PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtonen furieus omdat bij kerstdiner halal wordt geserveerd



Qaiys
19-12-06, 09:03
Alleen halal eten op kerstdiner van het Rode Kruis

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

AMSTERDAM - Bewoners uit de Diamantbuurt in Amsterdam zijn furieus op de organisatoren van een kerstdiner waar alleen halal (voor moslims toegestaan voedsel) gegeten mag worden.

Alle buurtbewoners kregen onlangs een uitnodiging van activiteiten- en jongerencentrum Cinetol en het Rode Kruis om zaterdag aan te schuiven voor het diner en zodoende de allochtone en autochtone bewoners dichter bij elkaar te brengen. "Op zich hartstikke leuk, maar toen ik de brief eens goed doorlas, werd ik woedend. 'Alle aanwezigen wordt gevraagd iets lekkers voor het hoofdgerecht mee te nemen. Let op, er wordt halal gegeten!' stond erin. Ik wist niet wat ik meemaakte, dit is echt van de gekke", aldus een buurtbewoonster.

Vooral ouderen voelen zich gekwetst dat op een christelijk feest halal is voorgeschreven.

De organisatie is zich van geen kwaad bewust. "We hebben het feest georganiseerd om iedereen wat dichter bij elkaar te brengen en hebben daarom besloten halal te eten. Maar als blijkt dat buurtbewoners zich hieraan ergeren, mogen ze wel ander eten meenemen. Maar dat moeten ze dan wel heel duidelijk kenbaar maken", zegt Meriam Tjin a Lin van de organisatie. "Dat mensen boos zijn verbaast mij zeer. Ik heb zelf nog geen enkele klacht binnengekregen."

De Diamantbuurt kwam twee jaar geleden negatief in het nieuws, omdat een echtpaar door Marokkaanse jongeren werd weggepest.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/55655751/Alleen_halal_eten_op_kerstdiner_van_het_Rode_Kruis .html?p=1,1

contradictio
19-12-06, 09:51
Als ze het er nou 'gewoon' Kosher van hadden gemaakt dan kon echt iedereen mee eten..... Ben reuze benieuwd of dat gezeik had gescheeld :wink:

H.P.Pas
19-12-06, 09:54
Geplaatst door Qaiys
"Dat mensen boos zijn verbaast mij zeer."

Mij niet.

jang0201
19-12-06, 10:00
mij verbaast het ook niets, als ik halal wil eten ga ik wel naar marokko of turkije, niet hier in nederland...

contradictio
19-12-06, 10:03
Geplaatst door jang0201
mij verbaast het ook niets, als ik halal wil eten ga ik wel naar marokko of turkije, niet hier in nederland...

uhu, en naar welk land worden wilt gij bij voorkeur bv de vegetariers en veganisten verbannen?

H.P.Pas
19-12-06, 10:04
Geplaatst door contradictio

gezeik

Van wie ?

contradictio
19-12-06, 10:05
Geplaatst door H.P.Pas
Mij niet.

mij ook niet... er is altijd wel een groep die klaagt en zeurt... maakt niet uit waar het om gaat

H.P.Pas
19-12-06, 10:15
Geplaatst door contradictio
mij ook niet... er is altijd wel een groep die klaagt en zeurt... maakt niet uit waar het om gaat

Wat je zegt. Noten op de zang, gedachtenloos egotrippen.

RinC
19-12-06, 10:16
Zulke initiatieven moeten verboden worden. Laat iedereen maar lekker thuis met de familie eten. Heb je ook geen gezeik meer.

H.P.Pas
19-12-06, 10:18
Geplaatst door RinC
Zulke initiatieven moeten verboden worden. Laat iedereen maar lekker thuis met de familie eten. Heb je ook geen gezeik meer.

Dat is inderdaad precies de bedoeling achter spijswetten.

Mark
19-12-06, 10:25
mijn suggestie was blijkbaar niet halal genoeg om te mogen blijven staan :haha:

contradictio
19-12-06, 10:31
Geplaatst door H.P.Pas
Wat je zegt. Noten op de zang, gedachtenloos egotrippen.


ja, goed he dat zelf relativerend vermogen... :hihi:

Gerard074
19-12-06, 10:48
Is het wel gratis??

Cherry Bo
19-12-06, 10:54
AMSTERDAM - Bewoners uit de Diamantbuurt in Amsterdam zijn furieus op de organisatoren van een kerstdiner waar alleen halal (voor moslims toegestaan voedsel) gegeten mag worden.


En terecht.

Kerstmis mixen met moslim-regels, dat is weer doorgeslagen Hollandse joepie-multiculti-gekte.

Karin.N
19-12-06, 10:54
Op deze wijze krijgt de groep islam bashers weer een wapen in handen. Zie je wel, wij moeten rekening houden met moslims, zij hoeven geen rekening met ons te houden.

Men had er verstandiger aan gedaan om ook rekening te houden met de hindoe's (geen rundvlees), vegetariers etc.
Zet bij ieder gerecht waar het vandaan komt, de ingredienten en je bent klaar en stoot niemand voor het hoofd. Uitgezonderd natuurlijk de groep die altijd wel wat te zeiken heeft :D

contradictio
19-12-06, 11:03
Geplaatst door Karin.N

Men had er verstandiger aan gedaan om ook rekening te houden met de hindoe's (geen rundvlees), vegetariers etc.
Zet bij ieder gerecht waar het vandaan komt, de ingredienten en je bent klaar en stoot niemand voor het hoofd. Uitgezonderd natuurlijk de groep die altijd wel wat te zeiken heeft :D


Precies.... dit land is in mijn ogen pas echt vrij en democratisch als men zoveel mogelijk probeert rekening te houden met ALLE minderheden door in ieder geval aan te geven wat er op tafel staat zodat men 'weet wat men eet'. Een gevarieerd aanbod kan in dit opzicht geen kwaad wil je zoveel mogelijk groepen erbij betrekken.
Ik weet uit eigen ervaring dat die voedselwetten echt een probleem kunnen zijn die op zijn minst de intra-culturele contacten tegen werken.

op en aanmerkingen en ''altijd wat te zeiken hebben ''lijkt wel een onderdeel van de Nederlandse cultuur te zijn, moeten we koesteren :D

Cherry Bo
19-12-06, 11:30
Geplaatst door contradictio

Ik weet uit eigen ervaring dat die voedselwetten echt een probleem kunnen zijn die op zijn minst de intra-culturele contacten tegen werken.

op en aanmerkingen en ''altijd wat te zeiken hebben ''lijkt wel een onderdeel van de Nederlandse cultuur te zijn

Nederlanders moeten dus niet zeiken, anders krijgen ze gezeik. :vreemd:

Julien
19-12-06, 11:33
Natuurlijk is het een goed initiatief om rekening te maken met onze islamitische broeders en zusters als ze Kerstfeest willen vieren, maar dit slaat wel erg door en ik kan die woede dan ook begrijpen.

Zorg dan als organisatie dat er óók halal-voedsel klaar ligt, en jus in plaats van alcohol, maar gun de niet-moslims (het is immers een CHRISTELIJK feest) ook hun niet-halal voedsel (biefstuk schnitzel wijntje etc.). Wat nu gebeurt is belachelijk. Vergelijk het met de niet-moslims die op een Iftar vragen of iedereen varkensvlees gaat eten.

Cherry Bo
19-12-06, 11:35
:duim:

Rabi'ah.
19-12-06, 11:38
Geplaatst door Karin.N
Op deze wijze krijgt de groep islam bashers weer een wapen in handen. Zie je wel, wij moeten rekening houden met moslims, zij hoeven geen rekening met ons te houden.


Je argument slaat nergens op, want niet-moslims mogen gewoon halal vlees eten. Andersom mogen moslims geen niet-halal vlees eten.

En voor eventuele vegetariers hadden er gewoon een paar vegetarische gerechten gemaakt kunnen worden. Kortom ene hoop moeilijkdoenerij om niets.

Rabi'ah.
19-12-06, 11:39
Geplaatst door Julien
Natuurlijk is het een goed initiatief om rekening te maken met onze islamitische broeders en zusters als ze Kerstfeest willen vieren, maar dit slaat wel erg door en ik kan die woede dan ook begrijpen.

Zorg dan als organisatie dat er óók halal-voedsel klaar ligt, en jus in plaats van alcohol, maar gun de niet-moslims (het is immers een CHRISTELIJK feest) ook hun niet-halal voedsel (biefstuk schnitzel wijntje etc.). Wat nu gebeurt is belachelijk. Vergelijk het met de niet-moslims die op een Iftar vragen of iedereen varkensvlees gaat eten.

Ik lees nergens dat er geen alcohol geschonken werd. En tegenwoordig is er hele goeie halal kipschnitzel en biefstuk te krijgen.

Rabi'ah.
19-12-06, 11:41
O en btw: In Amsterdam Zuid-Oost worden regelmatig bewonersdiners georganiseerd, waar ook al het eten halal is en er ook vegetarische gerechten te krijgen zijn.

Zowel moslims als niet-moslims en allochtonen als autochtonen eten gewoon mee en ik heb nog nooit iemand horen klagen.

