PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Israël beschikt over aanvalsplan Iran'



barfly
07-01-07, 13:20
LONDEN - Israël heeft plannen opgesteld om de Iraanse nucleaire fabrieken te vernietigen. Speciaal getrainde gevechtspiloten zouden de verrijkingsfabriek in de plaats Natanz bombarderen met tactische nucleaire wapens. De Britse krant The Sunday Times bericht zondag over de zeer geheime plannen naar aanleiding van informatie van anonieme Israëlische militaire bronnen.

Israël zou voor Natanz zogenoemde bunker busters, bommen die door dikke lagen beton heen kunnen dringen, willen gebruiken. Eerst zouden conventionele wapens worden gebruikt om "gaatjes" in de doelen te slaan, waarna kleine kernbommen met een laag uraniumgehalte volgen die diep onder de grond exploderen.

Nucleaire wapens zouden volgens The Sunday Times alleen worden ingezet als deskundigen er van overtuigd zijn dat conventionele bommen niet effectief zijn. Twee andere nucleaire instanties, de zwaarwaterreactor in Arak en de uraniumverrijkingsfabriek in Isfahan, zouden met conventionele bommen worden geëlimineerd.

"Als het groene licht wordt gegeven, wordt het een missie, een aanval en het Iraanse nucleaire project is verwoest", citeert The Sunday Times een van de bronnen. De Israëlische inlichtingendienst Mossad is volgens de krant tot de conclusie gekomen dat Iran er bijna in slaagt om zoveel verrijkt uranium te produceren, dat het land binnen twee jaar een kernbom kan maken.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/936743/23/%27Isra%EBl_beschikt_over_aanvalsplan_Iran%27.html )

Tja dat zat erin. Hopen dat Iran snel tot inkeer komt en in ieder geval de burgerbevolking in de buurt evacueert.

Spoetnik
07-01-07, 16:53
Kleine kernbommen.. lache.

Al Sawt
07-01-07, 21:47
Geplaatst door barfly

Tja dat zat erin. Hopen dat Iran snel tot inkeer komt en in ieder geval de burgerbevolking in de buurt evacueert. Wat een walgelijke redenatie!

Een land wil een nucleaire holocaust ontketenen en Barfly kan daar ook begrip voor tonen.

Joesoef
07-01-07, 22:08
Geplaatst door barfly
Tja dat zat erin. Hopen dat Iran snel tot inkeer komt en in ieder geval de burgerbevolking in de buurt evacueert.


Ja. Israel kan alvast beginnen met de productie van jodiumpilletjes en stralingspakken.

Gezien de ervaring die men niet heeft op het gebied van dit soort bombardementen zullen die wel nodig zijn. Met een beetje geluk begint er een nucliare winter en raakt deze over bevolkte aarde wat burgers kwijt.

observer
08-01-07, 11:33
Geplaatst door Joesoef
Ja. Israel kan alvast beginnen met de productie van jodiumpilletjes en stralingspakken.

Gezien de ervaring die men niet heeft op het gebied van dit soort bombardementen zullen die wel nodig zijn. Met een beetje geluk begint er een nucliare winter en raakt deze over bevolkte aarde wat burgers kwijt. wel het probleem van global warming opgelost, je ziet het we zullen de israeli nog dankbaar zijn (incl de arabieren heb je gezien hoe de olieprijs is gedaald)

maar even serieus dit is een broodje aap verhaal het is technisch onmogelijk om een bom door het gat van een andere bom te gooien (zeker bij een bunkerbuster die niet bedoeld is om op het doelwit maar in het doelwit te ontploffen)

ongetwijfeld hebben de israeli plannen maar ze zullen niet zo bizar zijn

Aït Ayt
08-01-07, 13:46
laat de Zionisten iran maar aanvallen..
dat zou weleens het einde kunnen betekenen van hun kriminele staatje..

Al Sawt
08-01-07, 13:51
Geplaatst door observer
wel het probleem van global warming opgelost, je ziet het we zullen de israeli nog dankbaar zijn (incl de arabieren heb je gezien hoe de olieprijs is gedaald)

maar even serieus dit is een broodje aap verhaal het is technisch onmogelijk om een bom door het gat van een andere bom te gooien (zeker bij een bunkerbuster die niet bedoeld is om op het doelwit maar in het doelwit te ontploffen)

ongetwijfeld hebben de israeli plannen maar ze zullen niet zo bizar zijn |Het is een feit dat Israel en VS, serieus nadenken over het inzetten van nucleaire wapens als tactische wapens.

Israel heeft van VS zelfs een geavenceerde supercomputer gekrijgen, om simulaties uit te voeren met een kernaanval.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat Israel er niet voor zal terugdeinsen om Iran te stoppen.

Ook al beseffen ze terdege dat Iran met conventionele middelen niet te stoppen is.

barfly
08-01-07, 19:12
Geplaatst door Al Sawt
Wat een walgelijke redenatie!

Een land wil een nucleaire holocaust ontketenen en Barfly kan daar ook begrip voor tonen.

Waar haal jij vandaan dat ik een aanval met nucleaire wapens goedkeur? Dat ik niet verbaasd ben is wat anders dan begrip hebben voor een aanval waarbij naar alle waarschijnlijkheid een hoop onschuldige burgers om zullen komen. Aan de andere kant kan je ook stellen dat de regering van Iran willens en wetens bezig is om een hoop mensen in levensgevaar te brengen. Als ik de retoriek van Ahmadinejad zo hoor dan is het niet zo vreemd dat Israël er niet gerust op is dat Iran geen kernwapens zal ontwikkelen en op Israël zal gooien. Maar daar hoor ik je dan niet over.

observer
08-01-07, 20:26
Geplaatst door Al Sawt
|Het is een feit dat Israel en VS, serieus nadenken over het inzetten van nucleaire wapens als tactische wapens.

