PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdam krijgt een huis voor de Islam



Gerard074
17-11-06, 14:34
Amsterdam krijgt zijn eigen Huis voor de 'Dialoog met de islam'. Het initiatief tot zo'n centrum werd in de zomer van 2005 genomen door stadsdeelvoorzitter Hans Luiten (PvdA) van Bos en Lommer. De Amsterdamse raad ging gisteravond akkoord met een startsubsidie van 400.000 euro voor de stichting Marhaba die het instituut mogelijk moet maken.

Stichting Marhaba (Arabisch voor 'welkom') is naar eigen zeggen een 'zuiver seculiere organisatie' die een rol wil gaan spelen in het tegengaan van radicalisering bij islamitische jongeren. Ondanks het seculiere karakter moet Marhaba volgens burgemeester Job Cohen wel degelijk de islam als uitgangspunt centraal stellen in zijn activiteiten.

Marhaba zegt Amsterdamse moslims te willen helpen ''hun islam te bevrijden van zijn traditionele, onderdanige, passieve en dociele houding tegenover de moderniteit van het westen.'' In het beleidsplan van de stichting spreekt men van de 'ontwikkeling van Europese moslim-identiteit'.

Bezwaren
GroenLinks en de PvdA, die samen een ruime meerderheid hebben in de Amsterdamse raad, omarmden het plan. Oppositiepartijen CDA, VVD en SP maakten echter grote bezwaren tegen het religieuze karakter ervan.

Volgens het CDA is het onmogelijk de vorming van een Europese islam te stimuleren, zonder daarbij religieus-inhoudelijke standpunten in te nemen. De gemeente Amsterdam zou daarmee de traditionele scheiding tussen kerk en staat doorbreken.

Begin
De startsubsidie voor Marhabe is nog maar een bescheiden begin. De stichting streeft naar een kleine twee miljoen euro overheidssubsidie per jaar, waarvan een deel betaald wordt door het Rijk. Ook verwacht men dat de stad 'enkele tientallen miljoenen euro's' uittrekt voor het bouwen van een nieuw, prestigieus onderkomen.

Het bestuur van de stichting wordt gevormd door onder meer de prominente PvdA'ers Haci Karacaer (voorzitter), Ahmed Marcouch en Felix Rottenberg.

In eerdere berichten stond dat de stichting in het centrum onder meer een bibliotheek, een auditorium, een winkel, cursusruimten, een restaurant, een theehuis en expositieruimten voor beginnende schilders wil vestigen. Verder moet het een plek worden voor debat en discussie tussen moslims en niet-moslims en een kenniscentrum voor de islamitische cultuur.

Qaiys
17-11-06, 15:13
Geplaatst door Gerard074
De Amsterdamse raad ging gisteravond akkoord met een startsubsidie van 400.000 euro voor de stichting Marhaba die het instituut mogelijk moet maken.

Stichting Marhaba (Arabisch voor 'welkom') is naar eigen zeggen een 'zuiver seculiere organisatie' die een rol wil gaan spelen in het tegengaan van radicalisering bij islamitische jongeren. Ondanks het seculiere karakter moet Marhaba volgens burgemeester Job Cohen wel degelijk de islam als uitgangspunt centraal stellen in zijn activiteiten.

Marhaba zegt Amsterdamse moslims te willen helpen ''hun islam te bevrijden van zijn traditionele, onderdanige, passieve en dociele houding tegenover de moderniteit van het westen .'' In het beleidsplan van de stichting spreekt men van de 'ontwikkeling van Europese moslim-identiteit'.

Bezwaren
GroenLinks en de PvdA, die samen een ruime meerderheid hebben in de Amsterdamse raad, omarmden het plan. Oppositiepartijen CDA, VVD en SP maakten echter grote bezwaren tegen het religieuze karakter ervan.

Volgens het CDA is het onmogelijk de vorming van een Europese islam te stimuleren, zonder daarbij religieus-inhoudelijke standpunten in te nemen. De gemeente Amsterdam zou daarmee de traditionele scheiding tussen kerk en staat doorbreken.

Begin
De startsubsidie voor Marhabe is nog maar een bescheiden begin. De stichting streeft naar een kleine twee miljoen euro overheidssubsidie per jaar, waarvan een deel betaald wordt door het Rijk . Ook verwacht men dat de stad 'enkele tientallen miljoenen euro's' uittrekt voor het bouwen van een nieuw, prestigieus onderkomen.