Typerend dat je dit soort gezeik in andere buurten weer wel ziet. :rolleyes:

Julien
19-12-06, 11:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik lees nergens dat er geen alcohol geschonken werd. En tegenwoordig is er hele goeie halal kipschnitzel en biefstuk te krijgen.

Dat snap ik ook wel en ik persoonlijk zou er geen moeite mee hebben om halal te eten, maar het gaat om het principe. Het is een christelijk feest en de niet-moslims moeten moeite doen (want halal voedsel is moeilijker te vinden dan niet halal) om zich aan te passen aan een andere religie, de islam. Dat is toch vreemd? Het was meer dan genoeg geweest als de organisatie zelf voor wat halal-voedsel had gezorgd.

Ohja, en dat er ook halal-schnitzels bestaan is waar, maar dan kun je ook zeggen dat er zóveel moslims zijn die bij MacDo, BurgerKing of KFC eten..wat maakt dan een niet-hallal kip dan nog uit?

Maar voor de duidelijkheid; gun de moslims hun halal-eten, maar dring het niet op aan de niet-moslims.

Cherry Bo
19-12-06, 11:47
Geplaatst door Rabi'ah.
O en btw: In Amsterdam Zuid-Oost worden regelmatig bewonersdiners georganiseerd, waar ook al het eten halal is en er ook vegetarische gerechten te krijgen zijn.

Zowel moslims als niet-moslims en allochtonen als autochtonen eten gewoon mee en ik heb nog nooit iemand horen klagen.

Typerend dat je dit soort gezeik in andere buurten weer wel ziet. :rolleyes:

Op het moment dat het een Christelijk feest betreft gaat het te ver.

Max Stirner
19-12-06, 11:55
Geplaatst door Cherry Bo
Nederlanders moeten dus niet zeiken, anders krijgen ze gezeik. :vreemd:


Nederlanders moeten niet zeiken over het religieuze gezeik van anderen.

Cherry Bo
19-12-06, 11:58
Geplaatst door Max Stirner
Nederlanders moeten niet zeiken over het religieuze gezeik van anderen.

Die is nóg beter. :duim:

Rabi'ah.
19-12-06, 11:58
Geplaatst door Cherry Bo
Op het moment dat het een Christelijk feest betreft gaat het te ver.

En ik vind dus van niet.

Want nogmaals, autochtone niet-moslims (want die waren de groep die klaagden, ik heb althans niks gehoord over klagende allochtone niet-moslims) mogen gewoon halal vlees eten en gaan er dus zeker niet dood van.

Ik vind het juist goed van de organisatoren, omdat zo'n event dan juist laagdrempelig wordt. Anders gaan moslims wegblijven omdat het eten niet halal is en krijg je alleen maar 1 groep die komt.

En over dat christelijke element: Voor een groot deel van de autochtone-niet moslims heeft kerst allang niet meer die religieuze betekenis en het christendom verbiedt het eten van halal vlees niet.

Joesoef
19-12-06, 11:59
Jammer dat er geen Moslims bij de organisatie betrokken waren, deze hadden kunnen wijzen dat het begrip "halal" voor niet moslims moeilijk op waarde is te schatten. Dierlijke vetten, smeltsju, "verdampende alcohol". Moslims kunnen gesamelijk wat koken en hun prakje meenemen, is al een gewoonte en geen probleem om te doen.

Jammer dat er niemand opkomt voor de vegetariers, de geen rundvlees etende hindoes etc.

kutmoslims ook altijd.

Joesoef
19-12-06, 12:00
Geplaatst door Cherry Bo
Die is nóg beter. :duim:


Spuit 11.

Julien
19-12-06, 12:04
Geplaatst door Joesoef
Jammer dat er geen Moslims bij de organisatie betrokken waren, deze hadden kunnen wijzen dat het begrip "halal" voor niet moslims moeilijk op waarde is te schatten. Dierlijke vetten, smeltsju, "verdampende alcohol". Moslims kunnen gesamelijk wat koken en hun prakje meenemen, is al een gewoonte en geen probleem om te doen.

Jammer dat er niemand opkomt voor de vegetariers, de geen rundvlees etende hindoes etc.


Precies.

Rabi'ah.
19-12-06, 12:04
Geplaatst door Julien
Dat snap ik ook wel en ik persoonlijk zou er geen moeite mee hebben om halal te eten, maar het gaat om het principe..

Om welk principe? Het principe om zoveel mogelijk dwars te liggen zodra het woordje "halal" (een islamgerelateerde term) valt?


Geplaatst door Julien

Het is een christelijk feest en de niet-moslims moeten moeite doen (want halal voedsel is moeilijker te vinden dan niet halal) om zich aan te passen aan een andere religie, de islam. .

Nou sorry hoor, ik weet niet waar jij woont, maar in een buurt als de Pijp is er haast op elke straathoek een halal slager. Het heeft niets met aanpassing te maken, maar met moeilijk doen.

Kijk, als het nou tegen het christendom was om halal vlees te eten, ok. Maar dat is niet zo.

En hoeveel van die mensen die klaagden zijn eigenlijk überhaupt nog praktiserend christelijk?


Geplaatst door Julien

Dat is toch vreemd? Het was meer dan genoeg geweest als de organisatie zelf voor wat halal-voedsel had gezorgd.

Nee, dat had het juist ingewikkelder gemaakt omdat niemand meer zou weten wat hij wel/niet zou kunnen eten. Ik vind dit persoonlijk juist de meest praktische oplossing.


Geplaatst door Julien

Ohja, en dat er ook halal-schnitzels bestaan is waar, maar dan kun je ook zeggen dat er zóveel moslims zijn die bij MacDo, BurgerKing of KFC eten..wat maakt dan een niet-hallal kip dan nog uit?

Het maakt uit omdat er genoeg moslims zijn die de islamitische spijswetten wel in acht nemen. Het feit dat er ook moslims zijn die drinken betekent ook niet dat je andere moslims alcohol op moet dringen.


Geplaatst door Julien

Maar voor de duidelijkheid; gun de moslims hun halal-eten, maar dring het niet op aan de niet-moslims.

Het christendom verbiedt halal vlees niet en veel autochtone niet-moslims die ik ken kopen ook gewoon hun vlees bij de islamitische slager......pure aanstellerij en verkapte moslimbashing dus.

Rabi'ah.
19-12-06, 12:07
Geplaatst door Joesoef


Jammer dat er niemand opkomt voor de vegetariers, de geen rundvlees etende hindoes etc.



Wat ik eigenlijk ook opvallend vind, is dat ik geen vegetariërs en hindoes heb horen klagen.

Het is maar net wat je intentie is: Een leuke avond gezellig met de buurt, of dwarsliggen.

:)

Max Stirner
19-12-06, 12:08
Geplaatst door Rabi'ah.
En ik vind dus van niet.

Want nogmaals, autochtone niet-moslims (want die waren de groep die klaagden, ik heb althans niks gehoord over klagende allochtone niet-moslims) mogen gewoon halal vlees eten en gaan er dus zeker niet dood van.

Ik vind het juist goed van de organisatoren, omdat zo'n event dan juist laagdrempelig wordt. Anders gaan moslims wegblijven omdat het eten niet halal is en krijg je alleen maar 1 groep die komt.

En over dat christelijke element: Voor een groot deel van de autochtone-niet moslims heeft kerst allang niet meer die religieuze betekenis en het christendom verbiedt het eten van halal vlees niet.

Ik vind het wel een goeie grap eigenlijk:

Bij een christelijke feestdag als fait accompli melden: 'let op, er wordt halal gegeten'. (Omdat anders de ouders van de k*tkinderen die u het hele jaar hebben getreiterd, niet willen komen).

Gek dat die oudjes daar zo moeilijk over doen.

Rabi'ah.
19-12-06, 12:08
Maargoed, aangezien dit het zoveelste much-ado-about-nothing-onderwerp is, laat ik het hier maar bij.

:zwaai:

Joesoef
19-12-06, 12:10
Geplaatst door Julien
Precies.


Blijft over het mooie gebaar van de niet moslim om rekening te houden met de wel moslim. Ergelijk alleen dat men de mensen niet gewoon vraagt om mee te participeren. Daar zou men zich boos over moeten maken.

Cherry Bo
19-12-06, 12:10
Geplaatst door Rabi'ah.

Ik vind het juist goed van de organisatoren, omdat zo'n event dan juist laagdrempelig wordt. Anders gaan moslims wegblijven omdat het eten niet halal is en krijg je alleen maar 1 groep die komt.

Als jij op bv. Schapenfeest een stel Christenen uitnodigt en die Christenen willen absoluut geen schaap op het menu zien, zeg je dan ook van 'ach wat, dan eten we toch lekker kip? Want de Islam verbiedt het eten van kip niet.'






En over dat christelijke element: Voor een groot deel van de autochtone-niet moslims heeft kerst allang niet meer die religieuze betekenis en het christendom verbiedt het eten van halal vlees niet.

Kerstmis heeft voor een hele grote groep mensen nog steeds een religieuze betekenis.
Ik denk ook niet dat het aan anderen is om te beoordelen hoe diep dat gaat.