Israel heeft van VS zelfs een geavenceerde supercomputer gekrijgen, om simulaties uit te voeren met een kernaanval.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat Israel er niet voor zal terugdeinsen om Iran te stoppen.

Ook al beseffen ze terdege dat Iran met conventionele middelen niet te stoppen is. als iran geen bedreiging is zal men ook geen reden hebben om ze te stoppen

iran kiest er zelf voor een bedreiging te worden deels door moeilijk te doen (als ze werkelijk bezig zijn met conventioneel dan kan controle nooit een probleem zijn) deels door regelmatig te roepen dat men israel van de kaart gaat vegen

Al Sawt
09-01-07, 15:10
Geplaatst door barfly
Waar haal jij vandaan dat ik een aanval met nucleaire wapens goedkeur? Dat ik niet verbaasd ben is wat anders dan begrip hebben voor een aanval waarbij naar alle waarschijnlijkheid
een hoop onschuldige burgers om zullen komen.


Aan de andere kant kan je ook stellen dat de regering van Iran willens en wetens bezig is om een hoop mensen in levensgevaar te brengen.
En hiermee formuleer je uitstekend dat Iran een toekomstige kernaanval aan zichzelf te verwijten zal hebben. Terwijl Israel in deze een agressor is.

En ik kan met 100% zekerheid zeggen, dat jij niet in staat bent om hard te maken dat Iran mensen in levensgevaar brengt.

Daarnaast ben je gewoon bevooroordeelt. Want je gaat er gemakshalve vanuit dat Israel in haar recht staat en Iran aan verkeerde kant.

Dus vandaar walg ik van jouw redenatie. Want je hebt begrip voor een agressor.



Als ik de retoriek van Ahmadinejad zo hoor dan is het niet zo vreemd dat Israël er niet gerust op is dat Iran geen kernwapens zal ontwikkelen en op Israël zal gooien. Maar daar hoor ik je dan niet over. Omdat ik nooit met oogkleppen op redeneer, Barfly.

Iedereen die dat doet zal in Ahmadinejad, als een aanstichter zien. Maar waarheid is iets wat genuanceerder dan menig Westerse media ons doen geloven.

Voordat Ahmadinejad zicht ooit publiekelijk als president zich uitliet over Israel, waren de Israeliers bezig om Iran als een schurkenstaat af te schilderen en druk uit te voeren op EU en vooral VS, om Iran aan te pakken.

Ter voorbeeld: Waarom zet Duitsland zich in VN in, om Iraanse nucleaire aspiraties te dwarsbomen? Puur omdat ze op bizarre gronden morele verantwoording voelen voor zionistische schurkenstaat.


Israelische dreigementen van een aanval op Iran, zijn toch wat ouder dan ambtsperiode van Ahmadinejad.

Maar wie geen kennis van zaken heeft, zal Iran snel als een agressor stempelen en Israel als een slachtoffer dat zich verdedigd.

Al Sawt
09-01-07, 15:17
Geplaatst door observer
als iran geen bedreiging is zal men ook geen reden hebben om ze te stoppen

iran kiest er zelf voor een bedreiging te worden deels door moeilijk te doen (als ze werkelijk bezig zijn met conventioneel dan kan controle nooit een probleem zijn) deels door regelmatig te roepen dat men israel van de kaart gaat vegen En voor gemakshalve vergeten wij Israelische dreigementen en gevaar dat deze entiteit vormt voor vrede in MO.

Trouwens Observer,

Het is een heel erg sympathieke afschildering van stand van zaken, dat je hierboven geeft.

Maar helaas, waarheid is toch wat anders. Iran heeft in kader van Int. recht duidelijk kunnen bewijzen dat ze geen kernwapens ontwikkelen. Iran staat in haar recht, volgens Non Profilation Treaty, om uranium te ontwikkelen. En Int. recht geeft Iran als soeverein land, het recht om haar faciliteiten voor buitenwacht af te schermen.

Dus bespaar me rechtvaardiging van zaken die krom zijn.

Thermopylae
09-01-07, 16:16
"The Sunday Times bericht zondag over de zeer geheime plannen"

Zeer geheim?!

Victory
09-01-07, 20:08
"israel" beschikt over poep.

Drie dingen zijn hier zeker:[list=1] Het Zionistische regime zal geen shit doen.
Als ze wel iets doen, zal Iran meedogenloos hard terug slaan.
De voorstanders van zo'n aanval op Iran zullen er veel spijt van hebben als er straks geen Zionisten meer leven in het midden-oosten.[/list=1]

barfly
09-01-07, 20:45
Geplaatst door Al Sawt
[QUOTE]Geplaatst door Al Sawt
En hiermee formuleer je uitstekend dat Iran een toekomstige kernaanval aan zichzelf te verwijten zal hebben. Terwijl Israel in deze een agressor is.

Kletskoek. Ik zie in het MO meerdere landen die agressie tot hoogste vorm van religie hebben verheven.


En ik kan met 100% zekerheid zeggen, dat jij [B]niet in staat bent om hard te maken dat Iran mensen in levensgevaar brengt.

Iran wil een kernwapen en dat is voor mij reden genoeg.


Daarnaast ben je gewoon bevooroordeelt. Want je gaat er gemakshalve vanuit dat Israel in haar recht staat en Iran aan verkeerde kant.

Dus vandaar walg ik van jouw redenatie. Want je hebt begrip voor een agressor.

Omdat ik nooit met oogkleppen op redeneer, Barfly.

Iedereen die dat doet zal in Ahmadinejad, als een aanstichter zien. Maar waarheid is iets wat genuanceerder dan menig Westerse media ons doen geloven.

Iran is een enge club reli-fascisten die de regio graag wil overheersen. Israël wil dat niet maar staat met de rug tegen de muur.


