PDA

Bekijk Volledige Versie : Tekort aan wierook dreigt



Marsipulami
13-12-06, 18:56
Tekort aan wierook dreigt

Hilversum (ANP) 13 december 2006 - Het gebruik van wierook beleeft een jaarlijkse piek tijdens de kerstdagen. Maar Wageningse wetenschappers waarschuwen dat er een tekort aan de geurstof dreigt, omdat de wierookboom veel te intensief wordt afgetapt. Er moeten regels komen voor de wierookwinning, zodat de bomen tijd krijgen zich te herstellen.

Wierookhars
Onderzoekers uit Wageningen hebben samen met Afrikaanse collega's de wierookwinning in Eritrea, Ethiopië en Somalië onderzocht. In de Hoorn van Afrika komt de wierookhars leverende Boswellia-boom veel voor. Er is gebleken dat bomen met veel tappunten minder vruchten en zaden aanmaken, die ook nog eens van slechte kwaliteit zijn. De soort kan daardoor verdwijnen, zo schrijven de onderzoekers in het orgaan van de British Ecological Society.

Drie koningen
Jezus kreeg volgens de bijbel bij zijn geboorte wierook cadeau van één van de drie koningen. Sindsdien is het gebruik van de sterk ruikende stof zowel in de katholieke als in de oosters-orthodoxe kerk erg populair. In Afrika speelt wierook een belangrijke rol bij koffieceremonies.

Hippiecultuur
In de jaren zeventig was het thuis branden van wierook voor in de hippiecultuur heel gebruikelijk. Het gebruik duikt de laatste jaren opnieuw op. Er is weer meer wierook voor thuisgebruik te koop dan in de voorgaande 25 jaar. Ook is wierook een grondstof voor de parfumindustrie.

Volledige rust
De Nederlandse en Afrikaanse onderzoekers adviseren per Boswellia-boom hooguit vijf tappunten aan te brengen. Ook moet elke boom periodes van volledige rust hebben. Bovendien dient de wierookleverende boom beter beschermd te worden, want met name in Eritrea verdwijnen hele wierookbossen om plaats te maken voor landbouwgrond.

Morosian
14-12-06, 14:38
Wierrook is kankerverwekkend, dus dit lijkt me goed nieuws voor de volksgezondheid.

http://www.diagnose-kanker.nl/kanker-nieuws-2004/november-2004/Kerkbezoekverhoogdekanslongkanker.htm

Rabi'ah.
15-12-06, 11:00
Geplaatst door Morosian
Wierrook is kankerverwekkend, dus dit lijkt me goed nieuws voor de volksgezondheid.



Niet alle wierook.

888
15-12-06, 14:59
Balen. Gelukkig heb ik genoeg in voorraad liggen.