Julien
19-12-06, 12:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Om welk principe? Het principe om zoveel mogelijk dwars te liggen zodra het woordje "halal" (een islamgerelateerde term) valt?



Nou sorry hoor, ik weet niet waar jij woont, maar in een buurt als de Pijp is er haast op elke straathoek een halal slager. Het heeft niets met aanpassing te maken, maar met moeilijk doen.

Kijk, als het nou tegen het christendom was om halal vlees te eten, ok. Maar dat is niet zo.

En hoeveel van die mensen die klaagden zijn eigenlijk überhaupt nog praktiserend christelijk?



Nee, dat had het juist ingewikkelder gemaakt omdat niemand meer zou weten wat hij wel/niet zou kunnen eten. Ik vind dit persoonlijk juist de meest praktische oplossing.



Het maakt uit omdat er genoeg moslims zijn die de islamitische spijswetten wel in acht nemen. Het feit dat er ook moslims zijn die drinken betekent ook niet dat je andere moslims alcohol op moet dringen.



Het christendom verbiedt halal vlees niet en veel autochtone niet-moslims die ik ken kopen ook gewoon hun vlees bij de islamitische slager......pure aanstellerij en verkapte moslimbashing dus.

Kerstmis is nog steeds een christelijk feest en halal vlees is nog steeds vlees van dieren die geslacht worden na het uitspreken van een islamitische vers. Ik persoonlijk kan daar wel doorheen kijken, maar voor othordoxere gelovigen is dit echt wel een probleem. Moet je dan opeens geen respect getuigen voor deze christenen? Of geldt respect alleen voor moslims?

Dit slaat gewoon door en het is helemaal niet zo ingewikkeld om aan de moslims te vragen zelf wat halal eten klaar te maken, en aan de niet-moslims zelf over te laten wat ze klaarmaken. Als dit dan te hoogdrempelig is, jammer dan. Het is geen islamitisch feest.

Het gaat om het woord 'verplichting' wat mensen tegen het hoofd kan stoten.

Rabi'ah.
19-12-06, 12:16
Geplaatst door Julien
Kerstmis is nog steeds een christelijk feest en halal vlees is nog steeds vlees van dieren die geslacht worden na het uitspreken van een islamitische vers. Ik persoonlijk kan daar wel doorheen kijken, maar voor othordoxere gelovigen is dit echt wel een probleem.


Ik ben christelijk opgevoed, kom uit een christelijke familie en ken veel christenen, maar heb echt nog nooit van deze redenatie gehoord.

Zoals ik al zei, het zou iets anders zijn als er eten geserveerd zou worden dat verboden is in het christendom. Maar dat is dus niet het geval.

Als je samen iets wil doen, zul je je, waar mogelijk, aan moeten passen.

Als ik bij vegetariërs eet, ga ik ook geen vlees eisen en als ik bij joden zou eten zou ik ook gewoon kosher mee-eten, aangezien er daarvoor voor mij geen beletsel is.

Waarom? Omdat ik graag iets gezamenlijks met die mensen wil creeeren.

Cherry Bo
19-12-06, 12:17
Geplaatst door Joesoef
Spuit 11.

Dikzak.

Rabi'ah.
19-12-06, 12:20
Geplaatst door Cherry Bo
Als jij op bv. Schapenfeest een stel Christenen uitnodigt en die Christenen willen absoluut geen schaap op het menu zien, zeg je dan ook van 'ach wat, dan eten we toch lekker kip? Want de Islam verbiedt het eten van kip niet.'


Hangt van de situatie af. Als ik al een schaap had laten slachten, zou ik hun verzoeken om of toch mee te eten, of eventueel extra kip klaarmaken, kortom een oplossing zoeken waar iedereen tevreden mee kan zijn.


Maar als het lang van te voren is, waarom niet?

Het offeren van een schaap is in de islam namelijk geen verplichting en de essentie van aid ul adha heeft niets te maken met het al dan niet eten van lamsvlees.

Joesoef
19-12-06, 12:47
Geplaatst door Cherry Bo
Dikzak.


Kerstman himself :ego:

Karin.N
19-12-06, 12:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Je argument slaat nergens op, want niet-moslims mogen gewoon halal vlees eten. Andersom mogen moslims geen niet-halal vlees eten.

En voor eventuele vegetariers hadden er gewoon een paar vegetarische gerechten gemaakt kunnen worden. Kortom ene hoop moeilijkdoenerij om niets.

Rabiah, vanmorgen was ik bij de huisarts, erg druk in de wachtkamer. Gezellig (maar niet heus met een paar moslim bashers). Uitgebreid werd dit artikel besproken. En hun stellige mening was (let wel, niet de mijne), moslims mogen alles en hoeven zich niet aan te passen, maar Nederlanders moeten zich aanpassen.

Zelf stel je dat er voor de vegetariers andere gerechten gemaakt kunnen worden. Dit kan dan toch ook voor de moslims, hindoestanen, christenen etc.

H.P.Pas
19-12-06, 12:57
Geplaatst door Rabi'ah.
. Andersom mogen moslims geen niet-halal vlees eten.

Willen, niet mogen.
Hun goede recht, daar niet van, maar geen uitvluchten aub.



We ()hebben daarom besloten halal te eten. Maar als blijkt dat buurtbewoners zich hieraan ergeren, mogen ze wel ander eten meenemen. Maar dat moeten ze dan wel heel duidelijk kenbaar maken", zegt Meriam Tjin a Lin van de organisatie.

Meriam Tjin a Lin is een onnozele gans.
"Bijdragen aan onze tafel met halal-specialiteiten zijn uiteraard van harte welkom". PUNT.
Moeilijk joh.. Oeeeh joh.


Geplaatst door Joesoef
dat het begrip "halal" voor niet moslims moeilijk op waarde is te schatten.

Klopt. Meer als een
dwangneurose (http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessief-compulsieve_stoornis) kan ik er echt niet van maken. Dat die in de beste kringen voorkomen, daar ben ik mij van bewust.


OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd.()
Voor anderen lijken deze handelingen overbodig () maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen.

Karin.N
19-12-06, 13:00
Geplaatst door Karin.N
Op deze wijze krijgt de groep islam bashers weer een wapen in handen. Zie je wel, wij moeten rekening houden met moslims, zij hoeven geen rekening met ons te houden.

Men had er verstandiger aan gedaan om ook rekening te houden met de hindoe's (geen rundvlees), vegetariers etc.
Zet bij ieder gerecht waar het vandaan komt, de ingredienten en je bent klaar en stoot niemand voor het hoofd. Uitgezonderd natuurlijk de groep die altijd wel wat te zeiken heeft :D

H.P.Pas
19-12-06, 13:24
Geplaatst door Mark
mijn suggestie was blijkbaar niet halal genoeg om te mogen blijven staan :haha:

Bedekt met de groene jurk der liefde.

H.P.Pas
19-12-06, 13:35
Geplaatst door Rabi'ah.
much-ado-about-nothing-onderwerp

Hollander zeker ?
Elders werden hier boeken (http://gutenberg.spiegel.de/knigge/umgang/umgang.htm) over geschreven.

Karin.N
19-12-06, 13:39
Wanneer ik mensen uitnodig voor een etentje verdiep ik me altijd in hun eetpatroon.
Het zal me echt niet gebeuren dat ik iemand iets voorschotel wat hij of zij niet lekker vindt, niet mag of kan eten etc.
Dat betekent dat bij bezoek van moslims vrienden, ik vlees haal bij de halal slager. Komen er tegelijkertijd mijn hindoe vrienden, dan komt er geen rund op tafel. Schuift er daarnaast nog een eter aan die uitsluitend biologisch vlees wil eten, geen probleem.

Aankomende maandag, 1e kerstdag komt dit allemaal gezellig bij ons. Om niet te lang in de keuken te hoeven staan met al die verschillende gerechten (gaat om de eerste plaats om het samenzijn!), heb ik gekozen voor vis. Iedereen vindt dit lekker, iedereen mag dit eten, dus geen probleem.

Snap de mensen niet die bezwaar aantekenen, zowel bij enkele moslims die gepikeerd reageren, omdat halal vlees verplicht is, als bij de Nederlander die niets opgedrongen wil krijgen. Zorg gewoon dat er genoeg is voor iedereen en rekening houden MET ELKAAR, daar is nog niemand dood aangegaan.

Cherry Bo
19-12-06, 14:04
Geplaatst door Karin.N
Wanneer ik mensen uitnodig voor een etentje verdiep ik me altijd in hun eetpatroon.
Het zal me echt niet gebeuren dat ik iemand iets voorschotel wat hij of zij niet lekker vindt, niet mag of kan eten etc.


Exact.

En da's precies wat het Rode Kruis dus heeft nagelaten.

Carin de Rooy
19-12-06, 14:26
Geplaatst door H.P.Pas

OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd.()
Voor anderen lijken deze handelingen overbodig () maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen.





:haha:


Yep - zo waar. Geldt voor alle religieuze rituelen.

