PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling: discriminatie is onvermijdelijk



Dolle Fatima
08-01-07, 11:47
Zat ik me laatst te bedenken. Want er zijn nou eenmaal dingen die gaan zoals ze gaan. Al moet je natuurlijk er altijd naar streven om zo rechtvaardig moeglijk te zijn. Bepaalde principes werken nou eenmaal niet, in de praktijk.
Om een voorbeeld te geven. De nicht van een vriendin van mij zit in het leger. Ze zou uitgezonden worden naar een of ander land, geen idee welk, heb ik niet onthouden. Maar goed, het was een kamp nogal afgelegen. Een week voordat ze zou gaan, besloot de leiding dat er geen vrouwen meemochten op de missie. Reden daarvoor was dat het kamp zoals ik al zei nogal afgelegen lag, de mannen die er zaten, waren er al een paar maanden, er waren geen vrouwen daar, en de legerleiding kon daarom de veiligheid van de vrouwelijke soldaten niet garanderen. Dat was uiteraard een discriminerend besluit, waar overigens alle vrouwelijke soldaten zich bij neerlegde. Maar het was natuurlijk niet rechtvaardig, niet eerlijk, waarschijnlijk wel verstandig.

Vandaar mijn stelling.

Mark
08-01-07, 11:54
discriminatie op alle fronten is heel natuurlijk, iedereen waar je mee te maken hebt beoordeel je op achtergrond, uiterlijk, handelen etc etc zo niet bewust dan wel onderbewust. Dat is nu eenmaal de natuur van de mens.

Witte78
08-01-07, 11:58
Het hangt een beetje van de exacte definitie af. Vandale zegt "ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken".

Volgens deze definitie is het dus discriminatie wanneer het tegen de wet is. Onderscheid maken op basis van kenmerken wanneer er een goeie reden voor is, lijkt mij dan ook geen discriminatie. Het moet dan echter wel zo zijn dat die kenmerken bij de hele groep voorkomt.

Vrouwzijn komt bij de hele groep voor. Maar als ik bijvoorbeel een marokkaan weiger bij een discotheek, omdat veel marokkanen aggresief zijn, dan is het wel discriminatie. Al kan ik het wel goed begrijpen vanuit een ondernemers oogpunt dat dit gebeurd. Aan de andere kant hebben vrouwen soms gratis entree bij een discotheek, en mannen niet. Zover ik weet is dat geen discriminatie.

observer
08-01-07, 12:29
Geplaatst door Witte78
Het hangt een beetje van de exacte definitie af. Vandale zegt "ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken".

Volgens deze definitie is het dus discriminatie wanneer het tegen de wet is. Onderscheid maken op basis van kenmerken wanneer er een goeie reden voor is, lijkt mij dan ook geen discriminatie. Het moet dan echter wel zo zijn dat die kenmerken bij de hele groep voorkomt.

Vrouwzijn komt bij de hele groep voor. Maar als ik bijvoorbeel een marokkaan weiger bij een discotheek, omdat veel marokkanen aggresief zijn, dan is het wel discriminatie. Al kan ik het wel goed begrijpen vanuit een ondernemers oogpunt dat dit gebeurd. Aan de andere kant hebben vrouwen soms gratis entree bij een discotheek, en mannen niet. Zover ik weet is dat geen discriminatie. daar is wel eens een klacht over ingedient en de commissie gelijkheid etc heeft toen gesteld dat dat inderdaad discriminatie is

anderzijds vrouwencafe's bestaan al jaren en niemand die daar ooit iets tegen gedaan heeft (tegen excusieve mannenclubs wel btw)

als je er goed over nadenkt is iedereen die ergens geweigerd wordt op basis van welk kenmerk discriminatie, toch zal niemand de barricades optrekken in de meeste gevallen

overigens de meeste disco's clubs die ik ken zullen niet "marokkanen" weigeren, wel groepen incl groepen marokkanen, zelfs de clubs die marokaanse jongens (want daar praten we meestal over) niet toelaten laten marokkaanse meisjes wel toe, dus wordt er dan op ras of geslacht gediscrimineerd"?