn de overeenkomsten , wat klopt en wat klopt niet geschiedkundig gezien .
Iets wat jij en jou consoorten absoluut niet doen !
Als jullie ingegoten krijgt dat er ook zwarte ijsberen zijn ,dan kan de hele wereld het onkennen maar jullie niet.
Ik kan je wel verzekeren dat 60 % van het omstreden citaat op waarheid berust de andere 40% zijn opruiende ,gore en haatdragende verzonnen en gemene taal !

Maar helaas ken ik dat nu onderhand van (voor en tegen standers hier )als het om onderwerpen gaat zoals: Israel , het Westeno.a Amerika ,Nederland en niet vergeten het geloof en in het bijzonder de RK deugd niet hun leiders deugen niet en zo kan ik wel doorgaan .
Uiteraard zijn de (bronnen ) van jullie de enige echte en waarheids getrouwe .
De rest deugd niet en is volkomen injuist!

Kortom zamen gevat komt het hier op neer :

De hele Westerse wereld is een poel des verderfs , andere geloven ook die deugen voor geen meter in het bijzonder de RK .en laten we het over de ZIONISTEN (waaronder jullie gemaks halve elke Jood bedoelen ) het helemaal maar niet hebben !

Zoals ik al eerder heb gezegd het is een en al haat wat ik bemerk .
Bij een kleine groep van fanaten die kost wat het kost hun mening opdringen .

Mij zal je hier overigens steeds minder gaan zien , niet omdat ik de discussie uit de weg ga maar om andere redenen .

Hier bij nog een uitspraak van mij doe er mee wat je wil steek het in je zak of donder het weg :

De waarheid is ook nooit leuk om te horen ,maar wat je graag horen wilt is niet altijd de Waarheid !

Maarten
20-11-06, 15:33
Geplaatst door super ick
Ach daar zijn de Palestijnen weer. In elke discussie komen ze terug. Het meest misbruikte volk in het Midden Oosten.

Ja, gek he? In een topic over mensen die zichzelf opblazen.

Hoe krijgen ze het er weer bijgesleept he?

Achterlijke idioot.

Doe Fortuyn een lol... ga het land uit.. die hield niet van achterlijke culturen.

Maarten
20-11-06, 15:50
Geplaatst door Ourzazate
Het leven van jezelf is heel veel waard en niemand heeft het recht z'n eigen leven te nemen. Dit zijn de woorden van de profeet. Als je als moslim op de proef wordt gesteld dan dien je dat te ondergaan met Gods beloning in het achterhoofd. Wil niet zeggen dat je een onderdrukking/bezetting gewoonweg moet ondergaan. De profeet zei daarover oa: onderdruk niet en laat je niet onderdrukken...:).

Waarom iemand zo ver gaat om z'n eigen leven te gebruiken om te vechten tegen Israel begrijp ik wel (zie ook hierboven). Maar vanuit de islamitische geschriften gezien is het fout. Hoe erg jouw situatie ook is...:).

Yes dear, christendom kent dit algemene leerstuk over zelfmoord ook.

Nou heeft de Profeet 22 oorlogen gevoerd, naar het schijnt.
Oorlogen kennen veel zeer risicovolle situaties. Oorlogen kennen ook de zelfopoffering, als de situatie maar benard genoeg is. En mensen die dat doen worden echt als held vereerd. Bij moslims net zo als bij anderen. Die staan helemaal bovenaan de heldenlijst. Gestorven om zijn kamaraden te redden.

In Gaza is de situatie iets minder erg. Als ze éen kind overhoop schieten, heb je er nog 3 over, dus dat valt wel mee, nietwaar?
Hoe dan ook hebben ze daar wat probleempjes (creperen doen ze uiteindelijk allemaal, gezien de vrede die Israel niet wil vanwege de Westbank), maar dan kom je er niet echt met wat geprevel over het respect voor het leven, he?

Nou heb je geen ervaring met recht, en met het toepassen van regels. Maar ik wel, en kan je zo vertellen, dat je zo niet moet omgaan met regels. Dat zijn echte beginnersfouten. Je moet niet klakkeloos een regeltje pakken, en daar maar alle situaties onder proberen te proppen. Gewoon nadenken.. Je blijft nergens met respect voor leven, als je je hele familie ziet creperen..

Maarten
20-11-06, 16:01
Geplaatst door Max Stirner
IK mag dan verwend zijn, deze vrouw heeft alle terreur in Algerije meegemaakt en weet dus waar ze over spreekt.

Ze zal er dus wel niet erg van houden, he Einstein?

Volgende oefening.

De nog doffere ellende: Het leven van de Palestijnen.
Helaas kunnen die niet even bijkomen op het Northsea Jazzfestival, zoals sommige Israelische soldaten, noch zeggen: wat een zooitje hier, ik ga naar Frankrijk een zangcarriere beginnen..

Dus als je pa weer eens zijn tanden uit zijn bek geslagen krijgt vanwege de joodse heilstaat, dan hou je misschien wel op met liedjes schrijven, en gaat wat anders doen he?

Maar jij loopt hier al zo lang rond jongen, en weet dat allemaal precies... Kun je me eens uitleggen hoe racistisch of wraakzuchtig je moet zijn, dat je dit zelf niet bedenkt? Joods trouwens?

Maarten
20-11-06, 16:10
Geplaatst door gh.wille
Kortom zamen gevat komt het hier op neer :

De hele Westerse wereld is een poel des verderfs , andere geloven ook die deugen voor geen meter in het bijzonder de RK


De waarheid is ook nooit leuk om te horen ,maar wat je graag horen wilt is niet altijd de Waarheid ! [/B]

O, je wist niet dat ik Katholiek was?
Zelfs nog theologie gestudeerd aan de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in Heerlen..
Gek dat ik geen problemen met al die RK haters heb, he?
Ze hebben namelijk gelijk. (ook al oordelen ze daarom wat hard over het totaal)
Maar ik zit er niet mee.
Ik vind jou een veel groter probleem. Jij wil niks weten, klaar.

Julien
20-11-06, 17:06
Geplaatst door Coolassprov MC
Frankrijk wordt genoemd en meneertje wordt wakker:
Meneertje leest kritiek op moslims en voelt zich gelijk aangevallen en gediscrimineerd..


Noem een burgeropstand/-beweging die het zonder terreur deed; hiervoor hoef je jezelf niet op te blazen.

Bijna altijd is het verzet gericht tegen de vijand .. dus het leger, de regering etc. Die paar keren dat strijders wel onschuldige burgerbevolking doelbewust doden, zoals bij de IRA, wordt er van tevoren een bommelding gedaan. Het vermoorden van onschuldige burgers isd altijd barbaars.