Maarten
19-12-06, 15:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat ik eigenlijk ook opvallend vind, is dat ik geen vegetariërs en hindoes heb horen klagen.

Het is maar net wat je intentie is: Een leuke avond gezellig met de buurt, of dwarsliggen.



Dat "dwarsliggen" begon natuurlijk wel bij moslims.
Begrijpelijk is, dat zij geen piggy willen eten. Maar dat zou makkelijk op te lossen zijn door een bordje Halal bij de spijzen. En op de uitnodiging erbij zetten, dat als je wilt dat moslims van je meegebrachte voedsel eten, dat het dan Halal moet zijn (info: www.enz..)

Maar een aantal moslims zal wel geklaagd hebben, dat ze niet naar een feest willen, waar óok piggy gegeten werd.
De organisatie zal toen gedacht hebben: OK, dan alles Halal, why not? Christenen eten dat ook..
Dit doen ze alleen maar om moeilijkheden te vermijden, die sommige moslims anders zouden maken..

Waar ze geen rekening mee hielden:
- Mensen kunnen niet eens zelf meer bepalen welk eten ze graag zouden willen koken en meebrengen.
- Mensen moeten ineens naar een Islamitische slagerij of zo.
- Ze moeten gaan informeren naar wat precies halal is en wat niet.
- Christenen moeten met Kerstmis ineens islamitisch gewijd voedsel gaan koken.

En jij praat over dwarsliggen? Grinnik..

Zelfs op een gewoon buurtfeest moet je dit niet pikken.

Schuld zijn niet die moslims, want die mogen net zoveel zeuren en zeiken net als iedereen, maar de organisatie die mensen weer vanalles gaat zitten opleggen ter voorkoming van moeilijkheden die moslims maken.
En jij zit de zaken om te draaien.

Mark
19-12-06, 15:31
De vraag wordt nu gemaakt: waarom klagen christenen als ze halal eten moeten eten terwijl dat niet tegen hun godsdienst is, immers de moslims moeten wel hala eten.

Maar de vragen zouden moeten zijn:

- Is het ook verboden voor deze moslims om te komen als de christenen niet-halal eten en de moslims wel halel
- Is het dan redelijk om de zelf gestelde halal eisen voor moslims dan ook op te leggen aan christenen op een christelijk feest?

En mijn bericht werd net wel verwijderd maar kan met hetzelfde argument worden gebruikt:

- Is het dan ook redelijk van de christelijke vrouwen te vragen om met hoofddoekje te komen, immers dit is NIET verboden volgens hun godsdienst.

Hawa
19-12-06, 15:37
Wat een gejeuzel over eten. Schaamteloos gemekker. En is het niet altijd in dit land niet van overdrijven.
Overdrijven is al de kerst. Des te meer voedsel des te beter, hoe duurder hoe belangrijker. (en weet men nog iets van de kerst, waarom kerst, waarom en hoe).
En het allerergste is wel dat de organisatie van het hele gebeuren de afgekloven kluiven tegen hun aangezicht gesmeten krijgen. (stank voor dank).
Er hoeft maar een minkukel te zijn die slecht praat en de hele media neemt dit weer op, voor geouwehoer,gemekker,en nu weer dit over halal.
Halal? Weten de meeste mensen wel wat Halal is?
Moslims moeten ook niet zo spastisch doen over varkensvlees. Een varken is een onrijn dier, die vreet je eigen moeder nog op.
Maar als de nood aan de man komt, mag je volgens de islam varkensvlees eten. (als het maar halal geslacht is, en ook, als die dier,maar welopgevoedt is,zoals vrijheden in natuur, niet die slacht van massa moorden op dieren in het algemeen.(Maar we leven niet meer in die tijden,dus laat die vlees uberhaubt maar staan.) Wat ze met de dieren doen,hoe kunnen al die mensen nog dieren opvreten, en schreeuwen dat het nog een keer halal moet zijn.)
Mohammed,vzmh,heeft ooit gezegt dat de mensen gewoon niet te veel moeten eten, dat ze gewoon tussen de ramadan door ook kunnen vasten.
Mohammed,vzmh, deed dat wel, die at soms dagen niet,hij wilde weten, en zonderderde zich af.
Zoals al die profeten, die ook zo waren, voor zijn tijd al uit.
Waarom? Steeds maar dieren afslachten? Voor een offer? Voor een feest?Voor een weet ik veel,elke keer maar weer een koe of een lam of een schaap.....(dat doen moslims keer op keer,er zijn totaal geen grenzen aan gesteld.)
Alhoewel toe de profeet twee of drieenzestig jaar werd, liet hij dus 63 dieren afmaken, terwille van zijn verjaardagsfeest.
Maar in die tijden was het even anders dan nu......
En de mensen denken dat die tijden nog steeds zijn in Mohammeds zijn tijden, maar de wereld is anders,en groter,en viezer,en al helemaal niet meer halal geslacht....Is ook massas slacht, die arme schapen!
Dus wie is nu meer of minder aanelkaar, iemand die varken vreet of een schaap,is allemaal niet meer Halal. Dat denkt men met zijn allen!
Vreten en vreten tot dat men een ons weegt.
Heilige dagen dan maar....Vreet ze!

Maarten
19-12-06, 16:32
Geplaatst door Mark

Maar de vragen zouden moeten zijn:

- Is het ook verboden voor deze moslims om te komen als de christenen niet-halal eten en de moslims wel halal?

Dat is exact de goede vraag.
Maar juist de puriteinse moslims verzinnen vermoedelijk een verhaal over reinheid erbij, en maken dan zelf een nieuw soort regel, terwijl ze er juist prat op gaan, dat zoiets in 1400 jaar tijd nooit gebeurd is.
Ik zie echt om de haverklap van die dingen. Je lacht je echt rot.
Het grooste enthousiasme is er ook meestal niet voor Islam, maar voor de zelfgetrokken conclusies daaruit. Die worden dan het hardst verdedigd.

Realiteit is gewoon, dat er niet zoiets bestaat als een systeem met duidelijke regels. Je hebt áltijd te maken met systematiek en interpretatie, en áltijd met menselijke beoordelingen.

Zelfs 2000 jaar geleden maakte Christus dat al duidelijk. Het Nieuwe Testament is in feite éen grote correctie op de star dogmatische toepassing van regels uit het Oude testament. De toepassing van regels en leerstukken werd gewoon menselijker, en daardoor realistischer.

Aan dit proces is geen ontkomen aan, ook niet door moslims die menen dat je in de Koran en Hadith alles tegenkomt wat je nodig hebt. Dat denken rammelt, heeft altijd gerammeld, en zal ook blijven rammelen. Dat komt nooit veel verder dan de theorie van de uitgangspunten, maar zal altijd spaak lopen in de praktijk. Dan weten ze het ook niet meer. En dan krijg je wat chaos, en dan weer hopen opgestoken vingertjes. En dan doen ze weer wat, en krijg je dáar weer protesten tegen.. volgens mij gaat het al eeuwen zo..

Maarten
19-12-06, 17:05
Geplaatst door Hawa

En het allerergste is wel dat de organisatie van het hele gebeuren de afgekloven kluiven tegen hun aangezicht gesmeten krijgen. (stank voor dank).

En terecht, want die organisatie zit voor iedereen te bepalen wat ze mogen koken en meebrengen.
Dat laat je de mensen toch zelf uitzoeken? Bordje Halal erbij, en je bent klaar.

Bedenk ook dat een hoop traditionele christenen heel erg vast zitten aan het idee van "zoon van God". Voor hen is Islam dus de religie van de duivel. Nou wordt die soep niet zo heet gegeten, en worden ook moslims gewoon als mens gezien - los van wat dan ook - maar die moet je met Kerstmis dus niet dwingen tot iets Islamitisch.

Zelf vind ik het een erg leuk en christelijk idee, om juist met Kerstmis eens islamitisch te eten. Ik zou dat voelen als een grensverleggend gebaar naar moslims. Leve moslims! Dat zou echt christelijk zijn. Wijntje erbij, geeft niet. Flink dronken geeft ook niet. Leve de moslims! Dat sfeertje.. niets mis mee. Ahmed olé!..
(ik hou wel van een beetje revolutie voor de goede zaak, en hou erg van iets anders doen dan wat je normaal al doet.)

Maar als organisatie kun je dit de mensen niet door de strot duwen. Je kunt zoiets wél voorstellen. Maar dan met een goed verhaal erbij, waarom dit een keer leuk zou zijn.
Maar ik hoefde maar éen moslim te horen, die zei dat dit móest, en dat ie anders zou wegblijven, en ik hield er accuut mee op.
Moslims die een probleem hebben met wat anderen eten, en ook nog vinden dat anderen daar hun probleem van moeten maken, die mogen thuis blijven.

En als er meer van dat soort moslims zijn, dan vind ik het weer revolutionair om een complete big aan het spit te hebben midden op dat feest, compleet met appel in de bek.
Ter compensatie zou ik dan de hele avond luisteren naar de verhalen van de moslims die bleven.

