PDA

Bekijk Volledige Versie : Aartsbisdom betreurt ,,kwetsende kerkfoto's' van P-Magazine



Marsipulami
12-12-06, 20:54
Aartsbisdom betreurt ,,kwetsende kerkfoto's' van P-Magazine


Lovenjoel / bierbeek - Ellen Petri (24) in lingerie in een biechtstoel of poserend met een priester tussen de benen. 'P-Magazine' pakt deze week uit met een gewaagde fotoreportage. Het aartsbisdom betreurt de stunt.

De fotoreeks kadert in de jaarlijkse lingeriespecial van P-Magazine . Model van dienst is Ellen Petri, Miss België 2004. Voor de locatie zocht het mannenblad het al iets verder met de kapel van Salve Mater in Lovenjoel (bij Bierbeek). Volgens de makers heeft de reportage overigens een dubbel doel. ,,We sturen enkele exemplaren naar Rome om Benedictus te overtuigen. Want volgens een recent onderzoek wil 80 procent van de Vlaamse priesters het celibaat weg. En een ruime meerderheid wil vrouwelijke priesters. Enkel Rome ligt dwars", zeggen ze bij P-Magazine .

Hans Geybels, de woordvoerder van Godfried Danneels, vindt de stunt van het mannenblad allesbehalve geslaagd. ,,Wij verkiezen een andere manier om tot een debat te komen. Want precies door zo'n acties wordt de dialoog vaak geblokkeerd. Waarom moet er overigens altijd met de kerk worden gespot?'

Bij P-Magazine haasten ze zich met beklemtonen dat de kapel ontwijd is en vandaag gebruikt wordt als expostieruimte. Dat kan Geybels niet overtuigen. ,,Als de lezer een biechtstoel, glasramen en een kruis ziet, gaat hij automatisch de link leggen met de kerk. De man of vrouw die de foto's onder ogen krijgt, kan niet zien dat die kapel een ontwijde privé-kapel is. Dat doet er ook niet toe."

Toch zegt het aartsbisdom geen stappen te zullen ondernemen. ,,We staan machteloos omdat het in een privé-kapel gebeurde. We kunnen enkel vragen dat de makers van die boekjes hun gezond verstand gebruiken. Want ze vergeten dat dergelijke foto's mensen kwetsen."

Altijd met de katholieke kerk

Een van die gekwetste mensen is Bruno Dekkers van de ultrakatholieke vzw België en Christenheid. ,,Ik ben er van overtuigd dat dit enkel met christenen kan. Die mannenboekjes zouden hetzelfde eens moeten proberen in een synagoge of een moskee. Ze zouden iets meemaken. En terecht." Volgens de vzw België en Christenheid reageert het aartsbisdom in dergelijke gevallen vaak te laks. ,,Als er gespot wordt met godsdienst, is het altijd met de katholieke kerk. Gewoon omdat ze weten dat er toch nooit een échte reactie komt."

Toch zegt Dekkers dat hij zelf niet gechoqueerd is door de foto's met Ellen Petri. ,,Ik ben persoonlijk niet meer zo snel gechoqueerd. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik dergelijke foto's normaal moet gaan vinden. Wij gaan dat boekje contacteren en een gesprek aanvragen. Wat ik hen wil zeggen? Niet veel. Ik wil hen vooral iets vragen: respect. Want met respect zou de wereld er vandaag helemaal anders uitzien."

Ellen Petri benadrukt dat ze niemand voor het hoofd wilde stoten. ,,Dat jullie me om uitleg vragen over die foto's, bewijst dat het doel is bereikt: mensen over bepaalde thema's laten praten. Want onze samenleving wordt steeds ruimdenkender. Alleen als het over het geloof gaat, kan precies hoe langer hoe minder." En wat ze van de foto's zelf vindt? ,,Ik vind het goeie foto's. Ze zijn allesbehalve expliciet. Volgens mij hoef je ze zelfs niet te verbergen voor kleine kinderen."


Bjorn Maeckelbergh12/12/2006

Marsipulami
12-12-06, 20:59
> klik voor de video < (http://www.p-magazine.com/dossiers/ellenpetri/video.php)

Wortel
13-12-06, 08:58
Wat zou Goedele Liekens hier wel van zeggen?...

Marsipulami
13-12-06, 08:59
Geplaatst door Wortel
Wat zou Goedele Liekens hier wel van zeggen?...

Ik vind de foto's best geslaagd :p

Wortel
13-12-06, 09:01
Ik vind de foto's best geslaagd

:haha:

Morosian
13-12-06, 10:09
Je moet er niet aan denken dat deze foto's gemaakt zouden zijn in een moskee.