PDA

Bekijk Volledige Versie : Armoede in Nederland: School wast kleding leerlingen



Qaiys
28-11-06, 06:10
dinsdag 28 november 2006

School wast kleding, ouders geen geld


DORDRECHT - De Mauveschool in de Dordtse wijk Krispijn wast regelmatig kleding van kinderen, omdat hun ouders in geldnood...


FOTO WWW.PIXELQUELLE.DE...verkeren en dat zelf niet meer doen.

Dat bevestigt de leiding van de christelijke basisschool.

,,Er komen kinderen op school van wie we het idee hebben dat de kleren een wasbeurt hard nodig hebben,’’ zegt leerkracht J. Malschaert.

Vaak gaat het om gezinnen bij wie het gas en licht zijn afgesloten of bij wie een wasmachine in huis ontbreekt.

De wasmachine en een droger zijn twee jaar geleden aan de Mauveschool geschonken. Het team draait nu een keer per week discreet wasjes voor een groepje kinderen dat anders wekenlang rondloopt met een afgedragen vieze outfit.

De scholieren krijgen tijdens de wasbeurt reservekleding aan die daarvoor door de school is aangeschaft. „Klasgenootjes hebben dat niet eens in de gaten. Daar wordt niet over gesproken. We willen niemand in verlegenheid brengen.’’

Basisscholen in Krispijn merken dat een groep gezinnen wurgende geldzorgen heeft. Ze komen niet meer rond. Ondertussen zijn er ook kinderen die hongeren. Op de Mauveschool wordt daarom sinds enige tijd elke dag brood en soep verstrekt aan vijf tot tien jongens en meisjes die thuis geen ontbijt of lunch krijgen.

„We weten wie knel zit. Als ze klein zijn, durven ze het gewoon te zeggen. Bij oudere kinderen merken we het aan hun prestaties. Van de ouders is het een stuk trots om daar niet mee naar buiten te willen treden.’’

Directeur E. Verhage van de Mauveschool vindt dat de school over de grens heen gaat. „Maar het gaat om kinderen die thuis om 17.00 uur al onder een deken moeten kruipen, omdat het anders te koud is. Hoewel het geen schooltaak is, vinden wij het wel onze maatschappelijke taak om onder lestijd in elk geval een veilige en geborgen plek te bieden.’’

De gezinnen krijgen ook begeleiding van hulpverleners van Jeugdzorg, en schuldhulpverlening. „We signaleren dat alle hulp soms toch nog onvoldoende is. Moet het kind daar dan de dupe van zijn?’’

Ook de Pius X-school in Krispijn merkt dat gezinnen moeite hebben om bijzondere activiteiten op school te betalen. „De ouderbijdrage is dit jaar op 18 euro gesteld, bewust een laag bedrag. Zelfs dan zijn er mensen die vragen of ze in termijnen mogen betalen,’’ zegt directeur P. Remeijsen.


http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article851602.ece

Qaiys
28-11-06, 06:21

freya
28-11-06, 11:52
Dat is allemaal de eigen schuld van de ouders die gewoon niet met al het geld van hun riante uitkering kunnen omgaan.

En dat de groep mensen met dit soort problemen de laatste jaren zo is gegroeid heeft te maken met een dalend intelligentie-nivo en slechte programma's op TV.

[/VVDmodus]

Witte78
28-11-06, 12:15
Geplaatst door freya
Dat is allemaal de eigen schuld van de ouders die gewoon niet met al het geld van hun riante uitkering kunnen omgaan.

En dat de groep mensen met dit soort problemen de laatste jaren zo is gegroeid heeft te maken met een dalend intelligentie-nivo en slechte programma's op TV.

[/VVDmodus]

Inderdaad. Wasmachine: 20 tot 30 Euro. Internet om op marktplaats te kijken: 2 euro. Telefoon kosten: 1 euro. Ok nu heb je als je een beetje handig bent een goeie wasmachine. (ik had bijvoorbeeld een zanker, prima apparaatje, werkt nog steeds) Nu even shoppen bij de action: Pak wasmiddel 1.30.

En wassen maar ;) Die pak hem beet 10 euro per maand moet toch wel te betalen zijn van 1000-1350 euro bijstand? (Dat is minder dan 1%) Of zitten die mensen misschien zo diep in de (ZELF aangegane) schulden dat ze niks overhebben?

Couscousje
28-11-06, 12:47
Geplaatst door Witte78
Die pak hem beet 10 euro per maand moet toch wel te betalen zijn van 1000-1350 euro bijstand?

Sinds wanneer is de bijstand zo hoog?

Cc

John2
28-11-06, 12:50
Geplaatst door Witte78
Of zitten die mensen misschien zo diep in de (ZELF aangegane) schulden dat ze niks overhebben?

Hoe bedoel je zelf aangegaande schulden?

Ik hoop voor jou dat het nooit zover komt, want meestal betreft het hier jonge gezinnen, die door werkloosheid of ziekte in deze shit komen.
En aan de andere kant werkt de overheid hier hard aan mee.

Tomas
28-11-06, 12:51
Geplaatst door Couscousje
Sinds wanneer is de bijstand zo hoog?