Wizdom
19-12-06, 18:59
Geplaatst door Qaiys
Alleen halal eten op kerstdiner van het Rode Kruis

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

AMSTERDAM - Bewoners uit de Diamantbuurt in Amsterdam zijn furieus op de organisatoren van een kerstdiner waar alleen halal (voor moslims toegestaan voedsel) gegeten mag worden.

Alle buurtbewoners kregen onlangs een uitnodiging van activiteiten- en jongerencentrum Cinetol en het Rode Kruis om zaterdag aan te schuiven voor het diner en zodoende de allochtone en autochtone bewoners dichter bij elkaar te brengen. "Op zich hartstikke leuk, maar toen ik de brief eens goed doorlas, werd ik woedend. 'Alle aanwezigen wordt gevraagd iets lekkers voor het hoofdgerecht mee te nemen. Let op, er wordt halal gegeten!' stond erin. Ik wist niet wat ik meemaakte, dit is echt van de gekke", aldus een buurtbewoonster.

Vooral ouderen voelen zich gekwetst dat op een christelijk feest halal is voorgeschreven.

De organisatie is zich van geen kwaad bewust. "We hebben het feest georganiseerd om iedereen wat dichter bij elkaar te brengen en hebben daarom besloten halal te eten. Maar als blijkt dat buurtbewoners zich hieraan ergeren, mogen ze wel ander eten meenemen. Maar dat moeten ze dan wel heel duidelijk kenbaar maken", zegt Meriam Tjin a Lin van de organisatie. "Dat mensen boos zijn verbaast mij zeer. Ik heb zelf nog geen enkele klacht binnengekregen."

De Diamantbuurt kwam twee jaar geleden negatief in het nieuws, omdat een echtpaar door Marokkaanse jongeren werd weggepest.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/55655751/Alleen_halal_eten_op_kerstdiner_van_het_Rode_Kruis .html?p=1,1

Weer zo'n haat propaganda stunt.... Ziekelijk...

barfly
19-12-06, 19:58
Ik begrijp de hele discussie hier niet. Als je niet van blote wijven op TV houdt dan kijk je een andere zender. Als je niet wil komen op georganiseerde vreetpartijen waar anderen voor je bepalen wat jij eet en hoe hygiënisch dat is dan ga je lekker ergens anders eten. Wat is er gebeurt met negeren van oninteressante ideeën?

Good Kahuna
19-12-06, 20:38
Ik sprak hier wel eens een moslim die niet zou aanschuiven aan een tafel waar alcohol werd geschonken. Jammer genoeg nooit gevraagd wat hij zou vinden van een tafel waaraan ook niet-halal voedsel werd geserveerd.

Het initiatief van dat halal-kerstetentje vind ik ergens wel te ver gaan. Kerstmis is een christelijk feestje, net als dat het suikerfeest een islamitisch feestje is. By all means, nodig moslims uit, en zorg voor halal voedsel, duidelijk aangegeven. Als het gaat om toenadering tot elkaar - gun ieder het zijne/hare. Maar ga nou ajb niks opleggen...

Persoonlijk, als niet-gelovige, ben ik ook best in voor een suggestie als die van Maarten. Gewoon voor een keer. Doe niet zo lichtgeraakt en probeer het gewoon eens uit, what does it hurt.

ronald
19-12-06, 20:51
Geplaatst door contradictio
Als ze het er nou 'gewoon' Kosher van hadden gemaakt dan kon echt iedereen mee eten..... Ben reuze benieuwd of dat gezeik had gescheeld :wink:


Precies....meneer B. wiens ruit is ingegooid, staat nu mooi buiten de herberg want er was geen plaats meer.

sjaakie
19-12-06, 21:32
Geplaatst door Rabi'ah.
En ik vind dus van niet.

Want nogmaals, autochtone niet-moslims (want die waren de groep die klaagden, ik heb althans niks gehoord over klagende allochtone niet-moslims) mogen gewoon halal vlees eten en gaan er dus zeker niet dood van.


Wie gaat er dan wel dood van niet halal eten????

gh.wille
19-12-06, 22:39
Geplaatst door RinC
Zulke initiatieven moeten verboden worden. Laat iedereen maar lekker thuis met de familie eten. Heb je ook geen gezeik meer.

Dat vind ik niet het het is jammer dat er weer mensen zijn die( roet in het eten) proberen te gooien om maar ff bij het onderwerp te blijven.

Het had al heel anders overgekomen als het organiseerende comitee ten eerste deze bijeenkomst op een andere dag had georganiseerd en bovendien op een andere manier de niet Moslims er op gewezen hadden rekening te houden met het feit dat Moslims in verband met hun geloof uitsluitend vlees eten van dieren op door hun geloof voorgeschreven manier van slachten !
Ook hier geld het uitgangspunt het respect tonen voor een ander zijn geloofsovertuiging .
En wat de evt alcohol betreft niemand kan je verplichtten om het te drinken er zijn genoeg Nederlanders die ook om wat voor reden geen alcohol drinken .
Net zo goed als er mensen zijn die uitsluitend vegatarisch eten ,daar houd je ook rekening mee !

Nogmaals ik begrijp al de ophef niet

sidi bibi
19-12-06, 23:19
Geplaatst door Good Kahuna
Ik sprak hier wel eens een moslim die niet zou aanschuiven aan een tafel waar alcohol werd geschonken. Jammer genoeg nooit gevraagd wat hij zou vinden van een tafel waaraan ook niet-halal voedsel werd geserveerd.

Het initiatief van dat halal-kerstetentje vind ik ergens wel te ver gaan. Kerstmis is een christelijk feestje, net als dat het suikerfeest een islamitisch feestje is. By all means, nodig moslims uit, en zorg voor halal voedsel, duidelijk aangegeven. Als het gaat om toenadering tot elkaar - gun ieder het zijne/hare. Maar ga nou ajb niks opleggen...

Persoonlijk, als niet-gelovige, ben ik ook best in voor een suggestie als die van Maarten. Gewoon voor een keer. Doe niet zo lichtgeraakt en probeer het gewoon eens uit, what does it hurt.

Was vanmiddag even in Agadir, heel veel winkels in de kerstsfeer, later ben ik naar een grote supermarkt gegaan, ook helemaal in de kerstsfeer, met kerstmuziek en al, schappen vol met kerstballen, plastiek kerstbomen en allerlei ander glitterwaar, ook Marokkanen die dat in hun winkelwagens hadden liggen. Alcoholafdeling, altijd lange rijen, varkensvlees ook gewoon te koop, jaarwisseling straks met veel vuurwerk en geen mens die erover klaagt. Beetje off-topic maar zo gaat het er hier aan toe.

gh.wille
20-12-06, 01:34
Geplaatst door sidi bibi
Was vanmiddag even in Agadir, heel veel winkels in de kerstsfeer, later ben ik naar een grote supermarkt gegaan, ook helemaal in de kerstsfeer, met kerstmuziek en al, schappen vol met kerstballen, plastiek kerstbomen en allerlei ander glitterwaar, ook Marokkanen die dat in hun winkelwagens hadden liggen. Alcoholafdeling, altijd lange rijen, varkensvlees ook gewoon te koop, jaarwisseling straks met veel vuurwerk en geen mens die erover klaagt. Beetje off-topic maar zo gaat het er hier aan toe.

HAD ER MAAR EEN FOTO VAN GEMAAKT EN DIE HIER GEPLAATST .
:wink:

venus_from_mars
20-12-06, 07:11
Vraagje tussendoor:
als ter verbroedering met het Suiker - of het Slachtfeest gevraagd wordt om speklapjes (lekker op de bbq) of schnitsels voor de kaaskoppen te serveren dan vraag ik me af of onze Islamitische Medeburgers hier bereidwillig voor zouden zijn?

Persoonlijk heb ik niks tegen hallal eten, ik snap wel dat het tegen de borst stuit want op deze wijze lijkt het voor een hoop autochtonen alsof ze hun cultuur aan het inleveren zijn ten bate van de Islam en in zekere zin is dat ook zo. Het wordt wel eens tijd voor verbroedering en daar is Xmas uitermate geschikt voor want het gros van de autochtonies zijn sowieso niet gelovig en zien Kerst dan ook als een feest ter vrede liefste gevierd met familie en goede vrienden.

Cherry Bo
20-12-06, 08:31
Geplaatst door sidi bibi
Was vanmiddag even in Agadir, heel veel winkels in de kerstsfeer, later ben ik naar een grote supermarkt gegaan, ook helemaal in de kerstsfeer, met kerstmuziek en al, schappen vol met kerstballen, plastiek kerstbomen en allerlei ander glitterwaar, ook Marokkanen die dat in hun winkelwagens hadden liggen. Alcoholafdeling, altijd lange rijen, varkensvlees ook gewoon te koop, jaarwisseling straks met veel vuurwerk en geen mens die erover klaagt. Beetje off-topic maar zo gaat het er hier aan toe.

Tuurlijk.
Maar het is allang bekend dat het moslim-volk alhier veel strenger in de leer is dan in het thuisland.
Volgens mij gaan veel van die immigranten steeds meer een afgesplitste groep vormen met een 'eigen' cultuur, waarmee ze zich noch in het land van inwoning, noch in het zich moderniserende thuisland meer thuisvoelen.

