PDA

Bekijk Volledige Versie : Het voorgeborchte is afgeschaft!



Orakel
02-12-06, 18:12
Voorgeborchte
‘VOOR SOCRATES RESERVEERDE DE KATHOLIEKE KERK EEN VLUCHTELINGENTENTJE’
Misschien zijn er lezers onder u, die geen katholieke opvoeding hebben genoten en die daarom niet weten wat het voorgeborchte eigenlijk is. Welnu, beminde gelovigen, het voorgeborchte dat in het Latijn ook wel met limbus of limbo wordt aangeduid, was een tijdelijk onderkomen van zielen die na het sterven van hun bezitter niet onmiddellijk tot de hemel konden worden toegelaten. Naar de hel zijn die zielen niet verwezen, maar de hemel mochten zij voorlopig ook niet binnen. Vandaar dat zij aan de rand of zoom (limbus) van de hemel werden ondergebracht. Je zou het voorgeborchte kunnen zien als een vluchtelingenkamp, waar verdoolden moeten wachten op betere tijden.

Maar hoe kwam je erin? Er waren twee categorieën zielen die in aanmerking kwamen voor een verblijf in het voorgeborchte. In de eerste plaats de zielen van hen die gestorven waren vóór de opstanding van Christus, of van hen die door omstandigheden nooit in aanraking waren gekomen met de leer van het christendom. Daar lag inderdaad een groot probleem. Wat moest er bijvoorbeeld gebeuren met de ziel van Socrates? Weliswaar kon Socrates geen weet hebben van de kruisgang en van hemelvaartsdag zal hij evenmin enig idee hebben gehad, maar niemand kon ontkennen dat Socrates een goed en waardig levend mens was geweest. Derhalve reserveerde de katholieke kerk voor Socrates een vluchtelingententje in het voorgeborchte, waar hij kon wachten op het definitieve oordeel Gods. En met hem werden al degenen ondergebracht die zedelijk hadden geleefd, maar aan wie Christus voorbij was gegaan. De indianen bijvoorbeeld, die leefden vóórdat zij door het Spaanse zwaard van Cortez waren bekeerd tot het ware christendom. Mits zij er natuurlijk een fatsoenlijke levenswandel op na hadden gehouden.

De tweede categorie die naar het voorgeborchte werd gestuurd, was die van de ongedoopte kinderen. Dat waren de kinderen die te klein waren om persoonlijke zonden gepleegd te hebben, tenzij je in bed plassen voor een baby als een zonde beschouwt. Maar zo ver wilden de kerkvaders niet gaan. De kerkvaders gingen echter ook niet zo ver dat zij de zielen van de kinderen ongehinderd toegang wilden verschaffen tot de hemel, aangezien deze kinderen niet echt bevrijd waren van de erfzonde. Daarom mochten deze kinderen ook niet in gewijde grond worden begraven, iets wat als een vreselijk lot werd beschouwd. Vele griezelfilms uit Hollywood gaan uit van dit dankbare thema. Maar ondertussen bleef de vraag: wat te doen met een kind dat gestorven is in het kraambed, voordat de waterkwast er aan te pas kon

‘HEBBEN AL DIE EEUWEN OUDERS VAN ONGEDOOPT GESTORVEN BABY’S ZICH NODELOOS ZORGEN GEMAAKT’

komen? Naar het voorgeborchte, – en daar zaten dus alle die gestorven baby’s in een tentje, samen met Aristoteles en de indianen van vóór Cortez. Op den duur was dat natuurlijk geen doen. Hoe zal Socrates het daar hebben uitgehouden met al dat babygehuil om hem heen? Die man moet, hoe waardig hij zijn lot op aarde ook heeft gedragen, daar toch werkelijk gek van zijn geworden.

