PDA

Bekijk Volledige Versie : Koningin: Er is geen recht tot beledigen



Wizdom
25-12-06, 13:56
Koningin: Er is geen recht tot beledigen

DEN HAAG (ANP) – Koningin Beatrix heeft het maandag in haar kerstboodschap opgenomen voor de vrijheid van meningsuiting. Aan de basis van elke democratie ligt die vrijheid, die in de loop der tijden is bevochten, zei de koningin. De vrijheid van meningsuiting wordt echter niet alleen door de wet beperkt, maar ook door normen van moraal en beschaving. Een recht om te beledigen bestaat niet, onderstreepte de koningin.

Beatrix zei dat de godsdienstvrijheid niet betekent dat gelovigen mensen tot haat mogen oproepen. Mensen moeten elkaar over en weer in hun waarde laten.

observer
25-12-06, 14:04
Geplaatst door Wizdom

Beatrix zei dat de godsdienstvrijheid niet betekent dat gelovigen mensen tot haat mogen oproepen. Mensen moeten elkaar over en weer in hun waarde laten. een les die gelovigen over de hele wereld goed moeten lezen en vooral moeten begrijpen

Wizdom
25-12-06, 14:52
Geplaatst door observer
een les die gelovigen over de hele wereld goed moeten lezen en vooral moeten begrijpen

Especially de RACISTEN en OPPORTUNISTEN....

sjaakie
25-12-06, 15:36
Kersttoespraak Koningin 2006
Kersttoespraak van Hare Majesteit de Koningin, 25 december 2006


In de duisternis van onze wereld is een licht opgegaan. Dat zien wij in de geboorte van het Kerstkind. God vervult daarin Zijn belofte aan de mensen. Hij doet Zijn woord gestand. In het Kerstfeest vieren we dat het woord van God doorklinkt in donkere tijden en ons wil verlichten als een lamp op onze levensweg. Elke dag ervaren wij de kracht van het woord.

In woorden worden mensen gesterkt en kunnen zij uiting geven aan wat hen bezielt. Dit lijkt vanzelfsprekend. Maar wanneer het vrije woord wordt ontnomen, beseffen wij hoeveel het ons waard is. “Vrij en onverveerd” luidde in de oorlog de zinspreuk. Woorden zijn een wapen tegen onderdrukking en tirannie. In verwoording van geestelijke en politieke vrijheid vinden mensen weerbaarheid. Aan de basis van elke democratie ligt dan ook de vrijheid van meningsuiting als een ieders goed recht. Dit betekent ruimte voor een eigen geluid waarmee uiting mag worden gegeven aan traditie en identiteit, aan opvattingen, overtuiging en geloof. In de loop der tijden is die vrijheid bevochten. In onze dagen krijgen burgers daarvoor veel ruimte -en dat moet ook. Maar wie van die ruimte gebruik maakt, moet wèl beseffen dat anderen dezelfde rechten hebben. Elk woord moet bedacht zijn op een wederwoord. De begrenzing ligt besloten in de wet die regels geeft, gegrond op gelijkwaardigheid en rechten van een ieder.

Naast de algemeen geldende grens die in de wet is vastgelegd, zijn er ook normen van moraal en beschaving. Ze zijn het fundament van een samenleving die uitgaat van eerbied voor de medemens. Een recht om te beledigen bestaat dan ook niet. Evenmin geeft godsdienstvrijheid een vrijbrief om te kwetsen of op te roepen tot haat.

Respect begint met zélfrespect, een geloof in eigenwaarde. Dat wordt vertaald in de omgang met anderen, in gedrag en dialoog. Daarbij moeten wij ons bewust blijven van gevoeligheden die het diepste in mensen kunnen raken. Elkaar daarin ontzien is niet laf maar een teken van beschaving. Vrijheid blijheid geldt niet onbegrensd. Wie anderen beschimpt verliest zelf geloofwaardigheid; het onbeheerste woord schiet zijn doel voorbij. Om te kunnen omgaan met de vrijheid van het woord is respect onontbeerlijk. De grondslag ligt in de oude wijsheid: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet!“

Behandel een ander zoals u zélf bejegend wilt worden! In de praktijk van het leven is dit geen eenvoudige opgave. Wie vanuit een eigen visie de dialoog aangaat, moet beseffen dat anderen hún opvattingen hebben. Botsende meningen roepen spanningen op, maar een open discussie en een vrij debat mogen we niet uit de weg gaan. Als reacties heftig zijn, is het soms moeilijk open te blijven staan voor elkaars argumenten en te voorkomen dat het gesprek ontaardt in monologen. Niemand kan nu eenmaal zijn eigen overtuiging opleggen aan een ander. Tolerantie begint met de erkenning dat iemands waarheid nooit voor iedereen dé waarheid kan zijn. Iedere gemeenschap kent onenigheid en zal ook regels moeten stellen om woordenwisseling in de hand te houden. Democratie vergt een cultuur die ruimte biedt voor vrije meningsuiting èn redetwisten. Maar om spanningen te beheersen is inspanning vereist en bereidheid met elkaars opvattingen rekening te houden. Het is niet nodig beweegredenen van een ander te begrijpen om toch begrip op te brengen voor de ernst waarmee gevoelens worden beleefd. Door de eeuwen heen is ons land er gelukkig meestal in geslaagd met tegenstellingen zo om te gaan dat de lieve vrede werd bewaard.