Het bestuur van de stichting wordt gevormd door onder meer de prominente PvdA'ers Haci Karacaer (voorzitter), Ahmed Marcouch en Felix Rottenberg.
In eerdere berichten stond dat de stichting in het centrum onder meer een bibliotheek, een auditorium, een winkel, cursusruimten, een restaurant, een theehuis en expositieruimten voor beginnende schilders wil vestigen. Verder moet het een plek worden voor debat en discussie tussen moslims en niet-moslims en een kenniscentrum voor de islamitische cultuur.

Yep een zuiver seculiere organisatie die moslims wil bevrijden.. Maar tegelijkertijd geld zuigen uit de staatsruif en bestuurd worden door prominente (ex)politici.

Kan het nog leugenachtiger?

Weer een paar schootshondjes die ten koste van gelovigen geld gaan verdienen.

freya
17-11-06, 15:39
Dit is toch heel oud nieuws :s

Of hebben ze net weer een nieuwe pot geld gekregen?


Dat seculiere is natuurlijk gelul als je jezelf met islam wilt bezig houden.

We hebben in Amsterdam al een seculiere club die ongeveer hetzelfde wil als Marhaba: de Levante.
Die hebben ook een potje geld gekregen, juist omdat zij zich als seculier profileren itt andere initiatieven :cheefbek:

En dan krijgen we ook nog de hoofdvestiging van het Huis van de Dialoog hier :tik:
Nog een soortgelijk initiatief maar dan net ff anders en groter en duurder :maf2:

Rabi'ah.
17-11-06, 15:53
Geplaatst door freya


Dat seculiere is natuurlijk gelul als je jezelf met islam wilt bezig houden.


Dat vond ik dus ook al.

Seculiere clubs zijn er volgens mij ook al genoeg, zoals bijvoorbeel El Hizjra.

Het wachten is voor mij op een instituut, opgericht vanuit de moslims zelf, dat niet per se cultureel of Arabisch of Turks georienteerd is, maar objectieve informatie geeft over de islam op academisch niveau. (in het Nederlands!)

Volgens mij is daar echt wel behoefte aan. Want dialoogclubjes en culturele initatieven zijn leuk en interessant, maar daar heb je er al zat van en daar komen toch meestal geen moslims op af.

Sterker nog, bij die culturele groepen word je soms zelfs raar aangekeken als je moslim bent en wordt er lustig alcohol geschonken en gerookt. :moe:

Ron Haleber
18-11-06, 11:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat vond ik dus ook al.


Het wachten is voor mij op een instituut, opgericht vanuit de moslims zelf, dat niet per se cultureel of Arabisch of Turks georienteerd is, maar objectieve informatie geeft over de islam op academisch niveau. (in het Nederlands!)

Volgens mij is daar echt wel behoefte aan.

De moslims hier zelf hebben geen geld. dat geld zal dus moeten komen uit SA en de golfstaten... :student:

Die geldschieters zullen behalve de heer Cheppih en vd Ven geen personeel op academisch niveau - als Nederlandse academici - toelaten. :aftel:

Jouw loffelijk centrum zal dus bemand worden door sheikhs uit het MO! :D


P.S. Voor hun inburgering, en na hun examen verkregen papieren zal Rita wel zorg dragen! :)

Rabi'ah.
18-11-06, 15:51
Geplaatst door Ron Haleber
De moslims hier zelf hebben geen geld. dat geld zal dus moeten komen uit SA en de golfstaten... :student:

Volgens mij is het geen kwestie van gebrek aan geld, maar van verkeerde prioriteiten.

Want geld voor schotels, nieuwe bankstellen, tv's en reizen naar Marokko, Turkije en Suriname is er altijd. :rolleyes:

Er woren jaarlijks gigantische bedragen gestuurd naar de landen van herkomst, maar hoe zit het met de ontwikkeling van de islam in Nederland? Je zou toch denken dat dat ook heel wat waard is.

Ron Haleber
19-11-06, 11:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij is het geen kwestie van gebrek aan geld, maar van verkeerde prioriteiten.