Cc

Ligt aan je situatie:

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?link_id=17752&doctype_id=15

Witte78
28-11-06, 12:58
Geplaatst door Couscousje
Sinds wanneer is de bijstand zo hoog?

Cc

Ik weet niet precies wanneer ze die bedragen hebben opgesteld. Toen ik zon 5 jaar terug bij de sociale dienst werkte was het geloof ik wat lager, maar het scheelde niet veel. Dus ze zijn in iedergeval al een tijd zo hoog.


Geplaatst door Tomas
Ligt aan je situatie:

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?link_id=17752&doctype_id=15

Ah kijk hier zie je de bedragen van 3 jaar terug. Die zijn inderdaad lager dan de bedragen van nu.

http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wat_zijn_de_netto_bijstandsbedragen_voor_mensen_va n_21_tot_65_jaar_/vid/CFF481B5-C295-519D-14F12016B4495F7A/containerid/517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44/objectid/4A1A4704-C09F-296A-6121683A4873BC4E/displaymethod/displaydefaultintro

(ps, directe link werkt niet, maar het staat op die site)

observer
28-11-06, 13:28
Geplaatst door Witte78
Inderdaad. Wasmachine: 20 tot 30 Euro. Internet om op marktplaats te kijken: 2 euro. Telefoon kosten: 1 euro. Ok nu heb je als je een beetje handig bent een goeie wasmachine. (ik had bijvoorbeeld een zanker, prima apparaatje, werkt nog steeds) Nu even shoppen bij de action: Pak wasmiddel 1.30.

En wassen maar ;) Die pak hem beet 10 euro per maand moet toch wel te betalen zijn van 1000-1350 euro bijstand? (Dat is minder dan 1%) Of zitten die mensen misschien zo diep in de (ZELF aangegane) schulden dat ze niks overhebben? of je gaat naar de sociale dienst en vraagt bijzondere bijstand om een wasmachine te kopen

werkt ook

Witte78
28-11-06, 13:33
Geplaatst door observer
of je gaat naar de sociale dienst en vraagt bijzondere bijstand om een wasmachine te kopen

werkt ook

Ik zat niet in de bijstand dus had dit soort luxe niet. Maar dat kan inderdaad ook, al heb ik wel recentelijk berichten gehoord dat dit moeilijker wordt.

Stopnaald
28-11-06, 16:29
Geplaatst door Qaiys
dinsdag 28 november 2006

School wast kleding, ouders geen geld


DORDRECHT - De Mauveschool in de Dordtse wijk Krispijn wast regelmatig kleding van kinderen, omdat hun ouders in geldnood...


FOTO WWW.PIXELQUELLE.DE...verkeren en dat zelf niet meer doen.

Dat bevestigt de leiding van de christelijke basisschool.

,,Er komen kinderen op school van wie we het idee hebben dat de kleren een wasbeurt hard nodig hebben,’’ zegt leerkracht J. Malschaert.

Vaak gaat het om gezinnen bij wie het gas en licht zijn afgesloten of bij wie een wasmachine in huis ontbreekt.

De wasmachine en een droger zijn twee jaar geleden aan de Mauveschool geschonken. Het team draait nu een keer per week discreet wasjes voor een groepje kinderen dat anders wekenlang rondloopt met een afgedragen vieze outfit.

De scholieren krijgen tijdens de wasbeurt reservekleding aan die daarvoor door de school is aangeschaft. „Klasgenootjes hebben dat niet eens in de gaten. Daar wordt niet over gesproken. We willen niemand in verlegenheid brengen.’’

Basisscholen in Krispijn merken dat een groep gezinnen wurgende geldzorgen heeft. Ze komen niet meer rond. Ondertussen zijn er ook kinderen die hongeren. Op de Mauveschool wordt daarom sinds enige tijd elke dag brood en soep verstrekt aan vijf tot tien jongens en meisjes die thuis geen ontbijt of lunch krijgen.

„We weten wie knel zit. Als ze klein zijn, durven ze het gewoon te zeggen. Bij oudere kinderen merken we het aan hun prestaties. Van de ouders is het een stuk trots om daar niet mee naar buiten te willen treden.’’

Directeur E. Verhage van de Mauveschool vindt dat de school over de grens heen gaat. „Maar het gaat om kinderen die thuis om 17.00 uur al onder een deken moeten kruipen, omdat het anders te koud is. Hoewel het geen schooltaak is, vinden wij het wel onze maatschappelijke taak om onder lestijd in elk geval een veilige en geborgen plek te bieden.’’

De gezinnen krijgen ook begeleiding van hulpverleners van Jeugdzorg, en schuldhulpverlening. „We signaleren dat alle hulp soms toch nog onvoldoende is. Moet het kind daar dan de dupe van zijn?’’

Ook de Pius X-school in Krispijn merkt dat gezinnen moeite hebben om bijzondere activiteiten op school te betalen. „De ouderbijdrage is dit jaar op 18 euro gesteld, bewust een laag bedrag. Zelfs dan zijn er mensen die vragen of ze in termijnen mogen betalen,’’ zegt directeur P. Remeijsen.


http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article851602.ece

Zoals al eerder gezegd:

sinds jaar en dag hebben we daar de bijzondere bijstand voor.

