PDA

Bekijk Volledige Versie : Sluier weer terug in straatbeeld Sarajevo



Marsipulami
22-11-06, 22:00
Sluier weer terug in straatbeeld Sarajevo
Opvallende trend

Geplaatst door Stefan Kortrijk op
wo 22 nov '06 om 12:21u (Bron: IPS)



SARAJEVO (RKnieuws.net) - Steeds vaker zijn in het straatbeeld in Sarajevo, in Bosnië-Herzegovina, gesluierde vrouwen te zien. Een opvallende trend omdat de gezichtsbedekking in 1950 verboden werd en honderden vrouwen in de hoofdstad hun gezichtbedekking toen ceremonieel afwierpen.

Sarajevo verbood de sluier met het doel om “een einde te maken aan de eeuwenoude traditie van onderdrukking van de vrouw.” Maar steeds meer dochters en kleindochters van de vrouwen van toen, dragen weer hoofddoeken en sluiers.

“Een hoofddoek dragen is een keuze”, schreef Fahira Fejzic Cengic van de faculteit Politieke Wetenschappen in Sarajevo onlangs in een plaatselijk magazine. “Ik heb besloten er een te dragen en ik ben me volledig bewust van alle positieve en negatieve consequenties.” Als een vrouw de vrije keuze heeft, zegt Cengic, dan is het dragen van gezichtsbedekking geen probleem. “Het is een probleem in bepaalde landen waar vrouwen gedwongen worden om dat te doen.”

Cengic besloot traditionele islamitische kleding te gaan dragen tijdens de oorlog in het voormalige Joegoslavië, tussen 1992 en 1995. Bij dat conflict tussen Bosnische moslims, orthodoxe Serviërs en katholieke Kroaten, kwamen meer dan 100.000 mensen om. De meeste slachtoffers waren moslims van Slavische origine. De drie bevolkingsgroepen leven nu gescheiden van elkaar. De Bosnische hoofdstad Sarajevo is voor 80 procent islamitisch, en dat is in het straatbeeld steeds duidelijker te zien.

Sommige vrouwen noemen de terugkeer van de islamitische kleding een keuze. Anderen zien het als een gevolg van de oorlog begin jaren negentig. Bosnische moslims kregen na die oorlog steun uit grote islamitische landen, maar die stelden daar wel de eis tegenover dat de islamitische wetten gerespecteerd moesten worden. Islamitische hulporganisaties zorgden bijvoorbeeld voor weduwen en doen dat nog tot op de dag van vandaag.

“Mijn twee dochters en ik hebben geen andere keuze dan ons islamitisch te kleden”, zegt een 45-jarige vrouw uit Tuzla, in het noorden van Bosnië. “Mijn man is in 1995 vermoord in Srebrenica en ik bleef achter met vier kinderen, zonder inkomen en opleiding. Ik krijg financiële steun, maar daar staat tegenover dat ik me islamitisch moet gedragen. Mijn dochters gaan gratis naar een islamitische school en mijn zonen kunnen straks gratis studeren, hier of in een ander islamitisch land.”

Moslims in het zuidwesten van Servië, in Sandzak, hadden minder te maken met het oorlogsgeweld. Maar sluiers en lange gewaden dringen hier ook steeds meer door in het straatbeeld van de grootste stad, Novi Pazar. De stad telt 52.000 inwoners.

De islam maakt duidelijk en opleving door. Bosnische politici probeerden de afgelopen tijd islamitische wetgeving te introduceren, inclusief het toestaan van polygamie. De voorstellen werden verworpen door het parlement, maar dat weerhield de religieuze leider Muharem Zukorlic er niet van een tweede vrouw te nemen.

Veel inwoners van Novi Pazar zien in de opkomst van de islamitische tradities de groeiende invloed terug van het naburige Bosnië en islamitische landen. “Ze hebben een voet tussen de deur gekregen in de Balkan onder Slavische moslims”, zegt een plaatselijke textielfabrikant. “Dat kan een springplank worden om de invloed naar het westen uit te breiden. Sandzak was altijd een conservatieve regio, maar we waren geen religieuze fanatici. Nu zitten hier aanhangers van het Wahabisme, een streng-orthodoxe stroming die zijn wortels heeft in Saudi-Arabië. Veel mensen zijn bang dat de Wahabieten hier voor problemen gaan zorgen.”

Pixelshade
22-11-06, 22:40
Wahabisme bestaat niet.