Want geld voor schotels, nieuwe bankstellen, tv's en reizen naar Marokko, Turkije en Suriname is er altijd. :rolleyes:

Er woren jaarlijks gigantische bedragen gestuurd naar de landen van herkomst, maar hoe zit het met de ontwikkeling van de islam in Nederland? Je zou toch denken dat dat ook heel wat waard is. Lieve meid, voeg er nog maar het geld voor de vele feesten als bij huwelijken aan toe... :romance:

Erg verstandig gezegd, Rabiah. Maar leer eens van de Marokkaanse cq moslim-organisaties die er nu zijn! :rood:

Stellen die gesubsidieerde clubs iets voor??? Zelfs zonder dat er betalende leden zijn...??? Vraag het Moh. van Elqalem...:giechel:


Zelf maakte ik het met 't KMAN mee - de gemeente A'dam eistte tenslotte voor er weer subsidie-geld in te pompen - dat er ook voldoende betalende leden waren...

Nou dat lukte natuurlijk niet.

Je weet zelf dat het lot van onze AEL hetzelfde fiasco beschoren was...! :verdriet:


Wat ik als laatste redding hoop, is dat de vele tonnen van het subsidiegeld voor Marhaba goed besteed worden...

Als ik directeur Karacaer zie, zal ik hem voorstellen om DAJJ aan te stellen op zijn Islam-centrum. Vroeger had Haci er wel oren naar als ik hem sprak!

Doe jij maar hetzelfde als je Haci ziet!

Hopelijk weet onze bij jongeren populaire DAJJ - zij het tegen zijn subsidie-principes - iets goeds en effectiefs met die vele tonnen te realiseren...!!! :student:



Maar ik ben erg bang dat de zwaar teleurgestelde DAJJ alle hoop tav jouw sahbies al heeft doen varen??? :loog:

Groetjes, je Ron.

Qaiys
19-11-06, 13:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij is het geen kwestie van gebrek aan geld, maar van verkeerde prioriteiten.

Want geld voor schotels, nieuwe bankstellen, tv's en reizen naar Marokko, Turkije en Suriname is er altijd. :rolleyes:

Er woren jaarlijks gigantische bedragen gestuurd naar de landen van herkomst, maar hoe zit het met de ontwikkeling van de islam in Nederland? Je zou toch denken dat dat ook heel wat waard is.

De prioriteiten van moslims zijn niet gelegen in een instituut dat de islam wil veranderen. Ze zijn al tevreden met de moskeen die ze hebben. De enigen die belang hebben bij zo een instituut voor een Europese islam zijn de ongelovigen en moslims die zich in de luren laten leggen door ongelovigen en verder gesubsidieerde knuffelallochtonen die er een centje uit willen slaan.

Men besteedt liever zijn geld aan familieleden waar men solidair mee is en aan de eigen benodigdheden hier. Verder zijn moslims de armsten hier in Nederland en door te doen alsof het geld ze op de rug groeit doe je geen recht aan de werkelijkheid.

Niet de islam moet ontwikkelt worden maar de mensen en dat is een kwestie van tijd. Haastig spoed is zelden goed. En al helemaal niet als de veranderingen die men in de islam willen bewerkstelligen voortvloeien uit een dubbele agenda van ongelovigen.

Wil je een echte kenniscentrum voor de islam dan is een islamitische universiteit, hogescholen, middelbare scholen etc.. de beste middelen daartoe. Maar zoals je weet doet men er in Nederland alles aan om dat tegen te houden.

Rabi'ah.
19-11-06, 14:23
Geplaatst door Qaiys
De prioriteiten van moslims zijn niet gelegen in een instituut dat de islam wil veranderen. Ze zijn al tevreden met de moskeen die ze hebben. De enigen die belang hebben bij zo een instituut voor een Europese islam zijn de ongelovigen en moslims die zich in de luren laten leggen door ongelovigen en verder gesubsidieerde knuffelallochtonen die er een centje uit willen slaan.

En dat is het probleem nou juist, dat moslims genoegen nemen met moskeeen met een bestuur en imams met niet of nauwelijks binding met de NL samenleving, waar gepreekt wordt in talen die de jongere generatie steeds minder verstaat, waar vrouwen geweerd worden en er noch veel aan spiritualiteit (en dan heb ik het dus over meer dan alleen de verplichte gebeden, djumu'a, tarawih etc.), noch aan maatschappelijke betrokkenheid wordt gedaan.

En nee Schaap, dit heb ik niet uit een krantenartikeltje of een boekje, maar uit mijn eigen ervaringen van moskeebeoek de afgelopen 2 jaar en ervaringen van broeders en zusters die al hun hele leven in de moskee komen.