Zoals ik het zie laten deze ouders hun trots voor het welzijn van hun kids gaan....

freya
28-11-06, 16:58
Geplaatst door Stopnaald
Zoals al eerder gezegd:

sinds jaar en dag hebben we daar de bijzondere bijstand voor.


Er is een maximum bedrag aan bijzondere bijstand per jaar.

Als al eerder de koelkast het begeven heeft en er een nieuw bed of zoiets gekocht is, dan zit je misschien al aan de max.


Het voorbeeld van Witte (?), een wasmachine voor 20 a 30 euro is natuurlijk volkomen onzinnig. Dat zijn de bezorgkosten, ook van een tweedehands.
En als je er al eentje voor die prijs kan kopen, dan komt daar het 10 voudige aan reparatiekosten bij.


Doe gewoon eens reeel en vooral probeer eens een klein beetje inlevingsvermogen te ontwikkelen.
De opmerkingen over armoede die ik hier de laatste tijd ben tegengekomen zijn van een dusdanig hoogmoedig, egocentrisch en asociaal gehalte dat ik er kotsmisselijk van word.

Witte78
28-11-06, 17:39
Geplaatst door freya
Er is een maximum bedrag aan bijzondere bijstand per jaar.

Als al eerder de koelkast het begeven heeft en er een nieuw bed of zoiets gekocht is, dan zit je misschien al aan de max.


Het voorbeeld van Witte (?), een wasmachine voor 20 a 30 euro is natuurlijk volkomen onzinnig. Dat zijn de bezorgkosten, ook van een tweedehands.
En als je er al eentje voor die prijs kan kopen, dan komt daar het 10 voudige aan reparatiekosten bij.


Doe gewoon eens reeel en vooral probeer eens een klein beetje inlevingsvermogen te ontwikkelen.
De opmerkingen over armoede die ik hier de laatste tijd ben tegengekomen zijn van een dusdanig hoogmoedig, egocentrisch en asociaal gehalte dat ik er kotsmisselijk van word.

Waarom krijg ik het dan wel voor elkaar zonder bijzondere bijstand? Was ik het niet de me moest SCHAMEN, terwijl ik een LAGER netto inkomen had en en HOGERE vaste lasten dan iemand in de bijstand? Ongeloofelijk, dat andere mensen allemaal zo zielig zijn, en dat je mij durft te vertellen dat ik me moet schamen, alleen maar omdat ik een andere mening heb. (even ter verduidelijking, ik refereer nu uit een ander topic)

En ja, die wasmachine is een praktijk voorbeeld. Het is exact zo gegaan, met als verschil dat ik een gratis telefoon abbonement met 60 belminuten had, een mobiel dat ik voor 20 euro heb gekocht, en een computer die ik voor een prikie heb weten te regelen met internet aansluiting waarvan ik de kosten met mn buurman deelde.

Jij beweerd dat er zulke hoge bezorgkosten zijn. Nou als je ook maar een beetje sociaal bent, dan ken je wel iemand met een auto of bakfiets, al is het je buurman. Wat mij betreft leen je een winkelwagen bij de bouwzaak. Als je inderdaad een loser bent met totaal geen vrienden en kennissen, en je bent totaal niet creatief en oplossings ingesteld, dan krijg je inderdaad niet veel voor elkaar(uitzonderingen daar gelaten). Dan nog kan je voor 20-30 euro extra die wasmachine thuis hebben. 50-60 euro voor een wasmachine WOOW. En ja het was een prima wasmachine, die nu nog steeds werkt zonder enige onderhoud (ondertussen weggegeven aan iemand anders). En ik heb op deze zelfde manier een koelkast, tv, en vele andere huishoudelijke apparaten voor (bijna) niks weten te bemachtigen.

Moraal van dit verhaal? Al dit gemekker over armoede is bullshit. Juist een instelling die jij hier toont leidt to armoede. Die mensen kunnen niet met geld omgaan en/of willen de duurste en mooiste spullen hebben, ze zijn verziekt door onze materialistische samen leving. Met als gevolg dat ze zich diep in de schulden werken. Medicijn? Niet meer geld geven, maar deze mensen helpen en leren hoe je wel verantwoord met je geld omgaat. Je kan me nog zon egoist en rechts iemand noemen, maar ik het het presoonlijk meegemaakt om met weinig geld rond te moeten komen, dus heb alle recht van spreken.

Sorry dat ik wat aggresief overkom, maar dit soort onrecht kan ik dus niet tegen. Het is een simpel sommetje als 1+1 om te concluderen dat NIEMAND in nederland in armoe hoeft te leven, zolang ze maar verantwoord met hun geld omgaan. Maargoed, "meningen" verschillen hier over, al is het geen mening maar een keihard te bewijzen feit. (simpel sommetje van bijstand-vastelasten=besteedbaar inkomen)

Tomas
28-11-06, 17:42
The "We Were Poor" Sketch from "Monty Python Live at City Center" and "Monty
Python Live at the Hollywood Bowl"

Four well-dressed men sitting together at a vacation resort. "Farewell
to Thee" being played in the background on Hawaiian guitar.