Marsipulami
22-11-06, 23:02
http://img299.imageshack.us/img299/7682/uniteng1.jpg

Dat zie ik de eerste 500 jaar nog niet gebeuren

Mark
23-11-06, 09:27
Geplaatst door Pixelshade
Wahabisme bestaat niet.

dat is een linguistisch debat, de ideologie die zo omschreven wordt bestaat uiteraard wel. hoewel voorstanders van deze interpretatie het uiteraard simpelweg de islam zullen noemen omdat ze andere vormen van islam als ongeloof zien.

Sallahddin
23-11-06, 19:37
Geplaatst door Marsipulami
http://img299.imageshack.us/img299/7682/uniteng1.jpg

Dat zie ik de eerste 500 jaar nog niet gebeuren


Het is je ,net als het heel Westen,een doorn in het oog dat MUSLIMS UNITE :dat zal gebeuren ,da's een beloofte en profetie van de profeet van de Islam dat deze laatste de heel wereld onder zijn gezag zal 's hebben ,maak maar je borst al nat!............

Wahabbisme(beweging van de "hervormer" Mohammed ibn abdelwahab in de 18de eeuw in de Arabish schiereiland!) is eigenlijk Salafisme (werd door het Westen Wahabbisme genoemd om het te doen lijken alsof het een sekte is :een doorn in het oog van de coloniale westerse machten toen.....later verspreid in de heel Arabishe & moslim werelden!):
de Islam zuiveren van bijgeloof ,en al die gebruiken ,tradities ,rituelen ...die de Islam vreemd zijn !
door terug te keren naar de enige ware bronnen van de Islam : de Koran & Hadiths(gezegden & handelingen van de profeet !)

Salafisme was een oprecht oproep voor de moslims om die "wakker te schudden ",een echte "klokkenluider" .......
het is al gediscussieerd op deze thread :
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=204755


Waar haalt die artikel vandaan dat die moslim bosniers in feite aan chantage leiden : financieel help wordt gekoppeld aan "deugdzammheid" ,met name hoofddoek voor vrouwen(zulke eventueel chantage is onethish & onIslamiitsh ) :
ik geloof er niks van :een oud friend van mij woont daar in Bosnie al lang(na de oorlog!) en is getrouwd met een bosnish moslim vrouw ,en die vertelt andere verhalen ,namelijk dat mensen spontaan hun Islamitish geloof beleven(komt ook door de oorlog ...) ,de vrouwen die hoofddoeken dragen doen dat op vrijwillig basis !

P.S.: jullie slikken klakkeloos leugens op leugens door van de mainstream media ,zonder enig vorm van kritiek ,da's jullie eigen probleem!!!

Sallahddin
23-11-06, 19:40
Geplaatst door Mark
dat is een linguistisch debat, de ideologie die zo omschreven wordt bestaat uiteraard wel. hoewel voorstanders van deze interpretatie het uiteraard simpelweg de islam zullen noemen omdat ze andere vormen van islam als ongeloof zien.


Wat voor onzin ben je aan het uitkrammen weer ,jongen :
....linguistish debat ????.... :lole:

Tomas
23-11-06, 19:43
Geplaatst door Sallahddin
Wat voor onzin ben je aan het uitkrammen weer ,jongen :
....linguistish debat ????.... :lole:

Ach, laat hem. De intelektueel leest kranten enzo.

Mark
23-11-06, 20:13
Geplaatst door Sallahddin
uitkrammen


Geplaatst door Tomas
intelektueel

waarlijk wat een niveau

sjaen
23-11-06, 20:24
Geplaatst door Marsipulami
Sluier weer terug in straatbeeld Sarajevo
Opvallende trend

De islam maakt duidelijk en opleving door. Bosnische politici probeerden de afgelopen tijd islamitische wetgeving te introduceren, inclusief het toestaan van polygamie. De voorstellen werden verworpen door het parlement, maar dat weerhield de religieuze leider Muharem Zukorlic er niet van een tweede vrouw te nemen.



.

Man_Ray
23-11-06, 20:35
Dit was al jaren geleden voorspeld.

De bevolking van Sarajevo is grondig veranderd de laatste jaren. Van een soort kosmopolitsche stadsbevolking naar inwijkelingen van het platteland. En die brengen dit soort gewoontes met zich mee.

Striptekenaar Joe Sacco heeftdaar heel boeiende dingen over gemaakt.

Pytaghoras
24-11-06, 10:03
Wahabisme is een nationalistische sekte die misbruikt maakt van de Islam. Arabieren proberen op die manier hun invloeden te verspreiden. Arabieren zijn bekend van het misbruik maken van de Islam om hun nationalisme te verspreiden. Voorbeelden van deze personen zijn Saddam Hussein en Aboe Jah Jah.