Voordat Ahmadinejad zicht ooit publiekelijk als president zich uitliet over Israel, waren de Israeliers bezig om Iran als een schurkenstaat af te schilderen en druk uit te voeren op EU en vooral VS, om Iran aan te pakken.


Gek hoor dat Iran als schurkenstaat wordt afgeschildert. Na de enigszins gematigde Khatami kwam ineens een soort Chavez van Iran vertellen dat Israël van de kaart moest worden geveegd en dat de holocaust een fabel was. En tot slot hield deze geestelijke dwerg een holocaust cartoon converentie.


Ter voorbeeld: Waarom zet Duitsland zich in VN in, om Iraanse nucleaire aspiraties te dwarsbomen? Puur omdat ze op bizarre gronden morele verantwoording voelen voor zionistische schurkenstaat.

Duitsland is een ernstig verdeeld land. De links en rechts extremen zullen daar nogmaals flink op elkaar klappen vrees ik. In de tussentijd proberen de Duitsers een soort kunstmatige vorm van pascifisme te bewaren. Ik hoop dat Duitsland weer snel de oude wordt.


Israelische dreigementen van een aanval op Iran, zijn toch wat ouder dan ambtsperiode van Ahmadinejad.

Tja Iran heeft er ook wel een handje van om Israël aan te vallen zoals het financeren van Hizbollah en Syrië, ik ben dus wederom niet verbaast dat Israël niet zo blij is met Iran.


Maar wie geen kennis van zaken heeft, zal Iran snel als een agressor stempelen en Israel als een slachtoffer dat zich verdedigd.
Maar wie een gekleurde mening heeft zoals wel meer bezoekers annex moderators van dit forum, is het heel moeilijk om een objectief standpunt in te nemen.

barfly
09-01-07, 20:47
Geplaatst door Victory
"israel" beschikt over poep.

Drie dingen zijn hier zeker:[list=1] Het Zionistische regime zal geen shit doen.
Als ze wel iets doen, zal Iran meedogenloos hard terug slaan.
De voorstanders van zo'n aanval op Iran zullen er veel spijt van hebben als er straks geen Zionisten meer leven in het midden-oosten.[/list=1]

Hallo meneer de Uil, is dit de fabeltjeskrant? ;)

Max Stirner
09-01-07, 21:03
Geplaatst door Victory
"israel" beschikt over poep.

Drie dingen zijn hier zeker:[list=1] Het Zionistische regime zal geen shit doen.
Als ze wel iets doen, zal Iran meedogenloos hard terug slaan.
De voorstanders van zo'n aanval op Iran zullen er veel spijt van hebben als er straks geen Zionisten meer leven in het midden-oosten.[/list=1]


Hoe zou je dat willen doen zonder kernwapens ?

observer
09-01-07, 21:33
Geplaatst door Victory
"israel" beschikt over poep.

Drie dingen zijn hier zeker:[list=1] Het Zionistische regime zal geen shit doen.
Als ze wel iets doen, zal Iran meedogenloos hard terug slaan.
De voorstanders van zo'n aanval op Iran zullen er veel spijt van hebben als er straks geen Zionisten meer leven in het midden-oosten.[/list=1]

1 het zionistische regime hoeft niets te doen want
2 dat geld beiden kanten op
3 de slachtoffers zullen de golfstaten en sa zijn die zullen merken dat iran een veel grotere bek (ja het kan) krijgt
4 de keerzijde van geen zionisten meer in het midden oosten zal zijn dat er niemand meer in het middenoosten leeft, nu zou je kunnen stellen dat dat heel veel problemen oplost, wordt dan wel lastig voor de mensen die de heilige plaatsen in met lood beklede voertuigen moeten bezoeken

niemand wint een kernoorlog

wie denkt zijn palestijnse broeders een plezier doen moet ze dat vragen als ze door de straling en de fallout hun longen eruit spugen

Victory
09-01-07, 21:41
Geplaatst door Max Stirner
Hoe zou je dat willen doen zonder kernwapens ?
De zionistische regime zal bezwijken onder de wil van het Iraanse volk.

In reactie tot elk buitenlands agressie, zal Iran een verwoesting teweeg brengen dat zijn weerga niet kent. En het bastaard kindje in het Midden-Oosten zal daar als eerst het slachtoffer van worden.

micha4
10-01-07, 00:46
Geplaatst door Al Sawt
En voor gemakshalve vergeten wij Israelische dreigementen en gevaar dat deze entiteit vormt voor vrede in MO.

Trouwens Observer,

Het is een heel erg sympathieke afschildering van stand van zaken, dat je hierboven geeft.

Maar helaas, waarheid is toch wat anders. Iran heeft in kader van Int. recht duidelijk kunnen bewijzen dat ze geen kernwapens ontwikkelen. Iran staat in haar recht, volgens Non Profilation Treaty, om uranium te ontwikkelen. En Int. recht geeft Iran als soeverein land, het recht om haar faciliteiten voor buitenwacht af te schermen.

Dus bespaar me rechtvaardiging van zaken die krom zijn.

Wat we van Hitler hebben geleerd, is dat wij dreigementen over vernietiging van Joden serieus moeten nemen. "Die Vernichtung der Juden In Europa" klonk het in 1938 in Berlijn. En voor de Kristallnacht wilden de meesten dat niet geloven. Welnu, ik geloof dat die luis van een Ahmedinejad meent wat hij zegt. Die poppenkst met het recente copngres spreekt boekdelen. En dat betekent dat kernwapens voor Iran een dodelijke bedreiging voor ons zijn. En dat zullen wij niet laten gebeuren.

In Israel is nog een hard debat aan de gang welke manier de beste is om het regiem in Iran te doen verdwijnen en/of de kerndreiging van dat land weer enige jaren te doen uitstellen. Welke koers het wordt: ik weet het niet. Maar 1 ding is zeker: we zullen niet werkloos toezien hoe iran ons zal vernietigen.