Citeer jouw politiek correcte interpretatie maar eens uit de bron! De essentie is echter wel duidelijk; mevrouwtje probeert zich zo rijk mogelijk te likken met haar zogenaamde ''visie en mening''¨
Ik had jou het graag voor haar zien opnemen, als zij een ''visie en mening'' had die niet strookten met de jouwe.

Jij beweert dat ze een raciste en islamhater is, dus dan moet jij maar met bewijzen komen. Ik lees uit dit stuk alleen maar dat ze een gezonde en vredelievende kijk op de wereld en de islam heeft. als alle moslims zo zouden denken dan zou de islam totaal niet met een imagoprobleem zitten. daarom snap ik de afkeurende reacties niet. Tenzij je van jezelf vind dat je een gewelddadig iemand bent..

gh.wille
20-11-06, 18:04
Geplaatst door Maarten
O, je wist niet dat ik Katholiek was?
Zelfs nog theologie gestudeerd aan de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in Heerlen..
Gek dat ik geen problemen met al die RK haters heb, he?
Ze hebben namelijk gelijk. (ook al oordelen ze daarom wat hard over het totaal)
Maar ik zit er niet mee.
Ik vind jou een veel groter probleem. Jij wil niks weten, klaar.

Nou dan hebben we tenminste iets gemeen ik ben n.l ook Rooms-Katholiek van huis uit maar kwam uit me zelf in botsing met de standpunten en de hypocratie , mede omdat ik zeevarende werd daar wordt niemand aan gekeken op zijn geloof of politiek (komt alleen maar bonje van zeiden ze) kortom ik heb geen geloof meer mede door mijn studie ook ,geloof krijg je me met je geboorte en je komt er bijna niet meer van af !toen ik ooit in het ziekenhuis in BOMBAY terecht kwam stond er de volgende dag al en rk prieser naast m,n bed (stond nog op mijn C.V dat ik RK was )Maar het onnodig af kraken van de RK het ''WESTEN"" WO 2 of wat dan ook blijf ik bestrijden zolang als ik zeker ben van mijn zaak .
Met politiek of geloofs questie,s zie je mij niet aan mee doen(hooguit een opmerking) .
Verder vergelijk ik de VERSCHILLENDE bronnen die ik (aanboor) ik vergelijk en vertrouw het pas als ik in beide (partijen punten van overeenkomst vind).
Ga maar schrappen in elk stuk wat overblijft benaderd de waarheid .

gh.wille
20-11-06, 19:15
Geplaatst door Man_Ray
Koenraad Elst? :wtf: Da's de godsdienstkenner van het Vlaams Belang.

Doet dat er wat aan toe ?
Wat kan mij die vervloekte godsdiensten *)schelen (bijna alle ellende en oorlogen zijn er de oorsprong van )zo ver je terug gaat in de menselijke geschieddenis ! zelfs in de vroege oudheid !!!
De geschiedkundige gegevens kloppen !
De rest lees :HAAT mag je weg schrappen doe ik ook.
Maar dan moet je ook ff de HAAT weg schrappen in de eenzijdige geschreven etterige stukjes over HET (westen) de joden het RK enz .

Onthoud een ding alle anti citaten of geschreven stukjes bevatten gedeeltelijk de waarheid , deed Goebbels ook : hij prees soms de Joden zelfs om ze daarna weer de hoek in te trappen de overbekende methode die zie je overal lees de kranten maar !

*)
Ik geloof slechts in een bovennatuurlijk wezen die in elk woordenboek beschreven wordt als GOD , en of je nu Hindoe , Hervormd , Luters ,Boedist ,RK of Moslim bent maakt geen fuck uit .
het zijn slechts de regels er om heen die het geloof bepalen ,en er is bij mij weten geen een geloof die toestaat een ander uit te moorden om dat hij of zij er andere belijdenis van dat geloof op na houd !

Sallahddin
20-11-06, 19:28
Geplaatst door Max Stirner
IK mag dan verwend zijn, deze vrouw heeft alle terreur in Algerije meegemaakt en weet dus waar ze over spreekt.

Dus ieder die "terreur" meemaakt krijgt automatish gelijk ???

P.S.: Mijn groter broer vertelde mij hoe hij met eigen ogen had gezien hoe het Marokkaanse leger onschuldig protesterenden of niet op koele-bloed fusilleerde in 1981...
Hij was aan de kant van de stad en hij ging,bezorgd om familie & vrienden , door heel Casablanca(groot stad van meer dan 6 milljoen mensen of meer :kilometers lang!) heen tot aan de ander kant ...en hij zag en meemaakte dingen die je niet voor mogelijk houdt :
overal op straat dode mensen die werden op Trucks getransporteerd net als patat-zaken (met alle respect aan die doden!) of dode fee....
Werd zelf geraakt ,bijna dood gegaan .....een merkwaardig avontuur ....

Maar hij blijkt nog steeds en tot op heden in staat te RELATIVEREN ,in tegenstelling tot die griet!

gh.wille
20-11-06, 21:44
Geplaatst door gh.wille
Doet dat er wat aan toe ?
Wat kan mij die vervloekte godsdiensten *)schelen (bijna alle ellende en oorlogen zijn er de oorsprong van )zo ver je terug gaat in de menselijke geschieddenis ! zelfs in de vroege oudheid !!!
De geschiedkundige gegevens kloppen !
De rest lees :HAAT mag je weg schrappen doe ik ook.
Maar dan moet je ook ff de HAAT weg schrappen in de eenzijdige geschreven etterige stukjes over **)HET (westen) de joden het RK enz .

Onthoud een ding alle anti citaten of geschreven stukjes bevatten gedeeltelijk de waarheid , deed Goebbels ook : hij prees soms de Joden zelfs om ze daarna weer de hoek in te trappen de overbekende methode die zie je overal lees de kranten maar !

*)
Ik geloof slechts in een bovennatuurlijk wezen die in elk woordenboek beschreven wordt als GOD , en of je nu Hindoe , Hervormd , Luters ,Boedist ,RK of Moslim bent maakt geen fuck uit .
het zijn slechts de regels er om heen die het geloof bepalen ,en er is bij mij weten geen een geloof die toestaat een ander uit te moorden om dat hij of zij er andere belijdenis van dat geloof op na houd !

**) Dit even ter aanvulling van het bovenstaande :

Ik vlieg elders net zo hard" het want in" als ze onwaarheden vertellen en of minachtend over de Islam/Moslims praten .

Man_Ray
21-11-06, 12:32
Geplaatst door gh.wille
Doet dat er wat aan toe ?

In principe niet.

Maar deze meneer is toch een reukje aan.

Eminent hindoekenner en notoir islambasher.

Voorstander van het kastesysteem, volksnationalist, voorstander van etnisch 'zuivere' staten.

Schurkt bij organisaties met goeie banden bij de neocons in de VS.


...

Ourzazate
21-11-06, 13:28
Geplaatst door Maarten

Nou heeft de Profeet 22 oorlogen gevoerd, naar het schijnt.
Oorlogen kennen veel zeer risicovolle situaties. Oorlogen kennen ook de zelfopoffering, als de situatie maar benard genoeg is. En mensen die dat doen worden echt als held vereerd. Bij moslims net zo als bij anderen. Die staan helemaal bovenaan de heldenlijst. Gestorven om zijn kamaraden te redden.

Zelfopoffering is iets anders dan zelfmoord. Als je met een geweer in Palestina de bezetter te lijf gaat wetend dat je wellicht ook wordt doodgeschoten dan is dat zelfopoffering. Maar jezelf van het leven beroven is vanuit de Islam verboden gesteld. Heldendaad of niet...:).



Geplaatst door Maarten

In Gaza is de situatie iets minder erg. Als ze éen kind overhoop schieten, heb je er nog 3 over, dus dat valt wel mee, nietwaar?
Hoe dan ook hebben ze daar wat probleempjes (creperen doen ze uiteindelijk allemaal, gezien de vrede die Israel niet wil vanwege de Westbank), maar dan kom je er niet echt met wat geprevel over het respect voor het leven, he?

Nee, maar zelfmoord blijft hoe dan ook verboden. De profeet heeft geen uitzonderingen aangegeven, noch zijn er overleveringen te vinden waarin begrip wordt gekweekt voor zelfmoord. Overigens blijft de situatie in Palestina/Israel altijd zo geloof ik. Zoals ook de heilige geschriften dat tussen de regels door laten zien.


Geplaatst door Maarten

Nou heb je geen ervaring met recht, en met het toepassen van regels. Maar ik wel, en kan je zo vertellen, dat je zo niet moet omgaan met regels. Dat zijn echte beginnersfouten. Je moet niet klakkeloos een regeltje pakken, en daar maar alle situaties onder proberen te proppen. Gewoon nadenken.. Je blijft nergens met respect voor leven, als je je hele familie ziet creperen..

Ik heb wel degelijk ervaring met recht en het toepassen van regels. Bij elkaar zo'n 9 jaar. Maar jij zou toch wel moeten weten dat de toepasbaarheid, de waarde en de relevantie van de regels binnen de Islam niet geheel te vergelijken zijn met bijvoorbeeld het bestuursrecht?

Zelfmoord is verboden. Dat is de wet binnen de Islam, hier zijn geen uitzonderingen op. Als je familie crepeert zoals het geval is in Palestina dan hoef je geen zelfmoord te plegen om je punt duidelijk te maken. Ga een legerpost te lijf met een mitrailleur ofzo. Maar nee, die schapen die zelfmoordaanslagen plegen zijn alle logica kwijt, hebben zich amper geinteresseerd voor Islam, zijn onstabiele jongens en worden gebrainwashed om zelfmoord te plegen en misschien een paar joden mee te nemen met in het achterhoofd complete vergeving van alle zonden, 99 maagden met een strikje d'r omheen en rivieren vol honing en melk. De uilskuikens!

Trouwens, wat voor nut hebben die zelfmoordaanslagen gehad? Helemaal niets. Zolang de moslims in de wereld zich niet verenigen en van Palestina een breekpunt maken verandert er nix. En die vereniging is een utopie. Als we al niet tegelijkertijd op dezelfde dag willen beginnen met de Ramadan, hoe kun je dan ingewikkeldere situaties oplossen...?

super ick
21-11-06, 14:38
Geplaatst door Maarten
Ja, gek he? In een topic over mensen die zichzelf opblazen.

Hoe krijgen ze het er weer bijgesleept he?

Achterlijke idioot.

Doe Fortuyn een lol... ga het land uit.. die hield niet van achterlijke culturen.

Bedankt voor het compliment. Dat mijn mening ver verwijderd is van de jouwe sterkt mij dat ik het bij het rechte eind heb.
Zielepoot vanachter je toetsenbordje schelden. Heel zielig.
En sinds wanneer kan je doden een plezier doen? Folkert had hem een plezier kunnen doen door de trekker niet over te halen.

Maarten
21-11-06, 16:32
Geplaatst door gh.wille
Maar het onnodig af kraken van de RK het ''WESTEN"" WO 2 of wat dan ook blijf ik bestrijden zolang als ik zeker ben van mijn zaak .
Jij zult nóoit en tenimmer geloofwaardig kunnen zijn rond het westen of de RK kerk, of zelfs over je eigen standpunten, als je niet de fóuten erkent die gemaakt worden!!
Overschrijdt de kerk zijn eigen normen? Erkennen!
Verliet je zelf niet de kerk, omdat de antwoorden steeds minder zeiden? De kerk erkende zijn gebreken niet!
Overschijdt de westerse politiek zijn eigen grondbeginselen en uitganspunten? Erkénnen die zaak!
Is er een hypocrisie vanwege de Nederlandse normen en waarden, omdat ze niet op moslims toegepast worden? Erkennen die zaak!

Erkennen erkennen erkennen!!
En wat gebruik je om aan te tonen en te concluderen dat iets een fout is?!..
Juist! Diezelfde normen en waarden van de kerk, van de samenleving van de Nederlandse cultuur, enn zelfs van de logica en de wetenschap!!
Dáár bewijs je de waarde van die normen en waarden mee!
Dáar laat je de kracht ervan door zien!

Begrijp je nou, wat ik hier doe op dit forum?
En een boel van die normen en waarden leven onder moslims net zo, hetzij omdat ze die in Nederland hebben leren onderschrijven, hetzij omdat ze die vanuit hun eigen leefwereld ook kennen, of zelfs vanuit Islam kennen. Achterlijk zijn ze namelijk niet, en amoreel ook niet!
ZO kom je nog eens ergens samen uit. Er is helemaal geen andere weg.
En die moslims brengen zo hun eigen dingen mee: logica, compactheid, rechtvaardigheidsgevoel, maar ook moraal in allerlei opzichten.

Maar zoals jij dat doet, kom je echt nergens. Jij dumpt hier maar wat je wilt dumpen, en negeert werkelijk verschrikkelijk veel. En dan wil je nog bijval ook, terwijl volstrekt duidelijk is wat er zoal aan mankeert, maar dat ontgaat je dan weer. Of dat het antwoord allang gegeven is, maar dat je dat niet ziet. En dan die mix met al die scheldpartijen, waarbij vaak ook nog blijkt dat je niets begrijpt van wat de standpunten nou eigenlijk zijn.
Ik bedoel, als je dit in autochtone kringen doet, kom je ook nergens he? Nou, dat werkt hier dus ook niet.
Gedraag je je hier westers? Nee. Gedraag je je hier Katholiek? Nee. Gedraag je je hier, zoals dat op het water gebruikelijk is? Absoluut niet. Nou, hoever dacht je dan te komen?
Je kunt hier maar éen ding om respect te krijgen: dat is laten zien wat je in huis hebt, en je daar naar gedragen. De rest van wat je allemaal vindt, dat interesseert niemand.
Maar anderzijds kijk ik ook naar wat je wél laat zien. En dat is een heleboel woede, die samenhangt met miskenning, en met isolatie van een heleboel dingen. Mogelijk ook persoonlijke isolatie, maar ook isolatie van de werkelijkheid waar je over schrijft. Misschien ook normatieve isolatie, maar vooral miskenning. En van daar uit begrijp ik ook, dat jij al die kritiek op het westen en de RK ervaart als onderdeel van een golfstroom die het land binnenkomt, en allerlei goede zaken wegvaagt.

Zelf denk ik dat het westerse denken kracht en incasseringsvermogen zat heeft, maar dat vaak autochtonen weer zullen moeten leren wat westers denken ook weer is? Het heeft echt fundamenten zat, maar als je dan weer rare dingen gaat doen, ondergraaf je die weer. Dat gebeurt op grote schaal.
Ik ben er echt dól op, als moslims/allochtoonachtigen kunnen aantonen wat er niet deugt, op een manier die ik goed te begrijpen vind! Ik geef meteen bijval! Why not? Dat draagt alleen maar bij aan erkenning van normen en waarden. tenminste iets, waar je het over eens bent.
En als er iets tussen zit wat niet deugt, dan toon je dat aan met diezelfde gemeenschappelijke normen of waarden. Niks probleem.
Maar je moet wel blijven kijken naar de uitgangspunten van de ander, en die serieus nemen. En niet voortduerend wagonladingen van eigen troep er tegenaangooien.
Links, Rechts, autochtoon of allochtoon, het maakt allemaal niet uit.

Ik heb net vandaag weer met IbnRushd zitten donderjagen over de niqaab/burka. Grote verschillen! Maar daar ga je gewoon over aan de gang, en je kijkt wel waar je uit komt. En hij pikt wat hij pikt, en ik pik wat ik pik. En beiden brengen in wat ze er over te zeggen hebben. Dat alleen al is wat waard. Je kunt er wel over gaan gillen, maar dat heeft geen zin. We hebben het er gewoon over of Verdonk een fout maakt, en waarom, en hoe groot die fout dan precies is, en waarom iets eigenlijk een fout is, en hoe erg dat dan precies is? (of niet.) En alle achtergrond ervan komt dan boven. Ik noem dat winst. Ik noem dat ook normale uitwisseling. Ik noem dat een Nederlandse norm, die ik zo waar maak, en IbnRushd heeft klaarblijkelijk ook de norm, dat die manier van uitwisselen een goede zaak is. Het gaat dus ergens over. En hij is vrij mens, en heeft gewoon het recht te vinden wat hij vindt. Ik accepteer dat gewoon. Dat is niet enkel logisch, maar ook een uiting van gezonde Nederlandse tolerantie. Zo maak je je zaken gewoon waar. Misschien zegt het je iets..

Maarten
21-11-06, 16:40
Geplaatst door super ick
Bedankt voor het compliment. Dat mijn mening ver verwijderd is van de jouwe sterkt mij dat ik het bij het rechte eind heb.
Zielepoot vanachter je toetsenbordje schelden. Heel zielig.


Jongen, als jij in een topic met zelfmoordaanslagen in de titel, gaat zitten zuchten, dat de palestijnen er weer eens bijgesleept worden, dan ben je sowieso achterlijk.
En als je de kritiek daarop ook nog iets van zielepoten vindt, dan ben je gewoon totaal geschift.

gh.wille
21-11-06, 16:46
Geplaatst door Man_Ray
In principe niet.

Maar deze meneer is toch een reukje aan.

Eminent hindoekenner en notoir islambasher.

Voorstander van het kastesysteem, volksnationalist, voorstander van etnisch 'zuivere' staten.

Schurkt bij organisaties met goeie banden bij de neocons in de VS.


...
Ik ken de man verder niet kwam via ,via het stukje wat hij geschreven heeft , verder heb ik geconstateerd dat er ruim 40 % ISLAMBASHERIJ bij zit ,het geen ik eerder vermeld heb ,verder als je zijn beschrijvingen vergelijkt kom je in meerdere geschriften en boek werken de massamoorden tegen waar hij het over heeft welke gepleegd zijn door of onder de mom van de ISLAM. Ik verwijs je o.a naar:Observetions sur le commerce et sur les arts d, meme des Indes Oreientales (1766) Flachat. Lyon (tekingen en geschriften)

Turky ,lts History and progress Londen 1854 door sir James Porter.

The compleet History off the Turkish Empire (3 delen) Londen 1701
En nog vele vele anderen waarin je de gruwel daden kunt lezen.

En voor diegene die geintresserd zijn in de gruwel daden gemaakt door de Christenen raad ik aan ook ff te googlen ER ZIJN ER GENOEG !!!

Mij is gebleken dat geschiedkundig er genoeg overeenkomsten zijn uit overleveringen en getuigen verslagen dat de moorden beschreven door
Koenraad Elst niet van zich zelf zijn ,hij heeft ze stomweg gevonden maar zijn wel degelijk op waarheid berust !

De bijkomende Minachting , Haat en Nijd en de andere verdachtmakingen over de ISLAM geschreven door deze (heer) daar distangeer ik me van !

Maarten
21-11-06, 18:42
Geplaatst door Ourzazate Zelfopoffering is iets anders dan zelfmoord. Als je met een geweer in Palestina de bezetter te lijf gaat wetend dat je wellicht ook wordt doodgeschoten dan is dat zelfopoffering. Maar jezelf van het leven beroven is vanuit de Islam verboden gesteld. Heldendaad of niet...:).

Nee, maar zelfmoord blijft hoe dan ook verboden. De profeet heeft geen uitzonderingen aangegeven, noch zijn er overleveringen te vinden waarin begrip wordt gekweekt voor zelfmoord.

Zelfmoordaanslagen zijn op de eerste plaats bedoeld als aanslagen, en dus onderdeel van een strijd tegen zware onderdrukking, en dus een legitieme strijd. (een heel andere vraag is, of die tegen burgers gericht mag zijn, maar dat terzijde.)
De aanslagen vinden vooral plaats in de vorm van zelfmoordaanslagen, omdat het niet op een andere manier kán!
Je praat hier dus wel degelijk over opoffering in de strijd.
Jij past een leerstuk toe, dat helemaal niet geschreven is voor situaties waarin een gerechtvaardigde zelfverdedigingsstrijd de absolute hoofdrol speelt.