Marsipulami
24-11-06, 10:31
Geplaatst door Sallahddin
Het is je ,net als het heel Westen,een doorn in het oog dat MUSLIMS UNITE :dat zal gebeuren

Wat doet je veronderstellen dat zoiets een doorn in mijn oog zou zijn ? Ik denk dat onderlinge samenwerking onder moslims noodzakelijk is om hun eigen problemen op te lossen alsook om de relaties met niet-moslims te verbeteren. Maar je kan niet om de vaststelling heen dat de islamitische wereld hopeloos verdeeld is en er een grote onderlinge rivaliteit is. Ik hoop samen met jou dat dit zal verbeteren, maar er is in ieder geval nog een lange weg te gaan.

Sallahddin
24-11-06, 16:43
Geplaatst door Marsipulami
Wat doet je veronderstellen dat zoiets een doorn in mijn oog zou zijn ? Ik denk dat onderlinge samenwerking onder moslims noodzakelijk is om hun eigen problemen op te lossen alsook om de relaties met niet-moslims te verbeteren. Maar je kan niet om de vaststelling heen dat de islamitische wereld hopeloos verdeeld is en er een grote onderlinge rivaliteit is. Ik hoop samen met jou dat dit zal verbeteren, maar er is in ieder geval nog een lange weg te gaan.

Ik hoop dat je meent wat je zegt ,in dit geval ,bied ik mijn excuses aan dan !

Ik kan dus alleen maar zeggen dat ik het deze keer toch ééns met je ben........ !

P.S.: probeer's kritish te zijn wat betreft de info die je "uitplukt" en die je op deze forum zet !

Sallahddin
24-11-06, 17:05
Geplaatst door Pytaghoras
Wahabisme is een nationalistische sekte die misbruikt maakt van de Islam. Arabieren proberen op die manier hun invloeden te verspreiden. Arabieren zijn bekend van het misbruik maken van de Islam om hun nationalisme te verspreiden. Voorbeelden van deze personen zijn Saddam Hussein en Aboe Jah Jah.


Helemaal fout : Wahabbisme ,oftewel Salafisme, is noch een sekte nog een nationalistish beweging ,maar een puur Islamitish beweging die de Islam wilde zuiveren van vreemde elementen &culturele getinte invloeden door op te roepen terug te keren naar de enige ware bronnen van Islam:Koran & Hadiths (Islam referenties!) om de verloren glorie van Islam proberen weer's te herstellen in tijd (18de eeuw!) van ondergang & achterlijkheid van de moslims ,daarom was het een doorn in het oog van het imperialistish Westen ,en daaroom juist werd het gedemoniseerd en "zwart gemaakt"!

Arabish nationalisme is EN een mislukking gebleken EN verleden tijd !

Arabish nationalisme (door het imperialistish Westen tot stand gebracht en gestimuleerd voor politiekedoeleinden en om Islam buiten spel te zetten!) is niet te verenigen met Islam want die (Arabish.nationalisme dus!) is op basis van ras ontstaan ,Islam kwam juist ,ONDER ANDER, om Ideologieen & denkwijzen te bestrijden die zijn gebaseerd op :ras ,huidskleur,ethniciteit.................

P.S.: Arabish nationalisten gebruikten de Islam soms wel voor politiekdoeleinden ,dit is de enige punt waarop je gelijk heeft!

Sawda
24-11-06, 19:10
Geplaatst door Marsipulami
Wat doet je veronderstellen dat zoiets een doorn in mijn oog zou zijn ? Ik denk dat onderlinge samenwerking onder moslims noodzakelijk is om hun eigen problemen op te lossen alsook om de relaties met niet-moslims te verbeteren. Maar je kan niet om de vaststelling heen dat de islamitische wereld hopeloos verdeeld is en er een grote onderlinge rivaliteit is. Ik hoop samen met jou dat dit zal verbeteren, maar er is in ieder geval nog een lange weg te gaan.

Ben ik met je eens, ik ondervind dat aan den levende lijf. En ik word daar zo moedeloos van. Ik kan beter samenwerken met niet moslims dan met (enkele) moslims met wie ik momenteel te maken heb. Wat ik zoal meemaak is dat het eigen belang boven het algemeen belang staat. Op deze manier kan je nimmer samenwerken met als gevolg dat je nooit doelen kan bereiken die ten goede komen voor de gemeenschap. Ik ervaar dat ik meer problemen aan het oplossen ben door interne conflicten dan te werken aan het beoogde doel. Dit is zo frustrerend!
Er is inderdaad nog een lange weg te gaan. :moe:

Pixelshade
25-11-06, 00:42
Geplaatst door Mark
dat is een linguistisch debat, de ideologie die zo omschreven wordt bestaat uiteraard wel. hoewel voorstanders van deze interpretatie het uiteraard simpelweg de islam zullen noemen omdat ze andere vormen van islam als ongeloof zien.