Die vrede wordt gewaarborgd in het recht en de moraal, die de grondslag vormen voor vrijheid en integriteit in onze samenleving. Naast dit publieke domein is er een privé domein. Daarin is ruimte voor mensen om hun persoonlijk leven vorm te geven in eigen identiteit, vrienden en een vertrouwde omgeving. Velen voelen zich daarenboven betrokken bij wat hun heilig is: geloof of levensbeschouwing die het alledaagse overstijgt. In dit innerlijk domein, dat kostbaar is en kwetsbaar, moeten wij elkaar over en weer in waarde laten. Dat betekent niet een vrijblijvend gedogen van andersdenkenden of onverschillig langs elkaar heen leven, maar het aanvaarden van ieder mens, ook al denkt die anders. Wat telkens opnieuw van ons wordt gevraagd is een oprechte zoektocht naar een open en verdraagzame samenleving waarin de vrede en het vrije woord elkaar vinden.

Aan het begin van geloof staat het woord. In het Kerstfeest ervaren mensen dit als een blijde boodschap: het woord wordt waarheid. Hoe dat ook beleefd mag worden, waar het op aan komt is in onze gedachten en daden wéérklank te geven aan dat woord. Moge de bezinning van Kerstmis ons hierin bezielen.

Ik wens u allen gezegende Kerstdagen toe.

25 december 2006
© RVD

Nadeem
25-12-06, 17:43
Duh, anders zou die hele wet zichzelf tegenspreken...

trouwens, iedere religie predikt vrede.... :fplet:

Bofko
26-12-06, 12:43
Het punt blijft: wanneer is een uitspraak een belediging ?

a) als degene die uitspreekt hem ook als belediging bedoelt.
b) Als degene die aanhoort hem als belediging opvat.


Ikzelf denk a).

observer
26-12-06, 14:44
Geplaatst door Wizdom
Especially de RACISTEN en OPPORTUNISTEN.... denk dat je die onder gelovigen meer tegenkomt dan onder niet gelovigen

de basis alleen al: ik geloof in de waarheid, jullie niet dus jullie zijn fout

als dat niet een voedingsbodem voor discriminatie is

TonH
26-12-06, 23:56
Geplaatst door Bofko
Het punt blijft: wanneer is een uitspraak een belediging ?

a) als degene die uitspreekt hem ook als belediging bedoelt.
b) Als degene die aanhoort hem als belediging opvat.


Ikzelf denk a).

ad a) zeker. Maar ook b). In dit geval dat je een uitspraak niet beledigend bedoelde zal het je geen enkele moeite kosten je excuses aan te bieden. Toch?

TonH
26-12-06, 23:57
Geplaatst door sjaakie
Kersttoespraak Koningin 2006
Ik wens u allen gezegende Kerstdagen toe.

25 december 2006
© RVD

Dank voor het plaatsen van dit volledig wollig en nietszeggende stukje proza van die mevrouw.

Bofko
27-12-06, 10:25
Geplaatst door TonH
ad a) zeker. Maar ook b). In dit geval dat je een uitspraak niet beledigend bedoelde zal het je geen enkele moeite kosten je excuses aan te bieden. Toch?

Ha Ton,
Niks mis mee om de lieve vrede te bewaren.

Maar dat heeft verder weinig met een duidelijke definitie van het begrip ´belediging´ te maken.

super ick
27-12-06, 10:37
Geplaatst door Bofko
Het punt blijft: wanneer is een uitspraak een belediging ?

a) als degene die uitspreekt hem ook als belediging bedoelt.
b) Als degene die aanhoort hem als belediging opvat.


Ikzelf denk a).

Beiden: De ontvanger moet het als beledigend ervaren en de ander moet het als beledigend bedoelen.

Er lopen zoveel gekken los met een kort lontje die zelfs een foutje in het verkeer als een zeer grove belediging opvatten en iemand daarvoor mishandelen of erger. Deze week weer 2 (in de krant dus het zijn er veel meer)
Mensen hebben tegenwoordig een veel te groot ego.

Pixelshade
27-12-06, 11:02
Geplaatst door observer
een les die gelovigen over de hele wereld goed moeten lezen en vooral moeten begrijpen

Pardon? Ik meen dat dit toch echt komt van de anti-islamitische columnisten, politici en schrijvers. Dit is ook nog eens onderstreept door hirshi magan. You might want to rephrase your sentence, alhoewel we van jou wel weten hoe jij ongeveer in elkaar steekt.

sater
27-12-06, 12:54
Geplaatst door Bofko
Het punt blijft: wanneer is een uitspraak een belediging ?

a) als degene die uitspreekt hem ook als belediging bedoelt.
b) Als degene die aanhoort hem als belediging opvat.


Ikzelf denk a).