Michael Palin: Ahh.. Very passable, this, very passable.
Graham Chapman: Nothing like a good glass of Chateau de Chassilier wine,
ay Gessiah?
Terry Gilliam: You're right there Obediah.
Eric Idle: Who'd a thought thirty years ago we'd all be sittin'
here drinking Chateau de Chassilier wine?
MP: Aye. In them days, we'd a' been glad to have the price of a cup
o' tea.
GC: A cup ' COLD tea.
EI: Without milk or sugar.
TG: OR tea!
MP: In a filthy, cracked cup.
EI: We never used to have a cup. We used to have to drink out of a
rolled up newspaper.
GC: The best WE could manage was to suck on a piece of damp cloth.
TG: But you know, we were happy in those days, though we were poor.
MP: Aye. BECAUSE we were poor. My old Dad used to say to me, "Money
doesn't buy you happiness."
EI: 'E was right. I was happier then and I had NOTHIN'. We used to
live in this tiiiny old house, with greaaaaat big holes in the roof.
GC: House? You were lucky to have a HOUSE! We used to live in one
room, all hundred and twenty-six of us, no furniture. Half the
floor was missing; we were all huddled together in one corner for
fear of FALLING!
TG: You were lucky to have a ROOM! *We* used to have to live in a
corridor!
MP: Ohhhh we used to DREAM of livin' in a corridor! Woulda' been a
palace to us. We used to live in an old water tank on a rubbish
tip. We got woken up every morning by having a load of rotting
fish dumped all over us! House!? Hmph.
EI: Well when I say "house" it was only a hole in the ground covered
by a piece of tarpolin, but it was a house to US.
GC: We were evicted from *our* hole in the ground; we had to go and
live in a lake!
TG: You were lucky to have a LAKE! There were a hundred and sixty
of us living in a small shoebox in the middle of the road.
MP: Cardboard box?
TG: Aye.
MP: You were lucky. We lived for three months in a brown paper bag in
a septic tank. We used to have to get up at six o'clock in the
morning, clean the bag, eat a crust of stale bread, go to work down
mill for fourteen hours a day week in-week out. When we got home,
out Dad would thrash us to sleep with his belt!
GC: Luxury. We used to have to get out of the lake at three o'clock in
the morning, clean the lake, eat a handful of hot gravel, go to
work at the mill every day for tuppence a month, come home, and Dad
would beat us around the head and neck with a broken bottle, if we
were LUCKY!
TG: Well we had it tough. We used to have to get up out of the shoebox
at twelve o'clock at night, and LICK the road clean with our tongues.
We had half a handful of freezing cold gravel, worked twenty-four
hours a day at the mill for fourpence every six years, and when we
got home, our Dad would slice us in two with a bread knife.
EI: Right. I had to get up in the morning at ten o'clock at night,
half an hour before I went to bed, (pause for laughter), eat a lump
of cold poison, work twenty-nine hours a day down mill, and pay mill
owner for permission to come to work, and when we got home,
our Dad would kill us, and dance about on our graves
singing "Hallelujah."
MP: But you try and tell the young people today that... and they won't
believe ya'.
ALL: Nope, nope..

gh.wille
28-11-06, 19:44
Alweer zo,n kul verhaal om vooral maar aan te tonen hoe slecht het hier in Nederland is en vooral hoe vies de mensen zij ze wassen zich amper omdat het water te duur is de electriciteit alleen voorde beter gesitueerde is en een wasmachine iets is uit een sprookje !
Zie hier mijn antwoord *)in een topic waar het ook la de zelfde kant op ging(diepere achtergrond is natuurlijk de regering Balkenende waar het zo slecht meeging/ gaat dat iedereen omkomt in de honger enz enz enz ).


*) O ,Wat hebben we het hier slecht !!!!!

Maar mij zal je niet horen klagen hoor met mijn ong 920 euro in de mnd ,ik eet en drink goed heb een dak boven mijn hoofd en zit niet in de kou .
Wel ben ik de maatschappij dank verschuldigd heb momenteel een pilletje van 80 euro per stuk per dag nodig om in leven te blijven ,dank zei dit vervloekte rot land waar het allemaal zo slecht geregeld is dat de ""gaarkeukens"" op volle toeren draaien en de straat arme jeugd per mobieltje converseerd op nog geen 2 meter afstand van elkaar lopend waar straks in de armste wijken het meeste vuurwerk wordt afgeschoten , afgezien van de duizenden euro,s die al weken van te voren in rook op gaan !
Waar elke 16 jarige een brommer heeft en op hun 18 de helft daarvan al een auto!
Waar de sommige bijstandsmoeders eerder een pakje sigaretten kopen als eten!
Kortom wat hebben we het hier slecht !!!

(Vandaar dat ze allemaal staan te dringen om Nederland luilekkerland binnnen te komen !
En als ze er uit gezet worden in hoger staking gaan omdat ze honger al gewend zijn snap je ?
Deze laatse twee zinnen zijn ironisch bedoeld ,maar bevatten veel waar heid )

Gek he wat een kl*te regering hebben we toch !

:vingers:

observer
28-11-06, 19:45
Geplaatst door freya
Er is een maximum bedrag aan bijzondere bijstand per jaar.