De laatste jaren is er een grote kentering waar te nemen, in verschillende moskeeen, maar de meeste Turkse en Marokkaanse moskeeen zijn toch echt voornamelijk veredelde inloophuizen voor 1e generatie mannen en vrouwen.

Het lijkt me juist in het belang van de huidige generatie moslims in NL dat de moskee ook opengesteld wordt voor vrouwen, bekeerlingen en jongeren en dat er serieuze islamitische kenniscentra van een behoorlijk niveau komen.

Wie gaan anders de vragen van de jongeren beantwoorden? Het is gewoon van de gekken dat veel jongeren nog steeds slechts de keuze hebben tussen de dorpsislam van hun ouders, de internet-salafihype en het schipperen tussen beide.

Let op, ik heb het over een wetenschappelijk instituut voor en door de moslims in NL zelf.


Geplaatst door Qaiys

Men besteedt liever zijn geld aan familieleden waar men solidair mee is en aan de eigen benodigdheden hier. Verder zijn moslims de armsten hier in Nederland en door te doen alsof het geld ze op de rug groeit doe je geen recht aan de werkelijkheid.

Je negeert even mijn punt dat veel moslims weldegelijk veel geld uitgeven aan zaken die helemaal niet tot de eerste levensbehoeften behoren zoals schotels, tv's, nieuwe bankstellen en reizen naar het land van herkomst. Het is dus niet een kwestie van geld, maar van prioriteit.

Op dit moment moet ik ook vaak kiezen tussen iedere dag vlees en een tv en het bezoeken van lezingen over de islam en de aanschaf van boeken. En in de meeste gevallen valt mijn keuze toch echt op het laatste.

Bovendien zijn de moslims niet het armste van NL, maar de Turken en de Marokkanen. Lijkt me wel een belangrijk verschil.

Overigens geldt het prioriteitenverhaaltje net zo goed voor Surinamers en Pakistanen (van Indonesiers weet ik weinig tot niks)


Geplaatst door Qaiys

Niet de islam moet ontwikkelt worden maar de mensen en dat is een kwestie van tijd. Haastig spoed is zelden goed. En al helemaal niet als de veranderingen die men in de islam willen bewerkstelligen voortvloeien uit een dubbele agenda van ongelovigen.

Ik heb het niet over veranderingen in de islam, maar over serieuze informatie op niveau over de islam.

Komt er meer informatie over de islam en kunnen jongeren dus meer kennis opdoen, dan zal die ontwikkeling waar jij het over hebt (althans op religieus gebied) vanzelf volgen.


Geplaatst door Qaiys

Wil je een echte kenniscentrum voor de islam dan is een islamitische universiteit, hogescholen, middelbare scholen etc.. de beste middelen daartoe. Maar zoals je weet doet men er in Nederland alles aan om dat tegen te houden.

Een islamitische universiteit, een islamitische middelbare school en tientallen islamitische basisscholen zijn er al. Maar dat is niet genoeg, aangezien mensen die niet naar die scholen gaan er weinig aan hebben.

Ik heb het overigens niet over een school ofzo op islamitische grondslag, maar een instituut over de islam.

Maar volgens mij hebben jij en ik het over 2 verschillende ingen. Ik heb het over de pure kennis van de islam inhoudelijk, jij denk ik over de emancipatie van de Turkse en Marokkaanse gemeenschap in NL.

Dat is dus niet hetzelfde, alhoewel er uiteraard wel een relatie tussen deze twee is.

Rabi'ah.
19-11-06, 14:30
O en Schaap: Mijn ideeen over dat instituut zijn juist ingegeven door het gegeven dat het monopolie op wetenschappelijk verantwoorde informatie geven over de islam helaas nog voornamelijk bij niet-moslims ligt.

En dan kom je in de vervelende situatie dat jij als moslim, over wiens geloof het nota bene gaat, gewoon geen echte stem hebt. De informatie is dan wel waardevol, maar toch vaak erg Arabisch en/of Turks of Perzisch cultureel of orientalistisch getint is.

Kennis over de islam opdoen in een omgeving waar wordt gerookt en/of gedronken, of waar soms zelfs de spot met de profeet vzmh of de geloofsleer van de islam gedreven wordt, vind ik gewoon niet prettig.

Daarom lijkt het mij dus beter dat de moslims zelf het heft in handen nemen, zodat we goede informatie kunnen krijgen over de islam inhoudelijk die verder gaat dan hoe je moet bidden of vasten, of een incidentele lezing op niveau door een moslim.

Qaiys
19-11-06, 15:14
Geplaatst door Rabi'ah.
En dat is het probleem nou juist, dat moslims genoegen nemen met moskeeen met een bestuur en imams met niet of nauwelijks binding met de NL samenleving, waar gepreekt wordt in talen die de jongere generatie steeds minder verstaat, waar vrouwen geweerd worden en er noch veel aan spiritualiteit (en dan heb ik het dus over meer dan alleen de verplichte gebeden, djumu'a, tarawih etc.), noch aan maatschappelijke betrokkenheid wordt gedaan.

Ten eerste is het flauwekul dat de moskeen geen of nauwelijks binding hebben met de nederlandse samenleving. Dat is er wel degelijk alleen verschilt dat per moskee en per bestuur. Verder is het een kwestie van tijd en van kennis om dat verder te ontwikkelen. Alleen maar klagen en wachten totdat alles voor jou klaarstaat hoe jij het wil hebben is geen optie, jij moet zelf ook je bijdrage hieraan leveren.

Het is een leugen als je stelt dat moskeeen vrouwen weren, dat is namelijk helemaal niet waar. Er veel voor verbetering vatbaar maar dat is een kwestie van expertise en tijd. Ook is het een leugen dat het ze aan maatschappelijke betrokkenheid schort. Het is alleen niet de maatschappelijke betrokkenheid die de nederlandse staat van ze eist.


En nee Schaap, dit heb ik niet uit een krantenartikeltje of een boekje, maar uit mijn eigen ervaringen van moskeebeoek de afgelopen 2 jaar en ervaringen van broeders en zusters die al hun hele leven in de moskee komen.

Jouw ervaringen zijn niet alleen negatief maar je legt er wel een nadruk op. Mijn ervaringen zijn wat dat betreft veel positiever. Als voorbeeld geef ik moskee Annasr


De laatste jaren is er een grote kentering waar te nemen, in verschillende moskeeen, maar de meeste Turkse en Marokkaanse moskeeen zijn toch echt voornamelijk veredelde inloophuizen voor 1e generatie mannen en vrouwen. Zij hebben moskeen die aan hun behoeftes voldoen, voldoen zij niet aan de jouwe dan is daar een taak voor jou weggelegd.


Het lijkt me juist in het belang van de huidige generatie moslims in NL dat de moskee ook opengesteld wordt voor vrouwen, bekeerlingen en jongeren en dat er serieuze islamitische kenniscentra van een behoorlijk niveau komen. Dat gezeik over vrouwen weren is maar een feministische flauwekul. Moskeen zijn wel degelijk open voor vrouwen. Het is niet zoals jij misschien wilt zoals in een kerk.


Wie gaan anders de vragen van de jongeren beantwoorden? Het is gewoon van de gekken dat veel jongeren nog steeds slechts de keuze hebben tussen de dorpsislam van hun ouders, de internet-salafihype en het schipperen tussen beide. Zoals ik al eerder zei jouw ervaringen stroken niet met de werkelijkheid


Let op, ik heb het over een wetenschappelijk instituut voor en door de moslims in NL zelf. Wetenschappelijke instituten zijn vrijwel allemaal verbonden met een universiteit, zolang er geen erkende islamitische universiteit komt zal zo een instituut niets voorstellen.


Je negeert even mijn punt dat veel moslims weldegelijk veel geld uitgeven aan zaken die helemaal niet tot de eerste levensbehoeften behoren zoals schotels, tv's, nieuwe bankstellen en reizen naar het land van herkomst. Het is dus niet een kwestie van geld, maar van prioriteit. Moslims zijn ook mensen en zij hebben ook spullen nodig voor hun leven, huis en ontwikkeling en hebben ook recht op vakantie. Eisen dat ze hun geld wat ze hard nodig hebben ingezet moet worden voor een instituut is flauwekul. Een instituut wordt vrijwel nergens betaald door middelen van individuen. Vrijwel al het geld van instituten wordt betaald door het zakenleven, de overheid, de universiteiten zelf en andere organisaties.

Als moslism geld bij elkaar halen uit het buitenland dat mag dat niet wat dan zou dat besmet geld zijn van fundamentalisten en saoedische wahabisme. Maar geld van een anti-islam overheid is wel goed.