Het is geen linguistisch debat.

Diegene die zeggen dat wahabisme bestaat zijn mensen die vinden dat de aanhangers van de ideologie van Mohamed ibn Abdel Wa7ab tot een aparte stroming behoren. Dit is natuurlijk onzien, gezien deze meneer alleen streefde naar een Islam volgens de Qoran en de Sunnah. Een islam zonder culturele tradities. De mensen die dat dus doen zijn niets meer dan moslims die de juiste weg proberen te volgen. Plak dit ook niet onder de noemer "salafisten" want de salaf (ra) zijn allang dood, niemand kan meer zeggen dat ie een salaf is.

Om ook nog maar eens een logisch foutje aan te geven. Hoe kunnen mensen zeggen dat de volgelingen van de ideologie van Mohamed ibn Abdel Wa7ab, wahabies zijn? Zoals je ziet heet die persoon Mohamed en is hij de zoon van Abdel Wa7ab. Abdel wa7ab is dus de naam van zijn vader en niet van hemzelf. Bovendien is El Wa7ab een naam van Allah en kan je jezelf dus nooit wa7abie noemen, net zo min als je jezelf Ar Ra7man of Ar Ra7iem kan noemen.

Rabi'ah.
25-11-06, 11:11
Geplaatst door Pixelshade
Het is geen linguistisch debat.

.................

Om ook nog maar eens een logisch foutje aan te geven. Hoe kunnen mensen zeggen dat de volgelingen van de ideologie van Mohamed ibn Abdel Wa7ab, wahabies zijn? Zoals je ziet heet die persoon Mohamed en is hij de zoon van Abdel Wa7ab. Abdel wa7ab is dus de naam van zijn vader en niet van hemzelf. Bovendien is El Wa7ab een naam van Allah en kan je jezelf dus nooit wa7abie noemen, net zo min als je jezelf Ar Ra7man of Ar Ra7iem kan noemen.

Je zegt dat het geen linguistisch debat is, maar begint zelf over de taal. :hihi:

Je draait om de hete brij heen Pixel, er is weldegelijk een ideologie die in de 18e eeuw ontstaan is en gesticht is door ene meneer Abdelwahab en zijn volgelingen noemen zich wahabi's.

Ontkennen dat dat het geval is, verandert niks aan de praktijk.

Bovendien is dat in de islamitische geschiedenis doodgewoon, dat zie je bv ook bij de tariqa's. Volgelingen van Abdelkadir al-Jilani noemen zich qaderi's, volgelingen van Maulana Djelal ud-Din Rumi noemen zich mevlevi's.


Volgens jouw redenatie zouden er ook geen ahmadi's bestaan omdat meneer Ahmad allang dood is. :rolleyes:

Rabi'ah.
25-11-06, 11:37
Geplaatst door BiL@L
De Wahhabi's noemen zich geen wahhabi, temeer omdat juist zij vechten tegen het idee dat iemand zich zou moeten vasthouden aan de opinie van één persoon. Ze noemen zich wel Salafi's, nu zie je deze geleerden dat niet doen, maar ze staan het wel toe, maar niet de verwijzing Wahhabi. Daarop zouden zij antwoorden dat ze groot respect hebben voor de hervormer Mohammed bin Abdul Wahhaab, maar dat er met hem vele andere hervormers zijn die dezelfde Salafi doctrine verkondigden, te beginnen bij de praktijk van de metgezellen naar het voorbeeld van de profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam. Het is wel een gebruik om kenbaar te maken van welke school men de fikh bestudeert heeft. Voor de meeste geleerden uit SA is dat de Hanbali school, maar er zijn ook andere Salafi geleerden die bijv. Maliki zijn. De Salafi doctrine zegt dat het niet uitmaakt van welke school iemand komt (Maliki, Hanbali, Shafi'i, Hanafi) zo lang de bewijzen het sterkste oordeel krijgen. Ze zijn immers allemaal vanuit dezelfde bron gegaan. Dus dat wil zeggen dat wanneer er een opinie in de Maliki madhab gevonden wordt, en omtrent hetzelfde onderwerp er een sterkere opinie in de Hanafi madhab gevonden wordt, dat dan de Hanafi madhab gevolgd wordt. De Wahhabiya was ook geen madhab (leerschool), Mohammed bin Abdulwahhaab was van de Hanbali madhab.