Het voorbeeld van Witte (?), een wasmachine voor 20 a 30 euro is natuurlijk volkomen onzinnig. Dat zijn de bezorgkosten, ook van een tweedehands.
En als je er al eentje voor die prijs kan kopen, dan komt daar het 10 voudige aan reparatiekosten bij.
wasmachines gaan gemiddeld toch wel een jaar of 10 mee
meeste witgoed zeker jaar of 5

dus tenzij je pech hebt dat meerdere dingen tegelijk kapot gaan

er is in rotterdam ook nog de piekfijn btw

gh.wille
28-11-06, 19:56
Geplaatst door Witte78
Waarom krijg ik het dan wel voor elkaar zonder bijzondere bijstand? Was ik het niet de me moest SCHAMEN, terwijl ik een LAGER netto inkomen had en en HOGERE vaste lasten dan iemand in de bijstand? Ongeloofelijk, dat andere mensen allemaal zo zielig zijn, en dat je mij durft te vertellen dat ik me moet schamen, alleen maar omdat ik een andere mening heb. (even ter verduidelijking, ik refereer nu uit een ander topic)

En ja, die wasmachine is een praktijk voorbeeld. Het is exact zo gegaan, met als verschil dat ik een gratis telefoon abbonement met 60 belminuten had, een mobiel dat ik voor 20 euro heb gekocht, en een computer die ik voor een prikie heb weten te regelen met internet aansluiting waarvan ik de kosten met mn buurman deelde.

Jij beweerd dat er zulke hoge bezorgkosten zijn. Nou als je ook maar een beetje sociaal bent, dan ken je wel iemand met een auto of bakfiets, al is het je buurman. Wat mij betreft leen je een winkelwagen bij de bouwzaak. Als je inderdaad een loser bent met totaal geen vrienden en kennissen, en je bent totaal niet creatief en oplossings ingesteld, dan krijg je inderdaad niet veel voor elkaar(uitzonderingen daar gelaten). Dan nog kan je voor 20-30 euro extra die wasmachine thuis hebben. 50-60 euro voor een wasmachine WOOW. En ja het was een prima wasmachine, die nu nog steeds werkt zonder enige onderhoud (ondertussen weggegeven aan iemand anders). En ik heb op deze zelfde manier een koelkast, tv, en vele andere huishoudelijke apparaten voor (bijna) niks weten te bemachtigen.

Moraal van dit verhaal? Al dit gemekker over armoede is bullshit. Juist een instelling die jij hier toont leidt to armoede. Die mensen kunnen niet met geld omgaan en/of willen de duurste en mooiste spullen hebben, ze zijn verziekt door onze materialistische samen leving. Met als gevolg dat ze zich diep in de schulden werken. Medicijn? Niet meer geld geven, maar deze mensen helpen en leren hoe je wel verantwoord met je geld omgaat. Je kan me nog zon egoist en rechts iemand noemen, maar ik het het presoonlijk meegemaakt om met weinig geld rond te moeten komen, dus heb alle recht van spreken.

Sorry dat ik wat aggresief overkom, maar dit soort onrecht kan ik dus niet tegen. Het is een simpel sommetje als 1+1 om te concluderen dat NIEMAND in nederland in armoe hoeft te leven, zolang ze maar verantwoord met hun geld omgaan. Maargoed, "meningen" verschillen hier over, al is het geen mening maar een keihard te bewijzen feit. (simpel sommetje van bijstand-vastelasten=besteedbaar inkomen)

Precies zo is het !
:duim:

Stopnaald
29-11-06, 09:16
Geplaatst door Witte78
Waarom krijg ik het dan wel voor elkaar zonder bijzondere bijstand? Was ik het niet de me moest SCHAMEN, terwijl ik een LAGER netto inkomen had en en HOGERE vaste lasten dan iemand in de bijstand? Ongeloofelijk, dat andere mensen allemaal zo zielig zijn, en dat je mij durft te vertellen dat ik me moet schamen, alleen maar omdat ik een andere mening heb. (even ter verduidelijking, ik refereer nu uit een ander topic)

En ja, die wasmachine is een praktijk voorbeeld. Het is exact zo gegaan, met als verschil dat ik een gratis telefoon abbonement met 60 belminuten had, een mobiel dat ik voor 20 euro heb gekocht, en een computer die ik voor een prikie heb weten te regelen met internet aansluiting waarvan ik de kosten met mn buurman deelde.

Jij beweerd dat er zulke hoge bezorgkosten zijn. Nou als je ook maar een beetje sociaal bent, dan ken je wel iemand met een auto of bakfiets, al is het je buurman. Wat mij betreft leen je een winkelwagen bij de bouwzaak. Als je inderdaad een loser bent met totaal geen vrienden en kennissen, en je bent totaal niet creatief en oplossings ingesteld, dan krijg je inderdaad niet veel voor elkaar(uitzonderingen daar gelaten). Dan nog kan je voor 20-30 euro extra die wasmachine thuis hebben. 50-60 euro voor een wasmachine WOOW. En ja het was een prima wasmachine, die nu nog steeds werkt zonder enige onderhoud (ondertussen weggegeven aan iemand anders). En ik heb op deze zelfde manier een koelkast, tv, en vele andere huishoudelijke apparaten voor (bijna) niks weten te bemachtigen.