Je negeert ook wat ik al eerder schreef over gevechtssituaties. Je schrijft hier nu wel over militaire acties, waarbij je “wellicht” ook wordt doodgeschoten, maar ik refereerde aan situaties waarbij het vrijwel zeker is, dat je doodgeschoten zult worden (om daarna als superheld vereerd te worden vanwege die opoffering.)

Als je dan naar het voorschrift gaat kijken, dan zie je dat het respect voor het leven in de kern daarvan zit. Maar wat dat betreft maakt het weinig uit, of je in een gevechtssituatie een zelfmoordaanslag pleegt, of je in een situatie begeeft waarin je vrijwel zeker zult worden doodgeschoten. Ik beide gevallen gaat er leven verloren, en dat is waar het voorschrift zich tegen verzet. Maar blijkbaar geldt er in die situatie een andere regel, die met strijdmoraal te maken heeft. Maar die zal geen onderscheid maken tussen beiden.

Vermoedelijk wordt je door de term zelfmoord in het woord misleid. Je voorschrift gaat namelijk over situaties, waarbij de dader juist tot doel heeft zichzelf van het leven te beroven. Maar in het geval van die aanslagen is dat niet het doel, of zeker niet het primaire doel.


Ik heb wel degelijk ervaring met recht en het toepassen van regels. Bij elkaar zo'n 9 jaar. Maar jij zou toch wel moeten weten dat de toepasbaarheid, de waarde en de relevantie van de regels binnen de Islam niet geheel te vergelijken zijn met bijvoorbeeld het bestuursrecht?
Dat is hélemaal verkeerd gedacht!
Of misschien heb je wel gelijk wat betreft de rechtstoepassingen waar jij aan denkt, maar een heleboel dingen uit het recht zijn uitstekend toepasbaar op Islam.

Neem je stelling, dat Islam geen uitzonderingen toelaat, als de Profeet die niet uitdrukkelijk toestaat. (of niet in de Koran staan.)
Die is absoluut onjuist.
Je moet kijken naar hoe de Profeet zijn voorschriften maakte. Hij was niet een God, maar gewoon een mens die zijn best deed. En (vermoedelijk) telkens wanneer een bepaalde situatie zich voordeed, kwam hij met een antwoord. Dit is duidelijk een casuistische aanpak, geen systematische. Het antwoord bestond dan uit een algemeen leerstuk, dat op vele andere situaties ook toepasbaar is. Anders gezegd: het ging niet alleen over die ene zaak of situatie, maar er kwam een algemeen leerstuk uit, met een algemene wijsheid.
En het is dan die wijsheid, die via een Hadith overgeleverd wordt. (betrouwbaar of niet)
Maar de Profeet vond dan in díe situatie (die meestal helemaal niet meer precies duidelijk wordt), dat dat leerstuk dan boven kwam drijven.
Maar de Profeet kende helemaal geen systematische aanpak!!
Een voorbeeld van systematiek, is dat je eerst éen of meer algemene leerstellingen poneert, en er dan precies bij vermeldt, hoever het leerstuk gaat, en wat de uitzonderingen zijn. De Profeet, noch de Koran gaan op deze manier te werk. De Profeet zegt helemaal nie zoiets als: zelfmoord is verboden, maar eh... in die-en-die situaties kan het weer anders liggen. Hij is op dat moment helemaal niet bezig met strijdsituaties, maar met het verschijnsel zelfmoord zelf !
Dit geldt voor heel veel onderwerpen, waar de Profeet iets zegt, en pas op een heel andere plaats weer iets anders zegt, over hetzelfde onderwerp maar in een andere situatie.
Het is dus volkomen ridicuul om te veronderstellen, dat de Profeet compleet is in al zijn leerstellingen en uitzonderingen.

Nou heb jij vooral iets in bestuursrecht gedaan, begrijp ik, Dat is inderdaad niet het beste voorbeeld. Het is namelijk nogal gekunstelde specifieke wetgeving. Maar veel duidelijker is het Burgerlijke Recht, waarvan de grondbeginselen grotendeels nog uit het Romeinse Recht stammen. Hat is geen toeval, dat dat overleeft heeft. Het staat heel dicht bij het gewone leven, over mensen die afspraken met elkaar maken over wat ze bezitten, of elkaar verplicht zijn. Eigendom, huwelijk, handel, erfrecht, overeenkomsten enz..
Wat blijkt? Je kunt een groot aantal zaken in duidelijke regels vervatten. Maar in praktijk blijkt het dan vaak zeer de vraag te zijn, welke regels toepasbaar zijn, of welke regels voor andere gaan, of wat de betekenis van begrippen precies is in het systeem?
Er blijken dan naast de regels een aantal grondprincipes te bestaan, die gewoon het hele terrein beheersen. Maar er staat nergens wanneer die precies van toepassing zijn. De truc is dan, om voor elke stelling over een moeilijkere situatie, zoveel mogelijk grondbeginselen boven te halen, die de stelling steunen. Vaak moet daar even heel goed over nagedacht worden. Niet voor niets sneuvelen een boel uitspraken weer in hoger beroep, of in cassatie. Het komt nogal nauw. Echt heel subtiel. Hier zit je heel ver af van: Ut staat er, dus ramme maar..

De Koran bevat net zo goed allerlei Burgerlijk Recht. Daar geldt dus iets vergelijkbaars voor, gewoon omdat het onvermijdelijk is. Je komt er in veel gevallen absoluut niet enkel met de regels die er staan. Daar heb je dus die beroemde geleerden voor nodig. Maar die zitten net zo goed vast aan de doctrine: Islam is enkel wat er staat, en wat er niet staat, is ook geen Islam. Het is vaak not-done om ál teveel te gaan prutsen en goochelen. Ik vraag me dus een beetje af hoeveel onrechtvaardigheid er bij die toepassing is. Zeker is dat daar over geklaagd wordt.