Het is de huidige paus Benedictus XVI geweest, die voor een radicale oplossing heeft gezorgd. Hij schijnt nooit in het voorgeborchte te hebben geloofd en derhalve was het voor hem niet moeilijk de limbus af te schaffen. Veel aandacht voor de excommunicatie van het voorgeborchte is er niet geweest. De kerk was er nogal stil over en grote stukken heb ik er niet over gelezen. Toch is het vreemd dat een oord, waar de katholieken bijna 1500 jaar in geloofd moeten hebben, ineens niet meer bestaat. Weg.

Over de ziel van Socrates maak ik mij geen zorgen, maar honderden jaren lang hebben ouders in de piepzak gezeten omdat hun kind ongedoopt was gestorven. En nu schaft de paus, bijgestaan door dertig geleerde theologen, in het geniep het voorgeborchte af. Blijkt ineens dat die de kinderen wel degelijk naar het paradijs te zijn gegaan en hebben al die ouders zich helemaal voor niets zorgen gemaakt. Excuses van de katholieke kerk lijken mij daarom wel op zijn plaats.

http://www.humanist.nl/101065

Wortel
03-12-06, 11:09
Nu dit type humanist hier toch een stem krijgt, doe ik er gelijk ook maar een boekentip achteraan:

God als misvatting door Steven Dawkins isbn 90-468-0147-0

Altijd goed om eens stevig kennis te nemen van de gemoedsbewegingen en gedachtenescapades van rabiate anti-theïsten.

De achterflap begint al meteen met: "Als dit boek teweegbrengt wat ik hoop, dan zullen alle gelovige lezers die het openen atheïsten zijn als ze het weer neerleggen".
Ben nu halverwege het boek en ik moet zeggen: "Blijft u vooral scheep gaan op uw zoete dromen rondom de vermeende onttakeling van het Godsgeloof, maar ik ben zo vrij geen barst van uw atheïstisch geloof te geloven."

Morosian
03-12-06, 11:21
Geplaatst door Wortel
God als misvatting door Steven Dawkins isbn 90-468-0147-0

Staat op mijn verlanglijstje.

Olive Yao
03-12-06, 16:32
Geplaatst door Orakel
Het is de huidige paus Benedictus XVI geweest, die voor een radicale oplossing heeft gezorgd. Hij schijnt nooit in het voorgeborchte te hebben geloofd en derhalve was het voor hem niet moeilijk de limbus af te schaffen. Veel aandacht voor de excommunicatie van het voorgeborchte is er niet geweest. De kerk was er nogal stil over en grote stukken heb ik er niet over gelezen. Toch is het vreemd dat een oord, waar de katholieken bijna 1500 jaar in geloofd moeten hebben, ineens niet meer bestaat. Weg.

En nu schaft de paus, bijgestaan door dertig geleerde theologen, in het geniep het voorgeborchte af. Blijkt ineens dat die de kinderen wel degelijk naar het paradijs te zijn gegaan en hebben al die ouders zich helemaal voor niets zorgen gemaakt. Excuses van de katholieke kerk lijken mij daarom wel op zijn plaats.
Een generaal pardon dus?

H.P.Pas
03-12-06, 19:30
Geplaatst door Wortel
Nu dit type humanist hier toch een stem krijgt, doe ik er gelijk ook maar een boekentip achteraan:

God als misvatting door Steven Dawkins isbn 90-468-0147-0


Steven ?


Altijd goed om eens stevig kennis te nemen van de gemoedsbewegingen en gedachtenescapades van rabiate anti-theïsten.
De achterflap begint al meteen met: "Als dit boek teweegbrengt wat ik hoop, dan zullen alle gelovige lezers die het openen atheïsten zijn als ze het weer neerleggen".
Ben nu halverwege het boek en ik moet zeggen: "Blijft u vooral scheep gaan op uw zoete dromen rondom de vermeende onttakeling van het Godsgeloof, maar ik ben zo vrij geen barst van uw atheïstisch geloof te geloven." [/B]

Waarom zo rabiaat ?

Wortel
03-12-06, 20:43
Steven ?