Interessant stuk, ik zal er insha'Allah later opingaan. Maar je ontkent hoe dan ook niet dat die stroming bestaat?

Man_Ray
25-11-06, 12:35
Geplaatst door Pixelshade
Een islam zonder culturele tradities.

:wtf: Een islam zonder geschiedenis en mensen dus? En zonder islam. Als je ervan uitgaat dat cultuur alles is was de mens heeft toegevoegd aan de natuur.


Geplaatst door Pixelshade
De mensen die dat dus doen zijn niets meer dan moslims die de juiste weg proberen te volgen.

Behoorlijk hoogmoedig. Want uiteraard bepalen die mensen zelf dat zij de (enige?) juiste weg proberen te volgen.

Sallahddin
25-11-06, 20:43
Geplaatst door Sawda
Ben ik met je eens, ik ondervind dat aan den levende lijf. En ik word daar zo moedeloos van. Ik kan beter samenwerken met niet moslims dan met (enkele) moslims met wie ik momenteel te maken heb. Wat ik zoal meemaak is dat het eigen belang boven het algemeen belang staat. Op deze manier kan je nimmer samenwerken met als gevolg dat je nooit doelen kan bereiken die ten goede komen voor de gemeenschap. Ik ervaar dat ik meer problemen aan het oplossen ben door interne conflicten dan te werken aan het beoogde doel. Dit is zo frustrerend!
Er is inderdaad nog een lange weg te gaan. :moe:


Je "bouwt" een "theorie" over moslims op na ervaringen met enkele moslims ,je bent wel "wetenschappelijk" & volgens de "common sense" bezig:
Uitzonderingen maken niet de regel,integendeel: die zijn maar uitzonderingen op de regel!

zie je niet dat je generaliseert en dat generalisatie is de denkfout van racisme ,Islamofobie ,....en dergelijke ???

Corrigeer jezelf ,misschien ligt het aan je dat die moslims met je niet kunnen samenwerken ,kan ook !

Als je toch "goed" in elkaar zit & zeker dat je gelijk hebt , doe's moeite of verander van "approach" .....of zoek een "moslim-vrij" werk-omgeving , want je bent toch te "intelligenter" &"beschaafder" om te kunnen samenwerken met die "primitieven" & "loyaler" wat het algemeen belang betreft,debiel persoon die je bent !

Pixelshade
25-11-06, 22:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Je zegt dat het geen linguistisch debat is, maar begint zelf over de taal. :hihi:

Je draait om de hete brij heen Pixel, er is weldegelijk een ideologie die in de 18e eeuw ontstaan is en gesticht is door ene meneer Abdelwahab en zijn volgelingen noemen zich wahabi's.

Ontkennen dat dat het geval is, verandert niks aan de praktijk.

Bovendien is dat in de islamitische geschiedenis doodgewoon, dat zie je bv ook bij de tariqa's. Volgelingen van Abdelkadir al-Jilani noemen zich qaderi's, volgelingen van Maulana Djelal ud-Din Rumi noemen zich mevlevi's.


Volgens jouw redenatie zouden er ook geen ahmadi's bestaan omdat meneer Ahmad allang dood is. :rolleyes:

En die ideologie is de Islam volgen zoals onze profeet (saws) dat deed. Als jij dat wahabisme wilt noemen, ga je gang, speel het spelletje mee, verdeel en heers.

Volgens mij redenatie kan er geen stroming bestaan die wahabi heet, zoals je kon lezen heette de vader Abdel wa7ab, zijn zoon heette Mohamed, dus als je ze zo nodig etiketten wil opplakken, noem ze dan Mohameds.

Pixelshade
25-11-06, 22:53
Geplaatst door BiL@L
De betekenis van de benaming Wahhabiya is incorrect en wordt daarom niet gebruikt, wat bijvoorbeeld bij Soefies wel zo is, die zeggen "ik ben Soefie". Een Salafi zal nooit zeggen "ik ben Wahhabi", veeleer zal hij/zij zeggen "ik ben Soennie", omdat voor hem/haar Salafi een synoniem is van Soennie. Nogmaals, Salafi wordt als synoniem van Soennie gezien. Als iemand zegt "ik ben Wahhabi" dan zegt diegene in feite dat ie een volgeling is van Mohammed bin Abdul Wahhaab, terwijl deze man niet eens een eigen school of nieuwe ideologie opgericht heeft. Daarmee zou diegene niets anders dan een volgeling van een naam zijn. Lediger kan niet.