Wat men wil is dat men de kennis die al aanwezig is uit het buitenland doorsnijden en een eigen kromme kennis ontwikkelen die hier selectoief gestuurd wordt.


Op dit moment moet ik ook vaak kiezen tussen iedere dag vlees en een tv en het bezoeken van lezingen over de islam en de aanschaf van boeken. En in de meeste gevallen valt mijn keuze toch echt op het laatste. Iedereen maakt eigen keuzes, respecteer dan ook andermans keuzes. Jij wilt dat alles kant en klaar voor je staat maar zo zit de werkelijkheid niet in elkaar. Het is een kwestie van tijd om alles te ontwikkelen. Te snel iets willen en trappen in de val van ongelovigen is slechter dan een vertraagde ontwikkeling van de moslims.


Bovendien zijn de moslims niet het armste van NL, maar de Turken en de Marokkanen. Lijkt me wel een belangrijk verschil. Turken en Marokkanen maken wel het grootste deel uit van de moslims in Nederland, en als je alle moslims vergelijkt met de andere groepen zijn wel degelijk het armst.


Ik heb het niet over veranderingen in de islam, maar over serieuze informatie op niveau over de islam. Kennis is er genoeg je moet er alleen achter aan gaan.


Komt er meer informatie over de islam en kunnen jongeren dus meer kennis opdoen, dan zal die ontwikkeling waar jij het over hebt (althans op religieus gebied) vanzelf volgen. De tweede generatie is nu pas volwassen aan het worden, kennis is er voldoende maar om dergelijek instituen te creeren komt meer bij kijken


Een islamitische universiteit, een islamitische middelbare school en tientallen islamitische basisscholen zijn er al. Maar dat is niet genoeg, aangezien mensen die niet naar die scholen gaan er weinig aan hebben. Er is maar 1 islamitische universiteit maar die wordt niet erkend door de nederlandse overheid. Hogere scholen zijn er helemaal niet. Misschien zijn er hooguit 2 islamitische middelbare scholen. De basisischolen die er zijn maakt men hat zo moeilijk mogelijk.


Ik heb het overigens niet over een school ofzo op islamitische grondslag, maar een instituut over de islam. Instituten zijn vrijwel allemaal verbonden met een universiteit. Geen erkende universiteit is dus ook geen noemenswaardige instituut.


Maar volgens mij hebben jij en ik het over 2 verschillende ingen. Ik heb het over de pure kennis van de islam inhoudelijk, jij denk ik over de emancipatie van de Turkse en Marokkaanse gemeenschap in NL

Dat is dus niet hetzelfde, alhoewel er uiteraard wel een relatie tussen deze twee is. . Die zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Jij bekritiseert de mensen die maatschappelijk nog midden in hun ontwikkeling zitten en verwijt ze dat ze nog geen instituut hebben gevormd. Ik stel je kunt de mensen pas iets verwijten als ze hun ontwikkeling voltooid hebben en niets hebben gedaan. Ik stel dat ze zeker bezig zijn om iets te creeren maar dat het tijd kost.

Het probleem is dat de Nederlandse overheid in die gat duikt om de moslimgeneratie die aankomt te sturen naar een islam die zij voor ogen hebben. Ik zeg daar moet je niet intrappen. De moslims zullen hun eigen instituten creeren naar gelang de behoefte die vanuit hun midden bestaat en niet vanuit de behoefte die vanuit de ongelovigen bestaat.

Rabi'ah.
19-11-06, 15:47
Geplaatst door Qaiys
Ten eerste is het flauwekul dat de moskeen geen of nauwelijks binding hebben met de nederlandse samenleving. Dat is er wel degelijk alleen verschilt dat per moskee en per bestuur. Verder is het een kwestie van tijd en van kennis om dat verder te ontwikkelen. Alleen maar klagen en wachten totdat alles voor jou klaarstaat hoe jij het wil hebben is geen optie, jij moet zelf ook je bijdrage hieraan leveren.

Ik heb het niet over alle moskeeen, maar over de meeste. En je spreekt jezelf dus tegen, want aan de ene kant zeg je dat het een kwestie van tijd is, aan de andere kant zeg je dat wachten niet goed is.