:confused: Stel je hebt gelijk. Zou dan de ministeriële verantwoordelijkheid niet in het geding zijn? Weliswaar schrijft en spreekt Beatrix zonder ministeriële goedkeuring vooraf. Zij spreekt echter niet op persoonlijke-, wél op majesteitelijke titel.

observer
27-12-06, 14:03
Geplaatst door Pixelshade
Pardon? Ik meen dat dit toch echt komt van de anti-islamitische columnisten, politici en schrijvers. Dit is ook nog eens onderstreept door hirshi magan. You might want to rephrase your sentence, alhoewel we van jou wel weten hoe jij ongeveer in elkaar steekt. hoezo?

het is een feit dat geloof vaak de reden van en het schaamlapje van beledigende teksten of discriminatie zijn

als ik de woorden die ik regelmatig van vertegenwoordigers van diverse grote gelovigen zo hoor

als ik in die teksten de woorden ongelovige of homo vervang door marokkaan of moslim heb ik hier een ban en radar aan mijn reet

of zou jij het accepteren als iemand moslims als een ziekte en de oorzaak van alle ellende zou beschouwen?

super ick
27-12-06, 16:22
Geplaatst door TonH
Dank voor het plaatsen van dit volledig wollig en nietszeggende stukje proza van die mevrouw.

Ik vind dit beledigend en wacht op uw excuses......

super ick
27-12-06, 16:26
Geplaatst door observer
hoezo?

het is een feit dat geloof vaak de reden van en het schaamlapje van beledigende teksten of discriminatie zijn

als ik de woorden die ik regelmatig van vertegenwoordigers van diverse grote gelovigen zo hoor

als ik in die teksten de woorden ongelovige of homo vervang door marokkaan of moslim heb ik hier een ban en radar aan mijn reet

of zou jij het accepteren als iemand moslims als een ziekte en de oorzaak van alle ellende zou beschouwen?

Mischien was het je nog niet opgevallen maar je mag homo's niet veroordelen om hun homo zijn. Dat is strafbaar, behalve als je je kan verschuilen achter je geloof.
Een Moslim of fundigristen mag dus een homo veroordelen en ik niet.
Waar is de grondwet die stelt dat iedereen gelijke rechten heeft? Die fundies hebben meer recht in dit geval.

De groeten
27-12-06, 22:45
Geplaatst door Bofko
Het punt blijft: wanneer is een uitspraak een belediging ?

a) als degene die uitspreekt hem ook als belediging bedoelt.
b) Als degene die aanhoort hem als belediging opvat.


Ikzelf denk a).

Een mooie case study van de site van het Vlaamse blad Knack:

Knack veilt GAL ondanks tegenwind
Koop een echte GAL en steun het Rode Kruis! Het hoogste bod tot nu toe is 1.250 euro.

Ook de redactie van Knack wil de mijnen de wereld uit. Speciaal voor het landmijnenprogramma van het Rode Kruis biedt de redactie een schitterende unieke originele tekening van huisillustrator GAL aan.

Hij maakte ze toen begin dit jaar de Mohammedcartoons de moslimwereld op stelten zetten. GAL tekende een kroontjespen waarvan één van de twee beentjes is afgebroken, en werd vervangen door een krassende kruk. Of hoe media altijd moeten oppassen waar ze hun voeten zetten.

Voor het landmijnenprogramma van het Rode Kruis boden wij deze originele prent te koop aan op eBay. Helaas haalde eBay de cartoon zondagmorgen van het net. De reden?

"Verkopers mogen geen objecten die haat, geweld, onverdraagzaamheid op grond van etnische afkomst propageren of objecten die organisaties met een dergelijke filosofie bevorderen op eBay aanbieden.

eBay kan aanstotgevende objecten weigeren als een object of beschrijving een grafische weergave van geweld of slachtoffers van geweld bevat en geen aantoonbare sociale, artistieke of politieke waarde heeft."

De redactie protesteert met klem tegen deze eenzijdige beslissing van eBay. Zij ziet in de cartoon geen enkele eigenschap die eBay er blijkbaar wel in herkent. Maar Knack blijft het landmijnenprogramma steunen. Daarom bieden wij de originele cartoon die u hier ziet aan op een andere manier. Van dinsdag 26 december om 9.00 uur tot donderdag 28 december om 18.00 uur kunt u ons uw bod mailen op [email protected].

HOOGSTE BOD: 1.250 EURO

Wij houden u via deze site verschillende keren per dag op de hoogte van de biedingen. Donderdag om 18.00 uur sluiten wij de veiling definitief af en maken het resultaat ook via deze site bekend.

http://cmp.roularta.be/cmdata/Images/site11/header/0091-kn072.jpg

Over de hele wereld liggen vandaag miljoenen mijnen op slachtoffers te wachten. Elk jaar verwoesten landmijnen het leven van 15.000 tot 20.000 mensen. Dat zijn 40 mensen per dag en 2 slachtoffers per uur. Het Rode Kruis neemt het op voor de slachtoffers in officiële fora, waarschuwt mensen voor de gevaren van landmijnen en brengt slachtoffers letterlijk terug op de been.

super ick
27-12-06, 22:50
Geplaatst door De groeten
Een mooie case study van de site van het Vlaamse blad Knack:

Knack veilt GAL ondanks tegenwind
Koop een echte GAL en steun het Rode Kruis! Het hoogste bod tot nu toe is 1.250 euro.

Ook de redactie van Knack wil de mijnen de wereld uit. Speciaal voor het landmijnenprogramma van het Rode Kruis biedt de redactie een schitterende unieke originele tekening van huisillustrator GAL aan.

Hij maakte ze toen begin dit jaar de Mohammedcartoons de moslimwereld op stelten zetten. GAL tekende een kroontjespen waarvan één van de twee beentjes is afgebroken, en werd vervangen door een krassende kruk. Of hoe media altijd moeten oppassen waar ze hun voeten zetten.