Moraal van dit verhaal? Al dit gemekker over armoede is bullshit. Juist een instelling die jij hier toont leidt to armoede. Die mensen kunnen niet met geld omgaan en/of willen de duurste en mooiste spullen hebben, ze zijn verziekt door onze materialistische samen leving. Met als gevolg dat ze zich diep in de schulden werken. Medicijn? Niet meer geld geven, maar deze mensen helpen en leren hoe je wel verantwoord met je geld omgaat. Je kan me nog zon egoist en rechts iemand noemen, maar ik het het presoonlijk meegemaakt om met weinig geld rond te moeten komen, dus heb alle recht van spreken.

Sorry dat ik wat aggresief overkom, maar dit soort onrecht kan ik dus niet tegen. Het is een simpel sommetje als 1+1 om te concluderen dat NIEMAND in nederland in armoe hoeft te leven, zolang ze maar verantwoord met hun geld omgaan. Maargoed, "meningen" verschillen hier over, al is het geen mening maar een keihard te bewijzen feit. (simpel sommetje van bijstand-vastelasten=besteedbaar inkomen)

:duim:

Verder kun je niet alleen op marktplaats kijken voor een leuk koopje, ook de kringloopwinkels staan vol (hier althans wel) met betaalbare en deugdelijke (want allemaal grondig nagekeken en gerepareerd) apparatuur. Van hifi tot wasmachines tot keukenspul.

Heb daar zelf ook nog gebruik van gemaakt toen ik (alweer jaren geleden) op mezelf ging wonen. Tis gewoon een kwestie van "ik wil hetzelfde hebben staan als mijn buurman", ook al heeft die buurman een goeie baan en werkt hij hard voor zijn luxe.

freya
29-11-06, 11:21
Geplaatst door Stopnaald


Heb daar zelf ook nog gebruik van gemaakt toen ik (alweer jaren geleden) op mezelf ging wonen. Tis gewoon een kwestie van "ik wil hetzelfde hebben staan als mijn buurman", ook al heeft die buurman een goeie baan en werkt hij hard voor zijn luxe.

Gelul, ga eens praten met clienten van de voedselbank, maak eens kennis met een bijstandmoeder of WAOer met 3 kinderen.
Alsof die de kringloopwinkel niet zouden weten te vinden.

Op welke planeet leef jij eigenlijk?

Witte78
29-11-06, 13:49
School zorgt voor kleding, brood en was

Scholen gaan er steeds vaker toe over om de taak van verzakende ouders over te nemen. Overkoepelende besturen en bonden zijn hier tegen omdat in hun oordeel de school er niet voor is om de tekortkomingen van de ouders goed te maken.

Sommige scholen gaan heel ver. Zo draait de christelijke Mauveschool in Dordrecht regelmatig een wasje voor leerlingen omdat de ouders dat wegens geldgebrek duidelijk niet meer doen. Andere scholen voorzien kinderen van een een goed ontbijt of lunch, omdat de kinderen hongerig en zonder lunchpakketten op school komen. De Mauveschool verstrekt ook wel eens warme kleding aan hun leerlingen als die in de winter veel te slecht gekleed op school verschijnen. De Dordtse school heeft zelfs wel eens meegemaakt dat een scholiere niet verscheen omdat haar zusje die dag de schoenen nodig had.

'Iets gaat niet goed'
De christelijke koepelorganisatie 'De Besturenraad' begrijpt de goede bedoelingen, maar vindt het wel erg ver gaan. ''Een school is geen zorginstelling. Er gaat duidelijk iets niet goed in de opvoeding van kinderen en deze school vangt dat op, maar men zou dat samen met de gemeente en de bijbehorende zorginstelling moeten oplossen.''

Onderwijsbond CNV krijgt ook steeds meer alarmsignalen binnen. ''Scholen maken zelfs melding van kinderen die duidelijk ongewassen binnenkomen. En wij horen ook steeds vaker over die ontbijtjes op scholen. Waar houdt het op? Laat ouders hun eigen verantwoordelijkheid nemen'', zegt een woordvoerder.

In het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost diende de ChristenUnie onlangs en motie in om alle basisschoolkinderen voortaan elke dag gratis melk en een fruithapje te geven. De al vermelde Mauveschool verstrekt reeds brood en soep aan hongerige kinderen. ''Het is onze taak niet, dat weten we, maar wat moet je doen als een kind zegt dat thuis de boterhammen op waren.''

http://frontpage.fok.nl/nieuws/70930


Een reactie die mijn respect verdiend is:



Wat is er mis met een tweedehands wasmachine?
Ik ben maatschappelijkwerkster en ben veel uren met de schulden van anderen. Ik weet dat er voor sommige mensen geen vetpot bestaat.
Ik weet wel dat veel mensen een vreemd wereldbeeld hebben.
Veel van de mensen roken, hebben mobieltjes, cd's etc.
En nu niet zeuren; ,,sommige mensen kunnen niet werken"!
Ik ben naast mw-er ook alleenstaande moeder met een hersenbeschadiging. Mijn kind heb ik vanochtend met een gevuld buikje, in schonen kleren op school afgezet! Ik heb gewerkt, kind gehaald, boodschappen gedaan en ga straks koken.