Ik wil juist NIET wachten, maar er NU iets aan doen. Alleen heb ik de kracht, kennis en (levens)ervaring niet om dat in mijn eentje te doen.
Dus kaart ik het aan (niet alleen op internet overigens) en vraag ik de hulp van mijn broeders en zusters.

Als er zo'n instituut opgericht zou worden, zou ik me er met alle liefde en toewijding bij aansluiten.

Wat doe jij er eigenlijk precies aan?


Geplaatst door Qaiys

Het is een leugen als je stelt dat moskeeen vrouwen weren, dat is namelijk helemaal niet waar. Er veel voor verbetering vatbaar maar dat is een kwestie van expertise en tijd. Ook is het een leugen dat het ze aan maatschappelijke betrokkenheid schort. Het is alleen niet de maatschappelijke betrokkenheid die de nederlandse staat van ze eist.

Als je me een pm zou sturen, zou dan wel verhalen vanwege mijn persoonlijke ervaring kunnen vertellen over de houding van moskeeen tegenover vrouwen waar de honden geen brood van lusten.

En ik heb het juist NIET over wat de Nederlandse staat eist, maar over de behoeftes van islamitische jongeren ZELF.

Oja, en gelieve niet het woord "leugen" in de mond te nemen, aangezien ik vanwege zowel religieue als persoonlijke redenen zelden of nooit lieg.


Geplaatst door Qaiys

Jouw ervaringen zijn niet alleen negatief maar je legt er wel een nadruk op. Mijn ervaringen zijn wat dat betreft veel positiever. Als voorbeeld geef ik moskee Annasr.

Ik leg de nadruk op mijn negatieve ervaringen, omdat ik het hier heb over een probleem, over een leemte die gevuld moet worden. Positieve verhalen heb ik ook zat, maar dat is weer iets anders.


Geplaatst door Qaiys

Zij hebben moskeen die aan hun behoeftes voldoen, voldoen zij niet aan de jouwe dan is daar een taak voor jou weggelegd.

Zie mijn vorige post.

Overigens vind ik ook dit onzin, iedere moskee is een bait ullah en hoort te voldoen aan de behoeftes van de gelovigen.

Alle gelovigen dus, niet alleen 1 groep. Onze Ummah is een lichaam en als 1 lichaamsdeel lijdt, lijdt het hele lichaam.


Geplaatst door Qaiys

Dat gezeik over vrouwen weren is maar een feministische flauwekul. Moskeen zijn wel degelijk open voor vrouwen. Het is niet zoals jij misschien wilt zoals in een kerk.

Hier kun je dus in maar een beperkte mate over oordelen, aangezien jij een man bent. En de relevantie van kerken zie ik in dit verband niet.


Geplaatst door Qaiys

Zoals ik al eerder zei jouw ervaringen stroken niet met de werkelijkheid.

Dus als ik het goed begrijp, vertel jij nu dus aan mij dat wat ik heb meegemaakt, niet echt gebeurd is? :rolleyes:


Geplaatst door Qaiys

Wetenschappelijke instituten zijn vrijwel allemaal verbonden met een universiteit, zolang er geen erkende islamitische universiteit komt zal zo een instituut niets voorstellen.

Hier raak je aan een sterk punt.


Geplaatst door Qaiys

Moslims zijn ook mensen en zij hebben ook spullen nodig voor hun leven, huis en ontwikkeling en hebben ook recht op vakantie. Eisen dat ze hun geld wat ze hard nodig hebben ingezet moet worden voor een instituut is flauwekul. Een instituut wordt vrijwel nergens betaald door middelen van individuen. Vrijwel al het geld van instituten wordt betaald door het zakenleven, de overheid, de universiteiten zelf en andere organisaties.

Ja, maar als de overheid het, om wat voor reden dan ook, niet voor ons wil doen, moeten we het zelf doen. Dan kunnen we nl. ook zelf de agenda bepalen. En ik had het niet over bezuinigen op noodzakelijke levensbehoeftes, maar wat minder geld uitgeven een etra's.

Of behoort een bruiloft van duizenden euro's in jouw ogen tot spullen die nodig zijn voor leven, huis en ontwikkeling?


Geplaatst door Qaiys

Als moslism geld bij elkaar halen uit het buitenland dat mag dat niet wat dan zou dat besmet geld zijn van fundamentalisten en saoedische wahabisme. Maar geld van een anti-islam overheid is wel goed.

Waar heb ik het gehad over geld uit het buitenland? Ik heb het juist over de verantwoordelijkheid van de Nederlandse moslims zelf.