Voor het landmijnenprogramma van het Rode Kruis boden wij deze originele prent te koop aan op eBay. Helaas haalde eBay de cartoon zondagmorgen van het net. De reden?

"Verkopers mogen geen objecten die haat, geweld, onverdraagzaamheid op grond van etnische afkomst propageren of objecten die organisaties met een dergelijke filosofie bevorderen op eBay aanbieden.

eBay kan aanstotgevende objecten weigeren als een object of beschrijving een grafische weergave van geweld of slachtoffers van geweld bevat en geen aantoonbare sociale, artistieke of politieke waarde heeft."

De redactie protesteert met klem tegen deze eenzijdige beslissing van eBay. Zij ziet in de cartoon geen enkele eigenschap die eBay er blijkbaar wel in herkent. Maar Knack blijft het landmijnenprogramma steunen. Daarom bieden wij de originele cartoon die u hier ziet aan op een andere manier. Van dinsdag 26 december om 9.00 uur tot donderdag 28 december om 18.00 uur kunt u ons uw bod mailen op [email protected].

HOOGSTE BOD: 1.250 EURO

Wij houden u via deze site verschillende keren per dag op de hoogte van de biedingen. Donderdag om 18.00 uur sluiten wij de veiling definitief af en maken het resultaat ook via deze site bekend.

http://cmp.roularta.be/cmdata/Images/site11/header/0091-kn072.jpg

Over de hele wereld liggen vandaag miljoenen mijnen op slachtoffers te wachten. Elk jaar verwoesten landmijnen het leven van 15.000 tot 20.000 mensen. Dat zijn 40 mensen per dag en 2 slachtoffers per uur. Het Rode Kruis neemt het op voor de slachtoffers in officiële fora, waarschuwt mensen voor de gevaren van landmijnen en brengt slachtoffers letterlijk terug op de been.

Ga posters plakken op bushokjes en vergeet niet iemand op de uitkijk te zetten.
Wat een gemakzuchtige manier om een paar enkelingen te bereiken zeg.
Ga eens echt actie voeren dan luilak.

TonH
27-12-06, 23:08
Geplaatst door Bofko
Ha Ton,
Niks mis mee om de lieve vrede te bewaren.

Maar dat heeft verder weinig met een duidelijke definitie van het begrip ´belediging´ te maken.

Hoi Bofko, Long time... he?

Vanuit mijn huidige woonstee wordt het zoeken naar die defenitie iets dat wel heel triviaal en Hollands is. Echt. :)

TonH
27-12-06, 23:10
Geplaatst door super ick
Ik vind dit beledigend en wacht op uw excuses......

Het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk te beledigen en indien jij je beledigd voelt door mijn mening dan biedt ik je daarvoor mijn oprechte excuses aan.

Mijn mening handhaaf ik echter ten volle.

Bofko
28-12-06, 00:54
Geplaatst door TonH
Hoi Bofko, Long time... he?


Ik volg met interesse je website.


Geplaatst door TonH

Vanuit mijn huidige woonstee wordt het zoeken naar die defenitie iets dat wel heel triviaal en Hollands is. Echt. :)

Jazeker.
Maar dat is dit hele forum natuurlijk. Ontsproten uit en ultieme uiting van de Hollandse discussie-cultuur. 20 topics per dag (!) , waarover dan , jaar in jaar uit, gediscussieerd zou moet worden ?
De diehard moslims hier zijn wat dat betreft veel geintegreerder dan ze zouden willen zijn. :bril:

Dus om hier te overleven moet je gaan scherpslijpen,overdreven stelling nemen, herhalen, provoceren, etterbakken, geinen, mierenneuken etc... You name it.

Maroc.nl heeft weinig met het echte leven te maken.Dat laatste heeft veel minder woorden nodig. Een beetje goede wil, empathie en consideratie doden de discussie, en daar is dit forum niet voor bedoeld.


Desaltniettemin ben ik wel benieuwd wat die half jaar emigratie voor je kijk op de wereld en Nederland tot gevolg heeft gehad.

binloser
28-12-06, 06:45
Als iem. anders kritiek of satire als een belediging opvat, dan kan ik dat weer als een belediging opvatten dat hij dat als een belrdiging opvat. Dus dan is het eind zoek.
Je kunt alleen een persoon beledigen en niet een geloof of overtuiging. Als ik in kabouters geloof en iem. anders maakt dat belachelijk mag ik me dan beledigd voelen? Beetje zielig
Het is heel belangrijk dat iedereen iedereen op het rechte (lees; reeele) pad houdt. Veel beschavingen zijn ten onder gegaan vanwege waanideen die konden uitgroeien omdat kritiek niet mocht. De islam beweegt zich ook al een tijdje in die richting.

Qaiys
28-12-06, 09:25
Geplaatst door Pixelshade
Pardon? Ik meen dat dit toch echt komt van de anti-islamitische columnisten, politici en schrijvers. Dit is ook nog eens onderstreept door hirshi magan. You might want to rephrase your sentence, alhoewel we van jou wel weten hoe jij ongeveer in elkaar steekt.


Beatrix berispt Ayaan


HANS JACOBS

DEN HAAG - ''Een recht om te beledigen bestaat niet.'' Koningin Beatrix nam eerste kerstdag in haar kersttoespraak duidelijk stelling tegen oud-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. Die betoogde begin dit jaar in een veelbesproken rede in Berlijn het tegenovergestelde.

''Ik sta hier om het recht op beledigen te verdedigen,'' aldus Hirsi Ali toen. Onzin, vond de koningin blijkbaar, zonder Hirsi Ali's naam te noemen. De vorstin stelde in haar 27ste kerstrede - waarnaar ruim een miljoen mensen op tv keken - de vrijheid van meningsuiting op de voorgrond. ''Wij moeten ons bewust blijven van gevoeligheden die het diepste in mensen kunnen raken. Elkaar daarin ontzien is niet laf, maar een teken van beschaving. Vrijheid blijheid geldt niet onbegrensd. Behandel een ander zoals u zélf bejegend wilt worden!''

Daarin is geen plaats voor opzettelijk kwetsen. ''Wie vanuit een eigen visie de dialoog aangaat, moet beseffen dat anderen hún opvattingen hebben. Botsende meningen roepen spanningen op, maar een open discussie en een vrij debat mogen we niet uit de weg gaan. (...) Tolerantie begint met de erkenning dat iemands waarheid nooit voor iedereen dé waarheid kan zijn,'' aldus Beatrix.

Ophef rond publicatie Deense spotprenten
Ze haakte daarmee in op de felle discussie die ontstond na de uitspraak van Ayaan Hirsi Ali naar aanleiding van de ophef rond de publicatie van door moslims als beledigend ervaren Deense spotprenten. Haar toenmalige fractievoorzitter Jozias van Aartsen beoordeelde het pleidooi als 'woest goed', maar verder was er vooral kritiek. ''We moeten rekening houden met elkaar,'' stelde premier Jan Peter Balkenende.

De koningin sloot zich daarbij aan. ''Democratie vergt een cultuur die ruimte biedt voor vrije meningsuiting én redetwisten. Maar om spanningen te beheersen is inspanning vereist en bereidheid met elkaars opvattingen rekening te houden. (...) Door de eeuwen heen is ons land er gelukkig meestal in geslaagd met tegenstellingen zo om te gaan dat de lieve vrede werd bewaard.''

Complete kerstrede koningin Beatrix: zie www.koninklijkhuis.nl


© Het Parool, 27-12-2006, 12:28 uur


http://www.parool.nl/nieuws/2006/DEC/27/bin2.html

super ick
28-12-06, 11:03
Geplaatst door TonH
Het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk te beledigen en indien jij je beledigd voelt door mijn mening dan biedt ik je daarvoor mijn oprechte excuses aan.

Mijn mening handhaaf ik echter ten volle.

Mensen die men niet kent spreekt men aan met U. U blijft mij opzettelijk beledigen of is het onwetendheid?

Poesjkin
28-12-06, 19:51
De koningin heeft gewoon gelijk.

sater
29-12-06, 10:22
:zwaai: Opeisen van beledigingsrecht toont aan dat Ayaan Hirsi Ali, haars ondanks, een oprechte moslima is gebleven. Beledigen [b]lijkt immers islamgebod te zijn. Er staan immers haatsura's in de koran?

naam
29-12-06, 11:05
Geplaatst door TonH
Het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk te beledigen en indien jij je beledigd voelt door mijn mening dan biedt ik je daarvoor mijn oprechte excuses aan.

Mijn mening handhaaf ik echter ten volle.

iene sto spiti sas?

TonH
30-12-06, 00:17
Geplaatst door super ick
Mensen die men niet kent spreekt men aan met U.

Zeker al een tijdje niet in Nederland geweest? Of is al dat gejij en gejouw ineens verdwenen onder het regime van Jan Peter 'I love VOC' Balkenende's respectkruistocht?


U blijft mij opzettelijk beledigen of is het onwetendheid?

Waaruit leid ge eigenlijk af dat ik opzettelijk zou willen beledigen? Of is het misschien 'in the eye of the beholder'?

TonH
30-12-06, 00:19
Geplaatst door naam
iene sto spiti sas?

Nai, eimai sto spiti mas. Eygaristo poly. To eisai episis?

TonH
30-12-06, 00:36
Geplaatst door Bofko
Ik volg met interesse je website.

:fpetaf:


Jazeker.
Maar dat is dit hele forum natuurlijk. Ontsproten uit en ultieme uiting van de Hollandse discussie-cultuur. 20 topics per dag (!) , waarover dan , jaar in jaar uit, gediscussieerd zou moet worden ?
De diehard moslims hier zijn wat dat betreft veel geintegreerder dan ze zouden willen zijn. :bril:

Dus om hier te overleven moet je gaan scherpslijpen,overdreven stelling nemen, herhalen, provoceren, etterbakken, geinen, mierenneuken etc... You name it.

Maroc.nl heeft weinig met het echte leven te maken.Dat laatste heeft veel minder woorden nodig. Een beetje goede wil, empathie en consideratie doden de discussie, en daar is dit forum niet voor bedoeld.


Desaltniettemin ben ik wel benieuwd wat die half jaar emigratie voor je kijk op de wereld en Nederland tot gevolg heeft gehad.

Dan heb je zeker gemerkt dat dat die kijk er niet milder op is geworden in dat half jaar... maar om dat hier uit te leggen zou ik een andere topic moeten openen. Maar je kunt me ook gerust mailen en/of langskomen.