Maar voor de levensvoorschriften, en de verbintenis (overeenkomst) met Allah, geldt vaak ook zo'n structuur. Je komt er niet met enkel de regeltjes er uit te plukken, en dan maar toe te passen op elke situatie, die er ook maar een beetje op lijkt. Ik heb het wel eens gezien op Islamonline. Ik vond echt dat er redelijk geklungeld werd. Je kunt gewoon zien hoe er geredeneerd wordt, en ik vond een aantal dingen echt behoorlijk aanvechtbaar. Ik dacht dan: nou je kunt wel zien, dat die jongens enkel wat weten van Koran en Hadith, maar verder vrij weinig algemene ontwikkeling hebben. Dit klinkt misschien ontzettend arrogant, maar als het je vak is, dan weet je gewoon wat menselijke toepassingsfouten zijn. Je ziet ze gewoon rukken en trekken aan de voorschriften, en de helft van de feiten eraf snijden, omdat ze er niet mee uit de voeten kunnen. Allemaal dingen, waarvan je uit de rechtspraktijk weet, dat het gewoon ónkunde is. Algemeen menselijke wetten zijn helemaal niet zover verwijderd van dat Burgerlijk recht. Heel vaak gaat het om verplichtingen, straffen, rechtvaardigingsgronden, verhouding tussen mensen, overmacht, overeenkomsten, bedrog, enz enz..
In het Burgerlijk Recht is er een hele goede systematiek om om te gaan met al die gevallen, die net niet geregeld zijn, of strijdig zijn met iets, enz. En daar is heel veel ervaring mee. Logisa en common sense staan ook helemaal voorop.

Het zou echt een hele goede zaak zijn, als mensen die burgerlijk recht gedaan hebben, eens goed naar islam gaan kijken. Moslims dus. Ik denk dat die heel wat betere boeken kunnen gaan schrijven dan geleerden van eeuwen geleden. Ze weten gewoon veel meer! Het ontwikelingspeil is vaak veel hoger. Je kunt wel denken dat er qua menselijk zijn niet veel veranderd is, maar die jongens van vroeger hadden echt heel wat beperkingen, en geloofden vaak een heleboel dingen, die later absoluut niet waar bleken..

gh.wille
21-11-06, 20:57
Geplaatst door Maarten
Jij zult nóoit en tenimmer geloofwaardig kunnen zijn rond het westen of de RK kerk, of zelfs over je eigen standpunten, als je niet de fóuten erkent die gemaakt worden!!
Overschrijdt de kerk zijn eigen normen? Erkennen!
Verliet je zelf niet de kerk, omdat de antwoorden steeds minder zeiden? De kerk erkende zijn gebreken niet!
Overschijdt de westerse politiek zijn eigen grondbeginselen en uitganspunten? Erkénnen die zaak!
Is er een hypocrisie vanwege de Nederlandse normen en waarden, omdat ze niet op moslims toegepast worden? Erkennen die zaak!

Erkennen erkennen erkennen!!
En wat gebruik je om aan te tonen en te concluderen dat iets een fout is?!..
Juist! Diezelfde normen en waarden van de kerk, van de samenleving van de Nederlandse cultuur, enn zelfs van de logica en de wetenschap!!
Dáár bewijs je de waarde van die normen en waarden mee!
Dáar laat je de kracht ervan door zien!

Begrijp je nou, wat ik hier doe op dit forum?
En een boel van die normen en waarden leven onder moslims net zo, hetzij omdat ze die in Nederland hebben leren onderschrijven, hetzij omdat ze die vanuit hun eigen leefwereld ook kennen, of zelfs vanuit Islam kennen. Achterlijk zijn ze namelijk niet, en amoreel ook niet!
ZO kom je nog eens ergens samen uit. Er is helemaal geen andere weg.
En die moslims brengen zo hun eigen dingen mee: logica, compactheid, rechtvaardigheidsgevoel, maar ook moraal in allerlei opzichten.

Maar zoals jij dat doet, kom je echt nergens. Jij dumpt hier maar wat je wilt dumpen, en negeert werkelijk verschrikkelijk veel. En dan wil je nog bijval ook, terwijl volstrekt duidelijk is wat er zoal aan mankeert, maar dat ontgaat je dan weer. Of dat het antwoord allang gegeven is, maar dat je dat niet ziet. En dan die mix met al die scheldpartijen, waarbij vaak ook nog blijkt dat je niets begrijpt van wat de standpunten nou eigenlijk zijn.
Ik bedoel, als je dit in autochtone kringen doet, kom je ook nergens he? Nou, dat werkt hier dus ook niet.
Gedraag je je hier westers? Nee. Gedraag je je hier Katholiek? Nee. Gedraag je je hier, zoals dat op het water gebruikelijk is? Absoluut niet. Nou, hoever dacht je dan te komen?
Je kunt hier maar éen ding om respect te krijgen: dat is laten zien wat je in huis hebt, en je daar naar gedragen. De rest van wat je allemaal vindt, dat interesseert niemand.
Maar anderzijds kijk ik ook naar wat je wél laat zien. En dat is een heleboel woede, die samenhangt met miskenning, en met isolatie van een heleboel dingen. Mogelijk ook persoonlijke isolatie, maar ook isolatie van de werkelijkheid waar je over schrijft. Misschien ook normatieve isolatie, maar vooral miskenning. En van daar uit begrijp ik ook, dat jij al die kritiek op het westen en de RK ervaart als onderdeel van een golfstroom die het land binnenkomt, en allerlei goede zaken wegvaagt.

Zelf denk ik dat het westerse denken kracht en incasseringsvermogen zat heeft, maar dat vaak autochtonen weer zullen moeten leren wat westers denken ook weer is? Het heeft echt fundamenten zat, maar als je dan weer rare dingen gaat doen, ondergraaf je die weer. Dat gebeurt op grote schaal.
Ik ben er echt dól op, als moslims/allochtoonachtigen kunnen aantonen wat er niet deugt, op een manier die ik goed te begrijpen vind! Ik geef meteen bijval! Why not? Dat draagt alleen maar bij aan erkenning van normen en waarden. tenminste iets, waar je het over eens bent.
En als er iets tussen zit wat niet deugt, dan toon je dat aan met diezelfde gemeenschappelijke normen of waarden. Niks probleem.
Maar je moet wel blijven kijken naar de uitgangspunten van de ander, en die serieus nemen. En niet voortduerend wagonladingen van eigen troep er tegenaangooien.
Links, Rechts, autochtoon of allochtoon, het maakt allemaal niet uit.

Ik heb net vandaag weer met IbnRushd zitten donderjagen over de niqaab/burka. Grote verschillen! Maar daar ga je gewoon over aan de gang, en je kijkt wel waar je uit komt. En hij pikt wat hij pikt, en ik pik wat ik pik. En beiden brengen in wat ze er over te zeggen hebben. Dat alleen al is wat waard. Je kunt er wel over gaan gillen, maar dat heeft geen zin. We hebben het er gewoon over of Verdonk een fout maakt, en waarom, en hoe groot die fout dan precies is, en waarom iets eigenlijk een fout is, en hoe erg dat dan precies is? (of niet.) En alle achtergrond ervan komt dan boven. Ik noem dat winst. Ik noem dat ook normale uitwisseling. Ik noem dat een Nederlandse norm, die ik zo waar maak, en IbnRushd heeft klaarblijkelijk ook de norm, dat die manier van uitwisselen een goede zaak is. Het gaat dus ergens over. En hij is vrij mens, en heeft gewoon het recht te vinden wat hij vindt. Ik accepteer dat gewoon. Dat is niet enkel logisch, maar ook een uiting van gezonde Nederlandse tolerantie. Zo maak je je zaken gewoon waar. Misschien zegt het je iets..