Cherry Bo
20-12-06, 08:47
Geplaatst door venus_from_mars

Het wordt wel eens tijd voor verbroedering en daar is Xmas uitermate geschikt voor want het gros van de autochtonies zijn sowieso niet gelovig en zien Kerst dan ook als een feest ter vrede liefste gevierd met familie en goede vrienden.


Geplaatst door Rabi'ah.

En over dat christelijke element: Voor een groot deel van de autochtone-niet moslims heeft kerst allang niet meer die religieuze betekenis

"Meeste mensen geloven.

Meer dan de helft van de inwoners van Nederland beschouwt zichzelf als religieus.
Ruim een kwart van Nederlanders voelt zich religieus buiten de kerk om.
Een kwart is kerkelijk religieus, blijkt uit onderzoek van Motivaction. De WRR-publicatie is een zogenoemde verkenning van de scheidingt tussen kerk en staat."

Bron: De Volkskrant.

___________________


Het irriteert me dat dit argument "Nederlanders zijn toch niet religieus" steeds genoemd wordt om niet-moslims halal eten en een Islamitische kookstijl op te dringen met kerst.

Ten eerste:
Als Nederlanders toch niet religieus zijn, hoezo moeten ze zich dan met kerst opeens wél confirmeren aan religieuze Islamitische regels?
Ook in het niet-religieus zijn hebben mensen het volste recht om consistent te zijn.
Het is niet aan moslims om daar nuance in aan te brengen.

Ten tweede:
Het is evenmin aan buitenstaanders om te beoordelen hoe diep iemands religieuze gevoel wel of niet gaat, om aan af te meten in welke mate hij tolerant tegenover een halal kerstdiner dient te staan.
Mensen bepalen dat zelf.
Heeft men moeite met een halal diner op de eigen Christelijke feestdag, ongeacht vanuit welke optiek, dan moet daar net zoveel respect voor zijn als voor het feit dat Moslims geen varkensvlees eten.

Rabia'h zei zoiets als 'laat ze halal eten, ze gaan er niet dood van'.

Nee, en evenmin gaan moslims dus dood van varkensvlees.

Ik vind dit soort argumenten té veel penetreren in iemands beleving.
Bemoei je daar gewoon niet mee.

Maarten
20-12-06, 10:45
Geplaatst door venus_from_mars

als ter verbroedering met het Suiker - of het Slachtfeest gevraagd wordt om speklapjes (lekker op de bbq) of schnitsels voor de kaaskoppen te serveren dan vraag ik me af of onze Islamitische Medeburgers hier bereidwillig voor zouden zijn?
Slechte vergelijking. Van die moslims wordt dan gevraagd iets te koken wat verboden voor hen is.

De zaak ligt trouwens zwaarder dan je misschien denkt. Mohammed Benzakour schrijft in zijn boek Osama's Grot, dat moslims vaak harder tillen aan het verbod van varkensvlees, dan aan andere verboden.
Hij had het wel eens geproeft, zei hij, en vond het niet eens slecht smaken. Maar zoals hij het beschreef vond hij het een heel experiment, dat hij zoiets deed. En hij is niet eens erg religieus begreep ik..


Geplaatst door venus_from_mars
Persoonlijk heb ik niks tegen hallal eten, ik snap wel dat het tegen de borst stuit want op deze wijze lijkt het voor een hoop autochtonen alsof ze hun cultuur aan het inleveren zijn ten bate van de Islam en in zekere zin is dat ook zo.
Dat is absoluut zo. Die kant moet je helemaal niet op. Als er problemen zijn, dan moet je oplossingen zoeken, waarbij je mensen zoveel mogelijk de vrijheid laat om zelf hun keuzes te maken.
In dit geval moeten bijv. christelijke fundies met kerstmis naar de islamitische slagerij.. Dat lijkt me trouwens een prima ervaring voor hen, maar zoiets kun je ze niet door de strot duwen.

Moslims hebben overigens (terecht) moord en brand geschreeuwd over de autochtone eis van eenzijdige aanpassing aan de "Nederlandse normen en waarden". Dat protest was terecht:
1. Het bleef heel onduidelijk waar die normen en waarden uit bestonden.
2. De algemeenheid van die eis was een duidelijke inbreuk op het recht om volgens je eigen cultuur te mogen leven.

Abu Jahjah (AEL) was dus een vermakelijke verademing, omdat hij goed kon uitleggen, wat de rechten en vrijheden en plichten van moslims waren volgens ons eigen stelsel. Hij had voortdurend gelijk, en kon dus de vloer aanvegen met een heleboel geluiden uit de politiek.
Andere moslims keken weer goed naar de godsdienstvrijheid. Kortom er is onder moslims een vrij brede beweging die goed kijkt naar wat mag en wat niet, en wat onder vrijheid valt. Ik vind dat heel gezond. Ze blijken vaak een redelijk goed gevoel voor recht te hebben. Dat is trouwens geen wonder gezien de grote hoeveelheden onrecht, waar ze mee klaar moeten zien te worden.

Maar als er nou dus moslims zijn, die aanpassing eisen, of vinden dat er "dwarsgelegen" wordt als dat niet gebeurt, dan veeg je daar de vloer mee aan. Vooral buiten de deur houden, dat spul. Die snappen niet wat vrijheid en samenwerking is.

Don Vito
20-12-06, 12:17
Hieruit kan je dus concluderen dat het de Nederlanders zijn die de Moslims niet moeten aangezien de Moslims wel meedoen met hun tradities (kerstdiner) en de Nederlanders de hunne niet respecteren (halal vlees)

naam
20-12-06, 12:28
Geplaatst door Don Vito
Hieruit kan je dus concluderen dat het de Nederlanders zijn die de Moslims niet moeten aangezien de Moslims wel meedoen met hun tradities (kerstdiner) en de Nederlanders de hunne niet respecteren (halal vlees)

Heel simpel, als je wilt dat de moslims mee eten dan zul je de maaltijd halal moeten maken. Als je dat niet perse wilt hoeft dat niet. Het is maar wat je wil bereiken. De partij die iets bij de ander wil bereiken doet dan een toereiking die nodig is omdat de andere partij er verder geen belang bij heeft en bepaalde principes heeft.

Max Stirner
20-12-06, 12:29
Geplaatst door Don Vito
Hieruit kan je dus concluderen dat het de Nederlanders zijn die de Moslims niet moeten aangezien de Moslims wel meedoen met hun tradities (kerstdiner) en de Nederlanders de hunne niet respecteren (halal vlees)


Niemand die er bezwaar tegen heeft dat de moslims bij deze gelegenheid halal eten, maar ze moeten zich niet bemoeien met wat anderen eten.

venus_from_mars
20-12-06, 12:33
Geplaatst door Don Vito
Hieruit kan je dus concluderen dat het de Nederlanders zijn die de Moslims niet moeten aangezien de Moslims wel meedoen met hun tradities (kerstdiner) en de Nederlanders de hunne niet respecteren (halal vlees)

Tjezus ook lekker kort door de bocht. Respect komt van beide kanten weet je wel... trouwens bovendien voor wat mij betreft is het vrij aan iemand om aan Kerst mee te doen welke nationaliteit of geloof dan ook. Dus zoals jij het stelt, respecteer ik pas een Moslim als ik hallal vlees eet? Ik zeg: wake up and smell the coffee :zwaai:

Don Vito
20-12-06, 12:35
Geplaatst door Max Stirner
Niemand die er bezwaar tegen heeft dat de moslims bij deze gelegenheid halal eten, maar ze moeten zich niet bemoeien met wat anderen eten.

Het is de organisatie die zich er mee heeft bemoeit en niet de buurtbewoners....

En wat is het verschil voor een Christen tussen een kalkoen die wel rituel geslacht is en een kalkoen wiens nek is omgedraaid?

Max Stirner
20-12-06, 13:04
Geplaatst door Don Vito

En wat is het verschil voor een Christen tussen een kalkoen die wel rituel geslacht is en een kalkoen wiens nek is omgedraaid?


Tgaat niet om de kalkoen an sich.

Tgaat om de gedwongen aanpassing aan de (op het geloof in sprookjes gebaseerde) regeltjes van anderen.

Don Vito
20-12-06, 13:08
Geplaatst door Max Stirner
Tgaat niet om de kalkoen an sich.

Tgaat om de gedwongen aanpassing aan de (op het geloof in sprookjes gebaseerde) regeltjes van anderen.

het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat zij zich niet moeten aanstellen

de houding di emen heeft jegens moslim, van dikkere huis en meer accepteren moeten ook maar eens genomen worden jegens de autochtonen. dit is pure aanstelleritus

voor mij makat het nisk uit als er hindoie zegeningen zijn uitgeroepen over mijn worteltjes....het betekend niks voor mij en als iemand zich daar prettig bij voelt: je gata je gang

Cherry Bo
20-12-06, 13:16
Geplaatst door Don Vito

En wat is het verschil voor een Christen tussen een kalkoen die wel rituel geslacht is en een kalkoen wiens nek is omgedraaid?