Geplaatst door Qaiys

Wat men wil is dat men de kennis die al aanwezig is uit het buitenland doorsnijden en een eigen kromme kennis ontwikkelen die hier selectoief gestuurd wordt.

Wie zijn die "men" en wat bedoel je precies hiermee?


Geplaatst door Qaiys

Iedereen maakt eigen keuzes, respecteer dan ook andermans keuzes. Jij wilt dat alles kant en klaar voor je staat maar zo zit de werkelijkheid niet in elkaar. Het is een kwestie van tijd om alles te ontwikkelen. Te snel iets willen en trappen in de val van ongelovigen is slechter dan een vertraagde ontwikkeling van de moslims.

Als ik alles kant en klaar wilde, had ik me wel tevredengesteld met boekjes van 5 euro uit de Marokkaanse winkeltjes in Amsterdam.

Maar ik (en vele andere moslims met mij) willen zich juist verder ontwikkelen en dieper groeien in de islam en dan kom je dus tot de ontdekking dat intellectuele kennis van de islam, komende van moslims zelf, in Nederland heel, heel moeilijk te vinden is, tenzij tegen betaling van behoorlijke bedragen bij b.v. Dar al ilm.


Geplaatst door Qaiys

Turken en Marokkanen maken wel het grootste deel uit van de moslims in Nederland, en als je alle moslims vergelijkt met de andere groepen zijn wel degelijk het armst.

Weet ik, maar je haalde 2 dingen door elkaar. En van dat laatste zou ik wel eens een bron willen zien. Hebben alle moslims het echt armer dan bv. Antillianen?


Geplaatst door Qaiys

Kennis is er genoeg je moet er alleen achter aan gaan.

Zie boven.


Geplaatst door Qaiys

De tweede generatie is nu pas volwassen aan het worden, kennis is er voldoende maar om dergelijek instituen te creeren komt meer bij kijken

Ja, maar je moet toch ergens beginnen, of niet soms?


Geplaatst door Qaiys

Er is maar 1 islamitische universiteit maar die wordt niet erkend door de nederlandse overheid. Hogere scholen zijn er helemaal niet. Misschien zijn er hooguit 2 islamitische middelbare scholen. De basisischolen die er zijn maakt men hat zo moeilijk mogelijk.

Instituten zijn vrijwel allemaal verbonden met een universiteit. Geen erkende universiteit is dus ook geen noemenswaardige instituut.

Die zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Jij bekritiseert de mensen die maatschappelijk nog midden in hun ontwikkeling zitten en verwijt ze dat ze nog geen instituut hebben gevormd. Ik stel je kunt de mensen pas iets verwijten als ze hun ontwikkeling voltooid hebben en niets hebben gedaan. Ik stel dat ze zeker bezig zijn om iets te creeren maar dat het tijd kost.

Hier raak je aan belangrijke punten. Maar toch blijven mensen hun eigen verantwoordelijkheid houden.

Zoals ik al zei, ik en vele broeders en zusters die ik ken hebben ook geen geldboom in de tuin, maar we slagen er toch in te bezuinigen op zaken, wat ons weer in staat stelt andere dingen te kunnen doen.

Waarom zouden al die Turkse en Marokkaanse gezinnen dat niet kunnen?


Geplaatst door Qaiys

Het probleem is dat de Nederlandse overheid in die gat duikt om de moslimgeneratie die aankomt te sturen naar een islam die zij voor ogen hebben. Ik zeg daar moet je niet intrappen. De moslims zullen hun eigen instituten creeren naar gelang de behoefte die vanuit hun midden bestaat en niet vanuit de behoefte die vanuit de ongelovigen bestaat.

Jij erkent dus hier wel dat er sprake is van, precies wat ik al zei, een gaat wat gevuld moet worden.

Als je niet wilt dat de NL overheid ons komt vertellen wat de islam is of moet zijn, moeten wij dat dus zelf doen.

Ik heb het hier over mijn behoeftes en die van vele andere moslimjongeren (en ook iets ouderen), niet over wat de NL overheid of " ongelovigen" willen.

Integendeel, ik verwerp juist de bestaande instituties en ben op zoek naar iets nieuws. Wanna join? :stout:

Rabi'ah.
22-11-06, 14:11
Toch maar een upje. Even ijken wat anderen over mijn argumenten te melden hebben. :stout: