PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekeerde Vlaamse theoloog zich tot de islam ?



Marsipulami
19-12-06, 21:41
Christenhond aan de eer
Roman over vergeten islamkenner

Schaffen/Diest - In zijn nieuwste boek brengt de Diestse auteur Joris Tulkens (62) een vergeten stadsgenoot weer tot leven. Christenhond tussen moslims is het verhaal van Nicolaas Cleynaerts die in de zestiende eeuw naar Marokko trok om er tussen de moslims te leven.

Een standbeeld in zijn geboortestad, twee straatnamen en een universiteitsaula in Tsjechië: het moet zowat het enige zijn dat vandaag nog herinnert aan de Diestse theoloog en islamkenner Nicolaas Cleynaerts (1493-1542). Ooit was het anders: Cleynaerts, ook bekend onder zijn humanistennaam Clenardus, was een van de meest vooraanstaande geleerden van zijn tijd. Van zijn Griekse spraakkunst, die in heel Europa werd verspreid, gingen ruim een half miljoen exemplaren over de toonbank.

Joris Tulkens uit Schaffen is al jaren in de ban van zijn illustere stadsgenoot. Hij kwam Cleynaerts op het spoor in een geschiedenisboek over Diest. ,,Toen ik die halve bladzijde over Cleynaerts las, vielen de schellen me van de ogen. Een zestiende-eeuwse katholiek die naar Afrika reist om er de moslimcultuur te gaan bestuderen, ik begrijp nog steeds niet hoe we een man van zijn kaliber ooit uit het oog konden verliezen.''

Op zijn zoektocht naar Clenardus groeide Tulkens' bewondering voor de Diestse theoloog: ,,Cleynaerts leerde Arabisch en bestudeerde de koran om de moslims en hun gewoonten beter te begrijpen. Hij stuurde aan op dialoog met de islam, maar zijn tijdgenoten liepen niet hoog op met verdraagzaamheid. Vijf eeuwen later is die kwestie plots brandend actueel.''

In Christenhond tussen moslims laat Tulkens in het midden hoe de berooide islamkenner aan zijn einde komt: ,,In mijn vorige boek liet ik hem sterven aan een sleutelbeenbreuk. Pas opgedoken bronnen wijzen echter in een andere richting. Cleynaerts zou volgens sommigen als moslim gestorven zijn. De kans bestaat dat hij de Inquisitie op z'n dak heeft gekregen en z'n laatste dagen in een kerker moest slijten.''

Christenhond tussen moslims (280 blz.) is verschenen bij Houtekiet en kost 17,95 euro.


Glenn Geeraerts05/12/2006