Het is simpelweg een term die gebruikt word om moslims te verdelen, ieder die dit niet ziet moet echt eens zijn ogen opdoen en zn facts op een rijtje krijgen.

Mark
25-11-06, 23:21
Geplaatst door Pixelshade
En die ideologie is de Islam volgen zoals onze profeet (saws) dat deed. Als jij dat wahabisme wilt noemen, ga je gang, speel het spelletje mee, verdeel en heers.

Volgens mij redenatie kan er geen stroming bestaan die wahabi heet, zoals je kon lezen heette de vader Abdel wa7ab, zijn zoon heette Mohamed, dus als je ze zo nodig etiketten wil opplakken, noem ze dan Mohameds.

bizar dat jij eenheid wilt onder de moslims en juist deze ideologie/stroming als "de islam volgen" betitelt. Terwijl er zoveel mensen zijn die andere stromingen volgen.

Pixelshade
25-11-06, 23:31
Geplaatst door Mark
bizar dat jij eenheid wilt onder de moslims en juist deze ideologie/stroming als "de islam volgen" betitelt. Terwijl er zoveel mensen zijn die andere stromingen volgen.

Wat ik wil weet jij niet.

Ik claim niet dat die stroming de ware islam is, als je goed las zie je dat ik het helemaal niet als stroming zie, ik geloof niet in stromingen, een moslim hoort de Qor'an en de Sunnah van de profeet (saws) te volgen. Of ik dat op de ene manier doe en mn buurman op de andere manier volgen we beiden geen aparte stroming, maar volgen we beiden de islam.

Mark
25-11-06, 23:59
Geplaatst door Pixelshade
Wat ik wil weet jij niet.

Ik claim niet dat die stroming de ware islam is, als je goed las zie je dat ik het helemaal niet als stroming zie, ik geloof niet in stromingen, een moslim hoort de Qor'an en de Sunnah van de profeet (saws) te volgen. Of ik dat op de ene manier doe en mn buurman op de andere manier volgen we beiden geen aparte stroming, maar volgen we beiden de islam.

OK, dus als ik het goed begrijp maak jij gewoon bezwaar dat mensen moslims die op verschillende manier de koran en de sunnah volgen indelen in stromingen? Omdat dat verdelen zou zijn?

Pixelshade
26-11-06, 00:06
Geplaatst door Mark
OK, dus als ik het goed begrijp maak jij gewoon bezwaar dat mensen moslims die op verschillende manier de koran en de sunnah volgen indelen in stromingen? Omdat dat verdelen zou zijn?

Het is verdelen. Allah heeft ons niet de naam wahabie/salafie/soefi/sounnie, etc. gegeven, Allah heeft ons de naam moslims gegeven.

Mark
26-11-06, 00:10
Geplaatst door Pixelshade
Het is verdelen. Allah heeft ons niet de naam wahabie/salafie/soefi/sounnie, etc. gegeven, Allah heeft ons de naam moslims gegeven.

dat kan best zo zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat er groepen moslims zijn die de zaken heel anders interpreteren en hun hand er niet voor omdraaien om daarom de andere groep een kopje kleiner te maken. Of in ieder geval graag hun interpretatie aan de anderen willen opleggen omdat zij menen dat dat de enige juiste is.

Als enige kritiek daarop (of die groep een naam geven) niet mag omdat dat verdeling van de moslims is dan krijg je dus eenheid omdat 1 groep de anderen simpelweg assimileert. De juiste interpretatie wordt dan dus degene van de groep met de grootste macht en het meeste geld.

Pixelshade
26-11-06, 07:52
Geplaatst door Mark
dat kan best zo zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat er groepen moslims zijn die de zaken heel anders interpreteren en hun hand er niet voor omdraaien om daarom de andere groep een kopje kleiner te maken. Of in ieder geval graag hun interpretatie aan de anderen willen opleggen omdat zij menen dat dat de enige juiste is.

Als enige kritiek daarop (of die groep een naam geven) niet mag omdat dat verdeling van de moslims is dan krijg je dus eenheid omdat 1 groep de anderen simpelweg assimileert. De juiste interpretatie wordt dan dus degene van de groep met de grootste macht en het meeste geld.

zo zijn er ook westerse democratien die er hun hand niet voor omdraaien om hele volkeren uit te moorden, omdat ze het niet eens zijn met hun leider.

Als moslims hebben wij gewoon de Qoran en de Sunnah te volgen, zolang je geen eigen toevoegingen gaat geven die duidelijk fout zijn volg je gewoon het goede pad.

Thermopylae
26-11-06, 09:35
@ Pixelshade:

"...hele volkeren uit te moorden..."

Welke volken hebben de westerse landen inmiddels al uitgemoord?

uitmoorden=alle inwoners vermoorden van stad/land

Rabi'ah.
26-11-06, 12:33
Geplaatst door Mark
dat kan best zo zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat er groepen moslims zijn die de zaken heel anders interpreteren en hun hand er niet voor omdraaien om daarom de andere groep een kopje kleiner te maken. Of in ieder geval graag hun interpretatie aan de anderen willen opleggen omdat zij menen dat dat de enige juiste is.

Als enige kritiek daarop (of die groep een naam geven) niet mag omdat dat verdeling van de moslims is dan krijg je dus eenheid omdat 1 groep de anderen simpelweg assimileert. De juiste interpretatie wordt dan dus degene van de groep met de grootste macht en het meeste geld.

Juistem.

Pixelshade
26-11-06, 12:35
Geplaatst door Thermopylae
@ Pixelshade:

"...hele volkeren uit te moorden..."

Welke volken hebben de westerse landen inmiddels al uitgemoord?

uitmoorden=alle inwoners vermoorden van stad/land

geslacht was inderdaad meer op de plaats en ik hoef jij echt niet te vertellen dat als er iemand de hand in eigen boezem moet steken in het wel de westerse wereld

Pixelshade
26-11-06, 12:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Juistem.

leg jij je mening eens uit, want tot nu toe heb je niet echt correcte informatie verschaft

Sawda
26-11-06, 13:03
Geplaatst door Sallahddin
Je "bouwt" een "theorie" over moslims op na ervaringen met enkele moslims ,je bent wel "wetenschappelijk" & volgens de "common sense" bezig:
Uitzonderingen maken niet de regel,integendeel: die zijn maar uitzonderingen op de regel!

zie je niet dat je generaliseert en dat generalisatie is de denkfout van racisme ,Islamofobie ,....en dergelijke ???

Corrigeer jezelf ,misschien ligt het aan je dat die moslims met je niet kunnen samenwerken ,kan ook !

Als je toch "goed" in elkaar zit & zeker dat je gelijk hebt , doe's moeite of verander van "approach" .....of zoek een "moslim-vrij" werk-omgeving , want je bent toch te "intelligenter" &"beschaafder" om te kunnen samenwerken met die "primitieven" & "loyaler" wat het algemeen belang betreft,debiel persoon die je bent !

Je moet het niet zo breed uit meten, ik heb het enkel over een situatie waar ik op dit moment in zit! Wellicht heb je dat niet uit mijn tekst kunnen opmaken.
Je laat je wel heel goed kennen door jouw opmerkingen, probeer er wat aan te doen want zo discussieer je niet met elkaar. Een cursus communicatieve vaardigheden zal misschien wel voor jou zijn weggelegd.
Verder vind ik dat Marsip..wel een punt maakt, ik ben het ook met hem eens. Je mag best kritisch naar jezelf kijken, dit is een manier om jezelf te verbeteren. Door met elkaar van gedachten te wisselen, leer je ook van elkaar maar helaas wordt dit niet door iedereen gedeeld.

Mark
26-11-06, 13:15
Geplaatst door Pixelshade
Als moslims hebben wij gewoon de Qoran en de Sunnah te volgen, zolang je geen eigen toevoegingen gaat geven die duidelijk fout zijn volg je gewoon het goede pad.

als het zo makkelijk is, waarom lukt het dan niet in de praktijk?

Julien
26-11-06, 13:48
Geplaatst door Marsipulami
Sluier weer terug in straatbeeld Sarajevo

“Een hoofddoek dragen is een keuze”, schreef Fahira Fejzic Cengic van de faculteit Politieke Wetenschappen in Sarajevo onlangs in een plaatselijk magazine. “Ik heb besloten er een te dragen en ik ben me volledig bewust van alle positieve en negatieve consequenties.” Als een vrouw de vrije keuze heeft, zegt Cengic, dan is het dragen van gezichtsbedekking geen probleem. “Het is een probleem in bepaalde landen waar vrouwen gedwongen worden om dat te doen.”

Helemaal mee eens. Met een hoofddoek is niets mis als het maar uit vrije wil opgedaan wordt.