Zo hoort het, eerst eten, hygiene en onderdak. Daarna komen pas mobieltjes, roken etc. Waarom moet de ene persoon wel naar een voedselbank, en de andere niet, terwijl ze in exact dezelfde situatie zitten? Zou dat dan toch met uitgave patronen te maken kunnen hebben? Zou daar dan ook niet de oplossing moeten worden gezocht? Waarom is het egoistisch of asociaal om dat te denken?

De PVDA is trouwens ook voor dergelijke aanpak. Dat is nu niet de meest rechtse partij. Alleen de SP is voor het verhogen van de bijstand zover ik weet.

Van de PvdA site:


Het plan van aanpak van de PvdA waarmee voedselbanken overbodig worden, bevat de volgende maatregelen:

· Coach voor inkomen en werk

· Betere bestrijding en preventie van schulden

· Sneller inkomenszekerheid

· Gedwongen hulp voor mensen die niet met geld kunnen omgaan

· Gericht armoedebeleid voor doelgroepen

· 15.000 participatiebanen met een fatsoenlijke beloning

· Actieve benadering van risicogroepen

· Hoge arbeidstoeslag alleenstaande ouders

· Invoering werkbonus

· Geld vrijspelen voor armoedebestrijding

· Betere informatie-uitwisseling

· Gratis schoolboeken

Joesoef
11-01-07, 17:12
Witgoed in een kringloop is schreeuwend duur. 10 jaar geleden, toen was het betaalbaar. De organisatie waar ik voor werk heeft een kringloopwinkelketen :p en een wasmachine voor 20 euries kan gewoon niet, zelfs voor een defecte vragen ze meer.


Die 'witte'rasist en die mistmatroos hebben een hele dikke duim.

Witte78
11-01-07, 18:11
Geplaatst door Joesoef
Witgoed in een kringloop is schreeuwend duur. 10 jaar geleden, toen was het betaalbaar. De organisatie waar ik voor werk heeft een kringloopwinkelketen :p en een wasmachine voor 20 euries kan gewoon niet, zelfs voor een defecte vragen ze meer.


Die 'witte'rasist en die mistmatroos hebben een hele dikke duim.

www.marktplaats.nl -> witgoed -> wasmachines -> uitgebreid zoeken -> 0 tot 100 euro -> telefoneren -> afdingen

En je hebt er een voor onder de 50. Misschien had ik met 20 geluk geen idee. Er staat op moment een zanker (zelfde als ik had) voor 30 euro. En haat ik negers ofzo :confused: Voor mij ook nieuw.

Joesoef
11-01-07, 18:19
Geplaatst door Witte78
www.marktplaats.nl -> witgoed -> wasmachines -> uitgebreid zoeken -> 0 tot 100 euro -> telefoneren -> afdingen

En je hebt er een voor onder de 50. Misschien had ik met 20 geluk geen idee. Er staat op moment een zanker (zelfde als ik had) voor 30 euro. En haat ik negers ofzo :confused: Voor mij ook nieuw.


Lullo, KRINGLOOPWINKELS. En dan nog, een die technisch oke is heb je dan nog niet.

Witte78
11-01-07, 19:13
Geplaatst door Joesoef
Lullo, KRINGLOOPWINKELS. En dan nog, een die technisch oke is heb je dan nog niet.

Jij zegt dat ik uit mn duim zuig, ik heb het toch niet over krinkloopwinkels? En die ik had deed het prima hoor. 1 jaar zonder onderhoud of problemen gedraaid.

Bokitoo
11-01-07, 21:41
Geplaatst door gh.wille
Alweer zo,n kul verhaal om vooral maar aan te tonen hoe slecht het hier in Nederland is en vooral hoe vies de mensen zij ze wassen zich amper omdat het water te duur is de electriciteit alleen voorde beter gesitueerde is en een wasmachine iets is uit een sprookje !
Zie hier mijn antwoord *)in een topic waar het ook la de zelfde kant op ging(diepere achtergrond is natuurlijk de regering Balkenende waar het zo slecht meeging/ gaat dat iedereen omkomt in de honger enz enz enz ).


*) O ,Wat hebben we het hier slecht !!!!!

Maar mij zal je niet horen klagen hoor met mijn ong 920 euro in de mnd ,ik eet en drink goed heb een dak boven mijn hoofd en zit niet in de kou .
Wel ben ik de maatschappij dank verschuldigd heb momenteel een pilletje van 80 euro per stuk per dag nodig om in leven te blijven ,dank zei dit vervloekte rot land waar het allemaal zo slecht geregeld is dat de ""gaarkeukens"" op volle toeren draaien en de straat arme jeugd per mobieltje converseerd op nog geen 2 meter afstand van elkaar lopend waar straks in de armste wijken het meeste vuurwerk wordt afgeschoten , afgezien van de duizenden euro,s die al weken van te voren in rook op gaan !
Waar elke 16 jarige een brommer heeft en op hun 18 de helft daarvan al een auto!
Waar de sommige bijstandsmoeders eerder een pakje sigaretten kopen als eten!
Kortom wat hebben we het hier slecht !!!