Terug naar het recht op beledigen: Misschien zou het nuttig zijn om het stellen van die vraag "Is er recht op belediging" zelf ter discussie te stellen. Mij blijft volledig ontgaan wat de zin van die vraag is. Waar komt dat uit voort.
Komt dat misschien nog altijd voort uit die nonsens dat 'je niks mocht zeggen van de linkse kerk' en dat 'je nu tenminste eindelijk mag zeggen wat je denkt en doen wat je zeg' en meer van dat soort frasen?
Ik vrees van wel. Het is een soort navelstaarderrij ontsproten uit een zich kennelijk volledig vervreemd voelen van zijn/haar omgeving door de vragenstellen. Een provincialisme in optima forma. De Groene Weduwe die met haar tot de rand toe gevulde theekopje met sherry lallend haar gelijk haalt. Niet omdat ze een recht op eist, maar gewoon omdat ze zich tot in de afgrond verveeld.
Of de linkse activist die, gezeten achter een goed glas rode Zuid Afrikaanse of Argentijns glas wijn en nog net zijn laatse stukje Jaffa doorslikkend, zich realiseerd dat het vroeger allemaal beter was en dat die k*t-moslims zijn mooie klassenstrijd helemaal vergald hebben met hun religie. Om over die 'nare' Marokkaantjes nog maar te zwijgen. En eigenlijk had hij altijd al een hekel aan die 'lui' gehad, maar gelukkig mocht hij het nu zeggen. Hij nam nog maar een hap chips en nootjes om de mislukking van zijn weekend weg te vreten en draait nog maar eens extra de sleutel om in de deur. Want 'ze' mochten het eens op hem gemunt hebben. "Morgen er toch eens een vraag over stellen in de Raad" denkt hij voordat hij het bed in stapt waar zijn ega al jaren geleden uit verdwenen is, omdat zij zijn hypocrisie niet langer aan kon zien en inmiddels gelukkig getrouwd is met een Marokkaan.

Van die dingen dus...

super ick
30-12-06, 09:36
Geplaatst door TonH
Zeker al een tijdje niet in Nederland geweest? Of is al dat gejij en gejouw ineens verdwenen onder het regime van Jan Peter 'I love VOC' Balkenende's respectkruistocht?

U zal dat wel beter kunnen beoordelen vanuit Griekenland?

Waaruit leid ge eigenlijk af dat ik opzettelijk zou willen beledigen? Of is het misschien 'in the eye of the beholder'?

Ik stelde u een vraag. Het is ronduit onbeschoft om een vraag met een wedervraag te beantwoorden.

DraGoN1975
30-12-06, 10:52
TonH ik eis een excuus van je voor het beledigen van onze Vorstin.
Dit kan echt niet, dat is ronduitschandalig!

tr_imparator
30-12-06, 17:30
Geplaatst door Bofko

Desaltniettemin ben ik wel benieuwd wat die half jaar emigratie voor je kijk op de wereld en Nederland tot gevolg heeft gehad.


Je kon ook zeggen. Je kijk op Nederland is ronduit belabberd geworden(of harder), maar je koos ervoor om dit mooi in een genuanceerde retorische vraag te gieten( zelf oordelen/ zelfkritiek ?). :D

Beledigen is in zekere zin ook een manier van bekritiseren, maar dan a) met verkeerde `grond` en b) juiste grond(waar), verkeerde woorden.


ad inhoud: Maar de waarheid? Wat is dat eigenlijk? Wat het ook is, we hebben er een dubbelzinnige en gespannen houding tegenover: we geloven er niet meer in en toch moet zij telkens gezegd worden. (andere discussie)

ad vorm: nuanceren, generaliseren, oordelen, ... of niet.



Geplaatst door TonH

Dan heb je zeker gemerkt dat dat die kijk er niet milder op is geworden in dat half jaar...



Je begreep m wel.


Bofko je optie b) vind ik onzinnig. Natuurlijk weet iemand of hij/zij aan het beledigen is, of je moet weinig kennis hebben van degene wie je beledigt. Laatste komt zelden voor en de excuses volgen ook direct..(`ohh tis mijn (onwetendheid?)..sry!`) zoals TonH bedoelt.


Ik vind mijn analyse beter :p

super ick
30-12-06, 18:02
Geplaatst door tr_imparator
Je kon ook zeggen. Je kijk op Nederland is ronduit belabberd geworden(of harder), maar je koos ervoor om dit mooi in een genuanceerde retorische vraag te gieten( zelf oordelen/ zelfkritiek ?). :D

Beledigen is in zekere zin ook een manier van bekritiseren, maar dan a) met verkeerde `grond` en b) juiste grond(waar), verkeerde woorden.


ad inhoud: Maar de waarheid? Wat is dat eigenlijk? Wat het ook is, we hebben er een dubbelzinnige en gespannen houding tegenover: we geloven er niet meer in en toch moet zij telkens gezegd worden. (andere discussie)

ad vorm: nuanceren, generaliseren, oordelen, ... of niet.





Je begreep m wel.


Bofko je optie b) vind ik onzinnig. Natuurlijk weet iemand of hij/zij aan het beledigen is, of je moet weinig kennis hebben van degene wie je beledigt. Laatste komt zelden voor en de excuses volgen ook direct..(`ohh tis mijn (onwetendheid?)..sry!`) zoals TonH bedoelt.


