PDA

Bekijk Volledige Versie : Sluiting dreigt Islamitisch College



Shemharosh
07-12-06, 02:40
Sluiting dreigt Islamitisch College


DEN HAAG - Minister Maria van der Hoeven staat op het punt om in te grijpen bij het Islamitisch College Amsterdam...


Het Islamitisch College Amsterdam... (ICA). Dat kan tot gevolg hebben dat de school dicht moet. Ze heeft er weinig vertrouwen in dat de middelbare school er nog op eigen kracht in slaagt zich te verbeteren.

,,De signalen staan op rood'', zei ze dinsdag in de Tweede Kamer in antwoord op vragen van VVD'er Charlie Aptroot. Hij wil dat de minister de school wegens de ondermaatse prestaties sluit. Ook zou de school aanzetten tot haat tegen joden en andere niet-islamieten en de integratie van haar leerlingen niet bevorderen.

Van der Hoeven antwoordde dat ze alleen de financiering van een school kan opschorten. Dit betekent in de praktijk dat de school dicht moet, maar de minister kan deze beslissing nu nog niet nemen.

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt momenteel de school, die al langer onder intensief toezicht staat.

Over twee weken adviseert de inspectie of de school verder kan met een verbeterplan of dat de minister moet ingrijpen. Van der Hoeven beloofde de Kamer ver voor het begin van het schooljaar duidelijkheid te geven over de toekomst van het Islamitisch College Amsterdam.

Ook de rest van de Tweede Kamer betoonde zich zeer bezorgd over de situatie op het ICA. Aanleiding is een onderzoek van het dagblad Trouw, waaruit blijkt dat de school onderaan de ranglijst van middelbare scholen staat. Op een schaal van 3 tot 15 scoort het een 3,3. Het ICA werd in 2001 opgericht.

Het ICA erkende maandag dat de prestaties van de school zwak zijn en gaf aan eraan te werken in de nabije toekomst een normaal presterende school te zijn.

Nederland telt twee islamitische middelbare scholen. Ook de andere school, Ibn Ghaldoun in Rotterdam, scoorde slecht in het onderzoek. Beide scholen bieden vmbo, havo en vwo aan.

(ANP)

Shemharosh
07-12-06, 02:46
Hadden ze al lang moeten doen.Ik kende er een leraar die zei dat als een lerares "moslim" (lees:marokaans,turks...)is dan moet ze een hoofddoek dragen een nederlandse hoefde dat niet en dat alleen soenieten er les mochten geven dus geen sjieten of andere stromingen....ik geloofde mijn oren niet maar het blijkt er nog erger te zijn.
Nu hebben ze de eer de slechteste school van nederland te zijn.SCHANDE

sater
07-12-06, 19:13
Geplaatst door Shemharosh
Hadden ze al lang moeten doen.Ik kende er een leraar die zei dat als een lerares "moslim" (lees:marokaans,turks...)is dan moet ze een hoofddoek dragen een nederlandse hoefde dat niet en dat alleen soenieten er les mochten geven dus geen sjieten of andere stromingen....ik geloofde mijn oren niet maar het blijkt er nog erger te zijn.
Nu hebben ze de eer de slechteste school van nederland te zijn.SCHANDE

:auw2: Bijbehorende bonus: onderwijswethouder Aboutaleb bevriest 400.000 euro bestemd voor verbouwing van het Islamitisch College Amsterdam. De bewindsman heeft er begrip voor dat demissionair onderwijsminister Van der Hoeven onderzoekt of de financiering van de school moet stoppen. Tja, of directie en schoolbestuur te rade ging bij wél succesvolle, al dan niet islamitische, colleges?

Bron: Parool 7 - 12 - '06