Het punt is, veel Christenen of mensen die niet halal eten, wéten niet eens het verschil.
Er wordt, naast het feit dat van mensen gevraagd wordt zich op dit Christelijke feest te confirmeren aan Islamitische regels (wat al veel gevraagd is), ook veel te makkelijk vanuit gegaan dat iedereen kennelijk ook weet wat die regels en het (Arabische) begrip 'halal' dan precies inhouden.
Dat is dus helemaal niet zo.

Dus mensen krijgen zo'n folder/uitnodiging en moeten zich, alvorens zich aan het fornuis te zetten, ook nog eens in die Islamitische regels gaan verdiepen.
En, eenmaal uitgevonden wat 'halal' is, komen ze erachter dat ze kennelijk niet ongestoord mogen klaarmaken wat ze normaal lekker vinden met kerstmis maar zich dus moeten onderwerpen aan 'halal' regels.
Shoppen bij andere slagers etc.

Voor veel mensen gaat dit allemaal veel te ver.
Er was hier op AT5 een intervieuw met 2 Amsterdamse dames die besloten hadden om niet naar dat kerstdiner te gaan want er stond in de uitnodiging "let op, er wordt halal gegeten".

"Waarom komen jullie niet?" vroeg de intervieuwer.

"Geen zin meer."

"Waarom niet."

"Het is kerstmis. Halal is een Marokkaans gerecht, wij weten niet hoe we dat klaar moeten maken."

Die waren er meteen al klaar mee, stond allemaal te ver van hun af.

Dat dus.

Rabi'ah.
20-12-06, 13:41
Geplaatst door Maarten
Dat "dwarsliggen" begon natuurlijk wel bij moslims.
Begrijpelijk is, dat zij geen piggy willen eten. Maar dat zou makkelijk op te lossen zijn door een bordje Halal bij de spijzen. En op de uitnodiging erbij zetten, dat als je wilt dat moslims van je meegebrachte voedsel eten, dat het dan Halal moet zijn (info: www.enz..)

Maar een aantal moslims zal wel geklaagd hebben, dat ze niet naar een feest willen, waar óok piggy gegeten werd.
De organisatie zal toen gedacht hebben: OK, dan alles Halal, why not? Christenen eten dat ook..
Dit doen ze alleen maar om moeilijkheden te vermijden, die sommige moslims anders zouden maken..

Waar ze geen rekening mee hielden:
- Mensen kunnen niet eens zelf meer bepalen welk eten ze graag zouden willen koken en meebrengen.
- Mensen moeten ineens naar een Islamitische slagerij of zo.
- Ze moeten gaan informeren naar wat precies halal is en wat niet.
- Christenen moeten met Kerstmis ineens islamitisch gewijd voedsel gaan koken.

En jij praat over dwarsliggen? Grinnik..

Zelfs op een gewoon buurtfeest moet je dit niet pikken.

Schuld zijn niet die moslims, want die mogen net zoveel zeuren en zeiken net als iedereen, maar de organisatie die mensen weer vanalles gaat zitten opleggen ter voorkoming van moeilijkheden die moslims maken.
En jij zit de zaken om te draaien.


Geplaatst door Rabi'ah.
O en btw: In Amsterdam Zuid-Oost worden regelmatig bewonersdiners georganiseerd, waar ook al het eten halal is en er ook vegetarische gerechten te krijgen zijn.

Zowel moslims als niet-moslims en allochtonen als autochtonen eten gewoon mee en ik heb nog nooit iemand horen klagen.

Typerend dat je dit soort gezeik in andere buurten weer wel ziet. :rolleyes:

Rabi'ah.
20-12-06, 13:49
Geplaatst door Karin.N
Rabiah, vanmorgen was ik bij de huisarts, erg druk in de wachtkamer. Gezellig (maar niet heus met een paar moslim bashers). Uitgebreid werd dit artikel besproken. En hun stellige mening was (let wel, niet de mijne), moslims mogen alles en hoeven zich niet aan te passen, maar Nederlanders moeten zich aanpassen.

Dat zegt dan meer over die mensen in de wachtkamer dan over moslims. Tis gewoon spijkers op laag water zoeken.


Geplaatst door Karin.N

Zelf stel je dat er voor de vegetariers andere gerechten gemaakt kunnen worden. Dit kan dan toch ook voor de moslims, hindoestanen, christenen etc.


Omdat het niet nodig is.

Bekijk het nou eens een keer praktisch: Doe gewoon de helft van de gerechten met halal vlees (wat door iedereen, behalve vegetariërs gegeten kan worden) en de andere helft vegetarisch (dat ook evt. door hindoes gegeten kan worden, die geen (rund)vlees eten).

Klaar is kees.

En als dat te veel moeite is, had men gewoon catering kunnen regelen zodat niemand zelf iets hoefde te maken.

Voor Hindoestanen bestaat er niet 1 apart soort eten, want er zijn onder jen zowel moslims als hindoes en zelfs een klein groepje christenen.

Maar het is onderhand wel duidelijk dat deze discussie helemaal niet gaat over halal vlees, aangezien christenen halal mogen eten en er in de Pijp op iedere hoek een islamitische slager is.

Ik begrijp heus wel dat bepaalde oudere autochtone bewoners niet allemaal precies zullen weten hoe het zit, maar al die slagerijen hebben met koeieletters "halal" erop staan en een beetje rondvragen kan ook geen kwaad.

Nee, het gaat weer eens om de onderbuikgevoelens van bepaalde mensen, op zijn best gezeur om het zeuren en op zijn slechtst anti-islamsentimenten.

En dit is dus echt het laatste wat ik hierover wil zeggen.

Max Stirner
20-12-06, 14:00
Geplaatst door Don Vito
het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat zij zich niet moeten aanstellen

de houding di emen heeft jegens moslim, van dikkere huis en meer accepteren moeten ook maar eens genomen worden jegens de autochtonen. dit is pure aanstelleritus

voor mij makat het nisk uit als er hindoie zegeningen zijn uitgeroepen over mijn worteltjes....het betekend niks voor mij en als iemand zich daar prettig bij voelt: je gata je gang


Tis heel nobel dat je er geen bezwaar tegen zou hebben om tijdens het Islamitische Offerfeest worteltjes te eten die door Hindoes zijn ingezegend.

Zou ik trouwens ook geen problemen mee hebben.

Tis iets anders als je hiertoe verplicht wordt, met als argument dat de Hindoes anders wegblijven van het feestje.

Dat is overdreven tolerant zijn tov het intolerante gedrag van anderen.

H.P.Pas
20-12-06, 14:40
Geplaatst door Rabi'ah.

()Maar het is onderhand wel duidelijk dat deze discussie helemaal niet gaat over halal vlees, aangezien christenen halal mogen eten en er in de Pijp op iedere hoek een islamitische slager is.
()

Nee, het gaat weer eens om de onderbuikgevoelens van bepaalde mensen, op zijn best gezeur om het zeuren en op zijn slechtst anti-islamsentimenten.


Atheïsten 'mogen' alles.
Dus moeten zij zich aan iedereen aanpassen en hoeft niemand rekening met hen te houden.
Als ze daar de pest over in krijgen ligt dat aan onderbuikgevoelens en dat telt niet. :verward:

Cherry Bo
20-12-06, 14:51
Geplaatst door Rabi'ah.

Nee, het gaat weer eens om de onderbuikgevoelens van bepaalde mensen, op zijn best gezeur om het zeuren en op zijn slechtst anti-islamsentimenten.



Christenen op hun eigen religieuze feest verplichten hun kerstinkopen in een Islamitische slagerij te doen omdat hun eigen (Christelijke) manier van koken 'haram' cq 'onrein' zou zijn, dát getuigt pas van anti-Christen sentimenten. En niet zo'n beetje ook.
En da's niet iets van het Rode Kruis diner, dat is al eeuwen zo.

De wereld verdelen in het slechte 'haram' en het goede 'halal' en alleen je eigen groep onder 'halal' scharen.
En iedereen uit de 'haram' groep die met de superieure 'hallaller' te maken wil hebben, zal zich moeten onderwerpen aan die regels.
Anders komt-ie niet op je feestje.

Maarten
20-12-06, 15:58
Geplaatst door Rabi'ah.


Je gaat nergens op in, en zit dus gewoon te lullen. Knippen/plakken kunnen we allemaal wel.

Maar van jou mogen die fundi christenen dus best door de strot geduwd krijgen, dat ze met kerstmis ineens halal moeten gaan koken.
Snapt de ballen van de vrijheid van mensen. Waar leer jij die troep?

Olive Yao
21-12-06, 00:24
Geplaatst door H.P.Pas
Atheïsten 'mogen' alles.
Dus moeten zij zich aan iedereen aanpassen en hoeft niemand rekening met hen te houden.
Als ze daar de pest over in krijgen ligt dat aan onderbuikgevoelens en dat telt niet. :verward:
Je laat je in deze topic ongewoon fel uit voor je doen, H. P. Pas. Of vergis ik me?