Ik vind mijn analyse beter :p

Wederom een prachtige analyse, maar hoe zit dat als je beledigt wordt mensen die feitelijk ontoerekeningsvatbaar zijn?

tr_imparator
30-12-06, 18:26
Geplaatst door super ick
Wederom een prachtige analyse, maar hoe zit dat als je beledigt wordt mensen die feitelijk ontoerekeningsvatbaar zijn?


Kan je verder speciferen wat je bedoelt met 'ontoerekenigsvatbaar' zijn.

feitelijk? hmm.

Toerekeningsvatbaarheid gaat in de medische wereld uit van een ideografische en hermeneutisch verklaringsmodel, dat wil zeggen op de motieven van het individu op grond van de betekenissen die hij toekent aan wat hij, in en rondom zich ervaart.

Moreover,

Ontoerekenbaarheid leidt tot een niet-strafbaar zijn, een wetsartikel dat in veel westerse landen de basis is van humaan strafrecht.


Maar goed, wat is je vraag precies?

Bofko
30-12-06, 19:31
Geplaatst door tr_imparator
Je kon ook zeggen. Je kijk op Nederland is ronduit belabberd geworden(of harder), maar je koos ervoor om dit mooi in een genuanceerde retorische vraag te gieten( zelf oordelen/ zelfkritiek ?). :D


Ho ho, Imp. Niet te snel waarde-oordelen dan wel mijn uitspraak hinein-interpreteren. Een ´belabberde´ kijk bestaat niet.



Geplaatst door tr_imparator
J
Bofko je optie b) vind ik onzinnig. Natuurlijk weet iemand of hij/zij aan het beledigen is, of je moet weinig kennis hebben van degene wie je beledigt. Laatste komt zelden voor en de excuses volgen ook direct..(`ohh tis mijn (onwetendheid?)..sry!`) zoals TonH bedoelt.


Het kan heel best dat ik iemand anders op een dusdanige manier bejegen die dat als belediging ervaart, terwijl ik dat niet bedoel.
Ik heb eens iemand in Thailand fooi gegeven die mij daarop zó kwaad aankeek dat ik het slim vond om mijn excuses aan te bieden.Voor de lieve vrede, dus.



Ik zag trouwens in een ander topic een hele goede verduidelijking van mijn standpunt. Notabene door jouzelf geplaatst :


Geplaatst door tr_imparator

Ik heb op school het volgende geleerd wat betreft interculturele communicatie. Misschien dat het ook hier van toepassing is.
1) vanuit een dubbelperspectief eerst verdiepen in de eigen normen en waarden. Welke regels zijn van toepassing op het eigen denken, handelen en communiceren.
2)vervolgens het leren kennen van normen en waarden en gedragscodes van de ander. Wat betekent het vreemde gedrag van de ander?
3)ten slotte vasttstellen waarop men in de gegeven situatie met de geconstateerde verschillen in normen en waarden omgaat. Vervolgens legt men vast waar de eigen grenzen liggen wat betreft aanpassing aan en acceptatie van de ander. Deze grenzen worden vervolgens aan de ander duidelijk gemaakt op een wijze die men eventueel aanpast aan de culturele communicatiecodes van de ander.
t

Het centrale woord is dubbelperspectief.
Altijd verder kijken dan je eigen normen en waarden. Zowel voor de uitspreker als voor de aanhoorder.
In bovenstaand voorbeeld had die beledigde Thai best kunnen bedenken dat het vrij normaal is dat toeristen fooi geven.

TonH
30-12-06, 23:16
Geplaatst door super ick
Ik stelde u een vraag. Het is ronduit onbeschoft om een vraag met een wedervraag te beantwoorden.

Kijk, dit is nou eindelijk weer eens oerhollands direkt. Alleen klopt er geen reet van. Het is in Nederland NOOIT onbeschoft geweest een vraag met een wedervraag te beantwoorden. In tegendeel het heeft altijd tot een van de weinige sterke retorische vaardigheden van de Nederlander behoord.

Met dit antwoordt disqualifiseer jij je voor een excuus van mij.

TonH
30-12-06, 23:17
Geplaatst door DraGoN1975
TonH ik eis een excuus van je voor het beledigen van onze Vorstin.
Dit kan echt niet, dat is ronduitschandalig!

Leg me eens uit waar dat beledigende in zit. En vooral waarom jij je het recht toeëigend om voor deze vrouw ook maar iets te eisen.

TonH
30-12-06, 23:19
Geplaatst door tr_imparator
Je begreep m wel.

:p


Ver van jullie huis en toch zo dichtbij...

DraGoN1975
30-12-06, 23:24
Geplaatst door TonH
Leg me eens uit waar dat beledigende in zit. En vooral waarom jij je het recht toeëigend om voor deze vrouw ook maar iets te eisen.
Er staat in het burgerlijk wetboek dat de koningin niet beledigd mag worden.
Ik als nederlands staatburger vind dat jij de koningin beledigd.
Dat is dus een strafbaar feit.
Moet ik nog duidelijker zijn?
__________________________________________________ __________
Geplaatst door door U TonH:
Dank voor het plaatsen van dit volledig wollig en nietszeggende stukje proza van die mevrouw.