Micha

observer
10-01-07, 09:36
Geplaatst door Victory
De zionistische regime zal bezwijken onder de wil van het Iraanse volk.

In reactie tot elk buitenlands agressie, zal Iran een verwoesting teweeg brengen dat zijn weerga niet kent. En het bastaard kindje in het Midden-Oosten zal daar als eerst het slachtoffer van worden. wat ze gaan met kleedjes gooien? Als de wil van iraanse volk zo sterk is waarom leven ze dan onder zo'n restrictief regime wat heel veel dingen die de bevolking niet wil oplegd?

vraag me zowiezo af hoeveel iraniers zouden reageren als 1 of andere mullah oproept allemaal richting israel te rennen, ongetwijfeld zal het lukken ene deel van de massa zo gek te krijgen, maar de meeste iraniers die ik ken hebben een beetje inzicht in hun land, de wereld etc en die willen gewoon wat wij ook willen, gezond zijn veilig zijn het beter hebben

Aït Ayt
10-01-07, 11:44
Geplaatst door micha4
In Israel is nog een hard debat aan de gang welke manier de beste is om het regiem in Iran te doen verdwijnen en/of de kerndreiging van dat land weer enige jaren te doen uitstellen. Welke koers het wordt: ik weet het niet. Maar 1 ding is zeker: we zullen niet werkloos toezien hoe iran ons zal vernietigen.

Micha

jullie haters doen je best maar..
libanon was zo te zien slechts een proeftuin voor jullie om dan nu het echte werk in iran te gaan uitvoeren..
stelletje oorlogspooiers..
waar halen jullie de kick vandaan om zoveel mogelyk mensen het leven zuur te maken? zit het in het bloed? kryg je het mee tydens de opvoeding? die haat en agressie moet toch ergens vandaan komen..
hoe dan ook wordt hiermee de eigen glazen ingegooid.. iran is geen kleine jongen en die laten zich niet bombarderen door een korrupt landje van een fascistisch volk..
jullie willen oorlog - jullie krygen oorlog..
met een beetje mazzel kan ik over een jaar nieuwe landkaarten kopen van het midden-oosten waar de naam van de kruisvaardersstaat niet meer op voorkomt..

Thermopylae
10-01-07, 12:31
"corrupt landje...."

Met al zijn fouten kent Israel in ieder geval democratische en vooral vrije verkiezingen, terwijl zij omringd worden door landen met(theocratische) dictaturen of absolute koninkrijken.

observer
10-01-07, 13:24
Geplaatst door Aït Ayt
jullie haters doen je best maar..
libanon was zo te zien slechts een proeftuin voor jullie om dan nu het echte werk in iran te gaan uitvoeren..
stelletje oorlogspooiers..
waar halen jullie de kick vandaan om zoveel mogelyk mensen het leven zuur te maken? zit het in het bloed? kryg je het mee tydens de opvoeding? die haat en agressie moet toch ergens vandaan komen..
hoe dan ook wordt hiermee de eigen glazen ingegooid.. iran is geen kleine jongen en die laten zich niet bombarderen door een korrupt landje van een fascistisch volk..
jullie willen oorlog - jullie krygen oorlog..
met een beetje mazzel kan ik over een jaar nieuwe landkaarten kopen van het midden-oosten waar de naam van de kruisvaardersstaat niet meer op voorkomt.. israel heeft tot heden altijd (proactief) gereageerd op dreigingen uit de omliggende landen, als die er niet was zou er ook geen reden zijn, als je dus vrede wil in het midden oosten moet je de arabische dreiging wegnemen, een veilig israel betekend ook een palestijnse staat. Iran is nu zonder kernwapens veiliger dan straks met

btw ga de geschiedenisboeken eens in de kruisvaarders waren een reactie op de invasie door islamieten van het gebied

btw 2 oorlog? als je de weerkaart van vanmorgen even bekijkt zie je dat een kernaanval op israel tot gevolg heeft dat de wind de fallout langs heel noord afrika tot aan marokko toe zal verspreiden

in dat geval is het te hopen dat prada snel loden zonnebrillen gaat maken

Max Stirner
10-01-07, 14:17
Geplaatst door Victory
De zionistische regime zal bezwijken onder de wil van het Iraanse volk.

In reactie tot elk buitenlands agressie, zal Iran een verwoesting teweeg brengen dat zijn weerga niet kent. En het bastaard kindje in het Midden-Oosten zal daar als eerst het slachtoffer van worden.


Das geen antwoord op de vraag.

Maar vermakelijk desalniettemin....

Iglo
10-01-07, 14:29
Geplaatst door Victory
De zionistische regime zal bezwijken onder de wil van het Iraanse volk.

In reactie tot elk buitenlands agressie, zal Iran een verwoesting teweeg brengen dat zijn weerga niet kent. En het bastaard kindje in het Midden-Oosten zal daar als eerst het slachtoffer van worden.

Dus zo ziet de Fundamentalistische versie van de fabeltjes krant eruit.

:maf:

super ick
10-01-07, 15:08
Geplaatst door Iglo
Dus zo ziet de Fundamentalistische versie van de fabeltjes krant eruit.

:maf:

m.a.w. de wens is de vader van de gedachte

super ick
10-01-07, 15:25
Geplaatst door Aït Ayt
laat de Zionisten iran maar aanvallen..
dat zou weleens het einde kunnen betekenen van hun kriminele staatje..

Domme gedachte gebaseerd op verlangen,

Amerika en NATO zullen bij een uit de hand lopend conflict tussen Israel en Iran direct met alle militaire middelen bijspringen.

Iedere militaire deskundige kan jou vertellen dat dat het einde zal beteken van Iran in zijn huidige vorm. Het Iraanse leger was ook niet in staat Irak te verslaan. Een leger dat door de VS zonder tegenslag na bombardementen werd overlopen. Zij zijn de baas in de lucht.

Palestijnen komen tussen twee vuren en zullen lijden zoals ze nooit geleden hebben. In Irak zal de chaos nog groter worden (als dat al mogelijk is. Libanon zal zich, met een Shiietische militie binnen de grenzen ook niet afzijdig kunnen houden. Ook Syrie zal erbij worden betrokken.

Een scenario dat miljoenen doden zal kosten.
Ik begrijp jou laconieke houding 'laat ze Iran maar aanvallen' dan ook echt niet. Of ben jij het: Al-Sahaf. Read my lips: There aan no Americans in Bagdad.

super ick
10-01-07, 15:31
Geplaatst door Al Sawt
Wat een walgelijke redenatie!

Een land wil een nucleaire holocaust ontketenen en Barfly kan daar ook begrip voor tonen.

Israël voert ook Amerika’s oorlog
door M. Aouragh en P. Brandon
De huidige crisis geeft de Verenigde Staten de mogelijkheid om via Israël de positie van Syrië en Iran te ondermijnen.
De berichtgeving over de oorlog in Libanon toont opnieuw Israëls uitzonderlijke capaciteit zichzelf de slachtofferrol toe te bedelen. De wekenlange wurggreep waarin het de burgerbevolking in Gaza heeft gehouden en de brute kracht die het nu tentoonspreidt in Libanon hebben dat beeld nog nauwelijks aangetast.

Het aloude beeld van ‘klein, belegerd Israël’ strookt niet met de realiteit van het huidige conflict. Alleen de dodenaantallen aan beide zijden wijzen hier al op. De bombardementen hebben in Libanon tot nu toe aan 380 mensen het leven gekost, vrijwel allen burgerslachtoffers. Aan Israëlische zijde vielen 36 slachtoffers, van wie de helft militairen. Deze aantallen zijn een weerspiegeling van de reële verhoudingen aan de grond. Er is in de afgelopen dagen veel gesproken over het vernietigende bereik van de raketten van Hezbollah. Maar deze capaciteit valt in het niet bij de kracht van het Israëlische leger, veruit de sterkste militaire macht in de regio en bovendien de enige met een nucleair arsenaal.

Vooraanstaande kritische Israëliërs hebben er al op gewezen hoe absurd het is de Israëlische verklaringen over de aanleiding van deze oorlog klakkeloos over te nemen. De operatie die nu gaande is, is een stap verder op een route die door Israël lang is voorbereid. Volhouden dat de ontvoering van de Israëlische militairen de huidige ronde van geweld heeft geopend, kan alleen als we afzien van de voortgaande annexatie van delen van de Westoever, de pogingen om de democratisch gekozen Palestijnse regering te ondermijnen en de bloedige bombardementen op Gaza in de maand voor de ontvoering.

Misschien wel het belangrijkste element voor een begrip van de verhoudingen in dit conflict is de internationale dimensie. Ja, Hezbollah ontvangt wapens en diplomatieke steun van Iran en Syrië. Maar dit is niet de enige vorm van buitenlandse inmenging. Israël ontvangt zijn wapens en diplomatieke steun van de VS, de enige overgebleven militaire supermacht in de wereld. Ook de EU, inclusief Nederland, kiest ervoor de schuld van de huidige crisis bij Hezbollah te leggen en verder af te wachten – een houding waarvan alleen Israël voordeel heeft.

Alleen door het huidige optreden van Israël te zien in de context van het Amerikaans-Britse project voor het Midden-Oosten en de ‘oorlog tegen het terrorisme’ kunnen we de etnische valkuilen ontwijken die verscholen liggen in de situatie. Dit is geen conflict tussen de Joden en de Arabieren, hoe graag sommige partijen aan beide zijden het conflict ook in deze termen zouden willen zien. Aan de ene kant houden de Arabische staten die het nauwst verbonden zijn met de VS zich angstvallig stil, aan de andere kant zijn er gelukkig groepen als ’Een Ander Joods Geluid’ en individuen als Noam Chomsky die Israëls claim op het alleenrecht te spreken voor de Joodse publieke opinie aanvechten.

Ook de Amerikaanse steun voor Israël moet niet gezien worden in etnische termen. Niet een bijzondere voorliefde voor Joden bij christelijk rechts in de VS, maar Israëls positie als enige stabiel pro-westerse mogendheid in het meest olierijke gebied van de wereld vormt de achtergrond voor Israëls voorkeursbehandeling.

Door de huidige crisis te gebruiken om via Hezbollah indirect ook de positie van Syrië en Iran in de regio aan te vallen, bewijst Israël opnieuw zijn nut voor zijn grootste donorland. Vooral Iran heeft altijd een sleutelpositie ingenomen in het streven naar ‘hervorming’ van het Midden-Oosten, waarmee de neoconservatieven in het Witte Huis de ‘oorlog tegen het terrorisme’ begonnen. Maar dit grote project lijkt vast te zijn gelopen in het zand van Afghanistan en Irak. De verkiezing van de Hamas-regering bevestigde hoezeer de VS niet in staat zijn de ontwikkelingen in de regio te sturen.

De VS raken steeds verder verstrikt in deze knoop. Terugtrekken uit Afghanistan en Irak zou het grootste Amerikaanse gezichtsverlies sinds Vietnam betekenen, in een strategisch veel belangrijkere regio. Een nieuwe sprong naar voren door het openen van een extra front leek tot op heden geen optie door de problemen waarin de VS in Afghanistan en Irak al verkeren. Israël deelt deze Amerikaanse zorgen, maar wordt niet geremd door hun militaire problemen. Hoe disproportioneel het huidige Israëlische geweld ook is, vanuit het Witte Huis bekeken creëert het openingen naar een nieuwe verschuiving van de krachtsverhoudingen in het Midden-Oosten in Amerikaans voordeel.

