PDA

Bekijk Volledige Versie : Prof. dr. P. S. van Koningsveld over Boerkaverbod



IbnRushd
30-11-06, 14:32
Boerkaverbod onverstandig


Er komt zo snel mogelijk een boerkaverbod, besloot de ministerraad vorige week. Minister Verdonk zal een wetsvoorstel indienen dat het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het openbaar verbiedt. Een onverstandig besluit, omdat zo een verdere polarisering tussen bevolkingsgroepen optreedt.

Prof. dr. P. S. van Koningsveld, hoogleraar islamologie aan de Universiteit Leiden: „Dat sommige vrouwen wel een boerka dragen en andere niet, komt door de verschillende opvattingen over het dragen van een boerka. De heren schriftgeleerden zijn het niet met elkaar eens. Het is niet zozeer afhankelijk van een land; maar het kan voorkomen dat het dragen van een boerka bij de wet verplicht is, zoals in Afghanistan het geval was. En ook in Saudi-Arabië dragen veel vrouwen er een. De reden waarom vrouwen een boerka dragen is, denk ik, voor een deel religieus. Er is weinig onderzoek naar gedaan. Een student van mij heeft er twee jaar geleden een scriptie over geschreven, waaruit blijkt dat het in Nederland ook met identiteitsvorming samenhangt: veel jonge dames en veel bekeerlingen dragen er een.”

Arif Potmis, lijsttrekker van Islam Democraten: „Ik denk dat zelfs de topadviseurs van de minister hierin problemen moeten zien. Aan dit plan zitten veel haken en ogen die de invoering ervan moeilijk maken. Ik vind dit voorstel stemmingmakerij. Het was nu een onderwerp, omdat Wilders en minister Verdonk kiezers van de rechterflank wilden trekken. Het betreft anderhalve moslim die een boerka draagt. De minister en de Kamerleden kunnen hun tijd beter besteden.”

Hafizullah Hazim, voorzitter van de Unie van Afghaanse Verenigingen in Nederland: „Eigenlijk vind ik het een prima idee. In Nederland dragen al weinig vrouwen een boerka; het is ook niet nodig. In Afghanistan doet elke vrouw het, maar daar zijn het de omstandigheden die een vrouw bijna verplichten om een boerka te dragen. Vrouwen hebben daar bijna geen mogelijkheden. In het Westen is dat anders en daarom is een boerka niet nodig. Ik vind de boerka ook geen verplicht onderdeel van de islam. Je kunt niet aan de kleren zien of iemand tot die religie behoort.”

Mevrouw J. Ferrier, directeur van E-quality, het kenniscentrum voor emancipatie in de multiculturele samenleving: „Wij denken dat de emancipatie van de moslimvrouwen niet met een verbod op een boerka of niqaab gediend is. Het dragen van een boerka is wel een probleem: het belemmert de communicatie en het is een teken dat vrouwen onzichtbaar moeten zijn. Zo’n verbod zal weinig helpen. Misschien zullen sommige vrouwen zich iets minder bedekken, maar het kan ook zo zijn dat ze niet meer naar buiten mogen, of alleen onder begeleiding. Ook straalt zo’n verbod intolerantie uit naar de radicale islam. De emancipatie van moslimvrouwen wordt meer geholpen door taallessen.”

Johan van Berkum, wetenschappelijk bureau van de SGP: „Een besluit om boerka’s te verbieden is op de rand van de scheiding tussen kerk en staat. Het is wel zo dat het dragen van de boerka in strijd kan zijn met onze rechtstaat: er is weinig communicatie met elkaar mogelijk en men kan zich bedreigd voelen. Eenzelfde soort discussie is er over de vraag hoe men zich in een overheidsfunctie moet kleden: hoofddoek of niet? Het is een lastige afweging tussen aan de ene kant vrijheid van godsdienst en aan de andere kant het algemeen belang.”

Burgemeester Creemers van Maaseik, waar een boerkaverbod is, in een vraaggesprek met het Radio 1 Journaal: „Aanleiding waren de signalen die ik van inwoners kreeg. Zes vrouwen in het dorp droegen een niqaab, en dat vonden de mensen -vooral de kinderen- eng. Ik nodigde het zestal uit voor een goed gesprek, wat vijf van hen ertoe bracht om de allesbedekkende kleding voortaan achterwege te laten. De zesde hield echter vast aan het dragen ervan. Waarna ik een bepaling liet vaststellen door de gemeenteraad om alle kleding die het gezicht bedekt, te verbieden. Dat kan en mag een gemeente doen.”

Michiel Pronk (refdag.nl)

Shemharosh
30-11-06, 19:13
Geen spoken op straat!!!

Het gaat in de discussie niet om of het dragen van een buka wel of niet mag maar over of er een speciale burkawet moet komen.Ik zelf denk dat het niet zo ver moet komen dat we op allerlei rariteiten wetten moeten gaan opstellen want dan blijf je aan de gang.Het is overduidelijk dat een permanente onherkenbare verschijning in het openbaar een overtreding is op de algemene gangbare normen van fatsoen en orde.Het is stuitend,asocial en absurd.Mensen die naakt over straat lopen,de andere extreme,worden ook op hun gedrag aangesproken.

Dolle Fatima
30-11-06, 19:22
Geplaatst door IbnRushd

Mevrouw J. Ferrier, directeur van E-quality, het kenniscentrum voor emancipatie in de multiculturele samenleving: „Wij denken dat de emancipatie van de moslimvrouwen niet met een verbod op een boerka of niqaab gediend is. Het dragen van een boerka is wel een probleem: het belemmert de communicatie en het is een teken dat vrouwen onzichtbaar moeten zijn. Zo’n verbod zal weinig helpen. Misschien zullen sommige vrouwen zich iets minder bedekken, maar het kan ook zo zijn dat ze niet meer naar buiten mogen, of alleen onder begeleiding. Ook straalt zo’n verbod intolerantie uit naar de radicale islam. De emancipatie van moslimvrouwen wordt meer geholpen door taallessen.”


Jep.

Shemharosh
30-11-06, 20:49
wat voor taallessen?...Chinees of zo?...die multiculti mevrouw weet niet waar ze het over heeft,weer zo een voorbeeld van een multiculti oplichters.Veel van die vrouwen/meisjes die een burka dragen zijn nederlands en goed geschoold dus dat is het probleem niet.Ze moeten ferm aangesproken worden op hun absurd asocial gedrag