Witte78
21-12-06, 01:00
Zal me niets verbazen dat er een aantal mensen zijn die zich niks van het hele halal gedoe aantrekken en toch gewoon eten meenemen, zonder wat te zeggen. Dus ook vanuit dat gezichtspunt, domme actie van de organisatie.

DieSter
21-12-06, 10:35
opmerking voor mezelf:


ewaaaahhh.... watt ddoe je?

contradictio
21-12-06, 10:40
Geplaatst door ronald
Precies....meneer B. wiens ruit is ingegooid, staat nu mooi buiten de herberg want er was geen plaats meer.


?

beetje mosterd na de maaltijd, maar zou je opmerking graag willen begrijpen...

prikkerd
21-12-06, 14:09
wat doet een moslim (die niet gelooft in Kerst) op een kerstdiner?


met welk gedachte nodigt een christen een moslim op een kerstdiner?

Julien
21-12-06, 14:20
Geplaatst door prikkerd
wat doet een moslim (die niet gelooft in Kerst) op een kerstdiner?
Hetzelfde als wat een christen doet bij een Iftar ;) Overigens is Kerstmis meer te verenigen met een moslim dan een Iftar met een christen, omdat moslims ook in de geboorte van Jezus geloven.


met welk gedachte nodigt een christen een moslim op een kerstdiner?
Met dezelfde gedachte van een moslim die een christen uitnodigt op een Iftar.

prikkerd
21-12-06, 14:26
Geplaatst door Julien
Hetzelfde als wat een christen doet bij een Iftar ;) Overigens is Kerstmis meer te verenigen met een moslim dan een Iftar met een christen, omdat moslims ook in de geboorte van Jezus geloven.


Met dezelfde gedachte van een moslim die een christen uitnodigt op een Iftar.

Kerstmis is niet te verenigen het is zelfs van den boze om een profeet te goddelijk te vereren.....

Je mag gewoon geen geloofsfeest van een ander geloof vieren terwijl je er niet in gelooft

Julien
21-12-06, 14:38
Geplaatst door prikkerd
Kerstmis is niet te verenigen het is zelfs van den boze om een profeet te goddelijk te vereren.....

Je mag gewoon geen geloofsfeest van een ander geloof vieren terwijl je er niet in gelooft

Nou hoe Mohammed door (veel) moslims wordt gezien en behandeld heeft soms ook goddelijke trekjes hoor. En de maand Ramadan heeft toch ook te maken met het moment waarop Mohammed een openbaring heeft gekregen, dus het is heel goed vergelijkbaar met het vieren van de geboorte van Jezus.

En verder is jouw standount behoorlijk conservatief, het is juist goed als gelovigen in aanraking komen met een andere religie.

prikkerd
21-12-06, 14:50
Geplaatst door Julien
Nou hoe Mohammed door (veel) moslims wordt gezien en behandeld heeft soms ook goddelijke trekjes hoor. En de maand Ramadan heeft toch ook te maken met het moment waarop Mohammed een openbaring heeft gekregen, dus het is heel goed vergelijkbaar met het vieren van de geboorte van Jezus.

En verder is jouw standount behoorlijk conservatief, het is juist goed als gelovigen in aanraking komen met een andere religie.


Dan is jouw kennis over de islam zeer gering.... ramdan staat de openbaring van de koran centraal en niet Mohammed... Mohammed is belangrijk voor de moslims omdat zijn leven de praktische uitvoering is van het Goddelijk Boodschap in de Koran en behoort door moslims nagebootst te worden.... Er is niets goddelijks aan Mohammed

Het is niet MIJN standpunt en ook niet enkel het islamtische standpunt maar elk geloof heeft zijn overtuiging en behoort nageleefd te worden in alle rituelen

In aanraking komen met andere religies is wel degelijk mogelijk maar dan wel op overlappende gelegenheden en plaatsen met debatten waarin rekening wordt gehouden met regels van beiden geloven

je gelooft of je gelooft niet... je kan niet een beetje geloven

Hawa
21-12-06, 16:11
Feesten is feesten. Ja toch! Laten we blij zijn! (minister president Balkenende).

Nederland zeurt maar door. Iedereen zeurt maar.
Laten we het eens over de kerstal hebben. Wat staat daar in. De herders. De drie Koningen. Maria en Jozef en kindje Jezus> De ster van Bethlehem,boven in de lucht, en dan de dieren schare erom heen.

Ga jullie gang voor iedereen wat wils. Het schaap voor de moslims, de koe voor de moslims,het schaap voor de hindoes. Maar het varken loopt er nieteens rond? Hahaha!

Dit hele gebeuren in die volkswijk Diamantbuurt is geschikt voor een comedie. Je blijft lachen, je lacht je echt totaal uitgeput,het is zo van de zotte.

En die koppen erbij, en die mimiek,die volkse wijsheden?

Hahahaha....(krijg de kippen dans, krijg de blauwtong,krijg de jacobs ziekte,hahahaha,en die kippenvirus,ja god is met de dieren, maar de mensen zijn niet met de dieren, die vreten maar en gillen maar, is niet halal,of is niet kosjer, of ja die varken die niet meer meer participeert, en de hond,en niet welkom is in taxi!

Onrein! Onrein...
Wat zijn ze toch gevoelig.
En de chinezen dan effe tussen deur
die lusten alles wel,
behalve dan hun eigen kinderen.

Ja vroeger, vraten ze hun eigen kinderen op, niet chinezen hoor?
Ik zeg maar niet, wie dat deden.

Ruzie maken om eten is toch van de zotte.

Feesten!
Is feest.
Daar past ieder nationaliteit.

Echt!
Ik heb zelf meegemaakt, met Pasen.
Wij als vrouwen aan het verven al die eieren,
de mannen,moslim ,christen in de keuken.

De ene maakte de couscous,
die ander van Indo-roots,
flatste de fruitsallade inelkaar.

We waren heel erg dicht bijelkaar,
de kleuren,
de geuren,
tradities,
Muziek!
Er zijn nog diaas van,
dan zie je pas
dat alles kan en alles mag>

Maar dit is alweer van jaren geleden,
tegenwoordig mag je al niks meer.
Zelfs de komiek Najib,gaat voor sommige Marokkanen al veel te ver,
Ik snap niet meer.
Ja Andre van Duin die was pas gek,
die sloeg aan bij al die andere culturen.
Humor is tegenwoordig ver te zoeken,
en het eten is ook al niet goed?
Maar ik zeg je, ik zeg je, op die buurtcafe,in kerstsfeer geschapen,voor iedereen zijn hapje, ook voor die Algerijn.
Maar die zoop het ene biertje na het andere,
maar zijn eten was halal.
Dat kon!
Dat wisten ze wel.
Maakt niet uit,zuipen en halal eten, voor iedereen is te eten....
Maar het stelde mij wel teleur,
die Algerijn ging out van de drank,
en niemand zag het gebeuren.
En dan ik weer de klos.
Hij kon echt niet meer op zijn benen lopen,
hij wiebelde aan zijn fiets.
En dan die trauma erbij,
hij begon te huilen,
een hele straat lang en kon niet stoppen.
Daar was ik weer,ik moest hem stoppen.
Als mens,als mens,nam ik hem mee naar huis,
waar hij op de bank kon gaan slapen.
Ik stelde een muziekje in, ik ging de koffie zetten,
En Rai en Rai in zijn droevige oortjes,
en hij kwam zolangzamerhand weer bij.

En ik was wel beetje echt boos,
op die organisatie,
die niet letten op moslim zijn,
gewoon die vlees was wel halal,
maar die drank!

Daar kunnen sommige moslims echt niet tegen,
en ik was dus de bok.

Maar ik heb niet zitten zeuren,
ik heb alles leidzaam toegezien,
andere culturen
je hou het
toch niet
voorgezien!

Gevoelens van mensen zijn ondoorgrondelijk!

Feesten, ja feesten.
Let een beetje opelkaar,
dan komt goed!
Inscha Allah!

Joesoef
21-12-06, 16:46
Om hoeveel boze mensen gaat het nu eigenlijk, die twee tokkies die nog net in staat waren om de staatsomroep van de gemeente Amsterdam, www.at5.nl te bellen?

Hawa
22-12-06, 18:14
maar kersfeest is toch verboden in de islaam, daarom geven moslims hun kerstpakket en kerstgratificatie ook wel aan de armen.

Wanneer is kerstfeest verboden voor moslims?
Ik weet dat echt niet.
Ramadan is ook niet strafbaar als je geen moslima bent ofzo....
De mensen maken het er weer van. Die denken niet na. Die willen nieteens nadenken, die willen gewoon hun geloof boven die andere geloof.
Maar moslims vieren wel kerstfeest,ze doen er ook wel aanmee,vooral op hun werk, Die kerstpakketten,die borreluurtje,die samenzijn onder al die werknemers van al die gelovigen(of niet gelovigen) onder elkaar.
Daar ga je toch niet redetwisten,over die feest?

Wat een jamboel allemaal, wordt steeds maar erger met die gekke mensen ziekte.

Maar in iedergeval zalige dagen toegewenst,en vooral kom je ook een beetje bij,lekker uitslapen,en nergens aan denken: Vrede zij met U!
Sjaloom-Salaam!