(Vandaar dat ze allemaal staan te dringen om Nederland luilekkerland binnnen te komen !
En als ze er uit gezet worden in hoger staking gaan omdat ze honger al gewend zijn snap je ?
Deze laatse twee zinnen zijn ironisch bedoeld ,maar bevatten veel waar heid )

Gek he wat een kl*te regering hebben we toch !

:vingers:

Het gaat om kinderen! lul niet zo uit je nek!!! ze ze ze de ze die jij opnoemt hebben niets met dit artikel te maken.!
en ja het is een klote regering een stelletje rechtse hufters!
overgens over dit artikel ook een discussie op www.andergeluid.nl

Joesoef
12-01-07, 06:26
Geplaatst door Witte78
Jij zegt dat ik uit mn duim zuig, ik heb het toch niet over krinkloopwinkels? En die ik had deed het prima hoor. 1 jaar zonder onderhoud of problemen gedraaid.


Bij jou ja, maar jij bent zo ongelovelijk goed en geweldig in alles, jij bent zo perfect en geweldig. En al die mensen die niet zijn zoals jij zijn zo ongelovelijk niets, onbenullig dom en stom.

Ongelovelijke achtelijke misselijke eikel dat je bent :kotsen:. Je begrijpt niet eens de essentie van dit topic. Stomme lul.

Mark
12-01-07, 08:56
Geplaatst door Qaiys
dinsdag 28 november 2006

School wast kleding, ouders geen geld


DORDRECHT - De Mauveschool in de Dordtse wijk Krispijn wast regelmatig kleding van kinderen, omdat hun ouders in geldnood...


FOTO WWW.PIXELQUELLE.DE...verkeren en dat zelf niet meer doen.

Dat bevestigt de leiding van de christelijke basisschool.

,,Er komen kinderen op school van wie we het idee hebben dat de kleren een wasbeurt hard nodig hebben,’’ zegt leerkracht J. Malschaert.

Vaak gaat het om gezinnen bij wie het gas en licht zijn afgesloten of bij wie een wasmachine in huis ontbreekt.

De wasmachine en een droger zijn twee jaar geleden aan de Mauveschool geschonken. Het team draait nu een keer per week discreet wasjes voor een groepje kinderen dat anders wekenlang rondloopt met een afgedragen vieze outfit.

De scholieren krijgen tijdens de wasbeurt reservekleding aan die daarvoor door de school is aangeschaft. „Klasgenootjes hebben dat niet eens in de gaten. Daar wordt niet over gesproken. We willen niemand in verlegenheid brengen.’’

Basisscholen in Krispijn merken dat een groep gezinnen wurgende geldzorgen heeft. Ze komen niet meer rond. Ondertussen zijn er ook kinderen die hongeren. Op de Mauveschool wordt daarom sinds enige tijd elke dag brood en soep verstrekt aan vijf tot tien jongens en meisjes die thuis geen ontbijt of lunch krijgen.

„We weten wie knel zit. Als ze klein zijn, durven ze het gewoon te zeggen. Bij oudere kinderen merken we het aan hun prestaties. Van de ouders is het een stuk trots om daar niet mee naar buiten te willen treden.’’

Directeur E. Verhage van de Mauveschool vindt dat de school over de grens heen gaat. „Maar het gaat om kinderen die thuis om 17.00 uur al onder een deken moeten kruipen, omdat het anders te koud is. Hoewel het geen schooltaak is, vinden wij het wel onze maatschappelijke taak om onder lestijd in elk geval een veilige en geborgen plek te bieden.’’

De gezinnen krijgen ook begeleiding van hulpverleners van Jeugdzorg, en schuldhulpverlening. „We signaleren dat alle hulp soms toch nog onvoldoende is. Moet het kind daar dan de dupe van zijn?’’

Ook de Pius X-school in Krispijn merkt dat gezinnen moeite hebben om bijzondere activiteiten op school te betalen. „De ouderbijdrage is dit jaar op 18 euro gesteld, bewust een laag bedrag. Zelfs dan zijn er mensen die vragen of ze in termijnen mogen betalen,’’ zegt directeur P. Remeijsen.


http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article851602.ece

Als kinderen thuis geen eten krijgen, honger lijden en smerige kleding dragen dan is dat een zeer serieuze situatie. En ook een teken van verwaarlozing. Deze school moet dan ook de kinderbescherming inschakelen zodat actie kan worden ondernomen tegen deze ouders.

Witte78
12-01-07, 09:43
Geplaatst door Joesoef
Bij jou ja, maar jij bent zo ongelovelijk goed en geweldig in alles, jij bent zo perfect en geweldig. En al die mensen die niet zijn zoals jij zijn zo ongelovelijk niets, onbenullig dom en stom.

Ongelovelijke achtelijke misselijke eikel dat je bent :kotsen:. Je begrijpt niet eens de essentie van dit topic. Stomme lul.

Sorry dat ik niet zon loser als jij ben hoor :confused: . Begin eens met normal met andere mensen te communiceren, zonder in elke post te vloeken. Alleen daarom vind ik je al een loser.

Wederom iemand die begint te vloeken omdat iemand een andere mening heeft, terwijl die persoon niet eens weet wat die mening precies is. Is het een trend op dit forum?