TonH
30-12-06, 23:28
Geplaatst door DraGoN1975
Er staat in het burgerlijk wetboek dat de koningin niet beledigd mag worden.
Ik als nederlands staatburger vind dat jij de koningin beledigd.
Dat is dus een strafbaar feit?
Moet ik nog duidelijker zijn?

Ja graag. Want waar staat in het burgerlijk strafboek dat ik voor een, al of niet gepleegd strafbaar feit, aan jou verantwoording verschuldigd ben indien ik deze mevrouw beledig?

Doe aangifte zou ik zeggen en laat het recht zijn beloop hebben. Maar leg mij dan eerst wel even uit waar hem de belediging in zit, want anders sta ik zo raar te kijken wanneer jij of de jouwen in de nacht op mijn deur kloppen.

TonH
30-12-06, 23:32
Geplaatst door DraGoN1975
Er staat in het burgerlijk wetboek dat de koningin niet beledigd mag worden.
Ik als nederlands staatburger vind dat jij de koningin beledigd.
Dat is dus een strafbaar feit.
Moet ik nog duidelijker zijn?
__________________________________________________ __________
Geplaatst door door U TonH:
Dank voor het plaatsen van dit volledig wollig en nietszeggende stukje proza van die mevrouw.

Ah, dat laatste stond er net nog niet bij.

Dus volgens de huidige Nederlandse Canon behoord het hebben en uiten van een negatieve mening over een uiting van een medemens al strafbaar.

"De lucht is guur" in Holland...

DraGoN1975
30-12-06, 23:40
Geplaatst door TonH
Ja graag. Want waar staat in het burgerlijk strafboek dat ik voor een, al of niet gepleegd strafbaar feit, aan jou verantwoording verschuldigd ben indien ik deze mevrouw beledig?


ooit wel eens van normen en waarden gehoord?
verder... i rest my case

TonH
30-12-06, 23:48
Geplaatst door DraGoN1975
ooit wel eens van normen en waarden gehoord?
verder... i rest my case

Wiens normen en waarden. Het zijn er zo vele.

Wanneer je die van Balkenende en Marijnissen bedoeld, dan kan ik je wel zeggen dat dat de mijne niet zijn. Hun normen en waarden behoren tot een Nederland dat de mijne niet is. Wanneer jij je tot dat Nederland rekent dan HEB je ten opzichte van mij niet eens een "case". Laat staan dat je kunt "resten".

observer
31-12-06, 00:28
Beledigen is in zekere zin ook een manier van bekritiseren, maar dan a) met verkeerde `grond` en b) juiste grond(waar), verkeerde woorden denk neit dat dat klopt

als de grond al niet klopt is het geen kritiek

al is het natuurlijk wel zo dat kritiek als een belediging kan worden opgevat

kijk maar hoe de turken bv reageren als er ook maar iets over koerden, genocide of wat dan ook gezegd wordt

super ick
31-12-06, 11:00
Geplaatst door TonH
Kijk, dit is nou eindelijk weer eens oerhollands direkt. Alleen klopt er geen reet van. Het is in Nederland NOOIT onbeschoft geweest een vraag met een wedervraag te beantwoorden. In tegendeel het heeft altijd tot een van de weinige sterke retorische vaardigheden van de Nederlander behoord.

Met dit antwoordt disqualifiseer jij je voor een excuus van mij.

Aha mijnheer legt een norm aan? De zich beledigd voelende moet aan bepaalde criteria voldoen alvorens excuses aangeboden hoeven te worden.
Dat is weer een nieuwe in de discussie.
Ik ga er altijd vanuit dat je zelf het goede voorbeeld dient te geven (ook oer-Hollands maar wel mondiaal toepasbaar)

TonH
02-01-07, 00:48
Geplaatst door super ick
Aha mijnheer legt een norm aan? De zich beledigd voelende moet aan bepaalde criteria voldoen alvorens excuses aangeboden hoeven te worden.
Dat is weer een nieuwe in de discussie.
Ik ga er altijd vanuit dat je zelf het goede voorbeeld dient te geven (ook oer-Hollands maar wel mondiaal toepasbaar)

Wat begrijp je niet aan het woordje 'NOOIT'? Daar zit echt een eeuwigheidswaarde in dus van een norm aanleggen kan geen sprake zijn. Laat staan dat het nieuw is.
Verder heeft de hollander nooit een goed voorbeeld gegeven om te volgen, alleen maar om er zelf beter van te worden. Toegegeven, daarin verschilt hij geen sikkepit van een Griek, maar die geven het tenminste gewoon toe en draaien zich geen onwelriekend rad voor de ogen.

super ick
02-01-07, 09:36
Geplaatst door TonH
Wat begrijp je niet aan het woordje 'NOOIT'? Daar zit echt een eeuwigheidswaarde in dus van een norm aanleggen kan geen sprake zijn. Laat staan dat het nieuw is.
Verder heeft de hollander nooit een goed voorbeeld gegeven om te volgen, alleen maar om er zelf beter van te worden. Toegegeven, daarin verschilt hij geen sikkepit van een Griek, maar die geven het tenminste gewoon toe en draaien zich geen onwelriekend rad voor de ogen.

Het gaat erom dat de conclusie uit JOUW koker komt ongeacht het woordje NOOIT.

En wie is 'de Hollander'? Zijn dat alle mensen wonende in Zuid en Noord Holland? Of alle Nederlanders? Of verwoord je zo de politiek die gevoerd wordt?