Natuurlijk heeft de Israëlische premier Olmert zijn eigen agenda in de huidige confrontatie, en opereert hij niet alleen als kwartiermaker voor de VS. Israël ziet zijn kans af te rekenen met twee belangrijke tegenstanders: de Hamasregering in de bezette gebieden en Hezbollah. Maar als die belangen niet zouden samenvallen met de belangen van de VS hadden we een heel andere ontrafeling van de diplomatieke ontwikkelingen gezien.

Het voorstel voor een internationale vredesmacht zoals dat nu op tafel ligt, en dat Israël steunt, verandert hier weinig aan. Israël mag nu zijn gang gaan, omdat het in essentie ook Amerika’s oorlog voert. En in dat kader is het goed ons te herinneren wat die oorlog de wereld tot nu toe heeft gebracht: de verwoesting en bezetting van twee landen, de schande van Guantanamo Bay, Abu Ghraib en Hadita, en een toename in plaats van afname van het terrorisme wereldwijd. Verdere escalatie in het Midden-Oosten zal hieraan niets positiefs toevoegen. Tegenstanders van de Amerikaanse politiek in het Midden-Oosten moeten consequent zijn en eisen dat het Westen zijn openlijke en stilzwijgende steun voor Israël staakt.

Miriyam Aouragh is mede-organisator van de demonstratie ‘Luid de noodklok’ afgelopen zaterdag in Amsterdam. Pepijn Brandon is hoofdredacteur van het maandblad De Socialist.

observer
10-01-07, 16:01
Palestijnen komen tussen twee vuren en zullen lijden zoals ze nooit geleden hebben. In Irak zal de chaos nog groter worden (als dat al mogelijk is. Libanon zal zich, met een Shiietische militie binnen de grenzen ook niet afzijdig kunnen houden. Ook Syrie zal erbij worden betrokken. je kunt gerust stellen dat een nieuwe uitgebreide oorlog in het mo een palestijnse staat in deze eeuw onmogelijk zal maken. Ongetwijfelt zal iemand van hamas iets roepen dat men samen met iran zal vechten, resultaat voorspelbaar.

voeg daarbij een algehele burgeroorlog 2.0 in libanon aan toe en je kan wel stellen dat zelfs een conventionele oorlog chaos zal veroorzaken

en overigens in het gehele israel moet weg verhaal niets zal veranderen aangezien iran geen conventionele wapens heeft om meer dan een irritatie te zijn

op zijn best kan iran gaan lopen schieten met zijn raketten die zullen schade aanrichten, waarop israel terugschiet en ongetwijfeld de iraanse infrastructuur zal aanpakken

gevolg euh niets strategisch, kost geld , de gewone palestijn en libanees zal elke dag de wereld vervloekend wakkerworden

Spoetnik
10-01-07, 16:44
Geplaatst door micha4
Wat we van Hitler hebben geleerd, is dat wij dreigementen over vernietiging van Joden serieus moeten nemen. "Die Vernichtung der Juden In Europa" klonk het in 1938 in Berlijn. En voor de Kristallnacht wilden de meesten dat niet geloven. Welnu, ik geloof dat die luis van een Ahmedinejad meent wat hij zegt. Die poppenkst met het recente copngres spreekt boekdelen. En dat betekent dat kernwapens voor Iran een dodelijke bedreiging voor ons zijn. En dat zullen wij niet laten gebeuren.

Je vergeet erbij te zeggen dat Ahmedinejad net zoveel te zeggen heeft in de politiek als Moshe Katsav. Het presidentschap in Iran heeft nauwelijks invloed over de politiek van Iran.

Ik vind het altijd lollig, dat aan de ene kant zionisten zeggen dat Iran een dictatuur is, en aan de andere kant zionisten de door het volk gekozen president van Iran serieus nemen. De enige die serieus moet worden genomen is Ayatollah Khamenei, de echte leider van Iran. Het is die Ayatollah die toestond dat Iraanse onderhandelaars in 2003 naar Washington ging voor een grand-bargain, incluus de status van Israel.

Je hebt het aan je zionistische vriendjes in Washington te danken dat dit niet doorging en dat Iran daarom de strategische positie moest innemen om technologie te ontwikkelen voor een nucleair wapen.

Lees hier meer:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/06/17/AR2006061700727_pf.html

Ik snap niet waarom jij Olmert en cohorten nog steeds gelooft wanneer ze zeggen dat Iran Israel wil opblazen; kan je dan niet zien dat Israels geheime diensten en politici het volk bang wil maken, en bang willen houden?

Spoetnik
10-01-07, 16:48
Geplaatst door observer
op zijn best kan iran gaan lopen schieten met zijn raketten die zullen schade aanrichten, waarop israel terugschiet en ongetwijfeld de iraanse infrastructuur zal aanpakken


Iran zal de straat van Hormuz plat leggen, zodat 40% van de olie van de totale wereldproductie offline gaat, Iran zal een revolte onder de shias creeeren, Iran zal de olievelden van Saudi Arabie opblazen, Iran zal een revolte onder shias in SA creeeren.

Wat Iran niet zal doen is Israel aanvallen. Ik denk eerder dat Hezbollah Israel dan zal aanvallen.

observer
10-01-07, 17:00
Geplaatst door Spoetnik
Iran zal de straat van Hormuz plat leggen, zodat 40% van de olie van de totale wereldproductie offline gaat, Iran zal een revolte onder de shias creeeren, Iran zal de olievelden van Saudi Arabie opblazen, Iran zal een revolte onder shias in SA creeeren.