Bedankt voor je commentaar.
Maar het grote verschil tussen jou en mij is dat ik Neutraal ben en jij niet , het enige waar ik tegen in ga is onwaarheden of overmatig aangedikte en opgezweepte topic,s ten koste van wie of wat dan ook .
Aangezien we hier op een overwegend Islamitische site zitten zijn de topic ook meestal gericht op alles en nog wat ,behalve de Islam.
En tegen de onwaarheden ga ik in doe ik elders ook !
En het is jammer voor jou dat ik met logische argumenten kom die je absoluut niet kunt weerleggen,laat staan beantwoorden.
De geschiedenis liegt niet en de bewijzen er van ook niet .
Nogmaals jammer voor jou ,niet voor mij, en zolang jij nu maar blijft denken dat je gelijk hebt nou prima toch .
Voor jou geld hetzelfde antwoord als ik aan Frya heb gegeven :
Als je konstant uit een ende zelfde bron drinkt bemerk je het vergift niet dat er langzaam aan toegevoegd wordt.

:cola:

Maarten
22-11-06, 12:51
Geplaatst door gh.wille

En het is jammer voor jou dat ik met logische argumenten kom die je absoluut niet kunt weerleggen,laat staan beantwoorden.

Die logische argumenten zijn alleen maar logisch in de context van jouw verhaal, dat je meestal niet eens duidelijk maakt.
Maar ik beschouw bijna alles van jou gewoon als brandhout hoor. De antwoorden zijn meestal erg makkelijk te geven, maar dat blijft altijd veel werk, en dat doe ik gewoon niet. Jij negeert zoveel, dat heeeft helemaal geen zin. Je wordt hier zelfs keer op keer ingemaakt, maar dat zie je gewoon niet. Maar je mag best vinden, dat het allemaal smoezen zijn. en dat je heldenverhalen onaantastbaar zijn.
Maar ik zie voortdurend je gejuich, en denk dan: meneer heeft weer eens van zichzelf gewonnen.
Maar ik vind serieus dat het nergens over gaat bij jou hoor. Ik zeg het gewoon nog maar een keer..
Jij schijnt jezelf echt de moeite waard te vinden om mee te discussieren, maar ik niet. Ik zeg het gewoon maar hoor.

gh.wille
22-11-06, 15:54
Geplaatst door Maarten
Die logische argumenten zijn alleen maar logisch in de context van jouw verhaal, dat je meestal niet eens duidelijk maakt.
Maar ik beschouw bijna alles van jou gewoon als brandhout hoor. De antwoorden zijn meestal erg makkelijk te geven, maar dat blijft altijd veel werk, en dat doe ik gewoon niet. Jij negeert zoveel, dat heeeft helemaal geen zin. Je wordt hier zelfs keer op keer ingemaakt, maar dat zie je gewoon niet. Maar je mag best vinden, dat het allemaal smoezen zijn. en dat je heldenverhalen onaantastbaar zijn.
Maar ik zie voortdurend je gejuich, en denk dan: meneer heeft weer eens van zichzelf gewonnen.
Maar ik vind serieus dat het nergens over gaat bij jou hoor. Ik zeg het gewoon nog maar een keer..
Jij schijnt jezelf echt de moeite waard te vinden om mee te discussieren, maar ik niet. Ik zeg het gewoon maar hoor.

Je doet maar glibbertje
Slechts 3 vragen zijn genoeg om je op je bek te laten gaan nog steeds onbeantwoord,zijn de volgende willekeurige vragen :

1)Werd ISRAEL zonder oorlogs verklaring aangevallen door een 20 voudige overmacht ? waar of niet waar ? (geen kut smoezen van ze hadden F16 want die hadden ze niet !pas na 2 dagen kregen ze wat meer wapens )nb uit Tsechie.
2) Zijn ten overstaan van de hele wereld in MUNSCHEN tijdens de Olympische spelen weerloze Israelische atleten eerst in doodsangst gegeiseld en daarna op lafhartige wijze vermoord ?
waar of niet waar ?
3) Zelfs tijdens de recente ontruiming van de GAZA-strook begon het Palestijns gepeupel al te provoceren met stenen te gooien en al te schieten! de hele wereld was weer getuige !waar of niet waar .

Als je een man van eer was zou je ze beantwoorden maar je doet het niet en kan het ook niet want je gaat af !

GEWOON SCHAAKMAT !!!

Dag steek dit maar in je vestzakje of van mijn part in je reet !
Onder tussen ga ik zitten genieten hoe je je gelijk een paling die zout op z,n lijf heeft gekregen kronkelt om hier onderuit te komen .

:zwaai:

p.s En niet aankomen met je kul verhaaltjes !

De geschiedenis heeft uitgewezen dat elke toenaderings poging van Joodse zijde door een handje vol fanatiekelingen telkens in de kiem gesmoord werd!

super ick
23-11-06, 15:02
Geplaatst door Maarten
Jongen, als jij in een topic met zelfmoordaanslagen in de titel, gaat zitten zuchten, dat de palestijnen er weer eens bijgesleept worden, dan ben je sowieso achterlijk.
En als je de kritiek daarop ook nog iets van zielepoten vindt, dan ben je gewoon totaal geschift.

Nogmaals bedankt voor de complimenten. Niet draaien, er is een verschil tussen kritiek en scheldwoorden.
Laat je emoties niet teveel met je aan de haal gaan. Het vertroebeld je vermogen om op een correcte manier te discussieren. Iets waar je toch al grote moeite mee hebt.

super ick
23-11-06, 15:43
Geplaatst door Maarten
Ja, gek he? In een topic over mensen die zichzelf opblazen.

Hoe krijgen ze het er weer bijgesleept he?

Achterlijke idioot.

Doe Fortuyn een lol... ga het land uit.. die hield niet van achterlijke culturen.

Vandaag of morgen kan ik geen weerstand meer bieden aan de drang om jou persoonlijk ten verantwoording te roepen Serge. Of zal ik eerst eens beginnen met het plaatsen van een foto en je adres?

gh.wille
23-11-06, 20:14
Geplaatst door super ick
Vandaag of morgen kan ik geen weerstand meer bieden aan de drang om jou persoonlijk ten verantwoording te roepen Serge. Of zal ik eerst eens beginnen met het plaatsen van een foto en je adres?