Anderen zien het als een gevolg van de oorlog begin jaren negentig. Bosnische moslims kregen na die oorlog steun uit grote islamitische landen, maar die stelden daar wel de eis tegenover dat de islamitische wetten gerespecteerd moesten worden. Islamitische hulporganisaties zorgden bijvoorbeeld voor weduwen en doen dat nog tot op de dag van vandaag.

“Mijn twee dochters en ik hebben geen andere keuze dan ons islamitisch te kleden”, zegt een 45-jarige vrouw uit Tuzla, in het noorden van Bosnië. “Mijn man is in 1995 vermoord in Srebrenica en ik bleef achter met vier kinderen, zonder inkomen en opleiding. Ik krijg financiële steun, maar daar staat tegenover dat ik me islamitisch moet gedragen. Mijn dochters gaan gratis naar een islamitische school en mijn zonen kunnen straks gratis studeren, hier of in een ander islamitisch land.”


Dit vind ik weer wel zorgelijk. En dat dit weer afgedaan wordt met 'westerse propaganda' vind ik erg naief. Het zou me niet verbazen als dit echt gebeurt. Hetzelfde zie je in Iran na de islamitische revolutie (zij steunden ook de arbeidersklasse met geld en opleidingen), in Libanon met de Hezbollah en in Palestina met de Hamas. Hier is vaak geen sprake meer van "vrije keus"

Julien
26-11-06, 13:56
Geplaatst door Pixelshade
zo zijn er ook westerse democratien die er hun hand niet voor omdraaien om hele volkeren uit te moorden, omdat ze het niet eens zijn met hun leider.

Als moslims hebben wij gewoon de Qoran en de Sunnah te volgen, zolang je geen eigen toevoegingen gaat geven die duidelijk fout zijn volg je gewoon het goede pad.

Waarom begin je steeds over de westerse wereld en "verdeel en heers" .. het is de islam zelf die een probleem heeft met stromingen. Sounnieten/ Sji'ieten/ Aleviten/ Ahmadine-moslims etcetera. Er is heel wat bloed gevloeid tussen deze stromingen in een periode waarin de Europese landen nog helemaal geen islamitische landen aan het kolonialiseren waren. Eerder andersom, de Balkan en Zuid-Spanje werden gekolonialiseerd door moslims.

Om je eigen woorden te gebruiken, stop eerst de hand in eigen boezem!

Thermopylae
26-11-06, 14:54
Geplaatst door Pixelshade
geslacht was inderdaad meer op de plaats en ik hoef jij echt niet te vertellen dat als er iemand de hand in eigen boezem moet steken in het wel de westerse wereld

Jij schrijf in een discussie die wij laatst eens hadden, dat je bezig bent met een kruistocht :wink: tegen de media. Vooral kranten zouden nogal eens stukken plaatsen over moslims die geheel of gedeeltelijk onjuist zijn, dan wel tendentieus. Vandaar dat ik even op jouw reactie kwam, omdat het woord uitgemoord in geen geval de lading dekt. Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet!

Overigens, waren er inmiddels in Dafur door de moslimbroeders ook niet aardig wat mensen afgeslacht?

Sallahddin
26-11-06, 23:32
Geplaatst door Sawda
Je moet het niet zo breed uit meten, ik heb het enkel over een situatie waar ik op dit moment in zit! Wellicht heb je dat niet uit mijn tekst kunnen opmaken.
Je laat je wel heel goed kennen door jouw opmerkingen, probeer er wat aan te doen want zo discussieer je niet met elkaar. Een cursus communicatieve vaardigheden zal misschien wel voor jou zijn weggelegd.
Verder vind ik dat Marsip..wel een punt maakt, ik ben het ook met hem eens. Je mag best kritisch naar jezelf kijken, dit is een manier om jezelf te verbeteren. Door met elkaar van gedachten te wisselen, leer je ook van elkaar maar helaas wordt dit niet door iedereen gedeeld.

Je moet niet generaliseren ,daar komt het op neer :dat moet je leren (zeer elementair gegeven!)!

Ik kan geen gedachten met je wisselen als je alle moslims over één kam gaat scheren !

Ik ben recht door zee ,ik ga dus niet met je discussieren in "politiek correct " termen om je te behagen :
dialoog moet voldoen aan bepaalde eisen ,waaronder respect ,anders betaal ik je met gelijk munt ,zo zit het eigenlijk!

Je gaat toch niet een heel geloofsgemeenschap "demoniseren " en vervolgens verwachten dat ik je met "zijde handschoenen " kan behandelen ,integendeel!

Ciao,babe!