Wat Iran niet zal doen is Israel aanvallen. Ik denk eerder dat Hezbollah Israel dan zal aanvallen. precies wat ik 4 pagina's eerder al zei, iran is een groter gevaar voor zijn buren dan voor israel

maar onder de arabieren zal een aanval op arabische staten toch heeel anders aankomen dan een aanval op de zionisten
krijg je een soort arabier vs perzen oorlog
het versterkt ook de amerikaanse positie in sa

leven er eigenlijk veel shia in sa?

hezbollah opofferen is inderdaad een optie, maar dat heeft gegarandeerd een burgeroorlog tot gevolg. Als dit in combo met bv een aanval op sa gebeurd zal er vanuit arabische hoek niet veel geluid komen als israel zuid libanon ontvolkt

sterker nog je krijgt een soort israel saudi bondgenoodschap

de vijand van mijn vijand is mijn vriend (oud arabisch spreekwoord)

Spoetnik
10-01-07, 19:47
Geplaatst door observer
precies wat ik 4 pagina's eerder al zei, iran is een groter gevaar voor zijn buren dan voor israel

maar onder de arabieren zal een aanval op arabische staten toch heeel anders aankomen dan een aanval op de zionisten
krijg je een soort arabier vs perzen oorlog
het versterkt ook de amerikaanse positie in sa

leven er eigenlijk veel shia in sa?

hezbollah opofferen is inderdaad een optie, maar dat heeft gegarandeerd een burgeroorlog tot gevolg. Als dit in combo met bv een aanval op sa gebeurd zal er vanuit arabische hoek niet veel geluid komen als israel zuid libanon ontvolkt

sterker nog je krijgt een soort israel saudi bondgenoodschap

de vijand van mijn vijand is mijn vriend (oud arabisch spreekwoord)

De regio in chaos storten is precies wat Likud en de Neocons willen. De neocons dromen van een Amerikaans imperium, en met het huidige amerikaanse leger is dat duidelijk niet te doen. Waar de neocons op hopen is dat het Amerikaans leger in Irak in de pan wordt gehakt - hetgeen zeker tot de opties hoort als de shias in opstand komen, en tienduizenden Iraanse soldaten de grens oversteken.

De neocons willen graag een sparta achtige staat, waar iedereen het leger in gaat - het Israel idee - en dat leger is dan het grootste en beste van de wereld. Zodat Amerika de wereld kan beheersen.

De Likud hoopt ten midden van de chaos het Palestijnse probleem op te lossen (endlosung) en wellicht inderdaad het terrein nog wat uit te breiden en een nieuwe realiteit te creeeren in het midden-oosten, met een stuk minder arabieren en perzen.

observer
10-01-07, 21:13
Geplaatst door Spoetnik
De regio in chaos storten is precies wat Likud en de Neocons willen. De neocons dromen van een Amerikaans imperium, en met het huidige amerikaanse leger is dat duidelijk niet te doen. Waar de neocons op hopen is dat het Amerikaans leger in Irak in de pan wordt gehakt - hetgeen zeker tot de opties hoort als de shias in opstand komen, en tienduizenden Iraanse soldaten de grens oversteken.

De neocons willen graag een sparta achtige staat, waar iedereen het leger in gaat - het Israel idee - en dat leger is dan het grootste en beste van de wereld. Zodat Amerika de wereld kan beheersen.

De Likud hoopt ten midden van de chaos het Palestijnse probleem op te lossen (endlosung) en wellicht inderdaad het terrein nog wat uit te breiden en een nieuwe realiteit te creeeren in het midden-oosten, met een stuk minder arabieren en perzen. je hebt weer een beetje teveel aan je mapje met complotten gesnoven

los van het feit dat er van in de pan hakken weinig zal komen is likoed geen macht meer in israel

wat de vs en israel zeker willen is een rustig en kalm mo en gek genoeg wil iran dat ook

alleen allebei onder hun eigen controle dat wel

ik vraag me af wat een oliecrisus heden ten dage zou doen, het zou wel de macht van de autolobby breken dat zeker, electriciteit is niet het probleem olie wordt niet op grote schaal gebruikt voor energieopwekking in westeuropa

ongetwijfeld zal de milieubeweging de grote verliezer zijn

het zal zeker leiden tot het bouwen van/opnieuw ingebruik nemen van kerncentrales

steenkool

chevrolet lacht zich rot (presenteren net hun nieuwste elektrische auto)

het zal het einde van het olietijdperk inluiden

De VS zal ongetwijfeld Chaves uitschakelen(de vs betrekt wel olie uit het middenoosten maar vooral om de prijs)

de economieen van japan en china (80% olie mo) storten in

micha4
11-01-07, 00:26
Geplaatst door Spoetnik
Je vergeet erbij te zeggen dat Ahmedinejad net zoveel te zeggen heeft in de politiek als Moshe Katsav. Het presidentschap in Iran heeft nauwelijks invloed over de politiek van Iran.


Ik snap niet waarom jij Olmert en cohorten nog steeds gelooft wanneer ze zeggen dat Iran Israel wil opblazen; kan je dan niet zien dat Israels geheime diensten en politici het volk bang wil maken, en bang willen houden?

Wishful thinking. Er is politieke strijd in Iran. Ik weet niet welke factie gaat winnen. Allereerst moet ik zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met Iraniers altijd een goede is geweest. Ik ken Iraniers uit de tijd van de shah. Ik ontmoette ze in het leger en iets later ook in mijn handel. Ik heb niet anders dan goede herinneringen aan Iraniers als prettige, intelligente mensen die echter wel heel anders in het leven stonden dan wij. Maar goede gesprekken. En dan natuurlijk Iraanse Joden, een soort tot de elite behorende Joden net als de Iraakse Joden.

Dus ik hoop dat het op een oplossing komt. ik moet er ook niet aan denken dat wij gaan vechten met Iran. Niet voor hun en niet voor ons. We kregen de Hezbollah al niet plat, laat staan de totale macht van Iran. Saddam is het ook niet gelukt. Maar als niets lukt om de Iraanse bom te vermijden, zal het wellicht toch tot vechten komen. Ik hoop die dag niet mee te maken. Maar...de nagalm van Berlijnse antisemitische kreten is ook vandaag de dag voor ons nog steeds hoorbaar.
En los van alle manipulaties van politici en diensten, Spoetnik, het gevoel van bedreiging is instinct geworden. Gestolde ervaring. En daar doen wij het dan maar mee.