Ik bedoelde natuurlijk RICHARD Dawkins. Ik was even abuis met Steven HAWKINGS. Allerlei verschillende auteurs volgend loopt er af en toe wat door elkaar heen.


Waarom zo rabiaat ?

Omdat zijn uitgangspunt ook nogal rabiaat is. Hij heeft het over een gepassioneerde en rigoureuze weerlegging van elke religieuze aanspraak en zelfs over een 'uit de kast komen' van trotse atheïsten.
Van mij mag je atheïst zijn, maar ik word beroerd van die eeuwige claim van intellectueel overwicht op dat domme kuddevolk dat nog met een God leeft. Vandaar zo rabiaat.
Overigens moet ik van Intelligent Design en van extremisme dat zich beroept op religieuze bronnen ook niets hebben.

Orakel
04-12-06, 19:58
Geplaatst door Wortel
Nu dit type humanist hier toch een stem krijgt, doe ik er gelijk ook maar een boekentip achteraan:


:vlammen: :D

ff los van die humanisten, ik woest niet dat het voorgeborchte een menselijk fabrikaat was.
Net zo min als ik wist dat het vagevuur een Franse vinding was. Ene Bernard van Clairvaux schijnt het prugatorium in zijn preken uitgelegd te hebben en rond het jaar 1100 is dat concept door de kerk overgenomen, als plek waar de zondaar voor zijn aardse zonden kon boeten en gelouterd kon worden.

Of dat Allerheiligen en Allerzielen in een benedictijnenklooster in Cluny zijn ontstaan. Schijnt dat men in die tijd zowel de overledenen als de weldoeners in de gebeden herdacht en dat het 'zielenboek', met namen van de overledenen die in de mis werden herdacht, op een gegeven moment zo dik werd, dat men welhaast meer verplichten kende jegens de overledenen dan jegens de levenden.

Of deze info correct is wee'k echter nie.

H.P.Pas
04-12-06, 23:06
Geplaatst door Orakel
:vlammen: :D

Net zo min als ik wist dat het vagevuur een Franse vinding was. Ene Bernard van Clairvaux schijnt het prugatorium in zijn preken uitgelegd te hebben en rond het jaar 1100 is dat concept door de kerk overgenomen, als plek waar de zondaar voor zijn aardse zonden kon boeten en gelouterd kon worden.



Het lezen van missen heette het louteringsproces te begunstigen, wat ook de kerk, humanistisch gesproken, geen windeieren heeft gelegd.
Bernhard van Clairvaux tenslotte moeten we ten goede houden, dat hij de 'gelukzalige eenzaamheid' als 'de enige gelukzaligheid' beschouwde, zodat aan te nemen is, dat hij niet voor zijn plezier op de preekstoel stond.

Iglo
04-12-06, 23:24
Geplaatst door Wortel
Ik bedoelde natuurlijk RICHARD Dawkins. Ik was even abuis met Steven HAWKINGS. Allerlei verschillende auteurs volgend loopt er af en toe wat door elkaar heen.



Omdat zijn uitgangspunt ook nogal rabiaat is. Hij heeft het over een gepassioneerde en rigoureuze weerlegging van elke religieuze aanspraak en zelfs over een 'uit de kast komen' van trotse atheïsten.
Van mij mag je atheïst zijn, maar ik word beroerd van die eeuwige claim van intellectueel overwicht op dat domme kuddevolk dat nog met een God leeft. Vandaar zo rabiaat.
Overigens moet ik van Intelligent Design en van extremisme dat zich beroept op religieuze bronnen ook niets hebben. Zo rabiaat is zijn standpunt helemaal niet. Er zijn behoorlijk wat atheisten in de wereld, maar hun stem wordt nauwelijks gehoord. Een van zijn doelen is om hun stem wat te versterken. En ja, hij gelooft geen barst van geloof en ja hij is daar gepassioneerd in. Maakt dat hem rabiaat? Nee.

Het is overigens een interessant boek, de moeite waard om te lezen.

Olive Yao
21-04-07, 15:40
^