Deze Maarten is indd volkomen geschift , dit zich zelf prijzende (genie).
In een ander antwoord had hij het over erkenning ,van mij van fouten en omstreden daden van het RK ,deze paljas heeft blijkbaar niet goed gekeken want als er Een hier bij Maroc feiten en voorbeelden heeft gebruikt en gegeven in mijn antwoorden ten nadele van de RK; ben ik dat wel niet meer dan de waarheden ,maar niet het onnodig afkraken van het geloof waarin ik ben opgevoed; wat deze paljas mij wel probeerde op te dringen.
Maar kan me wel voorstellen dat deze ex RK priester in spe zijn gram over Israel die manier wil spuien .

super ick
26-11-06, 15:40
Geplaatst door gh.wille
Deze Maarten is indd volkomen geschift , dit zich zelf prijzende (genie).
In een ander antwoord had hij het over erkenning ,van mij van fouten en omstreden daden van het RK ,deze paljas heeft blijkbaar niet goed gekeken want als er een hier bij Maroc feiten en voorbeelden heeft gebruikt gegeven in mijn antwoorden ten nadele van de RK ben ik dat wel niet meer dan de waarheden ,maar niet het onnodig afkraken van het geloof waarin ik ben opgevoed,wat deze paljas mijn wel probeerde op te dringen.
Maar kan me wel voorstellen dat deze ex RK priester in spe zijn gram over Israel die manier wil spuien .

Dan ben je nog lankmoedig. Ik kan me helemaal niks voorstellen wat hem betreft. Ronduit een stakker. Als hij zo bezig blijft 'trek, ik hem volledig uit de anonimiteit. Discussieren doe je tenslotte met open vizier.

rja
26-11-06, 17:49
Geplaatst door Maarten
Verwend arrogant nest..
Wat gaat die vinden, als ze haar kinderen uithongeren, haar man in elkaar trimmen, haar neef zonder proces opsluiten, haar bevallende zuster aan een checkpoint laten creperen, haar het huis uitdrijven, de hele infrastructuur van haar land opblazen?..

Ik moet kotsen van dit soort types met hun goedkope moraal.
Maar goed, half Nederland lijdt aan dit soort speelgoed-betweterij.
Die zelfmoordernaars lossen niks op, ze zorgde er voor, dat het conflict tussen de Palestijnen en Isreal nog meer escaleerde, nog meer geweld en dus lijden voor de Palestijnen.

Wat is volgende Maarten ?

Het goed praten van zelfmoordaanslagen op 11 september 2001, Bali, Londen, Madrid en Irak ?

gh.wille
26-11-06, 21:27
Geplaatst door rja
Die zelfmoordernaars lossen niks op, ze zorgde er voor, dat het conflict tussen de Palestijnen en Isreal nog meer escaleerde, nog meer geweld en dus lijden voor de Palestijnen.

Wat is volgende Maarten ?

Het goed praten van zelfmoordaanslagen op 11 september 2001, Bali, Londen, Madrid en Irak ?

Dat zou er indd nog aan mankeren , als ze iets bij konden dragen aan zijn diep gewortelde intense haat tegen alles wat maar Jood is of als het maar Israel betreft.
Zo als ik al eerder heb gezegd er zou daar niets aan de hand geweest zijn als er in plaats van Joden er bij voorbeeld Moslims uit alle delen van de Wereld bij waren gekomen.
Helaas is dat niet zo je kunt de geschieddenis ook helaas niet terug zetten .
Er zal van beide kanten"WATER BIJ DE WIJN "" gedaan moeten worden.
De vele pogingen daartoe zijn allemaal hopeloos mislukt !!
De vele afspraken en bestanden zijn wederzijds geschonden !
En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de Palestijnen in de meeste gevallen daar schuldig aan waren. Hetgeen niet afdoet aan het feit ,dat de ISRAELI veel te veel en vaak maar al te gretig en grondig daarop reageerden.
Je kunt de ""steenpuist"" van het MO wel uit knijpen maar daar verwijder je hem niet mee.

De oplossing voor het konflikt is op heffen van de wederzijdse haat gevoelens .
Zelfs al zou Israel aan alle eisen voldoen dan nog zou een fanatiek groepje Palestijnen niet rusten om opnieuw te beginnnen gezien de uitspraken die er al eerder geven zijn zij zullen niet rusten voor de laatst Jood verdwenen is .
Ook in Israel zijn er nog steeds dit soort Duivels te vinden.
Ik besluit weer eens met een spreekwoord:

Kwaad worden is menselijk kwaad blijven is duivels!

gh.wille
27-11-06, 15:36
Geplaatst door gh.wille
Dat zou er indd nog aan mankeren , als ze iets bij konden dragen aan zijn diep gewortelde intense haat tegen alles wat maar Jood is of als het maar Israel betreft.
Zo als ik al eerder heb gezegd er zou daar niets aan de hand geweest zijn als er in plaats van Joden er bij voorbeeld Moslims uit alle delen van de Wereld bij waren gekomen.
Helaas is dat niet zo je kunt de geschieddenis ook helaas niet terug zetten .
Er zal van beide kanten"WATER BIJ DE WIJN "" gedaan moeten worden.
De vele pogingen daartoe zijn allemaal hopeloos mislukt !!
De vele afspraken en bestanden zijn wederzijds geschonden !
En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de Palestijnen in de meeste gevallen daar schuldig aan waren. Hetgeen niet afdoet aan het feit ,dat de ISRAELI veel te veel en vaak maar al te gretig en grondig daarop reageerden.
Je kunt de ""steenpuist"" van het MO wel uit knijpen maar daar verwijder je hem niet mee.

De oplossing voor het konflikt is op heffen van de wederzijdse haat gevoelens .
Zelfs al zou Israel aan alle eisen voldoen dan nog zou een fanatiek groepje Palestijnen niet rusten om opnieuw te beginnnen gezien de uitspraken die er al eerder geven zijn zij zullen niet rusten voor de laatst Jood verdwenen is .
Ook in Israel zijn er nog steeds dit soort Duivels te vinden.
Ik besluit weer eens met een spreekwoord:

Kwaad worden is menselijk kwaad blijven is duivels!

Als of het zo moest wezen!

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/11/27/271106_israel.html

En weer zijn het de Palestijnen (de fantieke straatschoffies)die zich niet aan hun woord houden.

Hoewel ik het niet eens ben met vergeldingen ,kan me het wel voorstellen.
Het doet me denken aan een vlieg de elke keer op je kin komt zitten de eerste keer blaas je hem weg , de tweede keer ook dan begin je met wegwuifen daarna te slaan vervolgens pak je een krant en probeert het insekt dood te slaan.