PDA

Bekijk Volledige Versie : Exotische vergiftiging ex-spion publiciteitsstunt



IbnRushd
04-12-06, 21:31
Exotische vergiftiging ex-spion publiciteitsstunt

vrijdag 1 december 2006 19:53


Waarom zou je iemand met polonium-210 vergiftigen als je hem ook kunt doodschieten of doodrijden?

Ik heb van alles en nog wat over de affaire-Litvinenko gelezen maar die vraag ben ik nog nergens tegengekomen, zelfs niet in het stuk van Hans Crooijmans (een schrandere ex-collega die ik hoog acht) deze week in het weekblad Elsevier (lezen hoor, goed stuk!).

Alfa-straler
Er is nog veel meer dat ik niet ben tegengekomen, o.a. dat niemand het heeft over de relatie tussen concentratie en gevaar plus het feit dat polonium-210 een alfa-straler is: dit betekent dat zo’n stof alleen op zeer korte afstand, dus binnen het lichaam, gevaarlijk is en niet in vliegtuigen.

Maar dat ga ik nu niet verder op in, deels omdat ik het in mijn vorige blog al heb aangestipt, deels omdat het vermoedelijk morgen in de wetenschapsbijlagen van de kranten staat, deels omdat ik het er niet over wil hebben.

Waar het me om gaat, dat is het volgende: als iemand de voormalige Russische geheim agent Alexander Litvinenko in Londen had willen doden, dan had dat op tig manieren gekund.

Je kan iemand overhoop schieten, je plaatst een bom in zijn huis of onder zijn auto, je steekt hem overhoop, enfin, u kent al die spannende films ook wel. Waarom kies je dan voor polonium-210? Een radioactief element dat nergens ter aarde voorkomt en alleen maar in kernreactoren kan worden geproduceerd.

'Don't fuck with us'
Ik kan maar één verklaring bedenken. Degene die de moord heeft gepland, wilde publiciteit. Dat is immers het grote voordeel van een exotische alfa-straler. Het leidt tot een enorme ophef.

Wie de moord ook heeft begaan, als je over polonium-210 kunt beschikken, dan ben je niet dom. Met andere woorden, de moordenaar heeft bewust gekozen om zoveel mogelijk commotie te veroorzaken.

Voor de goede verstaander is het duidelijk: don’t fuck with us. Het ging de moordenaar helemaal niet om Litvinenko, het ging hem om een signaal naar de rest van de wereld. Met ons valt niet te sollen.

bron (http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/weblogId/35/knooppunt/1106/index.html)

Spoetnik
05-12-06, 11:07
Geplaatst door IbnRushd
Voor de goede verstaander is het duidelijk: don’t fuck with us. Het ging de moordenaar helemaal niet om Litvinenko, het ging hem om een signaal naar de rest van de wereld. Met ons valt niet te sollen.

bron (http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/weblogId/35/knooppunt/1106/index.html)

Optie B, goede munitie voor de 'blame putin crowd'. Omdat het polonium betreft moet het toch wel Putin geweest zijn, immers polonium kan alleen maar in een kern reactor gemaakt worden. Maar aangezien Litvinenko, een fraudeur en oplichter, gelinked is met Berezovski (ook wel de godfather van Rusland genoemd) en de rest van de Israeli-Russische maffia, zijn er vast nog wel andere manieren om polonium te verkrijgen.

Meer over Litvinenko:
http://www.antiwar.com/justin/?articleid=10098