Micha

super ick
11-01-07, 09:35
Geplaatst door observer
je kunt gerust stellen dat een nieuwe uitgebreide oorlog in het mo een palestijnse staat in deze eeuw onmogelijk zal maken. Ongetwijfelt zal iemand van hamas iets roepen dat men samen met iran zal vechten, resultaat voorspelbaar.

voeg daarbij een algehele burgeroorlog 2.0 in libanon aan toe en je kan wel stellen dat zelfs een conventionele oorlog chaos zal veroorzaken

en overigens in het gehele israel moet weg verhaal niets zal veranderen aangezien iran geen conventionele wapens heeft om meer dan een irritatie te zijn

op zijn best kan iran gaan lopen schieten met zijn raketten die zullen schade aanrichten, waarop israel terugschiet en ongetwijfeld de iraanse infrastructuur zal aanpakken

gevolg euh niets strategisch, kost geld , de gewone palestijn en libanees zal elke dag de wereld vervloekend wakkerworden

Vandaar mijn reactie op de laconieke reactie.

super ick
11-01-07, 09:45
Geplaatst door Spoetnik
De regio in chaos storten is precies wat Likud en de Neocons willen. De neocons dromen van een Amerikaans imperium, en met het huidige amerikaanse leger is dat duidelijk niet te doen. Waar de neocons op hopen is dat het Amerikaans leger in Irak in de pan wordt gehakt - hetgeen zeker tot de opties hoort als de shias in opstand komen, en tienduizenden Iraanse soldaten de grens oversteken.
Als je iets niet moet doen is het troepen samentrekken tegen de Amerikanen. Chaos en zelfmoordaanslagen daar is moeilijk een militair antwoord op te geven maar troepenconcentraties zullen onvermijdelijk platgegooid worden.
De neocons willen graag een sparta achtige staat, waar iedereen het leger in gaat - het Israel idee - en dat leger is dan het grootste en beste van de wereld. Zodat Amerika de wereld kan beheersen.
Ook in Nederland leven mensen met rare dromen. In het M.O. en in de V.S. ook. Gebeurt toch nooit omdat het tenkoste zal gaan van de economie. Deze oorlog is financieel al uitputtend voor de V.S.
De Likud hoopt ten midden van de chaos het Palestijnse probleem op te lossen (endlosung) en wellicht inderdaad het terrein nog wat uit te breiden en een nieuwe realiteit te creeeren in het midden-oosten, met een stuk minder arabieren en perzen.
Israel kan makkelijk heel Libanon en de Palestijnse gebieden totaal schoonvegen. Tot nu toe is dat niet gebeurt omdat het gepaard zou gaan met teveel slachtoffers en Israel de ogen van de wereld op zich gericht heeft. (politieke correctheid).
Als het conflict echter escaleert dan zl die politieke correctheid wegvallen en ben ik bang dat wegbombarderen in de plaats gaat komen van precisiebombardementen.
Situaties waar niemand op zit te wachten. Ook Israel zelf (volgens mij) niet.

Freesaf2
11-01-07, 12:07
Tuurlijk heeft Israel een aanvalsplan. Net zoals ongetwijfeld Iran die ook heeft. Be prepaired!!!

Beveiliging van je land is (in hoofdlijnen) vrij simpel. Je bepaald wie de meest waarschijnlijk bedreigingen zijn en dan ga je plannen ontwikkelen hoe hierop te anticiperen. Indien het nodig wordt heb je dan een uitgewerkt plan gereed om te reageren. Als je er pas over gaat nadenken als het nodig wordt ben je te laat.

Dat er een plan is, betekend niet dat een aanval wordt voorbereid. Het betekend alleen dat Israel Iran als een mogelijke bedreiging ziet (Goh, dat had ik nou nooit gedacht.)

super ick
11-01-07, 15:41
Geplaatst door Freesaf2
Tuurlijk heeft Israel een aanvalsplan. Net zoals ongetwijfeld Iran die ook heeft. Be prepaired!!!

Beveiliging van je land is (in hoofdlijnen) vrij simpel. Je bepaald wie de meest waarschijnlijk bedreigingen zijn en dan ga je plannen ontwikkelen hoe hierop te anticiperen. Indien het nodig wordt heb je dan een uitgewerkt plan gereed om te reageren. Als je er pas over gaat nadenken als het nodig wordt ben je te laat.

Dat er een plan is, betekend niet dat een aanval wordt voorbereid. Het betekend alleen dat Israel Iran als een mogelijke bedreiging ziet (Goh, dat had ik nou nooit gedacht.)

Ik vraag mij af of het Iraanse volk zich net zo druk maakt als de president. Als hij waar maakt wat hij roept dan gaat hij deze mensen namelijk opettelijk massaal de dood in jagen.

observer
11-01-07, 17:11
Geplaatst door super ick
Ik vraag mij af of het Iraanse volk zich net zo druk maakt als de president. Als hij waar maakt wat hij roept dan gaat hij deze mensen namelijk opettelijk massaal de dood in jagen. dat is nu het tragische

leiders beslissen, mensen sterven

wat mij wel opvalt is dat er (een kleine minderheid) ook hier is die met een bijna sexuele opwinding zit te wachten op zo'n bloedbad

of ze zijn geestelijk niet helemaal 100% of zo blind dat ze nodig een bril moeten kopen

een oorlog in het middenoosten zal enorme gevolgen hebben, een oorlog tussen 2 kernmachten in het midden oosten zal verwoesting teweegbrengen op een ongekende schaal

je zou toch zeggen dat niemand dat wil