PDA

Bekijk Volledige Versie : Eén Belgische vrouw op vijf slachtoffer van partnergeweld.



Man_Ray
25-11-06, 12:51
25 november 2006 | Bron: BELGA

BRUSSEL - Wereldwijd is een op de drie vrouwen het slachtoffer van partnergeweld. In ons land is dat een op de vijf vrouwen. Jaarlijks overlijden in België zeventig vrouwen aan de gevolgen van het geweld.

Dat zegt Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee (VOK). De organisatie vraagt dringend maatregelen om familiaal geweld aan te pakken. Het is vandaag de internationale dag tegen het geweld op vrouwen.

Het VOK baseert het cijfer op een rapport van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Volgens De Graeve gaat het vooral om fysiek en seksueel geweld. ,,De cijfers over psychisch geweld zijn moeilijk te registreren'', aldus De Graeve op VRT-radio.

Slachtoffers van partnergeweld kunnen terecht in vluchthuizen, maar het VOK vindt dat niet voldoende. ,,De vluchthuizen zitten al vol. Wij vinden dat het slachtoffer thuis zou moeten kunnen blijven. De politie moet ook de bevoegdheid krijgen om meteen te reageren bij partnergeweld en de dader uit het huis te zetten'', zegt De Graeve.

wle

prikkerd
25-11-06, 13:41
ik wist niet dat de percentage moslims die in Belgie wonen zo hoog was. Vandaar dat vlaamsbehang zo vel wil optreden tegen moslims die vrouwen onderdrukken

Man_Ray
27-11-06, 18:19
Geplaatst door prikkerd
ik wist niet dat de percentage moslims die in Belgie wonen zo hoog was. Vandaar dat vlaamsbehang zo vel wil optreden tegen moslims die vrouwen onderdrukken

Vrouwenmishandeling is echt geen monopolie van moslims. Al die vrouwenvluchthuizen (of blijf van mijn lijf huizen in NL) bestonden al lang voor er nog maar 1 moslim in onze regio neergestreken was.

Dolle Fatima
27-11-06, 21:46
Geplaatst door prikkerd
ik wist niet dat de percentage moslims die in Belgie wonen zo hoog was. Vandaar dat vlaamsbehang zo vel wil optreden tegen moslims die vrouwen onderdrukken

Ja dat wilde ik ook al zeggen. :maroc: